Statsbudgeten 2019
01. Ministeriet och förvaltningen
Förklaring:I enlighet med sin verksamhetsidé utarbetar justitieministeriet som en del av statsrådet rättspolitiska riktlinjer och utvecklar författningspolitiken som en del av statsrådet, samt styr sitt verksamhetsområde. Justitieministeriets mål är ett öppet, aktivt och tryggt samhälle, där alla kan lita på att deras rättigheter tillgodoses. Justitieministeriet ställer upp följande preliminära mål för sin verksamhet 2019.
År 2019 ordnas riksdagsval samt Europaparlamentsval och landskapsval.
Genomförandet av det demokratipolitiska handlingsprogrammet och handlingsplanen för grundläggande och mänskliga rättigheter samt nationalspråksstrategin fortsätts. De program som godkänts av statsrådet skapar ramar för projekt genom vilka man bl.a. förbättrar olika befolkningsgruppers medvetenhet om sina egna rättigheter och möjligheter till deltagande. Tillgodoseendet av de språkliga rättigheterna följs särskilt i samband med social- och hälsovårdsreformen. Elektroniska demokratitjänster utvecklas också i förhållande till andra digitala tjänster inom statsrådet.
Målet är att fortsätta att påverkan för att uppdatera lagstiftningen som gäller handlingsoffentlighet för EU-institutionernas handlingar i enlighet med Lissabonfördraget samt en tillämpning av den som gynnar öppenhet. Under EU-ordförandeskapsperioden finns det bättre möjligheter för detta än tidigare, liksom för påverkan för åstadkommande av lagstiftning om god förvaltning i EU-institutionerna under den nya kommissionens mandatperiod.
Det ömsesidiga förtroendet och dialogen med sametinget förbättras.
Likabehandling och goda etniska relationer främjas. Diskriminering och hatretorik förhindras.
Under Finlands EU-ordförandeskapsperiod främjas åtgärder som stöder genomförandet av rättsstatsprincipen och de grundläggande fri- och rättigheterna inom EU.
De nya anvisningarna för utarbetande av regeringspropositioner tas i bruk. En bättre lagstiftning inom EU främjas.
De lagförslag som görs upp i statsrådet granskas vid justitieministeriet ur lagteknisk synvinkel.
En proposition med förslag till en reform av inlösningslagen lämnas till riksdagen.
Konkursförfarandet förenklas, görs snabbare och förtydligas.
Miljöansvaret för konkursbon förtydligas.
Bestämmelserna om konsumentmyndigheternas befogenheter revideras och till konsumentskyddslagen fogas bestämmelser om ansvar för fel i fråga om tjänster som gäller en person.
Genomförandet av reformen av lagen angående vårdnad om barn tillses.
Ekonomi- och skuldrådgivningens uppgifter överförs från regionförvaltningsverken och kommunerna till statens rättshjälpsbyråer den 1 januari 2019. Organiseringen av uppgifterna till rättshjälpsbyråerna stöds och införandet av enhetliga förfaringssätt främjas. Utvecklandet av ekonomi- och skuldrådgivningens serviceprocesser fortsätts.
För att förebygga överskuldsättning och hjälpa överskuldsatta effektiviseras informationen till allmänheten om ekonomi- och skuldrådgivningstjänsterna och utvecklas samarbetsformer och nätverk med aktörer som erbjuder ekonomi- och skuldrådgivningstjänster, såsom kommunernas socialväsende. Det skapas en verksamhetsmodell för åtgärder inom utsökning för att förebygga överskuldsättning.
Av de sex stora IKT-utvecklingsprojekten inom förvaltningsområdet avslutas fyra före utgången av 2019. Projekten för att uppdatera den grundläggande informationstekniken (integrationsprojektet och OHTIEKE) slutförs, varefter förvaltningsområdet har statens gemensamma produktifierade tjänster inom grundläggande informationsteknik och uppdaterade arbetsredskapsprogram till sitt förfogande. Ändringar i informationssystemen och e-tjänster till stöd för reformeringen av utsökningens struktur vidareutvecklas ännu år 2019. Inom projektet för utveckling av informationssystem för Rättsregistercentralens myndighetsverksamhet (eORK) utvecklas myndigheternas och medborgarnas e-tjänster till den 31 december 2019. Också förvaltningsdomstolarnas HAIPA-projekt övergår i drift vid ingången av 2020. Genom statens och förvaltningsområdets gemensamma tjänster, arbete för en helhetsarkitektur och regelbundna uppföljning främjas utvidgningen av e-tjänster samt fortskridandet av och kompabiliteten hos IKT-projekten. Elektroniska tjänster främjas och lägesbilden i fråga om dem upprätthålls i enlighet med digtaliseringsplan som utarbetats. Artificiell intelligens och ny teknik utnyttjas kontrollerat.
Rättssäkerheten utvecklas och anpassas till de allt stramare ekonomiska ramarna utifrån riktlinjerna enligt reformprogrammet för rättsvården för åren 2013—2025 som blev färdig 2013 och uppdateringarna av det. Åtgärder ska garantera medborgarnas rättssäkerhet, göra det möjligt för sektorerna inom rättsvården att koncentrera sig på sina kärnuppgifter, minska brottsligheten och utveckla påföljdssystemet samt påverka det rättsliga samarbetet inom EU.
Regeringen har överlämnat en proposition till riksdagen med förslag till lag om rättegång i förvaltningsärenden och till vissa lagar som har samband med den (RP 29/2018 rd). Målet är att lagarna ska träda i kraft under första halvåret 2019.
Reglering för att lätta upp straffprocessen införs.
Ostridiga fordringsmål och vissa andra civilrättsliga mål (s.k. summariska ärenden) koncentreras till vissa tingsrätter.
Genomförandet av den helhetsplan för rättshjälpsverksamheten som färdigställdes 2016 fortsätts. Rättsbiträdenas riksomfattande joursystem utvecklas utgående från den utredning som färdigställs år 2018. Ändringsbehovet i fråga om den rättshjälp som medborgare och asylsökande behöver bedöms med utgångspunkt i den redogörelse som blir klar år 2019. Målet är att tjänsterna med hjälp av olika kanaler och metoder ska produceras kundorienterat och mångsidigt så att tjänsterna är lättåtkomliga för medborgarna.
Beredningen av reformeringen av utsökningens struktur fortsätts. Behövliga tjänstekollektivavtal förs.
Utvidgningen av tillämpningsområdet för bötesförfarande sätts i kraft.
Strafflagens bestämmelser om sexuellt utnyttjande av barn preciseras.
Straffet för brott mot inreseförbud skärps.
Det lokala brottsförebyggandet utvecklas i enlighet med statsrådets principbeslut från 2016.
Brottspåföljdsmyndighetens nätverk av lokaler förnyas under åren 2016—2019 i enlighet med beslutet från hösten 2015. Planeringen av nya byggnader för fängelserna i Uleåborg och Vaala inleds. Justitieministeriets beslut i anknytning till utvecklandet av Brottspåföljdsmyndighetens lokaler bereds.
Datasystemet ROTI bereds och tas i bruk. De lagstiftningsändringar som föranleds av ibruktagandet bereds med målet att lämna en regeringsproposition 2019.
Den rättspolitiska kunskapsbasen som stöder beslutsfattandet stärks särskilt genom stöd till Institutet för kriminologi och rättspolitik.
Därtill ökas det förvaltningsövergripande samarbetet för att effektivisera tillträdet till normaltjänster för personer som avtjänar straff.
Man deltar i det förvaltningsövergripande programmet för utveckling av barn- och familjetjänster för att utveckla service för unga förbrytare.
Gemensamma beredningsprocesser utvecklas vidare för justitieministeriet och Brottspåföljdsmyndigheten.
Vid fördelningen av de knappa resurserna beaktas rättssäkerheten och realiserandet av straffansvaret samt ärendenas behandlingskedjor.
De nationella genomförandeåtgärder som föranleds av Europeiska åklagarmyndigheten (EPPO), som inrättades i oktober 2017, och Eurojust-förordningen, som sannolikt kommer att godkännas år 2018, fortsätts.
Finland deltar i EU:s åtgärder för bekämpning av terrorism bland annat genom att främja det projekt om utbyte av information om tredjelandsmedborgares domar i brottmål och inrättande av ett centraliserats system (ECRIS) som är under förhandling.
Vid ingången av 2019 finns det 20 tingsrätter, dvs. antalet minskar från nuvarande 27. Målet med reformen är att öka effektiviteten och samtidigt utnyttja domarnas kompetens på ett mångsidigare sätt än hittills. Avsikten är att behandlingen av summariska tvistemål i Fastlandsfinland år 2019 ska centraliseras till åtta tingsrätter. År 2019 fortsätts beredningen av inrättandet av en domstolsmyndighet så att myndigheten kan inleda sin verksamhet vid ingången av 2020. År 2018 dras det upp riktlinjer för de fortsatta åtgärderna med anledning av redogörelsen om rättshjälps- och intressebevakningsmyndigheten. Beredningen av strukturreformen inom utsökningsväsendet fortsätts. Målet är att strukturreformen ska träda i kraft år 2020. Genom reformen organiseras utsökningsväsendet så att det utgör en enda myndighet. Samtidigt fördelas utsökningens verkställighetsuppdrag på ett nytt sätt mellan olika personalgrupper efter ärendets natur och svårighetsgrad. Automatiseringen av ärendehanteringen och ökandet av möjligheterna att använda elektroniska tjänster stöder också reformen. Åtgärderna för att effektivisera strukturen och verksamheten hos Brottspåföljdsmyndigheten fortsätts.
Uppgifter om personalen
2017 utfall |
2018 uppskattning |
2019 uppskattning |
|
Justitieministeriet | |||
Årsverken | 254 | 265 | 261 |
Arbetstillfredsställelseindex | 3,8 | 3,7 | 3,7 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 7,4 | 7,4 | 7,4 |
Övriga särskilda ämbetsverk | |||
Årsverken | 228 | 257 | 288 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 7,4 | 7,4 | 7,4 |
01. Justitieministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 20 933 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella sammanslutningar, till finansiering av forsknings- och utvecklingsprojekt som är godkända av justitieministeriet samt till demokratipriser.
Förklaring:
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall | 2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 21 235 | 20 388 | 21 333 |
Bruttoinkomster | 400 | 400 | 400 |
Nettoutgifter | 20 835 | 19 988 | 20 933 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 6 482 | ||
— överförts till följande år | 6 004 |
Beräknad användning av anslaget
årsv. | % | |
Strategier för och uppföljning av samhällspolitiken | 15 | 6 |
Styrningen inom ministeriets ansvarsområde och verksamhets- och ekonomiplanering, samt uppföljning | 28 | 11 |
Beredning av lagstiftning och uppföljning | 47 | 18 |
EU-ärenden och internationella ärenden | 13 | 5 |
Ministeriets övriga specialuppgifter | 25 | 9 |
Stödfunktioner | 78 | 30 |
Frånvaro med lön | 55 | 21 |
Sammanlagt | 261 | 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Justering av den andel av löneglidningsbesparingen som gäller statsrådets förvaltningsenhet (överföring till moment 23.01.01) | -5 |
Projektet automatisk anonymisering och innehållsbeskrivning av dokument som innehåller personuppgifter (finansiering 2019) (överföring från moment 28.70.20) | 240 |
Styrning av ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning (1 årsverke) (överföring från moment 32.40.01) | 62 |
Tryggande av verksamheten för Opinionsnämnden för massmedier (överföring till moment 25.01.50) | -30 |
Valundersökning | 200 |
Återföring av den andel av besparingarna som gäller statsrådets förvaltningsenhet från moment 23.01.01 | 32 |
Överföring av beredningsansvaret för hyreslagstiftningen | 25 |
Överföring av en tjänst till moment 25.10.03 (-1 årsv.) | -30 |
Lönejusteringar | 631 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -260 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -127 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -58 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -6 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | 174 |
Ändring i pensionsavgiftsstrukturen | 112 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -15 |
Sammanlagt | 945 |
2019 budget | 20 933 000 |
2018 I tilläggsb. | 250 000 |
2018 budget | 19 988 000 |
2017 bokslut | 20 357 000 |
03. Omkostnader för myndigheter som verkar i anslutning till justitieministeriet (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 9 453 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av omkostnaderna för barnombudsmannens byrå, jämställdhetsombudsmannens byrå, diskrimineringsombudsmannens byrå, dataombudsmannens byrå, olycksutredningscentralen, diskriminerings- och jämställdhetsnämnden, datasekretessnämnden, underrättelseombudsmannen samt Europeiska institutet för kriminalpolitik, verksamt i anslutning till Förenta nationerna
2) till betalning av stipendier som Europeiska institutet för kriminalpolitik delar ut.
Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster inte inkomster av avgifter för de tillsynsuppgifter som anges i 305 § i informationssamhällsbalken (917/2014).
Förklaring:Barnombudsmannen har till uppgift att inom sitt verksamhetsområde bedöma och främja förverkligandet av barnens intressen och rättigheter på allmän förvaltningsnivå, samhällspolitisk nivå och lagstiftningsnivå samt att främja fullgörandet av den av Förenta Nationernas generalförsamling antagna konventionen om barnets rättigheter (FördrS 59–60/1991). Barnombudsmannen rapporterar till FN:s kommitté för barnets rättigheter, statsrådet och riksdagen. Barnombudsmannen tar initiativ och begär utredningar om brister som ombudsmannen lagt märke till. För att främja barns ställning och rättigheter samt myndighetssamarbetet i dessa frågor bistås barnombudsmannen av barnombudsmannadelegationen.
Jämställdhetsombudsmannen övervakar att lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män (609/1986) iakttas och främjar genom initiativ, råd och anvisningar förverkligandet av lagens syfte. Jämställdhetsombudsmannen informerar om jämställdhetslagstiftningen och dess tillämpningspraxis samt följer att jämställdhet mellan kvinnor och män genomförs på samhällslivets olika områden. Jämställdhetsombudsmannen ger anvisningar och rådgivning till den som misstänker diskriminering på grund av kön, könsidentitet, eller könsuttryck, utreder brott mot diskrimineringsförbud och strävar till att öka kunskapen om de rättigheter och skyldigheter som anknyter till jämställdhetslagen. Jämställdhetsombudsmannen handlar så att jämställdheten mellan könen främjas i samhället, på arbetsplatser och i läroanstalter på det sätt som avses i jämställdhetslagen.
Diskrimineringsombudsmannen ska övervaka att lagen om likabehandling följs på det sätt som bestäms i den nämnda lagen samt även i övrigt främja likabehandling och förhindra diskriminering. Dessutom är diskrimineringsombudsmannen nationell rapportör om människohandel och övervakar avlägsnande av utlänningar ur landet. Delegationen för likabehandlingsärenden verkar under ledning av diskrimineringsombudsmannen och främjar samarbetet mellan myndigheter, frivilligorganisationer och andra aktörer när de gäller att ingripa i diskriminering och främja likabehandling.
Effektmål för diskrimineringsombudsmannen och jämställdhetsombudsmannen är att säkerställa lika deltagande så, att inte t.ex. personens kön, ursprung, funktionsnedsättning, ålder, sexuella läggning eller övertygelse begränsar hans eller hennes möjligheter.
Diskriminerings- och jämställdhetsnämnden behandlar och avgör ärenden som enligt diskrimineringslagen och lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män hör till nämndens uppgifter.
Dataombudsmannen ska behandla och avgöra ärenden som gäller behandling av personuppgifter och kreditupplysningar så som föreskrivs i personuppgiftslagen (523/1999) och kreditupplysningslagen (527/2007) samt sköta övriga uppgifter som följer av de nämnda lagarna. Dataombudsmannens byrå upprätthåller och främjar den grundläggande rätten till integritet och förtroendet för samhällets tjänster. Dessutom är byrån med och utvecklar informationssamhället i Finland och EU. EU:s allmänna dataskyddsförordning som trädde i kraft i maj 2016 utvidgar betydligt uppgiftsområdet inom övervakningen av dataskyddet. Dataskyddsförordningen kompletteras och preciseras genom nationell lagstiftning. Regeringen har överlämnat en proposition med förslag till en ny nationell dataskyddslag till riksdagen. Avsikten var att dataskyddslagen skulle träda i kraft den 25 maj 2018 och samtidigt skulle också EU:s allmänna dataskyddsförordning börja tillämpas.
Olycksutredningscentralen ska enligt lagen om säkerhetsutredning av olyckor och vissa andra händelser (525/2011) utveckla och upprätthålla beredskapen att inleda utredningar av olyckor, effektivt och tillförlitligt utreda orsakerna till olyckor och på basis av orsakerna ge säkerhetsrekommendationer, och följa med hur de iakttas.
Underrättelseombudsmannen ska övervaka lagenligheten vid användning av underrättelseinhämtningsmetoder och tillgodoseendet av de grundläggande och mänskliga rättigheterna i underrättelseverksamheten.
Europeiska institutet för kriminalpolitik som är verksamt i anslutning till Förenta Nationerna producerar internationella sakkunnigtjänster inom kriminalpolitikens område. Institutets verksamhet styrs centralt av FN:s kriminalpolitiska program och av linjebeslut i anslutning till det.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 8 146 | 8 361 | 9 653 |
Bruttoinkomster | 521 | 400 | 200 |
Nettoutgifter | 7 625 | 7 961 | 9 453 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 631 | ||
— överförts till följande år | 1 294 |
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Barnombudsmannens verksamhet | 608 |
Jämställdhetsombudsmannens verksamhet | 972 |
Diskrimineringsombudsmannens verksamhet | 1 772 |
Diskriminerings- och jämställdhetsnämnden | 200 |
Barnombudsmannadelegationen | 20 |
Dataombudsmannens verksamhet | 3 244 |
Underrättelseombudsmannens verksamhet | 352 |
Olycksutredningscentralen | 1 524 |
Institutet för kriminalpolitik | 518 |
Servicecentralernas avgifter | 243 |
Sammanlagt | 9 453 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Dataombudsmannens byrå; genomförande av dataskyddsförordningen och Schengens informationssystem | 855 |
Diskrimineringsombudsmannens byrå, övervakning av verkställandet av avlägsnande ur landet (varav -60 000 euro finansiering för 2018 i överföring till moment 25.10.04) | -20 |
Tilläggsuppgifter för Dataombudsmannens byrå på grund av PNR-direktivet (1,5 årsv.) | 120 |
Underrättelseombudsmannen; laglighetskontroll av underrättelseverksamheten | 350 |
Ökning av Valtoris serviceavgifter | 26 |
Besparing i lokalutgifter (regeringsprogr. 2015) | -51 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -7 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 5 |
Lönejusteringar | 221 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -50 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -25 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -20 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -2 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | 54 |
Ändring i pensionsavgiftsstrukturen | 41 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -5 |
Sammanlagt | 1 492 |
2019 budget | 9 453 000 |
2018 I tilläggsb. | 66 000 |
2018 budget | 7 961 000 |
2017 bokslut | 7 288 000 |
05. Rättsregistercentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 8 441 000 euro.
Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster förvaltningsområdets sektorsspecifika IKT-serviceavgifter och de inkomster som influtit utifrån kostnaderna för massuttag av uppgifter som lämnats med stöd av registermyndighetens beslut om utlämnande av uppgifter.
Förklaring:Rättsregistercentralen är registeransvarig för informationssystemen och registren inom justitieministeriets förvaltningsområde och förmedlar information från förvaltningsområdets myndigheter till andra myndigheter. De register som används mest är straffregistret, bötesregistret, konkurs- och företagssaneringsregistret samt skuldsaneringsregistret. Rättsregistercentralen sköter verkställighetsuppgifter i samband med böter, förverkandepåföljder, avgifter och fordringar samt för statens talan i dessa ärenden. Dessutom sköter Rättsregistercentralen underhåll och utveckling av informationssystemen inom förvaltningsområdet i samarbete med ämbetsverken inom förvaltningsområdet, enligt vad som har avtalats i serviceavtalen. Rättsregistercentralen är också upphandlande enhet i fråga om IT-upphandlingar inom förvaltningsområdet och en enskild bokföringsenhet.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 12 334 | 16 167 | 15 747 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 4 843 | 6 637 | 7 306 |
Nettoutgifter | 7 491 | 9 530 | 8 441 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 400 | ||
— överförts till följande år | 1 210 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Dataskyddsdirektivet och dataskyddsförordningen | -200 |
IKT-utgifter på grund av alkohollagsreformen | -72 |
Projektet för utveckling av informationssystem för Rättsregistercentralens myndighetsverksamhet (eORK) (finansiering 2018) (överföring till moment 28.70.20) | -1 880 |
Projektet för utveckling av informationssystem för Rättsregistercentralens myndighetsverksamhet (eORK) (finansiering 2019) (överföring från moment 28.70.20) | 895 |
Utvecklande av ett insolvensregister (IRIS) (finansiering 2018) (överföring till moment 25.10.03, 25.10.04, 25.20.01 och 25.30.01) | -130 |
Utvecklande av insolvensregistret (IRIS II) | 200 |
Ökning av de administrativa påföljdsavgifterna | 50 |
Ökning av Valtoris serviceavgifter | 36 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -6 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 2 |
Inre säkerhet och rättsvård (regeringsprogr. 2015) | -8 |
Lönejusteringar | 152 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -15 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -13 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -1 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | 40 |
Ändring i pensionsavgiftsstrukturen | 23 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -2 |
Nivåförändring | -160 |
Sammanlagt | -1 089 |
2019 budget | 8 441 000 |
2018 I tilläggsb. | 46 000 |
2018 budget | 9 530 000 |
2017 bokslut | 8 301 000 |
20. Särskilda utgifter (förslagsanslag)
Under momentet beviljas31 093 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av arvoden och övriga konsumtionsutgifter som föranleds av utredningskommissioner som tillsatts för säkerhetsutredningar enligt lagen om säkerhetsutredning av olyckor och vissa andra händelser (525/2011), Europeiska unionens lagstiftning och internationella avtal som förpliktar Finland och utredningar som utförs som internationellt samarbete
2) för fullföljande av skadeståndsansvar som föranleds av en eventuell förbindelse som getts vid en utländsk domstol eller annan myndighet i anslutning till ett kostnadsansvar som konkursombudsmannen tagit i fråga om ett konkursbo med ringa tillgångar
3) till betalning av rättegångskostnader som med stöd av lagar och förordningar föranleds av myndigheternas verksamhet och till betalning av kostnader som föranleds av förordnande av en intressebevakare för en minderårig part för förundersökning samt till betalning av intressebevakarens arvode och kostnader
4) till betalning av ersättningar som staten enligt skadeståndslagen (412/1974) ska betala
5) till betalning av gottgörelse med stöd av lagen om gottgörelse för dröjsmål vid rättegång (362/2009)
6) till betalning av tolknings- och översättningsutgifter för ärenden som sköts enligt rättshjälpslagen (257/2002)
7) till betalning av ersättningar enligt 19 och 20 § i lagen om rättsgenetisk faderskapsundersökning (378/2005)
8) till betalning av överföringsutgifter till huvudmän inom den offentliga rättshjälpens och den allmänna intressebevakningens köpta tjänster såsom en gottgörelse som motsvarar mervärdesskattens belopp
9) till betalning av rättegångskostnader i ärenden enligt diskrimineringslagen (1325/2014), i vilka diskrimineringsombudsmannen bistår vid rättegången för en person som misstänks ha utsatts för diskriminering och har förbundit sig till att ersätta eventuella rättegångskostnader, om ärendet förloras
10) till betalning av ersättningar enligt 10 kap. 11 § 2 mom. i strafflagen (356/2016).
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen med hänvisning till förklaringsdelen under moment 25.10.03 en proposition till riksdagen med förslag till ändring av 17 kap. i strafflagen, 185 § i utlänningslagen och 44 § i territorialövervakningslagen.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ersättningar enligt 10 kap. 11 § 2 mom. i strafflagen | 19 000 |
Tolknings- och översättningsutgifter i mål som gäller brott mot inreseförbud | 61 |
Sammanlagt | 19 061 |
2019 budget | 31 093 000 |
2018 budget | 12 032 000 |
2017 bokslut | 13 782 775 |
21. Produktivitetsanslag för justitieministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 245 000 euro.
Anslaget får användas till produktivitetsfrämjande investeringar, forskning och utredningar inom ministeriets förvaltningsområde, samt till att skaffa utbildningstjänster och andra tjänster.
Anslaget får även användas till avlönande av personal motsvarande högst tre årsverken för viss tid för att främja produktivitetsåtgärder.
Förklaring:Under momentet har man samlat anslag som motsvarar de besparingar som de produktivitetsfrämjande åtgärderna inom förvaltningsområdet medför. Avsikten är att använda anslaget till att finansiera produktivitetsfrämjande projekt.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Tryggande av sametingets verksamhet (finansiering 2018) (överföring från moment 25.01.50) | 130 |
Sammanlagt | 130 |
2019 budget | 245 000 |
2018 budget | 115 000 |
2017 bokslut | 245 000 |
22. Harmonisering av kontors- och kommunikationssystem (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 2 505 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av utgifter som föranleds av ibruktagandet av massprodukter när det gäller kontors- och kommunikationssystem inom justitieministeriets förvaltningsområde.
Förklaring:Avsikten är att inom justitieministeriets förvaltningsområde ta i bruk statens gemensamma så kallade massprodukter när det gäller kontors- och kommunikationssystem. För närvarande används inom förvaltningsområdet produkter som avviker från massprodukterna. Ett samarbetsavtal som gäller ökning av produktiviteten har ingåtts mellan justitieministeriet och finansministeriet om projektet.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ibruktagande av de gemensamma IKT-tjänsterna (harmoniseringsprojekt) (2018 års finansiering) (överföring till moment 28.70.20) | -2 590 |
Ibruktagande av de gemensamma IKT-tjänsterna (harmoniseringsprojekt) (2019 års finansiering) (överföring från moment 28.70.20) | 2 505 |
Sammanlagt | -85 |
2019 budget | 2 505 000 |
2018 budget | 2 590 000 |
2017 bokslut | 2 184 000 |
29. Mervärdesskatteutgifter inom justitieministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 44 745 000 euro.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Riksdagsvalet år 2019 | 843 |
Sammanlagt | 843 |
Anslaget står utanför ramen.
2019 budget | 44 745 000 |
2018 budget | 43 902 000 |
2017 bokslut | 45 026 611 |
50. Understöd (fast anslag)
Under momentet beviljas 8 862 000 euro.
Anslaget får användas
1) till understöd för upprätthållande av samernas kulturella autonomi
2) till understöd till sammanslutningar som arbetar för att förebygga kriminalitet samt för utvärdering av arbetet för att förebygga kriminalitet
3) till understöd för Brottsofferjourens verksamhet och andra organisationer som producerar stödtjänster för brottsoffer
4) till bidrag till Opinionsnämnden för massmedier
5) till understöd för verksamhet som stöder utvecklandet av rättsordningen och demokratin och spridandet av kunskap om dessa frågor
6) till brottsbekämpning tillsammans med statliga inrättningar och Helsingfors universitetet och till utgifter för projekt som ansluter sig till bedömning av brottsbekämpningen.
Dispositionsplan (1 000 euro)
Understöd till sammanslutningar som producerar stödtjänster till brottsoffer (högst) | 4 855 |
Understöd för upprätthållande av samernas kulturella autonomi (högst) | 3 787 |
Övriga understöd (högst) | 220 |
Sammanlagt | 8 862 |
---|
Förklaring:
Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anknytning till användningen av fullmakter föranleder (1 000 euro)
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | fr.o.m. 2024 | |
Fullmakt för samekulturcentrumets hyresavtal | ||||||
Förbindelser som ingåtts före år 2019 | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481/år |
Förbindelser 2019 | - | - | - | - | - | - |
Utgifter sammanlagt | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481/år |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Gränsöverskridande samarbete i ärenden som gäller de samiska språken samt verksamheten inom Sámi Giellagáldu | 100 |
Tryggande av sametingets verksamhet | 460 |
Tryggande av sametingets verksamhet (finansiering 2018) (överföring till moment 25.01.21) | -130 |
Tryggande av verksamheten för Opinionsnämnden för massmedier (överföring från moment 25.01.01) | 30 |
Understöd enligt 31 § i samiska språklagen | 30 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 10 |
Sammanlagt | 500 |
2019 budget | 8 862 000 |
2018 I tilläggsb. | 30 000 |
2018 budget | 8 362 000 |
2017 bokslut | 8 323 099 |
51. Vissa ersättningar och understöd som betalas av staten (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 19 000 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av sådana ersättningar för brottsskador som ska betalas enligt brottsskadelagen (1204/2005)
2) till betalning av ersättningar enligt lagen om ersättning av statens medel som till följd av frihetsberövande skall betalas till oskyldigt häktad eller dömd (422/1974) samt till betalning av ringa ombudsarvoden i anslutning därtill.
2019 budget | 19 000 000 |
2018 budget | 19 000 000 |
2017 bokslut | 18 031 229 |