Statsbudgeten 2019
Förklaring:Effektmålet för Brottspåföljdsmyndigheten är att minska risken för återfallsbrott för dem som avtjänar straff. Målet för Brottspåföljdsmyndigheten är att handleda personer som avtjänar straff till ett liv utan brott med stöd av samhällets allmänna servicesystem. Målet är att säkerställa rättssäkerheten och enhetlig praxis samt att öka planmässig och progressiv frigivning.
Den minskning av fångtalet som pågått länge beräknas bli långsammare och antalet fångar beräknas kvarstå på nuvarande nivå också år 2019. Antalet sakkunnigutlåtanden och samhällspåföljder beräknas öka något jämfört med 2018 års nivå på grund av ändringen av lagstiftningen om tilläggspåföljder i samband med villkorligt fängelse.
Verksamhetens omfattning
2017 utfall |
2018 uppskattning |
2019 uppskattning |
|
Antalet fångar i genomsnitt | 3 035 | 2 980 | 2 980 |
Antal som placerats i fängelse från frihet | 5 401 | 5 400 | 5 400 |
Antal samhällspåföljder som avtjänas i genomsnitt | 2 968 | 2 950 | 2 980 |
Samhällspåföljder som ska verkställas | 3 604 | 3 600 | 3 720 |
Sakkunnigutlåtanden som begärts i anslutning till påföljder | 6 373 | 6 350 | 6 850 |
Målet är att minska frigivning direkt från slutna fängelser och att öka placeringarna i öppna anstalter. Dagligen avtjänar i genomsnitt 230 fångar övervakad frihet på prov 2019. Fångars deltagande i aktiviteter och tid utanför cellen samt interaktionen mellan personalen och de som avtjänar straff ökas. Innehållet för verkställigheten av samhällspåföljder utvecklas. Samarbetet med aktörer utanför fängelset som producerar tjänster ökas särskilt i fråga om social- och hälsovården, arbetskraftsmyndigheterna och utbildningsanordnare. Kontinuiteten för vården och rehabiliteringen inom mentalvårdsarbetet och alkohol- och drogarbetet efter avtjänat straff säkerställs särskilt. Som en del av regeringens åtgärdsprogram för förebyggande av långtidsbostadslöshet stärker man boendekunskaperna hos brottspåföljdsklienter och förbättrar man boendesituationen efter frigivningen. De åtgärder som reformen av häktningslagen förutsätter genomförs.
Förverkligandet av en opartisk och lagenlig behandling av brottspåföljdsklienter förbättras genom en effektivare och tydligare behandling av laglighetsövervakningens ställningstaganden samt Brottspåföljdsmyndighetens normstyrning och beredning och genomförande av lagändringar. År 2019 fortsätts utvecklandet av de elektroniska tjänsterna för fångar och samhällspåföljdsklienter. Förebyggandet av radikalisering i fängelserna effektiviseras genom att utveckla kontaktarbetet med utländska fångar. Utvecklingen och planeringen av organisationsstrukturer, produktivitetsfrämjande arbets- och förfaringsprocesser samt nätverket av verksamhetsställen så att de är ändamålsenliga för verksamheten fortsätts. Personalutbildningen reformeras och uppgiftsbeskrivningarna görs mångsidigare. Tjänstestrukturen och tjänstebenämningarna reformeras.
Uppgifter om personalen
2017 utfall |
2018 uppskattning |
2019 mål |
|
Antal anställda, årsv. | 2 484 | 2 518 | 2 573 |
VMBaro ledarskapsindex | 3,02 | 3,05 | 3,10 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 14,7 | 14,5 | 14,2 |
01. Brottspåföljdsmyndighetens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 216 499 000 euro.
Av anslaget får högst 2 000 000 euro användas till sänkning av de hyresandelar för Brottspåföljdsmyndighetens personalbostäder som föranleds av funktionella behov.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition om ändring av lagstiftningen om tilläggspåföljder i samband med villkorligt fängelse samt en proposition om ändring av bestämmelserna om övervakning av villkorlig frihet.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen med hänvisning till förklaringsdelen under moment 25.10.03 en proposition till riksdagen med förslag till ändring av 17 kap. i strafflagen, 185 § i utlänningslagen och 44 § i territorialövervakningslagen.
I samband med beredningen av budgetpropositionen har justitieministeriet preliminärt ställt upp följande mål för 2019:
2017 utfall |
2018 uppskattning |
2019 mål |
|
Verksamhetens mål | |||
Anstaltssäkerhetsindex1) | 112 | 110 | 105 |
Andel fångar vid öppna anstalter i genomsnitt per dag, % | 43 | 42 | 43 |
Fångars deltagande i verksamhet, % av den tid som dagligen finns tillgänglig för funktioner | 69 | 70 | 72 |
Andel som slutfört övervakad frihet på prov, % avslutade | 84 | 82 | 82 |
Andel som slutfört samhällstjänst, % avslutade | 83 | 83 | 83 |
Produktivitet | |||
Fångar, i genomsnitt per dag/årsv. | 1,4 | 1,4 | 1,4 |
Antal samhällspåföljder som avtjänas, i genomsnitt per dag/årsv. | 11,6 | 11,5 | 10,8 |
Resurshushållning | |||
Omkostnader (netto)/fånge | 58 830 | 60 500 | 62 300 |
Omkostnader (netto)/person som avtjänar en samhällspåföljd | 5 865 | 6 100 | 6 400 |
1) Genomsnittet för åren 2011—2014 utgör indexvärdet 100. När indexet stiger minskar säkerhetsnivån.
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Verkställighet av straff | 191 107 |
Styrning, utveckling och administrering av verkställigheten (centralförvaltningen) | 7 762 |
Brottspåföljdsområdets utbildningscentral | 2 542 |
Verkställighetsenheten | 1 715 |
Tjänster som köps av servicecentraler | 13 373 |
Sammanlagt | 216 499 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 219 981 | 221 980 | 229 450 |
Bruttoinkomster | 14 003 | 12 182 | 12 951 |
Nettoutgifter | 205 978 | 209 798 | 216 499 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 21 686 | ||
— överförts till följande år | 26 572 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)1)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 9 448 | 8 357 | 8 360 |
— övriga intäkter | 894 | 833 | 830 |
Intäkter sammanlagt | 10 342 | 9 190 | 9 190 |
---|---|---|---|
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 14 974 | 13 342 | 13 340 |
— andel av samkostnader | 11 713 | 10 512 | 10 500 |
Kostnader sammanlagt | 26 687 | 23 854 | 23 840 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -16 345 | -14 664 | -14 650 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 39 | 39 | 39 |
1) Omfattar kostnadsmotsvarighetskalkyler för arbetsverksamhet och anstaltsbutiker.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
"Centraliserad bokföring"-besparing (regeringsprogr. 2015) (omfördelats till moment 33.01.06) | 7 |
Komplettering av systemet med tilläggspåföljder i samband med villkorligt fängelse | 1 100 |
Minskning av risken för återfall i allvarliga våldsbrott | 670 |
Utgifter för brott mot inreseförbud | 27 |
Ökning av Valtoris serviceavgifter | 614 |
”Från upphandling till betalning"-besparing (regeringsprogr. 2015) (omfördelats till moment 33.01.06) | 14 |
Besparing i lokalutgifter (regeringsprogr. 2015) | -2 048 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -154 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -50 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 306 |
Inre säkerhet och rättsvård (regeringsprogr. 2015) | 82 |
Lönejusteringar | 4 346 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -1 130 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -1 116 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -393 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -39 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | 1 355 |
Ändring i pensionsavgiftsstrukturen | 79 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -99 |
Nivåförändring | 3 130 |
Sammanlagt | 6 701 |
2019 budget | 216 499 000 |
2018 I tilläggsb. | 1 314 000 |
2018 budget | 209 798 000 |
2017 bokslut | 210 864 000 |
74. Arbeten vid öppna anstalter (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas4 700 000 euro.
Av anslaget får högst 1 700 000 euro användas för arbeten vid öppna anstalter för en kommuns, en församlings eller ett allmännyttigt samfunds arbetsprojekt. Anslaget får också användas till markbyggnadsarbeten och till underhåll av nationalegendomar. Arbetsprojekten är kulturhistoriskt värdefulla eller kan förenas med rehabiliteringsverksamhet som delvis bekostas av instansen i fråga. Anslaget får användas särskilt i långtidsprojekt för utgifter för nödvändiga stödfunktioner som krävs för skapande av förutsättningar för byggnadsprojekt som även genomförs som arbete vid öppna anstalter, såsom renovering av fångarnas bostadsrum.
Förklaring:Med anslaget för öppna anstalter kan man sysselsätta fångar och renovera kulturhistoriskt värdefulla objekt. Arbetsprojekten finns bl.a. vid objekt i Förvaltningsnämnden för Sveaborgs, Forststyrelsens, Museiverkets, Senatfastigheters och kommunernas regi. Målet är att sysselsätta i genomsnitt 190 fångar vid öppna anstalter. Utgifterna för sysselsättning och uppehälle är ca 25 000 euro per fånge och år.
2019 budget | 4 700 000 |
2018 budget | 4 700 000 |
2017 bokslut | 4 700 000 |