Statsbudgeten 2019
Förklaring:
Den viktigaste mätaren av förvaltningsområdets genomslagskraft och resultatet av Försvarsmaktens verksamhet är Försvarsmaktens förmåga att fullgöra sina lagstadgade uppgifter. Grunden för den är en krigstida kapacitet (produktion och kvalitetsledning), en ändamålsenlig fredstida organisation och verksamhetsmodell (funktionell effektivitet) och ett personalsystem som fyller kraven under krigstid och fredstid (hantering av mänskliga resurser).
För verksamheten vid Försvarsmakten ställs följande preliminära resultatmål som främjar de samhälleliga effektmål för förvaltningsområdet som anges i motiveringen till huvudtiteln:
- — Försvarsmakten har en militärstrategisk lägesbild som möjliggör en tillfredsställande förvarning
- — Försvarsmakten övervakar den territoriella integriteten samt förebygger och vid behov avvärjer territoriekränkningar
- — Försvarsmakten har beredskap att avvärja användning av eller hot om användning av militära maktmedel i hela landet
- — Försvarsmakten kan fastställa var tyngdpunkten ligger i enlighet med vad varje situation kräver då den avvärjer användningen av militära maktmedel
- — Försvarsmakten har beredskap att stödja andra myndigheter
- — Försvarsmakten har beredskap att ge och ta emot internationellt bistånd.
Försvarsmaktens viktigaste produktion är prestationsdugliga trupper och system med vars hjälp lagstadgade uppgifter fullgörs. Dessa uppgifter konkretiseras under fredstid och har inom Försvarsmakten resulterat bl.a. i följande:
- — Den territoriella integriteten har övervakats
- — Man har reagerat på territoriekränkningar på det sätt som situationen krävt
- — Den territoriella integriteten har tryggats
- — En trupproduktion som följer kraven på underhåll av trupperna och systemen har genomförts
- — Begärda handräckningsuppdrag har genomförts
- — Trupper som krävs för nya militära krishanteringsinsatser har utbildats och utrustats.
De krigstida trupper som producerats och som uppfyller kraven på prestationsförmåga bedöms i Försvarsmaktens interna process. Som en del av verkställigheten av budgeten och resultatstyrningen går man årligen igenom den helhetsbild som omfattar användbarhet, underhåll av materiel, ammunition och de viktigaste projekten.
Produktion | 2017 utfall |
2018 prognos |
2019 uppskattning |
Utbildade beväringar (antal) | 20 323 | 20 400 | 20 400 |
Terrängdygn för beväringarnas krigsövningar och andra terrängdygn (antal) | 37 | 35 | 35 |
Reservister som utbildats i repetitionsövningar (antal) | 18 135 | 18 000 | 18 000 |
Reservister som fått repetitionsövningsutbildning/ antal som placerats i krigstida trupper (%) |
7,9 | 6,4 | 6,4 |
Flygtimmar, HN (antal) | 8 797 | 9 000 | 8 800 |
Flygtimmar, NH90 (antal) | 1 679 | 1 750 | 1 650 |
Fartygsdygn (antal) | 1 204 | 1 300 | 1 300 |
Kvalitetsledning | 2017 utfall |
2018 prognos |
2019 uppskattning |
Antal utbildare/utbildningspluton (antal) | 2,5 | 2,5 | 2,5 |
Utbildningens kvalitet (”armétiden” 1—5, slutenkäten för beväringarna) | 4,2 | 4,0 | 4,0 |
Kvaliteten på utbildningen av reserven (allmänt vitsord 1—5, enkät för reservister) | 3,8 | 3,8 | 3,8 |
Den viktigaste mätaren av funktionell effektivitet är en ändamålsenlig organisation och verksamhetsmodell, så att prestationsförmågan under krigstid (krigstida trupper) kan produceras så kostnadseffektivt som möjligt utan att man ger avkall på kraven på prestationsförmågan. Försvarsmaktens verksamhetssätt utvecklas i anknytning till detta på bl.a. följande delområden:
- — effektivisering av planeringen, genomförandet och uppföljningen av upphandlingsprocessen för försvarsmateriel
- — partnerskap som syftar till att tjänster och beredskap kan säkerställas kostnadseffektivt i alla förhållanden
- — fördjupning av försvarssamarbetet när det gäller upprätthållandet och uppbyggnaden av prestationsförmågorna
- — kartläggning och utnyttjande av digitaliseringens möjligheter, inklusive automatisering och digitalisering av förvaltningsområdets funktioner samt utnyttjande av automatisering och robotteknik inom det militära försvaret.
Funktionell effektivitet | 2017 utfall |
2018 prognos |
2019 uppskattning |
Resurshushållning | |||
Pris per dag i beväringstjänst (euro) | 46 | 47 | 47 |
Pris per dag i reservisttjänst (euro) | 162 | 174 | 175 |
Priset för ett årsverke (euro) | 57 271 | 57 047 | 58 439 |
Produktivitet | |||
Antal utbildade beväringar/antal som inlett beväringstjänst (%) | 85 | 85 | 85 |
Antal årsverken inom huvudstaben, försvarsgrenarna och staberna/antal årsverken inom Försvarsmakten sammanlagt (%) | 12 | 12 | 12 |
Lönsamhet | |||
För avgiftsbelagd verksamhet enligt lagen om grunderna för avgifter till staten är den procentuella kostnadsmotsvarigheten minst | 104 | 105 | 105 |
Vid utvecklandet av personalsystemet koncentrerar man sig på kärnverksamheten och strävar efter kostnadsbesparingar.
- — Personalresurserna koncentreras till kärnfunktionerna: upprätthållandet av handlingsberedskapen, utbildandet av de värnpliktiga samt uppgifter inom upprätthållandet och utvecklandet av nya prestationsförmågor
- — Vid utvecklandet av personalsystemet beaktas de krav som beredskapen samt den internationella samverkan och krishanteringen ställer
- — En personal på 12 000 anställda är ett minimum för att kunna fullgöra de nuvarande uppgifterna
- — Beläggningsnivån på Försvarsmaktens uppgifter ska vara så hög som möjligt.
- — Den totala krigstida styrkan ökas så att den uppgår till 280 000 man
- — Utvecklandet av militärtjänst för kvinnor fortsätter
- — Man uppmuntrar kvinnor att söka sig till krishanteringsuppgifter
- — Uppbåden förbättras genom att digitala informationstjänster utvecklas
- — Under värnpliktstjänsten utnyttjas allt mer de värnpliktigas specialkompetens
- — I värnpliktstjänsten utnyttjas allt mer nät-, virtual- och simuleringssystem
- — Reservisternas kompetens utnyttjas bättre än för närvarande i de krigstida trupperna
- — Försvarsviljan stöds genom högklassig utbildning av värnpliktiga.
- — Försvarsutbildningsföreningens ställning som Försvarsmaktens samarbetspartner utvecklas.
Hantering av mänskliga resurser | 2017 utfall |
2018 prognos |
2019 uppskattning |
Antal årsverken (mom. 27.10.01, årsv.) | 11 742 | 11 963 | 11 944 |
Sjukfrånvaro (arbetsdagar/årsv.) | 7,2 | under 8,0 | under 8,0 |
Arbetstillfredsställelse totalt (arbetsklimat, 1—5) | 4,1 | 4,1 | 4,1 |
Det militära försvarets utgifter (exkl. moms)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 uppskattning |
||||
miljoner euro | % | miljoner euro | % | miljoner euro | % | |
Utgifter för materiell beredskap sammanlagt | 850 | 36,7 | 941 | 38,8 | 1 200 | 44,3 |
— Anskaffning av försvarsmateriel | 457 | 483 | 773 | |||
— Utrustande av trupper med omkostnadsfinansiering (exkl. löner) | 49 | 68 | 43 | |||
— Underhåll av materiel (exkl. löner) | 344 | 390 | 384 | |||
Fasta personalutgifter | 674 | 29,1 | 677 | 27,9 | 677 | 25,0 |
Utgifter för fastigheter | 256 | 11,0 | 263 | 10,8 | 270 | 10,0 |
Övriga utgifter för det militära försvaret | 537 | 23,2 | 545 | 22,5 | 560 | 20,7 |
Sammanlagt | 2 317 | 100 | 2 426 | 100 | 2 707 | 100 |
---|
01. Försvarsmaktens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 941 795 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av utgifter för militärutbildning som ges utländska elever och för den internationella övningsverksamheten för Försvarsmaktens trupper inklusive förberedelser för verksamheten samt för Försvarsmaktens övriga internationella samarbete
2) till betalning av de hyresandelar för Försvarsmaktens personalbostäder som föranleds av operativa behov eller av personalarrangemang i samband med omstruktureringen av försvarsförvaltningen under en övergångsperiod fastställd av försvarsministeriet, eller av andra motsvarande behov inom försvarsförvaltningen, högst 1 800 000 euro
3) till sänkning av avgifterna för den på företagsekonomiska grunder prissatta avgiftsbelagda verksamheten för krigsinvalider och krigsveteraner, försvarsarbete, scoutverksamhet samt viktiga idrottstävlingar och andra liknande evenemang, högst 155 000 euro
4) till medlemsavgifter till internationella organisationer som ansluter sig till Försvarsmaktens verksamhet och till kostnadsandelar för multinationella arrangemang för gemensam upphandling
5) till utgifter för Frihetskorsets Orden
6) till betalning av utgifter som föranleds av stödjandet av den inhemska försvarsindustrins exportvillkor och internationalisering
7) till betalning av utgifter i anslutning till sådan museiverksamhet som motsvarar Försvarsmaktens behov
8) till utgifter som föranleds av hälsokontroller vid uppbådet i samband med frivillig militärtjänst.
1) År 2019 får långtidsavtal för anskaffning av sådan materiel och sådana tjänster som Försvarsmaktens verksamhet förutsätter ingås så att de åren 2019—2022, enligt valutakursnivån den dag budgeten träder i kraft, får föranleda staten utgifter på högst 163 616 000 euro (Beställningsfullmakten för omkostnader 2019).
2) Det maximala beloppet för beställningsfullmakten för omkostnader 2018 minskas med 9 561 000 euro så att användningen av beställningsfullmakten får föranleda staten utgifter på högst 156 880 000 euro åren 2018—2022.
3) År 2019 får det inom ramen för det totala beloppet för varje enskild fullmakt ingås avtal till ett belopp som motsvarar det belopp av tidigare godkända beställningsfullmakter som inte har använts.
4) Tidigare godkända beställningsfullmakter får föranleda staten utgifter som avviker från fullmakternas årliga maximibelopp, dock så att det totala beloppet för varje fullmakt inte överskrids.
För betalning av de extra utgifter som föranleds av justering av priserna på varor och tjänster i anslutning till de nya beställningsfullmakterna används de anslag som årligen beviljas för Försvarsmaktens omkostnader.
Anslag för beställningsfullmakter och till dem hänförda tilläggsbehov som föranleds av stegring i index och valutakurser eller avdrag som föranleds av nedgång i index och valutakurser budgeteras i budgeten enligt kontantprincipen och hänförs till finansåret.
Förklaring:Momentets bruttoutgifter på 1 973,6 miljoner euro beräknas bli fördelade på följande sätt: löneutgifter 767,5 miljoner euro, utgifter för underhåll av materiel och utrustning av trupper (exkl. löner) 426,8 miljoner euro, fastighetsutgifter 270,0 miljoner euro, utgifter för de värnpliktigas utbildning och underhåll (exkl. löner) 146,3 miljoner euro samt övriga omkostnader 363,0 miljoner euro.
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Sammanlagt fr.o.m. 2019 | |
Gamla beställningsfullmakter | |||||
Beställningsfullmakten för underhåll som gäller simuleringssystem för tvåsidig strid (KASI) | 3 000 | 3 000 | 6 000 | ||
Beställningsfullmakten för partnerskap som gäller underhåll (Millog) | 95 131 | 93 897 | 189 028 | ||
Beställningsfullmakten för omkostnader 2016 | 8 986 | 6 380 | 5 600 | 20 966 | |
Beställningsfullmakten för omkostnader 2017 | 25 045 | 13 330 | 8 754 | 47 129 | |
Beställningsfullmakten för anskaffning av ett utbildningssystem för elementär flygutbildning och grundläggande flygutbildning | 4 581 | 4 581 | 9 162 | ||
Beställningsfullmakten för omkostnader 2018 | 106 510 | 28 762 | 1 860 | 5 160 | 142 292 |
Gamla beställningsfullmakter sammanlagt | 243 253 | 149 950 | 16 214 | 5 160 | 414 577 |
Ny beställningsfullmakt | |||||
Beställningsfullmakten för omkostnader 2019 | 7 507 | 110 090 | 37 489 | 8 530 | 163 616 |
Ny beställningsfullmakt sammanlagt | 7 507 | 110 090 | 37 489 | 8 530 | 163 616 |
Fullmakter sammanlagt | 250 760 | 260 040 | 53 703 | 13 690 | 578 193 |
Det antal anställda som avlönas med anslag under momentet minskar med 19 årsverken jämfört med år 2018. Minskningen föranleds i huvudsak av den i jämförelse med föregående år lägre graden tillsatta befattningar som legat som grund för personalplaneringen.
Med beställningsfullmakten för omkostnader 2019 tryggas de service- och underhållsavtal av systemen som användbarhetsmålen förutsätter, reservdelsanskaffningar med lång leveranstid samt behövliga andra tjänster 2019—2022.
Den nya beställningsfullmakten och den föreslagna ändringen av beställningsfullmakten för omkostnader 2018 inklusive alla ekonomiska följdverkningar genomförs inom de ramar för statsfinanserna som fastställts för försvarsministeriets förvaltningsområde.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 1 891 766 | 1 973 293 | 1 973 631 |
Bruttoinkomster | 33 761 | 32 062 | 31 836 |
Nettoutgifter | 1 858 005 | 1 941 231 | 1 941 795 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 142 592 | ||
— överförts till följande år | 188 176 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 2 819 | 1 960 | 1 841 |
— övriga intäkter | 15 994 | 16 501 | 15 669 |
Intäkter sammanlagt | 18 813 | 18 461 | 17 510 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 18 095 | 16 527 | 16 340 |
— andel av samkostnader | 328 | 1 009 | 300 |
Kostnader sammanlagt | 18 423 | 17 536 | 16 640 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 390 | 925 | 870 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 102 | 105 | 105 |
Prisstöd | 175 | 155 | 155 |
Kostnadsmotsvarighet efter prisstöd | 565 | 1 080 | 1 025 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Föregripande kostnadsnivåjustering (2019) | 17 585 |
Försvarsmaktens servicecentral för bespisning (regeringsprogr. 2015) | -2 000 |
Kostnadsnivåjustering (2017) | -9 160 |
Lagen om militär underrättelseverksamhet | 9 770 |
Ökning av antalet anställda (100 årsv.) | 5 800 |
Överföring till moment 27.01.01 | -1 100 |
Överföring till moment 27.10.18 till följd av tidigare beslut | -3 962 |
Besparing i lokalutgifter (regeringsprogr. 2015) | -8 867 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -1 410 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -181 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 1 236 |
Lönejusteringar | 29 038 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -5 540 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -2 509 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -251 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | 2 816 |
Ändring i pensionsavgiftsstrukturen | -30 340 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -361 |
Sammanlagt | 564 |
2019 budget | 1 941 795 000 |
2018 I tilläggsb. | -3 527 000 |
2018 budget | 1 941 231 000 |
2017 bokslut | 1 903 589 000 |
18. Anskaffning av försvarsmateriel (reservationsanslag 5 år)
Under momentet beviljas 772 527 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter för anskaffning av försvarsmateriel och Försvarsmaktens säkerhetsupphandling samt till testning av system och utbildning av användarna
2) till forskning och utveckling med direkt anknytning till anskaffning av försvarsmateriel och Försvarsmaktens säkerhetsupphandling
3) till betalning av utgifter för anskaffning av reservdelar och bytesanordningar till försvarsmateriel som nödvändigt måste finnas i lager i händelse av krig.
Av anslaget får högst 164 449 000 euro användas för andra anskaffningar av försvarsmateriel än till betalning av utgifter som föranleds av beställningsfullmakter eller av ändringar i index och valutakurser i samband med beställningsfullmakter.
1) År 2019 får nya avtal ingås i anslutning till den materiella utvecklingen av Försvarsmakten i syfte att förbättra det militära försvarets prestationsförmåga, så att de åren 2019—2022, enligt valutakursnivån den dag budgeten träder i kraft, får föranleda staten utgifter på högst 69 575 000 euro (beställningsfullmakten för materiell utveckling av Försvarsmakten, PVKEH 2019).
Betalningar enligt maximibeloppet för beställningsfullmakten PVKEH 2019 kan bindas till en branschbeskrivande prisutveckling fr.o.m. det första kvartalet 2019.
2) År 2019 får det inom ramen för det totala beloppet för varje enskild fullmakt ingås avtal till ett belopp som motsvarar det belopp av tidigare godkända beställningsfullmakter som inte har använts.
3) Tidigare godkända beställningsfullmakter får föranleda staten utgifter som avviker från fullmakternas årliga maximibelopp, dock så att det totala beloppet för varje fullmakt inte överskrids.
Anslag för beställningsfullmakter och till dem hänförda tilläggsbehov som föranleds av stegring i index eller avdrag som föranleds av nedgång i index budgeteras i budgeten enligt kontantprincipen och hänförs till finansåret.
Förklaring:
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023– | Sammanlagt fr.o.m. 2019 |
|
Gamla beställningsfullmakter | ||||||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av Försvarsmakten (PVKEH 2012) | 25 000 | 25 000 | ||||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av Försvarsmakten (PVKEH 2014) | 25 186 | 22 000 | 47 186 | |||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av Försvarsmakten (PVKEH 2015) | 12 500 | 12 500 | ||||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av Försvarsmakten (PVKEH 2016) | 12 000 | 12 355 | 24 355 | |||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av Försvarsmakten (PVKEH 2017) | 124 127 | 97 723 | 27 299 | 25 772 | 73 358 | 348 279 |
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av Försvarsmakten (PVKEH 2018) | 381 980 | 283 210 | 249 490 | 180 490 | 422 600 | 1 517 770 |
Gamla beställningsfullmakter sammanlagt | 580 793 | 415 288 | 276 789 | 206 262 | 495 958 | 1 975 090 |
Ny beställningsfullmakt | ||||||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av Försvarsmakten (PVKEH 2019) | 18 095 | 32 035 | 16 545 | 2 900 | - | 69 575 |
Ny beställningsfullmakt sammanlagt | 18 095 | 32 035 | 16 545 | 2 900 | - | 69 575 |
---|---|---|---|---|---|---|
Fullmakter sammanlagt | 598 888 | 447 323 | 293 334 | 209 162 | 495 958 | 2 044 665 |
Den materiella utvecklingen av Försvarsmakten grundar sig på följande utvecklingsprogram för Försvarsmakten och på de prestationsförmågor som ska utvecklas genom dem:
Man bygger upp ett ledningssystem som stöder utnyttjandet av Försvarsmaktens samlade prestationsförmåga och stöder ledningen av gemensamma insatser genom att utöka den samlade lägesmedvetenheten och införa säkrade operativa informationstekniska tjänster. Myndigheternas gemensamma ledningssystem och vardagslösningar utnyttjas som stöd för stridsledningssystemet.
- — försvarsgrenarnas fristående system och program byts ut mot ett gemensamt ledningssystem
- — bättre förutsättningar för ledning av insatserna skapas genom att tekniska strukturer och tjänster omarbetas och förnyas
- — dataöverföringen inom integrerad spaning, övervakning och ledning samt anslutningsförmågan för den informationstekniska plattformen utvecklas
- — informationsförvaltningen förnyas, den informationstekniska integreringen genomförs och statsförvaltningens interna samarbete inom informationsservicen och andra lösningar som bygger på partnerskap utökas; personalresurser överförs från den administrativa informationsservicen till den operativa it-miljön
- — utnyttjandet av systemen för verksamhetsstyrning ökas med målet att förbättra funktionssäkerheten och kostnadseffektiviteten
- — utarbetandet av arkitekturen för ett spanings-, övervaknings- och ledningssystem som är gemensamt för alla försvarsgrenar och motsvarar Försvarsmaktens behov på 2020-talet fortsätter, och därigenom möjliggörs ett internationellt elektroniskt utbyte av information och lägesbilder
- — cyberförsvarsförmågan utvecklas.
Den förvarningsförmåga, den omvärldsuppfattning och den övervaknings- och mållägesbild som behövs som stöd för beslutsfattandet samt för ledningen av gemensamma insatser upprätthålls och utvecklas.
- — datainsamlings- och analysförmågan upprätthålls och utvecklas
- — medeldistans- och fjärrövervakningen inom luftövervakningen upprätthålls
- — kompetensen för luftburen spaning och övervakning upprätthålls och utvecklas
- — informationssystemet för spaning förvaltas
- — skapandet av Försvarsmaktens gemensamma mållägesbild utvecklas
- — den militära underrättelseinhämtningens förmåga att stödja eldanvändning och verkan utvecklas.
Den prestationsförmåga med vilken man operativt inverkar på betydande objekt byggs upp och upprätthålls.
- — ammunition för fjärrpåverkan skaffas
- — uppbyggnaden av Försvarsmaktens specialtrupper och helikoptersystem fortsätter
- — anskaffningen av en ersättande sjömålsrobot inleds.
Försvarsmaktens gemensamma logistiksystem förvaltas. Genom systemet garanteras truppernas funktionsförmåga.
- — utrustandet av logistiktrupperna fortsätter och utrustandet av vapenslagstruppernas underhåll inleds
- — lufttransportförmågan utvecklas och upprätthålls
- — för att avhjälpa bristerna i kompletterings-, transport- och underhållssystemet fortsätter man materielanskaffningarna för territoriella trupper
- — anskaffningen av ammunition och reservdelar fortsätter.
De territoriella och operativa truppernas eldkraft, skydd och rörlighet utvecklas och de operativa truppernas prestationsförmåga upprätthålls.
- — arméns taktiska och operativa rörlighet upprätthålls och utvecklas
- — förmågan till mötesstrid utvecklas
- — det regionala artilleriet upprätthålls och det operativa artilleriet inklusive det tunga raketartilleriet utvecklas
- — soldaternas utrustning utvecklas
- — pionjär- och skyddsmateriel förvaltas.
Tryggandet av sjöförbindelserna, minröjningskapaciteten och kustförbandens rörlighet utvecklas.
- — nya minröjningsfartyg tas i bruk
- — stridsfartygens prestationsförmåga upprätthålls
- — minerings- och röjningskapaciteten upprätthålls och utvecklas
- — kustförbandens rörlighet och eldkraft upprätthålls
- — undervattensförmågan utvecklas
- — Flottilj 2020-upphandligen bereds.
Luftvärnets och Hornet-systemets prestationsförmåga upprätthålls.
- — man fortsätter uppdateringen av Hornet-avvärjningsjaktplanen för att bevara deras livslängd (MLU2) och anskaffar sådan kritisk reservutrustning och sådana kritiska delar till maskiner och motorer som tryggar jaktplansutrustningens livslängd
- — uppbyggandet av markmålsförmågan fortsätter
- — stridsbaserna utvecklas
- — sådan materiel för elementär flygutbildning som avvecklas ersätts fortsättningsvis
- — sådana kapaciteter inom luftvärnet som avvecklas ersätts.
Prestationsdugliga trupper i enlighet med truppstrukturen byggs upp och upprätthålls. Dessutom skapas förutsättningar för att ställa upp nya trupper.
- — utvecklandet av stridsutbildningens inlärningsmiljö fortsätter.
Helhetsomfattande styrmetoder och enhetliga principer utvecklas. Med hjälp av dem strävar man efter att främja hanteringen av helheter, en övergripande karaktär, resultat, produktivitet och kostnadseffektivitet vid beslutsfattande och vid verkställande av beslut.
- — forskningsdata produceras i första hand för Försvarsmaktens strategiska planering
- — truppernas övningsverksamhet utvecklas och gemensamma lärandemiljöer förvaltas och utvecklas.
Såväl de tidigare godkända beställningsfullmakterna som den nya beställningsfullmakten PVKEH 2019 inklusive alla ekonomiska följdverkningar genomförs inom de ramar för statsfinanserna som fastställts för försvarsministeriets förvaltningsområde.
Inom programmet för utveckling av stöd för Försvarsmaktens spaning, övervakning och målanvisning genomförs andra fasen av projektet för arméns elektroniska spaning.
Genom upphandlingar inom ramen för Försvarsmaktens utvecklingsprogram för logistiken fortsätter underhållet av Försvarsmaktens system och utrustning samt anskaffas reservdelar och reservutrustning.
Inom utvecklingsprogrammet för Försvarsmaktens trupproduktion utvecklas en sådan inomhussimulator för Försvarsmakten som gör det möjligt att ge undervisning i grundskjutningar och tillämpade skjutningar på ett kostnadseffektivt sätt samt i situationer som inte kan övas inom övrig utbildning.
Inom utvecklingsprogrammet för försvarets stridssystem upprätthålls truppernas rörlighet genom en modifiering av den nuvarande fordonsmaterielen. Åldrande fordon ersätts med nya eller genom tilläggsanskaffningar. För att utveckla och upprätthålla truppernas avvärjande förmåga och det lokala försvaret utvecklas granatkastarkompaniernas ledning, truppernas pansarvärnsförmåga och soldaternas förmåga att påverka. Genom ett projekt för arméns lufteldledning utvecklas arméns förmåga när det gäller Försvarsmaktens gemensamma eldanvändning och internationellt kompatibel eldledningsförmåga avseende markmål. Genom ett projekt som gäller målangivning för arméns artilleribekämpning utvecklas förmågan att lokalisera motståndarens eldenheter. Inom utvecklingsprogrammet upprätthåller och utvecklar man också pionjärtruppernas förmåga att främja framryckningar och göra avspärrningar, utvecklar försvarets eldanvändningssystem, utvecklar skyddet för arméns trupper genom kamouflage och skyddstjänst samt skapar internationell kompatibilitet och annan materiel med beaktande av den internationella verksamhetsmiljön och förhållandena.
Inom programmet för utveckling av stridssystemet för luftförsvaret fortsätter utrustandet av flygvapnets stridsbaser samt utvecklas och kompletteras den materiella beredskapen för trupperna vid baserna så att den motsvarar den prestationsförmåga som förutsätts i den operativa planen.
Inom programmet för utveckling av sjöförsvarets stridssystem ersätts de prestationsförmågor som tas ur drift med en ny stridsfartygflottilj före år 2026 och skaffas minor för ubåtsbekämpning.
Det uppskattas att 598 888 000 euro av anslaget kommer att användas till betalning av utgifter för de beställningsfullmakter som beviljats, 9 190 000 euro att användas till betalning av utgifter för förändringar i index och valutakurser i samband med beställningsfullmakter samt 164 449 000 euro att användas för andra anskaffningar av försvarsmateriel.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Föregripande kostnadsnivåjustering (2019) | 11 227 |
Kostnadsnivåjustering (2017) | -2 762 |
Nivåförändring (Flottilj 2020) | 260 000 |
Nivåförändring av försvarsbudgeten (regeringsprogr. 2015) | 20 000 |
Reparation av båtar i Jurmo-klassen | 2 000 |
Överföring från moment 27.10.01 till följd av tidigare beslut | 3 962 |
Sammanlagt | 294 427 |
2019 budget | 772 527 000 |
2018 I tilläggsb. | 19 999 000 |
2018 budget | 478 100 000 |
2017 bokslut | 499 355 000 |
(19.) Modifiering av Hawk Mk 51-plan (reservationsanslag 3 år)
Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det stryks i budgeten.
2018 budget | 4 600 000 |
2017 bokslut | 4 600 000 |
50. Stödjande av försvarsorganisationernas verksamhet (fast anslag)
Under momentet beviljas 2 052 000 euro.
Anslaget får användas
1) till stödjande av försvarsorganisationers verksamhet
2) till statsunderstöd som beviljas Försvarsutbildningsföreningen (MPK) för omkostnader som föranleds av de offentliga förvaltningsuppgifter som föreningen enligt lagen om frivilligt försvar (556/2007) ska sköta
3) till utgifter för vårdande av de stupades minne.
Förklaring:
Funktionell effektivitet | 2017 utfall |
2018 prognos |
2019 mål |
Resurshushållning | |||
De årliga kostnaderna för Försvarsutbildningsföreningens offentliga förvaltningsuppgifter (exkl. den militära utbildning som Försvarsmakten beställt)/antalet utbildningsdygn för verksamheten (exkl. den militära utbildning som Försvarsmakten beställt) (euro) | 39 | 47 | 47 |
Produktivitet | |||
Antalet utbildningsdygn i den utbildning som ingår i Försvarsutbildningsföreningens offentliga förvaltningsuppgifter (exkl. den militära utbildning som Försvarsmakten beställt)/antal årsverken för Försvarsutbildningsföreningens anställda personal som arbetar med verksamheten (exkl. den militära utbildning som Försvarsmakten beställt) (dygn) | 2 010 | 1 558 | 1 558 |
Produktion och kvalitetsledning | 2017 utfall |
2018 prognos |
2019 mål |
Antalet utbildningsdygn i den utbildning som ingår i Försvarsutbildningsföreningens offentliga förvaltningsuppgifter (exkl. den militära utbildning som Försvarsmakten beställt) (dygn) | 68 740 | 51 000 | 51 000 |
Sådan utbildning för utbildare som ges för att förbättra kvaliteten på Försvarsutbildningsföreningens utbildning, antal utbildningsdagar | 3 838 | 5 000 | 5 000 |
Utvärdering av Försvarsutbildningsföreningens kurser (deltagarnas utvärdering) på skalan 1—5 | 4,42 | 4,00 | 4,00 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Sotavainajien muiston vaalimisyhdistys ry | 23 |
Sammanlagt | 23 |
2019 budget | 2 052 000 |
2018 budget | 2 029 000 |
2017 bokslut | 2 029 000 |