Talousarvioesitys 2003
26. SISÄASIAINMINISTERIÖN HALLINNONALA
Selvitysosa:
Tehtävät ja tavoitteet
Sisäasiainministeriö on sisäisen turvallisuuden, alue- ja paikallishallinnon, sekä aluekehityksen ministeriö, joka
- huolehtii aluehallinnon, valtion paikallishallinnon sekä väestökirjanpidon yleisestä kehittämisestä,
- huolehtii kansalaisten itsehallintoon perustuvien kuntien toiminnan lainsäädännöllisistä ja taloudellisista edellytyksistä,
- edistää maan eri osien tasapainoista kehitystä ja tukee alueiden omaehtoista kehittämistä,
- vastaa yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämisestä,
- vastaa pelastustoimen ohjaamisesta,
- vastaa suomen kansalaisuutta, maahanmuuttoa ja turvapaikkaa koskevista asioista sekä
- vastaa rajavalvonnasta sekä henkilöiden rajatarkastuksista.
Hallinto, kunnat ja aluekehitys
Erityisesti perusoikeuksien toteutumiseen liittyvien, kuntien järjestämisvastuulla olevien palvelujen arviointimenettelyä parannetaan.
Kuntien toimintaedellytyksiä parannetaan kuntarakennetta vahvistavilla, kuntien yhteistoimintaa lisäävillä ja johtamisjärjestelmiä tehostavilla uudistuksilla.
Jatketaan kuntien ja valtion välisten rahoitussuhteiden periaatteellisten linjausten valmistelutyötä yhdessä asianomaisten ministeriöiden kanssa.
Huolehditaan alueiden tasapainoisesta kehittymisestä sekä pienistä ja keskisuurista kaupunkiseuduista koostuvan aluekeskusten verkoston ja yksittäisten alueiden toimintaedellytyksistä.
Alueiden kilpailukyky pyritään turvaamaan ja sitä vahvistetaan edelleen kohdistamalla entistä suurempia panostuksia taidon, tiedon ja osaamisen kehittämiseen, levittämiseen ja hyödyntämiseen mm. osaamiskeskusohjelman kautta.
EU-tavoiteohjelmien ja yhteisöaloitteiden toteuttamisessa tavoitteena on entistä laajempien ja vaikuttavampien hankekokonaisuuksien rakentaminen sekä ohjelmien toteutuksen ja seurannan tehostaminen.
Seutukuntia vahvistetaan toteuttamalla lakisääteistä seutuyhteistyökokeilua, laajentamalla ensiksi sen puitteissa seutukuntien päätösvaltaa ja kehittämällä seutukuntajakoa.
Aluehallinnon toimintaedellytyksiä parannetaan siirtämällä sille päätösvaltaa keskushallinnosta, aloittamalla valmistelu aluehallinnon edelleen kokoamiseksi ja tehostamiseksi sekä valmistelemalla ja pyrkimällä käynnistämään Kainuun hallintokokeilu, jossa maakunnalle annettaisiin lisää päätösvaltaa erityisesti kehittämistehtävissä ja jossa kuntien yhteistyötä voimakkaasti lisätään.
Työllisyyden ja kehitysedellytysten tukemiseksi maan eri osissa sekä valtion työvoiman saannin turvaamiseksi valmistellaan tehostettuja linjauksia ja toimenpiteitä keskushallinnon yksikköjen ja toimintojen sijoittamiseksi nykyistä tasapainoisemmin maan eri osiin, erityisesti aluekeskuksiin.
Sisäinen turvallisuus
Poliisi turvaa oikeus- ja yhteiskuntajärjestystä, ylläpitää yleistä järjestystä ja turvallisuutta sekä ennalta estää rikoksia, selvittää niitä ja saattaa ne syyteharkintaan. Poliisin tavoitteena on, että Suomi on Euroopan turvallisin maa, jonka takeena on ammattitaitoinen, palvelualtis, luotettava, yhteistyöhakuinen ja tehokkaasti organisoitu poliisi.
Poliisi toteuttaa huumausaineiden vastaista strategiaa ja jatkaa talousrikollisuuden ja harmaan talouden torjuntaohjelmaa tehtyjen päätösten mukaisesti.
Erityistä huomiota kiinnitetään järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaan, ennalta estävään toimintaan ja hälytyspalvelujen saatavuuteen ja laatuun.
Huolehditaan siitä, että pelastustoimen 22 alueeseen perustuva järjestelmä voi aloittaa toimintansa vuoden 2004 alusta.
Onnettomuuksien ehkäisyn tehostamiseksi ryhdytään valmisteluihin eri toimialojen yhteisten onnettomuuksien ehkäisyn ja vahinkojen rajoittamisen tavoitteiden kokoamiseksi valtakunnalliseksi toimintaohjelmaksi.
Valmistellaan siviilikriisinhallinnan kansallisten yhteensovittamistehtävien organisointi Suomessa. Valmiutta osallistua kansainväliseen avustustoimintaan ja siviilikriisinhallintaan kehitetään.
Rajavalvonnan määrän väheneminen pysäytetään Suomen itärajalla ja vilkastuvan rajanylitysliikenteen sujuvuus turvataan.
Hallinnonalan menot luvuittain vuosina 2001—2003
|
|
v. 2001 tilinpäätös 1000 € |
v. 2002 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2003 esitys 1000 € |
Muutos 2002—2003 |
|
1000 € | % | |||||
|
|
|
|
|
|
|
01. |
Sisäasiainministeriö |
21 009 |
25 416 |
88 178 |
62 762 |
247 |
02. |
Ulkomaalaisvirasto |
7 187 |
8 157 |
8 775 |
618 |
8 |
05. |
Lääninhallitukset |
46 287 |
48 682 |
48 620 |
- 62 |
- 0 |
06. |
Rekisterihallinto |
27 636 |
26 731 |
20 564 |
- 6 167 |
- 23 |
07. |
Kihlakunnat |
40 570 |
40 494 |
43 223 |
2 729 |
7 |
75. |
Poliisitoimi |
557 016 |
541 037 |
533 877 |
- 7 160 |
- 1 |
80. |
Pelastustoimi |
26 521 |
36 094 |
41 073 |
4 979 |
14 |
90. |
Rajavartiolaitos |
176 208 |
187 708 |
188 055 |
347 |
0 |
97. |
Avustukset kunnille |
246 158 |
230 502 |
227 404 |
- 3 098 |
- 1 |
98. |
Alueiden kehittäminen |
135 394 |
168 588 |
184 030 |
15 442 |
9 |
|
Yhteensä |
1 283 987 |
1 313 409 |
1 383 799 |
70 390 |
5 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 16 820 | 17 060 | 16 830 |