Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2003

26. SISÄASIAINMINISTERIÖN HALLINNONALAPDF-versio

Selvitysosa:

Tehtävät ja tavoitteet

Sisäasiainministeriö on sisäisen turvallisuuden, alue- ja paikallishallinnon, sekä aluekehityksen ministeriö, joka

  • huolehtii aluehallinnon, valtion paikallishallinnon sekä väestökirjanpidon yleisestä kehittämisestä,
  • huolehtii kansalaisten itsehallintoon perustuvien kuntien toiminnan lainsäädännöllisistä ja taloudellisista edellytyksistä,
  • edistää maan eri osien tasapainoista kehitystä ja tukee alueiden omaehtoista kehittämistä,
  • vastaa yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämisestä,
  • vastaa pelastustoimen ohjaamisesta,
  • vastaa suomen kansalaisuutta, maahanmuuttoa ja turvapaikkaa koskevista asioista sekä
  • vastaa rajavalvonnasta sekä henkilöiden rajatarkastuksista.

Hallinto, kunnat ja aluekehitys

Erityisesti perusoikeuksien toteutumiseen liittyvien, kuntien järjestämisvastuulla olevien palvelujen arviointimenettelyä parannetaan.

Kuntien toimintaedellytyksiä parannetaan kuntarakennetta vahvistavilla, kuntien yhteistoimintaa lisäävillä ja johtamisjärjestelmiä tehostavilla uudistuksilla.

Jatketaan kuntien ja valtion välisten rahoitussuhteiden periaatteellisten linjausten valmistelutyötä yhdessä asianomaisten ministeriöiden kanssa.

Huolehditaan alueiden tasapainoisesta kehittymisestä sekä pienistä ja keskisuurista kaupunkiseuduista koostuvan aluekeskusten verkoston ja yksittäisten alueiden toimintaedellytyksistä.

Alueiden kilpailukyky pyritään turvaamaan ja sitä vahvistetaan edelleen kohdistamalla entistä suurempia panostuksia taidon, tiedon ja osaamisen kehittämiseen, levittämiseen ja hyödyntämiseen mm. osaamiskeskusohjelman kautta.

EU-tavoiteohjelmien ja yhteisöaloitteiden toteuttamisessa tavoitteena on entistä laajempien ja vaikuttavampien hankekokonaisuuksien rakentaminen sekä ohjelmien toteutuksen ja seurannan tehostaminen.

Seutukuntia vahvistetaan toteuttamalla lakisääteistä seutuyhteistyökokeilua, laajentamalla ensiksi sen puitteissa seutukuntien päätösvaltaa ja kehittämällä seutukuntajakoa.

Aluehallinnon toimintaedellytyksiä parannetaan siirtämällä sille päätösvaltaa keskushallinnosta, aloittamalla valmistelu aluehallinnon edelleen kokoamiseksi ja tehostamiseksi sekä valmistelemalla ja pyrkimällä käynnistämään Kainuun hallintokokeilu, jossa maakunnalle annettaisiin lisää päätösvaltaa erityisesti kehittämistehtävissä ja jossa kuntien yhteistyötä voimakkaasti lisätään.

Työllisyyden ja kehitysedellytysten tukemiseksi maan eri osissa sekä valtion työvoiman saannin turvaamiseksi valmistellaan tehostettuja linjauksia ja toimenpiteitä keskushallinnon yksikköjen ja toimintojen sijoittamiseksi nykyistä tasapainoisemmin maan eri osiin, erityisesti aluekeskuksiin.

Sisäinen turvallisuus

Poliisi turvaa oikeus- ja yhteiskuntajärjestystä, ylläpitää yleistä järjestystä ja turvallisuutta sekä ennalta estää rikoksia, selvittää niitä ja saattaa ne syyteharkintaan. Poliisin tavoitteena on, että Suomi on Euroopan turvallisin maa, jonka takeena on ammattitaitoinen, palvelualtis, luotettava, yhteistyöhakuinen ja tehokkaasti organisoitu poliisi.

Poliisi toteuttaa huumausaineiden vastaista strategiaa ja jatkaa talousrikollisuuden ja harmaan talouden torjuntaohjelmaa tehtyjen päätösten mukaisesti.

Erityistä huomiota kiinnitetään järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaan, ennalta estävään toimintaan ja hälytyspalvelujen saatavuuteen ja laatuun.

Huolehditaan siitä, että pelastustoimen 22 alueeseen perustuva järjestelmä voi aloittaa toimintansa vuoden 2004 alusta.

Onnettomuuksien ehkäisyn tehostamiseksi ryhdytään valmisteluihin eri toimialojen yhteisten onnettomuuksien ehkäisyn ja vahinkojen rajoittamisen tavoitteiden kokoamiseksi valtakunnalliseksi toimintaohjelmaksi.

Valmistellaan siviilikriisinhallinnan kansallisten yhteensovittamistehtävien organisointi Suomessa. Valmiutta osallistua kansainväliseen avustustoimintaan ja siviilikriisinhallintaan kehitetään.

Rajavalvonnan määrän väheneminen pysäytetään Suomen itärajalla ja vilkastuvan rajanylitysliikenteen sujuvuus turvataan.

Hallitus valmistelee ulkomaalaisten työsuhdevalvonnan kehittämistä työmarkkinasopimusosapuolten esittämien suuntaviivojen mukaisesti. Sisäasiainministeriön eri viranomaistahoja edustava työryhmä selvittää nopealla aikataululla mahdollisuudet yhteistoiminnan tehostamiseen, tehokkaan valvonnan edellyttämät säädösmuutostarpeet ja resurssitarpeet sekä tekee tarvittavat säädös- ja muut ehdotukset.

Hallinnonalan määrärahat luvuittain vuosina 2001—2003



v. 2001
tilinpäätös
1000 €
v. 2002
varsinainen
talousarvio
1000 €
v. 2003
varsinainen
talousarvio
1000 €

Muutos 2002—2003
    1000 € %







01.
Sisäasiainministeriö
21 009
25 416
88 278
62 862
247
02.
Ulkomaalaisvirasto
7 187
8 157
8 775
618
8
05.
Lääninhallitukset
46 287
48 682
48 620
- 62
- 0
06.
Rekisterihallinto
27 636
26 731
20 564
- 6 167
- 23
07.
Kihlakunnat
40 570
40 494
43 223
2 729
7
75.
Poliisitoimi
557 016
541 037
533 877
- 7 160
- 1
80.
Pelastustoimi
26 521
36 094
41 073
4 979
14
90.
Rajavartiolaitos
176 208
187 708
188 055
347
0
97.
Avustukset kunnille
246 158
230 502
227 404
- 3 098
- 1
98.
Alueiden kehittäminen
135 394
168 588
185 330
16 742
10

Yhteensä
1 283 987
1 313 409
1 385 199
71 790
5

  Henkilöstön kokonaismäärä 16 820 17 060 16 830    

Toisen täydentävän esityksen (HE 253/2002 vp) selvitysosa:Talousarvioesityksen pääluokan perustelujen selvitysosan viimeiseksi kappaleeksi lisätään teksti:

Hallitus valmistelee ulkomaalaisten työsuhdevalvonnan kehittämistä työmarkkinasopimusosapuolten esittämien suuntaviivojen mukaisesti. Sisäasiainministeriön eri viranomaistahoja edustava työryhmä selvittää nopealla aikataululla mahdollisuudet yhteistoiminnan tehostamiseen, tehokkaan valvonnan edellyttämät säädösmuutostarpeet ja resurssitarpeet sekä tekee tarvittavat säädös- ja muut ehdotukset.

Perustelujen täydennys perustuu tulopoliittista sopimusta vuosille 2003—2005 koskevaan hallituksen kannanottoon 18.11.2002.