Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2012

04. Liikevaihdon perusteella kannettavat verot ja maksutPDF-versio

01. Arvonlisävero

Momentille arvioidaan kertyvän 15 712 000 000 euroa.

Selvitysosa:Vero perustuu arvonlisäverolakiin (1501/1993). Veron määrä on pääsääntöisesti 23 prosenttia veron perusteesta. Elintarvikkeiden, rehujen ja ravintoloiden ruokamyynnin vero on 13 %. Henkilökuljetusten, majoitus- ja liikuntapalveluiden, kulttuuri- ja viihdetilaisuuksien pääsymaksujen, televisiolupamaksutulojen, lääkkeiden, kirjojen, tekijän myymien taide-esineiden, taide-esineiden maahantuonnin sekä tekijänoikeusjärjestöjen saamien tekijänkorvauksien ja vuodesta 2012 alkaen sanoma- ja aikakauslehtitilausten vero on 9 %. Eräisiin työvaltaisiin palveluihin sovellettu alennettu verokanta -kokeilu päättyy vuoden 2011 lopussa.

Merkittävimmän osan arvonlisäverotuksen veropohjasta muodostaa yksityinen kulutus, josta kertyy yli 60 % arvonlisäveron tuotosta. Yksityisen kulutuksen arvon arvioidaan kasvavan vuonna 2012 lähes 5 prosenttia. Arvonlisäveroa kertyy myös valtiosektorin ja julkisen sektoriin luettavien sosiaaliturvarahastojen välituotekäytöstä, jonka arvioidaan kasvavan vuonna 2012 noin 4 %. Kuntien ja kuntayhtymien välituotekäytöstä kerätään myös arvonlisäveroa, mutta koska kerätyt verot palautetaan paikallishallinnolle, ne eivät lisää valtion arvonlisäverotuottoja. Merkittävä verokertymän erä on myös ns. muun verovapaan toiminnan välituotekäytöstä kerättävä arvonlisävero. Tähän sisältyy mm. rahoitus- ja vakuutustoiminnan, asuntojen omistuksen ja vuokrauksen sekä yksityisen terveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen välituotekäytön arvonlisävero. Yksityisestä kulutuksesta, valtion ja sosiaaliturvarahastojen välituotekäytöstä sekä muun verovapaan toiminnan välituotekäytöstä kertyy yhteensä yli 80 % valtion arvonlisäverokertymästä. Arvonlisäveroa kertyy lisäksi mm. kotitalouksia palvelevien voittoa tavoittelemattomien yhteisöjen välituotekäytöstä ja investoinneista.

Arvonlisäveron veropohjan keskeisten erien muutos, %
  2010 2011
ennuste
2012
ennuste
       
Yksityisten kulutusmenojen arvo 4,7 6,6 4,7
Valtiosektorin ja sosiaaliturvarahastojen toiminnan välituotekäyttö 2,4 7,0 4,0
Muun verovapaan toiminnan välituotekäyttö 5,5 6,3 4,5

Arvonlisäveron kertymä koostuu verohallinnon ja tullilaitoksen kantamista arvonlisäveroista sekä muiden valtion tilivirastojen suoraan arvonlisäveromomentille kirjaamista määristä. Tullilaitos kantaa arvonlisäveroa Euroopan unionin ulkopuolisesta tuonnista. Kertymästä vähennettävät arvonlisäveronpalautukset koostuvat arvonlisäverovelvollisille ilmoitusten, hakemusten ja muutosten johdosta palautetuista veroista. Varsinaisen veron lisäksi palautuksiin sisältyy kunnille palautettu arvonlisävero.

Arvonlisäveron kertymät (mrd. euroa)
  2010
tilinpäätös
2011
budjetoitu
2012
varsinainen
talousarvio
       
Verohallinnon bruttokertymä 21,3 23,2 24,7
Tullilaitoksen nettokertymä 2,6 3,0 3,4
Arvonlisäverokertymä muista valtion tilivirastoista 0,1 0,1 0,1
Verohallinnon maksamat palautukset -10,3  -11,3 -12,5
Arvonlisäverokertymä yhteensä 13,7  15,0 15,7

Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen sanoma- ja aikakauslehtien tilausten arvonlisäverokannan muuttamisesta. Sanoma- ja aikakauslehdet siirtyvät 0 prosentin verokannasta 9 prosentin alennettuun verokantaan vuoden 2012 alusta lukien. Verokannan muutoksen arvioidaan lisäävän verotuottoa vuositasolla 90 milj. eurolla, mutta voimaantulovuonna vaikutus arvioidaan pienemmäksi, 53 milj. euroksi. Matalampi tuotto johtuu veron maksamiseen liittyvästä kahden kuukauden viiveestä ja ennen lain voimaantuloa kertyvien lehtitilausten ennakkomaksujen verottamisesta 0 prosentin verokannalla.

Arvonlisäveroennusteen osuvuus riippuu keskeisesti siitä, miten kulutuksen kokonaisarvon kehitys ja kohdentuminen kyetään ennakoimaan. Yksityisen kulutuksen kohdalla merkittävin riski liittyy kotitalouksien kulutushalukkuuteen. Muutokset siinä vaikuttavat nykyisen kulutuksen lisäksi ennustettuun tulevaan kulutukseen ja sitä kautta ennustettuun arvonlisäveropohjaan.

Tuottoennusteessa on otettu huomioon arvonlisäveron verotuet, jotka muodostuvat alennetuista verokannoista ja nollaverokannasta. Sanoma- ja aikakauslehtitilausten verotuki pienenee vuonna 2012 verokannan noustessa 0 prosentista 9 prosenttiin. Eräisiin työvaltaisiin palveluihin sovelletun kokeilun päättyessä tätä koskenut verotuki poistuu vuoden 2011 lopussa. Ennuste sisältää myös eräät verosanktiot, jotka johtuvat normijärjestelmästä poikkeavista positiivisista verokannoista. Arvonlisäverotukseen kohdistuu 18 verotukea, joiden määräksi arvioidaan vuoden 2012 tasossa lähes 3 mrd. euroa.

Arvonlisäveroon kohdistuvat verotuet (milj. euroa)
  2010 2011 2012
       
Elintarvikkeiden ja rehujen alennettu alv-kanta (12 %, 1.7.2010: 13 %) 1 092 1 100 1 151
Lääkkeiden alennettu alv-kanta (8 %, 1.7.2010: 9 %) 368 392 409
Henkilökuljetusten alennettu alv-kanta (8 %, 1.7.2010: 9 %) 234 247 252
Tilattujen sanoma- ja aikakauslehtien sekä yhdistysten jäsenlehtien painoksen myynnin nollaverokanta 2010—2011 ja alennettu 9 % verokanta 2012 189 207 137
Ravintola- ja ateriapalvelujen alennettu alv-kanta (1.7.2010: 13 %) 131 445 477
Muut verotuet 531 584 537
Verotuet yhteensä 2 545 2 975 2 963

Täydentävän esityksen (HE 119/2011 vp) selvitysosa:Lisäys talousarvioesityksen 15 625 000 000 euroon nähden on 87 000 000 euroa. Varsinaisen talousarvioesityksen toimittamisen jälkeen on saatu kertymätiedot kahden kuukauden ajalta. Arvioitua suuremmat kertymätiedot korottavat vuoden 2012 kertymäarviota 30 milj. euroa. Suurempi merkitys on kuitenkin vuotta 2012 koskevan kertymäarvion teknisellä korjauksella, joka vaikuttaa 57 milj. euroa kertymäarviota korottavasti.


2012 talousarvio 15 712 000 000
2011 IV lisätalousarvio 83 000 000
2011 III lisätalousarvio 48 000 000
2011 II lisätalousarvio 303 000 000
2011 talousarvio 14 571 000 000
2010 tilinpäätös 13 710 451 825

02. Eräistä vakuutusmaksuista suoritettava vero

Momentille arvioidaan kertyvän 665 000 000 euroa.

Selvitysosa:Eräisiin vakuutuspalveluihin kohdistuu erityinen vakuutusmaksuvero (664/1966). Vakuutusmaksuvero on tarkoitettu ensi vaiheessa vakuutuslaitosten kannettavaksi ja siirrettäväksi vakuutuksenottajien rasitukseksi. Vakuutusmaksuvero täydentää arvonlisäveroa, koska arvonlisäverotuksessa vakuutuspalvelut on jätetty verotuksen ulkopuolelle. Vakuutusmaksuveron verokanta on seurannut yleisen arvonlisäverokannan kehitystä. Vakuutusmaksuvero on 23 % vakuutusmaksuista, joihin vero ei sisälly.


2012 talousarvio 665 000 000
2011 IV lisätalousarvio -13 000 000
2011 talousarvio 638 000 000
2010 tilinpäätös 584 258 713

03. Apteekkimaksut

Momentille arvioidaan kertyvän 150 000 000 euroa.

Selvitysosa:Tulot ovat apteekkimaksusta annetun lain (148/1946) mukaisia maksuja.

Apteekkimaksusta annetun lain 2 §:n taulukkoa on tarkoitus tarkistaa siten, että tarkistus perustuu toteutuneeseen kokonaisliikevaihdon muutokseen vuodesta 2009 vuoteen 2010. Tarkistettua apteekkimaksutaulukkoa sovelletaan ensimmäisen kerran apteekkimaksuun, joka määrätään vuoden 2011 liikevaihdon perusteella.

Täydentävän esityksen (HE 119/2011 vp) selvitysosa:Vähennys talousarvioesityksen 160 000 000 euroon nähden on 10 000 000 euroa.

Muutoksessa on otettu huomioon apteekkien kokonaisliikevaihtojen muutokset vuodesta 2009 vuoteen 2010 ja vuoden 2011 arviotieto. Vuoden 2011 tuloarvio on tarkentunut aiemmin arvioitua pienemmäksi. Apteekkien kokonaisliikevaihto väheni poikkeuksellisesti vuonna 2010 johtuen muun muassa edellisenä vuonna voimaantulleen viitehintajärjestelmän ja lääkevaihdon aiheuttamista lääkkeiden hintojen laskusta.


2012 talousarvio 150 000 000
2011 talousarvio 156 100 000
2010 tilinpäätös 121 169 901