Statsbudgeten 2017
20. Myndighetstjänster för trafiken
Förklaring:Genom myndighetstjänsterna för trafiken tryggar man trafiksystemets funktion och säkerhet samt skapar förutsättningar för ett innovativt utvecklande av trafiksystemet och dess tjänster.
01. Trafiksäkerhetsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 48 609 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av medlemsavgifter till internationella organisationer.
Förklaring:Trafiksäkerhetsverket svarar för myndighetstjänsterna för alla trafikformer. Myndighetstjänsterna för trafiken hänför sig till trafiksystemets säkerhet, datalager, driftsäkerhet och marknad.
Trafiksäkerhetsverket har bl.a. följande uppgifter:
- — beskattnings-, registrerings- och tillsynsuppgifter inom trafiken
- — tillstånds- och tillsynsuppgifter inom trafiksystemet
- — uppgifter i anslutning till utbildning och examina inom trafiksektorn
- — sådana uppgifter i anslutning till trafikmarknaden som hänför sig till verkets ansvarsområde
- — uppgifter som hör till främjande av trafiksäkerheten och miljökonsekvenser av trafiken
- — kommunikations- och upplysningsuppgifter inom trafiksektorn
- — säkerställande av att trafiksystemet är säkert vid störningar under normala förhållanden och under undantagsförhållanden.
Trafiksäkerhetsverkets roll i genomförandet av de samhälleliga effektmålen och förvaltningsområdets prioriteringar innefattar följande:
- — främja marknaden för trafiktjänster samt nya kundorienterade tjänster genom ändamålsenlig reglering, planmässigt påverkande och försök
- — sträva efter att styra konsumenternas efterfrågan genom sådana tjänster som stödjer energireformen inom trafiksektorn
- — öppna och utnyttja information i syfte att skapa nya affärsmöjligheter och trafiktjänster
- — trygga trafik- och kommunikationsförbindelserna genom att förbättra driftsäkerheten och säkerheten i trafiken.
För Trafiksäkerhetsverket ställer kommunikationsministeriet preliminärt upp följande verksamhetsmål för 2017, som stöder de mål för samhälleliga verkningar som ställs upp i motiveringen till huvudtiteln samt de övriga mål som ställts upp för förvaltningsområdet.
Resultatmål | 2015 utfall |
2016 mål |
2017 mål |
PRODUKTION OCH KVALITETSLEDNING | |||
1. Marknaden och tjänster i fråga om trafik och kommunikation | |||
Regleringen av trafiksystemet är ändamålsenlig och möjliggör en utveckling av ansvarsområdet. | |||
Ökande av användarvänligheten i fråga om tjänster som gäller trafikdugligheten hos fordon | En elektronisk inlärningsmiljö har skapats för besiktare. | Den elektroniska inlärningsmiljön har tagits i bruk. | |
Mätkriterierna för kvaliteten har gjorts mångsidigare. | De nya mätkriterierna har tagits i bruk. | ||
Det har gjorts en bedömning av behovet av reglering. | De utvecklingsåtgärder som fastställts vid bedömningen har vidtagits. | ||
Användarvänligare tjänster för tillstånd och kompetens för förare | En plan för utvecklande av förardata har färdigställts. | Digitaliseringen har tagits i bruk. | |
En plan för en övergång till en examensbased modell har färdigställts. | Åtgärder har vidtagits för övergången till den examensbaserade modellen. | ||
Det har utarbetats ett förslag till en reform av kompetensregleringen i fråga om järnvägstrafiken. | Genomförandet av kraven för aktörer inom järnvägstrafiken har inletts som planerat. | ||
2. Energireformen inom trafiksektorn | |||
Användningen av fossila bränslen minskar (kolfri trafik). | |||
Förnyande av fordonsparken | En utredning om åtgärder för förnyande av fordonsparken har genomförts. | De ändringsbehov som konstaterades har åtgärdats. | |
Ökning av ansvarsfulla transporter inom vägtrafiken | Energieffektivitetsavtalen för trafiksektorn har ersatts med en ansvarsmodell för vägtrafiken. | Det har undersökts hur känd ansvarsmodellen är samt hur många företag som förbundit sig till den. En ansvarskultursundersökning har genomförts. | |
Hållbar utveckling av koldioxidutsläppen inom flygtrafiken | En plan för myndighetsåtgärder och bedömning av utgångsläget har gjorts. | De utvecklingsåtgärder som fastställts har genomförts. | |
Ökad användning av alternativa och renare bränslen inom sjöfarten | En plan för verkets åtgärder för att främja målet har gjorts upp. | De fastställda utvecklingsåtgärderna har genomförts och bedömts. | |
3. Utnyttjande av information samt affärsmöjligheter | |||
Informationen har tillfört nya affärsverksamhet. | |||
Kanaler för elektronisk kommunikation och informationsutbyte | En plan för ett digitalt trafiksäkerhetsverk har utarbetats. Nya elektroniska tjänster har tagits i bruk. | Planen har förverkligats. Nya elektroniska tjänster har tagits i bruk. | |
En plan för informationsutbyte mellan myndigheterna har färdigställts. | Antalet gånger medborgarna lämnat information har minskat. | ||
Utnyttjande av trafikinformation för möjliggörande av ny affärsverksamhet | Antalet tjänster som baserar sig på Trafiksäkerhetsverkets information har ökat med minst 5 procent. | Antalet tjänster som baserar sig på Trafiksäkerhetsverkets information har ökat med minst 5 procent. | |
Mängden öppna data har utökats. | Mängden öppna data har utökats. | ||
Utnyttjande av möjligheterna med automatisering | Registreringsbehoven gällande fordons utrustningsdata har utretts. | De åtgärder som avses i utredningen har vidtagits. | |
Informationstjänsten för automatiseringsprojekt fungerar. | Informationstjänsten har utvärderats. | ||
Elektronisk RPAS-ärendehantering samt tjänster har utvecklats i samarbete. | Den inhemska RPAS-verksamheten på marknadsvillkor har främjats. | ||
4. Förtroende för digitala tjänster | |||
Verkets informationssystem och data är av hög kvalitet och datasäkra. | Det har gjorts upp planer för vidareutveckling av trafiksektorns informationssystem och informationslager. | Vidareutvecklingen har framskridit enligt planerna. | |
5. Trafik- och kommunikationsnäten | |||
Trafiksystemets driftsäkerhet och säkerhet har förbättrats. | |||
Uppföljning och utveckling av trafiksystemets mål och situation i samarbete med förvaltningsområdet. | Uppföljningen av trafiksystemets mål och situation har utökats. | Uppföljningens funktion har utvärderats och behoven av vidareutveckling konstaterats. | |
Koordineringen av trafiksystemets förberedelse- och försörjningsberedskapsarbete inom förvaltningsområdet | Deltagande enligt trafiksystemets förberedelse- och försörjningsberedskapsaktörers roll har planerats. | De fastställda utvecklingsåtgärderna har genomförts och bedömts. | |
Införande av nya verksamhetssätt | Nya verksamhetsmodeller för fartygsbesiktning har införts. | De nya verksamhetsmodellerna för fartygsbesiktning har utvärderats. | |
Ett risk- och prestationsbaserat verksamhetssätt har tillämpats i tillsynsplanen. | Ett risk- och prestationsbaserat verksamhetssätt har också tillämpats i tillståndsverksamheten. | ||
Koordineringen av samarbetet med intressentgrupper för vägtrafiksäkerheten har inletts. | Koordineringen av samarbetet med intressentgrupper har utvecklats utifrån den respons som fåtts. | ||
Servicenivå | |||
Kundtillfredsställelse, kunder (skalan 1—5) | 3,5 | 3,6 | 3,6 |
Kundtillfredsställelse, intressentgrupper (skalan 1—5) | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
FUNKTIONELL EFFEKTIVITET | |||
Produktivitet | |||
Ökning av arbetets produktivitet, % minst | 6,62 | 1 | 1 |
Ökning av den totala produktiviteten, % minst | 7,94 | 2 | 2 |
Kostnadsmotsvarighet för offentligrättsliga prestationer, % (genomsnittet för tre år, %) | 101 | 100...106 | 100...106 |
Kostnadsmotsvarighet för offentligrättsliga prestationer, % (genomsnittet för tre år) | 107 | 113...120 | 120...127 |
Vid dimensionering av anslaget har man beaktat utgifter till ett belopp av 12,5 miljoner euro motsvarande tillsynsavgiften för flygtrafiken, som budgeterats under moment 11.19.05, utgifter till ett belopp av 7,3 miljoner euro motsvarande tillsynsavgiften för besiktningsverksamheten och utgifter till ett belopp av 40 000 euro motsvarande tillsynsavgiften för spårtrafiken i städerna. Utgifterna för fordonsbeskattningsuppgiften uppgår till 13,9 miljoner euro. De viktigaste offentligrättsliga prestationerna med tanke på inkomstbildningen utgörs av prestationer som gäller registrering och ibruktagande av vägtrafikfordon samt körprov, examina och körkort och olika prestationer som gäller personers behörighet.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2015 utfall |
2016 ordinarie budget |
2017 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 135 388 | 138 106 | 139 604 |
Bruttoinkomster | 84 442 | 90 240 | 90 995 |
Nettoutgifter | 50 946 | 47 866 | 48 609 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 15 685 | ||
— överförts till följande år | 14 085 |
Beräkning av kostnadstäckningen för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2015 utfall |
2016 ordinarie budget |
2017 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
Offentligrättsliga prestationer | 74 455 | 81 023 | 80 865 |
— Registrering av fordon | 37 895 | 32 433 | 29 680 |
— Körrätt och examina | 23 489 | 35 274 | 33 792 |
— Tillstånd och tillsyn | 13 071 | 13 316 | 17 393 |
Företagsekonomiska prestationer (informationstjänst) | 9 590 | 9 217 | 10 130 |
Intäkter sammanlagt | 84 045 | 90 240 | 90 995 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
Offentligrättsliga prestationer | 77 626 | 80 985 | 83 641 |
— Registrering av fordon | 35 516 | 30 819 | 27 765 |
— Körrätt och examina | 25 147 | 34 144 | 36 623 |
— Tillstånd och tillsyn | 16 963 | 16 022 | 19 253 |
Företagsekonomiska prestationer (informationstjänst) | 9 131 | 9 217 | 7 215 |
Kostnader sammanlagt | 86 757 | 90 202 | 90 856 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | |||
Offentligrättsliga prestationer | -3 171 | 38 | -2 776 |
— Registrering av fordon | 2 379 | 1 614 | 1 915 |
— Körrätt och examina | -1 658 | 1 130 | -2 831 |
— Tillstånd och tillsyn | -3 892 | -2 706 | -1 860 |
Företagsekonomiska prestationer (informationstjänst) | 459 | - | 2 915 |
Kostnadsmotsvarighet sammanlagt | -2 712 | 38 | 139 |
Kostnadsmotsvarighet, % | |||
Offentligrättsliga prestationer | 96 | 100 | 97 |
— Registrering av fordon | 107 | 105 | 107 |
— Körrätt och examina | 93 | 103 | 92 |
— Tillstånd och tillsyn | 77 | 83 | 90 |
Företagsekonomiska prestationer (informationstjänst) | 105 | 100 | 140 |
Kostnadsmotsvarighet, % sammanlagt | 97 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för verksamhet av skattenatur (1 000 euro)
2015 utfall |
2016 ordinarie budget |
2017 budgetprop. |
|
Intäkter | |||
Tillsynsavgift för flygtrafiken | 11 451 | 11 451 | 12 451 |
Tillsynsavgift för besiktningsverksamhet | 7 751 | 7 260 | 7 260 |
Tillsynsavgiften för stadsbanetrafiken | - | 40 | 40 |
Intäkter sammanlagt | 19 202 | 18 751 | 19 751 |
Kostnader | |||
Tillsynsavgift för flygtrafiken | 11 510 | 11 870 | 12 510 |
Tillsynsavgift för besiktningsverksamhet | 6 472 | 7 260 | 7 260 |
Tillsynsavgiften för stadsbanetrafiken | - | 40 | 40 |
Kostnader sammanlagt | 17 982 | 19 170 | 19 810 |
Överskott (+)/Underskott (-) | |||
Tillsynsavgift för flygtrafiken | -59 | -419 | -59 |
Tillsynsavgift för besiktningsverksamhet | 1 279 | - | - |
Tillsynsavgiften för stadsbanetrafiken | - | - | - |
Överskott (+)/Underskott (-) sammanlagt | 1 220 | -419 | -59 |
Kostnadsmotsvarighet, % | |||
Tillsynsavgift för flygtrafiken | 99 | 96 | 100 |
Tillsynsavgift för besiktningsverksamhet | 120 | 100 | 100 |
Tillsynsavgiften för stadsbanetrafiken | - | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 107 | 98 | 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Justering av tillsynsavgiften för flygtrafiken | 1 000 |
Specialsakkunnig inom sjöfarten (överföring från moment 24.01.01) | 200 |
Utvidgning av fordonsbeskattningen: båtar och motorfordon (regeringsprogr.) | 1 000 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -8 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -180 |
Löneglidningsbesparing | -121 |
Lönejusteringar | -23 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -350 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -252 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -27 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | -248 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -128 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | -163 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -15 |
Nivåförändring | 58 |
Sammanlagt | 743 |
2017 budget | 48 609 000 |
2016 II tilläggsb. | -163 000 |
2016 budget | 47 866 000 |
2015 bokslut | 49 346 000 |
41. Främjande av säkerhetsverksamheten inom vägtrafiken (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 9 100 000 euro.
Av anslaget får understöd beviljas i enlighet med statsrådets förordning om statsunderstöd för främjande av säkerhetsverksamhet för vägtrafik:
1) för allmän säkerhetsverksamhet för vägtrafik
2) för utvecklingsprojekt, försök och säkerhetsundersökningar.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Med anslaget främjas förverkligandet av de trafikpolitiska mål som gäller vägtrafikens säkerhet. Anslaget baserar sig på den trafiksäkerhetsavgift som tas ut hos försäkringsbolag och som intäktsförs under moment 11.19.05.
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Allmän säkerhetsverksamhet för vägtrafik | 8 900 |
Utvecklingsprojekt, försök och säkerhetsutredning | 200 |
Sammanlagt | 9 100 |
2017 budget | 9 100 000 |