Statsbudgeten 2003
25. JUSTITIEMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
Förklaring:
Verksamhetsidé
Justitieministeriet som en del av statsrådet skapar rättspolitiska linjer, utvecklar författningspolitiken och styr sitt förvaltningsområde. Justitieministeriet svarar för förutsättningarna för en fungerande demokrati, för kvaliteten på rättsordningen och för att rättsförhållandena är klara och att människor och samfund effektivt kan förverkliga sina rättigheter, för premisserna för en rättvis rättegång, för effektiv brottsbekämpning i samarbete med övriga myndigheter, för att det straffrättsliga systemet är rättvist och effektivt liksom verkställigheten av straff samt för det internationella samarbetet inom sitt fält.
Insatsområden och utvecklingslinjer inom rättspolitiken under de närmaste åren
Ett smidigt domstolsförfarande till skälig kostnad samt en pålitlig rättssäkerhet
Rättegångsreformerna har huvudsakligen utfallit väl. De stigande rättegångskostnaderna i tvistemål har emellertid höjt tröskeln för att inleda rättegångar och antalet mål som tas upp vid en egentlig rättegång har minskat. I brottmål har särskilt åklagarnas arbetsmängd ökat avsevärt. Vid stora tingsrätter och hovrätter anhopas målen i allt större utsträckning.
Under de närmaste åren läggs tyngdpunkten vid sådana lagstiftnings- och andra åtgärder med hjälp av vilka smidigheten och snabbheten i rättegångarna kan förbättras vid domstolarna samt säkerställas att sådana förfaranden tillämpas som bäst lämpar sig för behandlingen av varje enskilt mål som tas upp vid domstolarna. I det här avseendet har även utvecklandet av domarutbildningen och arbetsmetoderna samt kvalitetsarbete en stor betydelse.
Brottsbekämpning samt förbättrande av kriminalpolitikens effekt och inriktning
Viktiga insatser när det gäller att minska på brottsligheten och de negativa verkningarna av brottslighet är brottsbekämpning, i synnerhet bekämpningen av ungdoms-, vålds-, narkotika- och återfallsbrottslighet, ekonomisk brottslighet samt olika system för stöd och ersättningar till brottsoffer.
Viktiga medel när det gäller att förbättra kriminalpolitikens effekt är att effektivera säkerhetsarbetet på lokal nivå, tidigt ingripa i den onda cirkeln av brottsligt beteende och snabbt verkställa straffrättsligt ansvar, utveckla sådana påföljder som är lämpliga för ungdomsbrottslingar och stödåtgärder därtill som syftar till att stöda ett liv utan brottslighet samt förbättra samspelet mellan påföljdssystemet och olika stödsystem i samhället.
Öppen och konsekvent politik när det gäller betalningsstörningar
Problem med överskuldsättning som uppstod under depressionen återstår ännu i stor utsträckning att åtgärda. I syfte att minska problemen för personer som har drabbats av långvariga skuldproblem är ändringar i lagstiftningen om skuldsanering, dröjsmålsränta och utsökning samt övriga åtgärder av regeringen genomförda eller under beredning.
Målet är att uppnå ändamålsenliga arrangemang med hjälp av vilka borgenärernas förmåner och gäldenärens ställning kan tryggas balanserat och de samhälleliga skadeverkningarna som följer på överskuldsättningen minimeras samt den ekonomiska brottsligheten och den ekonomiska gråzonen effektivt motarbetas.
Utvecklande av statsrådets författningsberedning
Ett systematiskt arbete för att utveckla författningsberedningen har pågått under 1990-talet. Med hjälp av det kan man stöda en lagberedning av god kvalitet som resulterar i lagstiftningsprogram som är realistiska ur beredningsmaskineriets och riksdagens synvinkel och som anknyter nära till regeringens verksamhet.
Demokrati och medborgarnas delaktighet
Röstningsaktiviteten har sjunkit under en längre tid vid riksdagsval och andra allmänna val med undantag för presidentvalen. Ett speciellt problem när det gäller röstningsaktiviteten är den polarisering av befolkningen som kommit fram vid undersökningar, de fattiga och utstötta röstar inte. Vid EU-parlamentsvalen har aktiviteten varit särskilt låg.
Målet är att inleda en omfattande diskussion och utgående från den en gemensam beredning av statsrådet om hur demokratin och medborgarnas delaktighet kunde utvecklas.
Rättssamarbetet inom EU och internationellt
Justitieministeriet främjar en snabb tillkomst av ett europeiskt rättsområde och fungerar som exempel när det gäller att skapa sin egen beredskap för ömsesidigt godkännande av domar och beslut mellan unionens medlemsländer. Målet är att medborgarna skall kunna utnyttja sina rätttigheter på lika grunder inom det europeiska rättsområdet och i de länder med vilka finländarna har mycket kontakter. Till de strategiska prioriteringarna hör även att målmedvetet främja rättsstatsutvecklingen i de länder som ansöker om medlemskap i EU och i Ryssland.
Inom framtidsdiskussionen inom unionen hänför sig målen till att förstärka dimensionen när det gäller de grundläggande rättigheterna, öppenheten och principerna för en god förvaltning samt till att utöka medborgarnas möjligheter till delaktighet på europeisk nivå.
Förvaltningsområdets utgifter kapitelvis 2001—2003
|
|
År 2001 bokslut 1000 € |
År 2002 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2003 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2002—2003 |
|
1000 € | % | |||||
|
|
|
|
|
|
|
01. |
Ministeriet och myndigheter i samband med det |
41 927 |
40 750 |
82 014 |
41 264 |
101 |
10. |
Domstolsväsendet |
192 635 |
199 993 |
205 646 |
5 653 |
3 |
30. |
Rättshjälp |
49 392 |
50 961 |
53 140 |
2 179 |
4 |
40. |
Exekutionsväsendet |
73 299 |
75 700 |
76 590 |
890 |
1 |
50. |
Verkställighet av straff |
157 762 |
168 130 |
169 120 |
990 |
1 |
60. |
Åklagarväsendet |
27 111 |
28 000 |
28 803 |
803 |
3 |
70. |
Valutgifter |
458 |
673 |
13 900 |
13 227 |
1 965 |
|
Sammanlagt |
542 585 |
564 207 |
629 213 |
65 006 |
12 |
Det totala antalet anställda | 9 129 | 9 350 | 9 350 |