Talousarvioesitys 2016
40. Rangaistusten täytäntöönpano
Selvitysosa:Vankeusrangaistusten ja yhdyskuntaseuraamusten täytäntöönpanossa huolehditaan täytäntöönpanon varmuudesta, luotettavuudesta ja turvallisuudesta. Rangaistusta suorittavien edellytyksiä rikoksettomaan elämäntapaan parannetaan ja riskiä syyllistyä uusiin rikoksiin vähennetään. Rangaistusten täytäntöönpanon sisältöjä kehitetään erityisesti tehostamalla yhteiskunnan normaalipalvelujen käyttöä jatkumoiden turvaamiseksi.
Vankiluvun arvioidaan v. 2016 pysyvän edellisen vuoden tasolla. Valvotun koevapauden ja valvontarangaistuksen käytön lisääminen alentaa vankilassa olevien vankien määrää. Pitkäaikais-, tutkinta- ja ulkomaalaisten vankien suhteellinen osuus on koko 2000-luvun ajan noussut. Elinkautisvankien määrän kasvu näyttää kuitenkin taittuneen. Toisaalta enemmistöllä vangeista vankilassaoloaika on enintään kolme kuukautta. Yhdyskuntapalvelu on korvannut suuren osan lyhyistä vankeusrangaistuksista. Seuraamuksiin liittyvien asiantuntijalausuntojen ja yhdyskuntaseuraamusten määrän arvioidaan laskevan vuoden 2015 tasosta.
Toiminnan laajuus
2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 arvio |
|
Vankeja keskimäärin | 3 097 | 3 090 | 3 090 |
Vapaudesta vankilaan tulleet | 5 749 | 5 740 | 5 740 |
Yhdyskuntaseuraamuksia täytäntöönpanossa keskimäärin | 3 137 | 3 100 | 3 050 |
Täytäntöönpantaviksi tulleet yhdyskuntaseuraamukset | 4 136 | 4 050 | 3 980 |
Seuraamuksiin liittyvät pyydetyt asiantuntijalausunnot | 7 319 | 7 150 | 7 000 |
Rikosseuraamuslaitos jatkaa v. 2016 sopeuttamissuunnitelmansa toteuttamista. Toiminnan taso sopeutetaan käytettävissä olevien voimavarojen mukaiseksi.
Rikosseuraamuslaitoksen toimitilarakennetta uudistetaan siten, että se tukee Rikosseuraamuslaitokselle asetettuja yhteiskunnallisia vaikuttavuustavoitteita ja mahdollistaa uusintarikollisuuteen vaikuttavan toiminnan jatkumisen alenevista määrärahoista huolimatta. Tavoitteena on säilyttää vankilaverkosto alueellisesti kattavana ja huolehtia siitä, että vangeille järjestettävissä sosiaali-, terveys-, koulutus ja muissa kuntouttavissa palveluissa voidaan nykyistä enemmän tukeutua yhteiskunnan normaalipalveluihin ja varmistaa kuntoutuksen jatkuminen vapautumisen jälkeen. Rakenteellisten uudistusten myötä päästään eroon myös viimeisistä ilman wc-tiloja olevista ns. paljuselleistä.
Resursseja kohdennetaan valvontarangaistuksen toimeenpanoon, valvotun koevapauden valmisteluun ja valvontaan sekä vapauttamisvaiheen verkostoyhteistyöhön. Vapautumista suoraan suljetuista vankiloista vähennetään. Tavoitteena on, että v. 2016 valvotussa koevapaudessa on päivittäin keskimäärin 190 vankia. Yhdyskuntaseuraamusten täytäntöönpanon sisältöjä kehitetään. Rikosseuraamuslaitoksen toiminnan kehittämis- ja asiakastietojärjestelmähankkeessa (Roti) jatketaan tuottavuutta parantavien toiminta- ja työprosessien kehittämistä.
Vankien terveydenhuollon järjestämis- ja rahoittamisvastuu siirretään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisuuteen 1.1.2016 lukien. Samalla vankiterveydenhuollon organisaatiovalvonta säädettäisiin Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston (Valvira) ja aluehallintovirastojen tehtäväksi. Rikosseuraamuslaitos osallistuu poikkihallinnolliseen pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämisohjelmaan, jonka tavoitteena on vähentää rangaistuksista vapautuvien asunnottomuutta.
Tietoja henkilöstöstä
2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 arvio |
|
Henkilöstömäärä, htv | 2 733 | 2 709 | 2 491 |
Keski-ikä | 45,4 | 45,6 | 45,8 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 13,8 | 13,5 | 13,2 |
01. Rikosseuraamuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 211 426 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Rikosseuraamuslaitoksen ja Rikosseuraamusalan koulutuskeskuksen toimintamenojen maksamiseen.
Määrärahasta saa käyttää Rikosseuraamuslaitoksen toiminnallisista tarpeista aiheutuvien henkilökunnan asuntojen vuokraosuuksien alentamiseen enintään 2 000 000 euroa.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen lainsäädännöksi vankiterveydenhuollon järjestämisestä sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla.
Talousarvioesityksen valmistelun yhteydessä oikeusministeriö on asettanut vuodelle 2016 alustavasti seuraavat tavoitteet:
2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
|
Toiminnalliset tavoitteet | |||
Laitosten säilytysvarmuus, % | 99,4 | 99,2 | 99,2 |
Vangeista avolaitoksissa keskimäärin päivässä, % | 36 | 38 | 40 |
Vankeusvangeista toiminnoissa keskimäärin päivässä, % | 64 | 60 | 62 |
Valvotun koevapauden loppuun suorittaneet, % aloitetuista | 84 | 82 | 80 |
Yhdyskuntapalvelun loppuun suorittaneet, % päättyneistä | 84 | 83 | 85 |
Tuottavuus | |||
Vangit, keskimäärin päivässä/htv | 1,32 | 1,44 | 1,60 |
Yhdyskuntaseuraamuksia täytäntöönpanossa, keskimäärin päivässä/htv | 13,0 | 12,9 | 12,8 |
Seuraamuksiin liittyvät pyydetyt asiantuntijalausunnot vuodessa/htv | 244 | 260 | 260 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenot (netto)/vanki | 63 896 | 65 878 | 59 500 |
Toimintamenot (netto)/yhdyskuntaseuraamusta suorittava | 5 629 | 6 370 | 5 800 |
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Rangaistusten täytäntöönpano | 186 771 |
Täytäntöönpanon ohjaus, kehittäminen ja hallinto (keskushallinto) | 6 798 |
Rikosseuraamusalan koulutuskeskus | 2 376 |
Täytäntöönpanoyksikkö | 1 711 |
Ostopalvelut palvelukeskuksilta | 13 770 |
Yhteensä | 211 426 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 239 407 | 242 716 | 225 196 |
Bruttotulot | 14 741 | 13 770 | 13 770 |
Nettomenot | 224 666 | 228 946 | 211 426 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 11 614 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 16 154 |
Rikosseuraamuslaitoksen maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)1)
2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 9 850 | 9 358 | 9 170 |
— muut tuotot | 992 | 942 | 924 |
Tuotot yhteensä | 10 842 | 10 300 | 10 094 |
---|---|---|---|
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 10 155 | 9 647 | 9 454 |
— osuus yhteiskustannuksista | 10 143 | 9 636 | 9 443 |
Kustannukset yhteensä | 20 298 | 19 283 | 18 897 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -9 456 | -8 983 | -8 803 |
Kustannusvastaavuus, % | 53 | 53 | 53 |
1) Sisältää työtoiminnan ja laitosmyymälöiden kustannusvastaavuuslaskelmat.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Toiminnan kehittämis- ja asiakastietojärjestelmähanke (Roti) (siirto momentilta 28.70.20) | 3 200 |
Toiminnan kehittämis- ja asiakastietojärjestelmähanke (Roti) (vuoden 2015 talousarvion siirto momentilta 28.70.20) | -530 |
Toimitilahankkeet | -270 |
Täytäntöönpanon aloitustehtävien keskittäminen Rikosseuraamuslaitokselle (siirto momentilta 25.20.01) | 109 |
Vankien terveydenhuollon valvonnan uudet tehtävät (siirto momentille 28.40.01) | -75 |
Vankiterveydenhuolto (siirto momentille 33.01.06) | -16 409 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -149 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -6 806 |
Palkkaliukumasäästö | -657 |
Palkkausten tarkistukset | 1 290 |
Sisäinen turvallisuus ja oikeudenhoito (HO 2015) | 4 287 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -1 150 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -559 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 406 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -207 |
Yhteensä | -17 520 |
2016 talousarvio | 211 426 000 |
2015 I lisätalousarvio | -25 000 |
2015 talousarvio | 228 946 000 |
2014 tilinpäätös | 229 206 000 |
74. Avolaitostyöt (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 5 400 000 euroa.
Määrärahasta saa käyttää enintään 1 700 000 euroa avolaitostöihin kunnan, seurakunnan tai yleishyödyllisen yhteisön työkohteissa. Määrärahaa saa käyttää myös maanrakennustöihin ja kansallisomaisuuden kunnon ylläpitämiseen. Työkohteet ovat kulttuurihistoriallisesti arvokkaita tai niihin voidaan liittää kuntouttavaa toimintaa, jonka kustannuksiin asianomainen yhteisö osallistuu. Määrärahaa voi käyttää erityisesti pitkäaikaishankkeissa myös avolaitostyönä toteutettavien rakentamisprojektien edellytysten luomiseksi vaadittavien tarpeellisten tukitoimintojen menoihin, kuten vankien asuintilojen kunnostamiseen.
Selvitysosa:Avolaitosmäärärahalla kyetään työllistämään vankeja ja kunnostamaan kulttuurihistoriallisesti arvokkaita kohteita. Tavoitteena on työllistää keskimäärin 165 avolaitosvankia. Avolaitosten majoituskapasiteettia käytetään myös ko. laitoksiin sijoitettavien arviolta keskimäärin 40 laitoksen ulkopuolella siviilityössä tai opiskelemassa käyvän vangin majoittamiseen. Työllistämis- ja ylläpitomenot ovat noin 31 000 euroa vankia kohti vuodessa.
2016 talousarvio | 5 400 000 |
2015 talousarvio | 5 400 000 |
2014 tilinpäätös | 5 400 000 |