Statsbudgeten 2017
20. Betalningsstörningar, utsökning och konkursbevakning
Förklaring:Justitieministeriet ställer upp följande samhälleliga effektmål för utsökningsväsendet och de centrala åtgärder som är nödvändiga för att genomföra dessa för år 2017:
- — Den elektroniska ärendehanteringen och tjänsterna är kundorienterade. År 2017 ligger fokus på att utveckla och bygga upp elektroniska tjänster som är riktade till medborgarna och intressentgrupper som en del av utsökningsväsendets strukturomvandling (URA).
- — Möjligheterna att begå ekonomiska brott och dra nytta av dem minskar. År 2017 betonas myndighetssamarbetet. Specialindrivningen inom utsökningsväsendet bibehålls som riksomfattande och bekämpningen av grå ekonomi utvecklas som en del av strukturomvandlingen.
- — Rättsäkerheten förverkligas i praktiken, i samhället råder en god betalningsmoral och kreditsamhället är fungerande. För att uppnå målen arbetar man på lika grunder och förutsebart samt sörjer för att indrivningen är resultatrik. Ett enhetligt arbetssätt inom utsökningsväsendet främjas bland annat genom utbildning. För att säkerställa att verksamheten ger resultat satsas det särskilt på att realiseringsprocesserna är ändamålsenliga och resurserna tillräckliga.
Justitieministeriet ställer upp följande resultatmål för utsökningsväsendets verksamhet och de centrala åtgärder som är nödvändiga för att genomföra dessa för år 2017:
Krävande fall har skötts mycket väl och jämlikheten mellan klienterna har förverkligats. Behandlingskedjorna och behandlingsförfarandena bestäms enligt ärendets art och svårighetsgrad. Organisationsstrukturen och nätverket av verksamhetsställen är ändamålsenliga och stöder stärkandet av personalens kompetens. Informationssystemen är användarvänliga och stöder verksamheten. För att förverkliga dessa mål går man inom ramen för utsökningsväsendets strukturomvandling från planering av ändringar av datasystemen, arbetsgången, organisationen och lagstiftningen till att genomföra ändringarna. En regeringsproposition lämnas om det andra skedet av den lagstiftningsreform som anknyter till projektet. Enligt de mål som ställts av justitieministeriet ska projektet vara slutfört 2018. Myndighetssamarbetet utvecklas med utnyttjande av informationsteknik.
För konkursombudsmannens byrå är målen och de viktigaste åtgärderna att främja ett effektivt konkursförfarande, utveckla god praxis för konkursförvaltning och företagssanering genom utbildning och rekommendationer, samt att främja bekämpningen av den ekonomiska brottsligheten i samband med konkurser genom att göra tillräckligt med särskilda granskningar och offentliga utredningar.
Uppgifter om personalen
2015 utfall |
2016 uppskattning |
2017 uppskattning |
|
Riksfogdeämbetet | |||
Årsverken | 26 | 321) | 331) |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 5,2 | 5,0 | 5,0 |
Arbetstillfredsställelseindex | 3,99 | 3,99 | 3,99 |
Utsökningsverken | |||
Årsverken | 1 196 | 1 150 | 1 128 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 9,0 | 9,2 | 9,2 |
Arbetstillfredsställelseindex | 3,45 | 3,45 | 3,45 |
Konkursombudsmannens byrå | |||
Årsverken | 10,8 | 10,8 | 10 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 4,3 | 4 | 4 |
Arbetstillfredsställelseindex | 3,18 | 3,4 | 3,6 |
1) Omfattar personalen vid URA-projektbyrån.
01. Utsökningsväsendets och konkursbevakningens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 103 383 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av omkostnaderna för Riksfogdeämbetet, utsökningsverken, landskapsfogdeämbetet i landskapet Åland och konkursombudsmannens byrå.
Vid nettobudgeteringen beaktas de inkomster som inflyter från EU, de inkomster som inflyter från samarbete med ämbetsverk och inrättningar samt parter utanför budgeten samt de ersättningar som tas ut för specialrevisioner som utförs av konkursombudsmannens byrå.
Förklaring:Till utsökning beräknas år 2017 inkomma 2,9 mn ärenden (2,6 mn ärenden år 2015, uppskattningsvis 2,9 mn ärenden år 2016). Antalet gäldenärer som årligen är föremål för utsökning har de senaste åren hållits rätt så stabilt (536 000 olika gäldenärer 2014 och 540 000 olika gäldenärer 2015). Antalet nya gäldenärer, dvs. gäldenärer som inte haft ärenden anhängiga året innan, var år 2015 sammanlagt 164 174 (160 835 år 2014).
Antalet konkurs- och företagssaneringsförfaranden minskade 2015 jämfört med nivån året innan. Dock kräver tillsynsarbetet i flera exceptionella tillsynsärenden och vid offentliga utredningar betydande satsningar. Våren 2016 stod ca 3 400 anhängiga konkursförfaranden under övervakning av konkursombudsmannens byrå, och 470 av dem var offentliga utredningar.
I samband med beredningen av budgetpropositionen har justitieministeriet preliminärt ställt upp följande mål för utsökningsväsendets och konkursombudsmannens byrås verksamhet 2017:
Tabell med nyckeltal
2015 utfall |
2016 uppskattning |
2017 mål/uppskattning |
|
Ärenden som behandlats (1 000 st.) | 2 746 | 2 800 | 2 800 |
Indrivet (mn euro) | 1 090 | 1 000 | 980 |
Kostnader per indriven euro (euro) | 0,09 | 0,1 | 0,1 |
Förhållandet mellan indrivna och medellösa fordringar | |||
Av antal ärenden, % | 47 | 45 | 45 |
Av belopp, % | 51 | 45 | 45 |
Genomsnittlig behandlingstid, mån. | 6,9 | 7,3 | 7,5 |
Resurshushållning (€/behandlat ärende) | 37 | 37 | 37 |
Produktivitet (behandlade ärenden/årsv.) | 2 416 | 2 300 | 2 345 |
Från specialindrivningen redovisats direkt till borgenärerna (mn euro) | 29 | 20 | 20 |
Belopp som specialindrivningen tagit upp till behandling (mn euro) | 147 | 100 | 100 |
Särskilda granskningar av konkursbon | 115 | 110 | 110 |
Inleds offentliga utredningar av konkursbon | 59 | 60 | 60 |
Utsökningsklagan antal | 49 | 70 | 70 |
Utsökningsklagan behandlingstid, mån. | 5 | 6 | 6 |
I inkomster av utsökningsavgifter beräknas 73 000 000 euro inflyta under moment 12.25.20. Inkomsterna av utsökningsavgifterna motsvarar ca 70 % av de totala utgifterna för utsökningsverken.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2015 utfall |
2016 ordinarie budget |
2017 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 102 731 | 111 042 | 103 553 |
Bruttoinkomster | 302 | 120 | 170 |
Nettoutgifter | 102 429 | 110 922 | 103 383 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 10 276 | ||
— överförts till följande år | 11 570 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bokföringsuppgifter till följd av ändringen av bokföringsenheternas struktur | 70 |
Ibruktagandet av statens gemensamma datasystem för ekonomi- och personalförvaltning (Kieku) (anslag av engångsnatur i budgeten för 2016) | -135 |
IKT-projektet inom utsökningsväsendets strukturreform (URA IKT) (2016 års finansiering) (överföring till moment 28.70.20) | -5 384 |
IKT-projektet inom utsökningsväsendets strukturreform (URA IKT) (2017 års finansiering) (överföring från moment 28.70.20) | 2 899 |
Tryggande av verksamheten vid Rättsregistercentralen (överföring till moment 25.01.05) | -35 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -911 |
Genomförandet av principen om självkostnadshyra i Senatfastigheters hyror | 52 |
Inre säkerhet och rättsvård (regeringsprogr. 2015) | -90 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -720 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -506 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -136 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | -1 150 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -640 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | -829 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -24 |
Sammanlagt | -7 539 |
2017 budget | 103 383 000 |
2016 II tilläggsb. | -777 000 |
2016 budget | 110 922 000 |
2015 bokslut | 103 723 000 |