Talousarvioesitys 2018
10. Tuomioistuimet ja oikeusapu
Selvitysosa:Tuomioistuinten hyvä ja tehokas toiminta on edellytys perus- ja ihmisoikeusvaatimusten mukaisen oikeusturvan toteutumiselle sekä oikeusvarmuudelle, jota vaaditaan niin talouselämässä kuin kansalaisten keskinäisten suhteiden järjestämisessä. Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilyttäminen sekä ristiriitojen selvittäminen tasapuolisin menettelyin ennalta asetettujen yleisten sääntöjen pohjalta edellyttävät hyvin toimivaa oikeusjärjestelmää. Riippumattoman tuomioistuinlaitoksen tulee turvata, että jokainen voi yhteiskunnassa luottaa oikeuksiensa toteutumiseen.
Vaikuttavuustavoitteena on, että riita-, rikos- ja hallintolainkäyttöasiat ratkaistaan viivytyksettä, laadukkaasti ja edullisesti. Tuomioistuinten työvälineitä kehitetään käyttäjäystävällisiksi ja toimintaa tukeviksi siten, että oikeudenkäynneissä voidaan mahdollisimman laajasti hyödyntää sähköisiä aineistoja. Työmenetelmät ja toimintatavat voidaan tällöin kehittää sellaisiksi, että ne tukevat asioiden käsittelyn viivytyksettömyyttä ja laatua. Tuomioistuinten osallistuminen järjestelmien ja työmenetelmien kehitystyöhön on ensiarvoisen tärkeää. Uudet työmenetelmät tulee ottaa tehokkaasti käyttöön.
Tuomioistuinten organisaatiota koskevia tuomioistuinlaki tuli voimaan vuoden 2017 alussa. Mainittuun lakiin perustuu aiempaa koulutusjärjestelmää täydentävä ja lainkäyttöhenkilöstön koulutusta koskeva uudistus, jonka tavoitteena on osaltaan turvata lainkäytön laatu. Oikeusasteiden roolien ja tehtävien tulee olla selkeitä. Oikeudenkäynnin painopisteen tulee olla ensimmäisessä asteessa. Laadukkaasti toimiva ensimmäinen oikeusaste lisää luottamusta ja vähentää tarvetta muutoksenhakuun. Ylimpien oikeusasteiden toiminnan tulisi painottua ennakkoratkaisuihin.
Vaikuttavuustavoitteena on, että perus- ja ihmisoikeudet toteutuvat asioiden käsittelyssä ja ratkaisemisessa. Käsittelyketjujen ja oikeudenkäyntimenettelyjen tulee määräytyä asioiden laadun ja vaativuuden mukaan. Kansallisen lainsäädännön lisäksi oikeusturvatehtävistä on säädetty kansainvälisin sopimuksin. Euroopan neuvoston ihmisoikeustuomioistuin arvioi oikeuskäytännössään sitä, miten jäsenvaltiot noudattavat kansainvälistä ihmisoikeussopimusta. Tuomioistuinpalveluiden saatavuuden turvaamiseksi toteutetaan tuomioistuinlaitoksen ja -hallinnon uudelleen organisointia. Suurempien yksikkökokojen avulla turvataan osaamisen vahvistamista, erityisosaamista, laatua ja tuottavuutta. Rakenneuudistuksissa pidentyvien etäisyyksien haittoja vähennetään lisäämällä sähköisiä asiointimahdollisuuksia ja paikasta riippumattomia työskentelytapoja.
Vaikuttavuustavoitteena on, että tuomioistuintoiminta on avointa. Tuomioistuinten toiminnasta ja päätöksistä tiedotetaan aktiivisesti.
Yleisissä tuomioistuimissa käsitellään ja ratkaistaan rikosoikeudellista vastuuta koskevat syyteasiat sekä yksityisoikeudellisia oikeussuhteita koskevat riita-asiat ja hakemusasiat. Yleiset tuomioistuimet huolehtivat siten rikosvastuun toteuttamisesta kaikilla yksityisen ja yhteiskunnallisen toiminnan aloilla. Ne vastaavat myös oikeussuojan antamisesta yksityishenkilöille, yrityksille ja muille yhteisöille niiden keskinäisissä suhteissa sekä myös suhteissa julkisyhteisöihin silloin, kun kysymys ei ole hallinto-oikeudellisen lainsäädännön soveltamisesta.
Laajennetaan sakkomenettelyn soveltamisalaa. Tämä vähentäisi yleisiin tuomioistuimiin saapuvien asioiden määrää.
Hallintotuomioistuimilta haetaan muutosta viranomaisten eri hallinnonaloilla ja -tasoilla tekemiin päätöksiin. Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisut, mutta myös muiden hallintotuomioistuinten ratkaisut ohjaavat koko julkisen vallankäytön lainmukaisuutta ja oikeusturvan toteutumista. Ratkaisuilla on myös vaikutuksia yhteiskunnan toimintaan ja kilpailukykyyn. Niin yksilön kuin yhteiskunnankin kannalta on tärkeää turvata asioiden joutuisa käsittely ja päätösten oikeusvarmuus.
Hallitusohjelmassa kirjattuna tavoitteena on asiamäärien vähentäminen korkeimmassa hallinto-oikeudessa ja hallinto-oikeuksissa mm. oikaisuvaatimusmenettelyn käyttöalan laajentamisella. Oikeusministeriö on tehnyt tiivistä yhteistyötä muiden hallinnonalojen kanssa lainvalmistelun osalta ja tavoitteena on, että kullakin hallinnonalalla muutoksenhakusäännöksissä otetaan huomioon mahdollisuudet oikaista viranomaisten päätöksiä ilman tuomioistuinkäsittelyä. Korkeimman hallinto-oikeuden asemaa ennakkopäätöstuomioistuimena vahvistetaan lisäämällä muutoksenhaun luvanvaraisuutta.
Oikeusavun ja yleisen edunvalvonnan tavoitteena on, että jokainen saa tarpeellisen avun oikeudellisen ongelmansa ratkaisuun, vaikka hänen taloudellinen asemansa olisi heikko. Oikeusapua ja yleistä edunvalvontaa tarjotaan siten, että se on kokonaistaloudellisesti tarkoituksenmukaista.
- — Heikomman osapuolen suojasta huolehditaan. Kehitetään julkisen oikeusavun ja yleisen edunvalvonnan laadun arviointia. Oikeusavun laadun arviointi laajennetaan koskemaan myös yksityisiä oikeudenkäyntiavustajia
- — Oikeusturva toteutuu käytännössä. Valmistellaan talous- ja velkaneuvonnan tehtävien siirtoa oikeusaputoimistoihin ja kehitetään yhdenmukaisia toiminta- ja menettelytapoja. Käsittelyketjut ja -menettelyt määräytyvät asian laadun ja vaativuuden mukaan. Oikeusavun asianajoprosessin toimivuutta kehitetään yhtenäistämällä toimintatapoja. Yleisen edunvalvonnan prosesseja kehitetään parhaiden käytäntöjen mukaiseksi. Kuluttajariitalautakunnan valitusten käsittelyprosessin toiminta- ja menettelytapoja kehitetään. Selvitetään oikeusapu- ja edunvalvontapiirien yhdistämistä yhdeksi valtakunnalliseksi oikeusapuvirastoksi
- — Oikeudellinen ongelma ratkaistaan mahdollisemman varhaisessa vaiheessa. Luodaan uusia keinoja sovinnollisten ratkaisujen lisäämiseksi ja syvennetään sovittelun osaamista
- — Neuvontapalvelut ovat helposti kansalaisen saavutettavissa. Oikeusaputoimistoihin luodaan monipuolisia asiakaslähtöisiä oikeudellisen neuvonnan muotoja
- — Sähköinen asiointi ja palvelut ovat asiakaslähtöisiä. Oikeusavun ja edunvalvonnan etäpalvelua laajennetaan.
Tietoja henkilöstöstä
2016 toteutuma |
2017 arvio |
2018 arvio |
|
Tuomioistuimet | |||
Henkilöstömäärä, htv | 3 178 | 3 200 | 3 220 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 7,2 | 8,0 | 8,0 |
Oikeusapu- ja edunvalvontapiirit ja kuluttajariitalautakunta | |||
Henkilöstömäärä, htv | 1 023 | 1 039 | 1 050 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 8,1 | 9,0 | 9,0 |
01. Korkeimman oikeuden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 8 544 000 euroa.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista (1744/2015) ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista vuosina 2016—2018 (1558/2015) mukaisesti perittäviä maksuja eikä menoina näistä johtuvia poistoja.
Selvitysosa:Korkein oikeus on ylin tuomioistuin riita- ja rikosasioissa. Sen tehtävänä on valituslupajärjestelmän pohjalta yksittäisiä valitusasioita tutkimalla ja ratkaisemalla antaa oikeuskäytäntöä ohjaavia ja yhtenäistäviä ennakkopäätöksiä lain tulkinnasta ja soveltamisesta. Lisäksi korkein oikeus käsittelee ja ratkaisee ylimääräistä muutoksenhakua koskevia asioita sekä antaa tasavallan presidentille lausuntoja armahdusasioissa ja Ahvenanmaan itsehallintoa koskevissa asioissa. Korkein oikeus valvoo alempien tuomioistuinten lainkäyttöä.
Tietyissä oikeudellisissa asioissa on tarpeen saada nopeasti ennakkoratkaisu, jolla on alemmissa asteissa ratkaisuja yhtenäistävä ja muutoksenhakua vähentävä vaikutus. Tavoitteena on, että vuoden 2018 lopussa vireillä olevista valitusasioista (valitusluvan saaneet ja suorat valitukset) enintään 70 % on ollut vireillä yli 12 kuukautta. Pidemmän aikavälin tavoitteena on, että vireillä olevista valitusasioista vähintään 33 % on ollut vireillä alle 9 kuukautta, noin 33 % 9—12 kuukautta ja enintään 33 % yli 12 kuukautta.
Tunnuslukutaulukko
2016 toteutuma |
2017 arvio |
2018 tavoite/arvio |
|
Ratkaistut asiat, kpl | 2 563 | 2 550 | 2 500 |
— annetut asiaratkaisut valitusasioissa | 144 | 130 | 130 |
— julkaistut ratkaisut | 100 | 100 | 100 |
Keskimääräinen käsittelyaika (kk) | |||
— kaikki asiat | 6,8 | 7,5 | 7,5 |
— valituslupa-asiat | 5,4 | 6,5 | 6,5 |
— asiaratkaisut | 21,5 | 21,1 | 19,9 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
— taloudellisuus (€/asia) | 3 335 | 3 500 | 3 500 |
— tuottavuus (asia/htv) | 34 | 33 | 33 |
Korkeimman oikeuden suoritteista tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista (1744/2015) ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista vuosina 2016—2018 (1558/2015) perittävinä maksuina arvioidaan kertyvän 320 000 euroa momentille 12.25.10.
Toiminnan menot ja tulot
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Bruttomenot | 8 557 | 8 638 | 8 554 |
Bruttotulot | 10 | 11 | 10 |
Nettomenot | 8 547 | 8 627 | 8 544 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 832 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 253 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -5 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | 2 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -2 |
Sisäinen turvallisuus ja oikeudenhoito (HO 2015) | 1 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -44 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -20 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -5 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -11 |
Vuokrien indeksikorotus | 4 |
Vuokrien indeksikorotusta vastaava säästö | -3 |
Yhteensä | -83 |
2018 talousarvio | 8 544 000 |
2017 talousarvio | 8 627 000 |
2016 tilinpäätös | 8 968 000 |
02. Korkeimman hallinto-oikeuden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 13 447 000 euroa.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista (1744/2015) ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista vuosina 2016—2018 (1558/2015) mukaisesti perittäviä maksuja eikä menoina näistä johtuvia poistoja.
Selvitysosa:Korkein hallinto-oikeus ratkaisee hallintopäätöksistä tehdyt valitukset ylimpänä oikeusasteena. Korkein hallinto-oikeus myös valvoo hallintolainkäyttöä.
Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisemista asioista lähes 90 % koskee alueellisten hallinto-oikeuksien antamia päätöksiä. Lisäksi korkein hallinto-oikeus ratkaisee muun muassa markkinaoikeuden sekä valtioneuvoston ja ministeriöiden päätöksistä tehtyjä valituksia. Korkeimpaan hallinto-oikeuteen saapuvista asioista suurimpia asiaryhmiä ovat ulkomaalaisasiat, sosiaali- ja terveydenhuolto, rakentaminen ja ympäristö, verotus, valtio-oikeus ja yleishallinto sekä taloudellinen toiminta kuten kilpailuasiat ja julkiset hankinnat. Ulkomaalaisasioista suurin osa koskee hallinto-oikeuden kielteistä ratkaisua turvapaikkaa koskevissa asioissa. Vuonna 2015 kansainvälistä suojelua hakevien määrä kasvoi huomattavasti. Turvapaikkaa koskevien valitusten määrän oletetaan kasvavan merkittävästi v. 2017 ja valitusmäärän ennakoidaan olevan edelleen korkealla tasolla v. 2018. Ulkomaalaisasiat, joissa valituslupaa ei myönnetä, pyritään ratkaisemaan alle 3 kuukaudessa. Valitusluvan saavien ulkomaalaisasioiden osalta tavoitteena on, että käsittelyaika on enintään 10 kuukautta.
Tavoitteena on, että asioista 30 % ratkaistaan alle 6 kuukaudessa ja 20 % 6—9 kuukaudessa. Yli 24 kuukauden käsittelyaikoja voi olla vain poikkeuksellisesti, lähinnä Euroopan unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisua odottavissa asioissa.
Tunnuslukutaulukko
2016 toteutuma |
2017 arvio |
2018 tavoite/arvio |
|
Ratkaistut asiat, kpl | 5 382 | 6 000 | 7 200 |
— Ulkomaalaisasiat | 1 672 | 3 000 | 4 200 |
— Muut asiat | 3 710 | 3 000 | 3 000 |
Keskimääräinen käsittelyaika (kk) | 9,7 | 7,5 | 7,0 |
— Ulkomaalaisasiat | 4,5 | 4,0 | 3,5 |
— Muut asiat | 12,0 | 11,0 | 11,0 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
— taloudellisuus (€/ratkaistu asia) | 2 327 | 2 350 | 2 350 |
— tuottavuus (ratkaistut asiat/htv) | 45 | 49 | 49 |
Korkeimman hallinto-oikeuden suoritteista tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista (1744/2015) ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista vuosina 2016—2018 (1558/2015) perittävinä maksuina arvioidaan kertyvän 600 000 euroa momentille 12.25.10.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Bruttomenot | 12 523 | 12 706 | 13 452 |
Bruttotulot | 9 | -3 | 5 |
Nettomenot | 12 514 | 12 709 | 13 447 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 368 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 4 173 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Turvapaikanhakijoiden oikeusturva | 890 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -7 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -21 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -15 |
Sisäinen turvallisuus ja oikeudenhoito (HO 2015) | -2 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -53 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -10 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -24 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -20 |
Vuokrien indeksikorotus | 4 |
Vuokrien indeksikorotusta vastaava säästö | -4 |
Yhteensä | 738 |
2018 talousarvio | 13 447 000 |
2017 talousarvio | 12 709 000 |
2016 tilinpäätös | 15 319 000 |
03. Muiden tuomioistuinten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 250 147 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös luvan saaneista oikeudenkäyntiavustajista annetusta laista (715/2011) aiheutuviin menoihin ja siirtomenojen maksamiseen asianajajayhdistykselle lain 24 §:n 2 momentin mukaisesti.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta suoriteperustetta vastaavalla perusteella.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista (1744/2015) ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista vuosina 2016—2018 (1558/2015) mukaisesti perittäviä maksuja eikä menoina näistä johtuvia poistoja.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laeiksi sakon ja rikesakon määräämisestä annetun lain (754/2010) ja ajokorttilain muuttamisesta.
Hovioikeuksien osalta alueellisia käsittelyaikaeroja koskevana tavoitteena on, ettei yksittäisen hovioikeuden käsittelyaika ole yli 2 kuukautta koko maan keskiarvoa pidempi. Tavoitteena on myös, että yli vuoden vireillä olleiden asioiden osuus vireillä olevista asioista on alle 6 %.
Tavoitteena on estää asioiden kokonaiskäsittelyajan pitkittyminen. Pitkään esitutkinnassa, syyteharkinnassa ja käräjäoikeusvaiheessa viipyneiden asioiden kokonaiskäsittelyaika tulee ottaa huomioon. Hovioikeudet pyrkivät siihen, että aiemmissa vaiheissa yli kolme vuotta kestäneiden asioiden käsittelyaika hovioikeusvaiheessa on enintään 12 kuukautta.
Käräjäoikeuksien pääkäsittelyssä ratkaistavien laajojen riita-asioiden osalta tavoitteena on, että asioista 35 % ratkaistaan alle 6 kuukaudessa ja enintään 35 prosentissa käsittelyaika on yli vuoden.
Rikosasioiden osalta tavoitteena on, ettei minkään käräjäoikeuden keskimääräinen käsittelyaika ole yli 3 kuukautta koko maan keskiarvoa pidempi. Lisäksi tavoitteena on, että 45 prosentissa rikosasioista käsittelyaika on enintään 2 kuukautta, ja että käsittelyaika ylittää 9 kuukautta enintään 10 prosentissa rikosasioista. Tavoitteena on estää asioiden kokonaiskäsittelyajan pitkittyminen. Pitkään esitutkinnassa ja syyteharkinnassa viipyneiden asioiden kokonaiskäsittelyaika tulee rikosasioissa ottaa huomioon.
Hallinto-oikeuksien osalta alueellisia käsittelyaikaeroja koskevana tavoitteena on, että kunkin hallinto-oikeuden käsittelyaika on enintään 3 kuukautta koko maan keskiarvoa pidempi.
Ulkomaalaisasiat muodostavat merkittävän osan hallinto-oikeuksiin saapuvista asioista. Turvapaikka-asiat kuuluvat ulkomaalaisasioiden ryhmään. Tavoitteena on, että turvapaikka-asiat käsitellään joutuisasti siten, että keskimääräinen käsittelyaika näissä asioissa on alle 6 kuukautta. Käsittelyaikatavoitteisiin pääsemiseksi vuonna 2018 turvapaikka-asioihin on kohdennettu 10,1 milj. euroa, joka on 1 580 000 euroa enemmän kuin vuonna 2017.
Tunnuslukutaulukko
2016 toteutuma |
2017 arvio |
2018 tavoite/arvio |
|
Hovioikeudet | |||
---|---|---|---|
Ratkaistut asiat, kpl | 9 552 | 9 500 | 9 500 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 6,0 | 6,0 | 6,0 |
Taloudellisuus (€/työmäärä) | 1 644 | 1 600 | 1 600 |
Tuottavuus (työmäärä/htv) | 52 | 55 | 55 |
Käräjäoikeudet | |||
Ratkaistut asiat yhteensä, kpl | 485 730 | 480 000 | 460 000 |
— Rikosasiat | 51 311 | 52 000 | 52 000 |
— Laajat riita-asiat | 10 523 | 9 500 | 9 500 |
— Summaariset asiat | 345 708 | 340 000 | 320 000 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | |||
— Rikosasiat | 4,0 | 4,0 | 4,0 |
— Laajat riita-asiat | 12,3 | 9,5 | 9,5 |
— Summaariset asiat | 2,8 | 2,8 | 2,8 |
— Velkajärjestelyasiat | 6,1 | 6,0 | 6,0 |
Taloudellisuus (€/työmäärä) | 589 | 600 | 600 |
Tuottavuus (työmäärä/htv) | 121 | 120 | 120 |
Hallinto-oikeudet | |||
Ratkaistut asiat, kpl | 23 635 | 25 000 | 27 000 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 8,0 | 7,5 | 7,0 |
Taloudellisuus (€/työmäärä) | 1 041 | 1 000 | 1 000 |
Tuottavuus (työmäärä/htv) | 76 | 75 | 75 |
Vakuutusoikeus | |||
Ratkaistut asiat, kpl | 6 445 | 7 500 | 7 000 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 12,7 | 12,0 | 11,0 |
Taloudellisuus (€/ratkaistu asia) | 1 179 | 1 100 | 1 100 |
Tuottavuus (ratkaistut asiat/htv) | 63 | 68 | 68 |
Markkinaoikeus | |||
Ratkaistut asiat, kpl | 735 | 900 | 900 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 6,6 | 6,0 | 6,0 |
Taloudellisuus (€/ratkaistu asia) | 4 522 | 4 500 | 4 500 |
Tuottavuus (ratkaistut asiat/htv) | 18 | 20 | 20 |
Työtuomioistuin | |||
Ratkaistut asiat, kpl | 135 | 150 | 150 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 5,7 | 6,0 | 6,0 |
Taloudellisuus (€/ratkaistu asia) | 6 597 | 6 400 | 6 400 |
Tuottavuus (ratkaistut asiat/htv) | 16 | 20 | 20 |
Tuomioistuinten suoritteista tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista (1744/2015) ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista vuosina 2016—2018 (1558/2015) perittävinä maksuina arvioidaan kertyvän 45,19 milj. euroa momentille 12.25.10.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Bruttomenot | 247 066 | 256 947 | 250 647 |
Bruttotulot | 843 | 450 | 500 |
Nettomenot | 246 223 | 256 497 | 250 147 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 34 018 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 48 933 |
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Yleiset tuomioistuimet | 171 625 |
Hallintotuomioistuimet | 53 902 |
Tietohallinto- ja muut menot | 24 620 |
Yhteensä | 250 147 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Aineistopankkihankkeen (AIPA) istuntosali-infra | 1 000 |
Eurooppalaisen patenttijärjestelmän jäsenmaksu | 200 |
Hallintotuomioistuinten toiminnanohjaus- ja dokumentaationhallintajärjestelmähanke (HAIPA) (v. 2017 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -5 680 |
Hallintotuomioistuinten toiminnanohjaus- ja dokumentaationhallintajärjestelmähanke (HAIPA) (v. 2018 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 3 713 |
Maksukyvyttömyysrekisterin kehittäminen (siirto momentille 25.01.05) | -70 |
Rangaistusmääräysten käyttöalan laajentaminen | -1 750 |
Syyttäjälaitoksen ja yleisten tuomioistuinten aineistopankki (AIPA) (v. 2017 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -3 100 |
Turvapaikanhakijoiden oikeusturva | 1 580 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -143 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -74 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -49 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -114 |
Sisäinen turvallisuus ja oikeudenhoito (HO 2015) | -9 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -1 183 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -180 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -208 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -306 |
Vuokrien indeksikorotus | 104 |
Vuokrien indeksikorotusta vastaava säästö | -81 |
Yhteensä | -6 350 |
2018 talousarvio | 250 147 000 |
2017 talousarvio | 256 497 000 |
2016 tilinpäätös | 261 138 000 |
04. Oikeusapu- ja edunvalvontapiirien ja kuluttajariitalautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 65 071 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä annetussa laissa (477/2016) tarkoitettujen oikeusapu- ja edunvalvontapalveluiden ostamisesta valtiolle aiheutuvien menojen maksamiseen ja kuluttajariitalautakunnasta annetussa laissa (8/2007) tarkoitettujen menojen maksamiseen sekä kunnilta valtion oikeusaputoimistoihin siirtyvien talous- ja velkaneuvonnan tehtävien valmisteluun liittyvien menojen maksamiseen.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä annetun lain 18 §:ssä tarkoitettuja yleisen edunvalvonnan päämiehen varoista perittäviä palkkioita ja korvauksia.
Momentille nettoutettavista tuloista oikeusavun saajan hävinneen vastapuolen korvaukset oikeudenkäyntikuluista budjetoidaan maksuperusteisena.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi talous- ja velkaneuvonnasta.
Oikeusaputoimistoihin arvioidaan saapuvan 56 000 asiaa (v. 2016 50 369 asiaa ja v. 2017 arvio 53 000 asiaa). Oikeusaputoimistojen jonotusajan tavoite on keskimäärin 11 päivää v. 2018 (v. 2016 11 päivää ja v. 2017 11 päivää).
Oikeusaputoimistoihin v. 2016 saapuneista asioista 87 % oli siviili- ja hallinto-oikeudellisia asioita ja 13 % rikosasioita. Kansainvälistä suojelua hakeneiden turvapaikanhakijoiden turvapaikka-asioiden ja perheenyhdistämisasioiden määrän arvioidaan pysyvän korkeana. Oikeusaputoimistojen käsiteltävänä olevia turvapaikka-asioita on noin 6 000 v. 2018 (v. 2016 3 970 asiaa ja v. 2017 tavoite 6 000 asiaa).
Yleisen edunvalvonnan palveluja ostetaan kunnilta ja yksityiseltä palveluntuottajalta silloin, kun se on tarpeen palveluiden alueellisen saatavuuden turvaamiseksi. Ostopalvelun osuus on noin 12 % v. 2018.
Kuluttajariitalautakuntaan arvioidaan saapuvan 7 900 asiaa (v. 2016 6 500 ja v. 2017 arvio 7 100 asiaa). Tavoitteena on, että valitusten kokonaiskäsittelyaika on alle 9 kuukautta.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen oikeusministeriö on alustavasti asettanut oikeusapu- ja edunvalvontapiireille ja kuluttajariitalautakunnalle seuraavat toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2018:
Oikeusapu
2016 toteutuma |
2017 arvio |
2018 tavoite |
|
Käsitellyt asiat, kpl | 47 985 | 53 000 | 53 000 |
Oikeusapuohjaus, kpl | 7 155 | 8 000 | 9 000 |
Oikeusapupäätökset yksityisille asiamiehille, kpl | 35 412 | 33 000 | 33 000 |
Taloudellisuus (euroa/painotettu työmäärä) | 120 | 123 | 125 |
Tuottavuus (painotettu työmäärä/htv) | 445 | 455 | 460 |
Yleinen edunvalvonta
2016 toteutuma |
2017 arvio |
2018 tavoite |
|
Päämiesten määrä, kpl | 38 445 | 39 400 | 40 100 |
— oikeusaputoimisto edunvalvojana | 34 387 | 35 300 | 36 000 |
— edunvalvonta ostopalveluna | 4 058 | 4 100 | 4 100 |
Taloudellisuus (bruttomeno/päämies) | 797 | 800 | 803 |
Tuottavuus (päämiesmäärä/htv) | 62 | 63 | 63 |
Kuluttajariitalautakunta
2016 toteutuma |
2017 arvio |
2018 tavoite |
|
Käsitellyt valitukset, kpl | 6 039 | 7 000 | 7 000 |
Taloudellisuus (€/käsitelty asia) | 406 | 408 | 408 |
Tuottavuus (käsitellyt asiat/htv) | 183 | 198 | 198 |
Kokonaiskäsittelyaika, kk | 9,9 | 9,5 | 8,7 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Bruttomenot | 67 218 | 66 352 | 70 271 |
Bruttotulot | 5 138 | 5 200 | 5 200 |
Nettomenot | 62 080 | 61 152 | 65 071 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 22 297 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 22 066 |
Oikeusavun maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (Julkisoikeudellinen toiminta, 1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 3 560 | 3 800 | 3 700 |
— muut tuotot | 62 | - | - |
Tuotot yhteensä | 3 622 | 3 800 | 3 700 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 7 489 | 6 600 | 7 600 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -3 867 | -2 800 | -3 900 |
Kustannusvastaavuus, % | 48 | 58 | 49 |
Oikeusavun maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (Liiketaloudellinen toiminta, 1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 1 500 | 1 620 | 1 500 |
— muut tuotot | 20 | - | - |
Tuotot yhteensä | 1 520 | 1 620 | 1 500 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 1 525 | 1 800 | 1 500 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -5 | -180 | - |
Kustannusvastaavuus, % | 100 | 90 | 100 |
Oikeusavun palkkioista säädetään valtioneuvoston asetuksessa oikeusavun palkkioperusteista (290/2008).
Valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä annetun lain (477/2016) mukaisesti perittävinä palkkioina arvioidaan kertyvän noin 25 000 000 euroa momentille 12.25.15. Edunvalvontapalkkioiden määrä vastaa noin 70 % yleisen edunvalvonnan kokonaismenoista.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Maksukyvyyttömyysrekisterin kehittäminen (siirto momentille 25.01.05) | -18 |
Talous- ja velkaneuvonta | 4 000 |
Turvapaikanhakijoiden oikeusturva | 432 |
Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto; maastapoistamisen täytäntöönpanon valvonta (siirto momentille 25.01.03) | -60 |
Yleisen edunvalvonnan bruttobudjetointi | 312 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -111 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -20 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -18 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -34 |
Sisäinen turvallisuus ja oikeudenhoito (HO 2015) | -19 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -298 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -90 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -64 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -88 |
Vuokrien indeksikorotus | 16 |
Vuokrien indeksikorotusta vastaava säästö | -21 |
Yhteensä | 3 919 |
Momentin nimike on muutettu.
2018 talousarvio | 65 071 000 |
2017 I lisätalousarvio | — |
2017 talousarvio | 61 152 000 |
2016 tilinpäätös | 61 849 000 |
50. Yksityisille oikeusavustajille maksettavat korvaukset (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 76 200 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) oikeusapulaissa (257/2002)
2) yksityishenkilön velkajärjestelystä annetussa laissa (57/1993)
3) oikeudenkäynnistä rikosasioissa annetussa laissa (689/1997) säädettyjen korvausten maksamiseen
4) enintään 1 400 000 euroa konkurssilain (120/2004) mukaisten julkisselvittäjien ja pesänhoitajien palkkioihin sekä julkisselvityksestä aiheutuvien muiden konkurssimenettelyn menojen maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Oikeusapu ja puolustus | 69 000 000 |
Asianomistajan avustaminen | 200 000 |
Yksityishenkilön velkajärjestely | 2 100 000 |
Syytteestä vapautetun oikeudenkäyntikulujen korvaus | 3 500 000 |
Konkurssilain mukaisten julkisselvittäjien ja pesänhoitajien palkkiot sekä julkisselvityksestä aiheutuvat muut konkurssimenettelyn menot (enintään) | 1 400 000 |
Yhteensä | 76 200 000 |
Vuonna 2016 yksityiset oikeusavustajat hoitivat noin 41 3151) oikeusapuasiaa. Oikeusavun tuomioistuinasioista rikosasiat ovat määrällisesti (54 %) ja kustannuksiltaan suurin asiaryhmä. Yksityiset oikeusavustajat hoitavat noin 3 000 turvapaikka-asiaa v. 2018 (v. 2016 11 413 asiaa, v. 2017 tavoite 4 000 asiaa). Yksityishenkilön velkajärjestelylain mukaiset korvaukset olivat noin 2,5 milj. euroa v. 2016. Syytteestä vapautettujen oikeudenkäyntikulujen korvaukset olivat noin 5,0 milj. euroa v. 2016. Konkurssilain mukaisten julkisselvittäjien palkkiot olivat noin 0,6 milj. euroa v. 2016.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Turvapaikanhakijoiden oikeusturva | -1 000 |
Yhteensä | -1 000 |
2018 talousarvio | 76 200 000 |
2017 talousarvio | 77 200 000 |
2016 tilinpäätös | 75 320 580 |