Talousarvioesitys 2017
Pääluokka 33
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN HALLINNONALA
Kansaneläkelaitoksesta annetun lain 12 d §:n mukaisten sosiaaliturvan yleisrahastoon kuuluvien etuuksien tilapäiseen suorittamiseen saa käyttää muun saman rahaston etuuden maksamiseen varattua määrärahaa seuraavilta momenteilta: 33.10.50, 51, 52, 53, 54, 55, 57, 60 ja 33.20.51, 52, 56.
Selvitysosa:
Suomalaisten hyvinvointi ja elämänlaatu ovat pysyneet hyvinä kuluneen kymmenen vuoden aikana. Sosioekonomiset terveys- ja hyvinvointierot ovat kuitenkin kansainvälisesti verrattuna edelleen suuret. Polarisaation ja sosiaalisen eriarvoisuuden lisääntyminen on haaste sekä sosiaalisen kestävyyden että yhteiskunnan vakauden kannalta. Työllisyys, terveys ja hyvinvointi ja niitä tukevat palvelut vahvistavat kansalaisten osallisuutta ja estävät syrjäytymistä. Väestön ikärakenteen muuttumisen myötä julkisen talouden menot kasvavat. Samaan aikaan työikäisten määrä vähenee ja kansantalouden kasvumahdollisuudet heikkenevät. Ihmisten liikkuvuus rajojen yli kasvaa ja maiden sisällä monikulttuurisuus lisääntyy.
Hyvinvointi ja vauraus luodaan työllä ja kaikkien osallisuudella. Suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan rahoitus nojaa talouden tasapainoiseen kehitykseen, joka edellyttää talouskasvua ja rakenteellisia uudistuksia. Sosiaali- ja terveyspalvelut, eläkkeet ja muu sosiaaliturva on kyettävä tarjoamaan kaikille. Sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden ehtona on korkea työllisyysaste, terveet ja toimintakykyiset kansalaiset sekä vaikuttavat ja tehokkaat sosiaali- ja terveyspalvelut.
Sosiaali- ja terveyspolitiikalla tuetaan työllisyysasteen nousua ja työn tuottavuutta huolehtimalla työhyvinvoinnista ja työntekijöiden terveydestä ja työ- ja toimintakyvystä. Vuoden 2017 alussa voimaan astuva työeläkeuudistus kannustaa pidempiin työuriin ja vähentää kestävyysvajetta. Kansalaisten terveydentilan ja toimintakyvyn parantuessa sosiaali- ja terveyspalvelujen tarve vähenee, mikä hillitsee sosiaalimenojen kasvua. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistuksen tavoitteena on julkisen talouden kestävyyden vahvistaminen ja nykyistä asiakaslähtöisemmät, vaikuttavammat ja paremmin yhteen sovitetut palvelut.
Hallituksen tavoitteena on nostaa Suomen talous kestävän kasvun ja kohenevan työllisyyden uralle sekä turvata julkisten palvelujen ja sosiaaliturvan rahoitus. Hyvinvointipalvelujen ja tulonsiirtojen rahoituksen turvaamiseksi toteutetaan työn kannustavuutta ja työllistämisen houkuttelevuutta parantavat uudistukset. Sosiaali- ja terveydenhuollossa painopiste on ennaltaehkäisyssä, hoitoketjujen sujuvuudessa, henkilöstön hyvinvoinnissa ja toimivissa tietojärjestelmissä. Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamisen tavoitteena on terveyserojen kaventaminen ja kustannusten hallinta. Uudistus toteutetaan palvelujen täydellisellä horisontaalisella ja vertikaalisella integraatiolla sekä vahvistamalla järjestäjien kantokykyä.
Pääosa, kaksi kolmannesta, sosiaalimenoista rahoitetaan työnantajien ja työntekijöiden sosiaaliturvamaksuin, kuntien verovaroin sekä asiakasmaksuin. Sosiaali- ja terveysministeriön pääluokan osuus sosiaalimenoista on vajaa viidennes. Pääluokan suurimmat menoerät ovat siirtomenot kotitalouksille, kunnille ja kuntayhtymille.
Hyvinvointi ja terveys -painopistealueen kymmenen vuoden tavoitteen mukaisesti suomalaiset voivat paremmin ja kokevat pärjäävänsä erilaisissa elämäntilanteissa. Jokainen ihminen kokee voivansa vaikuttaa, tehdä valintoja ja ottaa vastuuta. Sosiaali- ja terveydenhuollossa painopiste on ennaltaehkäisyssä, hoitoketjut ovat sujuvia, henkilöstö voi hyvin ja tietojärjestelmät toimivat. Uudistuksen myötä yhteisillä varoilla saadaan enemmän terveyttä ja hyvinvointia.
Tavoitteet 2016—2019 (suluissa viittaus seurantaindikaattoreihin):
- — Terveyden edistäminen ja varhainen tuki ovat vahvistuneet poikkihallinnollisesti päätöksenteossa, palveluissa ja työelämässä lainsäädäntömuutoksilla sekä paremmalla toimeenpanolla. Terveys- ja hyvinvointierot ovat kaventuneet (Elintapojen kehitys)
- — Eri-ikäisten ihmisten vastuuta omasta terveydentilasta sekä elämäntavoista on tuettu. Julkinen palvelulupaus on määritelty yhteiskunnan taloudellisen kantokyvyn puitteissa. Ihmisten erilaisissa elämäntilanteissa toimivia valintoja on mahdollistettu enemmän (Elintapojen kehitys)
- — Lasten ja perheiden hyvinvointi ja omat voimavarat ovat vahvistuneet (Lapsiperheiden ennaltaehkäisevät palvelut)
- — Ikääntyneiden ihmisten kotiin saatavia palveluja on painotettu. Omaishoitoa on vahvistettu (Ikääntyneiden palvelujen rakenne)
- — Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus on parantanut peruspalveluja ja tietojärjestelmiä (Sosiaali- ja terveyspalvelujen kustannukset, Sosiaali- ja terveyspalvelujen odotusajat)
- — Sosiaaliturvaa on uudistettu osallistavaksi ja työhön kannustavaksi (Osatyökykyisten tukeminen työmarkkinoille)
- — Järjestötyö ja vapaaehtoistoiminta ovat helpottuneet ja yhteisöllisyys lisääntynyt normeja purkamalla (Järjestö- ja vapaaehtoistoiminta).
Sosiaali- ja terveysministeriö koordinoi suunnitelmallisesti hallituksen tasa-arvopolitiikkaa, edistää sukupuolten tasa-arvoa ja sukupuolinäkökulman valtavirtaistamista kaikessa valtioneuvoston valmistelussa ja päätöksenteossa. Valtavirtaistamista valtioneuvostossa vahvistetaan ministeriöittäin räätälöidyn tuen avulla. Sukupuolinäkökulma sisällytetään merkittäviin hankkeisiin kuten sote-uudistukseen. Kolmikantaisen samapalkkaisuusohjelman toteutus työmarkkinaosapuolten kanssa ja eduskunnan edellyttämä valtioneuvoston tasa-arvoselonteon valmistelu jatkuvat.
Sosiaali- ja terveysministeriö toteuttaa soveltuvin osin lakia alueiden kehittämisestä ja rakennerahastotoiminnan hallinnoinnista (7/2014) sekä lakia alueiden kehittämisen ja rakennerahastohankkeiden rahoittamisesta (8/2014). Euroopan unionin rakennerahastovarojen kohdentamisessa neuvotellaan sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan valtakunnallisiin hankkeisiin tulevat voimavarat vastuuministeriön, työ- ja elinkeinoministeriön, kanssa. Voimavarat suunnataan Kestävää kasvua ja työtä 2014—2020 -ohjelman mukaisesti ja niiden tarkoituksenmukainen hyödyntäminen varmistetaan käyttösuunnitelmalla.
Seurantaindikaattori 2012—2017
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 arvio |
2017 arvio |
|
Elintapojen kehitys | ||||||
% ikäryhmästä | ||||||
— Aikuisten ylipaino | 54 | 55 | 54 | 54 | 54 | 53 |
— Aikuisten humalajuominen | 14 | 12 | 12 | 11 | 11 | 10 |
— Liikuntaa harrastamattomat aikuiset | 25 | 25 | 23 | 26 | 25 | 24 |
— Psyykkisesti merkittävästi kuormittuneet aikuiset | 14 | 14 | 13 | 13 | 12 | 12 |
— Ylipainoiset nuoret | .. | 16,4 | .. | 15,5 | .. | 14,4 |
— Tosi humalaan vähintään kuukausittain juovat nuoret | .. | 12,1 | .. | 9,9 | .. | 9,0 |
— Vähän liikuntaa harrastavat nuoret | .. | 32,1 | .. | 22,4 | .. | 20 |
Lapsiperheiden ennaltaehkäisevät palvelut | ||||||
Perheitä/käyntejä vuoden aikana | ||||||
— Lastensuojelun tehostettu perhetyö (perheitä) | .. | .. | .. | 9 0001) | 9 000 | 8 000 |
— SHL:n mukainen perhetyö (perheitä) | .. | .. | .. | 10 0001) | 11 000 | 12 000 |
— Lastensuojelun kodin- ja lastenhoitopalvelut (perheitä) | .. | .. | .. | 3 0001) | 3 000 | 2 000 |
— SHL:n mukaiset kodin- ja lastenhoitopalvelut (perheitä) | .. | .. | .. | 9 0001) | 10 000 | 11 000 |
— Erityisen tuen tarpeen mukaiset käynnit äitiys- tai lastenneuvolassa tai koulu- tai opiskeluterveydenhuollossa | .. | .. | .. | 14 0691) | 25 455 | 35 000 |
Ikääntyneiden palvelujen rakenne | ||||||
% 80 vuotta täyttäneistä | ||||||
— Omaishoidon tuen 80 vuotta täyttäneet hoidettavat vuoden aikana | 5,4 | 5,5 | 5,5 | 5,61) | 5,7 | 5,8 |
— Säännöllisen kotihoidon piirissä 30.11. olleet 80 vuotta täyttäneet asiakkaat | 16,3 | 16,6 | 16,5 | 17,01) | 18,0 | 19,0 |
— Ikääntyneiden tehostetun palveluasumisen 80 vuotta täyttäneet asiakkaat 31.12. | 8,7 | 9,3 | 9,8 | 10,01) | 10,2 | 10,4 |
— Vanhainkodeissa tai pitkäaikaisessa laitoshoidossa terveyskeskuksissa olevat 80 vuotta täyttäneet 31.12. | 5,3 | 4,5 | 3,9 | 3,51) | 3,0 | 2,5 |
Sosiaali- ja terveyspalvelujen kustannukset | ||||||
€/asukas | ||||||
— Käyttökustannukset (defl.) | 3 528 | 3 579 | 3 621 | 3 7661) | 3 916 | 4 073 |
Sosiaali- ja terveyspalvelujen odotusajat | ||||||
% asiakkaista | ||||||
— Lastensuojelun selvitystä yli 3 kk odottaneet | .. | .. | 10,0 | 5,71) | 5 | 4 |
— Perusterveydenhuollossa lääkärille yli 7 päivää odottaneet | .. | 53 | 56 | 521) | 48 | 45 |
— Perusterveydenhuollossa hoitajalle yli 3 päivää odottaneet | .. | 44 | 48 | 321) | 30 | 28 |
— Erikoissairaanhoidossa yli 90 vuorokautta odottaneet | .. | 15,2 | 13,6 | 14,51) | 14,0 | 13,5 |
Osatyökykyisten tukeminen työmarkkinoille | ||||||
Lkm | ||||||
— Kelan kuntoutusrahan saajat | 53 127 | 55 521 | 56 731 | 57 292 | 47 100 | 48 800 |
— Työeläkekuntoutuksen ajalta kuntoutusrahaa saaneet | 6 911 | 8 440 | 8 674 | 8 647 | 8 907 | 9 177 |
— Osatyökyvyttömyyseläkkeelle siirtyneet | 4 149 | 5 157 | 4 842 | 4 837 | 4 900 | 5 000 |
— Kokoaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyneet | 18 429 | 17 803 | 16 405 | 16 063 | 16 300 | 16 200 |
Järjestö- ja vapaaehtoistoiminta | ||||||
— Avustukset yhteisöille ja säätiöille terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen, milj. euroa | 282,2 | 301,0 | 308,0 | 309,3 | 315,3 | 317,6 |
1) Arvio
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2015—2017
v. 2015 tilinpäätös 1000 € |
v. 2016 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2017 esitys 1000 € |
Muutos 2016—2017 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto | 79 565 | 92 683 | 95 404 | 2 721 | 3 |
01. | Sosiaali- ja terveysministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 30 569 | 29 008 | 31 399 | 2 391 | 8 |
02. | Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 2 730 | 2 592 | 2 536 | -56 | -2 |
03. | Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 5 510 | 5 063 | 5 102 | 39 | 1 |
04. | Valtion mielisairaaloiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 590 | 576 | 563 | -13 | -2 |
05. | Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisten lastensuojeluyksiköiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 1 031 | 1 016 | 1 011 | -5 | 0 |
06. | Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisen vankiterveydenhuollon yksikön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 421 | 16 659 | 16 085 | -574 | -3 |
25. | Sosiaali- ja terveydenhuollon kansalliset sähköiset asiakastietojärjestelmät (siirtomääräraha 3 v) | 17 330 | 15 330 | 16 330 | 1 000 | 7 |
29. | Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 17 352 | 18 609 | 18 671 | 62 | 0 |
66. | Kansainväliset jäsenmaksut ja maksuosuudet (siirtomääräraha 2 v) | 4 032 | 3 830 | 3 707 | -123 | -3 |
02. | Valvonta | 69 832 | 64 295 | 59 951 | -4 344 | -7 |
03. | Säteilyturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 14 441 | 13 303 | 12 438 | -865 | -7 |
05. | Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 12 613 | 11 758 | 10 762 | -996 | -8 |
06. | Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 4 267 | 4 088 | 3 879 | -209 | -5 |
07. | Työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 27 449 | 25 582 | 24 308 | -1 274 | -5 |
20. | Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menot (arviomääräraha) | 11 062 | 8 564 | 8 564 | — | 0 |
(87.) | Osakehankinnat (siirtomääräraha 3 v) | — | 1 000 | — | -1 000 | -100 |
03. | Tutkimus- ja kehittämistoiminta | 101 261 | 110 570 | 137 247 | 26 677 | 24 |
04. | Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 60 412 | 56 228 | 49 153 | -7 075 | -13 |
25. | Kansallinen genomikeskus ja kansallinen syöpäkeskus (siirtomääräraha 2 v) | — | — | 5 800 | 5 800 | 0 |
31. | Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | — | 23 500 | 56 000 | 32 500 | 138 |
50. | Valtionapu Työterveyslaitoksen menoihin (siirtomääräraha 2 v) | 33 287 | 25 280 | 23 222 | -2 058 | -8 |
63. | Eräät erityishankkeet (siirtomääräraha 3 v) | 7 562 | 5 562 | 3 072 | -2 490 | -45 |
10. | Perhe- ja asumiskustannusten tasaus, perustoimeentulotuki ja eräät palvelut | 3 054 562 | 3 367 327 | 4 017 285 | 649 958 | 19 |
50. | Äitiysavustus ja valtion tuki kansainväliseen adoptioon (arviomääräraha) | 10 320 | 11 300 | 10 700 | -600 | -5 |
51. | Lapsilisät (arviomääräraha) | 1 377 800 | 1 383 000 | 1 378 200 | -4 800 | 0 |
52. | Eräät valtion korvattavat perhe-etuudet (arviomääräraha) | 2 904 | 3 300 | 4 600 | 1 300 | 39 |
53. | Sotilasavustus (arviomääräraha) | 17 100 | 18 400 | 17 000 | -1 400 | -8 |
54. | Asumistuki (arviomääräraha) | 924 300 | 1 042 100 | 1 165 300 | 123 200 | 12 |
55. | Elatustuki (arviomääräraha) | 202 278 | 214 100 | 213 300 | -800 | 0 |
56. | Vaikeavammaisten tulkkauspalvelut (arviomääräraha) | 41 500 | 44 800 | 47 800 | 3 000 | 7 |
57. | Perustoimeentulotuki (arviomääräraha) | 326 061 | 330 847 | 833 638 | 502 791 | 152 |
60. | Kansaneläkelaitoksen sosiaaliturvarahastojen toimintakulut (siirtomääräraha 2 v) | 152 300 | 319 480 | 346 747 | 27 267 | 9 |
20. | Työttömyysturva | 2 830 324 | 2 859 784 | 2 856 090 | -3 694 | 0 |
31. | Valtion korvaus kunnille kuntouttavan työtoiminnan järjestämisestä (arviomääräraha) | 22 893 | 31 784 | 26 840 | -4 944 | -16 |
50. | Valtionosuus ansiopäivärahasta (arviomääräraha) | 1 083 357 | 1 087 000 | 1 053 810 | -33 190 | -3 |
51. | Valtionosuus peruspäivärahasta (arviomääräraha) | 234 065 | 214 000 | 129 300 | -84 700 | -40 |
52. | Valtionosuus työmarkkinatuesta (arviomääräraha) | 1 368 000 | 1 394 000 | 1 567 140 | 173 140 | 12 |
55. | Valtionosuus aikuiskoulutustuesta (arviomääräraha) | 73 000 | 90 000 | 53 000 | -37 000 | -41 |
56. | Valtionosuus vuorottelukorvauksesta (arviomääräraha) | 49 009 | 43 000 | 26 000 | -17 000 | -40 |
30. | Sairausvakuutus | 1 201 298 | 1 174 650 | 1 907 450 | 732 800 | 62 |
(28.) | Kansallisen yhteyspisteen ja terveydenhuollon palveluvalikoimaneuvoston toimintakulut (siirtomääräraha 2 v) | 1 272 | — | — | — | 0 |
60. | Valtion osuus sairausvakuutuslaista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 1 200 026 | 1 174 650 | 1 907 450 | 732 800 | 62 |
40. | Eläkkeet | 4 494 150 | 4 478 300 | 4 493 100 | 14 800 | 0 |
50. | Valtion osuus merimieseläkekassan menoista (arviomääräraha) | 60 400 | 59 400 | 60 100 | 700 | 1 |
51. | Valtion osuus maatalousyrittäjän eläkelaista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 624 800 | 644 600 | 659 300 | 14 700 | 2 |
52. | Valtion osuus yrittäjän eläkelaista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 90 300 | 122 500 | 149 000 | 26 500 | 22 |
53. | Valtion korvaus lapsen hoidon ja opiskelun ajalta kertyvästä eläkkeestä (arviomääräraha) | 2 418 | 5 500 | 12 200 | 6 700 | 122 |
54. | Valtion osuus maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuksen kustannuksista (arviomääräraha) | 13 670 | 15 000 | 15 000 | — | 0 |
60. | Valtion osuus kansaneläkelaista ja eräistä muista laeista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 3 702 562 | 3 631 300 | 3 597 500 | -33 800 | -1 |
50. | Veteraanien tukeminen | 236 416 | 235 865 | 207 396 | -28 469 | -12 |
30. | Valtion korvaus sodista kärsineiden huoltoon (arviomääräraha) | 1 085 | 1 450 | 1 450 | — | 0 |
50. | Rintamalisät (arviomääräraha) | 24 891 | 20 460 | 16 000 | -4 460 | -22 |
51. | Sotilasvammakorvaukset (arviomääräraha) | 110 688 | 117 904 | 105 000 | -12 904 | -11 |
52. | Valtion korvaus sota- ja sotilasinvalidien kuntoutus- ja hoitolaitosten kustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) | 62 500 | 60 000 | 57 000 | -3 000 | -5 |
53. | Valtionapu sotainvalidien puolisoiden kuntoutustoimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 3 100 | 3 100 | 3 100 | — | 0 |
54. | Rintama-avustus eräille ulkomaalaisille vapaaehtoisille rintamasotilaille (siirtomääräraha 2 v) | 55 | 55 | 50 | -5 | -9 |
55. | Eräät kuntoutustoiminnan menot (siirtomääräraha 2 v) | 3 500 | 3 500 | 3 500 | — | 0 |
56. | Rintamaveteraanien kuntoutustoiminnan menot (siirtomääräraha 2 v) | 20 988 | 17 988 | 17 688 | -300 | -2 |
57. | Valtionapu rintamaveteraanien kuntoutustoimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 9 608 | 11 408 | 3 608 | -7 800 | -68 |
60. | Kuntien järjestämä sosiaali- ja terveydenhuolto | 200 058 | 203 790 | 152 770 | -51 020 | -25 |
30. | Valtion korvaus terveydenhuollon valtakunnallisen valmiuden kustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 500 | 500 | 500 | — | 0 |
31. | Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistuksen tuki ja eräät muut menot (siirtomääräraha 3 v) | 2 300 | 2 200 | 5 600 | 3 400 | 155 |
32. | Valtion rahoitus terveydenhuollon yksiköille yliopistotasoiseen tutkimukseen (kiinteä määräraha) | 21 700 | 18 000 | 15 000 | -3 000 | -17 |
33. | Valtion korvaus terveydenhuollon yksiköille lääkäri- ja hammaslääkärikoulutuksesta aiheutuviin kustannuksiin (arviomääräraha) | 101 169 | 92 570 | 94 140 | 1 570 | 2 |
34. | Valtion korvaus terveydenhuollon toimintayksiköille oikeuspsykiatrisista tutkimuksista sekä potilassiirroista aiheutuviin kustannuksiin (arviomääräraha) | 9 588 | 15 200 | 15 200 | — | 0 |
36. | Valtionavustus saamenkielisten sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaamiseksi (kiinteä määräraha) | 480 | 480 | 480 | — | 0 |
(40.) | Valtion rahoitus lääkäri- ja lääkintähelikopteritoiminnan menoihin (siirtomääräraha 3 v) | 29 071 | 28 990 | — | -28 990 | -100 |
(50.) | Valtionavustus valtakunnallista julkista terveydenhoitoa antavan lastensairaalan perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) | 15 000 | 25 000 | — | -25 000 | -100 |
52. | Valtion rahoitus turvakotitoiminnan menoihin (siirtomääräraha 2 v) | 11 550 | 11 550 | 13 550 | 2 000 | 17 |
63. | Valtionavustus sosiaalialan osaamiskeskusten toimintaan (kiinteä määräraha) | 2 400 | 3 000 | 2 000 | -1 000 | -33 |
64. | Valtion korvaus rikosasioiden sovittelun järjestämisen kustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 6 300 | 6 300 | 6 300 | — | 0 |
70. | Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen | 19 202 | 25 420 | 34 478 | 9 058 | 36 |
20. | Rokotteiden hankinta (siirtomääräraha 3 v) | 11 790 | 18 790 | 27 990 | 9 200 | 49 |
21. | Terveysvalvonta (siirtomääräraha 2 v) | 850 | 780 | 750 | -30 | -4 |
22. | Tartuntatautien valvonta (siirtomääräraha 2 v) | 660 | 590 | 580 | -10 | -2 |
50. | Terveyden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 2 930 | 2 430 | 2 330 | -100 | -4 |
51. | Valtion korvaus työterveyshuollon erikoislääkärikoulutuksesta aiheutuviin kustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 1 900 | 1 900 | 1 900 | — | 0 |
52. | Valtionavustus UKK-instituutin toimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 1 072 | 930 | 928 | -2 | 0 |
80. | Maatalousyrittäjien ja turkistuottajien lomitustoiminta | 185 080 | 186 640 | 167 290 | -19 350 | -10 |
40. | Valtion korvaus maatalousyrittäjien lomituspalvelujen kustannuksiin (arviomääräraha) | 166 040 | 168 600 | 149 300 | -19 300 | -11 |
41. | Valtion korvaus turkistuottajien lomituspalvelujen kustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) | 2 600 | 2 600 | 2 550 | -50 | -2 |
42. | Valtion korvaus poronhoitajien sijaisavun kustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) | 300 | 300 | 300 | — | 0 |
50. | Valtion korvaus maatalousyrittäjien ja turkistuottajien lomituspalvelujen hallintomenoihin (kiinteä määräraha) | 16 140 | 15 140 | 15 140 | — | 0 |
90. | Avustukset terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen | 309 300 | 315 300 | 317 600 | 2 300 | 1 |
50. | Avustukset yhteisöille ja säätiöille terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen (siirtomääräraha 3 v) | 309 300 | 315 300 | 317 600 | 2 300 | 1 |
Yhteensä | 12 781 047 | 13 114 624 | 14 446 061 | 1 331 437 | 10 |