Statsbudgeten 2003
ALLMÄN MOTIVERING
Till riksdagen avlåts regeringens proposition om en tilläggsbudget för 2003.
Ekonomiska framtidsutsikter
Osäkerheten i den internationella ekonomiska utvecklingen avspeglas under innevarande år i Finlands totalekonomiska utveckling. I USA:s och Asiens ekonomiska utsikter syns ännu ingen tydlig vändning till det bättre. Den allt starkare euron och osäkerheten i ekonomin hos de ur Finlands perspektiv centrala exportländerna har försvagat utsikterna för Finlands exportefterfrågan. Bruttonationalprodukten förväntas öka med 1,8 %, vilket är en procentenhet mindre än vad man räknade med ännu under hösten 2002.
Den privata konsumtionens andel av ökningen av den totala produktionen verkar utgöra en betydande faktor under innevarande år. Ökningen av privathushållens köpkraft till följd av löneförhöjningar och skattelättnader samt det fortfarande jämförelsevis goda sysselsättningsläget har bihållit en stark tro på den egna ekonomins utsikter. Trots en situation med försvagad efterfrågan har företagen lyckats undvika omfattande uppsägningar av personal. I vissa fall har man dock varit tvungen att ta till permitteringar. Sysselsättningsgraden beräknas under innevarande år uppgå till 67,4 % och arbetslöshetgraden till 9,4 %.
Främjande av sysselsättningen
För att stärka den inhemska efterfrågan och den ekonomiska utvecklingen samt för att garantera en god sysselsättningsutveckling föreslår regeringen i enlighet med regeringsprogrammet omedelbara stimulansåtgärder. I tilläggsbudgetpropositionen föreslås en lindring av beskattningen av förvärvsinkomster, en ökning av de arbetskraftspolitiska anslagen samt en ökning av andra utgifter som stöder sysselsättningen, en tidigareläggning av offentliga investeringar samt ett selektivt stödjande av privata investeringar.
I enlighet med regeringsprogrammet föreslås att beskattningen av förvärvsinkomster skall lindras i syfte att förbättra förutsättningarna för sysselsättning och ekonomisk tillväxt. Det föreslås i tilläggsbudgetpropositionen att beskattningen för år 2003 skall lindras med 295 miljoner euro på årsnivå. Ändringen i skattegrunderna är avsedd att träda i kraft den 1 juli 2003. Det föreslås att alla marginalskatteprocenter i statens inkomstskatteskala skall sänkas med 0,5 procentenheter och att förvärvsinkomstavdraget i den kommunala beskattningen skall höjas. Till följd av dessa åtgärder kommer statens inkomstbeskattning att lindras med 166 miljoner euro på årsnivå. De föreslagna ändringarna i skattegrunderna minskar kommunernas skatteinkomster med 113 miljoner euro, vilket kompenseras kommunerna till sitt fulla belopp.
Det föreslås att anslagen för arbetskraftspolitiska åtgärder höjs med sammanlagt ca 23 miljoner euro (nettobelopp). För att understöda sysselsättningen föreslås att utbildningsanslagen för yrkesinriktad tilläggsutbildning höjs med drygt 2 miljoner euro i en strävan att underlätta att personer tack vare tilläggsutbildning och omskolning ska kunna hållas kvar och kunna omplaceras på arbetsmarknaden. En höjning av bevillningsfullmakten för investeringar i sysselsättningsfrämjande syfte förslås på det sätt att det anslag som får användas 2004 ökar med 2,5 miljoner euro.
Med tanke på sysselsättningen kommer tilläggsanslagen för kommunikationsministeriets ban- och vägnät att bli en viktig del av de offentliga investeringarna. För bannätets reinvesteringar föreslås 32,6 miljoner euro och för vägnätets basväghållning och utveckling föreslås 6,7 miljoner euro.
För forsknings- och produktutveckling föreslås anslag på 10,3 miljoner euro och vidare att bevillningsfullmakterna höjs med 12,5 miljoner euro.
För arbetet med tryggandet av virkesproduktionens uthållighet föreslås tilläggsfinansiering till ett värde av 9 miljoner euro och en tilläggsfullmakt enligt vilken den sysselsättande effekten av de arbeten som skall genomföras är ca 450 årsverken.
I samband med understödjandet av privata investeringar föreslås att fullmakten att ställa statsborgen för bostadslån höjs med 100 miljoner euro. Den förmånliga räntenivån har ökat byggandet av ägarbostäder och man försöker på detta sätt garantera förutsättningarna för byggandet. Utan höjning skulle fullmakten enligt nuvarande utsikter inte räcka till. Av borgensförbindelserna riktar sig omkring hälften till 30-åringar eller yngre personer som skaffar bostad. Eftersom borgen i allmänhet är 20 % av lånet motsvarar höjningen av fullmakten på 100 miljoner en sammanlagd lånesumma på ca 500 miljoner euro.
För inledande av privata investeringar och i syfte att på så sätt förbättra sysselsättningssituationen föreslås att bevillningsfullmakten för de lån som omfattas av Finnvera Abp:s regionala räntestöd höjs med 4 miljoner euro och att bevillningsfullmakten för lån som omfattas av specialräntestöd höjs med 4 miljoner euro, dvs. en sammanlagd höjning på 8 miljoner euro.
Balans
För att balansera tilläggsbudgetpropositionen föreslår regeringen att upplåningen ökas med 516 miljoner euro. Tillsammans med den ordinarie statsbudgeten stiger budgetekonomins nettoupplåning till 1 186 miljoner euro. Under innevarande år beräknas statsekonomins underskott i nationalräkenskapstermer att bli 0,2 % i förhållande till bruttonationalprodukten och nivån på statsskulden 44 % i förhållande till bruttonationalprodukten.
Inkomstposter
Skatteinkomstposterna sänks till sitt nettobelopp med 387,4 miljoner euro. Intäktskalkylen för inkomst- och förmögenhetsskatt sänks med 400 miljoner euro på grund av skattelättnaden i fråga om förvärvsinkomster, ändringarna i skattetagarnas utdelningar och preciseringen av uppskattningen av inkomstbasen. Beloppet av överlåtelsevinster blev mindre än väntat i beskattningen för 2001. Av denna anledning sänktes statens utdelning för skatteåret 2002 i februari 2003 och de övriga skattetagarnas utdelningar höjdes. Samtidigt fastställdes statens utdelning för skatteåret 2003 så att den blev ca 1,5 procentenheter lägre än enligt den utdelningskalkyl som utgjort grunden för budgeten 2003.
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om banskatt beräknas öka skatteinkomsterna med 12,7 miljoner euro. En motsvarande minskning av Banförvaltningscentralens banavgiftsinkomster täcks genom ett anslag som anvisas verket.
Dividendinkomstposten höjs med 209,4 miljoner euro på basis av förverkligade inflödesuppgifter. Intäktsföringen av Finlands Banks vinst till staten verkställs år 2003 till ett belopp som är 18 miljoner euro lägre än inkomstposten i budgeten.
Posten för inkomster från Europeiska regionala utvecklingsfonden höjs med 26,8 miljoner euro. Tillägget föranleds av att avslutandet av strukturfondernas programperiod 1995—1999 och ansökningarna om slutbetalningar försenats. Vid beredningen av budgeten 2003 antogs det att slutraterna för strukturfondernas programperiod 1995—1999 skulle intäktsföras under år 2002.
Anslagen
Tilläggsbudgetpropositionen innehåller tilläggsanslag till ett nettobelopp av totalt 365 miljoner euro.
Tjänste- och arbetskollektivavtalen
Det föreslås att de personalutgifter som föranleds av de tjänste- och arbetskollektivavtal som staten slutit för avtalsperioden 2003—2005 skall beaktas som ett tillägg av totalt 103 miljoner euro till omkostnadsanslagen.
Strukturfonderna
En del av de förbindelser som ingåtts med stöd av de bevillningsfullmakter som det beslutats om i budgetarna för åren 2000 och 2001 har upplösts på det sättet att bevillningsfullmakterna inte har kunnat användas till sitt fulla belopp. De upplösta bevillningsfullmakterna i fråga om strukturfonderna har under åren 2000—2002 konstaterats uppgå till sammanlagt 10,4 miljoner euro och de upplösta bevillningsfullmakterna i fråga om statlig medfinansiering har under samma tid konstaterats uppgå till 11,1 miljoner euro. Det föreslås att bevillningsfullmakterna ombudgeteras i denna tilläggsbudgetproposition.
Statsandelar
Statsandelsprocenten för social- och hälsovården föreslås bli höjd med 1,05 procentenheter som en kompensation för verkningarna av skattelättnaderna. Kommunernas statsandelar ökar med 113 miljoner euro.
Det föreslås att kommunernas statsandelar sänks med 46 miljoner euro på grund att de statsandelsutjämningar som grundar sig på skatteinkomsterna varit mindre än väntat. Kommunernas slutliga skatteuppgifter för 2001, vilka utjämningarna baserar sig på, har funnits att tillgå först efter att den ordinarie statsbudgeten godkändes.
Försvarsmakten
Det föreslås att inkomstposten för försvarsministeriets förvaltningsområde höjs med 18,5 miljoner euro, varav 15,7 miljoner euro föranleds av inkomster som influtit av skillnaderna mellan de realiserade utgifterna och de uppskattade priserna enligt FMS-systemet vilka hänför sig till anskaffningarna av Hornet-jaktplanen. Med skuldkonverteringsavtalet mellan Finland och Ryssland som grund föreslås en beställningsfullmakt på 10,0 miljoner US-dollar (ca 9,3 miljoner euro) med vilken man har för avsikt att ingå avtal om anskaffning av reservdelar till försvarsmaktens materiel och av utbildningsammunition samt av undersökning gällande materiel som blir äldre.
I beställningsfullmakterna för försvarsmaktens materialanskaffningar föreslås ändringar som gäller den tidsmässiga fördelningen per år av utgifterna. Ändringarna möjliggör nya riktlinjer som gäller utvecklandet av marinen, främst i anslutning till sammansättningen Laivue 2000, samt en fördelning av finansieringen så att den bättre motsvarar leverans- och betalningstidtabellerna enligt avtalen om anskaffning av material.
Fredsbevarande verksamhet
För fredsbevarande verksamhet föreslås ett tilläggsanslag av 7,8 miljoner euro, varav 6 miljoner euro föranleds av att den finska bataljonen i Kosovo har tagit ledningsansvaret för KFOR-operationens centrala brigad från och med den 1 maj 2003.
Intern säkerhet
Under åren 2003 och 2004 har man för avsikt att grundligt renovera gränsbevakningsväsendets två bevakningsfartyg i Tursas-klassen. Renoveringen skall utföras på det sätt att bevakningsfartygen skall klara av oljebekämpning även i isförhållanden. För den grundliga renoveringen under år 2003 föreslås 12,3 miljoner euro, varav 6 miljoner euro riktas till inrikesministeriets och 6,3 miljoner euro till miljöministeriets förvaltningsområde.
Verkställande av straff
För garanterandet av fångvårdsväsendets verksamhetsförutsättningar föreslås ett tilläggsanslag på 5 miljoner euro med anledning av det ökade antalet fångar samt de ökade hälso- och sjukvårdsutgifterna för fångarna.
Sjöfartsverket
Till Sjöfartsverket föreslås 8,0 miljoner euro för de tilläggskostnader för isbrytning vilka förorsakats av att vintern blev hårdare än väntat. För beredningen i samband med att Sjöfartsverkets produktionsorganisationer omvandlas till affärsverk föreslås 0,5 miljoner euro.
Skolbyggnader
För renovering av mögel- och fuktskadade skolor föreslås ett tilläggsanslag av 3 miljoner euro och en tilläggsfullmakt på 5 miljoner euro.
Främjande av forskningsverksamhet
Det föreslås att bevillningsfullmakterna för Finlands Akademis forskningsprojekt höjs med 4,5 miljoner euro. Det här beräknas medföra tilläggsutgifter på 0,7 miljoner euro år 2003, 1,6 miljoner euro år 2004, 1,4 miljoner euro år 2005 och 0,9 miljoner euro år 2006. Dessutom föreslås av motsvarande anledning ett tillägg av 1 miljon euro i Akademins omkostnader.
Det föreslås att teknologiska utvecklingscentralen beviljas tilläggsfullmakter till ett värde av 5 miljoner euro för teknologisk forskningsverksamhet samt i huvudsak företag en tilläggsfullmakt på 3 miljoner euro för teknologisk forskning och utveckling. Dessutom föreslås att sammanlagt 2,2 miljoner euro beviljas för anställande av teknologiombud vid TE-centralerna och för utvecklande av den affärsverksamhet som sker genom teknologiska utvecklingscentralen samt sammanlagt 1 miljon euro för förbättrande av statens tekniska forskningscentrals förutsättningar för forskning och för finansiering och rådgivning för uppfinnarföretag.
Dessutom föreslås att handels- och industriministeriet eller inrättningar som ministeriet bemyndigat får ingå avtal om anskaffning av vetenskaplig apparatur och forskningsservice under åren 2003—2005 till ett belopp av sammanlagt högst 15 miljoner US-dollar (ca 14 miljoner euro).
Hälso- och sjukvård
Det föreslås att beredskapen för behandling av smittsamma sjukdomar förbättras. För beredskapen vid fall av SARS-epidemin föreslås 0,8 miljoner euro. Dessutom föreslås 1 miljon euro för en effektivering av genomförandet av det nationella alkoholprogrammet.
Offren för partisananfallen
Som statlig ersättning till personer som utsattes för sovjetiska partisananfall föreslås 1 miljon euro. Det föreslås att ersättningen är av engångskaraktär och betalas från den 1 september 2003 till de personer, vilkas sjukdom på sannolika skäl hänför sig till den exceptionella chock som partisananfallen orsakade.
Miljövård
För att påskynda halvfärdiga miljöarbeten samt förbättrandet och förnyandet av serviceutrustningen i nationalparker föreslås 3 miljoner euro. Till de objekt som skall påskyndas hör bl.a. servicen vid Skärgårdshavets, Noux, Leivonmäki och Repovesi nationalparker samt projektet gällande Saariselkä—Ivalo överföringsledning, vilket är viktigt med tanke på Lapplands turistnäring.
För genomförandet av handlingsplanen för att säkra biodiversiteten i skogarna i södra Finland föreslås 2,8 miljoner euro.
Budgetekonomins inkomstposter, anslag och balans, milj. euro | ||||
---|---|---|---|---|
2002 Bokslut |
2003 Godkänd budget |
2003 Regeringens proposition |
2003 Sammanlagt |
|
Anslag sammanlagt (utan minskning av statsskulden) | 34 501 | 35 755 | 365 | 36 120 |
Minskning av statsskulden (huvudtitel 37) | 1 010 | - | - | - |
—Nettoamorteringar | 660 | |||
Inkomstposter sammanlagt (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) |
36 353 | 35 320 | -151 | 35 169 |
— Skatteinkomster | 30 148 | 30 116 | -387 | 29 729 |
— Övriga inkomster | 6 195 | 5 204 | 237 | 5 441 |
Nettoupplåning och skuldhantering1) | - | 4361) | 5161) | 9521) |
— Nettoupplåning | - | 670 | 516 | 1 186 |
1) Inkl. 234 miljoner euro nettade skuldhanteringsutgifter
De av riksdagen godkända anslagen år 2003 och de nu föreslagna ändringarna av anslagen fördelar sig på de olika huvudtitlarna som följer: |
||||
---|---|---|---|---|
Huvudtitel | Godkänd budget € |
Regeringens proposition € |
Sammanlagt € |
|
21. | Republikens President | 7 423 000 | 79 000 | 7 502 000 |
22. | Riksdagen | 117 527 000 | - | 117 527 000 |
23. | Statsrådet | 40 656 000 | 4 115 000 | 44 771 000 |
24. | Utrikesministeriets förvaltningsområde | 724 832 000 | 3 152 000 | 727 984 000 |
25. | Justitieministeriets förvaltningsområde | 631 573 000 | 16 079 000 | 647 652 000 |
26. | Inrikesministeriets förvaltningsområde | 1 385 199 000 | 31 014 000 | 1 416 213 000 |
27. | Försvarsministeriets förvaltningsområde | 1 952 186 000 | 35 113 000 | 1 987 299 000 |
28. | Finansministeriets förvaltningsområde | 5 048 146 000 | 23 852 000 | 5 071 998 000 |
29. | Undervisningsministeriets förvaltningsområde |
5 878 447 000 | 17 653 000 | 5 896 100 000 |
30. | Jord- och skogbruksministeriets förvaltningsområde |
2 589 454 000 | 17 444 000 | 2 606 898 000 |
31. | Kommunikationsministeriets förvaltningsområde |
1 647 144 000 | 65 937 000 | 1 713 081 000 |
32. | Handels- och industriministeriets förvaltningsområde |
982 942 000 | 13 389 000 | 996 331 000 |
33. | Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde |
8 516 714 000 | 95 874 000 | 8 612 588 000 |
34. | Arbetsministeriets förvaltningsområde | 2 162 865 000 | 26 477 000 | 2 189 342 000 |
35. | Miljöministeriets förvaltningsområde | 643 146 000 | 14 955 000 | 658 101 000 |
36. | Räntor på statsskulden | 3 427 000 000 | - | 3 427 000 000 |
(37.) | Minskning av statsskulden | - | - | - |
Sammanlagt | 35 755 254 000 | 365 133 000 | 36 120 387 000 |
De av riksdagen godkända anslagen för 2003 och de nu beräknade förändringarna i inkomstposterna fördelar sig enligt olika avdelningar som följer: | ||||
---|---|---|---|---|
Avdelning | Godkänd budget € |
Regeringens proposition € |
Sammanlagt € |
|
11. | Skatter och inkomster av skattenatur | 30 115 814 000 | -387 350 000 | 29 728 464 000 |
12. | Inkomster av blandad natur | 4 165 691 000 | 39 145 000 | 4 204 836 000 |
13. | Ränteinkomster och intäktsföring av vinst | 892 144 000 | 197 600 000 | 1 089 744 000 |
15. | Lån (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) | 146 000 000 | - | 146 000 000 |
Sammanlagt (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) |
35 319 649 000 | -150 605 000 | 35 169 044 000 | |
Nettoupplåning och skuldhantering (mom. 15.03.01) | 436 000 000 | 516 000 000 | 952 000 000 | |
Sammanlagt | 35 755 649 000 | 365 395 000 | 36 121 044 000 |
Efter godkännandet av denna tilläggsbudgetproposition kommer de budgeterade beloppen för statens inkomstposter och anslag att vara följande: | |||
---|---|---|---|
Inkomstposter (utan nettoupplåning och skuldhantering) € |
Anslag € |
Nettoupplåning och skuldhantering € |
|
Ordinarie statsbudgeten | 35 319 649 000 | 35 755 254 000 | 436 000 000 |
Tilläggsbudget | -150 605 000 | 365 133 000 | 516 000 000 |
Sammanlagt | 35 169 044 000 | 36 120 387 000 | 952 000 000 |