Talousarvioesitys 2002
29. OPETUSMINISTERIÖN HALLINNONALA
Selvitysosa:Opetusministeriö vastaa toimialaansa kuuluvien koulutus-, tiede-, kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan tehtävien hoitamisesta. Ministeriö edistää koulutusta, tiedettä, kulttuuria, liikuntaa ja nuorisotyötä, painottaa niiden merkitystä kansalaisten hyvinvoinnin ja yhteiskunnan kannalta sekä kehittää niiden ohjausjärjestelmiä. Taloudellinen menestys ja työllisyyden paraneminen edellyttävät kansakunnan henkisen pääoman tasapainoista kasvattamista.
Vuonna 2002 opetusministeriön ja sen hallinnonalan toimintojen painopisteitä ovat:
- Peruspalvelujen toimintaedellytyksiä parannetaan, lakisääteisten valtionosuuksien yksikköhintoja korotetaan ja toiminnan tuloksellisuuden arviointia kehitetään. Yliopistojen perusrahoitusta lisätään.
- Kansalaisten tasa-arvoisia mahdollisuuksia käyttää koulutus-, kulttuuri- ja liikuntapalveluja lisätään. Verkkopohjaisen opetuksen ja tutkimuksen sekä kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopalveluiden verkottumisen toimintaedellytyksiä vahvistetaan. Kulttuuriperinnön säilyminen turvataan ja siihen liittyvän aineiston saatavuutta digitaalisessa muodossa parannetaan. Tietoyhteiskuntakehitystä edistetään muun muassa sisältötuotantohankkeilla.
- Hallinnonalan toimintaedellytyksiä parannetaan muun muassa aluepoliittisin toimenpitein.
- Koulutus- ja tutkimustoimintaa kehittämällä vahvistetaan kansallista innovaatiojärjestelmää kansainvälisen kilpailukyvyn parantamiseksi.
- Aikuiskoulutuksessa otetaan huomioon väestön ikääntyminen. Koulutuksen yhteyksiä työelämään tiivistetään.
- Nuorten elinoloja ja elämänhallinnan edellytyksiä parannetaan yhteistyössä muiden hallinnonalojen kanssa. Ennaltaehkäisevää huumetyötä kehitetään.
- Kansalaistoiminnan esteitä puretaan. Liikunnan eettistä pohjaa vahvistetaan erityisesti dopingin vastaista toimintaa tukemalla.
- Kulttuurista monimuotoisuutta edistetään vahvistamalla vähemmistöryhmien omia kulttuureja ja identiteettejä sekä tehostamalla yhteistyötä erilaisten ryhmien kesken.
- Sektoritutkimusta vahvistetaan ja hallinnonalan strategisen suunnittelun tueksi toteutetaan kehittämishankkeita.
Hallinnonalan valtionosuuksissa on lisäystä 259 milj. euroa kustannustenjaon tarkistuksen sekä 1,5 %:n suuruisen kustannustason muutoksen johdosta sekä vähennystä yhteensä 91 milj. euroa arvonlisäveron takaisinperinnästä luopumisen johdosta. Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain muuttamisesta.
Hallinnonalan menot luvuittain vuosina 2000—2002
|
|
v. 2000 tilinpäätös 1000 € |
v. 2001 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2002 varsinainen talousarvio 1000 € |
Muutos 2001—2002 |
|
1000 € | % | |||||
|
|
|
|
|
|
|
01. |
Opetusministeriö |
28 245 |
66 239 |
91 674 |
25 435 |
38 |
05. |
Kirkollisasiat |
1 867 |
1 967 |
2 052 |
85 |
4 |
07. |
Opetushallitus |
17 352 |
17 292 |
18 136 |
844 |
5 |
08. |
Kansainvälinen yhteistyö |
15 248 |
15 449 |
15 578 |
129 |
1 |
10. |
Yliopisto-opetus ja -tutkimus |
1 050 013 |
1 099 234 |
1 188 163 |
88 929 |
8 |
20. |
Ammattikorkeakouluopetus |
230 817 |
298 793 |
329 311 |
30 518 |
10 |
40. |
Yleissivistävä koulutus |
1 368 075 |
1 601 505 |
1 715 146 |
113 641 |
7 |
60. |
Ammatillinen koulutus |
487 311 |
449 460 |
511 178 |
61 718 |
14 |
69. |
Ammatillinen lisäkoulutus ja vapaa sivistystyö |
279 412 |
271 385 |
302 451 |
31 066 |
11 |
70. |
Opintotuki |
651 845 |
703 885 |
704 300 |
415 |
0 |
88. |
Tiede |
171 680 |
176 041 |
189 233 |
13 192 |
7 |
90. |
Taide ja kulttuuri |
292 907 |
292 530 |
304 608 |
12 078 |
4 |
98. |
Liikuntatoimi |
79 894 |
81 691 |
84 559 |
2 868 |
4 |
99. |
Nuorisotyö |
20 723 |
21 175 |
22 016 |
841 |
4 |
|
Yhteensä |
4 695 390 |
5 096 648 |
5 478 405 |
381 757 |
7 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 27 370 | 28 210 | 28 920 |
Valiokunta yhtyy siihen hallituksen esityksen perusteluissa todettuun, että taloudellinen menestys ja työllisyyden paraneminen edellyttävät kansakunnan henkisen pääoman tasapainoista kasvattamista. Opetusministeriön hallinnonalan painopisteitä ensi vuonna ovat muun muassa opetus- ja kulttuuritoimen peruspalvelujen toimintaedellytysten parantaminen, opetustoimen arvioinnin kehittäminen, koulutus-, kulttuuri- ja liikuntapalvelujen saatavuuden lisääminen tasa-arvoisesti ja kansallisen innovaatiojärjestelmän vahvistaminen koulutus- ja tutkimustoimintaa kehittämällä. Valiokunta pitää myönteisenä sitä, että opetus- ja kirjastotoimen valtionosuuksien korottamisella poistetaan 1990-luvulla laman seurauksena tehdyt yksikköhintojen leikkaukset. Näin kunnilla on paremmat mahdollisuudet helpottaa koulun arkista työtä ja antaa koulutuksen järjestäjille paremmat edellytykset laadukkaiden koulupalvelujen tuottamiseen. Valiokunta kiinnittää erityisesti huomiota myös siihen, että eduskunnan hyväksymä korkeakoulujen kehittämislain muutos (HE 30/2001 vp) turvaa yliopistoille selkeästi nykyistä paremman määrärahakehityksen.
Taiteen ja kulttuurin määrärahat kasvavat noin neljällä prosentilla. Taide- ja kulttuuripolitiikalla pyritään käytettävissä olevien taloudellisten voimavarojen rajoissa muun muassa edistämään kansallista ja kansainvälistä verkostoitumista, toteuttamaan sisältötuotantohankkeiden sekä kirjastopolitiikan lähivuosien toimenpideohjelmaa ja parantamaan audiovisuaalisen tuotannon ja jakelun edellytyksiä. Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että koko kulttuuripolitiikan toimialan valtionrahoituksesta veikkausvoittovarojen osuus on hallituksen esityksen mukaan 79 prosenttia. Veikkausvoittovarojen tuoton arvioidaan hallituksen esityksessä kasvavan 2,2 prosentilla. Valiokunnan mielestä tavoite on kunnianhimoinen, koska kuluvankin vuoden tuotto jää varsinaisessa valtion talousarviossa esitettyä alemmas ja tuottoarvioita on jouduttu kolmannessa lisätalousarviossa (HE 177/2001 vp) alentamaan 103 miljoonalla markalla. Kulttuuritoimen rahoitusperustan turvaamiseksi valiokunta pitääkin välttämättömänä toimenpiteitä kansallisten raha-arpa-, veikkaus- ja vedonlyöntipelejä harjoittavien yksinoikeusyhteisöjen toiminnan turvaamiseksi.