Talousarvioesitys 2015
YLEISPERUSTELUT
Eduskunnalle annetaan hallituksen esitys vuoden 2015 kolmanneksi lisätalousarvioksi.
Talouden näkymät
Kansainvälisen talouden kehityksestä on aivan viime aikoina saatu jälleen huolestuttavia uutisia. Kiinan talouden kasvunäkymät ovat edelleen heikentyneet ja kasvuvauhti taantuu 6,5 prosenttiin. Venäjän talous jatkaa supistumistaan. Toisaalta monien Suomelle tärkeiden kauppakumppaneiden taloudet ovat kehittyneet suotuisasti. Euroalueellakin maltillinen talouskasvu on käynnistynyt.
Suomen talous on erittäin vaikeassa tilanteessa. Talous on supistunut kolmena edellisenä vuotena ja työttömyys on noussut. Kuluvan vuoden kasvu jää vaimeaksi.
Työllisyyskehitys on ollut alkuvuodesta heikkoa. Työllisten määrä arvioidaan edellisvuotta alemmaksi ja työttömyysasteen ennustetaan kohoavan. Erityisen huolestuttavaa on pitkäaikais- ja rakennetyöttömien määrän nopea nousu. Kuluttajahintojen nousu on pysähtynyt.
Suomen julkinen talous on muuttunut pysyvästi alijäämäiseksi pitkittyneen heikon suhdannetilanteen sekä pidempiaikaisten rakenneongelmien vuoksi. Julkisen talouden alijäämä ylitti 3 prosentin viitearvon suhteessa BKT:hen viime vuonna, ja alijäämä näyttäisi olevan suurempi kuin 3 % myös tänä vuonna. Heikko veropohjien kasvu ja työttömyysmenojen kasvu eivät luo hyviä edellytyksiä alijäämän supistumiselle. Valtion ja paikallishallinnon rahoitusasemat pysyvät selkeästi alijäämäisinä. Työeläkelaitosten ylijäämän arvioidaan supistuvan ja muiden sosiaaliturvarahastojen rahoitusaseman arvioidaan pysyvän alijäämäisenä.
Tuloarviot
Tuloarvioita korotetaan nettomääräisesti 6 milj. euroa. Muutostarpeen taustalla on alkuvuoden verokertymätiedot, joiden pohjalta perintö- ja lahjaveron tuloarviota esitetään korotettavaksi 40 milj. euroa ja varainsiirtoveron tuloarviota 50 milj. euroa. Kertymätietojen pohjalta tuloarvioita alennetaan alkoholijuomaveron osalta 28 milj. euroa, makeisten-, jäätelön ja virvoitusjuomien valmisteveron osalta 8 milj. euroa, energiaverojen osalta 39 milj. euroa sekä jäteveron osalta 9 milj. euroa.
Tasapaino ja valtionvelka
Varsinaisten tulojen 6 milj. euron lisäys ja määrärahojen 58 milj. euron lisäys huomioon ottaen vuoden 2015 kolmas lisätalousarvioesitys lisää valtion nettolainanoton tarvetta 52 milj. eurolla. Valtion nettolainanotoksi vuonna 2015 arvioidaan noin 5,3 mrd. euroa. Valtionvelan määrän vuoden 2015 lopussa arvioidaan olevan noin 100 mrd. euroa, mikä on noin 49 % suhteessa bruttokansantuotteeseen.
Budjettitalouden tuloarviot, määrärahat ja tasapaino, milj. euroa
2014 Tilinpäätös |
2015 Hyväksytty talousarvio (TA+LTA:t) |
2015 Hallituksen esitys |
2015 Yhteensä |
|
---|---|---|---|---|
Määrärahat yhteensä (pl. valtionvelan vähentäminen) |
54 234 | 54 328 | 58 | 54 386 |
— Valtionvelan korot (pääluokka 36) | 1 713 | 1 593 | - | 1 593 |
Tuloarviot yhteensä (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) |
47 671 | 49 106 | 6 | 49 112 |
— Verotulot | 39 271 | 39 921 | 6 | 39 927 |
— Muut tulot | 8 400 | 9 185 | - | 9 185 |
Nettolainanotto ja velanhallinta (mom. 15.03.01) |
5 554 | 5 222 | 52 | 5 274 |
— Nettolainanotto | 5 371 | 5 272 | 52 | 5 324 |
— Velanhallinta | 183 | -50 | - | -50 |
Vaalikauden kehys
Kehykseen luettavia menoja ehdotetaan lisättäväksi noin 58 milj. eurolla. Vuoden 2015 kehysmenojen taso olisi 42 411 milj. euroa.
Hallitusohjelman mukaan lisätalousarvioihin varataan kehysmenoja varten vuosittain 300 milj. euroa, josta oli vuoden 2015 toisen lisätalousarvion jälkeen käyttämättä 128 milj. euroa. Tämän ehdotuksen jälkeen jakamattomaksi varaukseksi jää noin 70 milj. euroa.
Pakolaiset ja turvapaikanhakijat
Turvapaikkapäätöksenteon sujuvuuden turvaamiseksi ehdotetaan Maahanmuuttoviraston toimintamenoihin lisäystä 1,646 milj. euroa sekä Poliisin toimintamenoihin mm. palkkauksiin ja laitehankintoihin lisäystä 1,366 milj. euroa, josta Suojelupoliisille aiheutuviin menoihin 0,375 milj. euroa.
Aikuiskoulutus
Erityisesti ICT-alalta irtisanottujen työllistymismahdollisuuksien tukemiseksi ehdotetaan korkeakoulutettujen koulutukseen 1,35 milj. euron lisäystä ja ammatilliseen lisäkoulutukseen 1 milj. euron määrärahalisäystä. Ammatillisen lisäkoulutuksen lisäämisestä aiheutuva määrärahatarve vuodelle 2016 on 3 milj. euroa. Lisärahoituksen turvin voidaan tarjota koulutusta yhteensä n. 750 henkilölle. Koulutukset suunnitellaan siten, että ne kestoltaan ja sisällöltään vastaavat mahdollisimman hyvin asiakkaiden tarpeisiin.
Ammatillinen koulutus
Ammatillisen koulutuksen reformin tavoitteita tukevien kehittämistoimien käynnistämiseksi ehdotetaan 5 milj. euron määrärahalisäystä.
Maaseudun kehittäminen
Maatalouden kannattavuuden ja maatilojen maksuvalmiuden turvaamiseen esitetään 20 milj. euron kertaluonteista lisäystä.
Romutuspalkkiokokeilu
Ajoneuvojen romutuspalkkiokokeiluun esitetään lisämäärärahaa 5 milj. euroa, jotta kokeilua voidaan jatkaa vuoden loppuun. Kokeilussa myönteistä on, että sen puitteissa tilatut uudet autot ovat erittäin vähäpäästöisiä ja romuautot ohjautuvat virallisiin romutuspaikkoihin.
Työvoima- ja yrityspalvelut
Julkisiin työvoima- ja yrityspalveluihin ehdotetaan lisäystä 21,6 milj. euroa, josta 20 milj. euroa aiheutuu työttömyyden kasvusta ja 1,6 milj. euroa Microsoftin irtisanomisista. Lisäksi ehdotetaan Microsoftin irtisanomistilanteen helpottamiseksi ja asioiden käsittelyn jouduttamiseksi elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten toimintamenoihin 130 000 euroa kahden henkilötyövuoden palkkauksiin ja työ- ja elinkeinotoimistojen toimintamenoihin 400 000 euroa seitsemän henkilötyövuoden palkkauksiin.
Eduskunnan vuodelle 2015 hyväksymät määrärahat ja nyt ehdotettavat määrärahojen muutokset pääluokittain, euroa
Pääluokka | 2015 Hyväksytty talousarvio (TA+LTA:t) |
Hallituksen esitys |
Yhteensä | |
21. | Eduskunta | 174 169 000 | - | 174 169 000 |
22. | Tasavallan presidentti | 19 150 000 | - | 19 150 000 |
23. | Valtioneuvoston kanslia | 186 460 000 | - | 186 460 000 |
24. | Ulkoasiainministeriön hallinnonala | 1 222 918 000 | - | 1 222 918 000 |
25. | Oikeusministeriön hallinnonala | 899 862 000 | - | 899 862 000 |
26. | Sisäministeriön hallinnonala | 1 248 024 000 | 3 012 000 | 1 251 036 000 |
27. | Puolustusministeriön hallinnonala | 2 660 271 000 | - | 2 660 271 000 |
28. | Valtiovarainministeriön hallinnonala | 16 966 213 000 | 27 000 | 16 966 240 000 |
29. | Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonala | 6 768 569 000 | 7 350 000 | 6 775 919 000 |
30. | Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala | 2 633 673 000 | 20 000 000 | 2 653 673 000 |
31. | Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala | 2 926 042 000 | 5 000 000 | 2 931 042 000 |
32. | Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala | 3 940 657 000 | 22 130 000 | 3 962 787 000 |
33. | Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala | 12 885 502 000 | - | 12 885 502 000 |
35. | Ympäristöministeriön hallinnonala | 203 886 000 | - | 203 886 000 |
36. | Valtionvelan korot | 1 593 100 000 | - | 1 593 100 000 |
Yhteensä | 54 328 496 000 | 57 519 000 | 54 386 015 000 |
---|
Eduskunnan vuodelle 2015 hyväksymät tuloarviot ja nyt ehdotettavat tuloarvioiden muutokset osastoittain, euroa
Osasto | 2015 Hyväksytty talousarvio (TA+LTA:t) |
Hallituksen esitys |
Yhteensä | |
11. | Verot ja veronluonteiset tulot | 39 920 910 000 | 6 000 000 | 39 926 910 000 |
12. | Sekalaiset tulot | 6 015 739 000 | - | 6 015 739 000 |
13. | Korkotulot, osakkeiden myyntitulot ja voiton tuloutukset | 2 755 100 000 | - | 2 755 100 000 |
15. | Lainat (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) | 414 500 000 | - | 414 500 000 |
Yhteensä (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) | 49 106 249 000 | 6 000 000 | 49 112 249 000 | |
15.03.01 | Nettolainanotto ja velanhallinta | 5 222 247 000 | 51 519 000 | 5 273 766 000 |
Yhteensä | 54 328 496 000 | 57 519 000 | 54 386 015 000 |