Talousarvioesitys 2016
80. (29.80 ja 29.01, osa) Taide ja kulttuuri
Selvitysosa:Kulttuuripolitiikan tavoitteena on vahvistaa kansallisessa ja kansainvälisessä toimintaympäristössä kulttuurin perustaa, parantaa luovan työn tekijöiden toimintaedellytyksiä, lisätä kansalaisten kulttuuriosallistumisen mahdollisuuksia sekä tukea kulttuurin taloutta.
Opetus- ja kulttuuriministeriö toteuttaa näitä tavoitteita taide- ja taiteilija-, kulttuuriperintö-, kirjasto-, kulttuurivienti-, tekijänoikeuspolitiikan sekä audiovisuaalisen politiikan keinoin. Opetus- ja kulttuuriministeriön tehtävä on huolehtia erityisesti kulttuurin toimialan lainsäädännöstä, hallintorakenteesta ja -käytännöistä, rahoituksesta, strategisesta ohjauksesta ja muista yleisistä toiminnan edellytyksistä. Valtion ohella kuntien rooli kulttuuripolitiikan toteuttamisessa on merkittävä. Myös kotitaloudet ohjaavat valinnoillaan kulttuuripolitiikkaa sijoittamalla kulttuuriin ja joukkoviestintään yli kuusinkertaisesti valtion ja kuntien yhteenlaskettuun kulttuuritukeen verrattuna.
Kulttuuripolitiikan keinoin edistetään myös eri hallinnonaloja läpäisevien kehittämistehtävien, kuten kestävän kehityksen, perus- ja ihmisoikeuksien, maahanmuuttajien kaksisuuntaisen kotoutumisen, taiteilijapolitiikan, luovuus-, elinkeino- ja innovaatiopolitiikan, matkailu- ja alueiden kehittämispolitiikan, lapsi- ja nuorisopolitiikan sekä terveys- ja hyvinvointipolitiikan toimeenpanoa. Samalla huolehditaan kaikkien väestöryhmien kulttuuristen oikeuksien toteutumisesta.
Taiteen ja kulttuurin perustan vahvistamisen haasteita ovat taidehallinnon rakenteellisten uudistusten tavoiteltujen vaikutusten varmistaminen, taiteen ja kulttuurin toimialan perustan ja elinvoimaisuuden säilyttäminen rahoituksen vähentyessä sekä rahoitusjärjestelmien kehittäminen. Huolehditaan monikulttuurisen yhteiskunnan kehittämistarpeista taiteen ja kulttuurin toimialoilla sekä turvallisen mediaympäristön kehittämisestä.
Luovan työn tekijöiden ja taiteilijoiden toiminta- ja toimeentuloedellytyksiä pyritään monipuolistamaan.
Kansalaisten kulttuuriosallistumisen tavoitealueella haasteena on vahvistaa eri väestöryhmien, erityisesti vähän osallistuvien osallisuutta ja osallistumista kulttuuriin, turvata kirjasto-, kulttuuri- ja tietopalvelujen tasavertainen saatavuus ja saavutettavuus maan eri osissa sekä kulttuuriperintöaineistojen digitaalinen saatavuus ja säilyttäminen. Kulttuuripalvelujen tuottamiseen ja osallistumisen lisäämiseen tarvitaan uusia malleja ja tapoja. Tekijänoikeusratkaisuilla tuetaan opetusta ja tutkimusta sekä kirjastojen, arkistojen ja museoiden toimintaa.
Kulttuurin ja luovan talouden haasteita ovat taiteen ja kulttuurin sekä audiovisuaalisen alan kotimarkkinoiden ja kulttuuriviennin vahvistaminen, kulttuurin ja matkailun toimialojen yhteistyön lisääminen, kulttuurin kansainvälisten suurtapahtumien tukijärjestelyt sekä audiovisuaalisen ja muiden kulttuuri- ja taidealojen tuote- ja palvelukehitysrahoituksen ja yrittäjyyden edellytysten, kuten osaamisen, tuote- ja palvelukehityksen parantaminen. Tekijänoikeusjärjestelmää kehittämällä parannetaan luovan työn tekijöiden toimintaedellytyksiä ja edistetään kulttuuria ja luovaa taloutta.
Kulttuuripolitiikan tavoitteet ja keskeisimmät toimenpiteet vuonna 2016 ovat:
Kulttuuripolitiikan tavoitteet | Keskeisimmät toimenpiteet |
---|---|
Kulttuurin perustan vahvistaminen: | — Tuetaan Taiteen edistämiskeskuksen toiminnan vakiintumista ja tehostumista. — Edistetään medialukutaitoa, media- ja elokuvakasvatusta ja yleisten kirjastojen mediakasvatustyötä. |
Vahvistetaan elokuva- ja audiovisuaalisen alan rakenteita, uudistetaan lainsäädäntöä ja kehitetään tukirakenteita. | |
— Parannetaan digitaalisten kulttuuriperintö- ja kirjastoaineistojen saatavuutta ja pitkäaikaissäilytystä osana kansallista digitaalista kirjastoa. | |
— Annetaan hallituksen esitys uudeksi kirjastolaiksi huomioiden maakuntakirjastojen määrän vähentäminen. — Tuetaan taiteen ja kulttuurin aluetoimijoita sekä viranomais- ja muiden toimijoiden yhteistyötä. |
|
— Vastataan maailmanperintöstrategian toimeenpanosta. | |
— Laaditaan museopoliittinen ohjelma. | |
— Käynnistetään muinaismuistolainsäädännön uudistaminen. | |
— Hyödynnetään kulttuuripoliittista sektoritutkimusta. | |
Luovan työn tekijöiden toimintaedellytysten parantaminen: | — Edistetään taiteilijoiden, kulttuurialan toimijoiden ja teosten kansainvälistä liikkuvuutta sekä toimijoiden kansainvälistä verkostoitumista. — Kehitetään taiteen ja kulttuurin tukirakenteita ottaen huomioon vapaan ammattilaiskentän tarpeet. — Edistetään julkisen rakentamisen ns. prosentti taiteeseen -periaatetta. |
— Edistetään audiovisuaalisen kulttuurin rahoituspohjan laajentamista. | |
Kaikkien väestö- ja kansalaisryhmien kulttuuriosallistumisen edellytysten lisääminen: | — Museoiden, orkestereiden ja teattereiden valtionosuusjärjestelmän kehittämistä jatketaan. — Parannetaan kulttuuripalveluiden tasa-arvoista saatavuutta, saavutettavuutta ja moninaisuutta sekä eri väestöryhmien osallistumismahdollisuuksia mm. kulttuuripassi-järjestelmällä. — Lisätään lasten kulttuurikompetenssia ja mahdollisuuksia osallistua taiteeseen ja kulttuuriin. |
— Jatketaan kulttuuritapahtumien avustuskäytänteiden uudistamista. | |
— Edistetään kirjasto- ja tietopalveluja väestön kunnallisina perus- ja lähipalveluina. — Tuetaan taiteesta ja kulttuurista hyvinvointia -toimintaa. — Edistetään aineettoman kulttuuriperinnön elinvoimaisena säilymistä. |
|
Kulttuurin ja luovan talouden edistäminen: | — Tuetaan kulttuuriyrittäjyyttä ja -vientiä tavoitteena luovien alojen työpaikkojen syntyminen sekä luovien alojen elinkeinotoiminnan ja kulttuurin matkailullisen tuotteistamisen vahvistaminen. — Toimeenpannaan valtioneuvoston periaatepäätöstä aineettoman arvonluonnin kehittämisohjelmasta. — Tuetaan kulttuurin ja luovan talouden asemaa pohjoismaisessa ja Venäjä-yhteistyössä. |
— Jatketaan resurssien puitteissa CreaDemo-tukiohjelman kehittämistä. | |
— Edistetään digitaalisten markkinoiden toimivuutta ja vähennetään laitonta verkkojakelua. |
01. Taiteen edistämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 4 289 000 euroa.
Määrärahasta saa käyttää enintään 10 000 euroa maksullisen palvelutoiminnan tukemiseen.
Selvitysosa:Taiteen edistämiskeskus kehittää suomalaisen taiteen laatua, monimuotoisuutta, kansainvälistä tasoa ja uudistumista sekä lisää taiteen ja kulttuurin saatavuutta ja saavutettavuutta. Taiteen edistämiskeskuksen työ edistää hyvinvointia, kulttuuria ja sen moninaisuutta. Toiminnan tavoitteena on vahvistaa taiteen ja kulttuurin asemaa ja arvostusta yhteiskuntaa uudistavana monimuotoisena voimavarana ja merkitysten luojana.
Tavoitteen saavuttamiseksi Taiteen edistämiskeskus edistää taidetta ja kulttuuria kansallisesti ja kansainvälisesti toteuttamalla kehittämishankkeita, nimittämällä läänintaiteilijoita, myöntämällä rahoitusta ja tukea yhteisöille. Taiteen edistämiskeskus edistää myös taiteilijoiden kansallisia ja kansainvälisiä työskentelyedellytyksiä tukemalla taiteilijoiden verkottumista, residenssitoimintaa ja toteuttamalla kehittämishankkeita. Virasto osallistuu asiantuntijana myös taiteilijoiden toimeentulomahdollisuuksien edistämiseen. Virasto vastaa yhteydessään olevien itsenäistä päätöksentekovaltaa käyttävien luottamuselinten kuten valtion taidetoimikuntien, alueellisten taidetoimikuntien ja erillislautakuntien sekä taideneuvoston hallinnosta ja niille kuuluvien asioiden valmistelusta, päätösten esittelystä ja toimeenpanosta.
Henkilöstön hyvinvointia ja organisaation osaamista edistetään henkilöstösuunnittelulla ja koulutuksella sekä työhyvinvointihankkeita toteuttamalla.
Taidetoimikuntien tehtävänä on myöntää apurahoja, toimia oman toimialansa asiantuntijana ja osallistua viraston strategioiden laadintaan. Rahoitus on määräaikaista ja perustuu taiteellisen laadun vertaisarviointiin ja laajaan taidepoliittiseen asiantuntemukseen. Apurahapolitiikassa otetaan huomioon hakijakunnan sukupuoli-, ikä-, kieli- ja alueellinen jakauma sekä erityisesti nuorten taiteilijoiden asema apurahan hakijoina ja saajina.
Taideneuvoston tehtävänä on päättää valtion taidetoimikuntien määrästä, niiden tarkemmista nimistä ja toimialoista. Taideneuvosto myös nimeää jäsenet valtion taidetoimikuntiin ja alueellisiin taidetoimikuntiin ja esittää taiteen akateemikon arvonimeä. Taideneuvosto voi tukea kokeilu- ja kehittämishankkeita.
Tuloksellisuuden tunnusluvut
2013 toteutuma |
2014 toteuma |
2016 tavoite |
|
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
---|---|---|---|
Taiteen edistämiskeskus ja alueyksiköt | |||
Yhteisöjen valtionavustushakemukset | 2 300 | 2 070 | 2 300 |
— myönteiset päätökset | 990 | 997 | 900 |
Lausunnot valtionavustushakemuksista | 850 | 825 | 600 |
Hankekokonaisuudet | 80 | 9 | 9 |
Kansainväliset residenssit | 5 | 4 | 0 |
Julkaisut ja vaikuttavuuden arvioinnit | 4 | 2 | 0 |
Lausunnot, kannanotot ja aloitteet | 50 | 35 | 35 |
Valtion taidetoimikunnat ja erillislautakunnat | |||
Apurahahakemukset | 8 200 | 8 337 | 8 000 |
— myönteiset päätökset | 1 700 | 2 402 | 2 300 |
Lausunnot valtionavustushakemuksista | 1 015 | 800 | 800 |
Alueelliset taidetoimikunnat | |||
Apurahahakemukset | 2 800 | 3 385 | 3 200 |
— myönteiset päätökset | 600 | 707 | 600 |
Lausunnot valtionavustushakemuksista | 650 | 950 | 950 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Apuraha-/avustushakemuksen käsittelyaika (keskimäärin viikkoa) | 20 | 18 | 17 |
Henkisten voimavarojen hallinta | |||
Henkilötyövuodet | 106,3 | 100 | 95 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 4 713 | 4 402 | 4 309 |
Bruttotulot | 116 | 20 | 20 |
Nettomenot | 4 597 | 4 382 | 4 289 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 409 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 413 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -13 |
Julkisten tietovarantojen avaaminen (HO) | -10 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -32 |
Palkkaliukumasäästö | -25 |
Palkkausten tarkistukset | 23 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -21 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -15 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 4 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -4 |
Yhteensä | -93 |
2016 talousarvio | 4 289 000 |
2015 I lisätalousarvio | 70 000 |
2015 talousarvio | 4 382 000 |
2014 tilinpäätös | 4 601 000 |
03. Suomenlinnan hoitokunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 2 205 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) perusparannushankkeiden rahoittamiseen
2) kalusto- ja laitehankintoihin.
Selvitysosa:Suomenlinnan hoitokunta vastaa Unescon maailmanperintöluetteloon otetun Suomenlinnan restauroinnista, ylläpidosta ja käyttämisestä sekä maailmanperintökohteen perusinformaation tuottamisesta ja jakamisesta yleisölle.
Tavoitteena on kansallisesti merkittävän Suomenlinnan rakennuskulttuurimuistomerkin ja Unescon maailmanperintökohteen hoito, ylläpito ja esittely siten, että linnoitusalue säilyy elinvoimaisena ja vetovoimaisena. Yhteisön elinvoimaisuuden säilyttämiseksi tavoitteena on tukea monipuolista asukasrakennetta ja säilyttää alueella riittävät palvelut.
Toiminnallisen tehokkuuden tavoitteena on Suomenlinnan kunnostusohjelman (2016—2019) mukaisesti vajaakäytössä olevien tai korjauksen takia tyhjillään olevien huoneistojen käyttökuntoon saattaminen. Tavoitteena on vuokratuottojen 1 % kasvu sekä 98 % käyttöaste vuokra-asunnoissa.
Vuokrien kustannusvastaavuusprosentin tavoitteessa otetaan huomioon maailmanperintökohteen kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden tilojen epätyypillisyys, joka vaikuttaa hoito- ja käyttökustannuksiin.
Tuotosten ja laadunhallinnan tavoitteena ovat suunnittelun ja rakentamisen taso, asukastyytyväisyys, Lonnan saaren asteittainen käyttöönotto, linnoitukselle soveltuvat kulttuuriohjelmat ja kävijäpalveluiden kehittäminen sekä Suomenlinnan saavutettavuushankkeen saattaminen valmiiksi. Maailmanperintökohteen tunnetuksi tekemisessä noudatetaan Unescon edellyttämän hallinta- ja hoitosuunnitelman mukaisia toimia.
2013 toteutuma |
2014 toteutuma |
2016 tavoite |
|
Yhteiskunnallinen vaikuttavuus | |||
Matkailijamäärät sesongin ulkopuolisina kuukausina (loka—huhtikuu) | 184 000 | 196 000 | 190 000 |
Linnoitusmuureista parhaassa kuntoluokassa koko linnoitusmäärästä (52 800 m2), % | 51 | 25 | 48 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Maksuperustelain mukaisten vuokrien kustannusvastaavuus, % | 74,51 | 81,72 | 84 |
Vuokra-asuntojen käyttöaste, % | 94,26 | 96 | 98 |
Vuokratuotot, kasvu % | 2,97 | 11,2 | 1 |
Henkisten voimavarojen hallinta | |||
Henkilötyövuodet | 91 | 90,3 | 81 |
Työtyytyväisyysindeksi (VMbaro) | 3,5 | 3,5 | 3,8 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 8 607 | 8 089 | 8 335 |
Bruttotulot | 6 003 | 5 574 | 6 130 |
Nettomenot | 2 604 | 2 524 | 2 205 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 92 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 461 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kertamenon poisto | -180 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -12 |
Julkisten tietovarantojen avaaminen (HO) | -10 |
Palkkaliukumasäästö | -8 |
Palkkausten tarkistukset | 16 |
Säästöpäätös | -100 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -11 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -20 |
Tasomuutos | 6 |
Yhteensä | -319 |
2016 talousarvio | 2 205 000 |
2015 talousarvio | 2 524 000 |
2014 tilinpäätös | 2 973 000 |
04. Museoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 20 650 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kalusto- ja laitehankintoihin.
Selvitysosa:Museovirasto on kulttuuriperinnön ja kulttuuriympäristön asiantuntija, viranomainen ja tiedontuottaja. Museovirasto vastaa kulttuuriympäristön ja kulttuuriomaisuuden suojelusta sekä toimii aineettoman kulttuuriperinnön asiantuntijana yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa. Museovirastoon kuuluu Kansallismuseo, joka vastaa kulttuurihistoriallisesta kansalliskokoelmasta ja järjestää kohteissaan näyttely- ja yleisöpalveluja.
Kulttuurin perustan elinvoimaisuutta lisätään
- — tarjoamalla tietoa ja osaamista kulttuuriperinnön ja -ympäristön kehittämiseksi ja suojelemiseksi
- — osallistumalla aktiivisesti kansalliseen ja kansainväliseen yhteistyöhön kulttuuriperinnön merkityksen ja mahdollisuuksien tunnistamiseksi ja hyödyntämiseksi
Kaikkien väestöryhmien mahdollisuuksia osallistua kulttuuriin turvataan
- — korostamalla museotoiminnassa asiakaslähtöisyyttä, palvelukykyä sekä fyysistä, tiedollista ja kulttuurista saavutettavuutta
- — kehittämällä arkisto-, kirjasto- ja kokoelmapalveluiden sekä aineistojen sähköistä saatavuutta ja käyttöä.
Toimialaa kehitetään kulttuuriympäristöstrategian, maailmanperintöstrategian ja museopoliittisen ohjelman linjausten mukaisesti. Kulttuuriympäristötyössä painotetaan valtakunnallisia ja maakunnallisia kysymyksiä, ennakoivaa ja vuorovaikutteista toimintaa, ohjelmallista suojelupolitiikkaa sekä tiedon avoimuutta ja vuorovaikutteisuutta. Kansainvälisessä yhteistyössä toimitaan aktiivisesti erityisesti Unescon maailmanperintökomitean jäsenenä.
Kansalliskokoelman hoidon ja säilyttämisen olosuhteita parannetaan kokoelma- ja konservointikeskuksen käyttöönotolla. Kansallismuseon perusnäyttely uudistetaan itsenäisyyden juhlavuoden päähankkeena. Arkisto-, kirjasto- ja kokoelmapalveluiden sekä aineistojen sähköistä saatavuutta ja käyttöä edistetään.
Tuloksellisuuden tunnusluvut | 2013 toteutuma |
2014 toteutuma |
2016 tavoite |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Tutkimuslupa-asioiden käsittelyaika, pv | - | 41 | 45 |
Lausuntojen käsittelyaika, pv | 36 | 35 | 38 |
Verkkopalveluiden käyttöaika, tuntia | - | 69 452 | 60 000 |
Sähköisesti luetteloitujen kuvien saatavuus internetissä | - | 81 000 | 140 000 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Museo- ja linnassakäynnin keskihinta, euroa | 2,6 | 2,4 | 2,5 |
Museo- ja linnassakäynnin keskitulo, euroa | 2,9 | 3,1 | 2,6 |
Henkisten voimavarojen hallinta | |||
Työtyytyväisyysindeksi | 3,46 | 3,56 | 3,55 |
Henkilötyövuodet | 299 | 292 | 275 |
Toiminnan tulot ja menot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 26 125 | 22 722 | 23 950 |
Bruttotulot | 4 966 | 3 300 | 3 300 |
Nettomenot | 21 159 | 19 422 | 20 650 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 5 842 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 4 476 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kansallismuseon perusnäyttelyn uudistaminen | 400 |
Kokoelma- ja konservointikeskuksen vuokra , II osa | 1 200 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -23 |
Julkisten tietovarantojen avaaminen (HO) | -10 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -123 |
Palkkaliukumasäästö | -115 |
Palkkausten tarkistukset | 126 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -91 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -170 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 52 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -18 |
Yhteensä | 1 228 |
2016 talousarvio | 20 650 000 |
2015 I lisätalousarvio | 100 000 |
2015 talousarvio | 19 422 000 |
2014 tilinpäätös | 19 793 000 |
05. Näkövammaisten kirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 474 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kalusto- ja laitehankintoihin
2) enintään 4 000 euroa maksullisen palvelutoiminnan hintatukeen.
Selvitysosa:Näkövammaisten kirjasto Celia on asiantuntija saavutettavien kirjastopalveluiden tarjoajana ja saavutettavien aineistojen tuottajana (äänikirjat, Daisy Trio -kirjat, pistekirjat, e-kirjat, koskettelukirjat, kohokuvat). Sen toiminnan tavoitteena on näkövammaisten ja muiden lukemisesteisten henkilöiden tasa-arvo kirjallisuuden ja tiedon saannissa.
Kirjasto tuottaa lukemisesteisten koululaisten ja toisen asteen opiskelijoiden tarvitsemat oppikirjat sekä tutkintoa suorittavien korkea-asteen opiskelijoiden tutkintovaatimuksissa olevat kirjat. Tuotettavien uusien oppikirjojen määrä on noin 450 nimekettä. Oppikirjoja myydään maksuperustepäätöksen mukaisesti kaikkien lukemisesteisten käyttöön 9 000 kappaletta.
Kirjasto tuottaa uusia nimekkeitä määrän, joka vastaa noin 27 % Suomessa vuosittain julkaistavasta yleisestä kirjallisuudesta. Kirjasto välittää kirjallisuutta asiakkaiden käyttöön postitse ja tietoverkon kautta noin miljoona kertaa yhteistyössä yleisten kirjastojen kanssa. Asiantuntija- ja konsultointitoiminnan painopisteenä on yhteistyön vakiinnuttaminen yleisten kirjastojen kanssa.
Näkövammaisten kirjaston ja yleisten kirjaston yhteistyömallin maanlaajuinen käyttöönotto mahdollistaa uusien asiakkaiden ohjaamisen yleisistä kirjastoista Näkövammaisten kirjaston palveluiden käyttäjiksi. Saavutettavaa julkaisemista edistetään laajasti yhteiskunnassa Suoraan saavutettavaksi -hankkeella.
Tuloksellisuuden tunnusluvut | 2013 toteutuma |
2014 toteutuma |
2016 tavoite |
Vaikuttavuus, tuotokset ja laadunhallinta | |||
— kirjatuotanto/nimekettä | 2 217 | 1 675 | 1 700 |
— lainojen määrä, kauno- ja tietokirjat | 1 018 300 | 1 004 000 | 900 000 |
— oppikirjatoimitukset/kpl | 13 100 | 14 300 | 14 500 |
— verkkotoimitusten osuus kokonaislainauksesta/% | 11 | 17 | 30 |
— asiakastyytyväisyys (arvosana 1—5) | 4,42 | 4,19 | 4,1 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
— kirjalainan keskihinta/euroa | 5,1 | 4,13 | 5,0 |
— oppikirjatoimituksen keskihinta/euroa | 137 | 140 | 136 |
Henkisten voimavarojen hallinta | |||
— Henkilötyövuodet | 50,9 | 54,7 | 52 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 6 382 | 5 829 | 5 637 |
Bruttotulot | 304 | 180 | 163 |
Nettomenot | 6 078 | 5 649 | 5 474 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 490 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 224 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Käyttökorvausten tasomuutos | -12 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -4 |
Palkkaliukumasäästö | -23 |
Palkkausten tarkistukset | 26 |
Säästöpäätös | -100 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -26 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -40 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 4 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -6 |
Tasomuutos | 6 |
Yhteensä | -175 |
2016 talousarvio | 5 474 000 |
2015 talousarvio | 5 649 000 |
2014 tilinpäätös | 5 812 000 |
06. Kansallisen audiovisuaalisen instituutin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 6 522 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kalusto- ja laitehankintoihin
2) avustusten maksamiseen
3) enintään 170 000 euroa esitystoiminnan ja muun maksullisen palvelutoiminnan hintatukeen.
Selvitysosa:Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI) tallettaa ja säilyttää elokuvia, televisio- ja radio-ohjelmia, edistää audiovisuaalista kulttuuriperintöä sekä turvaa lasten kehitystä ja hyvinvointia mediaympäristössä.
Hankitaan kokoelmiin lakisääteisen talletusvelvollisuuden alaisen filmi- ja videotuotannon esityskopiot ja oheismateriaalit vuodelta 2012 sekä originaalimateriaali vuonna 2010 tarkastetuista elokuvista. Video- ja dvd-kokoelmaa kartutetaan noin 2 000 tallenteella.
Tallennetaan digitaalisesti radion ja television ohjelmavirtaa opetus- ja kulttuuriministeriön hyväksymän suunnitelman mukaisesti, aineistoa kertyy noin 62 teratavua. Lisäksi otetaan vastaan kotimaisten radio- ja tv-ohjelmien alkuperäislaatuisia tallenteita lakisääteisinä talletuksina. Jatketaan YLEn jo digitoitujen radio- ja tv-aineistojen käyttöönottoa RTVA:n yleisöpalvelun kautta ja kehitetään tietokantaa haettavuuden parantamiseksi.
KAVI valvoo kuvaohjelmien tarjoamista ja kuvaohjelmaluokittelijoiden työtä julkisen valvontasuunnitelman mukaisesti, ylläpitää rekisteriä kuvaohjelmien tarjoajista ja kuvaohjelmaluokittelijoista sekä julkista kuvaohjelmaluetteloa. Tarjotaan koulutusta, ohjausta ja tukipalveluita kuvaohjelmaluokittelijoille ja kuvaohjelmien tarjoajille sekä ylläpidetään ja kehitetään luokitteluohjelmistoa.
- — Aineistojen käytettävyyttä ja saavutettavuutta lisätään digitoimalla aineistoja ja kokoelmia sekä tarjoamalla digitoituja kokoelmia yleisön saataville Elonetin ja Kansallisen digitaalisen kirjaston asiakasliittymä FINNAn kautta.
- — Lasten mediataitoja ja -kriittisyyttä kehitetään sekä tuetaan mm. tuottamalla mediakasvatusmateriaalia.
- — Elokuvakulttuuria edistetään elokuvien esitystoiminnalla ja elokuvakasvatuksella.
Tuloksellisuuden tunnusluvut | 2013 toteutuma |
2014 toteutuma |
2016 tavoite |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
— Kokoelmien hoito/arkistoidut elokuvat, lkm | 159 666 | 128 095 | 131 700 |
— Kirjasto-, tieto-, laina- ja asiakaspalvelut, lkm | 37 120 | 39 070 | 38 000 |
— Maksulliset palvelut/esitystoiminta, katsojamäärät | 46 572 | 52 963 | 50 000 |
— Digitaalisesti talletettu ohjelmavirta, teratavua (RTVA) | 266 | 328 | 463 |
— Mediakasvatuksen tiedotuskampanjat, lkm | 5 | 11 | 10 |
— Luokitellut ja ilmoitetut ohjelmat, lkm | 22 557 | 19 147 | 21 000 |
— Tarjoamisen valvontaan liittyvät tapahtumat, lkm | 30 | 68 | 40 |
— Valvontaan liittyvät uudelleen luokittelut | 210 | 275 | 200 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
— Kokoelma- ja arkistotyö yht., euroa/elokuva | 22,13 | 22,68 | 23,54 |
— Maksullinen palvelu: esitystoiminnan subventio | 267 650 | 165 686 | 221 400 |
— Radio- ja tv-arkisto yht. euroa/talletettu ohjelmavirta teratavua | 6 184 | 4 683 | 3 435 |
— Kuvaohjelmista saadun yleisöpalautteen käsittely, euroa / käsittely | 33 | 118 | 120 |
— Kuvaohjelmien luokittelun kustannukset, euroa / ohjelma | 157 | 92 | 104 |
— Luokittelijoiden valvonnan kustannukset, euroa / ohjelma | 230 | 92 | 93 |
Henkisten voimavarojen hallinta | |||
— Henkilötyövuodet | 87 | 88 | 85 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 8 104 | 7 781 | 7 311 |
Bruttotulot | 1 078 | 846 | 789 |
Nettomenot | 7 026 | 6 935 | 6 522 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 452 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 937 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Digitaalisten palveluiden kehittämistä ja niiden turvallista käyttöä, itsesääntelytoimenpiteitä sekä viestintävalmiuksia edistävät hankkeet (siirto momentilta 31.01.40) | 84 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -5 |
Julkisten tietovarantojen avaaminen (HO) | -15 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -98 |
Palkkaliukumasäästö | -36 |
Palkkausten tarkistukset | 36 |
Säästöpäätös | -300 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -33 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -50 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 10 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -6 |
Yhteensä | -413 |
2016 talousarvio | 6 522 000 |
2015 talousarvio | 6 935 000 |
2014 tilinpäätös | 7 511 000 |
16. Ylimääräiset taiteilija- ja sanomalehtimieseläkkeet (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 18 848 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) aiemmin myönnettyjen ylimääräisten taiteilija- ja sanomalehtimieseläkkeiden sekä taiteilijaeläkkeisiin liittyvien perhe-eläkkeiden maksamiseen
2) enintään 1 015 000 euroa uusiin taiteilijaeläkkeisiin sekä taiteilijaeläkkeisiin liittyviin perhe-eläkkeisiin siten, että enintään saadaan myöntää täyttä eläkettä vastaavina 51 ylimääräistä taiteilijaeläkettä.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Selvitysosa:Määräraha on laskettu vuoden 2016 arvioidussa TyEL-indeksitasossa (2516).
2016 talousarvio | 18 848 000 |
2015 talousarvio | 18 848 000 |
2014 tilinpäätös | 18 093 140 |
20. Museoviraston kulttuuri- ja nähtävyyskohteiden tilakustannukset (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 14 545 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Museoviraston käytössä olevien kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden kulttuuri- ja nähtävyyskohteiden tilakustannuksiin.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -2 579 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 179 |
Yhteensä | -2 400 |
2016 talousarvio | 14 545 000 |
2015 talousarvio | 16 945 000 |
2014 tilinpäätös | 16 950 000 |
30. Valtionavustukset yleisten kirjastojen toimintaan (kiinteä määräraha)
Momentille myönnetään 3 900 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kirjastolain (904/1998) ja opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten kirjastojen valtionavustusten maksamiseen
2) yleisille kirjastoille tuotettujen tietokanta- ja aineistopalvelujen ostoon ja yleisten kirjastojen erityistehtävien valtionavustusten maksamiseen sekä kirjastojen sisältötuotantoon liittyvien valtionavustusten maksamiseen
3) viittomakielisen kirjaston toimintaan liittyvien valtionavustusten maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Avustukset keskus- ja maakuntakirjastoille | 2 580 000 |
Kirjastojen sisältötuotantoon | 300 000 |
Yleisten kirjastojen tietokanta ja -aineistopalvelujen tuottaminen ja avustukset muihin erityistehtäviin | 800 000 |
Avustus viittomakielisen kirjaston toimintaan | 220 000 |
Yhteensä | 3 900 000 |
Yleisten kirjastojen tavoitteena on tarjota väestölle yhtäläiset mahdollisuudet sivistyksen, tietojen ja taitojen ja kansalaisvalmiuksien hankkimiseen, kirjallisuuden ja taiteen harrastamiseen, kansainvälistymiseen sekä elinikäiseen oppimiseen. Kirjaston tehtävänä on myös tarjota mahdollisuus virtuaalisten ja vuorovaikutteisten verkkopalvelujen käyttöön ja opastaa käytössä.
Valtionavustuksilla tuetaan kirjasto- ja tietopalvelujen alueellisesti tasavertaista tuottamista ja kehittämistä. Tavoitteena on turvata palveluverkon toimivuus, kirjasto- ja tietopalvelujen laatu sekä koko väestön kattava tiedon ja kulttuurin saatavuus ja saavutettavuus.
Kirjastotoimen vaikuttavuutta arvioidaan kirjastojen käytön, aineistohankintojen, henkilöstövoimavarojen ja saatavuuden indikaattoreilla.
Eräitä kirjastotoimen tunnuslukuja | 2013 toteutuma |
2014 toteutuma |
2016 arvio |
Kirjahankinta, kpl/1 000 asukasta | 297 | 288 | 290 |
Muu aineistohankinta, kpl/1 000 asukasta | 54 | 50 | 50 |
Henkilötyövuodet, htv/1 000 asukasta | 0,8 | 0,8 | 0,8 |
Aukiolotunnit, 1 000 tuntia | 1 362 | 1 365 | 1 370 |
Fyysiset käynnit, kpl/asukas | 9,5 | 9,3 | 9,3 |
Verkkokäynnit, kpl/asukas | 9,9 | 7,5 | 8 |
Lainaukset, kpl/asukas | 17,2 | 16,8 | 17 |
Toimintakustannukset, euroa/asukas | 59 | 58 | 59 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Maakuntakirjastojen vähentäminen | -350 |
Säästöpäätös | -500 |
Yhteensä | -850 |
2016 talousarvio | 3 900 000 |
2015 talousarvio | 4 750 000 |
2014 tilinpäätös | 4 713 000 |
31. Valtionosuus ja -avustus teattereiden ja orkestereiden käyttökustannuksiin (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 35 769 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten teattereiden ja orkestereiden valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen.
Valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä henkilötyövuosien määrä on teattereilla enintään 2 469 ja orkestereilla enintään 1 033.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain muuttamisesta siten, että teattereiden ja orkestereiden yksikköhintoja alennetaan menosäästön toteuttamiseksi pysyvällä tavalla vuodesta 2016 lukien ja että teattereille ja orkestereille vuosina 2012—2015 kohdistettujen säästöjen ml. indeksijäädytysten pysyvä säästövaikutus varmistetaan.
Valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä keskimääräinen arvonlisäveroton yksikköhinta on teattereilla 52 771 euroa ja orkestereilla 52 503 euroa henkilötyövuotta kohden.
Lakisääteisiin valtionosuuksiin ja -avustuksiin on lisäksi myönnetty 40 094 000 euroa momentilla 29.80.52.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kertamenon poistuminen | -50 |
Menosäästö | -2 590 |
Muutokset arviomäärärahan määräytymistekijöissä | 67 |
Yksikköhintojen tason tarkistus | 5 841 |
Tasomuutos | -5 900 |
Yhteensä | -2 632 |
2016 talousarvio | 35 769 000 |
2015 talousarvio | 38 401 000 |
2014 tilinpäätös | 41 040 000 |
32. Valtionosuudet ja -avustukset museoille (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 15 072 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten museoiden valtionosuuksien maksamiseen
2) enintään 461 000 euroa avustusten maksamiseen liikenne- ja viestintäalan museoille.
Valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä henkilötyövuosien määrä on enintään 1 183.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain muuttamisesta siten, että museoiden yksikköhintoja alennetaan menosäästön toteuttamiseksi pysyvällä tavalla vuodesta 2016 lukien ja että museoille vuosina 2012—2015 kohdistettujen säästöjen ml. indeksijäädytysten pysyvä säästövaikutus varmistetaan.
Valtionosuuden perusteena käytettävä keskimääräinen arvonlisäveroton yksikköhinta on 64 650 euroa henkilötyövuotta kohden.
Lakisääteisiin valtionosuuksiin on lisäksi myönnetty 19 380 000 euroa momentilla 29.80.52.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Avustukset liikenne- ja viestintäalan museoille (siirto momentilta 31.01.40) | 461 |
Menosäästö | -960 |
Muutokset arviomäärärahan määräytymistekijöissä | -117 |
Yksikköhintojen tason tarkistus | 4 737 |
Tasomuutos | -5 460 |
Yhteensä | -1 339 |
2016 talousarvio | 15 072 000 |
2015 talousarvio | 16 411 000 |
2014 tilinpäätös | 17 431 000 |
(33.) Valtionavustukset kuntien ja alueiden kulttuuritoiminnan kehittämiseen (arviomääräraha)
Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.
2015 talousarvio | 106 000 |
2014 tilinpäätös | 106 000 |
(34.) Valtionosuus ja -avustus yleisten kirjastojen perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v)
Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.
2015 talousarvio | 4 500 000 |
2014 tilinpäätös | 4 500 000 |
35. Valtionavustus Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden merkkihankkeen perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 8 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) nojalla Suomen itsenäisyyden 100-vuotiskirjaston rakentamiseen myönnettävän valtionavustuksen maksamiseen Helsingin kaupungille.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | 3 000 |
Yhteensä | 3 000 |
2016 talousarvio | 8 000 000 |
2015 talousarvio | 5 000 000 |
2014 tilinpäätös | 1 000 000 |
40. Korvaus Suomenlinnan huoltoliikenteen käyttötappioon (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 252 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää korvauksen maksamiseen Suomenlinnan huoltoliikenteen käyttötappioon.
Selvitysosa:Valtion ja Helsingin kaupungin kesken solmitun Suomenlinnan liikenteen hoitoa koskevan sopimuksen mukaisesti valtio ja kaupunki yhdessä vastaavat Suomenlinnan huoltoliikenteen käyttötappiosta.
2016 talousarvio | 252 000 |
2015 talousarvio | 252 000 |
2014 tilinpäätös | 156 960 |
41. (29.80.41 ja 01.22, osa) Eräät käyttöoikeuskorvaukset (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 20 213 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) enintään 11 000 000 euroa tekijänoikeuslain (404/1961) mukaiseen yksityisen kopioinnin hyvityksen järjestämiseen
2) enintään 9 213 000 euroa suojattujen teosten tekijöille maksettavaan lainauskorvaukseen ja sen järjestämisestä aiheutuviin kustannuksiin.
Selvitysosa:Määrärahasta maksetaan tekijänoikeudella suojattujen teosten tekijöille ja muille oikeudenhaltijoille hyvitystä teoksen kappaleiden valmistamisesta yksityiseen käyttöön sekä tekijänoikeuslakiin perustuvia korvauksia kirjastoissa tapahtuvasta teosten lainaamisesta sekä julkisen rahoituksen piirissä olevissa kulttuuriperintölaitoksissa tapahtuvasta suojatun aineiston käytöstä tekijänoikeuksien haltijoita edustavien järjestöjen kanssa tehtävien sopimusten mukaisesti.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Siirto momentilta 29.01.29 | 838 |
Tasomuutos | 150 |
Yhteensä | 988 |
2016 talousarvio | 20 213 000 |
2015 talousarvio | 19 225 000 |
2014 tilinpäätös | 4 075 000 |
50. Eräät avustukset (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 4 371 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää avustusten myöntämiseen:
1) kulttuuri-instituuttien tukemiseen
2) rauhantyön edistämiseen
3) Suomen Islamilainen Neuvosto (SINE) ry:n menoihin
4) kansalaisjärjestöjen toimintaan
5) Luotsikirjaston toimintaan
6) taiteen ja kulttuurin saavutettavuuden edistämisen ja prosenttitaiteen periaatteen laajentamisen toteuttamisesta aiheutuvien menojen ja avustusten maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Hanasaaren ja Lontoon instituutin tila- ja muihin peruskorjauksesta aiheutuviin kustannuksiin | 1 903 000 |
Rauhantyön edistämiseen | 412 000 |
Suomen Islamilainen Neuvosto (SINE) ry | 52 000 |
Ihmisoikeusliiton toiminnan tukeminen | 90 000 |
Eräiden kansalaisjärjestöjen toimintaan | 102 000 |
Luotsikirjaston toimintaan | 12 000 |
Kärkihankkeen Taiteen ja kulttuurin saavutettavuus toteuttamiseen | 1 200 000 |
Kärkihankkeen Prosenttitaiteen periaatteen laajentaminen toteuttamiseen | 600 000 |
Yhteensä | 4 371 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hanasaaren tilakustannukset (siirto momentilta 29.80.53) | 1 727 |
Kertamenon poistuminen | -50 |
Osaaminen ja koulutus: Prosenttitaiteen periaatteen laajentaminen | 600 |
Osaaminen ja koulutus: Taiteen ja kulttuurin saavutettavuus | 1 200 |
Järjestötukien säästö (HO 2015) | -128 |
Säästöpäätös | -100 |
Yhteensä | 3 249 |
2016 talousarvio | 4 371 000 |
2015 talousarvio | 1 122 000 |
2014 tilinpäätös | 1 160 000 |
51. Apurahat taiteilijoille, kirjailijoille ja kääntäjille (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 14 507 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) valtion taiteilija-apurahoista annetun lain (734/1969) 3 §:n mukaisten 545 apurahavuotta vastaavien taiteilija-apurahojen sekä 3 §:n 2 momentin mukaisten erittäin ansioituneille taiteenharjoittajille myönnettävien valtion taiteilija-apurahojen maksamiseen
2) eräistä kirjailijoille ja kääntäjille suoritettavista apurahoista ja avustuksista annetun lain (1080/1983) mukaisiin apurahoihin ja avustuksiin.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Valtion taiteilija-apurahat (545 kpl) | 10 964 000 |
Kirjailijoiden ja kääntäjien apurahat ja avustukset | 3 100 000 |
Taiteilijaprofessoriapurahat (22 kpl) | 443 000 |
Yhteensä | 14 507 000 |
Taiteilija-apurahan suuruus on 1.1.2016 lukien 1 676,45 euroa/kk. Taiteilija-apurahoja tarkistetaan valtion virkamiesten palkkatarkistuksia vastaavasti Taiteen edistämiskeskuksen päätöksellä. Kirjailijoiden ja kääntäjien apurahojen kokonaismäärä on 10 % edellisenä kalenterivuonna kuntien ylläpitämiin yleisiin kirjastoihin hankittuun kirjallisuuteen käytetystä rahamäärästä.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Palkkausten tarkistukset | 37 |
Yhteensä | 37 |
2016 talousarvio | 14 507 000 |
2015 talousarvio | 14 470 000 |
2014 tilinpäätös | 13 892 572 |
52. Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat taiteen edistämiseen (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 233 322 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) taiteen ja kulttuurin edistämisen rahoittamiseen, taide- ja kulttuuripolitiikan tutkimus-, selvitys- ja tiedotustoiminnan palkkaus- ja muiden menojen maksamiseen sekä valtion laitosten kulttuuria koskeviin kokeilu- ja tutkimushankkeisiin
2) taideteosten hankkimiseen valtion ja yliopistojen kiinteistöihin sekä niiden käytössä oleviin rakennuksiin
3) Taiteen edistämiskeskuksesta annetun lain mukaisiin Taiteen edistämiskeskuksen, taideneuvoston ja taidetoimikuntien myöntämiin apurahoihin ja avustuksiin sekä enintään 960 000 euroa eräistä kuvataiteen tekijöille suoritettavista apurahoista annetun lain (115/1997) mukaisiin apurahoihin
4) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen teattereille ja orkestereille, enintään 3 888 000 euroa teatteri- ja orkesterilain (730/1992) 6 a §:n mukaisen valtionavustuksen maksamiseen
5) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen museoille sekä muuhun museo- ja kulttuuriperintöalan tukemiseen
6) enintään 4 887 000 euroa opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain mukaisten valtionavustusten maksamiseen kirjastoille ja yleisten kirjastojen valtion aluehallinnolle kirjastotoimen alueelliseen ja muuhun kehittämiseen
7) EU:n kulttuuriohjelmien kansalliseen hallinnointiin
8) maailmanperintösopimuksen ja Haagin vuoden 1954 yleissopimuksen mukaiseen suojelu-, tutkimus- ja valistustoimintaan sekä Unescon aineettoman kulttuuriperinnön suojelua koskevan sopimuksen kansalliseen toimeenpanoon
9) enintään 37 877 000 euroa valtionavustuksena käyttökustannuksiin Suomen Kansallisoopperan säätiölle, enintään 11 391 000 euroa valtionavustuksena käyttökustannuksiin Suomen Kansallisteatterin Osakeyhtiölle ja enintään 12 573 000 euroa valtionavustuksena käyttökustannuksiin Kansallisgallerialle
10) tekijänoikeuslain (404/1961) 55 §:ssä säädetyn tekijänoikeusneuvoston toimintamenoihin sekä tekijänoikeusasioiden neuvottelukunnan ja tekijänoikeusselvitysten kuluihin
11) enintään 42 henkilön palkkaamiseen ja siitä aiheutuviin menoihin Taiteen edistämiskeskuksen määräaikaisiin taiteen edistämisen tehtäviin.
Kohdan 2 määräraha sekä kohdasta 3 myönnettävät eräistä kuvataiteen tekijöille suoritettavista apurahoista annetun lain (115/1997) mukaiset apurahat budjetoidaan maksuperusteisina.
Kohdassa 11 tarkoitettujen henkilöiden osalta työnantajalle maksetut sairausvakuutuksen mukaiset etuudet otetaan nettobudjetoitaessa tuloina huomioon.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Elokuvien ja lastenelokuvien tuotantoon, jakeluun ja esitystekniikan kehittämiseen | 24 064 000 |
Elokuvakulttuurin edistämiseen | 2 467 000 |
Kirjallisuuden edistämiseen | 2 655 000 |
Kuvataiteen edistämiseen | 2 106 000 |
Näyttämötaiteen edistämiseen | 4 080 000 |
Rakennustaiteen edistämiseen | 367 000 |
Musiikin edistämiseen | 4 723 000 |
Muotoilun edistämiseen | 850 000 |
Tanssitaiteen edistämiseen | 2 400 000 |
Valokuvataiteen edistämiseen | 755 000 |
Sirkustaiteen edistämiseen | 588 000 |
Mediataiteen edistämiseen | 398 000 |
Sarjakuvataiteen ja kuvitustaiteen edistämiseen | 373 000 |
Valtion julkisten rakennusten taidehankintoihin ja valtion taidekokoelmien hoitoon | 1 044 000 |
Muu taiteenalojen edistäminen | 1 060 000 |
Apurahat ja palkinnot | 1 340 000 |
Cultura-säätiölle ja kirjastotehtävän hoitamiseen | 1 160 000 |
Kansallisgallerialle | 12 573 000 |
Suomen elokuvasäätiölle | 2 007 000 |
Suomen Kansallisoopperan Säätiölle | 37 877 000 |
Suomen Kansallisteatterin Osakeyhtiölle | 11 391 000 |
Rahoituslain mukaisiin valtionosuuksiin ja -avustuksiin teattereille ja orkestereille | 40 094 000 |
Kirjastotoimen valtionavustuksiin ja kehittämistoimiin | 4 887 000 |
Rahoituslain mukaisiin valtionosuuksiin ja -avustuksiin museoille | 19 380 000 |
Museot ja kulttuuriperintö | 8 986 000 |
Seurantalojen korjausavustuksiin ja valistustyöhön | 1 889 000 |
Alueelliseen taiteen edistämiseen | 14 105 000 |
Taiteen edistämiskeskuksen valtionavustuksiin ja kehittämistoimiin | 7 372 000 |
Saamelaisen taiteen ja kulttuurin edistämiseen | 369 000 |
Kulttuuripolitiikan kehittämiseen | 4 102 000 |
Kulttuurivientiin ja kansainväliseen yhteistyöhön | 6 857 000 |
Kulttuuriin digitaalisessa ympäristössä | 1 616 000 |
Kulttuurin kansainvälisiin suurtapahtumiin | 480 000 |
Kulttuuri-instituuttien valtionavustuksiin | 5 559 000 |
Ystävyysseurojen valtionavustuksiin | 2 037 000 |
Eräiden kansainvälisten sopimusten toimeenpanoon | 427 000 |
Opetus- ja kulttuuriministeriön käytettäväksi | 884 000 |
Yhteensä | 233 322 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | -3 640 |
Yhteensä | -3 640 |
Määräraha on kehyksen ulkopuolinen.
2016 talousarvio | 233 322 000 |
2015 talousarvio | 236 962 000 |
2014 tilinpäätös | 237 009 557 |
53. Valtionavustus tilakustannuksiin (kiinteä määräraha)
Momentille myönnetään 25 085 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää avustuksen myöntämiseen taide- ja kulttuurilaitosten sekä -yhteisöjen tilakustannuksiin.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hanasaaren tilakustannukset (siirto momentille 29.80.50) | -1 727 |
Kansallisgallerian toimitilamuutos (siirto momentilta 29.80.59) | 1 245 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -4 546 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 276 |
Yhteensä | -4 752 |
2016 talousarvio | 25 085 000 |
2015 talousarvio | 29 837 000 |
2014 tilinpäätös | 28 369 019 |
54. Valtionavustus taide- ja kulttuurilaitosten toimitilainvestointeihin (kiinteä määräraha)
Momentille myönnetään 5 300 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää avustusten myöntämiseen Svenska Teaternin ja Tampereen Työväen Teatterin peruskorjauksista aiheutuneiden lainojen lyhennyksiin ja korkojen maksuun.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kansallisteatterin lainanhoitokulujen päättyminen | -2 877 |
Yhteensä | -2 877 |
2016 talousarvio | 5 300 000 |
2015 talousarvio | 8 177 000 |
2014 tilinpäätös | 7 209 870 |
55. Digitaalisen kulttuuriperinnön saatavuus ja säilyttäminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 2 200 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kansallinen digitaalinen kirjasto -ohjelman ja toimintasuunnitelman toimeenpanosta aiheutuviin kustannuksiin
2) keskeisten, priorisoitujen museo- ja kulttuuriperintöaineistojen suunnitelmallisesta digitoinnista aiheutuviin kustannuksiin
3) museoiden sisältötuotannon tukemiseen
4) digitaalisessa muodossa olevien kulttuuriperintöaineistojen saatavuutta, käyttöä ja säilyttämistä parantavien järjestelmien ja palveluiden kehittämiseen sekä kirjastojen, arkistojen ja museoiden yhteisen hakupalvelun kehittämiseen ja liittämiseen osaksi Euroopan digitaalista kirjastoa
5) kulttuuri- ja kulttuuriperintöaineistojen digitointia, digitaalista saatavuutta ja pitkäaikaissäilytystä koskevan osaamisen kehittämisestä ja jakamisesta aiheutuviin kustannuksiin
6) valtion virastoille ja laitoksille kulttuuriperintöaineistojen digitoinnista ja digitaalisten kulttuuriperintöaineistojen säilyttämisestä aiheutuviin kustannuksiin
7) enintään kymmentä henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin.
Selvitysosa:Momentin nimike on muutettu.
2016 talousarvio | 2 200 000 |
2015 talousarvio | 2 200 000 |
2014 tilinpäätös | 2 200 000 |
59. Eräät avustukset Kansallisgallerialle (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 10 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Kansallisgallerian säätiön pääoman maksamiseen. Määrärahan käytön edellytyksenä on, että yksityiset rahoittajatahot osallistuvat pääomittamiseen. Valtion osuus pääomittamiseen on suhteessa (5:2) yksityisiltä rahoittajatahoilta kerättävään pääomaan.
Selvitysosa:Pääomitukseen kohdennettava määräraha on vuoden 2016 osuus Kansallisgallerian perustamisen rahoituksesta. Julkisoikeudellisen säätiön pääomittaminen on tarkoitus toteuttaa vuosina 2015—2016 siten, että valtion osuus on yhteensä enintään 20 000 000 euroa edellyttäen, että yksityisten rahoittajatahojen osuus on vähintään 8 000 000 euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kansallisgallerian toimitilamuutos (siirto momentille 29.80.53) | -1 245 |
Yhteensä | -1 245 |
2016 talousarvio | 10 000 000 |
2015 talousarvio | 11 245 000 |
2014 tilinpäätös | 14 670 000 |
(70.) Kaluston hankinta (siirtomääräraha 3 v)
Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.
2015 talousarvio | 150 000 |
2014 tilinpäätös | 500 000 |
72. Kansallisgallerian kokoelman kartuttaminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 739 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Kansallisgallerian taidehankinnoista aiheutuvien menojen maksamiseen.
2016 talousarvio | 739 000 |
2015 talousarvio | 739 000 |
2014 tilinpäätös | 739 000 |
75. Toimitilojen ja kiinteistövarallisuuden perusparannukset ja kunnossapito (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 6 899 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää kiinteistövarallisuuden perusparannuksista ja kunnossapidosta sekä pienehköistä uudisrakennushankkeista aiheutuvien investointimenojen maksamiseen ja museolaivojen korjaustöistä aiheutuviin kustannuksiin.
Käyttösuunnitelma (euroa)
1. | Museovirasto | 799 000 |
2. | Suomenlinnan hoitokunta | 6 100 000 |
Yhteensä | 6 899 000 |
Määrärahaa saa käyttää käyttösuunnitelman kohdan 2. osalta enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin.
1) Käyttösuunnitelman kohdan 1. hankkeita koskevia sitoumuksia saa tehdä siten, että niistä vuoden 2016 jälkeen aiheutuvat menot ovat yhteensä enintään 300 000 euroa.
2) Käyttösuunnitelman kohdan 2. hankkeita koskevia sitoumuksia saa tehdä siten, että niistä vuoden 2016 jälkeen aiheutuvat menot ovat yhteensä enintään 3 000 000 euroa.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kertamenon poisto | -250 |
Suomenlinnan kaukolämpötunnelin peruskorjaus | 4 000 |
Yhteensä | 3 750 |
2016 talousarvio | 6 899 000 |
2015 talousarvio | 3 149 000 |
2014 tilinpäätös | 3 800 000 |
95. Kulttuuriympäristön suojelusta aiheutuvat menot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 50 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää muinaismuistolain (295/1963) toteuttamisesta aiheutuvien menojen ja lain nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen.
2016 talousarvio | 50 000 |
2015 talousarvio | 50 000 |
2014 tilinpäätös | 10 000 |