Talousarvioesitys 2020
Osasto 11
VEROT JA VERONLUONTEISET TULOT
Selvitysosa:Valtiolle arvioidaan kertyvän verotuloja 47 071 milj. euroa vuonna 2020. Verotulojen arvioidaan kasvavan noin 2,4 % vuodelle 2019 budjetoituun (talousarvio ml. lisätalousarvio) verrattuna. Verotulomomenttien kertymäarviot perustuvat arvioihin veropohjien kehityksestä sekä veroperustemuutosten vaikutuksista. Arviot keskeisten veropohjaerien kehityksestä vuonna 2020 on esitetty tuloarviomomenttien selvitysosissa. Verotuloennusteiden laatimista on selostettu tarkemmin valtiovarainministeriön muistiossa Budjettitalouden tuloarvioiden laadintamenettelyt valtiovarainministeriössä (www.vm.fi).
Pääministeri Rinteen hallitusohjelmassa on huomioitu ilmastonmuutoksen ja teknologisen kehityksen tuomat muutospaineet. Teknologiseen kehitykseen liittyvät mm. robotisaatio, digitalisaatio, alustatalous ja tekoäly. Tavoitteena on myös Suomen veropohjan turvaaminen kansainvälistyneessä ja digitalisoituvassa taloudessa. Lisäksi hallitusohjelmassa halutaan edistää työllisyyttä ja kannustaa yrittäjyyteen.
Veropohjaa tiivistetään poistamalla asuntolainan korkojen verovähennysoikeus asteittain hallituskauden aikana. Kotitalousvähennystä supistetaan. Pieni- ja keskituloisten ansiotuloverotusta kevennetään 200 milj. eurolla ja alun perin määräaikaiseksi säädetyn solidaarisuusveron voimassaoloa jatketaan hallituskauden loppuun saakka. Hallitusohjelman mukaisesti tehdään indeksitarkistus ansiotuloveroperusteisiin kaikilla tulotasoilla.
Energiatuotannon ja -käytön päästöohjausta lisätään poistamalla hallituskauden aikana energiaintensiivisen teollisuuden energiaveron palautusjärjestelmä ja alentamalla II veroluokan sähkövero budjettineutraalisti kohti EU:n sallimaa minimitasoa. Kaivostoiminta siirretään sähköveroluokkaan I. Työkone- ja lämmityspolttoaineiden verotusta kiristetään 100 milj. eurolla ja liikennepolttoaineiden verotusta 250 milj. eurolla vaalikauden aikana.
Terveyttä pyritään edistämään korottamalla tupakan, alkoholin ja virvoitusjuomien valmisteveroja hallituskauden aikana yhteensä 275 milj. eurolla.
Hallitusohjelman mukaisesti hallituksen veroperusteisiin tekemien muutosten verotuottovaikutus kompensoidaan kunnille. Hallitus ei käytä verohuojennuksia tai verotukia kehysten kiertämiseksi.
Taulukossa esitetään keskeisten vuonna 2020 voimaan tulevien veroperustemuutosten vaikutus valtion verotuloihin. Veronkannon ja verontilitysten ajoituksesta johtuen veroperustemuutosten voimaantulovuonna niiden vaikutus budjettitalouden kassakertymään on usein pienempi kuin pysyvä vuositason vaikutus.
Keskeisten veroperustemuutosten vaikutus valtion verotuottoon vuonna 2020 (milj. euroa)
Vaikutus vuonna 2020 |
Vaikutus vuositasolla |
|
Ansio- ja pääomatulovero | ||
— ansiotuloverotuksen indeksitarkistus | -265 | -289 |
— työtulovähennyksen korottaminen | -42 | -46 |
— valtionverotuksen eläketulovähennyksen korottaminen | -7 | -8 |
— asuntolainan korkovähennysoikeuden rajaaminen | 15 | 16 |
— kotitalousvähennyksen supistaminen | 50 | 54 |
— solidaarisuusveron voimassaolon jatkaminen | 92 | 100 |
— ns. avainhenkilölain voimassaolon jatkaminen | 13 | 13 |
Valmisteverot | ||
---|---|---|
— tupakkaveron korotus | 17 | 50 |
— virvoitusjuomaveron korotus | 23 | 25 |
— liikennepolttoaineiden veronkorotus | 83 | 250 |
Yhteensä | -21 | 165 |
— josta verotuottoa lisäävät | 293 | 508 |
— josta verotuottoa vähentävät | -314 | -343 |
Valtion verotulot verolajeittain vuosina 2018—2020 (milj. euroa)
2018 tilinpäätös |
2019 TA + I LTA + II LTA |
2020 esitys |
|
Tuloon ja varallisuuteen perustuvat verot | 14 517 | 15 408 | 15 857 |
Liikevaihtoon perustuvat verot | 19 034 | 19 754 | 20 245 |
Valmisteverot | 7 415 | 7 515 | 7 649 |
Muut verot ja veronluonteiset tulot | 3 407 | 3 287 | 3 307 |
Yhteensä | 44 373 | 45 964 | 47 058 |
Verotuksen kokonaistasoon vaikuttavat valtion päätösten lisäksi kuntien veropäätökset ja sosiaalivakuutusmaksujen taso. Alla olevassa taulukossa on esitetty kansantaloudessa kertyvät verot yhteensä suhteessa bruttokansantuotteeseen (kokonaisveroaste) sektoreittain ja verolajeittain jaoteltuna.
Julkisyhteisöjen saamat verotulot sektoreittain ja verolajeittain, % BKT:sta
2018 | 2019 | 2020 | |
Sektoreittain: | |||
Verot ja sosiaalivakuutusmaksut yhteensä | 42,4 | 42,2 | xx,x |
Valtio | 20,8 | 20,7 | xx,x |
Kunnat | 9,6 | 9,8 | x,x |
Soturahastot | 12,0 | 11,7 | xx,x |
Verolajeittain: | |||
Verot ja sosiaalivakuutusmaksut yhteensä | 42,4 | 42,2 | xx,x |
Välittömät verot | 16,0 | 16,3 | xx,x |
Tuotannon ja tuonnin verot | 14,2 | 13,9 | xx,x |
Sosiaalivakuutusmaksut | 12,0 | 11,7 | xx,x |
Verotuet ovat verolainsäädännössä määrättyjä poikkeuksia verotuksen perusrakenteesta eli ns. normiverojärjestelmästä. Käytännössä verotuilla tarkoitetaan verovapauksia, verovähennyksiä, alempia verokantoja ja muita niihin rinnastettavia keinoja, joiden avulla tuetaan jotain tiettyä elinkeinoa tai verovelvollisryhmää. Toisin kuin suorat tuet verotuet eivät pääasiassa näy budjetin menomomenteilla, vaan tuki toteutuu saamatta jääneinä verotuloina. Verotukien tarkkaa määrää ei pystytä useimmissa tapauksissa täsmällisesti laskemaan, joten niiden seuranta perustuu tukien määristä laadittuihin arvioihin. Joidenkin verotukien määrästä ei pystytä laatimaan euromääräistä arviota lainkaan, johtuen saatavilla olevien tietoaineistojen puutteellisuudesta. Verotukien määritelmät sekä arviot niiden vaikutuksista verotuottoihin ovat riippuvaisia verotukilaskennassa käytetystä normiverojärjestelmästä ja laskentamenetelmistä. Verotuet lasketaan säännöskohtaisesti ja staattisen laskelman avulla. Tässä esitettyjen verotukilaskelmien perustana olevaa normiverojärjestelmää ja laskentamenetelmiä on kuvattu Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen valmisteluraportissa Verotuet Suomessa 2009 (www.vatt.fi).
Verotukia tarkasteltaessa on huomioitava, että verotuen poistaminen ei välttämättä lisäisi verotuloja vastaavalla määrällä. Osa tuista on päällekkäisiä, joten ne vaikuttavat toistensa suuruuteen. Tuet vaikuttavat myös hintoihin ja käyttäytymiseen, mitä staattisessa verotukilaskennassa ei pystytä ottamaan huomioon. Yksittäisen verotuen poistamisen lopullisia vaikutuksia on näistä syistä johtuen vaikea arvioida. Verotukien seuranta on kuitenkin tärkeää, koska niiden kautta ohjataan merkittävää julkista tukea eri kohteisiin. Verotuet myös kaventavat veropohjaa ja usein monimutkaistavat verojärjestelmää.
Verotukia on tällä hetkellä määritelty 183 kappaletta. Vuonna 2020 verotukien lukumäärää kasvattaa työnantajan maksamien muuttokustannusten säätäminen osittain verovapaiksi. Verotuista noin kolmasosalle ei pystytä esittämään euromääräistä arviota ja osalle voidaan esittää vain suuruusluokka-arvio. Vuonna 2020 verotukien kokonaismääräksi arvioidaan noin 29 mrd. euroa, josta 18,7 mrd. euroa kohdistuu valtion verotuloihin. Alla olevassa taulukossa esitetään verotukien kappalemäärät sekä arviot niiden euromääräisestä suuruudesta vuosina 2019 ja 2020. Kunkin verotuloarviomomentin selvitysosassa esitetään merkittävimmät momentin tuottoa alentavat verotuet.
Verotuet 2019 ja 2020
Tunnistetut verotuet 2019, kpl |
Lasketut verotuet 2019, kpl |
2019, milj. euroa |
Tunnistetut verotuet 2020, kpl |
Lasketut verotuet 2020, kpl |
2020, milj. euroa |
|
Henkilöverotus | 46 | 34 | 18 237 | 47 | 34 | 18 717 |
Elinkeinoverotus | 34 | 18 | 1 430 | 34 | 18 | 1 465 |
Maa- ja metsätalouden verotus | 20 | 7 | 128 | 20 | 7 | 132 |
Varainsiirtoverotus | 11 | 3 | 2 105 | 11 | 3 | 2 105 |
Kiinteistöverotus | 7 | 5 | 686 | 7 | 5 | 695 |
Perintö- ja lahjaverotus | 15 | 13 | 270 | 15 | 13 | 270 |
Arvonlisäverotus | 20 | 17 | 3 181 | 20 | 17 | 3 285 |
Valmisteverotus | 24 | 24 | 2 426 | 24 | 24 | 2 362 |
Sosiaalivakuutusmaksut | 6 | 0 | ei voida laskea | 6 | 0 | ei voida laskea |
Yhteensä | 183 | 121 | 28 463 | 184 | 121 | 29 031 |
Osaston tuloarviot vuosina 2018—2020
v. 2018 tilinpäätös 1000 € |
v. 2019 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2020 esitys 1000 € |
Muutos 2019—2020 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Tulon ja varallisuuden perusteella kannettavat verot | 14 517 353 | 15 171 000 | 15 857 000 | 686 000 | 5 |
01. | Ansio- ja pääomatuloverot | 9 701 121 | 9 939 000 | 10 606 000 | 667 000 | 7 |
02. | Yhteisövero | 4 077 752 | 4 428 000 | 4 445 000 | 17 000 | 0 |
03. | Korkotulojen lähdevero | 46 217 | 84 000 | 76 000 | -8 000 | -10 |
04. | Perintö- ja lahjavero | 692 263 | 720 000 | 730 000 | 10 000 | 1 |
04. | Liikevaihdon perusteella kannettavat verot ja maksut | 19 033 557 | 19 785 900 | 20 245 000 | 459 100 | 2 |
01. | Arvonlisävero | 18 082 249 | 18 796 000 | 19 262 000 | 466 000 | 2 |
02. | Eräistä vakuutusmaksuista suoritettava vero | 771 420 | 795 900 | 795 000 | -900 | 0 |
03. | Apteekkivero | 179 888 | 194 000 | 188 000 | -6 000 | -3 |
08. | Valmisteverot | 7 414 509 | 7 515 000 | 7 649 000 | 134 000 | 2 |
01. | Tupakkavero | 1 115 322 | 1 126 000 | 1 218 000 | 92 000 | 8 |
04. | Alkoholijuomavero | 1 471 675 | 1 520 000 | 1 524 000 | 4 000 | 0 |
05. | Virvoitusjuomavero | 154 620 | 175 000 | 205 000 | 30 000 | 17 |
07. | Energiaverot | 4 657 196 | 4 678 000 | 4 686 000 | 8 000 | 0 |
08. | Eräiden juomapakkausten valmistevero | 15 696 | 16 000 | 16 000 | — | 0 |
10. | Muut verot | 3 271 152 | 3 228 000 | 3 172 000 | -56 000 | -2 |
03. | Autovero | 1 001 101 | 959 000 | 889 000 | -70 000 | -7 |
05. | Varainsiirtovero | 844 246 | 840 000 | 875 000 | 35 000 | 4 |
06. | Arpajaisvero | 226 334 | 236 000 | 234 000 | -2 000 | -1 |
07. | Ajoneuvovero | 1 192 536 | 1 182 000 | 1 165 000 | -17 000 | -1 |
08. | Jätevero | 6 934 | 11 000 | 9 000 | -2 000 | -18 |
19. | Muut veronluonteiset tulot | 136 049 | 116 125 | 134 808 | 18 683 | 16 |
(03.) | Ratavero | 4 486 | — | — | — | 0 |
04. | Eräät viestinnän maksut | 36 823 | 21 726 | 39 183 | 17 457 | 80 |
05. | Eräät liikenteen maksut | 28 321 | 25 945 | 26 329 | 384 | 1 |
06. | Väylämaksut | 49 078 | 48 400 | 50 160 | 1 760 | 4 |
(08.) | Öljyjätemaksu | 3 675 | 4 000 | — | -4 000 | -100 |
09. | Muut verotulot | 6 873 | 6 000 | 8 900 | 2 900 | 48 |
10. | Sähkö- ja maakaasuverkkomaksut ja Perämeren tuulivoima-alueella perittävä tuulivoimamaksu | 4 085 | 3 830 | 4 330 | 500 | 13 |
11. | Rahoitusvakausviraston hallintomaksut | 2 708 | 3 953 | 3 635 | -318 | -8 |
12. | Säteilytoimintavero | — | 2 271 | 2 271 | — | 0 |
Yhteensä | 44 372 620 | 45 816 025 | 47 057 808 | 1 241 783 | 3 |