Statsbudgeten 2019
30. Räddningsväsendet och nödcentralerna
Förklaring:Räddningsväsendets mål är ett tryggt och kriståligt Finland där räddningsväsendets kompetensutvecklande och tjänster är högkvalitativa, kostnadseffektiva, enhetliga och föregripande. Räddningsväsendets uppgift är att förebygga eldsvådor och bedriva räddningsverksamhet under normala förhållanden, undantagsförhållanden samt i störningssituationer. Till räddningsväsendets uppgifter hör de befolkningsskyddsuppgifter som grundar sig på internationella överenskommelser samt att upprätthålla beredskap för denna verksamhet. I samarbete med andra myndigheter deltar räddningsväsendet dessutom i arbetet med att förebygga olyckor. Räddningsväsendet har beredskap att ge och ta emot internationell hjälp. Målet är att räddningsväsendet har en helhetsbild av samhällsrisker baserad på fortlöpande analys samt beredskap att svara på risker inom sitt verksamhetsområde. Målet är även att räddningsväsendets säkerhetskommunikation är effektiv.
Målet med den civila beredskapen är att på riksnivå utveckla, samordna och stöda den gemensamma beredskapen på regionförvaltningsnivå och regional nivå. Ett mål är att uppgiften att samordna beredskapen regionalt är ordnad enligt enhetliga grunder och att verksamheten på regional nivå följer de riksomfattande riktlinjerna och målen för beredskapen. Ett mål är också att beredskapen hos de regionala aktörerna motsvarar betydande risker både nationellt och regionalt.
Ansvaret för skötseln av olika uppgifter inom räddningsväsendet delas av staten och de kommunala räddningsverken. Ur statsbudgeten finansieras Räddningsinstitutets verksamhet samt det riksomfattande utvecklingsarbetet inom inrikesministeriets räddningsväsende. Kommunerna svarar för finansieringen av räddningsverken. Enligt regeringsprogrammet ska den riksomfattande ledningen, planeringen, styrningen, övervakningen och samordningen av räddningsväsendet och beredskapen stärkas och förbättras. Inrikesministeriet fortsätter beredningen av en reform av räddningsväsendet 2019.
Till nödcentralsverkets uppgifter hör att tillhandahålla nödcentralstjänster och att stödja den till nödcentralstjänsterna anknutna myndighetsverksamheten vid räddningsväsendet, polisväsendet och social- och hälsovårdsväsendet, exempelvis med åtgärder i samband med förmedling av uppdrag, kommunikationscentraluppgifter, inledande av åtgärder för att varna befolkningen i plötsliga farosituationer samt andra uppgifter som stöder myndigheternas verksamhet. Till Nödcentralsverkets uppgifter hör också att utveckla och övervaka uppgifterna och verksamhetssätten i anslutning till nödcentralstjänsterna. Verksamheten vid nödcentralerna och hos de myndigheter som utnyttjar nödcentralstjänster förenhetligas på riksnivå vad gäller larmtjänsterna. Syftet är att förbättra nödcentralernas verksamhet och myndighetssamarbetet och därigenom säkerhetstjänsterna för allmänheten.
01. Räddningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 15 421 000 euro.
Anslaget får också användas
1) till betalning av utgifter som föranleds av särskilda undersökningar av orsaken till en eldsvåda eller olycka enligt 107 § i räddningslagen (379/2011)
2) till betalning av ersättningar enligt 100 § 1 mom. i räddningslagen
3) till upprätthållande av beredskap på det sätt som avses i 97 § i räddningslagen
4) till främjande av standardiseringsverksamhet i anslutning till räddningsväsendet och till utgifter för deltagande i standardiseringsarbete
5) till ersättning till Air Navigation Services Finland Oy för direkta kostnader för alarmerings- och ledningssystemet som hänför sig till användningen av luftfartyg
6) till de kostnader för prestationer som nämns i 36 § 2 mom. i lagen om Räddningsinstitutet (607/2006).
Under momentet får de specialunderstöd som Brandskyddsfonden beviljat för forsknings- och utvecklingsverksamhet nettobudgeteras som intäkter från överföringsekonomin.
Förklaring:Räddningsväsendets nationella styrning utvecklas i syfte att uppnå ett effektivt och högkvalitativt system för räddningsväsendet. Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för räddningsväsendet:
Till räddningsväsendets uppgifter hör i synnerhet att förebygga eldsvådor. Ansvarsområdet deltar också i förebyggandet av andra slags olyckor. Man försöker förebygga olyckor och följderna av dem genom att förbättra människornas och sammanslutningars egen beredskap, öka befolkningens medvetenhet och kunskap om säkerhet samt genomföra de åtgärder som anges i räddningsverkens övervakningsplaner.
Förebyggande av olyckor | 2017 utfall |
2018 uppskattning |
2019 mål |
Produktion | |||
Antalet falska brandlarm (st.), högst | 17 400 | 16 600 | 15 700 |
Andel av befolkningen som fått säkerhetsinformation (%), minst | 17 | 20 | 20 |
Räddningsväsendet förmår handla snabbt och effektivt vid olyckor. Dessutom har räddningsväsendet beredskap att till utlandet ge sådant bistånd som hör till räddningsväsendet vid storolyckor och krissituationer orsakade av människor eller naturen och beredskap att ta emot bistånd. Nivån på räddningsväsendets insatsberedskap fastställs utifrån riskerna för det lokala räddningsväsendet för de olika riskområdena och beredskapen motsvarar den nivå som anges i det lokala räddningsväsendets beslut om servicenivån.
Räddningsväsendet har en helhetsbild av samhällsrisker och sårbarhet baserad på fortlöpande analys. I enlighet med säkerhetsstrategin för samhället utarbetar räddningsväsendet som en del av den nationella riskbedömningen en hotbedömning för särskilda situationer som kräver riksomfattande koordinering av räddningsväsendet. Räddningsväsendets insats enligt säkerhetsstrategin för samhället genomförs. Målet är att de strategiska målen mera än hittills ska omfatta även regional- och lokalförvaltningen.
Ledningen, styrningen, samordningen och övervakningen när det gäller beredskap utvecklas så att beredskapen att fungera i olika typer av kris- och störningssituationer förbättras.
Räddningsverksamhet och beredskap | 2017 utfall |
2018 uppskattning |
2019 mål |
Prestationer | |||
---|---|---|---|
Antalet uppdrag av larmkaraktär vid räddningsverken, st., uppskattning, varav1) | 104 411 | 100 000 | 100 000 |
— uppdrag på grund av eldsvådor (exkl. markbränder) | 9 673 | 9 500 | 9 500 |
— uppdrag på grund av markbränder | 2 181 | 2 300 | 2 300 |
— kontroll- och säkringsuppgifter | 29 769 | 30 000 | 30 000 |
— första insatsen-uppdrag (exkl. sjuktransporter) | 24 327 | 21 700 | 21 700 |
— övriga uppdrag | 38 461 | 36 500 | 36 500 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga | |||
Räddningsverkens insatstid vid brådskande uppdrag inom riskområde 1 enligt den första enheten, % av målet | 57 | 50 | 50 |
Räddningsverkens insatstid vid brådskande uppdrag inom riskområde 2 enligt den första enheten, % av målet | 85 | 80 | 80 |
1) Inga mål ställs upp för Räddningsväsendets olika typer av uppgifter, utan man följer upp hur de utvecklas.
Räddningsinstitutets utbildningssystem skapar en grund för kompetensen hos personalen vid räddningsväsendet och nödcentralerna samt beredskap för internationella biståndsuppgifter inom räddningsväsendet. Läroplanerna för utbildning som leder till examen byggs upp utifrån utvecklingsperspektiven för s.k. arbetsyrken så att de utgör en yrkesinriktad fortsättning där även behoven av kompletterande utbildning beaktas.
Räddningsväsendets forskning och utveckling stärks genom nätverksbildning med andra aktörer. Således säkerställs möjligheten att utnyttja forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet samt forskningsrön till stöd för och utvecklandet av utbildning, praktiskt arbete och beslutsfattande.
Enligt avgiftsförordningen för Räddningsinstitutet tas ca 50 % av kostnaderna för avtalsbrandkårsutbildning ut.
Räddningsväsendet | 2017 utfall |
2018 uppskattning |
2019 mål |
Produktion | |||
Antal kursdeltagardagar för yrkesinriktad grundutbildning vid Räddningsinstitutet, st., minst | 42 908 | 44 010 | 48 150 |
Antal examina vid Räddningsinstitutet, st., minst | 199 | 184 | 172 |
Antal yh-examina, st. | 38 | 25 | 25 |
Personer som fått riksomfattande utbildning i internationell räddningsverksamhet, antal | 257 | 250 | 250 |
Personer som deltagit i internationella övningar på riksnivå, antal | 88 | 100 | 100 |
Insatser | |||
Årsverken under moment 26.30.01, varav | |||
— årsverken vid Räddningsinstitutet | 102,3 | 105 | 107 |
Utbildningens totala kostnader (1 000 euro) | 10 807 | 10 979 | 12 200 |
Funktionell effektivitet | |||
Kursdeltagardagar vid Räddningsinstitutet/årsverken | 946 | 964 | 991 |
Kursdeltagardagar vid Räddningsinstitutet/lärare | 1 393 | 1 419 | 1 459 |
Årskostnad per studerande inom den yrkesinriktade grundutbildningen vid Räddningsinstitutet, euro, högst | 24 827 | 24 590 | 22 925 |
Pris per kursdeltagardag för yrkesinriktad grundutbildning vid Räddningsinstitutet, euro, högst | 138 | 137 | 127 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga | |||
Respons på examina vid Räddningsinstitutet (på skalan 1—4) | 3,26 | 3,08 | 3,1 |
Antal sökande/nybörjarplatser | 3,8 | 5,0 | 5,0 |
Mänskliga resurser | |||
Antal anställda vid Räddningsinstitutet | 103 | 106 | 108 |
Arbetstillfredsställelse, index (skala 1—5) | - | 3,45 | 3,45 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv., högst | 5,3 | 6,5 | 6,5 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 16 354 | 19 752 | 18 511 |
Bruttoinkomster | 3 035 | 3 755 | 3 090 |
Nettoutgifter | 13 319 | 15 997 | 15 421 |
— Utbildningens egentliga omkostnader | 11 886 | 11 762 | 11 946 |
— Övriga omkostnader för räddningsväsendet | 971 | 785 | 1 025 |
— Internationell räddningsverksamhet | 462 | 450 | 450 |
— Reformen av räddningsväsendet/IKT | - | 3 000 | 2 000 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 282 | ||
— överförts till följande år | 877 |
Beräkning av kostnadsmotsvarighetskalkylen för den avgiftsbelagda verksamheten inom räddningsväsendet (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 1 680 | 1 500 | 1 525 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 486 | 600 | 526 |
— andel av samkostnader | 978 | 650 | 745 |
Kostnader sammanlagt | 1 464 | 1 250 | 1 271 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 216 | 250 | 254 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 115 | 120 | 120 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ersättning till Air Navigation Services Finland Oy (överföring från moment 26.30.20) | 440 |
Reformen av räddningsväsendet, IKT-utgifter (2018) | -3 000 |
Reformen av räddningsväsendet, IKT-utgifter (2019) | 2 000 |
Specialsakkunnig inom räddningsverksamhet och krisberedskap (överföring till moment 24.01.01) | -192 |
Utvecklande av systemet med avtalsbrandkårer | 200 |
Besparing i lokalutgifter (regeringsprogr. 2015) | -121 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -11 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -4 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 24 |
Lönejusteringar | 184 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -80 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -64 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -17 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -2 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | 54 |
Ändring i pensionsavgiftsstrukturen | 20 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -7 |
Sammanlagt | -576 |
2019 budget | 15 421 000 |
2018 I tilläggsb. | -55 000 |
2018 budget | 15 997 000 |
2017 bokslut | 12 914 000 |
02. Nödcentralsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 51 090 000 euro.
Förklaring:Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för Nödcentralsverkets verksamhet:
Utvecklandet av det nya nödcentralsystemet och beredandet av ibruktagandet fortsätter så att systemet kan tas i bruk i alla nödcentraler före utgången av 2019. Nödcentralsverket bereder sig för en vidareutveckling av nödcentralsdatasystemet åren 2019—2022.
Nödcentralsverket har med stöd av lagen om nödcentralsverksamhet ingått ett avtal om att utrikesministeriets biträdande kundserviceuppgifter inom ramen för konsulära tjänster ska skötas av Nödcentralsverket 16.4.2018—31.7.2020. För skötseln av uppgifterna överförs ett anslag motsvarande sex årsverken tillfälligt till Nödcentralsverket.
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2019 | 2020 | Sammanlagt fr.o.m. 2019 |
|
Anskaffning av informationssystemet för nödcentraler, tilläggsfullmakt (2015 tilläggsbudget II) | |||
---|---|---|---|
Förbindelser som ingåtts före år 2019 | 5 740 | 800 | 6 540 |
Utgifter sammanlagt | 5 740 | 800 | 6 540 |
Nödcentralsverket | 2017 utfall |
2018 uppskattning |
2019 mål |
Produktion | |||
Antal anmälningar, st., varav | 3 720 000 | 3 950 000 | 3 950 000 |
— antal nödsamtal, st. | 2 680 000 | 2 750 000 | 2 750 000 |
— antal förmedlade uppdrag, st. | 1 790 000 | 1 700 000 | 1 700 000 |
Insatser | |||
Nödcentralsverksamhetens totala utgifter, brutto, 1 000 euro | 51 971 | 51 888 | 53 725 |
Årsverken | 583 | 600 | 600 |
Funktionell effektivitet | |||
Antal nödanmälningar/jourhavande vid en nödcentral (exkl. skiftesmästare) | 8 400 | 8 400 | 8 400 |
Kostnader för nödcentralsverksamheten, euro/invånare, högst | 9,0 | 9,4 | 9,4 |
Kostnader för nödcentralsverksamheten, euro/nödanmälan, högst | 13,4 | 12,8 | 12,8 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga | |||
Tillfredsställelse hos nödcentralsverkets samarbetsmyndigheter, index, minst (skala 1—5) | 3,64 | 3,4 | 3,4 |
Mänskliga resurser | |||
Antal anställda | 607 | 600 | 600 |
Arbetstillfredsställelse, index (skala 1—5) | 3,21 | 3,5 | 3,5 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv., högst | 16,2 | 15 | 15 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 51 971 | 51 888 | 53 828 |
Bruttoinkomster | 2 788 | 2 700 | 2 738 |
Nettoutgifter | 49 183 | 49 188 | 51 090 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 19 522 | ||
— överförts till följande år | 20 134 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 2 662 | 2 700 | 2 738 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 1 603 | 1 301 | 1 446 |
— andel av samkostnader | 876 | 1 319 | 1 100 |
Kostnader sammanlagt | 2 479 | 2 620 | 2 546 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 183 | 80 | 192 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 107 | 103 | 108 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av självriskandelen i de hyresavtal som gäller Häke-reformen | 75 |
Hyresinbesparning (Tavastehus, S:t Michel och Lojo) | 147 |
Skötseln av biträdande kundserviceuppgifter inom ramen för konsulära tjänster vid Nödcentralsverket (överföring från moment 24.01.01) | 694 |
Besparing i lokalutgifter (regeringsprogr. 2015) | -163 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -36 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -4 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 27 |
Lönejusteringar | 1 211 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -150 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -237 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -112 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -11 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | 365 |
Ändring i pensionsavgiftsstrukturen | 103 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -7 |
Sammanlagt | 1 902 |
2019 budget | 51 090 000 |
2018 I tilläggsb. | 378 000 |
2018 budget | 49 188 000 |
2017 bokslut | 49 795 000 |
20. Särskilda utgifter (förslagsanslag)
Under momentet beviljas1 966 000 euro.
Anslaget får användas
1) till omkostnader i enlighet med 97 § i räddningslagen (379/2011) för användningen av luftfartyg i efterspanings- och räddningsuppdrag, till av polisen ledda efterspaningsuppdrag eller andra motsvarande handräckningsuppdrag och till upprätthållande av beredskap som föranleds av detta
2) till bistånd i fråga om uppgifter som hör till räddningsverksamheten samt till kostnader för lämnande och mottagande av sakkunnighjälp, hjälp i form av insatsmoduler och materialhjälp samt för upprätthållande av beredskap för sådan hjälp vid katastrofer förorsakade av människor eller naturen, vid åtgärder som avses i unionens civilskyddsmekanism (1313/2013/EU) i samarbete med Europeiska unionen och internationella organisationer samt med stöd av Finlands bilaterala och multilaterala samarbetsavtal om räddningstjänst, vilka även inkluderar Finlands deltagande i sakkunnigverksamhet inom Europeiska unionens, FN:s och Natos euroatlantiska partnerskapsråds räddningstjänster inklusive de lönekostnader och verksamhetskostnader som föranleds av dem. Anslaget får användas till avlönande av personal motsvarande högst 10 årsverken
3) till kostnader för spaningsverksamheten för upptäckande av skogsbränder enligt 31 § i räddningslagen och för upprätthållande av beredskap för spaningsverksamheten.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
1) Användningen av luftfartyg i efterspanings- och räddningsuppdrag | 266 000 |
2) Lämnande och mottagande av internationell nödhjälp samt upprätthållande av beredskap för sådan hjälp | 1 100 000 |
3) Spaningsverksamhet för upptäckande av skogbränder | 600 000 |
Sammanlagt | 1 996 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ersättning till Air Navigation Services Finland Oy (överföring till moment 26.30.01) | -440 |
Sammanlagt | -440 |
2019 budget | 1 966 000 |
2018 budget | 2 406 000 |
2017 bokslut | 2 316 836 |