Talousarvioesitys 2015
77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 338 501 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) momentille budjetoitujen väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta aiheutuviin menoihin
2) sijoitusmenomomenteilta rahoitettavien investointihankkeiden hankesuunnittelusta aiheutuviin menoihin ennen kuin hankkeen aloittamisesta tehdään päätös valtion talousarvion yhteydessä.
Valtuus tehdä sitoumuksia uusiin väylähankkeisiin: Liikennevirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia alla olevassa taulukossa yksilöityihin hankkeisiin siten, että niistä aiheutuu valtiolle menoja enintään taulukossa mainittu määrä (sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä):
Uudet väylähankkeet
Sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä (euroa) | |
Vt 3 Tampere—Vaasa Laihian kohta, 1. vaihe | 27 000 000 |
Vt 22 Oulu—Kajaani—Vartius | 15 000 000 |
Riihimäen kolmioraide | 10 000 000 |
Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 1. vaihe | 150 000 000 |
Pännäinen—Pietarsaari, sähköistys | 4 000 000 |
Savonlinnan syväväylän siirtäminen | 40 000 000 |
Valtuus tehdä sitoumuksia aiempina varainhoitovuosina päätettyihin väylähankkeisiin:
Liikennevirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia alla olevassa taulukossa yksilöityihin, aiemmissa talousarvioissa päätettyihin hankkeisiin siten, että niistä aiheutuu valtiolle menoja aiemmin tehdyt sitoumukset mukaan lukien enintään taulukossa mainittu määrä (sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä, ml. aiempina varainhoitovuosina tehtyjen sitoumusten aiheuttamat menot):
Aiempina varainhoitovuosina päätetyt väylähankkeet
Sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä (euroa) | |
Tiehankkeet | |
Vt 6 Lappeenranta—Imatra | 177 000 000 |
Vt 4 Kemin kohta ja sillat | 74 000 000 |
Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti | 80 000 000 |
Vt 5 Päiväranta—Vuorela | 90 000 000 |
Vt 6 Joensuun kohta | 47 100 000 |
E18 Haminan ohikulkutie | 180 000 000 |
Vt 8 Sepänkylän ohikulkutie | 55 000 000 |
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie | 75 500 000 |
E18 Koskenkylä—Kotka erillishanke | 33 000 000 |
Vt 8 Turku—Pori | 92 500 000 |
Länsimetron liityntäyhteydet | 19 900 000 |
Vt 4 Rovaniemen kohta | 25 000 000 |
Vt 5 Mikkelin kohta | 27 000 000 |
Mt 101 Kehä I parantaminen | 32 000 000 |
Vt 6 Taavetti—Lappeenranta | 76 000 000 |
Mt 148 parantaminen Keravan kohdalla | 13 000 000 |
Vt 3 Arolammin eritasoliittymä | 6 000 000 |
Kt 77 Viitasaari—Keitele | 13 000 000 |
Ratahankkeet | |
Rovaniemi—Kemijärvi, sähköistys | 24 000 000 |
Ilmalan ratapiha | 115 000 000 |
Keski-Pasila palvelutason parantaminen | 50 000 000 |
Kehärata | 489 000 000 |
Pohjanmaan rata | 674 000 000 |
Keski-Pasila, länsiraide | 40 000 000 |
Vesiväylähankkeet | |
Pietarsaaren meriväylä | 11 400 000 |
Uudenkaupungin meriväylä | 11 000 000 |
Rauman meriväylä | 20 000 000 |
Yhteiset väylähankkeet | |
Vt 14 Savonlinnan keskusta, 1. vaihe | 20 000 000 |
Vt 14 Savonlinnan keskusta, 2. vaihe | 80 000 000 |
Selvitysosa:Momentille budjetoidaan kaikki valtion suoralla talousarviorahoituksella toteutettavien väylähankkeiden määrärahat. Hankkeiden ulkopuoliset rahoitusosuudet otetaan huomioon momentilla 12.31.10 silloin, kun Liikennevirasto maksaa ensin ja laskuttaa ulkopuolista tahoa sen jälkeen. Vastaavasti tämän momentin määrärahatarve jää pienemmäksi. Ulkopuolisella rahoitusosuudella tarkoitetaan muiden tahojen osallistumista valtion vastuulle kuuluvien väylähankkeiden kustannuksiin.
Hanke-erittely
Hyväksytty | Valmis liikenteelle | Sopimusvaltuus milj. € |
Ulkopuolisen rahoituksen osuus sopimusvaltuudesta milj. € |
Arvioitu käyttö milj. € |
Määräraha v. 2015 milj. € |
Rahoitustarve myöhemmin milj. € |
|
Keskeneräiset väylähankkeet | |||||||
Tiehankkeet | |||||||
E18 Haminan ohikulkutie | TA 2011 | 2015 | 180,0 | 5,2 | 155,3 | 11,2 | 13,5 |
Vt 8 Sepänkylän ohikulkutie | TA 2011 | 2014 | 55,0 | 51,0 | 4,0 | - | |
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie | TA 2011 | 2016 | 75,5 | 2,8 | 41,1 | 24,6 | 9,8 |
E18 Koskenkylä—Kotka erillishanke | TA 2012 | 2015 | 33,0 | 16,4 | 21,0 | 12,0 | - |
Vt 8 Turku—Pori | LTA 2013 | 2018 | 92,5 | 2,5 | 33,1 | 33,5 | 25,9 |
Länsimetron liityntäyhteydet | LTA 2013/LTA 2014 | 2015 | 19,9 | 6,8 | 8,0 | 9,9 | 2,0 |
Vt 4 Rovaniemen kohta | TA 2014 | 2016 | 25,0 | 2,0 | 5,0 | 14,0 | 4,0 |
Vt 5 Mikkelin kohta | TA 2014 | 2017 | 27,0 | 3,0 | 2,0 | 10,0 | 12,0 |
Mt 101 Kehä I parantaminen | TA 2014 | 2018 | 32,0 | 6,0 | 5,5 | 20,5 | |
Vt 6 Taavetti—Lappeenranta | LTA 2014 | 2018 | 76,0 | 1,5 | 3,0 | 71,5 | |
Ratahankkeet | |||||||
Kehärata | TA 2009/LTA 2013/ LTA 2014 | 2015 | 489,0 | 22,5 | 474,7 | 14,3 | - |
Pohjanmaan rata | TA 2011/LTA III 2011 | 2017 | 674,0 | 414,2 | 166,7 | 93,1 | |
Keski-Pasila, länsiraide | TA 2014 | 2020 | 40,0 | 5,0 | 4,0 | 31,0 | |
Vesiväylähankkeet | |||||||
Pietarsaaren meriväylä | TA 2009 | 2015 | 11,4 | 9,3 | 2,1 | - | |
Rauman meriväylä | LTAE II 2014 | 2017 | 20,0 | 1,0 | 19,0 | ||
Yhteiset väylähankkeet | |||||||
Pisara—radan suunnittelu | TA 2012 | 2016 | 6,8 | 27,0 | 2,0 | 11,0 | |
Muu kehittämisen hankesuunnittelu | - | 8,0 | - | ||||
Keskeneräiset väylähankkeet yhteensä | 1 850,3 | 68,0 | 1 255,2 | 324,8 | 313,3 | ||
Uudet väylähankkeet | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vt 3 Tampere—Vaasa Laihian kohta, 1. vaihe | TA 2015 | 2017 | 27,0 | - | 2,0 | 25,0 | |
Vt 22 Oulu—Kajaani—Vartius | TA 2015 | 2017 | 15,0 | 2,7 | 12,3 | ||
Riihimäen kolmioraide | TA 2015 | 2016 | 10,0 | - | 4,5 | 5,5 | |
Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 1. vaihe | TA 2015 | 2019 | 150,0 | - | 2,0 | 148,0 | |
Pännäinen—Pietarsaari, sähköistys | TA 2015 | 2017 | 4,0 | 0,5 | 3,5 | ||
Savonlinnan syväväylän siirtäminen | TA 2015 | 2018 | 40,0 | - | 2,0 | 38,0 | |
Uudet väylähankkeet yhteensä | 246,0 | - | 13,7 | 232,3 | |||
Keskeneräiset ja uudet väylähankkeet yhteensä | 2 096,3 | 68,0 | 1 255,2 | 338,5 | 545,6 |
Keskeneräisten tässä talousarviossa määrärahaa saavien hankkeiden sopimusvaltuudet ilman hankesuunnittelua ovat yhteensä 1 850,3 milj. euroa, josta ulkopuolisten rahoitusosuus on 68,0 milj. euroa. Vuoden 2014 loppuun mennessä arvioidaan näiden hankkeiden määrärahojen kumulatiiviseksi käytöksi 1 228,2 milj. euroa. Vuonna 2015 momentin mitoituksessa on otettu huomioon määrärahoja 324,8 milj. euroa. Uusista hankkeista aiheutuu valtiolle menoja vuonna 2015 yhteensä 13,7 milj. euroa. Väylähankkeiden suunnittelusta aiheutuu menoja lisäksi yhteensä 10,0 milj. euroa.
Momentin 338,5 milj. euron määrärahasta on valtion rahoitusosuutta 326,8 milj. euroa. Vuodelle 2015 kertyy ulkopuolisia rahoitusosuuksia noin 11,7 milj. euroa, jotka on otettu huomioon momentilla 12.31.10.
Aikaisemmin päätetyn hankkeen valtuuksien tarkistuksina esitetään seuraavaa:
Seinäjoki—Oulu palvelutason parantaminen II-vaihe loppuunsaattaminen ja Kokkola—Ylivieska 2. raide on yhdistetty synergiaedun ja liikenteelle aiheutuvien viiveiden minimoimiseksi Pohjanmaan rata -hankkeeksi valtuudeltaan 654 milj. euroa vuoden 2014 talousarviossa. Tässä talousarviossa hankkeelle myönnettyä 654 milj. euron valtuutta tarkistetaan 20 milj. eurolla 674 milj. euroon. Tarkistus aiheutuu huonokuntoisten ratasiltojen ennakoitua suuremmasta korjaustarpeesta sekä siitä, että päällysrakennustöiden hintataso on ollut ennakoitua korkeampi.
Uusien hankkeiden perusteluna esitetään seuraavaa:
Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan vt 3 ja vt 18 Maunulan eritasoliittymä ja siihen liittyviä tiejärjestelyitä, joilla saadaan valtateiltä poistettua mm. kaksi vaarallista valo-ohjattua risteystä. Lisäksi toteutetaan liittymäjärjestelyt Ratinkylään sekä parannetaan kevyen liikenteen yhteyksiä. Hankkeen H/K-suhde on 1,2.
Hankkeen tavoitteena on liikenteen sujuvuuden parantaminen lähinnä Oulun kaupunkiseudulla ja lisäksi liikenneturvallisuuden parantaminen koko yhteysvälillä. Hankkeessa on tehty uudelleenarviointi, joka on osoittanut, että kustannustehokkaimmat kohteet ovat Oulun ja Kajaanin päissä. Hanke sisältää Oulun päässä lähinnä valtatie 22 parantamisen välillä Joutsentie—Iinatti. Lisäksi koko yhteysvälillä tehdään pienimuotoisia turvallisuutta parantavia liikennejärjestelyjä useissa kohdissa. Hankkeen kustannusarvio on valtion menojen osalta 15,0 milj. euroa (MAKU-indeksi 150, 2005=100). Lisäksi hankkeessa on kunnan omien töiden rahoitusosuuksia. Hankkeen hyötykustannussuhde (H/K) on noin 2,8.
Hankkeen tavoitteena on tavaraliikenteen tehostaminen. Hankkeessa rakennetaan Kouvolan suunnasta Tampereen suuntaan johtava noin 1,2 kilometrin pituinen Riihimäen kolmioraide, joka mahdollistaa tavarajunien suoran ja joustavan liikennöinnin rataverkon vilkkaimpien järjestelyratapihojen välillä. Hanke mahdollistaa myös vaihdottoman henkilöliikenteen. Hankkeen kustannusarvio on 10 milj. euroa (MAKU-indeksi 150, 2005=100). Hankkeen H/K-suhde on 2,8.
Hankkeen tavoitteena on parantaa rautatieliikenteen toimintaedellytyksiä lisäämällä rataosan välityskykyä. Hanke toteutetaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa junaliikenteen toimintavarmuus parantuu ja häiriö- ja poikkeustilanteista aiheutuvat viivytykset vähenevät. Hanke sisältää Kyrölä—Purola -välin lisäraiteiden rakentamisen, raide- ja vaihdejärjestelyjä sekä laitureiden kunnostuksia (mm. Riihimäellä). Junaliikenteen säännöllinen junatarjonta voidaan kasvattaa kahdella junaparilla tunnissa Helsingin ja Riihimäen välillä nykyisen kahden lisäksi. Junatarjonnan merkittävä lisääminen on kuitenkin mahdollista vasta toisessa vaiheessa rakennettavien muiden lisäraiteiden myötä. Hankkeen kustannusarvio on 150,0 milj. euroa (MAKU-indeksi 150, 2005=100). Hankkeen H/K-suhde on 1,2.
Hankkeen tavoitteena on parantaa rautatiekuljetusten kustannustehokkuutta ja vähentää kuljetusten aiheuttamia haitallisia päästöjä. Hankkeessa tehdään rataosan Pännäinen—Pietarsaari—Alholma (11 km) sähköistys ja sähköistyksen edellyttämät ratatyöt. Hankkeen kustannusarvio on 4,0 milj. euroa (MAKU-indeksi 150, 2005=100). Hankkeen H/K-suhde on 3,9.
Hankkeessa siirretään Saimaan syväväylä kulkemaan Laitaatsalmeen Savonlinnan kohdalla. Laitaatsalmi avarretaan ja oikaistaan syväväyläliikenteen tarpeita vastaavaksi ja vt:lle 14 rakennetaan tarvittavat kiinteät alikulkukorkeudeltaan 24,5 metrin sillat. Hankkeen H/K-suhde on 0,5.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2015 | 2016 | 2017 | 2018— | Yhteensä vuodesta 2015 lähtien | |
Keskeneräiset väylähankkeet | 314 801 | 178 727 | 75 415 | 39 000 | 607 943 |
Uudet väylähankkeet | 13 700 | 66 500 | 70 500 | 95 300 | 246 000 |
Menot yhteensä | 328 501 | 245 227 | 145 915 | 134 300 | 853 943 |
---|
Aikaisempien vuosien valtuuksia arvioidaan uusittavan noin 360 milj. euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Pääratojen routa- ja pehmeikköalueiden korjaukset (siirto momentille 31.10.20) | -5 000 |
Raakapuuterminaalit (siirto momentille 31.10.20) | -7 000 |
Tie-, meri- ja rataliikenteen ohjausjärjestelmien uusiminen (siirto momentille 31.10.20) | -8 000 |
Ulkopuolisten rahoitusosuuksien muutos | -1 139 |
Väylähankkeiden määrärahatarpeiden muutos | -72 001 |
Uudelleenkohdentaminen | 38 000 |
Yhteensä | -55 140 |
2015 talousarvio | 338 501 000 |
2014 II lisätalousarvio | 48 000 000 |
2014 I lisätalousarvio | 16 500 000 |
2014 talousarvio | 393 641 000 |
2013 tilinpäätös | 369 303 000 |