Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         10. Liikenneverkko
              20. Perusväylänpito
              40. Avustus Finavia Oyj:lle
              70. Jäänmurtajan hankinta
              78. Eräät väylähankkeet
              79. Elinkaarirahoitushankkeet
         50. Tutkimus
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2013

77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)PDF-versio

Talousarvioesitys HE 95/2012 vp (17.9.2012)

Momentille myönnetään 361 700 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta aiheutuviin menoihin

2) sijoitusmenomomenteilta rahoitettavien investointihankkeiden hankesuunnittelusta aiheutuviin menoihin ennen kuin hankkeen aloittamisesta tehdään päätös valtion talousarvion yhteydessä

3) aikaisempina vuosina myönnetyistä sopimusvaltuuksista aiheutuvien menojen maksamiseen.

Valtuus

Liikennevirasto oikeutetaan tekemään aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuuksia ei ole käytetty.

Selvitysosa:Momentille budjetoidaan kaikki valtion suoralla talousarviorahoituksella toteutettavien väylähankkeiden määrärahat.

Hanke-erittely

  Hyväksytty Valmis liikenteelle Sopimusvaltuus
milj. €
Ulkopuolisen rahoituksen osuus sopimusvaltuudesta
milj. €
Arvioitu käyttö
milj. €
Määräraha v. 2013
milj. €
Rahoitustarve myöhemmin
milj. €
               
Käynnissä olevat väylähankkeet              
Tiehankkeet              
Vt 6 Lappeenranta—Imatra TA 2007 2011 177,0   159,9 9,0 8,1
Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti TA 2007 2013 80,0   64,9 8,0 7,1
Vt 5 Päiväranta—Vuorela LTA I 2009 2014 90,0   73,3 13,0 3,7
Vt 6 Joensuun kohta LTA I 2009 2012 47,1 2,1 40,0 6,0 1,1
E18 Haminan ohikulkutie TA 2011 2015 180,0   48,0 65,0 67,0
Vt 8 Sepänkylän ohikulkutie TA 2011 2013 55,0   25,9 23,0 6,1
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie TA 2011 2014 63,0   19,0   44,0
E18 Koskenkylä—Kotka erillishanke TA 2012 2014 33,0 15,5 1,0 3,0 29,0
               
Ratahankkeet              
Kehärata TA 2009 2014 439,0 22,5 268,3 113,0 57,7
Rovaniemi—Kemijärvi sähköistys TA 2011 2013 24,0   12,0 9,0 3,0
Seinäjoki—Oulu palvelutason parantaminen II-vaihe, loppuunsaattaminen TA 2011 2015 344,0   100,0 60,0 184,0
Kokkola—Ylivieska, 2. raide LTA III 2011 2017 310,0   45,0 25,0 240,0
               
Vesiväylähankkeet              
Pietarsaaren meriväylä TA 2009 2015 11,4   8,9 0,7 1,8
Uudenkaupungin meriväylä TA 2011 2014 11,0   11,0    
               
Yhteiset väylähankkeet              
Pisara-radan suunnittelu TA 2012 2015 40,0 6,8 5,0 12,0 23,0
Muu kehittämisen hankesuunnittelu     15,0     15,0  
Käynnissä olevat väylähankkeet yhteensä     1 919,5 46,9 882,2 361,7 675,6

Momentin 361,7 milj. euron määrärahasta on valtion rahoitusosuutta 356,65 milj. euroa. Ulkopuolista rahoitusosuutta saadaan E18 Koskenkylä—Kotka erillishankkeen 1,41 milj. euroa, Pisara-radan suunnitteluhankkeeseen 2,04 milj. euroa ja vt 6 Joensuun kohta -hankkeeseen 1,6 milj. euroa, jotka tuloutetaan momentille 12.31.10. Näiden kolmen hankkeen kokonaisrahoituksessa on ulkopuolisten rahoittajien osuus yhteensä 24,4 milj. euroa.

Muu kehittämisen hankesuunnittelu

Väylänpidon kehittämisen suunnitteluun osoitetaan erillinen käyttökohde, josta rahoitetaan sijoitusmenomomenteilta rahoitettavien investointihankkeiden hankesuunnittelu ennen kuin niiden aloittamisesta tehdään päätös valtion talousarvion yhteydessä. Momentilta rahoitetaan väyläinvestointien tie- ja ratasuunnittelusta sekä valittavasta urakkamuodosta johtuen osin myös rakennussuunnittelusta aiheutuvat menot. Kun hankkeen aloituksesta on tehty valtion talousarvion yhteydessä aloituspäätös, suunnittelukustannukset sisällytetään hankkeen kustannusarvioon. Hankkeiden yleissuunnittelu ja sitä edeltävät suunnitteluvaiheet rahoitetaan momentilta 31.10.20.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Hankesuunnittelun määrärahatarpeen muutos, mistä 14,960 milj. euroa on siirtoa momentilta 31.10.20 22 000
Väylähankkeiden määrärahatarpeen muutos, mistä 5 milj. euroa on siirtoa momentille 31.10.20 -104 953
Yhteensä -82 953

2013 talousarvio 361 700 000
2012 II lisätalousarvio 6 947 000
2012 talousarvio 444 653 000
2011 tilinpäätös 66 700 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 39/2012 vp (13.12.2012)

Kehysrahoituksen riittävyys.Viime viikkoina on käyty paljon keskustelua liikennehankkeiden rahoituksen riittävyydestä kuluvalla kehyskaudella. Ottamatta yksityiskohtaisemmin kantaa laskelmien sisältöön valiokunta korostaa, että liikennejärjestelmää ja -hankkeita on kehitettävä hallitusohjelman ja liikennepoliittisen selonteon linjausten mukaisesti siten, että ne kytketään osaksi elinkeinoelämän, talouden, työllisyyden ja alueiden kehittämistä.

Mitä tulee hankkeiden uudelleen arviointiin, valiokunta viittaa liikennepoliittiseen selontekoon, jonka linjausten mukaan lähivuosien yhteysvälihankkeiden kehittämisratkaisut arvioidaan uudelleen kustannustehokkaamman, käyttäjälähtöisen ratkaisun löytämiseksi ja toimenpiteiden mitoittamiseksi.

Valtiovarainvaliokunta pitää hankkeiden uudelleenarviointia hallitusohjelman linjausten mukaisesti perusteltuna, jotta voidaan aiempaa paremmin ottaa huomioon mm. hankkeiden taloudelliset sekä työllisyys- ja aluepoliittiset vaikutukset. Valiokunta painottaa, että hankkeiden uudelleenarviointi tulee tehdä käyttäjälähtöisesti ja hyvässä yhteistyössä alueen toimijoiden kanssa. Mahdolliset muutokset eivät saa heikentää elinkeinoelämän ja teollisuuden toimintaedellytyksiä, eikä uudelleenarviointi saa myöskään viivästyttää hankkeiden käynnistymistä.

Valiokunta pitää välttämättömänä, että liikennepoliittiseen selontekoon sisältyvä liikenneverkon kehittämisohjelma 2012—2015 toimeenpannaan muutoinkin suunnitelmien mukaisesti. Ensi kevään kehyspäätöksen yhteydessä on arvioitava rahoituksen riittävyys ja huolehdittava siitä, että kehyspäätökseen sisältyy riittävät määrärahat hankkeiden toteuttamiseen. Taloudellisen kehityksen vauhdittamiseksi on tarvittaessa arvioitava myös kehykseen sisältyvän jakamattoman varauksen käyttämistä liikenneinvestointeihin ja liikenneverkon parantamiseen.

Valiokunta ehdottaa hyväksyttäväksi seuraavan lausuman:

Valiokunnan lausumaehdotus 7

Eduskunta edellyttää, että hallitus antaa kevään 2013 kehyspäätöksen jälkeen valtiovarainvaliokunnalle selvityksen liikennepoliittiseen selontekoon (VNS 2/2012 vp) sisältyvän liikenneverkon kehittämisohjelman toteuttamisesta ja rahoituksen turvaamisesta.

Liikenneverkon merkitys Suomen kilpailukyvylle.Valiokunta viittaa liikennepoliittisesta selonteosta antamaansa lausuntoon (VaVL 13/2012 vp) ja korostaa, että liikennepolitiikalla tulee osaltaan huolehtia siitä, että elinkeinoelämällä on edellytykset globaalisti kilpailukykyiseen toimintaan. Syrjäisen sijainnin, pitkien välimatkojen ja ilmaston vuoksi Suomen on pidettävä erityisen vahvasti huolta siitä, että liikenneinfrastruktuuri ja liikennepalvelut edistävät elinkeinoelämää ja yritysten kansainvälistä toimintaa.

Valiokunta korostaa, että kuljetusten ja muun logistiikan korkeita kustannuksia tulisi saada alennettua siten, että Suomen syrjäinen sijainti voitaisiin ottaa aiempaa paremmin huomioon kuljetuskustannuksissa. Esim. matalarikkiseen polttoaineeseen siirtymisen on arvioitu nostavan Suomen ulkomaankaupan kustannuksia merkittävästi. Valiokunta viittaa jäljempänä momentin 31.30.46 kohdalla lausumaansa ja korostaa tässäkin yhteydessä toimia, jotka kompensoivat rikkidirektiivin negatiiviset vaikutukset Suomen elinkeinoelämälle ja sen kilpailukyvylle.

On niin ikään hyödynnettävä Venäjän talouskasvun tuomat lisämahdollisuudet ja huolehdittava rajaliikenteen sujuvuudesta sekä transitoliikenteen toimivuudesta. Myös pohjoisten alueiden sekä kaivannaisteollisuuden kehitys edellyttävät panostuksia liikenneverkkoihin ja -yhteyksiin. Lisäksi valiokunta painottaa Suomen edunvalvonnan vahvistamista EU:n ja muiden kansainvälisten järjestöjen päätöksenteossa, jotta Suomen logistinen kilpailuasema voidaan turvata muihin maihin nähden.

Valiokunta pitää hallitusohjelman mukaisesti tärkeänä vaalikauden alussa kesken olleiden hankkeiden loppuun saattamista. Myös Savonlinnan keskustan 3. vaiheen toteuttamisesta on huolehdittava.

Valiokunta korostaa, että teollisuuden ja elinkeinoelämän toimintaedellytysten parantamiseksi tulee myös olla valmiutta arvioida vuosille 2016—2022 kaavailtujen hankkeiden aikaistamista. Esimerkiksi Hanko—Hyvinkää-radan sähköistäminen edistää teollisuuden kuljetusten toimivuutta ja parantaa rautatiekuljetusten kilpailukykyä, minkä lisäksi sillä olisi taloutta elvyttävää ja työllisyyttä parantavaa vaikutusta. Sähkövetoiseen liikenteeseen siirtyminen vähentää myös hiilidioksidipäästöjä.

Valiokunta ehdottaa hyväksyttäväksi seuraavan lausuman:

Valiokunnan lausumaehdotus 8

Eduskunta edellyttää, että hallitus selvittää mahdollisuudet Hanko—Hyvinkää-radan sähköistystä koskevan hankkeen käynnistämiseen.

Budjettikäytäntöjen kehittäminen.Hallitusohjelman mukaisesti liikenneinvestointien erilaisia budjetointi- ja rahoitusmalleja on selvitetty valtiovarainministeriön asettamassa työryhmässä, joka ehdotti mm. valtuusmenettelystä luopumista ja siirtymistä 5-vuotiseen siirtomäärärahamenettelyyn sekä TEN-tukien ja ulkopuolisten rahoitusosuuksien käsittelemistä kehysten rakennekorjauksina.

Ehdotetut muutokset on osin otettu käyttöön ensi vuoden talousarviossa. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan myös valtuusmenettelyn muutosta koskeva lainmuutos on vireillä ja asiaa koskeva lakiesitys on tarkoitus antaa eduskunnalle ensi vuoden alussa.

Valiokunta pitää tärkeänä, että liikennehankkeiden budjetointia kehitetään edelleen siten, että se edistää ja tukee hankkeiden tarkoituksenmukaista ja taloudellisesti optimaalista toteuttamista.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 36/2012 vp (21.12.2012)

Momentille myönnetään 361 700 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta aiheutuviin menoihin

2) sijoitusmenomomenteilta rahoitettavien investointihankkeiden hankesuunnittelusta aiheutuviin menoihin ennen kuin hankkeen aloittamisesta tehdään päätös valtion talousarvion yhteydessä

3) aikaisempina vuosina myönnetyistä sopimusvaltuuksista aiheutuvien menojen maksamiseen.

Valtuus

Liikennevirasto oikeutetaan tekemään aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuuksia ei ole käytetty.

 

I lisätalousarvioesitys HE 52/2013 vp (23.5.2013)

Momentille myönnetään lisäystä 5 586 000 euroa.

Valtuus

Momentin perusteluja täydennetään siten, että Liikennevirasto oikeutetaan tekemään uusia sopimuksia

1) vt 5 Päiväranta—Vuorela hankkeeseen liittyen enintään 2,279 milj. eurolla

2) Kehärata-hankkeeseen liittyen enintään 43,3 milj. eurolla

3) hankkeen Länsimetron liityntäliikennejärjestelyt toteuttamiseksi enintään 14,5 milj. eurolla

4) hankkeen vt 8 Turku—Pori toteuttamiseksi 102,5 milj. eurolla.

Selvitysosa:Lisämäärärahan tarve aiheutuu momentille 12.31.10 tuloutetun EU:n myöntämän TEN-tuen osoittamisesta väyläverkon kehittämiseen. Vastaava lisämääräraha on tarkoitus käyttää hankkeen vt 8 Turku—Pori toteuttamiseen.

Vt 5 Päiväranta—Vuorela -hankkeelle on vuoden 2009 ensimmäisessä lisätalousarviossa myönnetty enintään 90,0 milj. euron valtuus silloiselle momentille 31.10.78. Hankkeen valtuudet on käytetty, mutta käytöstä aiheutuvat lopulliset menot ovat jääneet valtuusmäärää pienemmiksi johtuen suunniteltua edullisemmista urakoista ja kuntaosuuksien täsmentymisistä. Ehdotettavalla sopimusvaltuudella 2,279 milj. euroa varmistetaan keskeneräisen hankkeen loppuun saattaminen. Hankkeen kustannukset pysyvät yhteensä aiemmin myönnetyn enintään 90,0 milj. euron valtuusmäärän puitteissa. Hankkeelle ei edellä olevan johdosta ehdoteta määrärahan lisäystä.

Lisäksi Kehärata-hankkeelle ehdotetaan sopimusvaltuuden tarkistamista 35 milj. eurolla sen johdosta, että mm. tunneleiden sisustusurakoissa ja asemien rakentamisurakoissa on ilmennyt merkittäviä urakkahintojen kohoamisia. Samoin ehdotetaan valtuuden korottamista 8,3 milj. eurolla sen johdosta, että hankkeen eräissä osioissa lopullinen menotarve alittaa niihin varatun valtuuden. Toisaalta hankkeen muissa osissa menotarpeet ovat nousseet samalla määrällä. Tämän johdosta valtuuden tosiasiallinen korotustarve on mainittu 35 milj. euroa, vaikka valtuusmäärä muodollisesti kasvaa 43,3 milj. eurolla. Hankkeen kokonaiskustannusarvio nousee 439 milj. eurosta 474 milj. euroon. Valtuuden tarkistaminen ei aiheuta lisämäärärahan tarvetta vuonna 2013.

Uuden hankkeen perusteluina esitetään seuraavaa:

Länsimetron liityntäliikennejärjestelyt ovat välttämättömiä ja erittäin kiireellisiä ja ne tulee toteuttaa ennen metron liikenteen aloittamista vuonna 2015. Hankkeessa toteutetaan liityntäliikenteen edellyttämät joukkoliikennekaistat Espoonlahden ja Matinkylän välille, kevyen liikenteen ja meluntorjunnan järjestelyt Finnoontien ja Gräsanlaakson välille ja joukkoliikenteen ramppi Länsiväylältä Markkinakadulle. Lisäksi hankkeeseen kuuluu liityntäliikenteen ohjaus Länsiväylän käytävään.

Liityntäliikenne metroasemille hoidetaan busseilla ja Länsimetron valmistuttua poistuvat Etelä-Espoon suorat bussiyhteydet Helsingin keskustaan. Myös kevyen liikenteen liityntäliikenne suuntautuu bussipysäkkien ohella metroasemille. Länsiväylä on tällä kohdin erittäin vilkasliikenteinen (yli 50 000 autoa päivässä) ja sen välityskyky on pitkillä jaksoilla jo täysin käytössä.

Liityntäliikenteen järjestelyjen kokonaiskustannusarvio on enintään 14,5 milj. euroa (MAKU 2005=100, 150 p), josta valtion kustannusosuus on enintään 13,1 milj. euroa.

Vt 8 Turku—Pori. Hankkeen suunnitelmista on valmistunut uudelleenarviointi ja hankkeen 1. vaiheen kustannusarvio on enintään 102,5 milj. euroa, josta valtion osuus on enintään 100,0 milj. euroa. Hanke sisältää osan Raisio—Nousiainen moottoritiestä, Luvia—Pori välin parantamisen sekä liikenneturvallisuusparannuksia välille Nousiainen—Luvia. Hankkeen käynnistäminen on kiireellinen Maskun kohdan vesiluvan vanhentuessa 12.2.2014.

Yhteysvälin Turku—Pori ensisijainen ongelma on heikko liikenneturvallisuus ja riittämätön liikenteen välityskyky, joka aiheuttaa sujuvuusongelmia etenkin Raision ja Maskun välisellä kaksikaistaisella osuudella. Pohjavesisuojausten puute lisää pilaantumisen riskejä pohjavedenottoalueilla. Meluntorjunnassa on puutteita.

Turun ja Porin välinen 135 km osuus valtatie 8:sta on Lounais-Suomen merkittävä tavaraliikenneväylä, jonka merkitystä korostavat ratayhteyden puuttuminen ja sen varrella sijaitsevat viisi vientisatamaa. Tieosuudet Turku—Mynämäki ja Pori—Rauma ovat työssäkäyntialueidensa runkoyhteyksiä. Tie on vilkasliikenteinen (Turku—Raisio välillä 23 000—30 000 ja Raisio—Pori välillä 6 000—15 700 autoa päivässä). Raskaan liikenteen osuus on tavanomainen noin 10 %.


2013 I lisätalousarvio 5 586 000
2013 talousarvio 361 700 000
2012 tilinpäätös 454 525 000
2011 tilinpäätös 66 700 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 12/2013 vp (14.6.2013)

Hallitus esittää momentin sopimusvaltuuksien tarkistuksia, jotka liittyvät vt 5 Päiväranta—Vuorelaa, Kehärataa sekä Länsimetroa koskeviin hankkeisiin. Lisäksi esitykseen sisältyy kokonaan uuden hankkeen, vt 8 Turku—Pori käynnistäminen. Momentin määrärahaa korotetaan 5,6 milj. eurolla, joka on TEN-T-tukien tuloutuksesta johtuva lisäys ja joka liittyy mm. Lahti—Vainikkalaa, E18 Haminan ohikulkutietä sekä Kehärataa koskeviin TEN-T-tukipäätöksiin.

Kehäradan sopimusvaltuutta korotetaan 43,3 milj. eurolla, josta osa (8,3 milj. euroa) on valtuuden uudelleen budjetointia ja osa (35 milj. euroa) valtuuden tosiasiallista korotusta; valtuuden korotustarve johtuu tunneleiden ja asemien urakkahintojen kohoamisesta. Kehäradan kokonaisvaltuus nousee näin 439 milj. eurosta 474 milj. euroon.

Valiokunta toteaa, että Kehärata on poikkeuksellisen vaativa rakennuskohde eikä sen kaikkiin menoihin ole pystytty riittävästi varautumaan. Valiokunta korostaa kuitenkin kustannusarvioiden perusteellista laadintaa, jotta kaikki päätetyt hankkeet voidaan toteuttaa määrärahakehykseen varattujen määrärahojen puitteissa.

Valiokunta pitää myös tärkeänä, että liikennehankkeiden budjetointia kehitetään niin, että se antaa mahdollisuuden hankkeiden joustavaan ja tarkoituksenmukaiseen budjetointiin. Etenkin nk. valtuusmenettely on omiaan lisäämään hallinnollista työtä, sillä esim. käyttämättömät valtuudet pitää aina uusia seuraavan vuoden talousarviossa. Valiokunnan mielestä erityisesti valtuusmenettelyn osalta on selvitettävä mahdollisuudet menettelyn yksinkertaistamiseen eduskunnan budjettivaltaa kuitenkaan vähentämättä.

Länsimetron liityntäliikennejärjestelyt ovat välttämättömiä ja kiireellisiä, jotta ne ehditään toteuttaa ennen metroliikenteen aloittamista vuonna 2015 ja esitetty määräraha on siten tarpeellinen. Tarkoituksena on rakentaa mm. liityntäliikenteen edellyttämät joukkoliikennekaistat metroaseman tuntumaan.

Valiokunta pitää tärkeänä, että hallituksella on valmiutta ottaa hyvissä ajoin kantaa Länsimetron jatkamiseen Matinkylästä Kivenlahteen, sillä Länsimetron jatkaminen on eräs pääkaupunkiseudun tärkeimmistä joukkoliikennehankkeista ja se on myös MAL-aiesopimuksen toteutumista edistävä hanke. Liikennepoliittisen selonteon mukaan valtio osallistuu metrohankkeisiin 30 prosentin osuudella, mutta avustuksesta päätetään hankekohtaisesti.

Valiokunta painottaa muutoinkin liikenteen sekä erityisesti joukkoliikenteen sujuvoittamiseen liittyviä toimia pääkaupunkiseudun sisääntuloväylillä, sillä toimiva liikennejärjestelmä edistää niin alueellista kuin kansallista kilpailukykyä. Työ-, koulu- ja asiointimatkojen sujuvuus on myös tärkeä elämän laatuun vaikuttava tekijä.

Valiokunta on tyytyväinen siihen, että vt 8 Turku—Pori hanke käynnistetään, sillä Maskun kohdan vesilupa vanhenee jo helmikuussa 2014. Hankkeen ensimmäisen vaiheen kustannusarvio on uudelleenarvioinnin jälkeen enintään 102,5 milj. euroa, josta valtion osuus on enintään 100 milj. euroa. Hankkeen toteuttaminen on tärkeää, sillä yhteysväli Turku—Porin liikenneturvallisuus on heikko ja liikenteen välityskyky riittämätön. Kyseessä on myös merkittävä tavaraliikenneväylä, jonka merkitystä korostavat ratayhteyden puuttuminen ja sen varrella sijaitsevat viisi vientisatamaa.

Valiokunta pitää tärkeänä, että myös muiden elinkeinoelämää ja kilpailukykyä edistävien väylähankkeiden ajoitusta arvioidaan osana suhdanne- ja työllisyyspoliittisia toimia valmisteltaessa seuraavaa lisätalousarvioesitystä ja vuoden 2014 talousarvioesitystä.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 21/2013 vp (19.6.2013)

Momentille myönnetään lisäystä 5 586 000 euroa.

Valtuus

Momentin perusteluja täydennetään siten, että Liikennevirasto oikeutetaan tekemään uusia sopimuksia

1) vt 5 Päiväranta—Vuorela hankkeeseen liittyen enintään 2,279 milj. eurolla

2) Kehärata-hankkeeseen liittyen enintään 43,3 milj. eurolla

3) hankkeen Länsimetron liityntäliikennejärjestelyt toteuttamiseksi enintään 14,5 milj. eurolla

4) hankkeen vt 8 Turku—Pori toteuttamiseksi 102,5 milj. eurolla.

 

IV lisätalousarvioesitys HE 165/2013 vp (24.10.2013)

Momentille myönnetään lisäystä 2 017 000 euroa.

Valtuus

Momentin perusteluja täydennetään siten, että Liikennevirasto oikeutetaan tekemään uusia sopimuksia Keski-Pasila, palvelutason parantaminen -hankkeeseen liittyen enintään 0,456 milj. eurolla.

Selvitysosa:Lisämäärärahan tarve aiheutuu momentille 12.31.10 tuloutetun EU:n myöntämän TEN-tukea vastaavan määrärahan osoittamisesta väyläverkon kehittämiseen ja se on tarkoitus käyttää uusien kehittämishankkeiden suunnitteluun.

Keski-Pasila, palvelutason parantaminen -hankkeelle on vuoden 2007 talousarviossa myönnetty 39,2 milj. euron valtuus momentille 31.40.78. Valtuus on vuoden 2011 kolmannessa lisätalousarviossa tarkistettu 50,0 milj. euron valtuudeksi momentilla 31.10.78. Hanke on siirretty vuoden 2012 talousarviossa momentilta 31.10.78 momentille 31.10.77. Vuoden 2012 kolmannessa lisätalousarviossa hankkeen sopimusvaltuutta on uusittu 5,6 milj. eurolla momentilla 31.10.77.

Hankkeen valtuuksien käytöstä aiheutuvat menot jäävät valtuuskirjanpitoon merkittyjä sopimushintoja pienemmiksi johtuen kattohintaisista laskutustyöurakoista. Sopimusvaltuuden uusimisella 456 000 euron osalta varmistetaan keskeneräisen hankkeen loppuun saattaminen. Hankkeen kustannukset pysyvät yhteensä aiemmin myönnetyn 50,0 milj. euron valtuusmäärän puitteissa. Hankkeelle ei edellä olevan johdosta ehdoteta määrärahan lisäystä.


2013 IV lisätalousarvio 2 017 000
2013 I lisätalousarvio 5 586 000
2013 talousarvio 361 700 000
2012 tilinpäätös 454 525 000
2011 tilinpäätös 66 700 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 26/2013 vp (27.11.2013)

Momentille myönnetään lisäystä 2 017 000 euroa.

Valtuus

Momentin perusteluja täydennetään siten, että Liikennevirasto oikeutetaan tekemään uusia sopimuksia Keski-Pasila, palvelutason parantaminen -hankkeeseen liittyen enintään 0,46 milj. eurolla.