Talousarvioesitys 2013
Selvitysosa:Poliisi turvaa oikeus- ja yhteiskuntajärjestystä, ylläpitää yleistä järjestystä ja turvallisuutta sekä estää ennalta rikoksia, selvittää niitä ja saattaa ne syyteharkintaan.
Poliisitoiminnan eri osa-alueiden tuloksellisella toiminnalla osaltaan vaikutetaan siihen, että Suomi on Euroopan turvallisin maa.
Jatketaan v. 2012 käynnistettyä poliisin hallintorakenteen kehittämishanketta (Pora III). Kehittämishankkeella tavoitellaan poliisin toiminnan tehokkuuden lisäämistä vähenevien voimavarojen tilanteessa siten, että poliisi kykenee turvaamaan parhaalla mahdollisella tavalla sisäisen turvallisuuden säilymisen hyvällä tasolla, sekä johto-, tuki- ja hallintoresurssien karsimista muuan muassa keskushallintoa keventämällä, yksiköiden määrää vähentämällä ja toiminnallisia rakenteita kehittämällä. Uudistuksen tavoitteena on varmistaa operatiivisissa tehtävissä, erityisesti kenttä- ja rikostorjuntatehtävissä, toimivien poliisimiesten riittävyys. Uudistus koskee paikallispoliisia, valtakunnallisia yksiköitä ja Poliisihallitusta. Osana hallintorakenteen uudistamista toteutettavalla palveluverkkouudistuksella tavoitellaan toiminnallista tehokkuuden kasvua sekä tilakustannusten kasvuun vaikuttamista parantamalla tilatehokkuutta huomioiden yhteispalvelujen kehittäminen, sähköinen asiointi sekä poliisin tietojärjestelmien uudistaminen.
Poliisi pitää yhdessä sidosryhmien ja toimijoiden kanssa mukaan lukien yksityiset palveluiden tuottajat, järjestöt ja vapaaehtoiset (kansalaistoiminta) turvallisuuden tason ja yleisen turvallisuuden tunteen hyvänä.
Poliisi toimii asiakaslähtöisesti ja eettisesti korkeatasoisesti niin, että kansalaisten luottamus toimintaan säilyy.
Poliisi reagoi toimintaympäristön muutoksiin sekä kohdistaa tietojohteisesti yhdessä muiden turvallisuusalan toimijoiden kanssa ennakoivat toimet ja voimavarat turvallisuuden kannalta kriittisiin asioihin.
Poliisi varmistaa poliisin peruspalveluiden saatavuuden, mukaan lukien kielelliset palvelut, palveluiden laadun ja niiden toimintaedellytykset kansalaisille koko maassa asuinpaikasta riippumatta.
Poliisi panostaa tietoliikenneinfrastruktuurin hyödyntämiseen tiedon ja palveluiden luomisessa, välittämisessä ja tarjoamisessa verkostoissa, asiakaspalveluissa ja arjen monialaisessa turvallisuustyössä. Vuonna 2009 käynnistettyä poliisiasiaintietojärjestelmän uudistamista (Vitja-hanke) jatketaan, tavoitteena on uuden järjestelmän käyttöönotto vuoden 2014 alussa. Kokonaisuudistuksen toteuttaminen on edellytys uusien, kansalaisille suunnattujen palveluiden käyttöönotolle sekä poliisin tehokkuustavoitteiden saavuttamiselle.
Poliisi vaikuttaa aktiivisesti tietojenvaihdon ja operatiivisen yhteistyön tehostamiseksi Euroopan unionin jäsenvaltioiden kesken ja lähialueiden maiden kanssa ja hyödyntää kansainvälistä yhteistyötä sisäisen turvallisuuden ylläpitämiseksi ja parantamiseksi. Kansainvälisellä yhteistyöllä torjutaan Suomeen ulottuvaa ja Suomesta käsin toimivaa kansainvälistä rikollisuutta mukaan lukien talousrikollisuus. Kansainvälisen poliisiyhteistyön keinoin torjutaan ulkopuolelta Suomeen kohdistuvaa rikollisuutta jo lähtömaissa. Poliisitoiminnassa hyödynnetään myös tarpeen mukaan Euroopan unionin rahoitusmahdollisuudet.
Poliisi torjuu talousrikollisuutta ja harmaata taloutta edistämällä kuudennen talousrikosohjelman täytäntöönpanoa tehostamalla talousrikostorjuntaa ja rikoshyödyn jäljittämistä. Harmaata taloutta kitketään monipuolisella keinovalikoimalla. Vahvistetaan korruptionvastaista toimintaa johtavaa viranomaisverkostoa ja kartoitetaan korruptiolle riskialttiit alat ja tilanteet, jotta niihin voidaan puuttua.
Poliisi osallistuu eri rikoslajit huomioivan järjestäytyneen rikollisuuden torjuntastrategian toimeenpanoon. Syvennetään poliisin, tullin ja Rajavartiolaitoksen yhteistyötä, samoin näiden tahojen yhteistyötä syyttäjäviranomaisten kanssa. Toimivalla kansainvälisellä yhteistyöllä erityisesti lähialueiden viranomaisten kanssa turvataan rikosvastuun toteutuminen tekijän kotimaassa.
Jatketaan päivitetyssä terrorismin torjuntastrategiassa esitettyjen toimenpiteiden täytäntöönpanoa ja väkivaltaisen radikalisoitumisen torjuntaa.
Valmistaudutaan vuoden 2014 alussa voimaan tulevaan esitutkinta-, pakkokeino- ja poliisilakiuudistukseen. Huolehditaan lainsäädäntöuudistusten edellyttämästä koulutuksesta. Jatketaan rikosprosessin nopeuttamista edistävien toimenpiteiden kehittämistä. Tavanomaisten rikosten osalta korostuu koko prosessin sujuvuus ja nopeus sekä ns. yhden kosketuksen periaatteen soveltaminen mahdollisimman laajasti.
Jatketaan tietoverkkojen avulla tehtävien rikosten tehostettuja torjuntatoimenpiteitä yhteistyössä eri tahojen kanssa.
Poliisi torjuu väkivaltarikollisuutta painopisteenä vakavat väkivaltarikokset, perhe- ja lähisuhdeväkivalta sekä nuorten väkivaltaisuuden vähentäminen. Parannetaan haavoittuviin ryhmiin kohdistuvan väkivallan tunnistamista ja edistetään naisiin kohdistuvan väkivallan vähentämisohjelman toimeenpanoa. Niin sanotun kunniaväkivallan samoin kuin pakkoavioliittojen kohteeksi joutumisen riskien tunnistamista tehostetaan.
Poliisi jatkaa rasismin ja suvaitsemattomuuden vastaista työtään ja torjuu viharikoksia parantamalla niiden tunnistamista.
Poliisi jatkaa LUPA 2016 -hankkeessa lupahallinnon kehittämistä lupahallintostrategian, hallinnonalan TTS-asiakirjan ja lupahallinnon kehittämishankkeen linjauksia noudattaen: lupahallinto keskittyy ydintehtäviinsä, joita ovat aseasioihin, yksityiseen turvallisuusalaan, yleisötilaisuuksiin ja henkilöllisyyttä osoittaviin asiakirjoihin liittyvät tehtävät. Poliisi ulkoistaa sellaiset lupahallinnon menettelyt (esim. asiakirjojen postittaminen), joista huolehtiminen ei sisällä julkisen vallan käyttöä. Lisäksi poliisi lisää sähköistä asiointia ja poliisin lupahallinnon palvelut ovat henkilökohtaisesti saatavilla pääsääntöisesti ajanvarausta käyttämällä. Poliisi huolehtii näiden tehostamistoimenpiteiden seurannaisvaikutusten hallinnasta suunnitelmallisesti ja ennakoiden. Näillä kehittämistoimilla toteutetaan hyvää hallintoa sekä parannetaan asiakaspalvelun joustavaa saatavuutta. Lupahallinnon palvelut toimivat kustannustehokkaasti, taloudellisesti ja tuottavasti.
Poliisi osallistuu aktiivisesti sisäisen turvallisuuden ohjelman toteuttamiseen ja tekee osaltaan monialaista viranomais- ja sidosryhmäyhteistyötä paikallisten ja alueellisten turvallisuussuunnitelmien toteuttamiseksi kaupunkien turvallisuuden ylläpitämiseksi, syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja harvaan asuttujen alueiden turvallisuuden varmistamiseksi.
Poliisin sisäisellä laillisuusvalvonnalla varmistetaan kansalaisten perus- ja ihmisoikeuksien sekä poliisin toiminnan laillisuuden ja laadun toteuttaminen.
01. Poliisitoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 723 577 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) EU:n hyväksymien ja rahoittamien poliisitoimeen liittyvien hankkeiden maksamiseen
2) poliisihallinnosta Ahvenanmaan maakunnassa annetun asetuksen (1177/2009) 2 §:n nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle.
Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa poliisille seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Hälytyspalveluiden saatavuus ei heikkene. Yleistä järjestystä ja turvallisuutta heikentäviin tekoihin puututaan. Liikenneturvallisuuteen vaikutetaan puuttumalla aktiivisesti liikenteessä havaittuihin rikkomuksiin ja hyödyntämällä teknisiä valvontamenetelmiä. Teknistä liikennevalvontaa lisätään. Laittoman maahantulon tilanne pysyy Suomessa hallittuna ja toimenpiteet laittoman maahantulon torjumiseksi ovat uskottavia ja tehokkaita. Turvapaikkamenettelyn prosessia kehitetään.
Valvonta | 2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (yjt-tehtävät/htv) | 355 | 366 | 347 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 197 132 | 208 027 | 199 697 |
Henkilötyövuodet | 2 998 | 3 004 | 2 940 |
Valvonnan kustannukset, 1 000 euroa | 242 401 | 246 347 | 249 752 |
Taloudellisuus (kustannukset/yjt-tehtävät), euroa | 228 | 224 | 245 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Onnistuminen kotiväkivaltaan puuttumisessa, arvosana 4—101) | 7,6 | 8,0 | 8,0 |
Onnistuminen liikennevalvonnassa, arvosana 4—10 | 7,8 | 8,1 | 8,1 |
Poliisin partiointi, arvosana 4—10 | 7,4 | 8,1 | 8,1 |
Liikennevalvontaan käytetty työaika, htv | 633,4 | 630,0 | 625,0 |
Automaattisen liikennevalvonnan suoritteet, kpl | 406 504 | 410 000 | 410 000 |
Ulkomaalaisvalvontaan käytetty työaika, htv | 29,4 | 18,0 | 26,0 |
Turvapaikkatutkinnan tutkinta-aika, päätetyt jutut, keskiarvo, vrk | 41 | 30 | 14 |
Suoritteet | |||
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden (yjt) tehtävämäärä, kpl | 1 064 022 | 1 100 000 | 1 020 000 |
josta oma-aloitteiset tehtävät, % | 28 | 29 | 29 |
Oma-aloitteellisuus (%) eräissä taajamavalvontaan liittyvissä tehtävissä (03 Pahoinpitely, tappelu | 15 Vahingonteko | 34 Päihtynyt henkilö | 35 Häiriökäyttäytyminen ja ilkivalta) | 10,1 | 10,0 | 11,0 |
1) Julkisten palvelujen laatubarometri ja verkkopalvelut 2011; Valtiovarainministeriö
Hälytystoiminta | 2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (hälytystehtävät, määrä/htv) | 1 085 | 1 045 | 969 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 62 866 | 63 667 | 62 224 |
Henkilötyövuodet | 981 | 1 052 | 1 052 |
Hälytystoiminnan kustannukset, 1 000 euroa | 78 188 | 78 039 | 79 263 |
Taloudellisuus (kustannukset/hälytystehtävät A+B), euroa | 93 | 87 | 89 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Toimintavalmiusaika A-luokan tehtävissä, min | 10,1 | 10,0 | 10,0 |
Toimintavalmiusaika A- ja B-luokan tehtävissä, min | 16,9 | 16,9 | 16,9 |
Toimintavalmiusaika alle 20 min (%, tehtävistä) | 73,2 | 73,0 | 73,0 |
Toimintavalmiusaika alle 45 min (%, tehtävistä) | 91,4 | 92,0 | 92,0 |
Onnistuminen kiireellisissä hälytystehtävissä, arvosana 4—101) | 8,09 | 8,10 | 8,10 |
Suoritteet | |||
Perheväkivaltaan liittyvät hälytystehtävät, lkm | 21 077 | 21 000 | 21 000 |
A ja B hälytystehtävien määrä, kpl, enintään | 841 558 | 896 000 | 887 000 |
A, B ja C hälytystehtävien määrä, kpl | 1 064 024 | 1 100 000 | 1 020 000 |
1) Julkisten palvelujen laatubarometri ja verkkopalvelut 2011; Valtiovarainministeriö
Kansalaisten luottamus poliisin kykyyn ehkäistä, paljastaa ja selvittää rikoksia on korkea. Rikosasioiden pitkiin käsittelyaikoihin kiinnitetään huomiota. Poliisi painottaa harmaan talouden torjuntaa. Talousrikostorjunnassa pyritään reaaliaikaiseen rikostutkintaan ja avoinna olevien juttujen määrää vähennetään, tutkinta-aikoja lyhennetään ja takaisin saadun talousrikoshyödyn määrä kasvaa. Vakavan väkivallan ja rajat ylittävän rikollisuuden torjuntaa tehostetaan. Rikosten ennalta estävää toimintaa tehostetaan lisäämällä moniviranomaisyhteistyötä, ihmisten omaa varautumista rikosuhkiin ja vastuuta rikostorjunnasta sekä kolmannen sektorin toimijoiden mukanaoloa. Väkivaltarikosten kokonaismäärää pyritään vähentämään ennalta estävällä toiminnalla ja väkivaltatapausten paremmalla tunnistamisella. Järjestäytyneen rikollisuuden toimintaedellytyksiä heikennetään muun muassa hallinnollisten haittaamistoimien avulla. Järjestäytynyttä rikollisuutta torjutaan tiiviillä yhteistyöllä tullin ja Rajavartiolaitoksen kanssa sekä toimivalla kansainvälisellä yhteistyöllä. Tietoverkkorikollisuuden torjuntaan panostetaan osana järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaa. Poliisi puuttuu rasistisia piirteitä omaavaan rikollisuuteen sekä ihmiskauppaan aktiivisesti.
Rikostorjunta vastaa herkästi toimintaympäristön muuttuviin tarpeisiin ja kykenee estämään ennalta rikoksia, paljastamaan piilossa olevaa rikollisuutta sekä toteuttamaan rikosvastuuta.
Rikostorjunta | 2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (selvitetyt rikoslakirikokset/htv) | 84 | 85 | 87 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 274 594 | 291 682 | 280 733 |
Henkilötyövuodet | 3 999 | 4 050 | 3 924 |
Rikostorjunnan kustannukset, 1 000 euroa | 335 948 | 340 214 | 344 718 |
Taloudellisuus (kustannukset/selvitetyt rikoslakirikokset), euroa | 1 001 | 1 031 | 1 014 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Rikoslakirikosten selvitystaso (pl. liikennerikokset), %, vähintään | 49,7 | 49,0 | 49,0 |
Rikoslakirikosten tutkinta-aika (pl. liikennerikokset), ka, vrk | 86,0 | 90,0 | 86,0 |
Omaisuusrikosten selvitystaso, %, vähintään | 38,2 | 37,0 | 37,0 |
Henkeen ja terveyteen kohdistuneiden rikosten selvitystaso, %, vähintään | 74,5 | 81,0 | 81,0 |
Päätettyjen talousrikosjuttujen sisälläoloaika, ka, vrk, enintään | 450 | 350 | 350 |
Onnistuminen väkivaltarikosten selvittämisessä ja torjunnassa, arvosana 4—101) | 7,5 | - | 8,2 |
Onnistuminen talousrikosten selvittämisessä, arvosana 4—101) | 7,1 | - | 8,2 |
Verkossa tapahtuva poliisitoiminta (esim. vihjepalvelu, verkkopoliisi), arvosana 4—101) | 7,7 | - | 8,2 |
IT-tutkintaan käytetyt henkilötyövuodet | 32,0 | 35,0 | 35,0 |
Suoritteet | |||
Kaikki selvitetyt rikokset, määrä, sis. liikennerikkomukset | 750 302 | 730 000 | 750 300 |
Selvitetyt rikoslakirikokset, määrä | 335 655 | 337 000 | 340 000 |
Haltuun saatu rikoshyöty talousrikoksissa (netto), milj. euroa | 32,0 | 55,0 | 55,0 |
Päätettyjen talousrikosten määrä, kpl | 1 671 | 2 050 | 2 050 |
Avoinna olevien talousrikosten määrä, kpl | 2 014 | 1 800 | 1 600 |
Henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten määrä, kpl | 43 022 | 38 000 | 38 000 |
Poliisin tietoon tulleet törkeät huumausainerikokset, määrä | 880 | 800 | 800 |
1) Julkisten palvelujen laatubarometri ja verkkopalvelut 2011; Valtiovarainministeriö
Lupahallinto vaikuttaa lupaharkinnan ja -valvonnan keinoin yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseen ja rikosten ennalta estämiseen. Yksityinen turva-ala ja asehallinto toimivat luotettavasti ja yhteiskunnan turvallisuusintressit huomioiden. Erityisesti ampuma-aseturvallisuuden parantamista tuetaan kehittämällä yhtenäisiä lupaprosesseja ja uudistamalla tietojärjestelmiä. Maahanmuuttoon liittyvät lupamenettelyt ovat tehokkaita ja valtakunnallisesti yhdenmukaisia. Henkilöllisyyttä osoittavan asiakirjan hakijan luotettavaan tunnistamiseen kiinnitetään erityistä huomiota. Henkilökorttien osalta varaudutaan lisäksi biometristen tunnisteiden käyttöönottoon. Poliisin lupahallinnon palvelut noudattavat hyvän hallinnon periaatteita. Tietojärjestelmät, menettelyt ja rakenteet tukevat päätösten yhdenmukaisuutta sekä sujuvaa, yhdenmukaista ja oikeudenmukaista päätöksentekoa. Poliisi jatkaa lupahallinnon kehittämistä lupahallintostrategian, sisäasiainhallinnon TTS-asiakirjan ja lupahallinnon kehittämishankkeen linjauksia noudattaen.
Lupahallinto | 2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (poliisin myöntämät luvat/htv) | 1 383 | 1 520 | 1 581 |
Lupahallinnon tuottotavoite, 1 000 euroa | 50 514 | 61 000 | 61 000 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 1 384 | 3 702 | 2 894 |
Henkilötyövuodet | 857 | 860 | 860 |
Lupahallinnon kustannukset, 1 000 euroa | 46 317 | 61 000 | 61 000 |
Taloudellisuus (kustannukset/poliisin myöntämät luvat), euroa | 39 | 47 | 45 |
Lupahallinnon kustannusvastaavuus, % | 109 | 100 | 100 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Onnistuminen lupahallinnossa, arvosana 4—101) | 7,90 | 8,20 | 8,20 |
Suoritteet | |||
Poliisin myöntämät luvat yhteensä, kpl | 1 185 394 | 1 307 000 | 1 360 000 |
— Passit | 505 295 | 700 000 | 700 000 |
— Henkilökortit | 106 134 | 100 000 | 100 000 |
— Ajoluvat | 365 003 | 300 000 | 350 000 |
— Aseluvat | 67 096 | 70 000 | 60 000 |
— Ulkomaalaisluvat | 66 005 | 52 000 | 65 000 |
— Muut luvat | 75 861 | 85 000 | 85 000 |
1) Julkisten palvelujen laatubarometri ja verkkopalvelut 2011; Valtiovarainministeriö
Lupavalvonta | 2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
Taloudellisuus | |||
---|---|---|---|
Henkilötyövuodet (sisältyvät lupahallinnon kokonaishtv-määrään) | 220 | 217 | 217 |
Lupavalvonnan kustannukset (maksuttomat lupapalvelut), 1 000 euroa | 13 320 | 13 889 | 13 830 |
Suoritteet | |||
Valvonnalliset toimenpiteet yhteensä, kpl | 72 570 | 72 688 | 72 688 |
Poliisikoulutuksen tavoitteena on vastata poliisin henkilöstötarpeeseen. Poliisiammattikorkeakoulun uusien opiskelijoiden määrästä päätettäessä varmistetaan suunnitelmallinen rekrytointi käytettävissä olevien määrärahojen puitteissa. Varmistetaan poliisin koulutus molemmilla kansalliskielillä ja kehitetään poliisin koulutuksessa eri kulttuurien kohtaamisessa tarvittavia keskeisiä taitoja.
Poliisi edistää poliisihallintoa koskevaa yhteiskunnallisesti merkittävää monitieteistä tutkimusta.
Poliisikoulutus | 2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
Tuottavuus | |||
Vuoden aikana suoritetut tutkintokoulutuksen opintopisteet/opettajien kokonaishtv | 470,6 | 388,0 | 452,0 |
Julkaisut/tutkimuksen htv:t | 3,8 | 6,3 | 6,0 |
Taloudellisuus | |||
Poliisikoulutuksen kokonaiskustannukset, 1 000 euroa | 26 223 | 25 000 | 25 000 |
Henkilötyövuodet | 202 | 201 | 201 |
Perustutkintokoulutuksen koulutuspäivän hinta, enintään, euroa | 175 | 290 | 360 |
Poliisipäällystötutkinnon koulutuspäivän hinta, enintään, euroa | 242 | 259 | 260 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Perustutkintokoulutuksesta tavoiteajassa valmistuneet, % | 97,6 | 97,0 | 97,0 |
Suoritteet | |||
Perustutkintokoulutukseen hakijoiden määrä aloituspaikkaa kohden | 7,3 | 16,0 | 7,3 |
Perustutkintokoulutuksen aloittaneiden määrä, hlöä | 228 | 100 | 168 |
Perustutkintokoulutuksesta valmistuvien määrä, hlöä | 165 | 291 | 326 |
Yhteiset palvelut - tukitoiminnot ja muut tehtävät
2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
|
Yhteiset palvelut - tukitoiminnot1) | |||
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 125 171 | 128 814 | 130 961 |
Henkilötyövuodet | 947 | 922 | 963 |
Yhteiset palvelut - muut tehtävät2) | |||
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 45 706 | 44 419 | 47 030 |
Henkilötyövuodet | 730 | 709 | 691 |
Muiden tehtävien kustannukset, 1 000 euroa | 56 652 | 60 045 | 59 821 |
1) Tukitoiminnot = taloushallinto, materiaalitoiminnot, tietotekniikka, tutkimus- ja analyysitoiminto, koulutus, työhyvinvointi, konsernipalvelut
2) Muut tehtävät = vartijat, vankilatoiminnot, vankikuljetukset, virka-avut, löytötavaratoiminto, kantelu- ja valitusasiat
Poliisin organisaatiota, toimintaa ja prosesseja kehitetään tehokkaammaksi ja tuottavammaksi. Poliisin henkilöstöstrategian toimeenpano aloitetaan.
Henkiset voimavarat | 2011 toteutuma1) |
2012 arvio |
2013 tavoite |
Henkilötyövuodet | 10 708 | 10 758 | 10 530 |
Tehdyn työajan osuus säännöllisestä vuosityöajasta, % | 73,6 | 74,0 | 74,0 |
Naisia, %-osuus | 28,2 | 28,4 | 28,6 |
Poliisimiehet, htv | 7 653 | 7 639 | 7 665 |
Naisia, %-osuus | 13,9 | 13,9 | 14,0 |
Opiskelijat, htv2) | 415 | 484 | 260 |
Naisia, %-osuus | 22,3 | 25,5 | 25,5 |
Muu henkilöstö, htv | 2 640 | 2 635 | 2 605 |
Naisia, %-osuus | 71,2 | 71,0 | 71,0 |
Naisten %-osuus alipäällystössä, päällystössä ja päällikkötasolla | 8,5 | 8,5 | 8,5 |
1) Lähde PolStat, kaikki momentit. Vuoden 2011 toteutumassa muilta momenteilta palkattujen osuus yht. 127,3 htv. Vuoden 2012 arviossa muilta momenteilta palkattujen osuus yht. 120 htv. Vuoden 2013 tavoitteessa muilta momenteilta palkattavien osuus yht. 120 htv (15 htv poliisit +105 htv muita virkoja).
2) Opiskelijoilla tarkoitetaan käytettävissä olevaan työvoimaan luettavat opiskelijat, jotka ovat työssäoppimisjaksolla työ- tai kenttäharjoittelussa.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 768 803 | 773 355 | 798 277 |
Bruttotulot | 62 188 | 70 893 | 74 700 |
Nettomenot | 706 615 | 702 462 | 723 577 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 23 771 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 14 069 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 56 996 | 66 081 | 68 036 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 52 567 | 66 081 | 68 036 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 4 429 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 108 | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -2 725 |
Harmaan talouden torjunta (HO) | 600 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -2 111 |
Toimintamenosäästö (HO) | 2 214 |
Palkkausten tarkistukset | 23 593 |
Tasomuutos | 12 000 |
Siirto momentilta 25.40.01 (1 htv) | 38 |
Sähköisen asioinnin kehittämishanke (siirto momentilta 28.70.20) | 875 |
Siirto momentilta 26.01.01 | 84 |
Kertamenon (EK) poisto | -2 600 |
UMA:n ylläpitomenot (siirto momentilta 26.40.01) | 91 |
Uudet tuottavuustoimet | -3 946 |
Kehyspäätöksen lisäsäästö | -2 000 |
Toimitilahankkeet | 2 000 |
Panssaroitu turva-auto (kertamenon poistuminen) | -700 |
Työttömien poliisien työllistäminen (kertamenon poistuminen) | -5 000 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentille 28.30.03) | -298 |
AFIS-päivitys (kertamenon poistuminen) | -1 000 |
Yhteensä | 21 115 |
2013 talousarvio | 723 577 000 |
2012 II lisätalousarvio | 14 005 000 |
2012 I lisätalousarvio | 9 900 000 |
2012 talousarvio | 702 462 000 |
2011 tilinpäätös | 696 913 000 |
20. Maasta poistamis- ja noutokuljetuksista aiheutuvat menot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 3 500 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) poliisin vastuulla olevien maasta poistettavien henkilöiden maasta poistamiskuljetuksista aiheutuviin menoihin
2) turvapaikanhakijoiden tulkkaus- ja käännöspalveluista aiheutuviin menoihin
3) Suomeen luovutettavien rikoksentekijöiden noutokuljetuksista aiheutuviin menoihin
4) turvapaikanhakijoiden identiteetin ja kansalaisuuden varmistamisesta sekä iänmäärityksen ja kielitestien tekemisestä aiheutuviin menoihin
5) turvapaikkatutkinnan valmiusryhmän käytöstä aiheutuneiden matka- ja majoitusmenojen korvaamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Maasta poistamiskuljetukset | 2 600 000 |
Tulkkaus- ja käännöspalvelut | 350 000 |
Noutokuljetukset | 150 000 |
Henkilöllisyyden selvittäminen | 200 000 |
Valmiusryhmän käyttö | 200 000 |
Yhteensä | 3 500 000 |
2013 talousarvio | 3 500 000 |
2012 talousarvio | 3 500 000 |
2011 tilinpäätös | 3 444 385 |