Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2006

4. Talousarvioesityksen tuloarviotPDF-versio

Taulukko 7. Tuloarviot osastoittain vuosina 2004—20061)



Tunnus


Osasto
v. 2004
tilinpäätös
milj. €
v. 2005
varsinainen
talousarvio
milj. €
v. 2006
esitys
milj. €

Muutos 2005—2006
milj. € %







11.
Verot ja veronluonteiset tulot
31 191
31 065
33 099
2 034
7
12.
Sekalaiset tulot
5 966
4 569
4 482
- 87
- 2
13.
Korkotulot ja voiton tuloutukset
1 197
929
1 025
96
10
15.
Lainat
172
1 292
846
- 446
- 35

Yhteensä
38 525
37 855
39 452
1 597
4

1) Taulukossa tuloarviot on esitetty osastoittain jäljempänä olevan taulukko-osan mukaisesti. Taulukossa jokainen luku on pyöristetty erikseen tarkasta arvosta, joten laskutoimitukset eivät kaikilta osin täsmää.

Vuonna 2006 valtion budjettitalouden tuloiksi ilman nettolainanottoa arvioidaan 38 835 milj. euroa, mikä on 5 % enemmän kuin vuoden 2005 varsinaisessa talousarviossa arvioitiin. Tuloista noin 85 % on veroja ja veronluonteisia tuloja. Taulukosta 7 selviää tuloarvioiden kehitys osastoittain suhteessa vuoden 2005 varsinaiseen talousarvioon.

Vuoden 2005 varsinaisen talousarvion tuloarvioita on tarkistettu vuoden 2005 lisätalousarviossa. Verotulojen arvioidaan v. 2006 kasvavan 5,5 % vuodelle 2005 budjetoidusta. Tuloarvioita korottaa sairausvakuutuksen rahoitusuudistukseen liittyen toteutettava luopuminen arvonlisäverotuoton tilityksistä Kansaneläkelaitokselle. Todellista kasvua verotuloissa arvioidaan olevan 2,3 %.

4.1. Vero- ja maksupolitiikan päälinja

Hallitus on keventänyt työhön kohdistuvaa verotusta yhteensä 1,4 mrd. eurolla ja on lisäksi päättänyt yhteensä 1,4 mrd. euron suuruisesta ansiotuloverokevennyksestä vuosille 2006—2007.

Ansiotuloista perittävät verot

Marraskuussa 2004 tehdyn tulopoliittisen sopimuksen neuvottelutulosta koskevaan hallituksen kannanottoon sisältyi linjaus ansiotulojen verotuksen keventämisestä vuosina 2006 ja 2007. Vuodelle 2006 kohdistuvasta 840 milj. euron suuruisesta tuloverokevennyksestä noin 200 milj. euroa on sairausvakuutuksen rahoitusuudistukseen liittyvän vakuutetun sairausvakuutusmaksun korotuksen kompensaatiota. Valtion tuloveroasteikon ensimmäistä ja neljättä marginaaliveroprosenttia alennetaan 1,5 prosenttiyksiköllä ja muita marginaaliveroprosentteja yhdellä prosenttiyksiköllä ja asteikon tulorajoja korotetaan. Tuloveroasteikkoon tehdään lisäksi kahden prosentin suuruinen inflaatiotarkistus. Vuonna 2006 otetaan käyttöön uusi valtionverotuksen ansiotulovähennys siten, että verotulomenetykset kohdistuvat valtion verotuloihin. Lisäksi varallisuusverosta luovutaan v. 2006.

Kotitalousvähennystä ehdotetaan korotettavaksi osana matalapalkkaisen työvoiman kysyntää vahvistavaa toimenpidekokonaisuutta. Kotitalousvähennyksen enimmäismäärä kaksinkertaistetaan kotitalous-, hoito- ja hoivatyön osalta, minkä arvioidaan vähentävän valtion tuloveron tuottoa 20—25 milj. eurolla.

Joukkoliikenteen osuuden kasvattamiseksi työmatkaliikenteessä ehdotetaan otettavaksi käyttöön työsuhdematkalippu. Työnantajan työntekijälle antaman julkisen liikenteen matkalipun verotusarvo olisi 75 prosenttia käyvästä arvosta.

Rajoitetusti verovelvollisten palkka- ja eläketulon verotusta ehdotetaan muutettavaksi siten, että rajoitetusti verovelvollisen Suomesta saamaa eläketuloa ja tietyin edellytyksin myös palkkatuloa verotettaisiin samalla tavalla kuin Suomessa asuvien. Muutosten arvioidaan vähentävän tulo- ja varallisuusveromomentille kertyvän lähdeveron tuottoa vähintään 20 milj. euroa.

Sairausvakuutuksen rahoitusuudistus

Sairausvakuutuksen rahoitusuudistusta on selostettu luvussa 5.3 sosiaali- ja terveysministeriön pääluokan kohdalla. Ehdotettu palkka- ja yritystulosta perittävä sairausvakuutuksen päivärahamaksu on verotuksessa vähennyskelpoinen ja vähentää valtion tuloveron tuottoa vuositasolla 100 milj. euroa. Lisäksi valtion verotusta kevennetään siten, että palkansaajien keskimääräinen tuloveroaste ei nouse vakuutetun maksun korotuksen seurauksena. Osana uudistusta arvonlisäveron tuoton tilittämisestä sairausvakuutusrahastoon ehdotetaan luovuttavaksi ja samalla luovuttaisiin arvonlisäveron tuoton tilittämisestä kansaneläkerahastoon.

Uudet veronluonteiset maksut

Lentoliikenteen valvontamaksu ja väylämaksu ovat uusia veronluonteisia maksuja, joista kertyvät tulot on otettu huomioon vastaavien määrärahojen mitoituksessa. Lentoliikenteen valvontamaksua arvioidaan kertyvän noin 6 milj. euroa ja väylämaksua 76 milj. euroa v. 2006.

4.2. Verotuloarviot

Verokertymiin vaikuttavat sekä veronalaisten tulojen ja muun veropohjan kehitys että veroperustemuutokset. Veronalaisten tulojen ja muun veropohjan kehitys on riippuvainen koko kansantalouden ja sen osa-alueiden kehityksestä. Esitetyt veropohja-arviot on johdettu talousarvioesityksen liitteenä olevan taloudellisen katsauksen arvioista ja ennusteista.

Taulukko 8. Eräitä veronalaisiin tuloihin ja veropohjaan vaikuttavia tulo- ja kysyntäeriä

  2003 2004 2005 2006
  muutos, % vuodessa
         
Veronalaiset ansio- ja pääomatulot 3,7 3
— Palkka- ym. tulot 2,5
— Eläkkeet ja muut sosiaalietuudet 4,7 5 3
— Pääomatulot 13,0 13 -4½
Kotitalouksien kulutusmenojen arvo 4,3 3,4 4
Arvonlisäveron pohja 7,5 3,1 4
Bensiinin kulutus -0,4 0,9 0 0
Dieselöljyn kulutus 1,9 1,7 2 2
Sähkön kulutus 1,8 3,7 3 2
Verollisen alkoholin kulutus 1,2 6,5 2 2
Henkilöautojen ensirekisteröinnit 26,0 -3,2 ½ ½

Tulon ja varallisuuden perusteella kannettavat verot

Tulon ja varallisuuden perusteella kannettavia veroja ovat tulo- ja varallisuusvero, korkotulojen lähdevero ja perintö- ja lahjavero. Näistä arvioidaan kertyvän v. 2006 tuloja yhteensä 12 808 milj. euroa, eli 0,4 % vähemmän kuin vuodelle 2005 on budjetoitu.

Tulo- ja varallisuusveron kertymäksi v. 2006 arvioidaan 12 153 milj. euroa. Siitä kotitaloudet maksavat noin kaksi kolmasosaa ja yritykset yhteisöverona noin kolmasosan.

Veronalaisten ansio- ja pääomatulojen arvioidaan kasvavan 3½ % v. 2006. Veronalaisista tuloista palkkatulojen osuus on yli 60 %, joten palkkojen ja työllisyyden kehitys on etenkin pidemmällä aikavälillä ratkaisevaa verotulojen kannalta. Eläketulojen ja muiden sosiaalietuuksien ennustetaan kasvavan 3½ % v. 2006. Veronalaisten pääomatulojen ennustetaan kasvavan 3½ %.

Ansio- ja pääomatuloverojen kertymän arvioidaan alenevan lähes 5 % v. 2006. Valtion tuloveroasteikon rajojen muutokset ja marginaaliveroprosenttien alentaminen sekä uusi valtionverotuksen ansiotulovähennys alentavat veron tuottoa vuositasolla 840 milj. euroa. Lisäksi tuloveroasteikkoon tehdään kahden prosentin suuruinen inflaatiotarkistus, joka alentaa tuloveron tuottoa vuositasolla 150 milj. euroa. Varallisuusveron poistaminen alentaa verotuottoa 70 milj. euroa. Kotitalousvähennyksen korottaminen vähentää tuloveron tuottoa 20—25 milj. euroa vuositasolla. Tuloarviossa on lisäksi otettu huomioon verotuksessa vähennyskelpoinen sairausvakuutuksen päivärahamaksu, joka vaikuttaa 100 milj. euroa verotuottoa vähentävästi.

Rajoitetusti verovelvollisten verotukseen ehdotettujen muutosten arvioidaan vähentävän veron tuottoa vähintään 20 milj. eurolla.

Yhteisöiltä arvioidaan kertyvän valtiolle tuloveroa 4 063 milj. euroa eli 9 % enemmän kuin v. 2005, jolloin yhteisöveron tuottoa alentaa erityisesti yritysverouudistuksen yhteydessä toteutettu yhteisöverokannan alentaminen 29 prosentista 26 prosenttiin. Lisäksi valtion osuutta yhteisöveron tuotosta alennettiin 78,45 prosentista 76,03 prosenttiin. Kokonaistuotannon kasvun nopeutuminen yhdessä vuosille 2005—2007 sovittujen maltillisten palkankorotusten kanssa luovat hyvät edellytykset yritysten kannattavuuden suotuisalle kehitykselle ensi vuonna.

Tuloarviossa on otettu huomioon Euroopan talousalueelta saadusta osingosta suoritettujen verojen palautukset, joiden arvioidaan vähentävän tulo- ja varallisuusveron tuottoa 25—30 milj. eurolla v. 2006. Palautuksia saavat sekä luonnolliset henkilöt että yhteisöt.

Muita tuloon ja varallisuuteen perustuvia veroja arvioidaan kertyvän runsaat 5 % enemmän kuin vuodelle 2005 on budjetoitu. Sekä korkotulojen lähdeveron että perintö- ja lahjaveron kertymän arvioidaan kasvavan.

  2004 2005 2006 2005—2006
  tilinpäätös budjetoitu esitys muutos, %
Tulo- ja varallisuusvero, milj. euroa 12 300 12 237 12 153 -0,7
— Ansio- ja pääomatuloista perittävät verot 8 126 8 510 8 090 -4,9
— Yhteisövero 4 174 3 727 4 063 9,0
Muut tuloon ja varallisuuteen perustuvat verot 642 623 655 5,1

Liikevaihtoon perustuvat verot

Liikevaihtoon perustuvia veroja arvioidaan kertyvän 13 061 milj. euroa, mikä on 13 % enemmän kuin vuodelle 2005 on budjetoitu. Tästä arvonlisäveron osuus on 12 478 milj. euroa. Tuloarviota korottaa luopuminen arvonlisäveron tuoton tilityksistä Kansaneläkelaitoksen sairausvakuutus- ja kansaneläkerahastoihin. Vuonna 2005 tilitys Kansaneläkelaitokselle on 1 000 milj. euroa. Tästä teknisestä muutoksesta johtuen arvonlisäveron tuloarvio kasvaa 13 % vuodelle 2005 budjetoidusta. Arvonlisäveron todellisen tuoton arvioidaan kasvavan v. 2006 runsaat 4 % eli arvonlisäveropohjan kasvun mukaisesti.

Arvonlisäverotuoton kehityksen kannalta olennaisen kotitalouksien kulutuksen arvon arvioidaan kasvavan 4 % v. 2006. Kotitalouksien kulutus muodostaa 60 % koko arvonlisäveron veropohjasta. Sen lisäksi veropohjaan kuuluvat julkisen, verovapaan sekä yksityisen voittoa tavoittelemattoman toiminnan välituotekäyttö ja investoinnit.

  2004 2005 2006 2005—2006
  tilinpäätös budjetoitu esitys muutos, %
Liikevaihtoon perustuvat verot, milj. euroa 11 143 11 559 13 061 13,0
— Arvonlisävero 10 605 11 008 12 478 13,4

Valmisteverot

Valmisteveroja arvioidaan v. 2006 kertyvän yhteensä 4 636 milj. euroa, eli vajaan prosentin enemmän kuin vuodelle 2005 on budjetoitu. Noin kaksi kolmasosaa valmisteveroista kertyy energiaveroista. Muita tuotoltaan merkittäviä valmisteveroja ovat alkoholijuomavero ja tupakkavero.

Energiaveroja arvioidaan kertyvän yhteensä 2 979 milj. euroa v. 2006, eli noin prosentin vähemmän kuin kuluvalle vuodelle on budjetoitu. Energiaveroista kolme neljäsosaa kertyy liikenteestä moottoribensiinin ja dieselöljyn verona ja loput mm. lämmityksestä ja energian tuotannosta. Energiaverojen tuottoennuste pohjautuu energia-aineiden kulutusennusteeseen, joka on laadittu yhteistyössä kauppa- ja teollisuusministeriön sekä alalla toimivien tuottajien kanssa. Bensiinin kulutuksen oletetaan pysyvän vuoden 2005 tasolla ja dieselöljyn kulutuksen puolestaan kasvavan noin 2 % vuodesta 2005. Tuloarviossa on otettu huomioon 1.7.2005 voimaantullut lakimuutos, jolla kumottiin polttoturpeen valmistevero ja tuki.

Tupakka- ja alkoholijuomaverojen veropohjan kehityksen ennustamista vaikeuttavat toimintaympäristössä v. 2004 tapahtuneet muutokset eli EU:n laajentuminen ja matkustajatuontisäännösten muuttuminen. Alkoholijuomaveron tuotto aleni muutosten voimaantulovuonna odotusten mukaisesti. Sen sijaan tupakkaveron tuotto kasvoi, ja sen veropohja säilyi ennustettua paremmin Suomessa vielä v. 2004. Tupakkatuotteiden hinnat alenivat Suomessa 1,3 % v. 2004, mikä osaltaan vaikutti matkustajatuontia pienentävästi.

Vuonna 2005 alkoholijuomaveron tuoton arvioidaan alenevan 10 % edellisvuodesta, vaikka verollisen alkoholin kulutuksen arvioidaan hieman kasvavan edellisvuodesta. Alkoholijuomaverotuksen alennukset tulivat voimaan 1.3.2004, mistä johtuen ne vaikuttavat täysimääräisesti vasta vuoden 2005 kertymään. Vuonna 2006 verollisen alkoholin kulutuksen arvioidaan kasvavan 2 %, ja alkoholijuomaveroa arvioidaan kertyvän 991 milj. euroa eli 2 % enemmän kuin vuodelle 2005 on budjetoitu.

Tupakkaveroa arvioidaan v. 2006 kertyvän 608 milj. euroa eli 7 % enemmän kuin on budjetoitu vuodelle 2005.

  2004 2005 2006 2005—2006
  tilinpäätös budjetoitu esitys muutos, %
Valmisteverot, milj. euroa 4 612 4 597 4 636 0,8
— Alkoholijuomavero 1 071 968 991 2,4
— Tupakkavero 600 570 608 6,7
— Energiaverot 2 901 3 010 2 979 -1,0

Muut verot ja veronluonteiset tulot

Muita veroja ja veronluontoisia tuloja arvioidaan kertyvän 2 594 milj. euroa, eli 10 % enemmän kuin vuodelle 2005 on budjetoitu. Autoveroa arvioidaan kertyvän 1 300 milj. euroa, ja tuoton kasvavan runsaat 8 % edellisvuodelle budjetoidusta. Epävarmuutta tuottoon aiheuttavat kuitenkin sekä autokaupan vaihtoautovarastojen kasvu että lokakuussa 2005 tapahtuva ryhmäpoikkeusasetuksen uudistuminen.

  2004 2005 2006 2005—2006
  tilinpäätös budjetoitu esitys muutos, %
Muut verot ja veronluonteiset tulot, milj. euroa 2 495 2 363 2 594 9,8
— Autovero 1 235 1 200 1 300 8,3

4.3. Muiden tulojen arviot

Valtion sekalaisiksi tuloiksi arvioidaan 4 482 milj. euroa eli 5 % vuodelle 2005 budjetoitua vähemmän ja 2 % vähemmän kuin vuoden 2005 varsinaisessa talousarviossa. Nettotuloiksi osakemyynneistä on arvioitu vakiintuneesti 420 milj. euroa. Euroopan Unionilta saataviksi tuloiksi arvioidaan 1 165 milj. euroa eli lähes 7 % kuluvalle vuodelle budjetoitua vähemmän.

  2004 2005 2006 2005—2006
  tilinpäätös budjetoitu esitys muutos, %
Sekalaiset tulot, milj. euroa 5 966 4 729 4 482 -5,2
— siirto valtion eläkerahastosta 952 1 189 1 229 3,4
— EU-tulot 1 138 1 247 1 165 -6,6
— nettotulot osakemyynneistä 2 134 475 420 -11,6
— valtion osuus veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovaroista 377 382 391 2,5
— Raha-automaattiyhdistyksen tuotto 406 423 400 -5,4
— muut 959 1 013 876 -13,5

Korkotuloja ja voiton tuloutuksia arvioidaan kertyvän 1 025 milj. euroa, mikä on 4 % vähemmän kuin vuodelle 2005 on budjetoitu. Korkotuloiksi arvioidaan 155 milj. euroa ja osinkotuloiksi 650 milj. euroa. Valtion korkotulot koostuvat valtion myöntämistä pitkäaikaisista lainoista sekä päivittäisen tarpeen ylittävien kassareservien sijoitustoiminnasta kertyvistä koroista. Kassareservin arvioidaan olevan 2,5 mrd. euroa ja keskituoton 2,5 %. Korkotulojen määrään vaikuttaa alentavasti talousarviosta myönnettyjen lainojen kannan alentuminen sekä toimet valtion kassareservien määrän pienentämiseksi. Valtion liikelaitosten voiton tuloutuksiksi arvioidaan 120 milj. euroa.

  2004 2005 2006 2005—2006
  tilinpäätös budjetoitu esitys muutos, %
Korkotulot ja voiton tuloutukset, milj. euroa 1 197 1 064 1 025 -3,7
— korkotulot 197 164 155 -5,6
— osinkotulot 821 735 650 -11,6
— valtion liikelaitosten voiton tuloutukset 90 108 120 11,1
— osuus Suomen Pankin voitosta 88 56 100 78,6