Talousarvioesitys 2006
Talouskehitys
Suomen bruttokansantuotteen kasvu jää kuluvana vuonna 2,1 prosenttiin. Vuonna 2006 kasvun ennakoidaan nousevan 3,2 prosenttiin ja tukeutuvan niin kulutukseen, investointeihin kuin ulkomaiseen kysyntäänkin. Laaja-alaisella kasvulla on varsin myönteisiä vaikutuksia myös työllisyyskehitykseen. Kuluttajahintojen nousua jarruttaa mm. kilpailu. Valtionvelan ennuste eroaa 16.9.2005 julkaistusta valtiovarainministeriön kansantalousosaston ennusteesta siten, että valtionvelan suhteessa bruttokansantuotteeseen arvioidaan supistuvan nopeammin kuin talousarvioesityksen pohjana olevassa ennusteessa.
Taulukko 1. Kansantalouden kehitys
2002 | 2003* | 2004* | 2005** | 2006** | |
Bruttokansantuote käyvin hinnoin, mrd. euroa | 140,9 | 143,8 | 149,7 | 153,0 | 159,3 |
Bruttokansantuote, määrän muutos, % | 2,2 | 2,4 | 3,6 | 2,1 | 3,2 |
Työttömyysaste, % | 9,1 | 9,0 | 8,8 | 8,2 | 7,5 |
Työllisyysaste, % | 67,7 | 67,3 | 67,2 | 68,0 | 68,2 |
Kuluttajahintaindeksi, muutos, % | 1,6 | 0,9 | 0,2 | 1,0 | 1,3 |
Pitkät korot (valtion obligaatiot, 10 v), % | 5,0 | 4,1 | 4,1 | 3,5 | 3,7 |
Taulukko 2. Julkisen talouden keskeisiä tunnuslukuja kansantalouden tilinpidon mukaan
2002 | 2003* | 2004* | 2005** | 2006** | |
suhteutettuna bruttokansantuotteeseen, prosenttia | |||||
Verot ja sosiaaliturvamaksut | 45,5 | 44,5 | 44,2 | 44,6 | 44,2 |
Julkisyhteisöjen menot | 49,8 | 50,9 | 51,1 | 51,6 | 51,1 |
Julkisyhteisöjen nettoluotonanto | 4,2 | 2,3 | 1,9 | 1,8 | 1,8 |
Valtionhallinto | 1,4 | 0,4 | 0,2 | -0,5 | -0,5 |
Paikallishallinto | -0,2 | -0,6 | -0,7 | -0,5 | -0,4 |
Sosiaaliturvarahastot | 3,0 | 2,5 | 2,3 | 2,8 | 2,7 |
Työeläkelaitokset | 3,0 | 2,7 | 2,6 | 2,7 | 2,6 |
Muut sosiaaliturvarahastot | 0,0 | -0,2 | -0,2 | 0,1 | 0,1 |
Julkisyhteisöjen velka (EMU) | 42,3 | 45,2 | 45,1 | 42,9 | 41,9 |
Valtionvelka | 42,1 | 44,0 | 42,6 | 39,4 | 38,1 |