Talousarvioesitys 2018
Selvitysosa:Sisäministeriö ohjaa ja kehittää maahanmuuttohallintoa ja vastaa maahanmuuttopolitiikan sekä maahanmuuttoa ja kansalaisuutta koskevan lainsäädännön valmistelusta ja edustaa maahanmuuttoasioissa Suomea Euroopan unionissa ja kansainvälisessä yhteistyössä. Sisäministeriö yhteensovittaa maahanmuuttoasioihin liittyvää toimintaa hallinnonalojen välillä.
Sisäministeriö vastaa turvapaikanhakijoiden vastaanoton ja tilapäistä suojelua saavien vastaanoton yleisestä kehittämisestä, suunnittelusta, ohjauksesta, seurannasta ja yhteensovittamisesta.
Sisäministeriö huolehtii Maahanmuuttoviraston toimintaedellytyksistä. Maahanmuuttovirasto käsittelee ja ratkaisee ulkomaalaisten maahantuloon, maassa oleskeluun, pakolaisuuteen ja kansalaisuuteen liittyviä asioita, vastaa turvapaikanhakijoiden ja tilapäistä suojelua saavien vastaanoton käytännön toiminnan ohjauksesta ja suunnittelusta, säilöönottoyksiköiden käytännön toiminnan ohjauksesta ja valvonnasta sekä ihmiskaupan uhrien auttamisen toimeenpanon ohjauksesta. Lisäksi Maahanmuuttovirasto ylläpitää ulkomaalaisasioiden sähköistä asiankäsittelyjärjestelmää (UMA) ja tuottaa tietoja viranomaisille ja kansainvälisille järjestöille. Turvapaikanhakijoiden vastaanottopalvelut tuotetaan osana Maahanmuuttovirastoa toimivassa valtion vastaanottokeskuksessa sekä ostopalveluina.
Maahanmuuttoa kuvaavat tunnusluvut | 2016 toteutuma |
2017 arvio |
2018 arvio |
Suomessa asuvat ulkomaalaiset1) | 243 693 | 263 000 | 280 000 |
Maahanmuutto/ulkomaalaiset2) | 24 688 | 26 000 | 26 000 |
Nettomaahanmuutto/ulkomaalaiset2) | 19 902 | 18 000 | 18 000 |
Suomen kansalaisuuden saaneet/vuosi3) | 9 375 | 8 500 | 9 700 |
1) Vuosi 2016: Tilastokeskus/Väestörakenne 2016. Vuodet 2017 ja 2018: SM:n arvio, jossa otettu huomioon mm. Tilastokeskuksen vuoden 2017 väestön ennakkotilastot ja turvapaikanhakijoiden määrän kasvun vaikutukset.
2) Vuosi 2016: Tilastokeskus/Muuttoliike. Vuodet 2017 ja 2018: SM:n arvio, jossa otettu huomioon mm. Tilastokeskuksen vuoden 2017 väestön ennakkotilastot ja turvapaikanhakijoiden määrän kasvun vaikutukset.
3) Taulukossa on esitetty Suomen kansalaisuuden hakemuksesta tai ilmoituksesta saaneiden henkilömäärä. Momentin 26.40.01 perusteluissa oleva taulukko kuvaa Maahanmuuttovirastossa vireille tulevien ja ratkaistujen hakemusten määrää. Samassa hakemuksessa voi olla useita henkilöitä.
Suomen maahanmuuttopolitiikka perustuu hallitusohjelman linjauksiin, hallituksen maahanmuuttopoliittisiin toimenpiteisiin ja turvapaikkapoliittiseen toimenpideohjelmaan.
Vaikutetaan siihen, että EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan muutokset tapahtuvat unionin ja jäsenmaiden yhteisen edun mukaisesti perus- ja ihmisoikeuksia kunnioittaen. EU:n yhteisessä maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikassa tapahtuvassa lainsäädännön uudistamisessa Suomi huolehtii kansallisten etujen huomioon ottamisesta.
Keskeiset strategiset tavoitelinjaukset ovat:
- — Edistämme Suomen työllisyyttä ja julkistaloutta vahvistavaa, huoltosuhdetta kohentavaa sekä talouden kansainvälistymistä edistävää työperusteista maahanmuuttoa. Lievennämme EU-alueen ulkopuolisen työvoiman tarveharkintaa, kun se on työllisyyden ja julkistalouden kannalta perusteltua, mahdollistaen yrityskohtaisesti erityisosaajien työllistämisen nopeuttamisen, alueellisen ja alakohtaisen työvoiman turvaamisen sekä käytännön prosessien helpottamisen
- — Osallistumme kansainväliseen taakanjakoon pitämällä kiintiöpakolaisten määrän ainakin viime vuosien tasolla
- — Nopeutamme viranomaisprosesseja turvapaikkahakemusten käsittelyssä, teemme päätökset palauttamisineen viipymättä ja torjumme väärinkäytöksiä
- — Nopeutamme törkeisiin rikoksiin syyllistyneiden, rikoksen uusijoiden ja yleiselle järjestykselle vaarallisten ulkomaalaisten maasta poistamista.
Maahanmuuttopolitiikan toteutusta ohjaavien hallituksen kannanottojen mukaisesti maahanmuuttopolitiikassa tehtävät muutokset tapahtuvat hallitusti ja tavoitteellisesti. Maahanmuuttopolitiikassa otetaan huomioon kansainvälisessä tilanteessa ja EU-lainsäädännössä tapahtuvat muutokset.
Hallituksen turvapaikkapoliittisen toimenpideohjelman mukaisesti Suomi varautuu yhdessä EU- ja Pohjoismaiden kanssa muuttuneeseen turvapaikanhakijatilanteeseen kestävästi. Huolehditaan siitä, että tilanteeseen vastataan ennakoivasti ja hallitusti. Pitkän ajan näkymä edellyttää, että hallittu maahanmuutto on kasvua, innovaatioita, uusia työpaikkoja ja taloudellista vakautta edistävä tekijä.
Tavoitteena on, että maahanmuuttohallinto kykenee vastaamaan lakisääteisiin käsittelyaikatavoitteisiin maahanmuuton lupahakemusten käsittelyssä. Maahanmuuttovirasto on turvapaikkaprosessin päävastuullinen omistaja turvapaikka-asioita koskevien tehtävien keskityttyä poliisilta Maahanmuuttovirastoon. Muutos yksinkertaistaa turvapaikkaprosessin tehostamisen toteutusta. Tavoitteena on kehittää edelleen turvapaikanhakijoiden vastaanottotoiminnan kustannustehokkuutta. Toiminnan kehittämisessä hyödynnetään täysimääräisesti EU:n turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamisrahaston (AMIF) mahdollisuuksia.
Sisäministeriön hallinnonalan viranomaisten (Maahanmuuttovirasto, poliisi, Rajavartiolaitos) operatiivista yhteistyötä ulkomaalaisten maahantuloon ja maassa oleskeluun liittyen hyödynnetään ja kehitetään aktiivisesti.
Lupahallinnon tuottavuutta parannetaan. Kehitetään edelleen ulkomaalaisasioiden sähköistä asiankäsittelyjärjestelmää (UMA), jotta pystytään tarjoamaan kattavasti lupaprosesseihin liittyvät sähköiset asiointipalvelut hakija-asiakkaille sekä automatisoidaan mahdollisuuksien mukaan lupaprosesseja.
Laillisia maahanmuuttokanavia kehitetään EU:n lainsäädäntöä koskeviin muutoksiin liittyen. Maahantuloon liittyvää viranomaisyhteistyötä vahvistetaan. Oleskelulupajärjestelmän kehittämisessä tavoite on menettelyn selkeyttäminen. Työvoiman maahanmuuton osalta on tärkeää vastata oikea-aikaisesti työmarkkinoiden tarpeisiin, jolloin käsittelyaikoihin kohdistuu erityinen huomio. Työntekijän oleskelulupajärjestelmää kehitetään hallitusohjelmassa linjatulla tavalla. Lupatoiminnalla on erittäin tärkeä merkitys työehtojen ennakkovalvonnassa. Jälkivalvonnassa kyse on käytännössä pitkälti poliisin ja työsuojeluhallinnon tarkastustoiminnan resursseista ja niiden kohdentamisesta.
Yrittäjien maahanmuuttoa helpotetaan kehittämällä oleskelulupalainsäädäntöä. Myös muutoin oleskelulupaprosessia sujuvoitetaan. Kausityöntekijöitä ja yritysten sisällä siirtyviä henkilöitä koskevien lakien mahdollisuudet viranomaisyhteistyöhön ja sähköiseen hakemuskäsittelyyn otetaan käyttöön. Maahanmuuttovirasto myöntää suoraa entistä useamman luvat ja näiden lupien käsittelyajat ovat tuntuvasti TE-toimistojen osapäätöstä edellyttäviä lupia lyhyemmät.
Yhteistyötä opetushallinnon kanssa jatketaan EU:n ulkopuolelta tulevien ulkomaalaisten opiskelijoiden maahantuloon liittyen. Väärinkäytösten määrä tulee pitää pienenä. Opiskelupaikkojen kohdentamisessa tulisi ottaa huomioon ne alat, joilla mahdollisesti esiintyy ulkomaisen työvoiman tarvetta tulevaisuudessa. Tämä vaatii myös kotimaisten kielten opintojen lisäämistä opiskelun aikana.
EU:n perheen yhdistämisdirektiivin mukaisesti kansainvälistä ja tilapäistä suojelua saavien perheenjäseniltä edellytetään tietyin poikkeuksin turvattua toimeentuloa perheenmuodostamisajankohdasta riippumatta, jotta perheenyhdistämishakemus voidaan hyväksyä.
Toteutetaan laittoman maahantulon vastaista toimintaohjelmaa. Ongelmina laittoman maahanmuuton lisääntyessä ovat ihmissalakuljetuksen lisääntymisen ohella laittoman työnteon ja ihmiskaupan sekä muun eriasteisen hyväksikäytön ja laittoman maassa oleskelun lisääntyminen. Tehostetaan viranomaisyhteistyötä laittoman maahantulon ja maassa oleskelun torjunnassa sekä huolehditaan tarvittavan lainsäädännön kehittämisestä. Keskeisiin maahanmuuttomaihin pyritään sijoittamaan maahanmuuton yhdyshenkilöitä. Laittoman maahanmuuton ongelmat näkyvät osaltaan myös lieveilmiöiden lisääntymisenä pidempiaikaisen maassa oleskelun tilanteissa henkilöiden jäädessä kotouttamistoimien ja yhteiskunnan palvelujen ulkopuolelle. Tehokas laittoman maahanmuuton torjunta ehkäisee näistä ongelmista yhteiskunnalle aiheutuvia kustannuksia. Palauttamispolitiikkaa tehostetaan erityisesti jatkamalla ja kehittämällä laittomasti oleskelevien ja kielteisen päätöksen saaneiden henkilöiden tehokasta palauttamista EU-yhteistyön tukemana, pyrkimällä uusiin palautusta koskeviin yhteistyöpöytäkirjoihin ja EU-takaisinottosopimuksiin sekä nopeuttamalla rikoksiin syyllistyneiden maasta poistamista.
Maahanmuuttovirasto vastaa ulkomaalaislupahakemusten vastaanottamisesta ja käsittelystä. Varmistetaan lupa-asioiden sujuvuus, resurssien riittävyys sekä asiakaspalvelun ja alueellisen toimipisteverkoston toimivuus. Hakemusten käsittelyssä noudatetaan säädettyjä enimmäiskäsittelyaikoja. Lupamaksujen kohtuullisuus turvataan prosesseja kehittämällä.
Turvapaikanhakijoiden määrää on vaikea ennustaa. Ennusteen mukaan turvapaikanhakijoiden määrä jäisi pysyvästi korkeammalle tasolle kuin mitä se oli ennen vuotta 2015. Vuonna 2015 koetun kaltaiseen turvapaikanhakijoiden määrän äkilliseen ja nopeaan kasvuun on myös varauduttava.
Seurataan turvapaikkamenettelyä ja turvapaikanhakijoiden vastaanottoa koskevien säännösten toimivuutta ja valmistellaan mahdolliset lain muutokset. Kehitetään edelleen eri viranomaisten välistä yhteistyötä turvapaikkaprosessin tehostamiseksi ja nopeuttamiseksi.
Osallistutaan yhteisen eurooppalaisen turvapaikkajärjestelmän uudistamiseen ja EU-jäsenvaltioiden yhteistyöhön sen toimeenpanemiseksi käytännössä. Lainsäädännön kehittämisen ohella tiivistetään jäsenvaltioiden turvapaikkaviranomaisten välistä käytännön yhteistyötä erityisesti tukemalla Euroopan turvapaikka-asioiden tukiviraston (EASO) toimintaa ja osallistumalla yhteistyöhön muiden keskeisten EU:n virastojen kanssa. Asetusehdotus EU:n turvapaikkavirastosta (COM(2016) 271) sisältää jäsenmaiden velvoitteen osoittaa asiantuntijoita viraston operaatioiden käyttöön nopealla aikataululla. Viraston käyttöön suunnitellaan perustettavan 500 asiantuntijan nopean toiminnan reservipooli, johon jäsenmaiden on osoitettava ennalta määrätty määrä asiantuntijoita. Maahanmuuttoviraston kohdalla tämän arvioidaan tarkoittavan kahdeksaa henkilötyövuotta.
Turvapaikkapolitiikan kehittämisessä vahvistetaan johdonmukaisuutta eri maahanmuuton politiikkalohkojen, kuten rajavalvonnan, laittoman maahanmuuton torjunnan ja palautuspolitiikan kanssa.
Kiintiöpakolaispolitiikan toimeenpanoa jatketaan uudelleensijoittamalla Suomeen kansainvälisen suojelun tarpeessa olevia ulkomaalaisia (ulkomaalaislaki 301/2004 90 §). Uudelleensijoittamisen perusteet (voimavarat kiintiöpakolaisten ottamiselle ja kiintiöpakolaisten määrä) vahvistetaan vuosittain valtion talousarviossa. Vuoden 2018 pakolaiskiintiö on 750 henkilöä.
Määrärahoissa on otettu huomion EU:n uudelleensijoittamista koskevien sitoumusten ja EU:ssa päätettyjen turvapaikanhakijoiden sisäisten siirtojen velvoitteet. Suomi on toteuttanut Euroopan unionissa sovittuja turvapaikanhakijoiden sisäisiä siirtoja.
Hallinnonalalla hyödynnetään EUSA-rahastojen kautta saatavissa olevaa osarahoitusta täysimääräisesti.
Turvapaikanhakijoiden vastaanotto
20161) | 2017 arvio |
2018 arvio |
|
Vastaanottokeskusten paikkaluku yhteensä2) | 16 308 | 12 005 | 7 150 |
— valtion vastaanottokeskukset | 700 | 700 | 700 |
— yksityisen, kunnan tai järjestön ylläpitämät keskukset | 15 538 | 11 195 | 6 340 |
— säilöönottoyksikkö | 70 | 110 | 110 |
— käyttöaste keskimäärin % | 87 | 97 | 90 |
Ryhmäkotien ja tukiasuntojen paikkaluku yhteensä | 844 | 338 | 150 |
— ryhmäkodit | 357 | 98 | 63 |
— tukiasunnot | 487 | 240 | 87 |
— käyttöaste keskimäärin % | 87 | 70 | 90 |
1) Vuoden lopun tilanne: ei keskiarvo (luvussa ei ole mukana yksityismajoituksessa olevia)
2) Vastaanottokeskusten paikkaluvut tarkistetaan vuoden 2017 lopussa, 2018 arvio tehty keväällä 2017.
Vastaanottopalvelujen saajat | 2016 | 2017 arvio |
2018 arvio |
Keskimäärin vastaanoton piirissä olevia / henkilöä / vuosi | 25 100 | 15 750 | 9 500 |
— Vastaanottokeskuksiin majoitettuja | 20 606 | 13 515 | 8 400 |
— Alaikäisiä yksintulleita | 1 894 | 270 | 250 |
— Säilöön otetut ulkomaalaiset | 50 | 80 | 80 |
— Yksityismajoituksessa | 2 550 | 1 885 | 770 |
Vastaanoton kustannukset / euroa / vuosi | 2016 tilinpäätös |
2017 talousarvio |
2018 arvio |
Vastaanoton kokonaiskustannukset | 619 105 182 | 260 609 000 | 190 978 000 |
Vastaanottokeskusten kokonaiskustannukset | 602 178 695 | 251 509 000 | 167 803 000 |
— vastaanottokeskusten yksikkökustannus / hlö | 16 998 | 17 000 | 19 200 |
— alaikäisen kustannus ryhmäkodissa / hlö | 52 206 | 61 000 | 53 200 |
— alaikäisen kustannus tukiasunnossa / hlö | 39 986 | 33 000 | 41 100 |
— säilöön otetun kustannus / hlö | 63 894 | 51 000 | 64 400 |
— yksityismajoituksen kustannukset | 11 450 963 | 4 080 700 | 8 500 000 |
— yksityismajoituksen kustannus / hlö | 7 206 | 6 300 | 8 500 |
Lasten edustaminen | 894 320 | 200 000 | 125 000 |
Vapaaehtoinen paluu | - | 5 800 000 | 6 800 000 |
Pakolaisten maahantuloon liittyvät kustannukset | 855 941 | 900 000 | 900 000 |
Muut maahantuloon liittyvät menot1) | 15 176 226 | 2 200 000 | 15 350 000 |
1) Tulkkaus- ja käännöspalkkiot, Maahanmuuttoviraston ulkopuolella suoritettavat turvapaikkapuhuttelut, DNA-testit, kielianalyysit ja oikeuslääketieteelliset testit sekä sähköiset palvelut (Umarek).
01. Maahanmuuttoviraston ja valtion vastaanottokeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 49 395 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös maahanmuuttohallinnon toiminnan kehittämiseen ja vastaanottojärjestelmän kehittämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Maahanmuuttovirasto käsittelee ja ratkaisee maahantuloon, maassa oleskeluun, pakolaisuuteen sekä Suomen kansalaisuuteen liittyviä asioita hyödyntäen ja kehittäen ulkomaalaisasioiden sähköistä asiankäsittelyjärjestelmää viranomaisten ajantasaisena asianhallinta- ja tietopalvelurekisterinä. Virasto tuottaa ajankohtaista tietoa maahanmuutto- ja kansalaisuusasioista. Virasto vastaa turvapaikanhakijoiden ja tilapäistä suojelua saavien vastaanoton käytännön toiminnan ohjauksesta ja suunnittelusta, säilöönottoyksiköiden käytännön toiminnan ohjauksesta ja valvonnasta sekä ihmiskaupan uhrien auttamisen toimeenpanon ohjauksesta.
Sisäministeriö asettaa Maahanmuuttovirastolle alustavasti seuraavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Maahanmuuttovirasto ja valtion vastaanottokeskukset | 2016 toteutuma |
2017 arvio |
2018 tavoite |
Tuotokset | |||
Päätökset | 96 739 | 126 750 | 122 950 |
Panokset | |||
Toimintamenot (1 000 €) | |||
Maahanmuuttovirasto | 55 476 | 63 735 | 35 640 |
Valtion vastaanottokeskukset | 11 856 | 12 528 | 13 755 |
Henkilötyövuodet | 903,7 | 832 | 700 |
---|---|---|---|
Maahanmuuttovirasto | 769,7 | 690 | 558 |
Valtion vastaanottokeskukset | 134 | 142 | 142 |
Tehokkuus | |||
Toiminnallinen tuloksellisuus | |||
— tuottavuus (päätöstä/Maahanmuuttoviraston htv) | 124 | 174 | 183 |
— taloudellisuus (nettomenot €/päätös) | 573 | 300 | 300 |
— maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus (%) | 54 | 91 | 91 |
Vireille tulleiden hakemusten läpivientiajat lyhenevät. Perheenyhdistämishakemusten käsittelyaika on enintään yhdeksän kuukautta. Asiakkaiden oikeusturva säilyy hyvänä. Henkilö- ja teknisiä resursseja käytetään joustavasti ja tehokkaasti. Päätöksentekoprosessit ovat laadullisesti mitattavia sekä läpinäkyviä, ohjaavia ja rutiinityötä säästäviä. Soveltamiskysymykset linjataan sisäisellä ohjeistuksella.
Vireille tulleet ja ratkaistut asiat 2016—2018
2016 toteutuma Vireille tulevat |
Ratkaistut | 2017 ennuste Vireille tulevat |
Ratkaistut | 2018 tavoite Vireille tulevat |
Ratkaistut | |
Maahanmuutto yhteensä | 26 414 | 23 159 | 83 000 | 83 000 | 82 000 | 82 000 |
— työntekijän oleskelulupa | 7 445 | 7 080 | 7 300 | 7 300 | 7 300 | 7 300 |
— opiskelijan oleskelulupa | 7 161 | 7 020 | 7 000 | 7 000 | 6 000 | 6 000 |
— muut oleskeluluvat (sis. kv. suojelu) | 10 579 | 7 855 | 13 000 | 13 000 | 13 000 | 13 000 |
— joista kv. suojelua saaneen perheenjäsen | 1 675 | 1 503 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 |
— oleskeluluvan uusiminen (jatkoluvat ja pysyvät) | - | - | 35 000 | 35 000 | 35 000 | 35 000 |
— muut oleskeluluvat | 886 | 861 | 700 | 700 | 700 | 700 |
— voimassa olevaa oleskelulupaa koskevat asiat (peruutukset ja kortin uusimiset) | 343 | 343 | 8 000 | 8 000 | 8 000 | 8 000 |
— EU-kansalaisten ja heidän perheenjäsenten rekisteröiminen | - | - | 12 000 | 12 000 | 12 000 | 12 000 |
Maasta poistaminen1) | 26 497 | 22 200 | 10 500 | 10 500 | 10 500 | 10 500 |
Kansainvälinen suojelu yhteensä | 18 902 | 36 660 | 20 750 | 19 150 | 20 750 | 16 350 |
— turvapaikkahakemukset | 5 658 | 28 252 | 7 000 | 10 800 | 7 000 | 8 000 |
— kiintiöpakolaiset | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 |
— matkustusasiakirjat | 7 172 | 7 172 | 7 000 | 7 000 | 7 000 | 7 000 |
— muut | 5 322 | 486 | 6 000 | 600 | 6 000 | 600 |
Kansalaisuus yhteensä | 13 392 | 13 469 | 14 100 | 14 100 | 14 100 | 14 100 |
— kansalaisuushakemukset | 11 130 | 11 316 | 12 000 | 12 000 | 12 000 | 12 000 |
— kansalaisuusilmoitukset | 788 | 772 | 900 | 900 | 900 | 900 |
— muut kansalaisuusasiat | 1 474 | 1 381 | 1 200 | 1 200 | 1 200 | 1 200 |
Yhteensä | 85 205 | 95 488 | 128 350 | 126 750 | 127 350 | 122 950 |
1) sis. karkottaminen, kielteiseen lupapäätökseen liittyvä käännyttäminen sekä rikosperusteinen käännyttäminen, maahantulokielto
Käsittelyaika keskimäärin (vrk)
2016 toteutuma |
2017 arvio |
2018 tavoite |
|
Maahanmuutto | |||
— työntekijän oleskelulupa (sis. TE-toimiston osapäätöksen) | 119 | 90 | 90 |
— oleskelulupa, opiskelija | 27 | 30 | 30 |
Kansainvälinen suojelu, kokonaiskäsittelyaika ilman muutoksenhakua | |||
— turvapaikka | 261 | 150 | 120 |
Kansalaisuushakemukset, kokonaiskäsittelyaika | |||
— kansalaisuushakemukset | 324 | 280 | 270 |
Ratkaistut/vireille tulleet (%) | 115 | 100 | 100 |
Maahanmuuttohallinnon kaikkien viranomaisten sähköistä asianhallintajärjestelmää (UMA) käytetään tehokkaasti ja sen ylläpidosta huolehditaan. Sähköisten palvelujen käyttöä laajennetaan ja samalla nopeutetaan prosessien kulkua automatisoinnin mahdollisuuksia hyödyntäen. Järjestelmän toimintoja kehitetään vuosina 2016—2019 nostamalla järjestelmän digitalisaatio-, automaatio- ja itsepalvelutasoa.
Henkiset voimavarat, Maahanmuuttovirasto
2016 toteutuma |
2017 arvio |
2018 tavoite |
|
Henkilötyövuodet | 769,7 | 690 | 558 |
Sairauspoissaolot (työpäivää/htv) | 7,8 | 8,0 | 8,0 |
Työtyytyväisyysindeksi (1—5) | 3,5 | 3,52 | 3,53 |
Henkiset voimavarat, Valtion vastaanottokeskukset
2016 toteutuma |
2017 arvio |
2018 tavoite |
|
Henkilötyövuodet | 134 | 142 | 142 |
Sairauspoissaolot (työpäivää/htv) | 8,6 | 8,0 | 8,0 |
Työtyytyväisyysindeksi (1—5) | 3,6 | 3,7 | 3,7 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Bruttomenot | 77 206 | 75 158 | 63 395 |
Bruttotulot | 9 557 | 14 500 | 14 000 |
Nettomenot | 67 649 | 60 658 | 49 395 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 549 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 17 686 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 8 142 | 14 000 | 14 000 |
Tuotot yhteensä | 8 142 | 14 000 | 14 000 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 7 414 | 7 322 | 7 900 |
— osuus yhteiskustannuksista | 7 565 | 8 078 | 8 000 |
Kustannukset yhteensä | 14 979 | 15 400 | 15 900 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -6 837 | -1 400 | -1 900 |
Kustannusvastaavuus, % | 54 | 91 | 88 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Joutsenon vo-keskuksen säilöönoton tilapäinen lisäkapasiteetti | -981 |
Maahanmuuttoviraston Älykäs digitaalinen virasto -hanke (v. 2017 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -2 000 |
Maahanmuuttoviraston Älykäs digitaalinen virasto -hanke (v. 2018 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 2 000 |
Turvapaikkahakijamäärän aiheuttama lisäresurssitarve | -9 900 |
Vapaaehtoisen paluun matka- ja paluuavustuksen määrärahat | -1 000 |
Vapaaehtoisen paluun matka- ja paluuavustukset (siirto momentilta 26.40.22) | 1 000 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -44 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -17 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | 6 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -13 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -116 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -120 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -27 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -51 |
Vuokrien indeksikorotus | 16 |
Vuokrien indeksikorotusta vastaava säästö | -16 |
Yhteensä | -11 263 |
2018 talousarvio | 49 395 000 |
2017 talousarvio | 60 658 000 |
2016 tilinpäätös | 83 786 000 |
21. Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanotto (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 137 594 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta annetun lain (746/2011) (vastaanottolaki) 7 §:n mukaisesti vastaanotto- ja järjestelykeskusten perustamis- ja ylläpitokustannusten sekä palveluntuottajalle vastaanottopalveluiden järjestämisestä aiheutuvien kustannusten korvaamiseen, ilman kotikuntalaissa (201/1994) tarkoitettua kotikuntaa Suomessa olevan ihmiskaupan uhrin auttamisesta aiheutuvien kulujen korvaamiseen vastaanottorahaa lukuun ottamatta ja alaikäisen, jolla ei ole oleskelulupaa Suomessa, edustajan palkkion maksamiseen sekä kansainvälistä suojelua hakevien yleisen oikeudellisen neuvonnan kustannuksiin
2) säilöönottoyksiköstä annetun lain (116/2002) 3 luvun mukaisen toimeentulon ja huolenpidon järjestämiseen säilöön otetuille ulkomaalaisille käyttörahaa lukuun ottamatta
3) vastaanottopalveluna järjestettyyn työ- ja opintotoimintaan osallistuvien henkilöiden vastaanottolain 30 §:n mukaisten tapaturmakorvausten ja ryhmävastuuvakuutusten sekä Valtiokonttorin näistä perimien hoitokulujen maksamiseen
4) vastaanoton toteuttamiseksi erityistilanteissa tarpeellisten palvelujen hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen ja vastaanottotoiminnan kehittämistä tukeviin EU:n rahoittamiin hankkeisiin
5) turvapaikkatutkinnan ja -puhuttelujen tulkkaus-, käännös- ja kuljetusmenoihin
6) Maahanmuuttoviraston toimipisteiden ulkopuolella suoritettavien turvapaikkapuhuttelujen matkakustannusten, perhesiteen selvittämiseksi tehtävien DNA-testien ja oikeuslääketieteellisten testien kustannuksiin sekä kotipaikan tai kansalaisuuden selvittämiseksi tehtävien kielianalyysien kustannuksiin
7) kotoutumisen edistämisestä annetun lain (1386/2010) 86 §:n mukaisesti kiintiöpakolaisten ja heidän perheenjäsentensä maahantulomatkojen järjestämisestä, lähtömaassa suoritettavista terveystarkastuksista ja koulutuksesta (kulttuuriorientaatiosta) sekä vastaanottoa edistävän koulutuksen ja tiedotustoiminnan järjestämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Vuoden 2018 pakolaiskiintiö on 750 henkilöä.
Selvitysosa:Kansainvälistä suojelua hakevien ja tilapäistä suojelua saavien vastaanottopalvelut järjestää vastaanottokeskus vastaanottolain (746/2011) 13 §:n nojalla. EU:ssa sisäisesti siirrettävien turvapaikanhakijoiden vastaanottopalvelut järjestetään vastaanottolain mukaisesti. Laajamittaisen maahantulon yhteydessä vastaanottopalvelut järjestetään vastaanottolain 12 §:n mukaisesti. Maahanmuuttovirasto sopii kuntien, kuntayhtymien ja muiden yhteisöjen tai säätiöiden kanssa vastaanottopalvelujen järjestämisestä ja siitä aiheutuvien kustannusten korvaamisesta.
Majoituskapasiteetti pyritään mitoittamaan siten, että kapasiteetti vastaa majoitustarvetta. Vastaanottoyksiköiden majoituspaikkojen käytössä pyritään 90 prosentin käyttöasteeseen. Vastaanottokeskusten ylläpidon ja palveluiden tuottamisessa pyritään kustannustehokkuuteen mm. majoitusvuorokauden hinnassa.
Vastaanottolain 6 §:ssä säädetään erityistarpeiden huomioon ottamisesta hakemuksen käsittelyn ajan ja lisäksi vastaanottolain 19 §:ssä täydentävästä vastaanottorahasta kattamaan erityisistä tarpeista tai olosuhteista johtuvia tarpeellisiksi harkittuja menoja.
Turvapaikkapuhuttelujen tulkkaus- ja käännöskustannukset vaihtelevat turvapaikanhakijoiden määrän ja hakijoiden kielen mukaan. Turvapaikkahakemuslomakkeella selvitetään hakemuksen perusteet ennen turvapaikkapuhuttelua. Hakijan täyttämä lomake sekä hakijan vieraskieliset asiakirjat ja selvitykset käännetään Maahanmuuttovirastossa. Maahanmuuttoviraston turvapaikkatutkinnassa ja turvapaikkapuhuttelussa käytetään hakijan äidinkieltä tai hänen ymmärtämänsä kielen tulkkausta.
Ulkomaalaislain (301/2004) 65 §:n mukaan Maahanmuuttovirasto voi varata hakijalle ja perheenkokoajalle tilaisuuden osoittaa biologinen sukulaisuus toteen valtion varoista kustannettavan DNA-tutkimuksen avulla, jos biologiseen sukulaisuuteen perustuvasta perhesiteestä ei muutoin voida saada riittävää selvitystä ja jos DNA-tutkimuksen avulla on mahdollista saada olennaista näyttöä perhesiteestä. Ulkomaalaislain 6 a §:n mukaan oleskelulupaa hakevan ulkomaalaisen tai perheenkokoajan iän selvittämiseksi voidaan tehdä oikeuslääketieteellinen tutkimus jos on olemassa ilmeisiä perusteita epäillä hänen itsestään antamien tietojen luotettavuutta. Ulkomaalaislain 6 b §:ssä säädetään oikeuslääketieteellisen tutkimuksen tekemisestä. Turvapaikanhakijoille ja perheenkokoajille, joiden henkilöllisyyttä ei ole voitu varmistaa, voi olla tarpeen joissakin tapauksissa osana henkilöllisyyden selvittämistä tehdä kielianalyysi hakijan kielellisen identiteetin ja taustan ja sitä kautta kotiseudun selvittämiseksi. Kielianalyysin avulla selvitetään muun muassa, täyttyvätkö perheenyhdistämisen edellytykset perheenyhdistämishakemusten käsittelyn yhteydessä.
Kiintiössä otettavat pakolaiset voidaan valita talousarviovuonna ja he voivat saapua maahan sinä vuonna sekä sitä seuraavien kahden vuoden aikana. Kiintiöstä valittujen pakolaisten maahantulomatkat järjestetään ostopalveluna. Vastaanoton erityistilanteissa korvataan erityispalveluja, kuten matkan aikana tarvittavat lääkäripalvelut tai kauttakulku- tai maasta poistumiseen vaadittavien viisumien kustannukset.
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Palvelujen ostot/kuntien, kuntayhtymien, järjestöjen ja yhteisöjen vastaanottokeskukset (sis. alv) | 89 914 000 |
Valtion vastaanottokeskusten menot | 31 430 000 |
---|---|
— palvelujen ostot | 8 380 000 |
— terveydenhuolto | 22 372 000 |
— muut menot | 678 000 |
Vastaanottomenot yhteensä | 121 344 000 |
Muut maahantuloon liittyvät menot | 15 350 000 |
Pakolaisten maahantuloon liittyvät kustannukset | 900 000 |
Yhteensä | 137 594 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Turvapaikanhakijamääräarvion lasku 7 000:een | -30 000 |
Turvapaikanhakijoiden ja vastaanottokeskusten kokonaismäärän lasku | -57 750 |
Yhteensä | -87 750 |
2018 talousarvio | 137 594 000 |
2017 talousarvio | 225 344 000 |
2016 tilinpäätös | 529 814 155 |
22. Vapaaehtoinen paluu (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 6 800 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) vapaaehtoisesta paluusta aiheutuviin kuluihin
2) kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta annetun lain (746/2011) 31 §:n mukaisten matka- ja muiden avustusten maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Vapaaehtoisesta paluusta säädetään ulkomaalaislain 147 a §:ssä. Lain kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta 31 §:n nojalla vapaaehtoisen paluun tukemiseksi voidaan kansainvälistä suojelua hakeneelle kolmannen maan kansalaiselle, tilapäistä suojelua saaneelle ja ihmiskaupan uhrille, jolla ei ole kotikuntalain mukaista kotipaikkaa Suomessa sekä oleskeluluvan ulkomaalaislain 51 §:n nojalla saaneelle, korvata kohtuulliset matka- ja muuttokustannukset kotimaahan tai muuhun maahan, johon hänen pääsynsä on taattu. Tilapäistä suojelua saava tai ihmiskaupan uhri voi olla myös unionin kansalainen tai tähän rinnastettava.
Vapaaehtoisen paluun järjestäminen toteutetaan ostopalveluna.
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Matka- ja muut avustukset | 5 000 |
Ostopalvelut | 1 800 |
Yhteensä | 6 800 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Vapaaehtoisen paluun matka- ja paluuavustukset (siirto momentille 26.40.01) | -1 000 |
Vapaaehtoisesti palaavien määrän kasvu | 2 000 |
Yhteensä | 1 000 |
2018 talousarvio | 6 800 000 |
2017 I lisätalousarvio | 3 000 000 |
2017 talousarvio | 5 800 000 |
63. Vastaanottotoiminnan asiakkaille maksettavat tuet (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 46 584 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ulkomaalaiselle kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta annetun lain (746/2011) (vastaanottolaki) 19 §:n ja säilöönottoyksiköstä annetun lain (116/2002) 12 §:n perusteella myönnettävän vastaanottorahan, täydentävän vastaanottorahan, käyttörahan ja toimeentulotuen maksamiseen.
Selvitysosa:Kansainvälistä suojelua hakevalle ja tilapäistä suojelua saavalle sekä ihmiskaupan uhrille, jolla ei ole kotikuntalaissa tarkoitettua kotikuntaa Suomessa, myönnetään vastaanottoraha välttämättömän toimeentulon turvaamiseksi ja itsenäisen selviytymisen edistämiseksi, jos hän on tuen tarpeessa eikä voi saada toimeentuloa muulla tavalla. Jos vastaanottokeskus järjestää täyden ylläpidon, ilman huoltajaa olevalle lapselle myönnetään vastaanottorahan sijasta käyttöraha.
Säilöön otetulle ulkomaalaiselle annetaan käyttörahaa, jos hänellä ei ole käytettävissään omia varoja eikä hän voi saada käyttövaroja muulla tavalla. Säilöön otetulle ulkomaalaiselle voidaan poikkeuksellisesti myöntää täydentävää vastaanottorahaa siten kuin vastaanottolaissa säädetään tai toimeentulotukea siten kuin toimeentulotuesta annetussa laissa (1412/1997) säädetään.
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Vastaanottoraha | |
— Täysi vastaanottoraha | 28 015 000 |
— Vastaanottoraha | 4 110 000 |
— Lasten vastaanottoraha | 8 220 000 |
Täydentävä vastaanottoraha | 4 790 000 |
Käyttöraha | 1 330 000 |
Toimeentulotuki | 119 000 |
Yhteensä | 46 584 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Toiminnan arvonlisäverovelvollisuus | 7 000 |
Uusien turvapaikanhakijoiden määrän väheneminen | -7 816 |
Vastaanoton piirissä olevien määrän nousu (keskimäärin 9 500 henkilöä) | 10 400 |
Yhteensä | 9 584 |
2018 talousarvio | 46 584 000 |
2017 I lisätalousarvio | 14 900 000 |
2017 talousarvio | 37 000 000 |
2016 tilinpäätös | 77 618 884 |