Talousarvioesitys 2016
Selvitysosa:Kunnan peruspalvelujen valtionosuudella ja verotuloihin perustuvalla valtionosuuden tasauksella pyritään turvaamaan kuntien mahdollisuudet pitää yllä riittävät peruspalvelut eri osissa maata ja tasapainottamaan kuntien lakisääteisiä tehtäviä ja niiden kokonaisrahoitusta alueittain ja kuntaryhmittäin. Valtionosuuden perusteena olevat laskennalliset kustannukset perustuvat keskeisesti ikäryhmittäisiin kustannuksiin ja sairastavuuteen. Sairastavuuskertoimen osatekijöitä ovat terveyden-, vanhusten- ja sosiaalihuolto. Muita laskennallisten kustannusten määräytymistekijöitä ovat työttömyyskerroin, vieraskielisyyskerroin, kaksikielisyys, saaristoisuus, asukastiheyskerroin ja koulutustaustakerroin.
Kriteerien toinen osa muodostuu lisäosista, jotka ovat saamelaisten kotiseutualueen kunnan, syrjäisyyden ja työpaikkaomavaraisuuden lisäosat.
Kuntien yhdistymisavustuksilla edistetään vapaaehtoiselta pohjalta kuntien yhdistymisiä sekä muita sellaisia kunta- ja seuturakenteen muutoksia, jotka edesauttavat laadukkaiden ja tasavertaisten kunnallisten peruspalveluiden tuottamista taloudellisemmin.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi varhaiskasvatuslain (36/1973) muuttamisesta. Hallitusohjelman mukaisen subjektiivisen päivähoito-oikeuden kaksivaiheisen rajaamisen sijaan jokaiselle lapselle säädetään oikeus saada varhaiskasvatusta 20 tuntia viikossa.
Hallitusohjelman mukaisesti lastensuojeluun ja lapsiperheiden kotipalveluihin osoitetaan lisärahoitusta.
Ehkäisevän toiminnan tavoitteena on terveyttä, sosiaalista turvallisuutta, elämänhallintaa ja itsenäistä selviytymistä tukevien olosuhteiden ja ympäristön luominen, ihmisten työ- ja toimintakyvyn edistäminen, elämänlaadun parantaminen, sosiaalisten ja terveydellisten ongelmien ennaltaehkäisy, väestöryhmien välisten terveyserojen vähentäminen sekä ympäristöterveydenhuollon toimintaedellytysten parantaminen. Tavoitteisiin pyritään johtamista ja rakenteita kehittämällä sekä tuottamalla ja levittämällä työvälineitä ja hyvän toiminnan malleja kuntien käyttöön. Vaikuttavuustavoitteita kuvataan tarkemmin sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan pääluokkaan kuuluvassa luvussa 33.60.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen tavoitteena on julkisen vallan järjestämisvastuulla olevien, pääosin verovaroin kustannettavien sosiaali- ja terveyspalvelujen toimivuuden, saatavuuden ja kattavuuden sekä perustoimeentulon turvaaminen koko maassa. Peruspalveluita vahvistetaan ja uudistetaan, ikäihmisille turvataan ihmisarvoinen vanhuus sekä panostetaan mielenterveys- ja päihdepalveluihin.
Kuntien järjestämän esi- ja perusopetuksen sekä yleisten kirjastojen ja kulttuuritoimen lähtökohtana on koulutuksen perusturvan sekä kirjasto- ja kulttuuripalveluiden takaaminen ja vahvistaminen kaikille asuinpaikasta, kielestä ja taloudellisesta asemasta riippumatta koko maan kattavasti. Kunnille myönnettävän rahoituksen keskeisiä tavoitteita ovat sivistyksellisten perusoikeuksien turvaaminen jokaiselle oppilaalle ja opiskelijalle hänen kykyjensä ja erityisten tarpeidensa mukaan sekä osana kansalaisten sivistyksellisiä oikeuksia turvata jokaiselle mahdollisuus kehittää itseään koko maan kattavilla kirjasto- ja tieto- ja kulttuuripalveluilla sekä varmistaa väestön tasavertainen tiedon ja kulttuurin saatavuus.
Taiteen perusopetuksen tavoitteena on tarjota kunnan asukkaille mahdollisuus osallistua taiteen perusopetukseen sekä harrastusta tukevaan opetukseen taiteen eri aloilla.
Laskennallisten kustannusten laskennassa käytettäviä tietoja
2015 arvio |
2016 arvio |
|
Laskennalliset kustannukset | ||
---|---|---|
0—5-vuotiaat euroa/asukas | 8 484,92 | 8 675,06 |
6-vuotiaat euroa/asukas | 8 940,00 | 9 196,48 |
7—12-vuotiaat euroa/asukas | 7 266,05 | 7 543,09 |
13—15-vuotiaat euroa/asukas | 12 471,90 | 12 946,42 |
16—18-vuotiaat euroa/asukas | 3 975,89 | 4 129,97 |
19—64-vuotiaat euroa/asukas | 1 035,28 | 1 063,97 |
65—74-vuotiaat euroa/asukas | 2 129,17 | 2 183,79 |
75—84-vuotiaat euroa/asukas | 5 717,11 | 5 905,02 |
85-vuotiaat ja vanhemmat euroa/asukas | 19 112,65 | 19 799,69 |
Sairastavuuden mukaan | 1 125,29 | 1 167,69 |
Työttömyysasteen mukaan euroa/asukas | 87,44 | 90,73 |
Kaksikielisyyden mukaan euroa/asukas | 269,61 | 279,77 |
Vieraskielisyyden mukaan euroa/asukas | 1 893,80 | 1 965,15 |
Asukastiheyden mukaan euroa/asukas | 38,10 | 39,54 |
Saaristoisuuden mukaan euroa/asukas | 371,08 | 385,06 |
Koulutustaustan mukaan euroa/asukas | 409,82 | 425,26 |
Lisäosat | ||
Syrjäisyys euroa/asukas | 207,12 | 208,16 |
Saamelaisten kotiseutualueen kunnat euroa/asukas | 2 630,69 | 2 643,84 |
Työpaikkaomavaraisuus euroa/asukas | 62,86 | 63,17 |
20. Valtion ja kuntien yhteiset tietojärjestelmähankkeet (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 3 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kuntien informaatioteknologiaan kohdennettuihin, kuntien tietovarantojen hyväksikäytön edellytyksiä parantaviin kehittämishankkeisiin sekä tietoteknisten palveluiden järjestämiseen ja jo toteutettujen ratkaisuiden käyttöönoton tukemiseen
2) harkinnanvaraisiin valtionavustuksiin sekä EU:n hyväksymien ja rahoittamien hankkeiden maksamiseen
3) muuhun yhteiseen julkisen tietohallinnon kehittämiseen
4) enintään kolmea henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen henkilöstön palkkaamiseen kuntien talous- ja toimintatietojen, tilastoinnin ja tietohuollon kehittämisohjelmaan.
Selvitysosa:Määrärahalla tuetaan ja nopeutetaan kuntien tietohallintokehitystä tavoitteena parantaa tuottavuutta sekä edistää kuntien ja julkishallinnon yhteisiä informaatioteknologian kehittämishankkeita sekä sähköisten toimintatapojen käyttöönottoa. Määrärahaa käytetään Julkisen hallinnon suositusten ja lakiin julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta (634/2011) perustuvien standardien laadintaan sekä muuhun yhteiseen julkisen hallinnon tietohallinnon kehittämistoimintaan. Määrärahalla voidaan tukea ja edistää julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta annetun lain mukaisen julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurityön käynnistystä, arkkitehtuurikuvausten toteutusta, työvälineiden käyttöönottoa sekä toteutettujen tulosten julkaisua arkkitehtuurityölle asetettujen tavoitteiden ja hyötyjen aikaansaamiseksi.
Hankkeiden erittely ja määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Kuntien informaatioteknologian kehittämishankkeet | 2 000 000 |
Muu julkisen hallinnon tietohallintoyhteistyö | 1 000 000 |
Yhteensä | 3 000 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kertaluonteinen uudelleenkohdentaminen | 2 000 |
Siirto momentille 28.90.30 | -1 855 |
Tasomuutos | -6 610 |
Yhteensä | -6 465 |
2016 talousarvio | 3 000 000 |
2015 talousarvio | 9 465 000 |
2014 tilinpäätös | 16 995 000 |
22. Itsehallintoalueiden sekä hallinto- ja palvelurakenteiden kehittäminen ja tukeminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 400 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) itsehallintoalueiden valmisteluun sekä hallinto- ja palvelurakenteiden kehittämiseen ja niihin liittyviin hankkeisiin
2) enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen henkilöstön palkkaamiseen hallinto- ja palvelurakennemuutosten ohjaus-, asiantuntija- ja hanketehtäviin. Nämä voidaan toteuttaa henkilötyövuositavoitteiden ulkopuolella.
Selvitysosa:Määrärahalla toteutetaan hallitusohjelman perusteella valmisteltavien uusien itsehallintoalueiden sekä hallinto- ja palvelurakenteiden kehittämistyötä. Määrärahaa voidaan käyttää myös kunnille jäävien tehtävien osalta hallinnon ja talouden uudistamiseen liittyviin hankkeisiin.
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Muutostukihankkeet | 300 |
Viestintä ja kenttätyö alueilla | 100 |
Yhteensä | 400 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Itsehallintoalueiden perustamisen valmistelu | 400 |
Tasomuutos | -600 |
Yhteensä | -200 |
Momentin nimike on muutettu.
2016 talousarvio | 400 000 |
2015 talousarvio | 600 000 |
2014 tilinpäätös | 600 000 |
30. Valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 9 028 453 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (1704/2009) mukaisen valtionosuuden maksamiseen
2) verotuloihin perustuvan valtionosuuksien tasauksen maksamiseen
3) enintään 30 200 000 euroa opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annettujen lakien (635/1998 ja 1705/2009) mukaisten ennen vuotta 2016 oppilaitosten perustamishankkeisiin myönnettyjen valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen
4) enintään 3 500 000 euroa opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annettujen lakien (635/1998 ja 1705/2009) mukaisten ennen vuotta 2016 yleisten kirjastojen perustamishankkeisiin myönnettyjen valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Kunnan peruspalvelujen valtionosuus | |
Laskennalliset kustannukset | 26 695 921 |
— ikärakenne | 18 790 016 |
— sairastavuus | 6 343 113 |
— työttömyys | 496 766 |
— kaksikielisyys | 99 502 |
— vieraskielisyys | 587 460 |
— asukastiheys | 195 683 |
— saaristoisuus | 14 821 |
— koulutustausta | 168 560 |
Kuntien rahoitusosuus | -19 883 119 |
Valtionosuus | 6 812 802 |
Lisäosat | 312 448 |
Verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus | 683 745 |
V. 2015 järjestelmämuutoksen tasaus | 29 034 |
Valtionosuusjärjestelmän uudistamiseen liittyvä kotikuntakorvausten siirtymäjärjestely | 1 628 |
Kotikuntaa vailla olevien 6—15 v. kotikuntakorvaukset (valtio korvaa) | 5 666 |
Yksityisten opetuksen järjestäjien ja yliopistojen arvonlisävero | 5 382 |
Valtionosuuteen tehtävät lisäykset ja vähennykset | 1 177 748 |
Yhteensä | 9 028 453 |
Kuntien peruspalvelujen valtionosuusprosentti on 25,52. Valtionosuuksien määräytymisen perusteena oleva vuodenvaihteen 2014/2015 asukasluku on 5 442 837.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (1704/2009) muuttamisesta siten, että kuntien peruspalvelujen valtionosuusprosentti muuttuu 25,44 prosentista 25,52 prosenttiin vuonna 2016. Valtionosuusprosentin muutoksessa on otettu huomioon vähennyksenä 0,15 prosenttiyksikköä liittyen valtionosuuden 40 000 000 euron leikkaukseen. Muutoksessa on otettu huomioon lisäyksenä 0,03 prosenttiyksikköä liittyen hallitusohjelman mukaiseen lisäykseen lastensuojeluun ja lapsiperheiden kotiapuun siten, että valtionosuusprosentti on 100, sekä 0,20 prosenttiyksikköä liittyen valtion ja kuntien väliseen kustannustenjaon tarkistukseen. Määrärahan mitoituksessa on lain muutoksen johdosta otettu huomioon lisäyksenä 21 300 000 euroa.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi varhaiskasvatuslain (36/1973) muuttamisesta. Hallitusohjelman mukaisen subjektiivisen päivähoito-oikeuden kaksivaiheisen rajaamisen sijaan jokaiselle lapselle säädetään oikeus saada varhaiskasvatusta 20 tuntia viikossa. Kokopäiväiseen varhaiskasvatukseen olisi oikeus, mikäli lapsen vanhempien tai muiden huoltajien työ, opiskelu, yrittäjyys tai omassa työssä oleminen sitä edellyttäisi. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vähennyksenä 6 636 000 euroa lain muutoksen johdosta.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun lain (1128/1996) muuttamisesta siten, että yksityisen hoidon tuen maksaminen rajataan puolipäiväiseksi silloin, kun toinen vanhemmista hoitaa perheen toista lasta äitiys-, isyys-, vanhempain- tai hoitovapaalla tai kotihoidontuella. Esitys ei vaikuta määrärahan mitoitukseen.
Hallitus antaa talousarvioesitykseen liittyvän esityksen kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain (519/1977) muuttamisesta. Lain muutoksella toimeenpannaan kansallisesti vammaisia koskevan YK:n yleissopimuksen edellyttämät muutokset. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 820 000 euroa lain muutoksen johdosta.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi kuluttajaturvallisuuslain (920/2011) muuttamisesta siten, että kuluttajapalveluiden valvontatehtävät siirtyvät kunnilta ja aluehallintovirastoilta Turvallisuus- ja kemikaalivirastoon. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vähennyksenä 867 000 euroa lain muutoksen johdosta.
Valtioneuvoston asetusta erityistason sairaanhoidon järjestämisestä ja keskittämisestä (336/2011) ja sosiaali- ja terveysministeriön asetusta kiireellisen hoidon perusteista ja päivystyksen järjestämisen erikoisalakohtaisista edellytyksistä (782/2014) muutetaan siten, että eräitä vaativia toimenpiteitä ja vaativaa pävystystä keskitetään harvempiin terveydenhuollon toimintayksiköihin. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vähennyksenä 12 860 000 euroa asetusten muutoksen johdosta.
Lisäksi asetusta lasten päivähoidosta (239/1973) muutetaan siten, että yli 3-vuotiaiden lasten ja kasvattajien määrän suhdetta nostetaan 1/7:stä 1/8:aan. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vähennyksenä 6 470 000 euroa asetuksen muutoksen johdosta.
Valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen, laskentaperusteet (1 000 euroa)
Perushinta | Laskennallinen kustannus |
Ikärakenteen mukaan | |
— 0—5-vuotiaat (8 675,06 euroa/as) | 3 124 705 |
— 6-vuotiaat (9 196,48 euroa/as) | 560 498 |
— 7—12-vuotiaat (7 543,09 euroa/as) | 2 676 613 |
— 13—15-vuotiaat (12 946,42 euroa/as) | 2 264 407 |
— 16—18-vuotiaat (4 129,97 euroa/as) | 748 404 |
— 19—64-vuotiaat (1 063,97 euroa/as) | 3 431 564 |
— 65—74-vuotiaat (2 183,79 euroa/as) | 1 336 632 |
— 75—84-vuotiaat (5 905,02 euroa/as) | 2 008 628 |
— 85-vuotiaat ja vanhemmat (19 799,69 euroa/as) | 2 638 566 |
Sairastavuuden mukaan (1 167,69 euroa/as) | 6 343 113 |
Työttömyyden mukaan (90,73 euroa/as) | 496 766 |
Kaksikielisyyden mukaan (279,77 euroa/as) | 99 502 |
Vieraskielisyyden mukaan (1 965,15 euroa/as) | 587 460 |
Asukastiheyden mukaan (39,54 euroa/as) | 195 683 |
Saaristoisuuden mukaan (385,06 euroa/as) | 14 821 |
Koulutustaustan mukaan (425,26 euroa/as) | 168 560 |
Yhteensä | 26 695 921 |
---|
Kuntien rahoitusosuus
Asukasluku | 5 442 837 |
Rahoitusosuus, euroa/as | 3 653,08 |
Rahoitusosuus, 1 000 euroa | 19 883 119 |
Syrjäisyyden, työpaikkaomavaraisuuden sekä saamelaisten kotiseutualueen kunnan lisäosat (1 000 euroa)
Perushinta | |
Syrjäisyyden mukaan (208,16 euroa/as) | 112 395 |
Työpaikkaomavaraisuuden mukaan (63,17 euroa/as) | 196 479 |
Saamelaisten kotiseutualueen kunnan mukaan (2 643,84 euroa/as) | 3 574 |
Yhteensä | 312 448 |
---|
Verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus (1 000 euroa)
Lisäykset | Vähennykset | Netto |
1 269 242 | -585 497 | 683 745 |
V. 2015 järjestelmämuutoksen tasaus (1 000 euroa)
Lisäykset | Vähennykset | Netto |
67 514 | -38 480 | 29 034 |
Valtionosuusjärjestelmän uudistamiseen liittyvä kotikuntakorvauksen siirtymäjärjestely | 1 628 |
Muut valtionosuuteen tehtävät vähennykset ja lisäykset (1 000 euroa)
Valtionosuuden vähennykset | |
— vakiomuotoisten tietoluovutusten hinnoittelumuutos | -1 301 |
— verotulotasauksen muutoksen neutralisointi | -11 103 |
— lääkintä- ja lääkärihelikopteritoiminnan rahoitus | -22 233 |
— valtion ja kuntien yhteisten tietojärjestelmähankkeiden rahoitus | -2 917 |
— siirto momentille 29.01.02 | -1 875 |
— järjestelmämuutoksen kustannusneutraalisuuteen liittyvä vähennys | -29 010 |
— indeksikorotuksen jäädytys | -34 394 |
— valtionosuusuudistukseen liittyvä yksityisten opetuksenjärjestäjien kotikuntakorvausten tasausjärjestelmän rahoitus | -653 |
Vähennykset yhteensä | -103 486 |
Valtionosuuden lisäykset | |
— työmarkkinatukeen liittyvä korjauserä | 29 549 |
— v. 2010 järjestelmämuutoksen tasaus | 497 |
— v. 2010 verotulomenetysten kompensaatio | 375 000 |
— v. 2011 verotulomenetysten kompensaatio | 129 000 |
— v. 2012 verotulomenetysten kompensaatio | 299 000 |
— v. 2013 verotulomenetysten kompensaatio | 11 500 |
— v. 2014 verotulomenetysten kompensaatio | 9 500 |
— v. 2015 verotulomenetysten kompensaatio | 131 000 |
— v. 2016 verotulomenetysten kompensaatio | 262 000 |
— maakuntien liittojen tehtäviin liittyvä lisäys | 488 |
— oppilaitosten perustamiskustannusten valtionavustusten siirto | 30 200 |
— kirjastojen perustamiskustannusten valtionavustusten siirto | 3 500 |
Lisäykset yhteensä | 1 281 234 |
Muu rahoitus (1 000 euroa)
Kotikuntaa vailla olevien 6—15 v. kotikuntakorvaukset | 5 666 |
Yksityisen opetuksen järjestäjien ja yliopistojen arvonlisävero | 5 382 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Aikuisten hammashuollon säästötoimet | -1 431 |
Alueellisen erikoissairaanhoidon järjestämisen tehostaminen (HO) | -12 860 |
Asukasluvun ja laskentatekijöiden muutos | 55 285 |
Edellisen hallituksen päättämä valtionosuuden vähennys | -40 000 |
Itsemääräämisoikeuslainsäädännön toimeenpano | -1 500 |
Kehitysvammalain muutos | 820 |
Kirjastojen perustamiskustannusten siirto | 3 500 |
Kuluttajaturvallisuusvalvonnan siirtäminen kunnilta ja aluehallintovirastoilta Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle 1.5.2016 alkaen (siirto momentille 32.40.05) | -867 |
Lastensuojelu ja lapsiperheiden kotiapu (HO) | 10 000 |
Muut muutokset | -3 946 |
Opiskelijavalintapalvelut (siirron palautus momentilta 29.01.02) | 131 |
Oppilaitosten perustamiskustannusten valtionavustukset | 200 |
Päivystysjärjestelmän uudistaminen | -1 000 |
Siirto momentilta 28.90.20 | 1 855 |
Subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden muutos | -6 636 |
Valtion ja kuntien välinen kustannustenjaon tarkistus | 269 055 |
Veroperustemuutosten kompensaatio | 262 000 |
Yli 3-vuotiaiden lasten ja kasvattajien määrän suhteen muutos | -6 470 |
Yhteensä | 528 136 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
2016 talousarvio | 9 028 453 000 |
2015 talousarvio | 8 500 317 000 |
2014 tilinpäätös | 8 629 502 931 |
31. Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 25 574 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kuntarakennelain (1698/2009) 43 §:n mukaisiin laskennallisiin yhdistymisavustuksiin
2) lain 44 §:n mukaisten valtionosuuksien vähenemisen korvaamiseen
3) enintään 1 000 000 euroa kuntarakennelain 16 §:n mukaisten erityisiin selvityksiin.
Selvitysosa:Säännökset yhdistymisavustusten muodosta ja tasosta on uudistettu vuoden 2008 alusta ja sen jälkeen toteutettavissa kuntajaon muutoksissa. Samalla on luovuttu kuntajaon muutosten yhteydessä erikseen maksettavasta investointi- ja kehittämishankkeiden tuesta.
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Yhdistymisavustus | |
— vuoden 2016 kuntien yhdistymiset, 4 liitosta | 5 200 |
— vuoden 2015 kuntien yhdistymiset, 3 liitosta | 3 174 |
— vuoden 2014 kuntien yhdistymiset, 0 liitosta | - |
Yhteensä, 7 liitosta | 8 374 |
Valtionosuusmenetysten kompensaatio | |
— vuoden 2016 yhdistymiset | - |
— vuoden 2015 yhdistymiset | 839 |
— vuoden 2014 yhdistymiset | - |
— vuoden 2013 yhdistymiset | 15 361 |
— vuoden 2012 yhdistymiset | - |
Yhteensä | 16 200 |
Kuntarakennelain mukaiset selvityskustannukset ja yhdistymisiin liittyviin esiselvityksiin myönnettävä avustus (enintään) | 1 000 |
Kaikki yhteensä | 25 574 |
2014 toteutuma |
2015 toteutuma |
2016 arvio |
|
Kuntien yhdistymisiä | - | 3 | 4 |
Kuntien määrän vähennys | - | 3 | 4 |
Määräraha, milj. € | 33,9 | 36,1 | 25,6 |
— josta ko. vuoden yhdistymisten osuus, milj. € | - | 5,7 | 5,2 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kaupunkiseutuselvitykset | -200 |
Kuntarakennelain mukaiset selvitykset | -600 |
Valtionosuusmenetysten kompensaatio | -2 611 |
Yhdistymisavustukset | -7 150 |
Yhteensä | -10 561 |
2016 talousarvio | 25 574 000 |
2015 talousarvio | 36 135 000 |
2014 tilinpäätös | 33 901 729 |
34. Paikallisten kuntakokeilujen rahoitus (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 520 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kuntien lakisääteisten tehtävien perusteella säädettyjen velvoitteiden vähentämisen toimintaohjelman tueksi käynnistettävien paikallisten kuntakokeilujen valmisteluun, ohjaukseen, seurantaan ja arviointiin
2) paikallisiin kuntakokeiluihin osallistuville kunnille kohdennettaviin avustuksiin projektipäälliköiden palkkaamiseksi
3) enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen henkilöstön palkkaamiseen paikallisten kuntakokeilujen ohjaus- ja hanketehtäviin. Nämä voidaan toteuttaa henkilötyövuositavoitteiden ulkopuolelta.
Kohdassa 1 ja 2 tarkoitetut valtionavustukset voidaan myöntää yleisavustuksena.
Selvitysosa:Määrärahalla toteutetaan kuntauudistukseen ja kuntien tehtävien arviointiin liittyviä kuntien velvoitteiden vähentämisen toimintaohjelman tueksi käynnistettäviä paikallisia kokeiluja. Niiden avulla on tarkoitus vähentää kuntien velvoitteita. Paikallisissa kuntakokeiluissa ministeriöt ja kunnat sopivat yhdessä palveluja koskevat tavoitteet.
Kokeilun tuloksia hyödynnetään kuntien tehtävien arviointityöryhmän työssä.
2016 talousarvio | 520 000 |
2015 talousarvio | 520 000 |
2014 tilinpäätös | 520 000 |