Statsbudgeten 2017
01. Polisväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 687 678 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av ersättningar till Ålands landskapsregering enligt 2 § i förordningen om polisförvaltningen i landskapet Åland (1177/2009).
Förklaring:Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för polisens verksamhet:
Man försöker hålla tillgången till brådskande utryckningstjänster på samma nivå. Polisen bedömer och rapporterar nivån för den övervakning som gäller den allmänna ordningen och säkerheten. Man försöker bibehålla situationen i fråga om olaglig inresa i Finland under kontroll och åtgärderna för att bekämpa olaglig inresa är trovärdiga och effektiva. Verkställandet av nekande asylbeslut är effektivt.
Man försöker hålla verkningsfullheten för trafikövervakningen på samma nivå trots att det blir nödvändigt att använda tid som anvisats för trafikövervakning även till att upprätthålla allmän ordning och säkerhet samt till brottsbekämpning med anledning av asylläget. Det här försöker man kompensera genom att utöka den automatiska trafikövervakningen. Avsikten är att hålla samma nivå som under de senaste åren i fråga om antalet fall av rattfylleri och grovt äventyrande av trafiksäkerheten som polisen avslöjat samt även i fråga om övervakningen av tung trafik.
Tillsyn | 2015 utfall |
2016 uppskattning |
2017 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (A-, B- och C-uppdrag/årsv.) | 434 | 416 | 429 |
Trafikövervakningens produktivitet, st./årsv. | 894 | 908 | 927 |
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 170 801 | 169 249 | 162 876 |
Årsverken | 2 402 | 2 402 | 2 329 |
Kostnader för övervakning, 1 000 euro | 218 169 | 219 089 | 212 856 |
Resurshushållning (kostnader/A-, B- och C-uppdrag), euro | 209 | 219 | 213 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Ingripanden vid våld i hemmen, medeltal minst, vitsord 1—4 | - | 2,9 | - |
Trafikövervakningen, medeltal minst, vitsord 1—4 | - | 2,9 | - |
Polispatrullering och annan synlig verksamhet, medeltal minst, vitsord 1—4 | - | 2,8 | - |
Arbetstid som använts för trafikövervakning, årsv. | 505 | 490 | 480 |
— varav arbetstid som använts för övervakning av tung trafik, årsv. | 45,7 | 46 | 43 |
Prestationer inom den automatiska trafikövervakningen, st. | 408 324 | 440 000 | 460 000 |
Grovt äventyrande av trafiksäkerheten, fall högst, st. | 3 900 | 3 500 | 3 300 |
Trafikolyckor som lett till personskada, högst, st. | 5 101 | 5 200 | 5 100 |
Fall av rattfylleri, högst, st. | 18 479 | 19 000 | 17 500 |
Arbetstid som använts för övervakning av utlänningar, årsv., | |||
exkl. in- och utresekontrollverksamhet | 20 | 20 | 20 |
Prestationer | |||
Antal uppdrag inom allmän ordning och säkerhet, st. | 1 041 810 | 1 000 000 | 1 000 000 |
— varav uppdrag på polisens eget initiativ, % | 35,1 | 30 | 30 |
På eget initiativ (%) i vissa uppdrag i anslutning till övervakningen av tätorter (03 Misshandel, slagsmål | 15 Skadegörelse | 34 Berusad person | 35 Störande beteende och ofog) | 9,7 | 9,0 | 8,0 |
Larmverksamhet | 2015 utfall |
2016 uppskattning |
2017 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (A- och B-larmuppdrag, antal/årsv.) | 481 | 508 | 474 |
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 93 240 | 92 748 | 89 160 |
Årsverken | 1 181 | 1 181 | 1 181 |
Kostnader för larmverksamheten, 1 000 euro | 113 653 | 111 466 | 108 295 |
Resurshushållning (kostnader/larmuppdrag A+B), euro | 200 | 186 | 193 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Insatstiden för uppdrag i kategori A, min. | 9,3 | 9,5 | 10,0 |
Insatstiden för uppdrag i kategori A och B, min. | 17,8 | 18,0 | 18,5 |
Insatstid under 20 min (% av uppdrag A+B) | 70,9 | 70,0 | 69,0 |
Insatstid under 45 min (% av uppdrag A+B) | 92,3 | 89,0 | 88,0 |
Brådskande utryckningar, medeltal minst, vitsord 1—4 | - | 3,2 | - |
Prestationer | |||
Larmuppdrag i anslutning till familjevåld, högst, st. | 26 223 | 26 000 | 26 000 |
Antal A- och B-larmuppdrag, högst, st. | 567 814 | 600 000 | 560 000 |
Antal A-, B- och C-larmuppdrag, högst, st. | 1 041 810 | 1 000 000 | 1 000 000 |
Polisens möjligheter att satsa på utredning av s.k. brott utan utredningsuppslag som kommit till polisens kännedom och som bl.a. förutsätter sammanlänkning utgör en allt större utmaning. Detta sänker brottsutredningsgraden för egendomsbrott. Det beräknas att förutsättningarna för avslöjande av dold brottslighet blir sämre och detta kan komma att synas framför allt i en minskning av avslöjanden om grov narkotikabrottslighet. Polisen följer upp utvecklingen när det gäller utredningstider och utvecklingsgrad för brott och rapporterar dessa samt ökningar i fråga om dold brottslighet.
Den förebyggande verksamheten genomförs genom att man ökar flermyndighetssamarbete baserat på kunskap, människornas egen beredskap inför brottssituationer och ansvar vid brottsbekämpningen. Dessutom utökas medverkan av aktörer såväl inom tredje sektorn som inom den privata sektorn, exempelvis den privata säkerhetsbranschen. Man strävar efter att minska det totala antalet brott mot liv och hälsa samt sexualbrott genom förebyggande verksamhet och bättre identifiering av brottsfall. Organiserad brottslighet bekämpas genom samarbete med Tullen och Gränsbevakningsväsendet samt genom fungerande internationellt samarbete. I synnerhet åtgärder för bekämpning av grova narkotikabrott utvecklas och effektiviseras.
Förebyggande av våldsam radikalisering och extremism fogas till som en del av polisens förebyggande verksamhet och Ankarverksamheten som utvidgas. Polisen ingriper i brott med rasistiska inslag och i andra hatbrott samt människohandel.
Inom bekämpningen av den ekonomiska brottsligheten strävar man genom alltmer intensivare samarbete mellan polisen och åklagaren när det gäller förundersökningar efter brottsutredning i realtid, en minskning av antalet fall som är under utredning, en förkortning av utredningstiderna och en ökning av den vinning av brott som återtas. Samarbetet mellan viktiga samarbetsparter när det gäller skatteförvaltningen, utsökning och boförvaltare ska också utvecklas.
När det gäller bekämpning av IT-relaterad brottslighet genomförs sådana åtgärdsförslag i den nationella cyberstrategin som inte ännu har genomförts.
Brottsbekämpning | 2015 utfall |
2016 uppskattning |
2017 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (uppklarade strafflagsbrott/årsv.) | 74 | 70 | 71 |
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 273 473 | 272 400 | 261 865 |
Årsverken | 3 863 | 3 795 | 3 718 |
Kostnader för brottsbekämpning, 1 000 euro | 352 265 | 362 842 | 352 519 |
Resurshushållning (kostnader/uppklarade strafflagsbrott), euro | 1 227 | 1 369 | 1 330 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Brottsutredningsnivå för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott), %, minst | 48,1 | 45,0 | 42,0 |
Utredningstiden för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott), medeltal, dygn | 119 | 125 | 125 |
Brottsutredningsnivå för egendomsbrott, %, minst | 36,7 | 35,5 | 33,5 |
Utredningsnivå för brott mot liv och hälsa, %, minst | 69,9 | 70,0 | 70,0 |
Anhängighetstiden för uppklarade ekonomiska brott, medeltal, dygn, högst | 469 | 500 | 500 |
Bekämpning av ekonomiska brott, antal årsverken | 337 | 337 | 337 |
Antal organiserade kriminella sammanslutningar (grupper inom EU och andra grupper), st. | 76 | 77 | 75 |
Antal personer som hör till organiserade kriminella sammanslutningar, st. | 665 | 700 | 700 |
Utredning och bekämpning av våldsbrott, medeltal, minst, vitsord 1—41) | - | 2,9 | - |
Utredning av ekonomiska brott, medeltal, minst, vitsord 1—41) | - | 2,6 | - |
Utredning/avslöjande av narkotikabrott, medeltal, minst, vitsord 1—41) | - | 2,8 | - |
Utredning av inbrott i bostäder, medeltal, minst, vitsord 1—41) | - | 2,6 | - |
Utredning av bilstölder, medeltal, minst, vitsord 1—41) | - | 2,6 | - |
Upptäckande och utredning av brott som tyder på rasism, medeltal, minst, vitsord 1—41) | - | 2,7 | - |
Polisverksamhet på webben (t.ex. polisens tipstjänst, webbpolis), medeltal, minst, vitsord 1 — 41) | - | 3,3 | - |
Årsverken som använts för utredning av IT-brott | 32 | 32 | 32 |
Prestationer | |||
Alla uppklarade brott, antal, inkl. trafikförseelser | 617 600 | 600 000 | 600 000 |
Uppklarade strafflagsbrott, antal | 287 047 | 265 000 | 265 000 |
Återtagande av vinningen av alla brott (netto), mn euro | 33,1 | 45,0 | 45,0 |
Återtagande av vinningen av ekonomiska brott (netto), mn euro | 29,4 | 35,0 | 35,0 |
Antal uppklarade ekonomiska brott, st. | 1 958 | 2 000 | 2 000 |
Antal ouppklarade ekonomiska brott, st. | 2 209 | 2 200 | 2 200 |
Antal uppklarade brott som utförts av organiserade kriminella sammanslutningar, st. | 754 | 1 000 | 1 000 |
Antal brott mot liv och hälsa, st. | 36 323 | 36 500 | 36 500 |
Grova narkotikabrott som kommit till polisens kännedom, antal | 889 | 850 | 850 |
1) Källa: Polisbarometern
Polisens tillståndsförvaltning har i och med det administrativa beslutsfattandet och genom olika övervakningsmetoder en förebyggande effekt på brott samt en tryggande effekt på allmän ordning och allmän säkerhet i ett samhälle där säkerhetsläget håller på att förändras. Polisen säkerställer en tillräcklig servicenivå, effektiva förfaranden och motsvarande resurser inom den avgiftsbelagda tillståndsförvaltningen och sörjer för kostnadsmotsvarigheten. Funktioner och processer inom tillståndsförvaltningen förnyas så att administrationen blir lättare. Polisen sörjer för tillhandahållandet och utvecklandet av elektroniska tillståndstjänster och ärendehantering så, att tjänsterna är kundvänliga, utnyttjar den tekniska utvecklingen ändamålsenligt och är funktionellt sett effektiva. Det främsta sättet att tillhandahålla tjänster är elektroniska tjänster och utnyttjandegraden av e-tjänster hålls planmässigt på en hög nivå. Tjänster på kundserviceställen kompletterar de elektroniska tjänsterna. Personalens kompetens när det gäller kärnuppgifter inom tillståndsförvaltningen förbättras.
Tillståndsförvaltning | 2015 utfall |
2016 uppskattning |
2017 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (tillstånd som polisen beviljat/tillståndsårsverken, avgiftsbelagda och avgiftsfria) | 1 727 | 1 540 | 1 780 |
Intäktsmål för tillståndsförvaltningen, 1 000 euro | 66 048 | 55 350 | 49 300 |
Resurshushållning | |||
Årsverken | 841 | 756 | 619 |
Kostnader för tillståndstjänster, 1 000 euro | 61 990 | 55 350 | 49 300 |
Resurshushållning (kostnader/tillstånd som polisen beviljat), euro | 43 | 48 | 44 |
Kostnadsmotsvarighet för tillståndsförvaltningen, % | 106,5 | 100 | 100 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Tillståndsförvaltningen, vitsord 1—41) | - | 3,3 | - |
Utfall för elektronisk ärendehantering (%) | 20 | 30 | 50 |
Utnyttjandegraden av e-tjänster (%) | 29 | 40 | 45 |
Prestationer | |||
Tillståndsärenden som behandlats av polisen sammanlagt, st | 1 452 250 | 1 164 000 | 1 114 000 |
— Resedokument (pass och identitetskort sammanlagt) | 915 795 | 980 000 | 980 000 |
— Körtillstånd | 350 977 | - | - |
— Vapentillstånd | 57 939 | 60 000 | 60 000 |
— Tillstånd för säkerhetsbranschen | 60 771 | 62 000 | 62 000 |
— Tillstånd för utlänningar2) | 54 900 | 50 000 | - |
— Övriga tillstånd | 11 868 | 12 000 | 12 000 |
1) Källa: Polisbarometern
2) Behörigheten i frågor som gäller tillstånd för utlänningar överförs från polisen till Migrationsverket 1.1.2017. En regeringsproposition om detta överlämnades till riksdagen 21.4.2016.
Övervakning av tillstånd | 2015 utfall |
2016 uppskattning |
2017 mål |
Resurshushållning | |||
---|---|---|---|
Årsverken (avgiftsfria, ingår i det totala antalet årsverken inom tillståndsförvaltningen) | 206 | 205 | 205 |
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 13 779 | 13 876 | 13 339 |
Kostnader för övervakningen av tillstånd (avgiftsfri tillståndsservice), 1 000 euro | 17 973 | 16 912 | 16 431 |
Prestationer | |||
Övervakningsåtgärder sammanlagt, st. (inkl. beslut om körrätt, beslut om indragning och varning i fråga om vapenlicens samt indragning och varning i fråga om ordningsvaktkort och väktarkort) | 119 135 | 72 000 | 65 000 |
Polisutbildningen svarar mot polisens behov av personal och kunnande. Det föreslås att antalet nya studerande som inleder sina studier 2017 vid Polisyrkeshögskolan är minst 400. Polisutbildning ges fortfarande på båda nationalspråken. I utbildningen utvecklas en sådan yrkesskicklighet som det internationella polissamarbetet och den kulturella mångfalden kräver. Utbildningens produktivitet förbättras genom att användningen av webbundervisning utvidgas. Polisyrkeshögskolan producerar forskningsdata för utvecklandet av polisverksamheten, den inre säkerheten och undervisningen vid läroanstalten.
Polisutbildning | 2015 utfall |
2016 uppskattning |
2017 mål |
Produktivitet | |||
Studiepoäng som avlagts av examensstuderande under ett år/lärarnas totala årsverken | 297,9 | 380 | 413 |
Publikationer/forskningsårsverken | 2,6 | 3,0 | 3,0 |
Resurshushållning | |||
Polisyrkeshögskolans totala kostnader, 1 000 euro | 27 721 | 26 000 | 26 000 |
Årsverken | 197,3 | 193 | 193 |
Polis (yrkeshögskoleutbildning), pris per utbildningsdag, högst, euro | 411 | 350 | 330 |
Polis (högre yrkeshögskoleutbildning), pris per utbildningsdag, högst, euro | 456 | 380 | 360 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Utexaminerade inom målsatt tid inom utbildningen för grundexamen, % | 98,8 | 98,0 | 98,0 |
Prestationer | |||
Polis (yrkeshögskoleutbildning), antal sökande per nybörjarplats | 9,15 | 13,4 | 9,0 |
Polis (yrkeshögskoleutbildning), antal studerande som inlett studierna | 320 | 320 | 400 |
Antal dimitterade från utbildningen för grundexamen, pers.1) | 174 | 57 | 254 |
Publikationer st. | 43 | 40 | 40 |
1) År 2017= polis (yrkeshögskoleutbildning) antal dimitterade från utbildningen, pers.
Gemensamma tjänster - stödfunktioner och övriga uppgifter
2015 utfall |
2016 uppskattning |
2017 mål |
|
Gemensamma tjänster - stödfunktioner1) | |||
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 159 998 | 160 100 | 150 707 |
Årsverken | 1 041 | 1 025 | 1 034 |
Gemensamma tjänster - övriga uppgifter2) | |||
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 43 264 | 43 087 | 41 421 |
Årsverken | 679 | 692 | 689 |
Kostnader för de övriga uppgifterna, 1 000 euro | 58 828 | 58 424 | 56 761 |
1) Stödfunktioner = ekonomiförvaltning, personaladministration, materialfunktioner, datateknik, forsknings- och analysfunktion, utbildning, arbetshälsa, koncerntjänster
2) Övriga uppgifter = vakter, fängelsefunktioner, fångtransporter, handräckning, hittegodsfunktion, klagomål och besvärsärenden, särskilda funktioner inom tillståndsförvaltningen
Polisen anpassar sin verksamhet enligt ramen för det anslag som beviljats i enlighet med sin anpassningsplan. Sparåtgärderna inriktas bl.a. på centraliserad finansiering samt på utvecklingsprojekt. Avsikten är att genom denna fördelning dämpa minskningarna i årsverken i fråga om polisens personal och alldeles särskilt i fråga om polismännen. Antalet anställda vid polisen anpassas till de ekonomiska villkoren.
Mänskliga resurser | 2015 utfall1) |
2016 uppskattning |
2017 mål |
Årsverken2) | 10 007 | 9 850 | 9 571 |
Kvinnor, % | 29,6 | 29,6 | 29,6 |
Polismän, årsv. | 7 359 | 7 324 | 7 110 |
Kvinnor, % | 16 | 16 | 16 |
Studerande, årsv.3) | 157 | 156 | 173 |
Kvinnor, % | 20,4 | 24,8 | 24,8 |
Övrig personal, årsv. | 2 491 | 2 370 | 2 288 |
Kvinnor, % | 70,3 | 70,7 | 70,7 |
Kvinnor, % inom underbefälet, befälet och på chefsnivå | 10,6 | 10,6 | 10,6 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 9,3 | 10,0 | 10,0 |
Arbetstillfredsställelseindex | 3,28 | 3,3 | 3,3 |
1) Källa PolStat, alla moment. Andel anställda under polisens moment 26.10.01 i utfallet för 2015 tot. 9 914 årsv., andel anställda under övriga moment tot. 93 årsv. Andel anställda under övriga moment i uppskattningen för 2016 tot. 80 årsv. Andel som anställs under övriga moment i målet för 2017 tot. 80 årsverken (poliser 15 årsverken + övriga tjänster 65 årsverken)
2) Antalet för 2015 omfattar Skyddspolisens antal årsverken (ca 240 årsverken).
3) Med studerande avses sådana studerande som står till förfogande som arbetskraft och som gör sin praktikperiod som arbets- eller fältpraktik.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2015 utfall |
2016 ordinarie budget |
2017 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 815 209 | 797 986 | 750 155 |
Bruttoinkomster | 81 283 | 68 495 | 62 477 |
Nettoutgifter | 733 926 | 729 491 | 687 678 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 25 653 | ||
— överförts till följande år | 28 043 |
Beräkning av kostnadstäckningen för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2015 utfall |
2016 ordinarie budget |
2017 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 74 900 | 60 115 | 56 984 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 71 775 | 60 115 | 56 984 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 3 125 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 104 | 100 | 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Asylutredning (överföring till moment 26.40.01) | -1 660 |
Betalning av understöd för skyddade personer inom polisens vittnesskyddsprogram | -10 |
Ett särskilt anslag för grå ekonomi | -9 600 |
Polisstyrelsens VITJA-projekt (finansieringen 2017) (överföring från moment 28.70.20) | 4 000 |
Tilläggsresurser som asylläget kräver | -9 000 |
Tryggande av verksamheten/höjning av nivån (bl.a. bekämpning av grå ekonomi, trafikövervakning) | 5 000 |
Verksamhet vid den lokala polisen | -300 |
Ändring av högskolestödet till polisstuderande | -522 |
Ändring av måltidsstödet till polisstuderande | -45 |
Ökning av nybörjarplatserna inom polisutbildningen | 400 |
Överföring från moment 26.10.02 | 624 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -89 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -5 404 |
Genomförandet av principen om självkostnadshyra i Senatfastigheters hyror | -235 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -4 142 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -3 580 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -833 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | -7 296 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -3 917 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | -5 026 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -178 |
Sammanlagt | -41 813 |
2017 budget | 687 678 000 |
2016 II tilläggsb. | -895 000 |
2016 I tilläggsb. | 1 700 000 |
2016 budget | 729 491 000 |
2015 bokslut | 736 316 000 |