Statsbudgeten 2019
77. Utveckling av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 298 150 000 euro.
Anslaget får användas
1) till utgifter som föranleds av genomförandet av sådana investeringar för utveckling av trafikledsnätet som är budgeterade under momentet
2) till utgifter som föranleds av projektplanering av investeringsprojekt som finansieras under momenten för investeringsutgifter innan det i samband med statsbudgeten fattas ett beslut om inledande av projektet.
Fullmakt att ingå förbindelser för farledsprojekt som beslutats tidigare budgetår.
Trafikledsverket bemyndigas att ingå förbindelser för nedan i tabellen specificerade projekt som det beslutats om i tidigare budgetar på det sättet att de utgifter som föranleds staten inklusive de tidigare förbindelserna uppgår högst till det belopp som nämns i tabellen:
Trafikledsprojekt från tidigare budgetår
Maximibeloppet för utgifter som av förbindelserna föranleds staten, inkl. utgifter som föranleds av förbindelser som ingåtts tidigare budgetår (euro) | |
Vägprojekt | |
Rv 6 Villmanstrand—Imatra | 177 000 000 |
Sv 51 Kyrkslätt—Stensvik | 80 000 000 |
E18 Fredrikshamns omfartsväg | 180 000 000 |
Rv 19 Seinäjoki östra omfartsväg | 77 900 000 |
Rv 8 Åbo—Björneborg | 92 500 000 |
Anslutningsförbindelser för Västmetron | 19 900 000 |
Rv 4 vid Rovaniemi | 25 000 000 |
Rv 5 vid S:t Michel | 27 000 000 |
Lv 101 förbättring av Ring I | 32 000 000 |
Rv 6 Taavetti—Villmanstrand | 76 000 000 |
Sv 77 Viitasaari—Keitele | 13 000 000 |
Rv 3 Tammerfors—Vasa, vid Laihela, 1 fasen | 27 000 000 |
Rv 22 Uleåborg—Kajana—Vartius | 15 000 000 |
Rv 8 väginvesteringar som föranleds av kärnkraftverket i Pyhäjoki | 22 500 000 |
Rv 4 Uleåborg—Kemi | 140 000 000 |
Rv 5 S:t Michel—Juva | 121 000 000 |
Rv 12 Lahtis södra ringväg | 198 000 000 |
Rv 12 Tillola—Keltti | 14 000 000 |
Ring I i Bredvik | 20 000 000 |
Anslutande trafik till utbyggnaden av västmetron | 7 000 000 |
Rv 4 Kirri—Tikkakoski | 139 000 000 |
Banprojekt | |
Ringbanan | 517 000 000 |
Österbottenbanan | 674 000 000 |
Mellersta Böle, spår i väster | 48 800 000 |
Triangelspåret i Riihimäki | 12 500 000 |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, 1 fasen | 150 000 000 |
Förbättringen av funktionsdugligheten hos bangården i Helsingfors | 60 000 000 |
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen | 165 000 000 |
Elektrifiering av banavsnittet Björneborg—Tallholmen | 5 700 000 |
Elektrifiering av Nystadsbanan | 21 000 000 |
Farledsprojekt | |
Havsfarleden till Raumo | 31 500 000 |
Förflyttning av Nyslotts djupfarled | 40 000 000 |
Havsfarleden till Karleby | 45 000 000 |
Havsfarleden till Nordsjö | 12 500 000 |
Gemensamma trafikledsprojekt | |
Trafikförbindelser för Äänekoski bioproduktfabrik | 173 000 000 |
Förklaring:Under momentet budgeteras alla anslag för farledsprojekt som genomförs med direkt finansiering från statsbudgeten. Projektens externa finansieringsandelar beaktas under moment 12.31.10 i de fall där Trafikledsverket betalar i första hand och därefter fakturerar den externa parten. På motsvarande sätt minskar behovet av anslag under detta moment. Med externa finansieringsandelar avses att andra aktörer deltar i kostnaderna för farledsprojekt som hör till statens ansvar.
Projekt
Godkänt | Färdigt för trafik | Fullmakt att ingå avtal mn € |
Den ext. finansieringens andel av fullmakten att ingå avtal mn € |
Beräknad användning mn € |
Anslag 2019 mn € |
Senare finansieringsbehov mn € |
|
Oavslutade trafikledsprojekt | |||||||
Vägprojekt | |||||||
Rv 4 Uleåborg—Kemi | Budget 2017/tilläggsbudget 2018 | 2021 | 140,0 | 54,5 | 36,1 | 49,4 | |
Rv 5 S:t Michel—Juva | Budget 2017 | 2021 | 121,0 | 47,0 | 34,0 | 40,0 | |
Rv 12 Lahtis södra ringväg | Budget 2017 | 2021 | 198,0 | 78,0 | 56,7 | 63,3 | |
Ring I i Bredvik | Budget 2018 | 2021 | 20,0 | 2,0 | 15,0 | 3,0 | |
Rv 4 Kirri—Tikkakoski | Budget 2018 | 2021 | 139,0 | 6,3 | 30,3 | 102,4 | |
Banprojekt | |||||||
Mellersta Böle, spår i väster | Budget 2014/tilläggsbudget 2018 | 2020 | 48,8 | 36,0 | 3,0 | - | |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, 1 fasen | Budget 2015 | 2020 | 150,0 | 68,7 | 25,4 | 55,9 | |
Förbättringen av funktionsdugligheten hos bangården i Helsingfors | Budget 2016 | 2020 | 60,0 | 39,0 | 13,8 | 7,2 | |
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen | Budget 2017 | 2022 | 165,0 | 41,0 | 34,9 | 89,1 | |
Elektrifiering av Nystadsbanan | Tilläggsbudget 2017 | 2021 | 21,0 | 10,0 | 9,0 | 2,0 | |
Farledsprojekt | |||||||
Förflyttning av Nyslotts djupfarled | Budget 2015 | 2019 | 40,0 | 36,0 | 4,0 | - | |
Havsfarleden till Karleby | Budget 2018 | 2020 | 45,0 | 15,0 | 25,0 | 5,0 | |
Havsfarleden till Nordsjö | Budget 2018 | 2020 | 12,5 | 1,0 | 6,0 | 5,5 | |
Gemensamma trafikledsprojekt | |||||||
Annan planering av utvecklingsprojekt | - | 5,0 | - | ||||
Oavslutade trafikledsprojekt sammanlagt | 1 160,3 | 434,5 | 298,2 | 422,8 |
---|
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2019 | 2020 | 2021 | 2022— | Sammanlagt fr.o.m. 2019 | |
Oavslutade trafikledsprojekt | 293 150 | 245 200 | 169 100 | 8 500 | 715 950 |
Utgifter sammanlagt | 293 150 | 245 200 | 169 100 | 8 500 | 715 950 |
Fullmakterna för tidigare år beräknas bli förnyade till ett belopp av ca 470 miljoner euro.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Förändring av behovet av anslag för trafikledsprojekt | -1 800 |
Ring I i Bredvik (överföring från moment 31.10.20) | 13 000 |
Rv 4 Kirri-Tikkakoski motorväg, ändrad tidsmässig fördelning av anslaget | -15 000 |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors-Riihimäki, ändrad tidsmässig fördelning av anslaget | -15 000 |
Återföring av planeringspengar (överföring till moment 31.10.20) | -5 000 |
Nivåförändring | -13 000 |
Sammanlagt | -36 800 |
2019 budget | 298 150 000 |
2018 I tilläggsb. | 24 500 000 |
2018 budget | 334 950 000 |
2017 bokslut | 308 100 000 |