Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
       01. Opetusministeriö
       05. Kirkollisasiat
       07. Opetushallitus
       70. Opintotuki
       88. Tiede
       90. Taide ja kulttuuri
       98. Liikuntatoimi
       99. Nuorisotyö

Talousarvioesitys 2002

29. OPETUSMINISTERIÖN HALLINNONALAPDF-versio

Selvitysosa:Opetusministeriö  vastaa toimialaansa kuuluvien koulutus-, tiede-, kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan tehtävien hoitamisesta. Ministeriö edistää koulutusta, tiedettä, kulttuuria, liikuntaa ja nuorisotyötä, painottaa niiden merkitystä kansalaisten hyvinvoinnin ja yhteiskunnan kannalta sekä kehittää niiden ohjausjärjestelmiä. Taloudellinen menestys ja työllisyyden paraneminen edellyttävät kansakunnan henkisen pääoman tasapainoista kasvattamista.

Vuonna 2002 opetusministeriön ja sen hallinnonalan toimintojen painopisteitä ovat:

  • Peruspalvelujen toimintaedellytyksiä parannetaan, lakisääteisten valtionosuuksien yksikköhintoja korotetaan ja toiminnan tuloksellisuuden arviointia kehitetään. Yliopistojen perusrahoitusta lisätään.
  • Kansalaisten tasa-arvoisia mahdollisuuksia käyttää koulutus-, kulttuuri- ja liikuntapalveluja lisätään. Verkkopohjaisen opetuksen ja tutkimuksen sekä kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopalveluiden verkottumisen toimintaedellytyksiä vahvistetaan. Kulttuuriperinnön säilyminen turvataan ja siihen liittyvän aineiston saatavuutta digitaalisessa muodossa parannetaan. Tietoyhteiskuntakehitystä edistetään muun muassa sisältötuotantohankkeilla.
  • Hallinnonalan toimintaedellytyksiä parannetaan muun muassa aluepoliittisin toimenpitein.
  • Koulutus- ja tutkimustoimintaa kehittämällä vahvistetaan kansallista innovaatiojärjestelmää kansainvälisen kilpailukyvyn parantamiseksi.
  • Aikuiskoulutuksessa otetaan huomioon väestön ikääntyminen. Koulutuksen yhteyksiä työelämään tiivistetään.
  • Nuorten elinoloja ja elämänhallinnan edellytyksiä parannetaan yhteistyössä muiden hallinnonalojen kanssa. Ennaltaehkäisevää huumetyötä kehitetään.
  • Kansalaistoiminnan esteitä puretaan. Liikunnan eettistä pohjaa vahvistetaan erityisesti dopingin vastaista toimintaa tukemalla.
  • Kulttuurista monimuotoisuutta edistetään vahvistamalla vähemmistöryhmien omia kulttuureja ja identiteettejä sekä tehostamalla yhteistyötä erilaisten ryhmien kesken.
  • Sektoritutkimusta vahvistetaan ja hallinnonalan strategisen suunnittelun tueksi toteutetaan kehittämishankkeita.

Hallinnonalan valtionosuuksissa on lisäystä 259 milj. euroa kustannustenjaon tarkistuksen sekä 1,5 %:n suuruisen kustannustason muutoksen johdosta sekä vähennystä yhteensä 91 milj. euroa arvonlisäveron takaisinperinnästä luopumisen johdosta. Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain muuttamisesta.

Hallinnonalan menot luvuittain vuosina 2000—2002



v. 2000
tilinpäätös
1000 €
v. 2001
varsinainen
talousarvio
1000 €
v. 2002
varsinainen
talousarvio
1000 €

Muutos 2001—2002
    1000 € %







01.
Opetusministeriö
28 245
66 239
91 674
25 435
38
05.
Kirkollisasiat
1 867
1 967
2 052
85
4
07.
Opetushallitus
17 352
17 292
18 136
844
5
08.
Kansainvälinen yhteistyö
15 248
15 449
15 578
129
1
10.
Yliopisto-opetus ja -tutkimus
1 050 013
1 099 234
1 188 163
88 929
8
20.
Ammattikorkeakouluopetus
230 817
298 793
329 311
30 518
10
40.
Yleissivistävä koulutus
1 368 075
1 601 505
1 715 146
113 641
7
60.
Ammatillinen koulutus
487 311
449 460
511 178
61 718
14
69.
Ammatillinen lisäkoulutus ja vapaa sivistystyö
279 412
271 385
302 451
31 066
11
70.
Opintotuki
651 845
703 885
704 300
415
0
88.
Tiede
171 680
176 041
189 233
13 192
7
90.
Taide ja kulttuuri
292 907
292 530
304 608
12 078
4
98.
Liikuntatoimi
79 894
81 691
84 559
2 868
4
99.
Nuorisotyö
20 723
21 175
22 016
841
4

Yhteensä
4 695 390
5 096 648
5 478 405
381 757
7

  Henkilöstön kokonaismäärä 27 370 28 210 28 920    

Valtiovarainvaliokunta:

Valiokunta yhtyy siihen hallituksen esityksen perusteluissa todettuun, että taloudellinen menestys ja työllisyyden paraneminen edellyttävät kansakunnan henkisen pääoman tasapainoista kasvattamista. Opetusministeriön hallinnonalan painopisteitä ensi vuonna ovat muun muassa opetus- ja kulttuuritoimen peruspalvelujen toimintaedellytysten parantaminen, opetustoimen arvioinnin kehittäminen, koulutus-, kulttuuri- ja liikuntapalvelujen saatavuuden lisääminen tasa-arvoisesti ja kansallisen innovaatiojärjestelmän vahvistaminen koulutus- ja tutkimustoimintaa kehittämällä. Valiokunta pitää myönteisenä sitä, että opetus- ja kirjastotoimen valtionosuuksien korottamisella poistetaan 1990-luvulla laman seurauksena tehdyt yksikköhintojen leikkaukset. Näin kunnilla on paremmat mahdollisuudet helpottaa koulun arkista työtä ja antaa koulutuksen järjestäjille paremmat edellytykset laadukkaiden koulupalvelujen tuottamiseen. Valiokunta kiinnittää erityisesti huomiota myös siihen, että eduskunnan hyväksymä korkeakoulujen kehittämislain muutos (HE 30/2001 vp) turvaa yliopistoille selkeästi nykyistä paremman määrärahakehityksen.

Taiteen ja kulttuurin määrärahat kasvavat noin neljällä prosentilla. Taide- ja kulttuuripolitiikalla pyritään käytettävissä olevien taloudellisten voimavarojen rajoissa muun muassa edistämään kansallista ja kansainvälistä verkostoitumista, toteuttamaan sisältötuotantohankkeiden sekä kirjastopolitiikan lähivuosien toimenpideohjelmaa ja parantamaan audiovisuaalisen tuotannon ja jakelun edellytyksiä. Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että koko kulttuuripolitiikan toimialan valtionrahoituksesta veikkausvoittovarojen osuus on hallituksen esityksen mukaan 79 prosenttia. Veikkausvoittovarojen tuoton arvioidaan hallituksen esityksessä kasvavan 2,2 prosentilla. Valiokunnan mielestä tavoite on kunnianhimoinen, koska kuluvankin vuoden tuotto jää varsinaisessa valtion talousarviossa esitettyä alemmas ja tuottoarvioita on jouduttu kolmannessa lisätalousarviossa (HE 177/2001 vp) alentamaan 103 miljoonalla markalla. Kulttuuritoimen rahoitusperustan turvaamiseksi valiokunta pitääkin välttämättömänä toimenpiteitä kansallisten raha-arpa-, veikkaus- ja vedonlyöntipelejä harjoittavien yksinoikeusyhteisöjen toiminnan turvaamiseksi.