Talousarvioesitys 2016
02. (33.02 ja 70, osa) Valvonta
Selvitysosa:Luvun menot aiheutuvat sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan lakisääteisesti valvontaa harjoittavien laitosten toimintamenoista, työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenoista sekä oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menoista. Valvontalaitoksia ovat Säteilyturvakeskus, Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto, Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus ja aluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueet. Oikeuslääkinnän tehtävät hoitaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Kunnat ovat keskeisiä terveysvalvonnasta vastaavia toimijoita.
Valvontalaitosten toiminta kohdistuu sosiaali- ja terveysministeriön strategisista tavoitteista seuraaviin:
- — hyvinvoinnille vahva perusta
- — kaikille mahdollisuus hyvinvointiin
- — elinympäristö tukemaan terveyttä ja turvallisuutta.
- — oikeusturvan ja lainsäädännön noudattamisen varmistaminen
- — lupa-, rekisteri- ja valvonta-asioiden asiantuntevan ja hyvän hallintotavan mukainen käsittely
- — ennakkovalvonnan toimivuuden varmistaminen lainsäädännön edellyttämällä palvelutasolla.
03. Säteilyturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 13 303 000 euroa.
Määrärahasta saa käyttää enintään 1 500 000 euroa Suomen ja Venäjän välisen säteily- ja ydinturvallisuuden yhteistyöhön:
1) ensisijaisesti Venäjän Federaation ydinturvallisuusviranomaisen ja toiminnanharjoittajien kanssa toteutettaviin ydin- ja säteilyturvallisuutta edistäviin hankkeisiin
2) ydin- ja säteilyturvallisuusyhteistyöhön liittyvien valtion siirtomenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Säteilyturvakeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2016. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Tavoitteena on, että säteilylähteiden käytössä ei satu onnettomuuksia tai vakavia turvallisuuteen vaikuttavia tapahtumia ja että jokaisen työntekijän säteilyannos pysyy henkilökohtaisen annosrajan alapuolella.
Ydinlaitosten valvonnassa tavoitteena on, että laitoksilla ei satu onnettomuuksia tai vakavia turvallisuuteen vaikuttavia tapahtumia, radioaktiivisten aineiden normaalikäytön aikaiset päästöt laitoksilta ovat pieniä ja niistä lasketut vuotuiset säteilyannokset ovat alle yksi prosenttia valtioneuvoston asetuksessa (733/2008) asetetusta raja-arvosta. Ydinjätteiden käsittely, varastointi ja loppusijoitus suunnitellaan ja toteutetaan siten, että jätteiden määrä pysyy mahdollisimman pienenä eikä toiminnasta aiheudu käytännöllisesti katsoen lainkaan päästöjä. Ympäristön säteilyvalvonnan tavoitteena on, että Säteilyturvakeskus on jatkuvasti tietoinen ympäristön säteilytasosta.
Säteilyturvakeskuksen toiminta perustuu tehokkaaseen valvontaan, nopean onnettomuusvalmiuden ylläpitoon sekä vaikuttamiseen olennaisten toimijoiden kautta siten, että ydin- ja säteilyturvallisuuden kannalta tärkeät kohteet turvataan. Säteilyturvakeskus suuntaa mm. valmiustoiminnan kannalta olennaista tutkimustoimintaa yhteiskunnan tarpeiden ja linjausten mukaisesti. Säteilyturvakeskus turvaa tehokkaalla riskiviestinnällään eri yhteyksissä eri toimijoiden ja kansalaisten säteily- ja ydinturvallisuuteen liittyvät tietotarpeet. Säteilyturvakeskus järjestää tehokkaan valvonnan organisoitumalla joustavasti ja se pyrkii varmistamaan suunnitelmallisella osaamisen johtamisella ydin- ja säteilyturvallisuuden viranomaistoiminnan osaamisen erityisesti suurissa ydinturvallisuushankkeissa sekä säteilyn ympäristövalvonnassa. Säteilyturvakeskus pyrkii kehittämään palvelutoimintaansa osana talouden vakauttamista.
Säteilyturvakeskuksen rahoitusrakenne (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet
2014 toteutuma |
htv | 2015 varsinainen talousarvio |
htv | 2016 esitys |
htv | |
Budjettirahoitus | 16 352 | 83 | 14 441 | 83 | 13 303 | 75 |
Maksullinen toiminta | 28 539 | 242 | 39 888 | 301 | 41 400 | 297 |
Yhteisrahoitteinen toiminta | 1 125 | 20 | 900 | 23 | 600 | 12 |
Yhteensä | 46 016 | 345 | 55 229 | 407 | 55 303 | 384 |
Säteilyturvakeskuksen tulosalueittaiset kustannukset ( 1 000 euroa) ja henkilötyövuodet
2014 toteutuma |
htv | 2015 arvio |
htv | 2016 arvio |
htv1) | |
Ydinenergia | 23 066 | 117 | 34 799 | 164 | 35 690 | 160 |
Säteilytoiminta | 5 275 | 31 | 4 651 | 31 | 4 703 | 31 |
Valmiustoiminta | 2 001 | 12 | 1 864 | 12 | 1 801 | 12 |
Tutkimus ja kehitys | 3 572 | 17 | 4 249 | 25 | 2 302 | 12 |
Asiantuntijapalvelut | 7 121 | 29 | 5 201 | 28 | 6 204 | 29 |
Viestintä | 1 317 | 8 | 1 276 | 9 | 1 301 | 9 |
Ympäristö | 3 664 | 14 | 3 189 | 14 | 3 302 | 14 |
Yhteiset palvelut2) | - | 51 | - | 43 | - | 40 |
Yhteensä | 46 016 | 279 | 55 229 | 326 | 55 303 | 307 |
1) Taulukko ei sisällä lomia ja poissaoloja. Vuonna 2016 niiden osuudeksi arvioidaan 77 htv.
2) Yhteisten palveluiden kustannukset on vyörytetty muille tulosalueille.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 46 016 | 55 229 | 55 303 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 34 947 | 40 788 | 42 000 |
Nettomenot | 11 069 | 14 441 | 13 303 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 4 042 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 9 325 |
Julkisoikeudellisen ja muun maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus.
Ydinturvallisuusvalvonnan maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelmat (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 19 573 | 30 638 | 32 510 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 19 578 | 30 638 | 32 510 |
Kustannusvastaavuus, % | 100 | 100 | 100 |
Erillislakien mukaiset julkisoikeudelliset suoritteet (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 3 105 | 3 250 | 2 890 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 3 124 | 3 250 | 2 890 |
Kustannusvastaavuus, % | 99 | 100 | 100 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 236 | 100 | 100 |
— EU:lta saatava rahoitus | 742 | 700 | 400 |
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 147 | 100 | 100 |
Tuotot yhteensä | 1 125 | 900 | 600 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 2 277 | 1 800 | 1 200 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | 1 152 | 900 | 600 |
Omarahoitusosuus, % | 51 | 50 | 50 |
Tavoitteena on, että henkilöstön osaaminen ja ammattitaito ovat korkealla tasolla, henkilöstön koulutukseen käyttämä aika on 3—4 % kokonaistyöajasta ja henkilöstön työtyytyväisyys ja motivaatio kehittyvät myönteisesti. Tavoitteena on lisäksi, että henkilöstön omasta sairaudesta ja työtapaturmista johtuvien poissaolopäivien määrä on alle 8,5 henkilötyövuotta kohden.
Ydin- ja säteilyturvallisuuden yhteistyö Venäjän federaation kanssa on kohdistunut kuuteen eri aihepiiriin: Leningradin ydinvoimalaitos, Kuolan ydinvoimalaitos, ydinturvallisuusvalvonta, radioaktiiviset jätteet, ympäristön säteilyvalvonta ja onnettomuusvalmius sekä ydinmateriaalivalvonta. Pääosa resursseista on kohdistettu mainittujen kahden ydinvoimalaitoksen turvallisuuden kohentamiseen siten, että pääkohde on Leningradin ydinvoimalaitos, jonka sijainti ja Tshernobyl-tyyppiset reaktorit korostavat jatkuvan parantamisen tarvetta. Hankkeisiin on sisältynyt mm. koulutustoimintaa, turvallisuusanalyysejä, teknisiä turvallisuusparannuksia ja laitetoimituksia, laitteistojen tarkastustekniikan kehittämistä ja säännöstöjen kehittämistä. Leningradin ja Kuolan laitoksen ympäristön säteilyvalvontajärjestelmät on toteutettu lähialueyhteistyön puitteissa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Sektoritutkimussäästö | -100 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö ja vuokramenojen indeksikorotus/säästökokonaisuus | -79 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -16 |
Julkisten tietovarantojen avaaminen (HO) | -200 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -157 |
Palkkaliukumasäästö | -27 |
Palkkausten tarkistukset | 41 |
Strategisen tutkimuksen rahoitusväline (siirto momentille 29.40.54) | -330 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -69 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -120 |
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminta (siirto momentille 23.01.22) | -58 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 10 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -13 |
Tasomuutos | -20 |
Yhteensä | -1 138 |
2016 talousarvio | 13 303 000 |
2015 talousarvio | 14 441 000 |
2014 tilinpäätös | 16 352 000 |
05. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 11 758 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto edistää väestön terveyttä ja toimintakykyä valvonnan edellyttämän ohjauksen sekä ennakoivan ja jälkikäteisen valvonnan keinoin.
Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2016. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen puolustusvoimien ja vankiterveydenhuollon valvonnan järjestämisestä.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston tavoitteena on
— tunnistaa ja ennakoida väestön terveyteen ja hyvinvointiin sekä palvelujärjestelmään liittyvät riskit ja kohdentaa työtä tämän perusteella
— huolehtia erityisesti niiden oikeuksista, jotka eivät itse niitä pysty puolustamaan
— yhdenmukaistaa sosiaali- ja terveysalan valvonnan edellyttämä ohjaus saumattomaksi kokonaisuudeksi koko maassa
— ohjata toiminnanharjoittajia tehostamaan omavalvontaa
— toimia ja vaikuttaa aktiivisesti EU:ssa ja kansainvälisessä yhteistyössä.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto on lupa- ja valvontaviranomainen, jonka toiminnan vaikutus yhteiskunnallisiin vaikutustavoitteisiin on luonteeltaan välillistä. Yhteiskunnallisiin tavoitteisiin vaikuttaa samanaikaisesti valtiokonsernin toiminta kokonaisuutena, yhteiskunnan toimijat muutoin sekä kansainvälinen kehitys.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston talousarvio perustuu osittaiseen nettobudjetointiin. Bruttobudjetoidut tulot on budjetoitu momentille 12.33.02. Toimintamenomomentille kirjattavat tulot ovat terveydenhuollon ammattihenkilöitä ja valtakunnallisia sosiaali- ja terveydenhuollon sekä yksityisten palveluntuottajien lupia koskevien suoritteiden maksuja ja viraston suoritteista liiketaloudellisin perustein määrättäviä maksuja. Lisäksi Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle yksityisten palvelunantajien rekisteristä aiheutuvia ylläpitokustannuksia vastaavasti aluehallintovirastot suorittavat osan saamistaan vuosimaksuista virastolle.
Toiminnan tehokkuus
2014 toteutuma | 2015 tavoite | 2016 tavoite | |
Työn tuottavuusindeksi | 100,15 | 100 | 100 |
Kokonaistuottavuusindeksi | 100,76 | 100 | 100 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 16 812 | 15 935 | 15 258 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 4 091 | 3 470 | 3 500 |
Nettomenot | 12 721 | 12 465 | 11 758 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 599 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 214 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, maksullisen toiminnan myyntituotot | 4 968 | 4 400 | 4 400 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 1 180 | 1 100 | 1 100 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset yhteensä | 2 785 | 3 250 | 3 250 |
— osuus yhteiskustannuksista yhteensä | 1 163 | 1 150 | 1 150 |
Kokonaiskustannukset yhteensä | 3 948 | 4 400 | 4 400 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 1 020 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 126 | 100 | 100 |
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston käsiteltäväksi saapuvien asioiden määriä
2014 toteutuma |
2015 ennuste |
2016 ennuste |
2015/2016 muutos-% |
|
Terveydenhuollon ammatinharjoittamista koskevat päätökset | 20 238 | 18 400 | 18 400 | 0 |
Valvonta-asiat | 1 167 | 1 175 | 1 260 | 7,2 |
Raskauden keskeyttämistä koskevat luvat | 928 | 970 | 970 | 0 |
Palvelukyky | 2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 arvio |
Ammattioikeutta koskevat laillistamispäätökset, 90 % hakemuksista käsitelty asetetussa määräajassa | |||
— suomalainen säännelty koulutus, 5 pv | 95 % käsiteltiin 5 pv | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
— EU/ETA-maiden koulutus, 3 tai 4 kk | 95 % käsiteltiin 4 kk:ssa | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
— EU/ETA-maiden ulkopuolisten maiden koulutus, 4 kk | 95 % käsiteltiin 4 kk:ssa | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Raskauden keskeyttämistä koskevat asiat, 4 työpäivän kuluessa | 4 työpäivän kuluessa | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Yksityisen terveydenhuollon lupa-asiat, käsittelyaikojen mediaani 6 kk ja 70 % lupa-asioista käsitellään 8 kk:ssa | mediaani 31 pv ja keskim. käsittelyaika 61 pv. 96 % lupa-asioista käsiteltiin 8 kk:ssa. | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Terveydenhuollon valvonta-asiat, käsittelyaikojen mediaani 10 kk ja 90 % asioista käsitellään 27 kk:ssa | käsittelyajan mediaani 6,5 kk ja 90 % asioista käsiteltiin vajaassa 22,3 kk:ssa | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Yksityisten sosiaalipalveluiden lupa-asiat, käsittelyaikojen mediaani 7 kk ja 70 % lupa-asioista käsitellään 7 kk:ssa | mediaani 93 pv ja 68 % asioista käsiteltiin 4,5 kk:ssa | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Sosiaalihuollon valvonta-asiat, käsittelyaikojen mediaani 11,5 kk ja 80 % asioista käsitellään 18 kk:ssa | mediaani 22,5 pv ja 95 % asioista käsiteltiin alle 18 kk:ssa. | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Alkoholilupa-asiat | |||
— alkoholin valmistuslupien käsittely, 90 pv | 126 pv | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
— alkoholin tukkumyyntilupien käsittely, 90 pv | 62 pv | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
— alkoholin teollisen käytön lupien käsittely, 30 pv | 15 pv | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Valtionhallinnon heikentynyt taloustilanne vaikuttaa Valviran henkilöstövoimavarojen kehittymiseen. Resurssikehityksen rinnalla myös toimintaympäristön muutokset sekä Valviraan kohdistuvien odotusten lisääntyminen ja monimuotoistuminen edellyttävät virastolta kykyä vastata uusiin haasteisiin entistä joustavammin. Valvira on laatinut tuleville vuosille ulottuvan sopeuttamisohjelman. Ohjelman tavoitteena on varmistaa Valviran toimintakyky ja parantaa valmiuksia vastata muuttuvan toimintaympäristön vaatimuksiin.
Henkilöstön osaaminen on avainasemassa kaikessa Valviran tekemisessä. Osaamista kehitetään entistä suunnitelmallisemmin hyödyntämällä tulos- ja kehityskeskusteluja sekä laatimalla toimintaa tukeva koulutussuunnitelma. Eläkkeelle siirtymiset sekä toimintatapojen ja työmenetelmien kehittäminen mm. ICT-järjestelmien avulla mahdollistavat henkilöstörakenteen ja osaamisen kehittämisen sekä resurssien uudelleen kohdentamisen tulevia vaatimuksia ja tarpeita vastaaviksi.
Työhyvinvoinnista huolehtiminen luo perustaa henkilöstön toimintakyvylle. Suuri työmäärä sekä virkatehtävien suorittamiseen liittyvät vastuut ovat työhyvinvoinnin kannalta haasteellisia. Näihin haasteisiin vastaaminen edellyttää johtamiseen panostamista koko johtamisketjun pituudelta - työntekijän ja lähiesimiehen vuorovaikutuksesta aina viraston johtamiseen saakka. Työhyvinvointia seurataan säännöllisin kyselyin ja tulosten analysointiin sekä kehittämistoimenpiteiden toteuttamiseen ja niiden seurantaan panostetaan. Johto ja esimiehet kiinnittävät kasvavaa huomiota työtehtävien jakamiseen, tehtävien priorisointiin sekä henkilöstön tukemiseen vastuullisessa työssä.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Adoptiolautakunnan lisääntyneet tehtävät (siirto momentilta 33.01.01) | 70 |
Alkoholielinkeinorekisterin uusiminen | 50 |
Puolustusvoimien terveydenhuollon ja vankiterveydenhuollon valvonta (siirto momentilta 33.01.01) (1 htv) | 70 |
Sosiaalihuollon valvonta (1 htv) | 70 |
Sähköisen hallinnon ja Terhikki-rekisterin uudistamishanke (SAMPO) (v. 2015 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -825 |
Terveydenhuollon laitteet ja tarvikkeet (siirto momentilta 33.70.22) (1 htv) | 70 |
YHTI-järjestelmän käyttöönotto (siirto momentilta 33.70.21) (1 htv) | 70 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -7 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -107 |
Palkkaliukumasäästö | -79 |
Palkkausten tarkistukset | 71 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -57 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -100 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 9 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -12 |
Yhteensä | -707 |
2016 talousarvio | 11 758 000 |
2015 I lisätalousarvio | 148 000 |
2015 talousarvio | 12 465 000 |
2014 tilinpäätös | 12 336 000 |
06. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 4 088 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen hyväksymien, viraston ulkopuolella toteutettavien tutkimus-, koulutus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen
2) viraston alueellistamisen aiheuttamien lisämenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus aloitti toimintansa 1.11.2009. Keskuksen kaikki virat sijoitetaan Kuopioon viimeistään vuoden 2018 loppuun mennessä. Keskuksella on tarvittaessa toimitiloja toiminnan kannalta keskeisissä kaupungeissa, kuten Helsingissä ja Lontoossa. Keskuksen alueellistamisesta aiheutuvien lisämenojen kattamiseen vuonna 2016 varataan 1 100 000 euroa. Lisämenoja aiheutuu muutto- ja matkakustannuksista, uusien toimitilojen muutostöistä, hankinnoista ja tietoliikenneyhteyksien ja muun ICT-infrastruktuurin rakentamisesta.
Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2016. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Tavoitteena on, että viraston maksullisen toiminnan suoritteet tuotetaan kustannusvastaavasti. Keskus seuraa tuottavuuden kehitystä Tilastokeskuksen määrittelemien tuottavuusindikaattorien avulla.
Toiminnan tehokkuus (indeksi 100 = vuosi 2011)
2014 toteutuma |
2015 tavoite |
2016 tavoite |
|
Työn tuottavuusindeksi | 99,3 | >100 | >100 |
Kokonaistuottavuusindeksi | 97,2 | >100 | >100 |
Viraston henkilötyövuosien määrät (htv)
2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 arvio |
|
Maksullinen toiminta | 185 | 210 | 210 |
Ei-maksullinen toiminta | 33 | 30 | 30 |
Yhteensä | 218 | 240 | 240 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2014 toteutuma1) |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 25 479 | 25 117 | 26 088 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 22 050 | 20 950 | 22 000 |
Nettomenot | 3 429 | 4 167 | 4 088 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 482 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 3 630 |
1) Sisältää edelliseltä vuodelta siirretyn määrärahan käytön.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen rahoitusrakenne (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Budjettirahoitus | 5 577 | 4 167 | 4 088 |
Maksullisen toiminnan tuotot yhteensä | 19 902 | 20 950 | 22 000 |
---|---|---|---|
— julkisoikeudelliset suoritteet | 17 404 | 19 000 | 19 900 |
— liiketaloudelliset suoritteet | 4 | - | - |
— erillislakien mukaiset suoritteet | 2 020 | 1 950 | 1 950 |
Muut tuotot | 474 | - | 150 |
Edelliseltä vuodelta siirtynyt | 1 482 | 3 630 | - |
Yhteensä | 26 961 | 28 747 | 26 088 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (maksuperustelain mukaiset suoritteet, 1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot yhteensä | 17 408 | 19 000 | 19 900 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset | 11 462 | 12 271 | 12 852 |
— osuus yhteiskustannuksista | 6 285 | 6 729 | 7 048 |
Kustannukset yhteensä | 17 747 | 19 000 | 19 900 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -339 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 98 | 100 | 100 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (erillislakien mukaiset suoritteet, 1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot,suoritteiden myyntitulot | 2 020 | 1 950 | 1 950 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset | 1 037 | 1 539 | 1 548 |
— osuus yhteiskustannuksista | 544 | 411 | 402 |
Kustannukset yhteensä | 1 581 | 1 950 | 1 950 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 439 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 128 | 100 | 100 |
- — Parannetaan tuottavuutta uudistamalla toimintatapoja ja tehostamalla prosesseja.
- — Lisätään lääkitysturvallisuusasioissa yhteistyötä terveydenhuollon toimijoiden kanssa lääke- ja lääkitysturvallisuuden parantamiseksi.
- — Kehitetään viranomaisneuvontaa entistä paremmin uusien alalle pyrkivien yritysten tarpeita vastaavaksi lääkekehityksen edistämiseksi.
- — Lisätään valvontaviranomaisten yhteistyötä ja toimijoiden ennakoivaa ohjaamista valvonnan kattavuuden ja vaikuttavuuden edistämiseksi.
- — Tuotetaan tietoa ja moniammatillisia toimintamalleja järkevän lääkehoidon sekä lääkepoliittisen päätöksenteon tueksi.
- — Kehitetään lääkeinformaatiotoimintaa asiakeskeisesti lääkeinformaatioverkoston avulla.
- — Toteutetaan lääkehoitojen arviointitoimintaa verkostoyhteistyönä kotimaisten ja valittujen kansainvälisten toimijoiden kanssa.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen henkilöstön osaamista ja työkykyä ylläpidetään, tuetaan ja kehitetään.
Tunnusluvut | 2014 toteutuma |
2015 tavoite |
2016 tavoite |
Henkilöstön hyvinvointi | |||
— työtyytyväisyysindeksi | 3,5 | 3,5 | yli valtion keskitason |
— sairauspoissaolot pv/htv vähenevät | 6,9 | <9 | alle valtion keskitason |
Määrärahasta on tarkoitettu 150 000 euroa tutkimushankkeiden rahoittamiseen. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina maksullisen toiminnan tuloina maksuperustelain mukaisista julkisoikeudellisista suoritteista saadut tulot ja lääkelaissa (84 b §, 595/2009) tarkoitetut tulot.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen talousarvio perustuu nettobudjetointiin. Menot katetaan pääasiassa valvonta- ja palvelutoiminnasta perittävillä maksuilla. Maksullisen toiminnan palvelut tuotetaan omakustannushintaan. Suoritteista perittävät maksut ovat maksuperustelain mukaisia. Lääkkeiden laadunvalvonnan kustannukset katetaan lääkelain (84 b §, 595/2009) mukaisella maksulla.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -8 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -8 |
Palkkaliukumasäästö | -12 |
Palkkausten tarkistukset | 20 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -21 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -50 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 4 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -4 |
Yhteensä | -79 |
2016 talousarvio | 4 088 000 |
2015 I lisätalousarvio | 100 000 |
2015 talousarvio | 4 167 000 |
2014 tilinpäätös | 5 577 000 |
07. (33.70.01) Työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 26 082 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain (44/2006) 15 ja 20 § mukaisista toimenpiteistä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut alustavasti työsuojelun aluehallintoviranomaisille seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2016. Vastuualuekohtaiset tulostavoitteet määritellään ministeriön ja työsuojelun aluehallintoviranomaisten välisissä tulossopimuksissa.
Vuonna 2011 vahvistettujen Työympäristön ja työhyvinvoinnin linjausten mukaisesti työsuojelun aluehallintoviranomaiset suuntaavat toimintaansa niin, että vuoden 2010 tasoon verrattuna 1) ammattitautien määrä vähenee 10 %, 2) työpaikkatapaturmien taajuus alenee 25 % ja 3) työn aiheuttama haitallinen kuormitus työssä vähenee 20 % vuoteen 2020 mennessä.
Työsuojeluviranomaiset suuntaavat toimintaansa pääsääntöisesti riskiperusteisesti ja vaikuttavat mahdollisimman tuloksellisesti työpaikan omaan työsuojelutoimintaan. Valvonnassa varmistetaan, että työnantajat ja muut vastuutahot noudattavat työsuojelulainsäädäntöä.
Viranomaisvalvonnan vaikuttavuutta parannetaan kohdentamalla valvontaa valtakunnallisesti suurempiin kokonaisuuksiin ja suunnittelemalla yhtenäisiä valvontakäytäntöjä. Viestintä ja sidosryhmäyhteistyö otetaan tehokkaammin valvonnan tueksi. Tasalaatuinen valvonta varmistetaan yhteneväisillä valvontakäytännöillä. Voimavarojen suuntaamista ja käyttöä toiminnan painopistealueille seurataan. Toimintojen tuottavuuden parantamiseksi toimintatapoja tehostetaan.
Asiakasaloitteisen toiminnan osalta työsuojeluvalvontaan liittyvään asiakaskysyntään vastataan kaikilta osin sovittuja määräaikoja noudattaen.
Tarkastustoiminnalle asetetaan seuraavat määrätavoitteet:
Vuonna 2014 suoritettiin 26 644, vuonna 2015 arvioidaan suoritettavan 30 000 ja vuonna 2016 30 000 tarkastusta.
Työsuojelun aluehallinnon kokonaiskustannukset (1 000 €) ja henkilötyövuodet
Tulosalue | 2014 toteutunut |
%-osuus | htv | 2015 tavoite |
%-osuus | htv | 2016 tavoite |
%-osuus | htv |
Viranomaisaloitteinen toiminta | 19 501 | 72 | 308 | 17 599 | 64 | 294 | 16 695 | 64 | 275 |
Asiakasaloitteinen toiminta | 4 023 | 12 | 64 | 5 500 | 20 | 92 | 5 215 | 20 | 86 |
Hallinto- ja tukitoiminnot | 5 024 | 16 | 78 | 4 400 | 16 | 73 | 4 172 | 16 | 69 |
Yhteensä | 28 548 | 100 | 450 | 27 449 | 100 | 459 | 26 082 | 100 | 429 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 28 714 | 27 579 | 26 212 |
Bruttotulot | 166 | 130 | 130 |
Nettomenot | 28 548 | 27 449 | 26 082 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 6 185 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 5 477 |
Yhteiset valtakunnalliset tehtävät mukaan lukien työsuojelun vastuualueiden tukipalveluyksikön tehtävät on tasattu ja organisoitu työsuojelun vastuualueiden kesken niin, että ne tukevat tehokkaasti valvontatoimintaa. Työsuojelun vastuualueilla on käytössä yleinen valtakunnallinen puhelinneuvonta.
Työsuojelun aluehallintoviranomaisten toiminnan suunnittelun ja kohdentamisen menetelmiä kehitetään ja niiden toimivuutta seurataan. Toiminnan laatua ja tuottavuutta parannetaan, valvontamenetelmiä kehitetään ja toiminnan eri osa-alueiden arviointia jatketaan. Toiminta on asiakaslähtöistä. Valvonnan menetelmät valitaan kohteen valvonnan kannalta mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti.
Työsuojelun vastuualueilla varmistetaan osaamisen ja henkilöstövoimavarojen tarkoituksenmukainen sijoittuminen. Erityisosaamista kehitetään ja hyödynnetään tehokkaammin valtakunnallisesti. Työsuojelun vastuualueilla on käytössä uudistettu koulutusjärjestelmä. Henkilöstön osaamisen kehittämistä ja ammattitaidon ylläpitämistä tuetaan ja työhyvinvoinnista huolehditaan.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Harmaan talouden ma. lisäresurssin poisto | -1 300 |
Palkkaliukumasäästö | -157 |
Palkkausten tarkistukset | 210 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -120 |
Yhteensä | -1 367 |
2016 talousarvio | 26 082 000 |
2015 talousarvio | 27 449 000 |
2014 tilinpäätös | 27 840 000 |
20. Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 8 564 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kuolemansyyn selvittämisestä annetun lain (459/1973) 12 §:n mukaisen oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menojen maksamiseen
2) oikeuslääkeopillisista tutkimuksista suoritettavista korvauksista annetun asetuksen (862/2004) mukaisten palkkioiden ja korvausten maksamiseen
3) yliopistoilta ostopalveluna tehtävän oikeuslääketieteen erikoislääkärikoulutuksen menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen tavoitteena on kansalaisen oikeusturvan ja kuolinsyyn oikeellisuuden varmistaminen. Tavoitteena on, että oikeuslääketieteellisten ruumiinavausten määrä on enintään 20 % kaikista vainajista. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää toimenpiteitä ja yhteistyön lisäämistä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja poliisitoimen välillä oikeuslääketieteellisessä kuolemansyyn selvittämistoiminnassa.
Toiminnan laajuus 2014—2016
2014 toteutunut |
2015 arvio |
2016 arvio |
|
Menot, euroa | 11 217 000 | 10 900 000 | 8 564 000 |
Oikeustieteellisten avausten määrä, kpl | 9 620 | 9 500 | 9 200 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Helsingin yliopiston erillisyksikön, entisen Hjelt-säätiön osuuden siirtäminen THL:n hoidettavaksi (siirto momentille 33.03.04) | -3 736 |
Kustannustason nousun huomioiminen | 1 400 |
Yhteensä | -2 336 |
2016 talousarvio | 8 564 000 |
2015 talousarvio | 10 900 000 |
2014 tilinpäätös | 11 216 862 |
87. Osakehankinnat (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 1 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää perustettavan STUK International Oy:n osakepääoman ja muun oman pääoman maksamiseen.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen uuden 4 a §:n lisäämisestä Säteilyturvakeskuksesta annettuun lakiin. Esityksessä ehdotetaan Säteilyturvakeskukselle oikeutta siirtää Säteilyturvakeskuksen kansainvälisten säteily- ja ydinturvallisuutta koskevien asiantuntijapalveluiden hallinta perustettavalle uudelle osakeyhtiölle vuoden 2016 aikana.
STUK International Oy on valtion kokonaan omistama erityistehtäväyhtiö, joka toimii sosiaali- ja terveysministeriön omistajaohjauksessa.
Määrärahaa on tarkoitus käyttää perustettavan osakeyhtiön osakepääoman ja muun oman pääoman maksamiseen. Osakeyhtiön pääomitus on tarkoitus muodostaa tarkoituksenmukaisessa ja riittävässä suhteessa toiminnan laajuuteen. Riittävällä osakepääomalla turvataan aloittavan yhtiön vakavaraisuus ja alkuvaiheen maksuvalmius.
Määräraha on kehyksen ulkopuolinen.
2016 talousarvio | 1 000 000 |