Talousarvioesitys 2016
Selvitysosa:Poliisi turvaa oikeus- ja yhteiskuntajärjestystä, ylläpitää yleistä järjestystä ja turvallisuutta, estää ennalta, paljastaa ja selvittää rikoksia sekä saattaa ne syyteharkintaan.
Poliisitoiminnan eri osa-alueiden tuloksellisella toiminnalla osaltaan vaikutetaan siihen, että Suomi on edelleen yksi Euroopan turvallisimmista maista.
PORA III v. 2014 alkanut toimeenpanovaihe viedään täysimääräisesti loppuun tehtyjen linjausten mukaisesti. Poliisin maksullisen toiminnan kehittämismahdollisuudet tarkastellaan. Poliisihallinnon sisäisten toimenpiteiden lisäksi tarvitaan myös laajempaa arviointia turvallisuusviranomaisten erilaisista organisatorisista ratkaisumalleista sekä selvitystä poliisin resursseja säästävistä sisäministeriön ja muiden ministeriöiden hallinnonalan säädösmuutosmahdollisuuksista. Tämä edellyttää poliisin ydintehtävien selkeää määrittelyä.
Suojelupoliisi siirtyy Poliisihallituksen alaisuudesta suoraan sisäministeriön alaiseksi poliisiyksiköksi 1.1.2016. Tavoitteena on korostaa Suojelupoliisin erityistehtävien hoitamista ja vahvistaa toiminnan strategista ja poliittista ohjausta sekä selkeyttää viraston asemaa kansallisessa ja kansainvälisessä yhteistyössä. Suojelupoliisin tehtävänä on torjua sellaisia hankkeita ja rikoksia, jotka voivat vaarantaa valtio- ja yhteiskuntajärjestystä tai valtakunnan sisäistä tai ulkoista turvallisuutta sekä suorittaa tällaisten rikosten tutkintaa. Se myös ylläpitää ja kehittää yleistä valmiutta valtakunnan turvallisuutta vaarantavan toiminnan estämiseksi. Suojelupoliisin ja muun poliisitoiminnan yhteistyöstä huolehditaan.
Poliisi toimii asiakaslähtöisesti ja eettisesti korkeatasoisesti pyrkien siihen, että kansalaisten luottamus toimintaan säilyisi mahdollisimman korkeana. Poliisin arvot eli oikeudenmukaisuus, ammattitaito, palveluperiaate ja henkilöstön hyvinvointi toteutuvat sekä toiminnassa että viestinnässä. Viestintä on strategisen johtamisen väline ja luonnollinen osa johtamista.
Poliisi reagoi toimintaympäristön muutoksiin sekä kohdistaa turvallisuusriskien analysointiin, tietojohtoisuuteen ja oikeaan tilannekuvaan perustuen yhdessä muiden turvallisuusalan toimijoiden kanssa ennakoivat toimet ja voimavarat turvallisuuden kannalta kriittisiin asioihin.
Poliisin peruspalveluiden saatavuus, mukaan lukien kielelliset palvelut, palveluiden laatu ja niiden toimintaedellytykset kansalaisille koko maassa asuinpaikasta riippumatta, tulee vähän laskemaan kehyskaudella. Palvelun laatu heikkenee hieman resurssien vähetessä. Poliisin näkyvyyden vähentyminen voi vaikuttaa negatiivisesti kansalaisten kokemaan turvallisuuden tunteeseen. Poliisin maksullisten julkisoikeudellisten lupapalveluiden, joiden maksut määrätään suoritteiden tuottamisen omakustannusarvon mukaan, saatavuus ja palvelun laatu on kuitenkin mahdollista turvata käytettävinä sähköisinä palveluina sekä kohtuullisina käyntiasioinnin palveluina poliisin omaa palveluverkostoa ja muiden viranomaisten yhteistoimintaa hyödyntäen.
Poliisi vaikuttaa aktiivisesti tietojenvaihdon ja operatiivisen yhteistyön tehostamiseksi Euroopan unionin jäsenvaltioiden kesken ja lähialueiden maiden kanssa ja hyödyntää kansainvälistä yhteistyötä sisäisen turvallisuuden ylläpitämiseksi ja parantamiseksi. Kansainvälisellä yhteistyöllä torjutaan Suomeen ulottuvaa ja Suomesta käsin toimivaa kansainvälistä rikollisuutta mukaan lukien talousrikollisuus. Kansainvälisen poliisiyhteistyön keinoin torjutaan ulkopuolelta Suomeen kohdistuvaa rikollisuutta jo lähtömaissa. Poliisitoiminnassa hyödynnetään täysipainoisesti Euroopan unionin rahoitusmahdollisuudet.
Poliisi osallistuu eri rikoslajit huomioivan järjestäytyneen rikollisuuden torjuntastrategian toimeenpanoon. Poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen yhteistyötä, samoin yhteistyötä syyttäjäviranomaisten kanssa arvioidaan uudelleen organisatorisen järjestämistavan ja muun muassa kustannusvaikutusten osalta. Toimivalla kansainvälisellä yhteistyöllä erityisesti lähialueiden viranomaisten kanssa turvataan rikosvastuun toteutuminen tekijän kotimaassa.
Päivitetyssä terrorismin torjuntastrategiassa esitettyjen toimenpiteiden täytäntöönpanoa ja väkivaltaisen ekstremismin torjuntaa jatketaan. Poliisi torjuu väkivaltarikollisuutta painopisteenä vakavat väkivaltarikokset, perhe- ja lähisuhdeväkivalta sekä nuorten väkivaltaisuuden vähentäminen. Haavoittuviin ryhmiin kohdistuvan väkivallan tunnistamiseen kiinnitetään huomiota ja jatketaan naisiin kohdistuvan väkivallan vähentämisohjelman toimeenpanoa. Niin sanotun kunniaväkivallan sanoin kuin pakkoavioliittojen kohteeksi joutumisen riskien tunnistamista tehostetaan.
Ennalta estävän toiminnan strategian toimeenpanoa jatketaan, mutta resursointia ennalta estävään toimintaan hieman supistetaan.
Poliisi jatkaa rasismin ja suvaitsemattomuuden vastaista työtään ja torjuntaa muun muassa tunnistamalla viharikoksia.
Poliisi jatkaa lupahallinnon kehittämistä lupahallintostrategian, hallinnonalan TTS-asiakirjan ja lupahallinnon kehittämishankkeen linjauksia noudattaen: poliisi kehittää ydintehtäviinsä kuuluvien lupa-asioiden prosessit tehokkaiksi, asiakasystävällisiksi ja vaikuttaviksi hyödyntäen myös palveluntuottajien mahdollisuuksia toimia avustavissa ja teknisluonteisissa tehtävissä poliisin asiakaspalvelun tukena. Asiakasaloitteiset lupapalvelut saatetaan sähköisten lupapalveluiden piiriin ja niiden käyttöasteen kasvuun vaikutetaan suunnitelmallisesti. Sähköisten palveluiden käyttömahdollisuudet viranomaisaloitteisissa asioissa selvitetään. Poliisin lupahallinnon palvelut ovat henkilökohtaisesti saatavilla pääsääntöisesti ajanvarausta käyttämällä niin, että ylimpien laillisuusvalvojien näkemykset hyvän hallinnon toteutumisesta tulevat huomioiduksi. Poliisi huolehtii näiden tehostamistoimenpiteiden seurannaisvaikutusten hallinnasta suunnitelmallisesti ja ennakoiden. Näillä kehittämistoimilla toteutetaan hyvää hallintoa sekä tuetaan asiakaspalvelun joustavaa saatavuutta. Lupahallinnon palvelut toimivat kustannustehokkaasti, taloudellisesti ja tuottavasti siten, että asiakasaloitteisen lupapalvelun kustannusvastaavuus, toimialan kehittäminen ja toimintamallit ovat varmistetut.
Poliisi tekee osaltaan monialaista viranomais- ja sidosryhmäyhteistyötä paikallisten ja alueellisten turvallisuussuunnitelmien toteuttamiseksi, kuntien turvallisuuden ylläpitämiseksi, syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja harvaan asuttujen alueiden turvallisuuden ylläpitämiseksi. Poliisin resurssit kohdennetaan kuitenkin enenevissä määrin poliisin ydintehtäviin.
PTR-toiminnan avulla poliisi on saavuttanut hyviä tuloksia ja viimeisimmän, vuoden 2014 alussa voimaan tulleen PTR-rakenneuudistuksen avulla toimintaa on pystytty tehostamaan entisestään, kun uudessa PTR-toiminnassa poliisilaitokset ovat tiiviissä yhteistyössä PTR-toimijoiden kanssa.
Tietoverkkojen avulla tehtävien rikosten torjuntatoimenpiteitä jatketaan yhteistyössä eri tahojen kanssa. Poliisi osallistuu osaltaan Suomen kyberturvallisuusstrategian toimeenpanoon ja huolehtii, että poliisilla on edellytykset ennalta ehkäistä, paljastaa ja selvittää kybertoimintaympäristöön kohdistuvia ja sitä hyödyntäviä rikoksia.
Poliisin sisäisellä laillisuusvalvonnalla varmistetaan kansalaisten perus- ja ihmisoikeuksien sekä poliisin toiminnan laillisuuden ja laadun toteutuminen.
Uskottava poliisitoiminta edellyttää tehokasta puuttumista sekä poliisin tietoon tulevaan rikollisuuteen että piilorikollisuuteen.
01. Poliisitoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 717 972 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) poliisihallinnosta Ahvenanmaan maakunnassa annetun asetuksen (1177/2009) 2 §:n nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi sakon muuntorangaistuksen laajentamisen peruuttamisesta (sakon täytäntöönpanosta annettu laki 672/2002, muut. 671/2015). Sakon muuntorangaistusta koskeva lainsäädäntöuudistus jää toteutumatta, jonka vuoksi poliisin lisäresurssitarve säädösmuutoksien toteuttamiseksi poistuu.
Sisäministeriö asettaa poliisille seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
PORA III -linjausten mukaiset toiminnalliset tulostavoitteet on tarkistettu vastaamaan taloudellisia reunaehtoja. Kiireellisten hälytyspalvelujen saatavuus pyritään säilyttämään lähes entisellä tasolla. Yleiseen järjestykseen ja turvallisuuteen liittyvän valvonnan taso kuitenkin laskee käytettävien resurssien pienentyessä, jolloin yleisillä paikoilla tapahtuneiden järjestyshäiriöiden, vahingontekojen ja pahoinpitelyjen määrä voi lisääntyä. Yleisvalvonta ja kansalaisten kokema turvallisuuden tunne heikkenevät. Muihin kuin kiireellisiin tehtäviin käytettävä aika vähenee. Virka-apuihin vastaaminen vaikeutuu ja hidastuu. Poliisin työturvallisuus heikkenee erityisesti harvaan asutuilla alueilla. Laittoman maahantulon tilanne pysyy Suomessa hallittuna ja toimenpiteet laittoman maahantulon torjumiseksi ovat uskottavia ja tehokkaita. Turvapaikkamenettelyn prosessia kehitetään.
Liikennekuolemien määrä on kääntynyt nousuun vuonna 2015; Valtioneuvoston tavoite liikennekuolemien puolittamisesta (tavoite 136 kpl/v. 2020 mennessä) vaarantuu. Sen sijaan henkilövahinkoon johtaneiden liikennevahinkojen määrän kehitys on myönteisempää. Liikenneturvallisuusindeksin nousu pysähtyy. Liikennevalvonnan tuottavuus sekä poliisin paljastamien rattijuopumusten ja törkeiden liikenneturvallisuuden vaarantamisten taso pyritään säilyttämään. Teknisin välinein tehtävän liikennevalvonnan vaikuttavuutta parannetaan, sen sijaan poliisimiehen tekemän liikennevalvonnan määrä vähenee hieman. Raskaan liikenteen valvonnan taso pidetään entisellään.
Valvonta | 2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (yjt-tehtävät/htv) | 435 | 408 | 412 |
Liikennevalvonnan tuottavuus, kpl/htv | 744 | 757 | 814 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 173 982 | 174 918 | 175 918 |
Henkilötyövuodet | 2 407 | 2 454 | 2 425 |
Valvonnan kustannukset, 1 000 euroa | 217 627 | 217 735 | 217 450 |
Taloudellisuus (kustannukset/yjt-tehtävät), euroa | 208 | 222 | 217 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Onnistuminen kotiväkivaltaan puuttumisessa, keskiarvo vähintään, arvosana 1—41) | 2,9 | - | 2,9 |
Onnistuminen liikennevalvonnassa, keskiarvo vähintään, arvosana 1—41) | 3,0 | - | 2,9 |
Onnistuminen poliisin partioinnissa ja muussa näkyvässä toiminnassa, keskiarvo vähintään, arvosana 1—41) | 2,9 | - | 2,8 |
Liikennevalvontaan käytetty työaika, htv | 612 | 602 | 590 |
— josta raskaan liikenteen valvontaan käytetty työaika, htv | 47 | 54 | 54 |
Automaattisen liikennevalvonnan suoritteet, kpl | 338 518 | 400 000 | 440 000 |
Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, tapaukset enintään, kpl | 3 844 | 4 000 | 3 800 |
Henkilövahinkoon johtaneet liikenneonnettomuudet enintään, kpl | 5 500 | 5 400 | 5 400 |
Rattijuopumusrikosten määrä enintään, kpl | 18 497 | 20 000 | 19 000 |
Ulkomaalaisvalvontaan käytetty työaika, htv, | |||
pl. rajatarkastustoiminta2) | 19 | 20 | 11 |
Turvapaikkatutkinnan tutkinta-aika, päätetyt jutut, keskiarvo, vrk | 27 | 30 | 90 |
Suoritteet | |||
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden (yjt) tehtävämäärä, kpl | 1 046 888 | 980 000 | 1 000 000 |
— josta oma-aloitteiset tehtävät, % | 20 | 20 | 17 |
Oma-aloitteellisuus (%) eräissä taajamavalvontaan liittyvissä tehtävissä (03 Pahoinpitely, tappelu | 15 Vahingonteko | 34 Päihtynyt henkilö | 35 Häiriökäyttäytyminen ja ilkivalta) | 9,4 | 10,0 | 9,0 |
1) Lähde: Poliisibarometri 2012 ja 2014
2) 2015 alkaen rajatarkastustoiminta kirjattu omalle koodilleen
Hälytystoiminta | 2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (hälytystehtävät, määrä/htv) | 880 | 828 | 848 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 87 261 | 88 194 | 89 952 |
Henkilötyövuodet | 1 190 | 1 182 | 1 180 |
Hälytystoiminnan kustannukset, 1 000 euroa | 110 370 | 110 777 | 111 740 |
Taloudellisuus (kustannukset/hälytystehtävät A+B), euroa | 169 | 148 | 172 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Toimintavalmiusaika A-luokan tehtävissä, min | 9,5 | 10,1 | 10,1 |
Toimintavalmiusaika A- ja B-luokan tehtävissä, min | 17,9 | 18,0 | 18,7 |
Toimintavalmiusaika alle 20 min (%, A+B -tehtävistä) | 70,9 | 72,0 | 70,0 |
Toimintavalmiusaika alle 45 min (%, A+B -tehtävistä) | 92,2 | 90,0 | 89,0 |
Onnistuminen kiireellisissä hälytystehtävissä, keskiarvo vähintään, arvosana 1—41) | 3,1 | - | 3,2 |
Suoritteet | |||
Perheväkivaltaan liittyvät hälytystehtävät enintään, kpl | 25 237 | 25 000 | 25 000 |
A ja B hälytystehtävien määrä enintään, kpl | 653 140 | 750 000 | 650 000 |
A, B ja C hälytystehtävien määrä enintään, kpl | 1 046 888 | 980 000 | 1 000 000 |
1) Lähde: Poliisibarometri 2012 ja 2014
Poliisin mahdollisuudet panostaa mm. sarjoittamistyötä edellyttävään ns. pimeänä poliisin tietoon tulleiden rikosten selvittämiseen heikkenevät. Tämä osaltaan heikentää omaisuusrikosten selvitysasteita. Tämä on huolestuttavaa ottaen huomioon mm. voimakas kasvutrendi ulkomaisen ns. hit and run -tyyppisen omaisuusrikollisuuden vallatessa yhä enemmän alaa Suomen rikollisuuskentässä. Poliisin mahdollisuudet aikaa ja resursseja vaativaan pitkäjänteiseen työhön piilorikollisuuden paljastamiseksi tulevat jonkin verran heikkenemään. Tämä tulee näkymään etenkin törkeän huumerikollisuuden vähentyneenä paljastamisena. Resurssien vähentyminen voi näkyä selvitysasteen heikkenemisen ja piiloon jäävän rikollisuuden lisääntymisen lisäksi myös pidentyneinä tutkinta-aikoina. On myös huomioitava, että v. 2014 alussa tulleet keskeiset esi- ja poliisitutkintaa säätelevät säädösuudistukset (poliisi-, esitutkinta- ja pakkokeinolait) sekä niiden ohella EU:n piirissä annetun käännös- ja tulkkausdirektiivin voimaan saattaminen asettavat poliisille velvoitteita, jotka ovat omiaan jo sinällään pidentämään tutkinta-aikoja.
PTR-toiminnan rakennetta on uudistettu vuoden 2014 alussa ja toiminnasta on saatu myönteisiä kokemuksia. PTR-toiminnassa tapahtuvassa rikostorjunnassa poliisin yksiköt ovat kiinteästi mukana päivittäistoiminnassa, poliisiyksiköihin on perustettu RTA-yksiköitä.
Kansalaisten luottamus poliisin kykyyn ehkäistä, paljastaa ja selvittää rikoksia pyritään säilyttämään korkeana. Rikosasioiden pitkiin käsittelyaikoihin kiinnitetään huomiota. Talousrikostorjunnassa pyritään reaaliaikaiseen rikostutkintaan, avoinna olevien juttujen määrän vähentämiseen, tutkinta-aikojen lyhentämiseen ja takaisin saadun rikoshyödyn määrän kasvuun käytettävissä olevan kokonaisrahoituksen puitteissa. Rikosten ennalta estävää toimintaa toteutetaan lisäämällä moniviranomaisyhteistyötä, ihmisten omaa varautumista rikosuhkiin ja vastuuta rikostorjunnasta sekä kolmannen sektorin toimijoiden mukanaoloa. Henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten sekä seksuaalirikosten kokonaismäärää pyritään vähentämään ennalta estävällä toiminnalla ja rikostapausten paremmalla tunnistamisella. Järjestäytyneen rikollisuuden toimintaedellytyksiä heikennetään muun muassa hallinnollisten toimien mukaan ottamisella. Järjestäytynyttä rikollisuutta torjutaan yhteistyöllä Tullin ja Rajavartiolaitoksen kanssa sekä toimivalla kansainvälisellä yhteistyöllä. Tietoverkkorikollisuuden torjuntaan panostetaan osana järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaa ja ennalta ehkäisevää nettipoliisitoimintaa. Poliisi puuttuu rasistisia piirteitä omaavaan ja muuhun viharikollisuuteen sekä ihmiskauppaan. Poliisi ylläpitää muiden lainvalvontaviranomaisten, hallinnollisten viranomaisten sekä yksityisen sektorin toimijoiden kanssa tilannekuvaa rikollisuudesta yleisesti sekä sen tietyistä erityisalueista, mm. terrorismi ja järjestäytynyt rikollisuus.
Rikostorjunta reagoi toimintaympäristön muuttuviin tarpeisiin ja kykenee estämään ennalta rikoksia, paljastamaan piilossa olevaa rikollisuutta sekä toteuttamaan rikosvastuuta.
Rikostorjunta | 2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (selvitetyt rikoslakirikokset/htv) | 75 | 73 | 72 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 282 552 | 284 426 | 261 526 |
Henkilötyövuodet | 3 885 | 3 929 | 3 662 |
Rikostorjunnan kustannukset, 1 000 euroa | 360 645 | 360 599 | 342 699 |
Taloudellisuus (kustannukset/selvitetyt rikoslakirikokset), euroa | 1 242 | 1 255 | 1 293 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Rikoslakirikosten selvitystaso (pl. liikennerikokset), %, vähintään | 47,5 | 45,0 | 43,0 |
Rikoslakirikosten tutkinta-aika (pl. liikennerikokset), ka, vrk | 112 | 113 | 115 |
Omaisuusrikosten selvitystaso, %, vähintään | 36,1 | 35,9 | 34,5 |
Henkeen ja terveyteen kohdistuneiden rikosten selvitystaso, %, vähintään | 75,7 | 75,6 | 74,0 |
Päätettyjen talousrikosjuttujen sisälläoloaika, ka, vrk, enintään | 469 | 453 | 500 |
Talousrikostorjunnan henkilötyövuodet | 427 | 417 | 330 |
Järjestäytyneiden rikollisryhmien määrä (EU- ja muut ryhmät), kpl | 73 | 73 | 73 |
Järjestäytyneisiin rikollisryhmiin kuuluvien henkilöiden määrä, kpl | 950 | 950 | 950 |
Onnistuminen väkivaltarikosten selvittämisessä ja torjunnassa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,9 | - | 2,9 |
Onnistuminen talousrikosten torjunnassa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,6 | - | 2,6 |
Onnistuminen huumerikosten selvittämisessä/paljastamisessa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,8 | - | 2,8 |
Onnistuminen asuntomurtojen selvittämisessä, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,7 | - | 2,6 |
Onnistuminen autovarkauksien selvittämisessä, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,6 | - | 2,6 |
Onnistuminen rasismiin viittaavien rikosten paljastamisessa ja tutkinnassa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,7 | - | 2,7 |
Verkossa tapahtuva poliisitoiminta (esim. vihjepalvelu, verkkopoliisi), keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 3,5 | - | 3,3 |
IT-tutkintaan käytetyt henkilötyövuodet | 40 | 40 | 50 |
Suoritteet | |||
Kaikki selvitetyt rikokset, määrä, sis. liikennerikkomukset | 621 248 | 667 293 | 640 000 |
Selvitetyt rikoslakirikokset, määrä | 290 455 | 287 432 | 265 000 |
Haltuun saatu rikoshyöty kaikissa rikoksissa (netto), milj. euroa | 58,2 | 55 | 45 |
Haltuun saatu rikoshyöty talousrikoksissa (netto), milj. euroa | 47,7 | 45 | 35 |
Päätettyjen talousrikosten määrä, kpl | 1 973 | 1 844 | 1 600 |
Avoinna olevien talousrikosten määrä, kpl | 2 201 | 2 133 | 2 200 |
Päätettyjen järjestäytyneen rikollisuuden juttujen määrä, kpl | 643 | 573 | 560 |
Henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten määrä, kpl | 35 299 | 32 847 | 33 000 |
Poliisin tietoon tulleet törkeät huumausainerikokset, määrä | 864 | 1 049 | 830 |
1) Lähde: Poliisibarometri 2012 ja 2014
Lupahallinto vaikuttaa lupaharkinnan ja -valvonnan keinoin yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseen ja tukee poliisin ennalta estävää toimintaa. Asehallinto ja turvallisuusalan valvonta toimivat luotettavasti ja yhteiskunnan turvallisuusintressit huomioiden. Vaikutukset ulottuvat myös yksityisen turva-alan luotettavaan toimintaan. Erityisesti ampuma-aseturvallisuuden parantamista tuetaan kehittämällä yhtenäisiä lupaprosesseja. Ulkomaalaislupa-asioiden toimivallan siirtoa Maahanmuuttovirastolle valmistellaan. Lisäksi saatetaan loppuun ajokorttiasioiden siirto poliisilta Liikenteen turvallisuusvirastolle v. 2016 alusta lukien. Henkilöllisyyttä osoittavan asiakirjan hakijan luotettavaan tunnistamiseen kiinnitetään erityistä huomiota. Poliisin lupahallinnon palvelut noudattavat hyvän hallinnon periaatteita. Tietojärjestelmät, menettelyt ja rakenteet tukevat päätösten yhdenmukaisuutta sekä sujuvaa, yhdenmukaista, taloudellisesti tehokasta ja oikeudenmukaista päätöksentekoa. Asiakaskäyntien määrää vähennetään mm. sähköisiä palveluita kehittämällä ja tavoitteiden mukainen käyttöaste varmistamalla. Lupapalveluiden kustannusvastaavuus, kehittäminen ja kysyntää vastaava resursointi varmistetaan.
Lupahallinto | 2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (poliisin myöntämät luvat/htv) | 1 651 | 1 693 | 1 540 |
Lupahallinnon tuottotavoite, 1 000 euroa | 64 370 | 61 000 | 51 725 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | |||
Henkilötyövuodet | 843 | 852 | 756 |
Lupahallinnon kustannukset, 1 000 euroa | 60 634 | 61 000 | 51 725 |
Taloudellisuus (kustannukset/poliisin myöntämät luvat), euroa | 44 | 42 | 44 |
Lupahallinnon kustannusvastaavuus, % | 106 | 100 | 100 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Onnistuminen lupahallinnossa, arvosana 1—41) | 3,3 | - | 3,3 |
Suoritteet | |||
Poliisin myöntämät luvat yhteensä, kpl | 1 392 128 | 1 442 700 | 1 164 000 |
— Matkustusasiakirjat (passit ja henkilökortit yhteensä) | 857 267 | 936 000 | 980 000 |
— Ajoluvat | 355 524 | 326 000 | - |
— Aseluvat | 55 432 | 57 000 | 60 000 |
— Turva-alan luvat | 56 841 | 61 000 | 62 000 |
— Ulkomaalaisluvat | 55 043 | 50 000 | 50 000 |
— Muut luvat | 12 021 | 12 700 | 12 000 |
1) Lähde: Poliisibarometri
Lupavalvonta | 2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
Taloudellisuus | |||
---|---|---|---|
Henkilötyövuodet (sisältyvät lupahallinnon kokonaishtv-määrään) | 206 | 205 | 205 |
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | -5 816 | 6 615 | 8 777 |
Lupavalvonnan kustannukset (maksuttomat lupapalvelut), 1 000 euroa | 16 644 | 16 808 | 17 200 |
Suoritteet | |||
Valvonnalliset toimenpiteet yhteensä, kpl | - | 72 000 | 72 000 |
Poliisikoulutuksen tavoitteena on vastata poliisin henkilöstö- ja osaamistarpeeseen. Poliisiammattikorkeakoulun uusien opiskelijoiden määrä sovitetaan määrärahapuitteisiin. Poliisikoulutusta annetaan edelleen molemmilla kansalliskielillä. Koulutuksessa kehitetään kansainvälisen poliisiyhteistyön ja monikulttuurisuuden edellyttämää ammattitaitoa. Koulutuksen tuottavuutta parannetaan laajentamalla verkko-opetuksen käyttöä. Poliisiammattikorkeakoulu tuottaa tutkimustietoa poliisitoiminnan, sisäisen turvallisuuden ja oppilaitoksen opetuksen kehittämiseen.
Poliisikoulutus | 2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
Tuottavuus | |||
Vuoden aikana suoritetut tutkintokoulutuksen opintopisteet/opettajien kokonaishtv | 192 | 290 | 413 |
Julkaisut/tutkimuksen htv:t | 3,0 | 3,8 | 3,5 |
Taloudellisuus | |||
Poliisikoulutuksen kokonaiskustannukset, 1 000 euroa | 25 900 | 25 200 | 25 000 |
Henkilötyövuodet | 203 | 199 | 193 |
Perustutkinto/poliisi (AMK) - koulutuksen koulutuspäivän hinta, enintään, euroa | 278 | 230 | 200 |
Poliisipäällystötutkinto/poliisi (YAMK) - koulutuspäivän hinta, enintään, euroa | 276 | 260 | 260 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Perustutkintokoulutuksesta tavoiteajassa valmistuneet, % | 94,7 | 97,0 | 97,0 |
Suoritteet | |||
Perustutkintokoulutukseen hakijoiden määrä aloituspaikkaa kohden | 13,4 | 6,0 | 9,0 |
Perustutkintokoulutuksen aloittaneiden määrä, hlöä | 146 | 320 | 160 |
Perustutkintokoulutuksesta valmistuvien määrä, hlöä | 133 | 154 | 67 |
Yhteiset palvelut - tukitoiminnot ja muut tehtävät
2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
|
Yhteiset palvelut - tukitoiminnot1) | |||
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 134 987 | 134 496 | 130 788 |
Henkilötyövuodet | 1 043 | 1 055 | 1 016 |
Yhteiset palvelut - muut tehtävät2) | |||
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 46 624 | 46 302 | 44 611 |
Henkilötyövuodet | 710 | 701 | 675 |
Muiden tehtävien kustannukset, 1 000 euroa | 58 096 | 58 063 | 58 085 |
1) Tukitoiminnot = taloushallinto, henkilöstöhallinto, materiaalitoiminnot, tietotekniikka, tutkimus- ja analyysitoiminto, koulutus, työhyvinvointi, konsernipalvelut
2) Muut tehtävät = vartijat, vankilatoiminnot, vankikuljetukset, virka-avut, löytötavaratoiminto, kantelu- ja valitusasiat
Poliisin organisaatiota, toimintaa ja prosesseja kehitetään taloudellisemmaksi ja tuottavammaksi. Organisaatiomuutoksen toimeenpano varmistetaan pitkän aikavälin henkilöstösuunnittelulla. Poliisin henkilöstömäärä on sovitettu taloudellisiin reunaehtoihin. Poliisin palkkausjärjestelmä otetaan tarkasteluun.
Henkiset voimavarat | 2014 toteutuma1) |
2015 arvio |
2016 tavoite |
Henkilötyövuodet2) | 10 078 | 9 966 | 9 716 |
Naisia, %-osuus | 29,4 | 29,5 | 29,5 |
Poliisimiehet, htv | 7 426 | 7 325 | 7 100 |
Naisia, %-osuus | 15,6 | 15,7 | 15,7 |
Opiskelijat, htv3) | 166 | 161 | 173 |
Naisia, %-osuus | 27,7 | 27,8 | 24,8 |
Muu henkilöstö, htv | 2 486 | 2 480 | 2 443 |
Naisia, %-osuus | 70,6 | 70,7 | 70,7 |
Naisten %-osuus alipäällystössä, päällystössä ja päällikkötasolla | 10,3 | 10,4 | 10,4 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 10,4 | 10,0 | 10,0 |
Työtyytyväisyysindeksi | - | - | 3,3 |
1) Lähde PolStat, kaikki momentit. Vuoden 2013 toteutumassa poliisin momentilta 26.10.01 palkattujen osuus yht. 10 219 htv, muilta momenteilta palkattujen osuus yht. 144,9 htv. Vuoden 2014 arviossa muilta momenteilta palkattujen osuus yht. 144,9 htv. Vuoden 2014 arviossa muilta momenteilta palkattavien osuus yht. 150 htv. Vuoden 2015 tavoitteessa muilta momenteilta palkattavien osuus yht. 100 htv (75 htv poliisit + 25 htv muita virkoja).
2) Vuoden 2014 ja 2015 htv-määrässä mukana Suojelupoliisi (n. 240 htv)
3) Opiskelijoilla tarkoitetaan käytettävissä olevaan työvoimaan luettavat opiskelijat, jotka ovat työssäoppimisjaksolla työ- tai kenttäharjoittelussa.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 805 473 | 812 680 | 786 467 |
Bruttotulot | 85 411 | 78 500 | 68 495 |
Nettomenot | 720 062 | 734 180 | 717 972 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 14 293 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 25 653 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 72 510 | 70 120 | 60 115 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 70 009 | 70 120 | 60 115 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 2 501 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 104 | 100 | 100 |
Määrärahan tasokorotus vajaat 20 milj. euroa vuonna 2016 on osa sisäisen turvallisuuden resurssien lisäystä ja sillä on tarkoitettu rahoitettavan myös Vitja-tietojärjestelmän tarpeita ja maan ylimmän johdon henkilösuojauksen tehostamistarpeita.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
POHAn vuokramenot (siirto momentilta 26.01.01) | 355 |
Poliisin terrorismin torjunnan lisämääräraha vuodelle 2015 | -2 700 |
Poliisiopiskelijoiden ateriatuen muutos | -26 |
Poliisiopiskelijoiden korkeakoulutuen muutos | -312 |
PORA-hanke (siirto momentilta 28.40.01) | 75 |
Siirto momentille 26.01.01 (-1 htv) | -175 |
Siirto momentille 26.10.02 | -19 006 |
Tietoluovutusten maksuttomuus (siirto momentille 28.10.01) | -120 |
Turvapaikkamenojen lisäys | 4 500 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -266 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -6 048 |
Palkkaliukumasäästö | -2 384 |
Palkkausten tarkistukset | 4 296 |
Sisäinen turvallisuus ja oikeudenhoito (HO 2015) | 19 953 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -3 611 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -4 112 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 570 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -697 |
Tasomuutos | -6 500 |
Yhteensä | -16 208 |
2016 talousarvio | 717 972 000 |
2015 III lisätalousarvio | 1 366 000 |
2015 I lisätalousarvio | 770 000 |
2015 talousarvio | 734 180 000 |
2014 tilinpäätös | 731 422 000 |
02. Suojelupoliisin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 19 344 000 euroa.
Selvitysosa:Sisäministeriö asettaa Suojelupoliisille seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Suojelupoliisin keskeisenä tavoitteena on kansallista turvallisuutta uhkaavien tekojen ja hankkeiden ennalta estäminen ja oikea-aikaisen tiedon tuottaminen yhteiskunnan turvallisuuden edistämiseksi ja päätöksenteon tueksi. Suojelupoliisin suorituskyvyn ylläpitäminen ja parantaminen on keskeistä, jotta valtion turvallisuus saadaan varmistettua muuttuvassa toimintaympäristössä ja toimintaympäristön asettamiin haasteisiin voidaan vastata myös tulevaisuudessa.
Suomessa ei tehdä eikä valmistella terroritekoja tai terrorismiin tähtääviä hankkeita. Suomea ei käytetä terroritekojen suunnitteluun muualla tehtäväksi eikä Suomea käytetä terrorismin logistisena tai muuna tukialueena. Kansalaiset luottavat poliisin kykyyn torjua terrorismia. Ulkovaltojen Suomeen suuntaama tiedustelutoiminta kartoitetaan ja rikoslain 12 luvussa tarkoitetut rikokset estetään.
Kehitetään kyberuhkien torjuntavalmiuksia kehittämällä suorituskykyä sekä syventämällä yhteistyökumppanuuksia ja selkeyttämällä rooleja.
Joukkotuhoaseiden sekä niiden valmistamiseen tarvittavan asiantuntemuksen, materiaalin ja välineistön kansainvälisten sopimusten vastainen vienti estetään Suomesta ja Suomen kautta toimijoille, joiden tarkoituksena on hankkia tai kehittää joukkotuhoaseita. Valtion sisäiseen turvallisuuteen vaikuttavien hankkeiden seuranta ei heikkene eikä tämän alan rikosten määrä lisäänny.
Suojelupoliisin antamat turvallisuusselvitykset ja lausunnot tähtäävät omalla alueellaan siihen, että turvallisuuden taso ja ihmisten kokema turvallisuuden tunne eivät heikkene.
Suojelupoliisiin kohdistuu entistä enemmän odotuksia ennakoivan tiedon hankkijana, tulkitsijana ja raportoijana. Suojelupoliisi sopii sisäministeriön kanssa tiedonhankintaprioriteeteista, joilla määritetään ennakkoon vuosittaiset painopisteet kansallista turvallisuutta palvelevalle tiedonhankinnalle. Tiedonhankintaprioriteetit muodostuvat keskeisesti ulko- ja turvallisuuspoliittisen johdon tietotarpeista ja niiden avulla tuetaan ajantasaista tietoa sekä suojataan yhteiskunnan etuja. Tiedonkeruu ja raportointitoiminta hyödyntävät käytettävissä olevia lähteitä tehokkaasti ja tuottavat valtiojohdolle ja muille asiakkaille/toimijoille päätöksenteon kannalta merkityksellistä tietoa.
Varmistetaan Suojelupoliisin alueellinen toimintakyky siten, että kaikki tehtävät pystytään jatkossakin hoitamaan eri puolella Suomea yhtä tehokkaasti ja tuloksellisesti. Suojelupoliisi jatkaa toimenpiteitä nykyisen toiminnallisen tietojärjestelmän uusimiseksi ja laajentamiseksi. Kaikissa uusissa tietojärjestelmien käyttöönotoissa otetaan huomioon Suojelupoliisin erityistarpeet ja yhteistoimintavaatimukset muiden poliisin tietojärjestelmien kanssa. Aloitetaan Suojelupoliisin 2020 -luvulle tähtäävän toimitilahankkeen hankesuunnittelu määriteltyjen tarpeiden mukaisesti.
Laaditaan pitkän tähtäimen henkilöstösuunnitelma sisältäen henkilöstöresurssien määrää, laatua ja kehittämistä koskevat tavoitteet ja toimenpiteet. Henkilöstön hyvinvoinnista huolehditaan muutosprosessissa.
Suojelupoliisi | 2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
Taloudellisuus | |||
---|---|---|---|
Operatiivisen toiminnan toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 12 540 | 14 560 | 14 560 |
Operatiivisen toiminnan henkilötyövuodet | 163,1 | 185 | 177 |
Operatiivisen toiminnan kustannukset, 1 000 euroa | 18 511 | 19 800 | 18 779 |
Suoritteet | |||
Turvallisuusinformaatiotilaisuudet, kpl | 204 | 170 | 170 |
Turvallisuusselvitykset, kpl | 19 203 | 15 500 | 15 500 |
Kansalaisuusasia -lausunnot, kpl | 115 | 80 | 80 |
Oleskelu- ja työlupahakemuksia koskevat lausunnot, kpl | 408 | 350 | 350 |
Viisumihakemuksia koskevat lausunnot, kpl | 8 300 | 9 000 | 9 000 |
Tuotetut raportit, kpl | 129 | 120 | 120 |
Henkiset voimavarat | |||
Henkilötyövuodet | 226 | 252 | 234 |
Poliisimiehet, htv | 138 | 156 | 148 |
Muu henkilöstö, htv | 98 | 96 | 86 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 5,8 | 7,5 | 7,5 |
Työtyytyväisyysindeksi | - | 3,5 | - |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 19 354 |
---|---|
Bruttotulot | 10 |
Nettomenot | 19 344 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Siirto momentilta 26.10.01 | 19 006 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -6 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -130 |
Palkkaliukumasäästö | 35 |
Palkkausten tarkistukset | 60 |
Sisäinen turvallisuus ja oikeudenhoito (HO 2015) | 470 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -88 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 12 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -15 |
Yhteensä | 19 344 |
2016 talousarvio | 19 344 000 |
20. Maasta poistamis- ja noutokuljetuksista aiheutuvat menot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 6 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) poliisin vastuulla olevien maasta poistettavien henkilöiden maasta poistamiskuljetuksista aiheutuviin menoihin
2) turvapaikanhakijoiden tulkkaus- ja käännöspalveluista aiheutuviin menoihin
3) Suomeen luovutettavien rikoksentekijöiden noutokuljetuksista aiheutuviin menoihin
4) turvapaikanhakijoiden identiteetin ja kansalaisuuden varmistamisesta sekä iänmäärityksen ja kielitestien tekemisestä aiheutuviin menoihin
5) turvapaikkatutkinnan valmiusryhmän käytöstä aiheutuneiden matka- ja majoitusmenojen korvaamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Maasta poistamiskuljetukset | 4 600 000 |
Tulkkaus- ja käännöspalvelut | 550 000 |
Noutokuljetukset | 250 000 |
Henkilöllisyyden selvittäminen | 300 000 |
Valmiusryhmän käyttö | 300 000 |
Yhteensä | 6 000 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Paluukuljetusten lisäys | 2 200 |
Yhteensä | 2 200 |
2016 talousarvio | 6 000 000 |
2015 talousarvio | 3 800 000 |
2014 tilinpäätös | 3 618 815 |
21. KEJO-hankkeen yhteiset toimintamenot (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 7 000 000 euroa.
Mikäli vuoden 2013 talousarviossa tai vuoden 2014 kolmannessa lisätalousarviossa kenttäjohtojärjestelmän hankintaan tarkoitettua valtuutta on jäänyt käyttämättä vuonna 2014, saa käyttämättä jääneestä osasta tehdä sitoumuksia vuonna 2016.
Selvitysosa:Poliisin, pelastustoimen, sosiaali- ja terveystoimen, Rajavartiolaitoksen, Puolustusvoimien sekä Tullin yhteisen kenttäjohtojärjestelmähankkeen (KEJO) tavoitteena on hankkeeseen osallistuvien keskeisten turvallisuusviranomaisten yhteisen kenttäjohtojärjestelmän käyttöönotto ja sovittaminen osaksi viranomaisten yhteistä sähköistä tapahtumankäsittelykokonaisuutta ja verkottunutta hätäkeskusmallia.
Viranomaisten yhteisen kenttäjohtojärjestelmän keskeisimpiä tavoitteita ovat viranomaisten toiminnan ja viranomaisyhteistyön tehostuminen, viranomaisten yhteisen tilannekuvan mahdollistaminen, uusien työprosessien käyttöönotto kenttäolosuhteissa, kenttäjohtamisen ja viranomaisten välisen reaaliaikaisen tiedonvaihdon ja viestinnän tehostuminen sekä viranomaisten yhteisen kenttäjärjestelmäratkaisun myötä saavutettava kustannustehokkuus. Hanke ajoittuu vuosille 2013—2016 ja sen kokonaiskustannukset ovat n. 19,16 milj. euroa. Valtiovarainministeriö rahoittaa hanketta yhteensä 15 milj. eurolla tuottavuuden edistämiseen tarkoitetulla määrärahalla vuosina 2013—2016 erikseen laaditun KEJO-hankkeeseen osallistuvien ministeriöiden (sisäministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, puolustusministeriö ja valtiovarainministeriö) välisen yhteistyöpöytäkirjan mukaisesti.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2016 | 2017 | 2018 | 2019— | Yhteensä vuodesta 2016 lähtien |
|
Turvallisuusviranomaisten yhteinen kenttäjohtojärjestelmä | |||||
---|---|---|---|---|---|
Ennen vuotta 2015 tehdyt sitoumukset | 7 000 | - | - | - | 7 000 |
Menot yhteensä | 7 000 | - | - | - | 7 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Maksatusten ajoitusmuutos | 4 000 |
Viranomaisen kenttäjohtamisjärjestelmä (v. 2015 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -4 000 |
Viranomaisen kenttäjohtamisjärjestelmä (v. 2016 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 3 000 |
Yhteensä | 3 000 |
2016 talousarvio | 7 000 000 |
2015 I lisätalousarvio | -4 000 000 |
2015 talousarvio | 4 000 000 |
2014 tilinpäätös | 7 000 000 |