Talousarvioesitys 2018
70. Maanmittaus ja tietovarannot
Selvitysosa:Tässä luvussa on budjetoitu Maanmittauslaitoksen toiminnasta aiheutuvat menot sekä kiinteistötoimitusten tukemisesta aiheutuvat menot.
Yleiset talouden suhdanteet vaikuttavat erityisesti maanmittaustoimituksiin ja kirjaamisasioihin niin, että niiden kysyntä seuraa suhdannekehitystä pienellä viiveellä. Maanmittauslaitoksen tuottamien IT-palveluiden kysyntään vaikuttavat erityisesti hallinnonalan asiakasvirastojen tarpeet sekä teknologiakehitykseen vastaaminen.
Asiakkaiden ja yhteiskunnan tarpeet ohjaavat yhä selvemmin palvelutuotantoa. Mobiiliteknologian käyttö yleistyy erilaisissa loppukäyttäjien sovelluksissa. Paikannusta, paikkatietoja ja navigointipalveluja käytetään yhä laajemmin elinkeinoelämän tarpeisiin, turvallisuutta lisäämässä, arkipäivän asiointitehtävissä sekä harrastustoiminnassa. Maasto- ja muiden paikkatietojen monipuolistuva käyttö esimerkiksi erilaisten analyysien lähtötietona lisää niihin kohdistuvia vaatimuksia. Vaatimukset liittyvät mm. tietojen kolmiulotteisuuteen, elinkaareen, metatietoihin ja yhtenäisyyteen.
Tietotekniikka ja sen hyödyntämiseen liittyvät prosessit ja yhteistyörakenteet ovat entistä näkyvämmin kriittinen menestystekijä. Sähköistä asiointia lisätään, siitä tulee vuorovaikutteista ja vahvaan tunnistamiseen perustuvaa ja näin pyritään kohti kansalaisen keskitettyjen palvelujen käyttöä. Tekniikan kehittyminen näkyy käytettävän teknologian jatkuvana uudistamistarpeena.
Aineistojen lisääntyvä kansainvälinen käyttö ja siihen liittyvät tekniset, sisällölliset ja juridiset vaatimukset edellyttävät osallistumista standardointiin, yhteisten tavoitteiden määrittelyyn ja muuhun yhteistyöhön.
Perustietovarantojen rooli hallinnon ja siihen liittyvien palveluiden järjestämisessä sekä tietojen yhteiskäyttö mm. tietojohtamisessa vahvistuu kansallisen palveluarkkitehtuurin (mm. palveluväylän) kehittyessä ja yhtenäistyessä. Kiinteistötietojärjestelmän ylläpidolla ja parantamisella luodaan edellytyksiä mm. toimivalle markkinataloudelle ja luonnonvarojen kestävälle hyödyntämiselle. Maastotietojärjestelmällä on tärkeä rooli yhtenäisenä koko maan kattavana paikkatiedon pohja-aineistona.
Koko julkisen hallinnon kattava kokonaisarkkitehtuurityö edellyttää toimenpiteitä tietovarantojen sekä niihin liittyvien kuvaustietojen (metatietojen) ja tietopalveluiden kehittämisessä. Yhteistyö tietovarantojen tuottamisessa ja ylläpidossa tarvittavien muutos- ja seurantatietojen keruussa ja käytössä lisääntyy. Kansallisen paikkatietoinfrastruktuurin rakentaminen ja INSPIRE-direktiivin toimeenpano etenee, mikä edellyttää aineistojen saatavuuden ja yhteiskäyttöisyyden kehittämistä.
Maastotietojärjestelmästä pyritään kehittämään maasto- ja karttatiedon perustietovaranto, jonka ylläpito perustuu viranomaisten yhteistyöhön ja yhteisiin ylläpitoprosesseihin. Tavoitteena on päästä eroon päällekkäisestä työstä, kohottaa työn tuottavuutta ja parantaa maastotietoaineistojen käytettävyyttä lisäämällä niiden yhteentoimivuutta.
Maanmittauslaitoksen osaksi siirtyneen hallinnonalan tietotekniikan palvelukeskuksen toiminnan ja teknisen infrastruktuurin kehittämistä jatketaan asiakasvirastojen tarpeet ja toimintaympäristön muutokset huomioiden. Tavoitteena on, että hallinnonalan virastoilla on käytettävissään asiantuntija- ja kehittämispalveluita sähköisten palveluiden ja prosessien kehittämistä ja käyttöä varten. Valmistaudutaan palvelukeskuksen toimintojen uudelleen organisointiin osana hallinnonalan virastorakenneuudistusta.
Paikkatietokeskuksen toiminta muodostuu paikkatietojen yhteiskäytön ja kansallisen paikkatietoinfrastruktuurin kehittämisen edistämisestä sekä koko maanmittausalaa tukevasta tutkimuksesta. Metsähovin tutkimusaseman teknisen infrastruktuurin ajanmukaistamista jatketaan uudistamalla laitekantaa.
Paikkatietojen merkitys yhteiskunnassa on kasvanut ja paikkatietoja käytetään yhä laajemmin kaikilla yhteiskunnan sektoreilla. Käynnistyneen paikkatietopoliittinen selonteon tavoitteena on luoda tavoitekuva, miten paikkatiedon tuotantoa voidaan tehostaa ja miten eri sektorien toimintamahdollisuuksia voidaan parantaa paikkatietoja hyödyntäen.
Hallitusohjelmaan liittyvässä Digitalisoidaan julkiset palvelut -kärkihankkeessa on käynnistynyt paikkatietojen hallinnan ja käytön tehostamiseen tähtäävä hankekokonaisuus, jota kutsutaan nimellä Julkisen hallinnon yhteinen paikkatietoalusta. Yhteisellä paikkatietoalustalla tarkoitetaan uutta tieto- ja palvelukokonaisuutta, jonka avulla julkisen hallinnon toimijat voivat tuoda omat, yleensä jotakin organisaatiokohtaista tarkoitusta varten keräämänsä paikkatiedot osaksi yhteistä tietoaineistoa ja saattaa ne palvelualustan kautta tarjolle eri käyttötarkoituksiin.
Asunto-osakkeiden vaihdannan ja vakuushallinnan prosessien sähköistämisen mahdollistavan uuden asunto-osakkeiden rekisteri- ja palvelukokonaisuuden toteutus käynnistyy. Sähköisen asunto-osakerekisterin perustaminen on laaja poikkihallinnollinen yhteistyöhanke, joka toteuttaa hallitusohjelman linjausten mukaista julkisten palveluiden digitalisointia.
Maanmittaus ja tietovarannot -politiikkasektorilla toimeenpannaan pääluokkaperusteluissa mainittujen yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden lisäksi seuraavia tavoitteita:
- — kiinteistö- ja maastotietojärjestelmien hallinnoinnilla ja palveluilla turvataan kansallisen omistus- ja vakuusjärjestelmän toimivuus ja paikantamisen perusta sekä digitalisoituvan yhteiskunnan tietotarpeet
- — hallinnonalan tietovarannot ovat monipuolisesti hyödynnettäviä ja yhteiskäyttöisiä sekä hyvin hallittuja ja turvallisia
- — paikkatietoa keräävillä ja ylläpitävillä on käytössään tutkimuksen innovoimia ja tukemia palveluita, jotka edistävät paikkatiedon yhteiskäyttöä ja kansallisen paikkatietoinfrastruktuurin kehittymistä.
01. Maanmittauslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 43 137 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Maanmittauslaitoksen omarahoitusosuutena yhteisrahoitteisissa tutkimushankkeissa
2) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
3) laitoksen toimintaan liittyvien jäsenmaksujen maksamiseen.
Selvitysosa:Maanmittauslaitoksen tehtävinä ovat:
- — maanmittaustoimitukset, kiinteistöjä koskevat kirjaamisasiat, kiinteistörekisterin ja lainhuuto- ja kiinnitysrekisterin pitäminen sekä kiinteistötietojärjestelmän hallinnosta ja kehittämisestä huolehtiminen, maastotietoja koskevien tietokantojen ylläpito ja ilmakuvapalvelut sekä maastotietojärjestelmän kehittäminen
- — geodeettisten perusedellytyksien luominen maanmittaukselle ja paikkatietojen käytölle koko maassa, paikkatietojen yhteiskäytöstä huolehtiminen, tutkimukseen perustuvan tiedon tuottaminen kiinteistö- ja paikkatietoinfrastruktuurien kehittämiseksi
- — huolehtia rekisteri- ja tietohallintotehtävistä, tuottaa tietohallinnon asiantuntija- ja IT-palveluita hallinnonalan virastoille ja laitoksille sen mukaan kuin maa- ja metsätalousministeriö on määrännyt ja sopimuksissa on sovittu.
Maanmittauslaitos tukee pääluokkaperusteluissa sekä luvun 30.70 selvitysosassa esitettyjen yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteiden saavuttamista.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa Maanmittauslaitokselle vuoden 2018 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen luvun 30.01 selvitysosassa todettujen toiminnallisen tuloksellisuuden ja voimavarojen hallinnan tavoitteiden lisäksi seuraavat alustavat tulostavoitteet:
Maanmittauslaitos syventää tutkimus- infrayhteistyötä muiden tutkimuslaitosten, korkeakoulujen ja yritysten kanssa LYNET-yhteenliittymää ja muita verkostoja hyödyntäen. Laitos ylläpitää ja kehittää Metsähovin ja Virolahden tutkimusasemia, joiden laitteistoilla ylläpidetään valtakunnallisia paikannus- ja referenssijärjestelmiä. Paikantamisen luotettavuuden parantamiseksi Metsähovin tutkimusaseman ja -laitteistojen sekä pysyvän satelliittipaikannusverkon (GNSS) uudistustyötä jatketaan vuosien 2016—2018 aikana.
Maanmittauslaitoksen päätoimintojen kustannukset, tuotot ja henkilötyövuodet
2016 tilinpäätös | 2017 arvio | 2018 arvio | |||||||
Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | |
Kiinteistötoimitukset | 41 633 | 42 088 | 565 | 38 923 | 38 744 | 521 | 38 204 | 38 204 | 520 |
Tilusjärjestelytehtävät | 3 808 | - | 50 | 3 677 | - | 49 | 3 500 | - | 49 |
Kirjaamistehtävät | 17 916 | 17 257 | 252 | 18 452 | 18 590 | 290 | 18 200 | 18 200 | 286 |
Perustietovarantojen ylläpito | 33 671 | 1 989 | 510 | 34 428 | 1 814 | 491 | 34 733 | 2 454 | 476 |
Tietopalvelu | 12 646 | 12 594 | 57 | 10 845 | 11 244 | 54 | 11 660 | 11 540 | 59 |
Maanmittaus ja paikkatietosektorin tutkimus, kehittäminen ja asiantuntijapalvelut | 10 942 | 5 207 | 183 | 11 641 | 5 078 | 220 | 11 817 | 4 250 | 220 |
IT-palvelutuotanto | 14 452 | 13 067 | 147 | 13 762 | 12 655 | 140 | 14 105 | 12 705 | 147 |
Yhteensä | 135 068 | 92 202 | 1 764 | 131 728 | 88 125 | 1 765 | 132 219 | 87 353 | 1 757 |
Viraston tunnusluvut
2016 toteutuma |
2017 tavoite 1) |
2018 tavoite |
|
Yhteiskunnallinen vaikuttavuus | |||
---|---|---|---|
— maastotietojen vaikuttavuuden muutos, % | 19 | 4 | 4 |
— KTJ-2021 perusparannusohjelman kattavuusindeksi | 27 | 35 | 42 |
— tietovarastojen hyödyntäminen, kasvu edellisestä vuodesta, % | 3 | 3 | 2 |
— tutkimuksen tunnettuus- ja kiinnostavuusindeksi | 100 | 102 | |
— tutkimuksen luottamus & maine | 3,50 | 3,55 | |
— VIP-tutkimuksen tulos/toimialan keskiarvo | 7,7/7,5 | 7,8/7,5 | 7,9/7,5 |
— tilusjärjestelytuotanto (Mha) | 6 204 | 6 900 | 6 500 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
— kokonaistuottavuus | 105,5 | 102,0 | 102,0 |
— työn tuottavuus | 102,1 | 102,0 | 102,0 |
— maastotietokannan ajantasaistus, euroa/km² | 124 | 134 | 129 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
— toimitustuotanto, toimituksia, kpl | 17 992 | 17 900 | 18 500 |
— tilusjärjestelyt (uusjaot), kpl | 7 | 5 | 6 |
— kirjaamisratkaisujen määrä, kpl | 217 510 | 230 000 | 220 000 |
— maastotietotuotanto yhteensä, km² | 54 652 | 54 000 | 54 000 |
— peltotietojen perusparannus, km² | 54 134 | 54 000 | 54 000 |
— korkeusmallia 2 metrin ruutukokoon, km² | 40 010 | 30 000 | 21 000 |
— lohkomisen kestoaika, kk | 5,1 | 5,3 | 5,0 |
— lainhuutojen käsittelyaika, pv | 56 | 23 | 20 |
— maastotietojen täydellisyys, % (jatkuva ajantasaistus) | 98 | 95 | 95 |
— asiakkaiden kokonaistyytyväisyys, % | 89 | 88 | 88 |
— referoidut tieteelliset julkaisut, kpl | 132 | 110 | 110 |
— IT-palvelusopimusten ja -suunnitelmien toteutuma, % | 103 | 98 | 98 |
— sähköisten palveluiden häiriöttömyys % | 99,5 | 99,5 | 99 |
1) Päivitetty tulossopimuksen mukaisiksi
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Bruttomenot | 136 668 | 130 645 | 130 490 |
Bruttotulot | 92 185 | 85 293 | 87 3531) |
Nettomenot | 44 483 | 45 352 | 43 137 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 35 249 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 38 695 |
1) Sisältää tietohallintopalveluihin budjetoituja menoja vastaavia tuloja yhteensä 6 630 000 euroa (sovitaan tarkemmin palvelusopimuksissa: maa- ja metsätalousministeriö 1 100 000 euroa, Maaseutuvirasto 3 600 000 euroa, Elintarviketurvallisuusvirasto 1 480 000 euroa, Luonnonvarakeskus 400 000 euroa ja muut hallinnonalan virastot ja laitokset 50 000 euroa).
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 70 420 | 66 997 | 66 484 |
— muut tuotot | - | - | - |
Tuotot yhteensä | 70 420 | 66 997 | 66 484 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 48 051 | 41 224 | 40 908 |
— osuus yhteiskustannuksista | 29 088 | 25 773 | 25 576 |
Kustannukset yhteensä | 77 139 | 66 997 | 66 484 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -6 719 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 91 | 100 | 100 |
Muut suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 2 420 | 2 400 | 2 010 |
— muut tuotot | - | - | - |
Tuotot yhteensä | 2 420 | 2 400 | 2 010 |
---|---|---|---|
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 1 789 | 1 340 | 1 486 |
— osuus yhteiskustannuksista | 875 | 940 | 424 |
Kustannukset yhteensä | 2 664 | 2 280 | 1 910 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -244 | 120 | 100 |
Kustannusvastaavuus, % | 91 | 105 | 105 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Metsähovin tutkimusaseman laiteinvestoinnit, lisäyksen poisto (siirto momentille 30.01.23) | -520 |
Tilusjärjestelyiden tie- ja kuivatushankkeet (siirto momentille 30.70.40) | -1 000 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -263 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -106 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | 33 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -4 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -249 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -23 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -16 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -62 |
Vuokrien indeksikorotus | 10 |
Vuokrien indeksikorotusta vastaava säästö | -15 |
Yhteensä | -2 215 |
2018 talousarvio | 43 137 000 |
2017 talousarvio | 45 352 000 |
2016 tilinpäätös | 47 929 000 |
40. Kiinteistötoimitusten tukemisesta aiheutuvat menot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 4 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) uusjakojen tukemisesta annetun lain (1423/2014), kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta annetun lain (603/1977) 102 §:n mukaisten lainojen ja korkotuen rahoituksesta ja eräistä vesitilusjärjestelyistä annetun lain (31/1980) 19 §:n mukaisista lunastuksista aiheutuvien menojen maksamiseen
2) vesistöhankkeiden johdosta suoritettavista tilusjärjestelyistä annetun lain (451/1988) 21 ja 22 §:n mukaisten menojen maksamiseen
3) kiinteistötoimitusmaksusta annetun lain (558/1995) 3 §:n 5 momentissa tarkoitettujen toimituksen suorittamisesta aiheutuvien kustannusten ja korvausten maksamiseen uusjakojen ja vesitilusjärjestelyjen osalta.
Määrärahaa saa käyttää enintään kahdeksaa henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen ja muiden kulutusmenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Määräraha käytetään peltotilusjärjestelyjen tukemiseen ja pilottiluonteisiin metsätilusjärjestelyihin. Määrärahan käytön arvioidaan jakautuvan siten, että asianosaisilta takaisinperittävä osuus määrärahasta on noin 2 100 000 euroa ja valtion lopulliseksi menoksi jää noin 1 900 000 euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kertaluonteisen lisäyksen poisto (kiinteistötoimitusten tukeminen) (EK) | -400 |
Tilusjärjestelyiden tie- ja kuivatushankkeet (siirto momentilta 30.70.01) | 1 000 |
Yhteensä | 600 |
2018 talousarvio | 4 000 000 |
2017 talousarvio | 3 400 000 |
2016 tilinpäätös | 4 500 000 |