Talousarvioesitys 2012
11. VEROT JA VERONLUONTEISET TULOT
Selvitysosa:
Valtion verotulojen arvioidaan kasvavan noin 5 % vuonna 2012, eli noin 1,9 mrd. eurolla vuodelle 2011 budjetoituun (talousarvio ml. lisätalousarviot) verrattuna. Verotulokertymiä kasvattavat hallituksen veropoliittiset toimet valtiontalouden tasapainon turvaamiseksi. Merkittävä osa näistä toteutetaan vuonna 2012. Talouskasvun hidastumisesta ja rahoitusmarkkinoilla vallitsevasta epäluottamuksesta huolimatta työllisyyden lievä paraneminen ja kotimaisen kysynnän kasvu kasvattavat veropohjia. Keskeisimpien veropohjaerien kasvuennusteet on esitetty tuloarviomomenttien selvitysosissa.
Hallituksen veropoliittinen linjaus
Hallituksen verotusta koskevana perustavoitteena on hyvinvointipalveluiden rahoituksen turvaaminen samalla kun hallitus tavoittelee valtiontalouden tasapainoa. Valtiontalouden vahvistamiseksi veropohjaa laajennetaan. Verotuksella vahvistetaan talouskasvua ja työllisyyttä, parannetaan yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta sekä ohjataan tuotantoa ja kulutusta ympäristön kannalta kestävämpään suuntaan. Tuloeroja kavennetaan muun muassa pääomatuloveroa ja suurten perintöjen verotusta nostamalla sekä pienituloisten verotusta keventämällä.
Ansiotuloverotukseen tehdään vaalikaudella vuosittain tarkistus, jonka myötä pyritään estämään työn verotuksen kiristyminen kaikilla tulotasoilla inflaation ja ansiotason nousun vuoksi. Perusturvan varassa olevien ja pieniä ansiotuloja saavien verotusta kevennetään korottamalla kunnallisverotuksen perusvähennystä ja työtulovähennystä. Vuokra- ja omistusasumisen verokohtelun yhtenäistämiseksi asuntolainojen korkojen vähennyskelpoisuutta kavennetaan maltillisesti ja asteittain vaalikauden aikana. Kotitalousvähennystä pienennetään. Lisäksi työmarkkinakeskusjärjestöjen raamisopimuksen tukemiseksi hallitus päätti, että työeläkemaksun noususta kompensoidaan 0,2 prosenttiyksikön verran ansioverotuloverotusta keventämällä.
Yritysten työllistämis-, kasvu- ja investointimahdollisuuksia parannetaan keventämällä yritysten verotusta ja siirtämällä painopistettä maltillisesti yhteisön verotuksesta osakkaiden verotukseen. Raamisopimuksen yhteydessä yhteisöverokantaa päätettiin alentaa 0,5 prosenttiyksikköä enemmän kuin hallitusohjelmaan on kirjattu eli yhteensä 1,5 prosenttiyksiköllä 24,5 prosenttiin. Listautumattomien yritysten jakamien osinkojen verovapaan määrän raja alennetaan 60 000 euroon. Verotuksen sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja veronmaksukyvyn huomioimiseksi pääomatulojen verokanta nostetaan 30 prosenttiin ja vero muutetaan progressiiviseksi siten, että verokanta on 32 % verotettavien pääomatulojen 50 000 euroa ylittäviltä osin. Korkotulojen lähdeveroa korotetaan. Perintö- ja lahjaverotukseen lisätään uusi porras.
Verotuksen painopistettä siirretään talouskasvulle haitallisemmasta työn ja yrittämisen verotuksesta kohti ympäristö- ja terveysperusteista verotusta. Arvonlisäveroa kiristetään ulottamalla 9 prosentin verokanta koskemaan myös sanoma- ja aikakauslehtien tilauksia. Valmisteverotuksessa sekä ympäristön että terveyden kannalta haitallisten tuotteiden verotusta korotetaan. Alkoholin ja tupakan aiheuttamien haittojen ehkäisemiseksi niiden verotusta kiristetään. Makeisten, jäätelön ja virvoitusjuomien valmisteveron tasoa nostetaan. Liikenteen verotusta kiristetään. Ajoneuvoveroa ja arpajaisveroa korotetaan. Autoveron asteikkoa tarkistetaan ympäristöohjauksen vahvistamiseksi.
Veroperustemuutoksista kuntien tuloihin aiheutuvat muutokset kompensoidaan täysimääräisesti. Yhteisöveron perustemuutoksista aiheutuva veromenetys kompensoidaan myös seurakunnille. Lisäksi kuntien yhteisövero-osuus maksetaan 5 prosenttiyksiköllä korotettuna ja seurakuntien yhteisövero-osuus 0,4 prosenttiyksiköllä korotettuna vuosina 2012 ja 2013. Valtion jako-osuutta alennetaan vastaavasti.
Veroperustemuutosten vaikutus valtion verotuottoon vuositasolla (milj. euroa) | |
---|---|
vaikutus vuositasolla | |
Ansio- ja pääomatuloverot | |
— inflaation ja ansiotason nousun vaikutusta kompensoiva tarkistus veroperusteisiin | -300 |
— työtulovähennyksen kasvattaminen | -115 |
— asuntovelan korkovähennyksen supistaminen | 801) |
— kotitalousvähennyksen supistaminen | 85 |
— avainhenkilölain voimassaolon jatkaminen | -3 |
— lahjoitusvähennyksen voimassaolon jatkaminen vuodella | -1 |
— pääomatulon verokannan nosto ja porrastus | 157 |
— listaamattomien yhtiöiden osinkoverotuksen kiristäminen | 50 |
— kestävän metsätalouden rahoituslain mukaisten tukien verovapauden poisto | 5 |
Työmarkkinaratkaisun yhteydessä päätetyt toimet | |
— työtulovähennyksen kasvattaminen | -72 |
— ansiotuloveroasteikon ylimmän marginaaliveroprosentin alentaminen | -8 |
Yhteisövero | |
— yhteisöverokannan alentaminen (1 %-yks.) | -155 |
— kehitysalueiden verohuojennusten jatkaminen | -2 |
— yhteisöverokannan alentamisen kompensaatio kunnille (1 %-yks.) | -45 |
— yhteisetuuksien verokannan korottaminen | 1 |
— kuntien ja seurakuntien yhteisövero-osuuden korottaminen vuosille 2012—20132) | -270 |
Työmarkkinaratkaisun yhteydessä päätetyt toimet | |
— yhteisöverokannan alentaminen (0,5 %-yks.) | -78 |
— yhteisöverokannan alentamisen kompensaatio kunnille (0,5 %-yks.) | -22 |
— yhteisöverokannan alentamisen kompensaatio seurakunnille (1,5 %-yks.) | -5 |
— työnantajien kertakorvauksen kompensaatio seurakunnille | -2 |
Korkotulon lähdeverokannan nosto | 20 |
Perintö- ja lahjaveron porrastus | 35 |
Arvonlisäveropohjan laajentaminen lehtitilauksiin | 90 |
Valmisteverot | |
— tupakkaveron korotus | 53 |
— alkoholiveron korotus | 115 |
— makeisten, jäätelön ja virvoitusjuomien valmisteveron korotus | 50 |
— liikenteen polttonesteiden veron korotus | 125 |
— arpajaisveron korotus | 34 |
Autoveron tarkistaminen ympäristöohjauksen tehostamiseksi | 90 |
Ajoneuvoveron korotus | 1403) |
Yhteensä | 52 |
— josta verotuottoa lisäävät | 1 130 |
— josta verotuottoa vähentävät | -1 078 |
1) Kun muutos täysimääräisesti voimassa vuonna 2014.
2) Kuntien jako-osuuskorotus oli 10 %-yksikköä vuosina 2009—2011, joten suhteessa edelliseen vuoteen korotuksen jatkaminen 5 %-yksikön suuruisena lisää valtion verotuloa.
3) Kun muutos täysimääräisesti voimassa vuonna 2013.
Veroperustemuutokset lisäävät valtion verotuottoa vuositasolla yhteensä noin 40 milj. eurolla. Voimaantulovuonna monien perustemuutosten vaikutus jää pienemmäksi muun muassa verojen maksamiseen liittyvästä viiveestä johtuen.
Välillisten verojen osuus valtion verotuloista on kasvanut viime vuosina. Tämä kehitys jatkuu vuonna 2012, kun verotuksen painopistettä siirretään edelleen työn verottamisesta kulutuksen verotukseen.
Valtion verotulot verolajeittain vuosina 2008—2012 (milj. euroa) | |||||
---|---|---|---|---|---|
2008 tilinpäätös |
2009 tilinpäätös |
2010 tilinpäätös |
2011 budjetoitu1) | 2012 varsinainen talousarvio |
|
Tuloon ja varallisuuteen perustuvat verot | 15 081 | 10 328 | 10 061 | 11 728 | 11 976 |
Liikevaihtoon perustuvat verot | 14 704 | 14 001 | 14 415 | 15 786 | 16 527 |
Valmisteverot | 4 963 | 5 092 | 5 284 | 6 091 | 6 702 |
Muut verot ja veronluonteiset tulot | 2 465 | 2 113 | 2 446 | 2 658 | 2 932 |
Yhteensä | 37 213 | 31 534 | 32 206 | 36 263 | 38 137 |
1) Talousarvio ja lisätalousarviot
Verotuksen kokonaistasoon vaikuttavat valtion päätösten lisäksi kunnallisverotuksen ja sosiaalivakuutusmaksujen taso. Seuraavassa taulukossa on esitetty suhteessa bruttokansantuotteeseen kansantaloudessa kertyvät verot yhteensä (kokonaisveroaste) sekä sektoreittain ja verolajeittain jaoteltuna.
Julkisyhteisöjen saamat verotulot sektoreittain ja verolajeittain, % BKT:sta | |||||
---|---|---|---|---|---|
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | |
Sektoreittain: | |||||
Verot ja sosiaalivakuutusmaksut yhteensä | 42,8 | 42,5 | 42,1 | 43,1 | 43,3 |
Valtio | 21,2 | 19,5 | 19,1 | 20,4 | 20,5 |
Kunnat | 9,4 | 10,2 | 10,3 | 10,1 | 10,0 |
Soturahastot | 12,1 | 12,8 | 12,7 | 12,6 | 12,8 |
Verolajeittain: | |||||
Verot ja sosiaalivakuutusmaksut yhteensä | 42,8 | 42,5 | 42,1 | 43,1 | 43,3 |
Välittömät verot | 17,8 | 16,3 | 16,1 | 16,5 | 16,2 |
Tuotannon ja tuonnin verot | 12,9 | 13,4 | 13,3 | 14,0 | 14,2 |
Sosiaalivakuutusmaksut | 12,2 | 12,9 | 12,7 | 12,6 | 12,8 |
Verotuet
Verotuet ovat verolainsäädännössä tukemistarkoituksessa määriteltyjä poikkeuksia verotuksen normaalista perusrakenteesta1). Verotukia on noin 200 kappaletta, joista kaikkien euromääräistä arvoa ei pystytä laskemaan. Aineistopuutteista johtuen myös monet alla olevassa taulukossa esitetyt verotuet ovat suuruusluokka-arvioita. Verotukien kokonaismäärää arvioitaessa on otettava huomioon että osa tuista on päällekkäisiä, eikä verotuen poistaminen välttämättä lisäisi verotuloja vastaavalla määrällä koska tuet vaikuttavat hintoihin ja käyttäytymiseen. Kunkin verotuloarviomomentin selvitysosassa on esitetty merkittävimmät momentin tuottoa alentavat verotuet. Verotukien määräksi arvioidaan noin 23 mrd. euroa vuonna 2012. Valtion verotuottoihin tästä kohdistuu vajaat 16 mrd. euroa.
Vuonna 2012 valtiontalouden rahoitusaseman parantamiseksi supistetaan eräitä verotukia. Asuntolainan korkovähennystä ja kotitalousvähennystä supistetaan, listaamattomien yritysten jakamien osinkojen verovapaata euromäärää pienennetään, kestävän metsätalouden rahoitustukien verovapaus poistetaan ja sanoma- ja aikakauslehtien arvonlisäverokantaa korotetaan. Energiaintensiiviselle teollisuudelle maksettavaa energiaverotukea kasvatetaan. Toisaalta työtulovähennystä kasvatetaan pienituloisten verotuksen keventämiseksi ja siihen tehdään inflaatiokorjaus. Lisäksi lahjoitusvähennyksen, ns. avainhenkilölain sekä kehitysalueiden korotettujen poistojen voimassaoloaikaa jatketaan ja yhteisetuuksien verokannaksi säädetään 28 prosenttia. Nämä vuotta 2012 koskevat veroperustemuutokset kasvattavat verotukia nettomääräisesti arviolta noin 10 milj. euroa.
Verotuet 2010—2012 (milj. euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 | 2011 | 2012 | |
Yleinen hallinto | 15 | 15 | 15 |
Opetus, tiede ja kulttuuri | 157 | 161 | 171 |
Sosiaaliturva | 4 400 | 4 606 | 5 026 |
Terveydenhuolto | 368 | 392 | 409 |
Asuminen ja ympäristö | 4 320 | 4 329 | 4 948 |
Maa- ja metsätalous | 135 | 131 | 130 |
Liikenne | 1 797 | 1 873 | 1 613 |
Teollisuus ja elinkeinot | 5 806 | 7 053 | 7 036 |
Ei eriteltävissä | 3 381 | 3 541 | 3 716 |
Yhteensä | 20 379 | 22 101 | 23 064 |
Osaston tuloarviot vuosina 2010—2012
v. 2010 tilinpäätös 1000 € |
v. 2011 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2012 varsinainen talousarvio 1000 € |
Muutos 2011—2012 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Tulon ja varallisuuden perusteella kannettavat verot | 10 060 837 | 11 844 000 | 11 976 000 | 132 000 | 1 |
---|---|---|---|---|---|---|
01. | Ansio- ja pääomatuloverot | 6 495 560 | 7 410 000 | 7 706 000 | 296 000 | 4 |
02. | Yhteisövero | 2 972 397 | 3 789 000 | 3 555 000 | - 234 000 | - 6 |
03. | Korkotulojen lähdevero | 205 459 | 240 000 | 270 000 | 30 000 | 13 |
04. | Perintö- ja lahjavero | 387 421 | 405 000 | 445 000 | 40 000 | 10 |
04. | Liikevaihdon perusteella kannettavat verot ja maksut | 14 415 880 | 15 365 100 | 16 527 000 | 1 161 900 | 8 |
01. | Arvonlisävero | 13 710 452 | 14 571 000 | 15 712 000 | 1 141 000 | 8 |
02. | Eräistä vakuutusmaksuista suoritettava vero | 584 259 | 638 000 | 665 000 | 27 000 | 4 |
03. | Apteekkimaksut | 121 170 | 156 100 | 150 000 | - 6 100 | - 4 |
08. | Valmisteverot | 5 284 245 | 5 990 000 | 6 702 000 | 712 000 | 12 |
01. | Tupakkavero | 698 185 | 704 000 | 753 000 | 49 000 | 7 |
04. | Alkoholijuomavero | 1 284 318 | 1 309 000 | 1 399 000 | 90 000 | 7 |
05. | Makeisten, jäätelön ja virvoitusjuomien valmistevero | 37 010 | 115 000 | 181 000 | 66 000 | 57 |
07. | Energiaverot | 3 252 213 | 3 850 000 | 4 356 000 | 506 000 | 13 |
08. | Eräiden juomapakkausten valmistevero | 12 520 | 12 000 | 13 000 | 1 000 | 8 |
10. | Muut verot | 2 338 587 | 2 520 000 | 2 809 000 | 289 000 | 11 |
03. | Autovero | 941 127 | 1 012 000 | 1 209 000 | 197 000 | 19 |
05. | Varainsiirtovero | 519 550 | 550 000 | 540 000 | - 10 000 | - 2 |
06. | Arpajaisvero | 144 700 | 162 000 | 200 000 | 38 000 | 23 |
07. | Ajoneuvovero | 691 298 | 706 000 | 770 000 | 64 000 | 9 |
08. | Jätevero | 41 912 | 90 000 | 90 000 | — | — |
19. | Muut veronluonteiset tulot | 106 976 | 111 074 | 123 048 | 11 974 | 11 |
02. | Lästimaksut | 848 | 800 | 800 | — | — |
03. | Ratavero | 17 957 | 20 800 | 18 600 | - 2 200 | - 11 |
04. | Eräät viestinnän maksut | 6 429 | 5 598 | 5 898 | 300 | 5 |
05. | Lentoliikenteen valvontamaksu | 6 121 | 7 800 | 10 450 | 2 650 | 34 |
06. | Väylämaksut | 69 017 | 68 476 | 80 300 | 11 824 | 17 |
08. | Öljyjätemaksu | 3 813 | 4 600 | 4 000 | - 600 | - 13 |
09. | Muut verotulot | 2 792 | 3 000 | 3 000 | — | — |
Yhteensä | 32 206 527 | 35 830 174 | 38 137 048 | 2 306 874 | 6 |