Talousarvioesitys 2012
10. Muut verot
03. Autovero
Momentille arvioidaan kertyvän 1 209 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vero perustuu autoverolakiin (1482/1994). Vuoden 2008 alusta sekä uusien että käytettyjen henkilöautojen autovero on määräytynyt hiilidioksidipäästön perusteella. Vero määräytyy yleisestä kuluttajahinnasta ja sen osuus vaihtelee 12,2 %—48,8 % välillä hiilidioksidipäästöstä riippuen. Pakettiautojen verotus vastaa henkilöautojen verotusta, mutta kookkaiden pakettiautojen veroa alennetaan kokonaismassan perusteella.
Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen autoverolain muuttamisesta. Autoveron verotaulukkoa tarkistetaan keskimääräisen CO2-tason alenemisen tuottovaikutuksen korvaamiseksi ja ympäristöohjauksen tehostamiseksi. Esityksen mukaan autovero on 5—50 %:n välillä hiilidioksidipäästöstä riippuen. Muutos tulee voimaan 1.4.2012 ja tämä lisää autoveron tuottoa noin 90 milj. eurolla vuonna 2012.
Autoveron tuoton kehitys riippuu sekä verotettavien ajoneuvojen määrän että keskimääräisen veron kehityksestä. Autoveron tuoton kannalta uusien henkilöautojen myynnin kehityksellä on suurin merkitys. Uusia henkilöautoja ennakoidaan verotettavan noin 121 000 kpl v. 2011. Vuonna 2012 uusien autojen hankinnan oletetaan noudattavan kulutuskysynnän kasvua, jolloin verotettavaksi tulisi noin 126 000 uutta henkilöautoa. Uusien autojen myynnin vilkastuessa käytettyjen autojen tuonnin odotetaan laskevan noin 10 prosentin vuosivauhtia.
Autoveron veropohjan keskeisten erien arvioitu kehitys | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2010 | 2011 ennuste | 2012 ennuste | ||||
kpl | keskim.vero, euroa | kpl | keskim.vero, euroa | kpl | keskim.vero, euroa | |
Uudet henkilöautot | 105 900 | 6 800 | 121 000 | 6 900 | 126 000 | 7 550 |
Käytetyt henkilöautot | 29 500 | 4 600 | 27 000 | 4 700 | 23 000 | 5 400 |
Uudet pakettiautot | 10 300 | 5 900 | 12 000 | 5 900 | 12 000 | 6 600 |
Uusien henkilöautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö oli vuonna 2010 148,6 g/km. Uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöt ovat laskeneet tasaisesti vuodesta 2008 lähtien. Laskun arvioidaan jatkuvan edelleen noin 3—4 % vuodessa.
Autoveron arvioitu kertymä eri ajoneuvoryhmistä (milj. euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 tilinpäätös |
2011 talousarvio |
2012 varsinainen talousarvio |
|
Uudet ajoneuvot | 795 | 885 | 1 069 |
Käytetyt ajoneuvot | 146 | 127 | 140 |
Yhteensä | 941 | 1 012 | 1 209 |
Merkittävin autoveroennusteen riski liittyy verotettaviksi tulevien ajoneuvojen kysyntään. Jos uusien henkilöautojen kysyntä poikkeaa ennustetusta 10 000 kappaleella, tämä vaikuttaisi verotuottoon noin 75 milj. eurolla.
Autoveron verotukien yhteismääräksi arvioidaan noin 120 milj. euroa vuonna 2012.
Autoveron arvioitu verotuki (milj. euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 tilinpäätös |
2011 ennuste |
2012 ennuste |
|
Muuttoautojen verotuki | 15 | 16 | 16 |
Taksien verotuki | 30 | 32 | 33 |
Invalidien verotuki | 5 | 5 | 5 |
Pelastusautojen, sairasautojen, invataksien, matkailuautojen sekä muiden ajoneuvojen verotuet | 60 | 63 | 65 |
Yhteensä | 110 | 116 | 119 |
2012 talousarvio | 1 209 000 000 |
2011 III lisätalousarvio | -38 000 000 |
2011 II lisätalousarvio | 95 000 000 |
2011 talousarvio | 1 012 000 000 |
2010 tilinpäätös | 941 127 019 |
05. Varainsiirtovero
Momentille arvioidaan kertyvän 540 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vero perustuu varainsiirtoverolakiin (931/1996). Vero on 4 % kiinteistöjen ja 1,6 % arvopapereiden luovutushinnasta.
Tuloarviota laadittaessa on käytetty oletusta, että vuonna 2012 asuntokaupan arvo nousisi noin 7 %.
Varainsiirtoveron tuotosta suurin osa kertyy asunto- ja kiinteistökaupasta. Varainsiirtoveron tuotto vaihtelee vuosittain huomattavasti johtuen muun muassa veron piiriin kuuluvien yritysjärjestelyjen määrän vaihtelusta samoin kuin asunto- ja kiinteistömarkkinoiden suhdannevaihteluista. Varainsiirtovero tulee suorittaa 2—6 kuukauden kuluessa, uusien asunto-osakkeiden tapauksessa tätäkin myöhemmin, minkä johdosta asunto- ja kiinteistökaupassa tapahtuvat muutokset näkyvät varainsiirtoveron kertymässä jopa vuoden viiveellä.
Varainsiirtoveroon kohdistuu 12 verotukea, joista neljälle pystytään laskemaan arvo. Merkittävimmät varainsiirtoverotuksen verotuet ovat ensiasunnon ostajien vapautus varainsiirtoverosta ja se, että julkisen kaupankäynnin kohteena olevien arvopaperien kauppa ei kuulu varainsiirtoveron piiriin.
Varainsiirtoverotuksen merkittävimmät verotuet (milj. euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 | 2011 | 2012 | |
Ensiasunnon luovutuksen varainsiirtoverovapaus | 95 | 95 | 95 |
Julkisesti listatun arvopaperin varainsiirtoverovapaus | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
Muut | 4 | 4 | 4 |
Yhteensä | 2 099 | 2 099 | 2 099 |
2012 talousarvio | 540 000 000 |
2011 IV lisätalousarvio | -10 000 000 |
2011 talousarvio | 550 000 000 |
2010 tilinpäätös | 519 549 733 |
06. Arpajaisvero
Momentille arvioidaan kertyvän 200 000 000 euroa.
Selvitysosa:Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi arpajaisverolain muuttamisesta. Vuoden 2012 alusta yksinoikeudella toimeenpantujen arpajaisten veroaste korotetaan 12 prosenttiin. Myös totopeleistä vero on korotuksen jälkeen 12 %. Vero kertyy lähes kokonaan yksinoikeudella toimeenpannuista arpajaisista, joista vero kerätään rahapanosten ja maksettujen voittojen erotuksesta. Arpajaisveron muutoksen arvioidaan lisäävän veron tuottoa vuositasolla 34 milj. eurolla.
2012 talousarvio | 200 000 000 |
2011 talousarvio | 162 000 000 |
2010 tilinpäätös | 144 700 272 |
07. Ajoneuvovero
Momentille arvioidaan kertyvän 770 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vero perustuu ajoneuvoverosta annettuun lakiin (1281/2003). Veron päivää kohden kannettava määrä on perusveron osuus lisättynä käyttövoimaveron osuudella.
Perusveroa kannetaan henkilö- ja pakettiautoista. Perusvero määräytyy vuoden 2011 maaliskuusta alkaen ajoneuvon hiilidioksidipäästön perusteella. Jos tästä ei ole merkintää ajoneuvorekisterissä, vero perustuu ajoneuvon suurimpaan sallittuun kokonaismassaan. Käyttövoimaveroa määrätään ajoneuvolle, jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä.
Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen ajoneuvoverolain muuttamisesta. Perusveron verotaulukkoja tarkistetaan ympäristöohjauksen tehostamiseksi. Tämä lisää ajoneuvoveron tuottoa vuositasolla noin 140 milj. eurolla. Uudistus tulee voimaan vuoden 2013 alusta, mutta ajoneuvoveron verokaudesta johtuen lisää jo vuoden 2012 aikana kertyvää perusveron tuottoa 70 milj. eurolla.
Ajoneuvoveron kertymän jakautuminen perusveroon ja käyttövoimaveroon ajoneuvolajeittain (milj. euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 tilinpäätös |
2011 budjetoitu |
2012 varsinainen talousarvio |
|
Perusvero | |||
— henkilöautot | 311 | 327 | 390 |
— pakettiautot | 36 | 78 | 92 |
— kuorma-autot | - | - | - |
Käyttövoimavero | |||
— henkilöautot | 228 | 209 | 217 |
— pakettiautot | 28 | 24 | 22 |
— kuorma-autot | 88 | 68 | 49 |
Yhteensä | 691 | 706 | 770 |
Käyttövoimaveroa määrätään ajoneuvolle, jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä. Käyttövoimaveron tarkoituksena on tasata eri polttoaineiden tai käyttövoiman toisistaan poikkeavasta verotuksesta johtuvaa vuoden aikana maksettavaksi tulevaa verojen määrää niissä ajoneuvoryhmissä, joissa on muita kuin bensiinikäyttöisiä ajoneuvoja. Tämä koskee lähinnä henkilöautoja. Nykyisin käyttövoimavero on mitoitettu ottaen huomioon dieselöljyn moottoribensiiniä alempi verotus. Koska käyttövoimavero on kiinteä ja polttoaineverotus taas riippuu ajoneuvokohtaisesta polttoainekulutuksesta ja ajosuoritteesta, verorasituksen tasaus toteutuu tarkasti vain tietyillä keskimääräisyyksiin perustuvilla oletuksilla. Muiden ajoneuvojen kuin henkilöautojen käyttövoimaverolla on lähinnä fiskaaliset tavoitteet.
Henkilö- ja kuorma-autojen käyttövoimavero alenee dieselpolttoaineen veron korotuksen takia vuoden 2012 alusta. Muutosten arvioidaan alentavan vuoden 2011 verokertymää noin 41 milj. eurolla ja vuodesta 2012 lukien 82 milj. eurolla.
Ajoneuvoverotuksen merkittävimmät verotuet ovat invalidien vapautus ajoneuvoveron perusverosta ja eräiden ajoneuvoryhmien vapautus ajoneuvoverosta. Näiden verotukien yhteismääräksi arvioidaan 7 milj. euroa.
2012 talousarvio | 770 000 000 |
2011 talousarvio | 706 000 000 |
2010 tilinpäätös | 691 297 981 |
08. Jätevero
Momentille arvioidaan kertyvän 90 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vero perustuu jäteverolakiin (1126/2010). Lakia uudistettiin vuoden 2011 alusta alkaen. Muutoksen yhteydessä jäteveron veropohjaa laajennettiin koskemaan yleisten kaatopaikkojen lisäksi myös yksityisiä kaatopaikkoja ja veroa korotettiin 30 eurosta 40 euroon jätetonnilta. Vero nousee 50 euroon jätetonnilta vuonna 2013.
2012 talousarvio | 90 000 000 |
2011 III lisätalousarvio | -20 000 000 |
2011 talousarvio | 90 000 000 |
2010 tilinpäätös | 41 912 103 |