Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2012

01. Tulon ja varallisuuden perusteella kannettavat verotPDF-versio

01. Ansio- ja pääomatuloverot

Momentille arvioidaan kertyvän 7 706 000 000 euroa.

Selvitysosa:Vero perustuu tuloverolakiin (1535/1992). Momentille kertyy luonnollisten henkilöiden ansiotuloista valtion progressiivisen tuloveroasteikon mukaan maksettava vero, pääomatulovero sekä rajoitetusti verovelvollisten maksama lähdevero.

Ennusteen perusteena on viimeisimmän valmistuneen verotuksen eli verovuoden 2010 ansio- ja pääomatuloverojen määrät. Ennuste vuoden 2012 veroista on laadittu ottaen huomioon ennuste veronalaisten tulojen kehityksestä, vuoden 2011 kertymätiedot sekä veroperustemuutokset vuosina 2011 ja 2012.

Veronalaisten ansio- ja pääomatulojen arvioitu kehitys
  2010 2011 ennuste 2012 ennuste
Veronalaiset tulot, taso ja muutos milj. € % milj. € % milj. € %
             
Ansiotulot, mistä 107 900 3 113 000 4 ½ 117 900 4 ½
— palkkatulot 74 000 2 77 700 5 80 600 4
— eläketulot 23 600 4 24 800 5 26 600 7
Pääomatulot1), mistä 9 400 20 9 900 5 ½ 10 500 5 ½
— luovutusvoitot 3 300 34 ½ 3 200 -2 3 300 4
— osinkotulot 3 200 13 ½ 3 700 14 3 800 5

1) Pääomatulojen osalta myös vuoden 2010 luvut ovat ennusteita.

Ansiotulojen merkittävin erä on palkkatulot, joiden kehitykseen vaikuttavat työllisyyden ja ansiotason kehitys. Vuonna 2012 palkkatulojen arvioidaan kasvavan vajaat 4 %, ja työllisyyden arvioidaan paranevan 13 000 henkilötyövuodella. Eläketulojen arvioidaan puolestaan kasvavan noin 7 % vuonna 2012. Työeläkeindeksin arvioidaan nousevan 3,6 % ja eläkeläisten lukumäärän kasvavan noin 1,7 % vuonna 2012.

Pääomatuloja ovat mm. luovutusvoitot, osinkotulot, vuokratulot sekä yritystulon pääomatulo-osuus. Merkittävin pääomatuloerä on luovutusvoitot, joita syntyy muun muassa arvopaperikaupasta ja joiden kehitys riippuu varallisuusarvojen kehityksestä. Talouskriisin seurauksena luovutusvoitot alenivat noin kolmanneksella vuosina 2008 ja 2009. Vuoden 2010 verotuksesta saatujen ennakkotietojen perusteella luovutusvoittojen arvioidaan kasvaneen lähes 35 % vuonna 2010. Vuonna 2011 luovutusvoittojen arvioidaan alenevan runsaat 2 %, ja vuonna 2012 niiden ennustetaan kasvavan noin 4 %.

Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen vuoden 2012 tuloveroasteikkolaiksi sekä laeiksi eräiden verotusta koskevien lakien muuttamisesta sekä erillisen hallituksen esityksen edellä mainitun esityksen täydentämisestä. Ansiotuloveroperusteisiin tehdään 3,3 prosentin tarkistus, jolla pyritään estämään työn verotuksen kiristyminen inflaation ja ansiotason nousun seurauksena. Lisäksi pienten työtulojen verotusta kevennetään kasvattamalla työtulovähennystä. Kunnallisverotuksen perusvähennystä korotetaan. Tuloveroasteikon ylintä marginaaliveroprosenttia alennetaan. Pääomatuloverokantaa korotetaan 28 prosentista 30 prosenttiin ja pääomatulovero muutetaan progressiiviseksi siten, että verokanta on 32 % pääomatulojen 50 000 euroa ylittäviltä osin. Asuntolainan korkovähennysoikeutta rajataan siten, että vuonna 2012 vähennyskelpoista on 85 %, vuonna 2013 80 % ja vuonna 2014 75 % asuntolainan koroista. Listautumattomien yhtiöiden verovapaan osingon euromääräistä ylärajaa alennetaan 90 000 eurosta 60 000 euroon. Kestävän metsätalouden rahoituslain mukaisten tukien (ns. Kemera-tuki) verovapaus poistetaan. Kotitalousvähennystä pienennetään. Luonnollisten henkilöiden lahjoitusvähennyksen voimassaoloaikaa jatketaan vuodella. Niin sanotun avainhenkilölain eli ulkomailta tulevan palkansaajan lähdeverosta annetun lain voimassaoloa jatketaan neljällä vuodella. Muutosten vaikutus valtion tuloverojen tuottoon on esitetty alla olevassa taulukossa. Perusvähennyksen korotuksella ei ole vaikutusta valtion verotuottoihin.

Ansio- ja pääomatuloverotukseen esitettävien veroperustemuutosten vaikutus valtion verotuottoon vuonna 2012 vuoden 2011 talousarvioon verrattuna ja vuositasolla (milj. euroa)
  vaikutus vuonna 2012 vuositaso
     
Inflaation ja ansiotason nousun vaikutusta kompensoiva tarkistus veroperusteisiin -275 -300
Työtulovähennyksen kasvattaminen -177 -187
Pääomatulon verokannan nosto ja porrastus 68 157
Ansiotuloveroasteikon ylimmän marginaaliveroprosentin alentaminen -8 -8
Listaamattomien yhtiöiden osinkojen verotuksen kiristäminen 10 50
Asuntovelan korkovähennysoikeuden rajaaminen 48 52
Kotitalousvähennyksen supistaminen 43 85
Avainhenkilölain voimassaolon jatkamien -1 -1
Lahjoitusvähennyksen voimassaolon jatkaminen vuodella 0 -1
Kestävän metsätalouden rahoituslain mukaisten tukien verovapauden poistaminen 2 5
Yhteensä -290 -148
— josta verotuottoa lisäävät 171 349
— josta verotuottoa vähentävät -461 -497

Verovuosina 2008—2012 maksuunpantujen verojen määrät (milj. euroa)
  2008
toteutuma
2009
toteutuma
2010
toteutuma
2011
ennuste
2012
ennuste
           
Progressiivinen tulovero 6 222 5 339 5 104 5 100 5 100
Pääomatulovero 1 869 1 336 1 771 1 800 2 100

Kunkin verovuoden ansio- ja pääomatulovero kertyy useamman kalenterivuoden aikana. Näin ollen momentin kertymä koostuu eri verovuosilta tilitetyistä veroista. Suurin osa verovuoden verosta kertyy saman kalenterivuoden aikana ennakonpidätyksinä ja ennakoina. Seuraavana vuonna kertyvät ennakon täydennysmaksut ja osa jäännösverosta. Kertymää puolestaan pienentävät verotuksen valmistumisen jälkeen maksettavat ennakonpalautukset. Kertyneet verot tilitetään veronsaajille kuukausittain. Tilitys on verovuosikohtaista, ja veronsaajien osuudet ansio- ja pääomatuloveroista (jako-osuudet) vahvistetaan kullekin verovuodelle erikseen.

Arvio valtion ansio- ja pääomatuloveron kertymästä vuonna 2012 (milj. euroa)
   
Ansio- ja pääomatuloverojen kertymät  
— samalta verovuodelta 6 857
— aikaisemmilta verovuosilta 458
Rajoitetusti verovelvollisten maksama lähdevero 391
Yhteensä 7 706

Tuloarvion merkittävimmät riskit liittyvät pääomatuloennusteeseen sekä mahdollisiin jako-osuuksien oikaisuihin. Pääomatulot, etenkin luovutusvoitot, reagoivat talouden suhdanteisiin ansiotuloja voimakkaammin. Lisäksi niiden ennustamista vaikeuttaa se, että niistä saadaan suhteellisen vähän toteutumatietoa ennen verotuksen valmistumista. Vuoden 2012 talousarvio perustuu tietoihin vuoden 2010 pääomatuloista. Jos rahoitusmarkkinoiden epävarmuus jatkuu, luovutusvoitot saattavat jäädä huomattavastikin ennustettua alemmalle tasolle sekä vuonna 2011 että vuonna 2012. Vuoden 2011 luovutusvoittojen määrä vaikuttaa vuoden 2012 ansio- ja pääomatuloveron kertymään, koska vero luovutusvoitoista kertyy pääosin vasta verovuoden päättymistä seuraavana vuonna. Lisäksi pääomatulojen kehityksen poikkeaminen ennustetusta vaikuttaa veronsaajaryhmien jako-osuuksien arviointiin enemmän kuin ansiotuloverojen ennusteet. Valtio on pääomatuloveron ainoa veronsaaja, kun taas ansiotuloverojen veronsaajina ovat kaikki tilityskokonaisuuden veronsaajat.

Valtion jako-osuus on valtion verojen osuus ansio- ja pääomatuloverojen tilityskokonaisuuden veroista (valtion progressiivinen ansiotulovero, pääomatulovero, kunnallisvero, kirkollisvero ja sairausvakuutusmaksu). Verovuoden lopulliset verojen määrät tiedetään vasta verotuksen valmistuttua verovuotta seuraavan vuoden lokakuussa. Verovuoden aikana tilityksissä sovelletaan verotuloennusteisiin perustuvia arvioituja jako-osuuksia. Jako-osuuksia oikaistaan tarvittaessa ennusteiden muuttuessa verovuoden kuluessa. Lopullinen oikaisu veronsaajille tilitettyjen verojen määriin (ns. maksuunpanotilitys) tehdään verotuksen valmistuttua.

Ansio- ja pääomatuloveroihin kohdistuu 76 verotukea, joista 64:lle pystytään esittämään arvio tuen verotuottoa vähentävästä vaikutuksesta. Alla olevassa taulukossa on esitetty ansio- ja pääomaverotuksen verotukien valtion tuloverojen tuottoa alentava vaikutus. Monet taulukossa esitetyistä tuista vähentävät lisäksi kunnallisveron, kirkollisveron sekä sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksun tuottoa. Vuonna 2012 valtiontalouden rahoitusaseman parantamiseksi supistetaan eräitä verotukia. Asuntolainan korkovähennystä ja kotitalousvähennystä supistetaan, listaamattomien yritysten jakamien osinkojen verovapaata euromäärää pienennetään ja kestävän metsätalouden rahoitustukien verovapaus poistetaan. Toisaalta työtulovähennystä kasvatetaan pienituloisten verotuksen keventämiseksi ja lahjoitusvähennyksen sekä ns. avainhenkilölain voimassaoloaikaa jatketaan. Ansio- ja pääomaverotuksen verotukien arvioidaan vähentävän kaikkien veronsaajien verotuottoja yhteensä noin 13,8 mrd. euroa (sisältäen laskennallisen asuntotulon verovapaudesta muodostuvan verotuen, noin 2,2 mrd. euroa) v. 2012, mistä valtion veroihin kohdistuva vaikutus on noin 7,0 mrd. euroa.

Valtion ansio- ja pääomatuloveron tuottoon kohdistuvat verotuet (milj. euroa)
  2010 2011 2012
       
Sosiaaliturva, josta 1 215 1 280 1 445
— eläketulovähennys 170 170 195
— lakisääteisten eläke-, työttömyys- ja sairausvakuutusmaksujen vähentäminen 755 820 905
— vapaaehtoisten eläkevakuutusmaksujen vähentäminen 100 100 125
— lapsilisien verovapaus 110 110 130
Asuminen ja ympäristö, josta 3 255 3 305 3 855
— laskennallisen asuntotulon verovapaus 1 710 1 720 2 220
— oman asunnon myyntivoiton verovapaus 1 300 1 300 1 300
— asuntolainan korkovähennys 240 280 330
Teollisuus ja elinkeinot (mukana myös valtion pääomatuloveron tuottoa lisääviä yritystulon jakoon liittyviä verotukia), josta 185 225 140
— listaamattomien yritysten osinkohuojennus 295 330 265
Yleinen hallinto, liikenne, opetus, tiede ja kulttuuri 40 40 40
Ei eriteltävissä 1 155 1 270 1 510
Yhteensä 5 850 6 120 6 990

Toisen täydentävän esityksen (HE 128/2011 vp) selvitysosa:Lisäys talousarvioesityksen 7 686 000 000 euroon nähden on 20 000 000 euroa. Kertymäarvion korotus perustuu hallituksen esitykseen Eduskunnalle vuoden 2012 tuloveroasteikosta sekä eräiden verotusta koskevien lakien muuttamista koskevan hallituksen esityksen (HE 50/2011 vp) täydentämisestä sekä vuoden 2010 verotuksen valmistumisesta saatuihin tietoihin ja niistä aiheutuvaan valtion vuoden 2012 jako-osuusarvion muuttumiseen.

Hallituksen esitys liittyy valtion ja työmarkkinakeskusjärjestöjen raamisopimukseen ja siihen liittyen sovittuihin valtion toimenpiteisiin. Hallituksen kannanoton mukaisesti työmarkkinasopimuksen yhteydessä kompensoidaan palkansaajien työeläkemaksun vuoden 2012 noususta 0,2 prosenttiyksikön osuus ansiotuloverotusta keventämällä. Ansiotuloverotuksen keventäminen tehdään kasvattamalla työtulovähennystä sekä alentamalla tuloveroasteikon ylintä marginaaliveroprosenttia. Veroperustemuutosten arvioidaan vähentävän momentin verokertymää noin 80 milj. euroa.

Momentin kertymäarviota korottavat lisäksi noin 100 milj. euroa vuoden 2010 verotuksesta saadut tiedot ja niiden pohjalta päivitetty tuottoarvio.


2012 talousarvio 7 706 000 000
2011 IV lisätalousarvio 180 000 000
2011 II lisätalousarvio 404 000 000
2011 I lisätalousarvio -291 000 000
2011 talousarvio 7 410 000 000
2010 tilinpäätös 6 495 559 953

02. Yhteisövero

Momentille arvioidaan kertyvän 3 555 000 000 euroa.

Selvitysosa:Vero perustuu tuloverolakiin (1535/1992). Momentille kertyy valtion osuus vuoden aikana kertyvästä yhteisöjen tuloverosta. Yhteisöveron muita veronsaajia ovat kunnat ja seurakunnat.

Yhteisöveroennusteen perusteena on tieto tai arvio kunkin verovuoden lopullisesta verosta. Verovuoden 2012 yhteisöveron määrä ennustetaan arvioidun yritysten tuloskehityksen perusteella vuodesta 2011 vuoteen 2012. Yritysten tuloskehitystä arvioidaan lähinnä kansantalouden tilinpidon toimintaylijäämän muutoksen avulla. Yritysten tuloskehitys ei täysin seuraa toimintaylijäämän muutoksia. Varsinkin poikkeuksellisen voimakkaiden suhdannevaihteluiden oloissa toimintaylijäämän antama kuva yritysten tuloksista saattaa poiketa huomattavasti todellisuudesta. Ennusteen laadinnassa toimintaylijäämä tarjoaa kuitenkin luontevan lähtökohdan tarkasteltaessa yhteisöverokertymän kehitystä suhteessa koko talouden aktiviteettia kuvaavaan kasvuennusteeseen. Yhteisöveroennustetta täydennetään tarvittaessa yritysten tulostietojen ja kertymätietojen pohjalta. Yhteisövero on suhdanneherkimpiä veromuotoja, jonka tuotto on vaihdellut muita veromuotoja enemmän. Talouskasvun hidastuminen ja yritysten tulosnäkymien heikentyminen voi nopeastikin alentaa yhteisöverokertymää.

Toimintaylijäämän, yritysten tuloskehityksen ja yhteisöveron lopullisen veron arvioitu kehitys
  2009 2010 2011
ennuste
2012
ennuste
         
Toimintaylijäämän muutos, % -25 15 8 4 ½
Yritysten tuloskehitys, % -21 11 8 4 ½
Verovuoden lopullinen vero, milj. euroa 4 339 4 701 5 074 4 992
— valtion osuus yhteisöveron tuotosta, % 65,42 65,46 65,46 69,36

Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen vuoden 2012 tuloveroasteikkolaiksi sekä laeiksi eräiden verotusta koskevien lakien muuttamisesta sekä erillisen hallituksen esityksen edellä mainitun esityksen täydentämisestä. Yhteisöveroprosenttia ehdotetaan alennettavaksi vuoden 2012 alusta 1,5 prosenttiyksiköllä 26 prosentista 24,5 prosenttiin. Muutoksen arvioidaan alentavan koko yhteisöverotuottoa 306 milj. eurolla vuositasolla, josta valtion osuus on 234 milj. euroa, kuntien 67 milj. euroa ja seurakuntien 5 milj. euroa. Yhteisöverokannan alentamisen kuntien ja seurakuntien yhteisöverotuottoa pienentävä vaikutus kompensoidaan korottamalla kuntien ja seurakuntien osuutta yhteisöveron tuotosta ja alentamalla valtion osuutta vastaavasti. Lisäksi työmarkkinasopimukseen sisältyneestä palkansaajille maksettavasta kertakorvauksesta seurakunnille työnantajina aiheutuva 2 milj. euron kustannus kompensoidaan korottamalla seurakuntien jako-osuutta ja alentamalla valtion jako-osuutta.

Kuntien osuutta yhteisöveron tuotosta korotettiin väliaikaisesti 10 prosenttiyksiköllä ja seurakuntien 0,8 prosenttiyksiköllä verovuosille 2009—2011. Valtion jako-osuutta alennettiin vastaavasti. Edellä mainitun esityksen mukaisesti kuntien osuutta korotetaan edelleen väliaikaisesti 5 prosenttiyksiköllä ja seurakuntien osuutta 0,4 prosenttiyksiköllä verovuosille 2012 ja 2013, ja valtion osuutta alennetaan vastaavasti. Valtion osuus yhteisöveron tuotosta olisi 69,36 prosenttia vuonna 2012.

Lisäksi kehitysalueille suunnattuja verohuojennuksia jatketaan vuosille 2012 ja 2013. Tämän arvioidaan alentavan verotuottoa vuositasolla noin 3 milj. euroa, josta valtion osuus on noin 2,1 milj. euroa. Yhteisetuuksien verokantaa nostetaan 26 prosentista 28 prosenttiin, mikä lisää verotuottoa noin puoli miljoonaa euroa.

Yhteisöveroon ehdotettavien veroperustemuutosten vaikutus valtion verotuottoon vuonna 2012 ja vuositasolla (milj. euroa)
  vaikutus vuonna 2012 vuositaso
     
Yhteisöverokannan alentaminen -240 -234
Yhteisöverokannan alentamisen kompensaatio kunnille -64 -67
Yhteisöverokannan alentamisen ja palkansaajien kertakorvauksen kompensaatiot seurakunnille -7 -7
Kuntien ja seurakuntien yhteisövero-osuuden väliaikainen korotus vuosina 2012—2013 -250 -270
Kehitysalueiden korotetut poistot -2 -2
Yhteisetuuksien verokannan korottaminen 26 prosentista 28 prosenttiin 0 1
Yhteensä -563 -579

Verovuoden vero kertyy useamman kalenterivuoden aikana ja näin ollen momentin kertymä koostuu eri verovuosilta tilitetystä yhteisöverosta. Verovuoden lopullisesta yhteisöverosta yleensä runsas 80 % kertyy saman vuoden aikana ennakoina. Verovuoden päättymisen jälkeen ennen verotuksen valmistumista oma-aloitteisesti maksettavien ennakon täydennysmaksujen määrä vaihtelee vuosittain huomattavasti. Yrityksille myös palautetaan hakemuksesta ennakoita ennen verotuksen valmistumista. Verotuksen valmistumisen jälkeen kertyy jäännösveroja, ja kertymää pienentävät maksettavat ennakonpalautukset. Vuonna 2012 kertyy vielä veroja verovuosilta 2011 ja 2010. Nämä verot jaetaan valtiolle alennetun 65,46 prosentin jako-osuuden mukaan.

Ennuste yhteisöveron kertymästä vuonna 2012
   
Yhteisöveron kertymät eri verovuosilta, milj. euroa  
— verovuodelta 2013 368
— verovuodelta 2012 4 268
— verovuodelta 2011 520
— aikaisemmilta verovuosilta 35
Yhteensä 5 191
— josta valtion osuus 3 555

Elinkeinoverotukseen sisältyy useita verotukia. Näistä merkittävimpiä ovat irtaimen käyttöomaisuuden poistojärjestelmään sisältyvä verotuki, vajaat 600 milj. euroa, varauksista aiheutuvat verotuet, noin 130 milj. euroa, sekä käyttöomaisuusosakkeiden luovutusvoittojen verovapaus, runsaat 500 milj. euroa. Edellä esitetyt verotukien määrät ovat suuruusluokka-arvioita. Lisäksi käyttöomaisuusosakkeiden luovutusvoittojen verovapaudesta aiheutuvan verotuen määrä voi vaihdella suurestikin vuosittain riippuen osakekauppojen määrästä.

Toisen täydentävän esityksen (HE 128/2011 vp) selvitysosa:Vähennys talousarvioesityksen 3 717 500 000 euroon nähden on 162 500 000 euroa. Vähennys perustuu hallituksen esitykseen Eduskunnalle vuoden 2012 tuloveroasteikosta sekä eräiden verotusta koskevien lakien muuttamista koskevan hallituksen esityksen (HE 50/2011 vp) täydentämisestä sekä tietoihin verovuodelle 2011 maksuunpantujen yhteisöveroennakoiden alenemisesta.

Hallituksen esitys liittyy valtion ja työmarkkinakeskusjärjestöjen raamisopimukseen ja siihen liittyen sovittuihin valtion toimenpiteisiin.

Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että yhteisöveron verokantaa alennetaan varsinaisen talousarvioesityksen yhteydessä esitetyn 1 prosenttiyksikön lisäksi 0,5 prosenttiyksikköä 24,5 prosenttiin. Tämän arvioidaan alentavan valtion yhteisöverokertymää 90 milj. euroa.

Lisäksi verokannan alentamisesta muille veronsaajille aiheutuvat verotuottomenetykset kompensoidaan niiden jako-osuuksia korottamalla ja alentamalla valtion osuutta yhteisöveron tuotosta vastaavasti. Seurakunnille kompensoidaan myös jo aiemmin esitetystä yhteisöverokannan 1 prosenttiyksikön alentamisesta aiheutuva verotuottomenetys. Lisäksi seurakuntien vuoden 2012 jako-osuudessa huomioidaan työmarkkinasopimuksen mukaisen palkansaajien 150 euron kertakorvauksen kustannukset. Yhteensä seurakuntakompensaatio on 7 milj. euroa. Kuntien osalta yhteisöverokannan 0,5 prosenttiyksikön alentamisesta aiheutuva kompensaatio on noin 21 milj. euroa. Palkansaajien kertakorvauksen kustannukset ehdotetaan korvattavan kuntatyönantajille vuoden 2011 neljännessä lisätalousarvioesityksessä.

Huomioiden määräaikaisina säädettävät kompensaatiot kunnille ja seurakunnille, valtion jako-osuus yhteisöveron kokonaistuotosta olisi 69,36 prosenttia verovuodelle 2012. Kuntien jako-osuus olisi 28,34 prosenttia ja seurakuntien 2,30 prosenttia.

Alentunut yhteisöveroennakoiden maksuunpanoennuste vuodelle 2011 alentaa vuoden 2012 kertymäarviota 45 milj. euroa.


2012 talousarvio 3 555 000 000
2011 IV lisätalousarvio -111 000 000
2011 III lisätalousarvio -61 000 000
2011 II lisätalousarvio -182 000 000
2011 talousarvio 3 789 000 000
2010 tilinpäätös 2 972 396 819

03. Korkotulojen lähdevero

Momentille arvioidaan kertyvän 270 000 000 euroa.

Selvitysosa:Vero perustuu korkotulojen lähdeverosta annettuun lakiin (1550/1992). Vuonna 2011 veron määrä on 28 % talletukselle tai joukkovelkakirjalainalle Suomeen maksetusta korosta ja vuoden 2012 alusta lähtien veroprosenttia ehdotetaan korotettavaksi 30 prosenttiin. Verovelvollisia ovat luonnolliset henkilöt.

Kotitalouksien talletukset muodostavat veropohjasta suurimman osan. Vuoden 2010 lopussa suomalaisten kotitalouksien talletusten kanta Suomen rahalaitoksissa oli 74,5 mrd. euroa ja niiden keskikorko oli 0,8 %. Kotitalouksien lähdeverollisten talletusten kannan ja keskikoron arvioidaan kehittyvän seuraavasti:

  2010
toteutuma
2011
ennuste
2012
ennuste
       
Lähdeverollisten talletusten kannan muutos, % 5,4 6,3 6,7
Kotitalouksien talletusten keskikorko, % 0,8 1,0 1,3

Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen vuoden 2012 tuloveroasteikkolaiksi sekä laeiksi eräiden verotusta koskevien lakien muuttamisesta. Korkotulon lähdeveroprosenttia korotetaan 2 prosenttiyksiköllä. Muutoksen arvioidaan kasvattavan korkotulon lähdeveron tuottoa noin 20 milj. euroa vuositasolla.


2012 talousarvio 270 000 000
2011 III lisätalousarvio -40 000 000
2011 talousarvio 240 000 000
2010 tilinpäätös 205 459 135

04. Perintö- ja lahjavero

Momentille arvioidaan kertyvän 445 000 000 euroa.

Selvitysosa:Vero perustuu perintö- ja lahjaverolakiin (378/1940) ja siinä oleviin perintö- ja lahjaveroasteikkoihin. Lahjaveron osuudeksi momentin kertymästä arvioidaan 50—60 milj. euroa.

Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi perintö- ja lahjaverolain muuttamisesta. Vuoden 2012 alusta ensimmäisen veroluokan asteikkoihin lisätään uusi neljäs porras siten, että ylin veroprosentti nousee 13 prosentista 16 prosenttiin 200 000 euroa ylittävältä pesäosuuden tai lahjan osalta. Tämän muutoksen arvioidaan lisäävän veron tuottoa vuonna 2012 noin 15 milj. eurolla ja seuraavina vuosina täysipainoisena noin 35 milj. eurolla.

Perintö- ja lahjaverotukseen kohdistuu 15 erilaista verotukea, joista yritysten sukupolvenvaihdoshuojennuksen verotuen määräksi arvioidaan noin 100 milj. euroa. Muille perintö- ja lahjaverotuksen verotuille ei pystytä laskemaan euromääräistä arvoa.


2012 talousarvio 445 000 000
2011 IV lisätalousarvio -15 000 000
2011 talousarvio 405 000 000
2010 tilinpäätös 387 421 384