Talousarvioesitys 2002
23. VALTIONEUVOSTO
Selvitysosa:Valtioneuvoston kanslian toiminta-ajatuksena on varmistaa tasavallan presidentin ja valtioneuvoston päätöksenteon sujuvuus sekä pääministerin toimintaedellytykset antamalla poliittisia, toiminnallisia ja hallinnollisia palveluja.
Valtioneuvoston kanslia avustaa pääministeriä valtioneuvoston toiminnan yleisessä johtamisessa ja ministeriöiden toiminnan yhteensovittamisessa sekä valvoo hallitusohjelman täytäntöönpanoa ja siihen liittyviä hallituksen esityksiä.
Kanslia varautuu pääministerin ja valtioneuvoston tarpeista johtuvien ja poliittisen johdon päättämien muutosten joustavaan huomioon ottamiseen.
Tärkeä periaate on edelleen, että kanslia ei ota päätehtäviensä ohella pysyvästi hoidettavakseen muita tehtäväryhmiä.
EU:n kehittämiseen liittyvät laaja-alaiset poliittiset hankkeet edellyttävät Suomen EU-politiikalta kokonaisvaltaista ja pitkäjänteistä linjanmäärittelyä. Pääministerillä ja valtioneuvoston kanslialla on keskeinen rooli Suomen EU-politiikan yhteen sovittajana, mikä edellyttää tiivistä ja ennakoivaa yhteistyötä eri ministeriöiden kanssa.
Valtioneuvosto on tehnyt 16.4.1998 periaatepäätöksen hallintopolitiikan linjauksista. Ennen suunnittelukauden 2002—2005 alkua on käynnistynyt valtiovarainministeriön johdolla laaja valtion keskushallinnon kehittämishanke, jonka tavoitteena on sellaisten toimintamallien löytäminen, joilla voidaan lieventää hallinnonalojen välisistä raja-aidoista johtuvaa kitkaa. Valtioneuvoston kanslian osalta erityisesti tavoitteena on kanslian strategisen valmiuden parantaminen.
Tietoyhteiskunnan toimintatapojen kehitys vaikuttaa entistä enemmän myös hallituksen ja ministeriöiden toimintaan. Valtioneuvosto on tehnyt periaatepäätöksen valtionhallinnon tietohallinnosta. Valtioneuvoston tietohallinto järjestetään uudelleen. Valtioneuvoston yleisten järjestelmien kehittämistä ja ylläpitoa keskitetään nykyistä enemmän uuteen valtiovarainministeriön yhteyteen perustettavaan valtioneuvoston tietohallintoyksikköön. Valtioneuvoston kanslian ja valtiovarainministeriön tietohallintotoimintoja yhdistetään uuteen yksikköön.
Oikeuskanslerinviraston tavoitteena on osaltaan ylläpitää laillisuutta yhteiskunnassa suorittamalla valtioneuvoston sekä muun viranomais- ja julkistoiminnan laillisuusvalvontaa ja valvomalla asianajajalaitosta.
Hallinnonalan menot luvuittain vuosina 2000—2002
|
|
v. 2000 tilinpäätös 1000 € |
v. 2001 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2002 varsinainen talousarvio 1000 € |
Muutos 2001—2002 |
|
1000 € | % | |||||
|
|
|
|
|
|
|
01. |
Valtioneuvosto |
3 735 |
3 798 |
3 629 |
- 169 |
- 4 |
02. |
Valtioneuvoston kanslia |
17 792 |
18 879 |
17 484 |
- 1 395 |
- 7 |
03. |
Oikeuskanslerinvirasto |
2 156 |
2 232 |
2 433 |
201 |
9 |
27. |
Poliittisen toiminnan avustaminen |
10 798 |
11 807 |
11 807 |
— |
0 |
99. |
Valtioneuvoston muut menot |
1 028 |
1 723 |
1 586 |
- 137 |
- 8 |
|
Yhteensä |
35 509 |
38 439 |
36 939 |
- 1 500 |
- 4 |
Henkilöstön kokonaismäärä1) | 245 | 270 | 260 |
1) Henkilöstön kokonaismäärään ei sisälly valtioneuvoston jäseniä.