Statsbudgeten 2019
Förklaring:Arbets- och näringsministeriet ser till att det finns handlingsramar för entreprenörskap och innovationsverksamhet i Finland och ansvarar för arbetsmarknadens funktion och arbetstagarnas sysselsättningsförutsättningar samt för regionutvecklingen. Ministeriet leder och styr tillväxtpolitiken, närings- och innovationspolitiken, sysselsättnings- och företagsamhetspolitiken, konsument- och konkurrenspolitiken, region-, energi- och klimatpolitiken samt utvecklingen av arbetslivet och integrationen av invandrare. Förvaltningen tjänar tillväxtmålet genom att se till att företagens omvärld fungerar väl och är internationellt konkurrenskraftig.
Närings-, trafik- och miljöcentralerna (NTM-centralerna) främjar regionutvecklingen genom att sköta statsförvaltningens verkställighets- och utvecklingsuppgifter inom regionerna. NTM-centralerna främjar entreprenörskap, arbetsmarknadens funktion samt kompetens och kultur, landsbygdens livskraft, kollektivtrafiken och utvecklandet av den, trafiksystemets funktion och trafiksäkerheten, en god miljö och ett hållbart utnyttjande av naturen och naturresurserna inom regionerna samt invandring av arbetskraft till regionerna. NTM-centralerna bedriver nära samarbete med landskapsförbunden och kommunerna. Av lokalförvaltningsmyndigheterna är arbets- och näringsbyråerna underställda NTM-centralernas styrning.
Det finns femton NTM-centraler, och av dem sköter nio centraler uppgifter inom samtliga av följande tre ansvarsområden: 1) näringar, arbetskraft, kompetens och kultur, 2) trafik och infrastruktur samt 3) miljö och naturresurser.
Den allmänna administrativa styrningen av NTM-centralerna hör till arbets- och näringsministeriet. Ansvaret för styrningen av NTM-centralernas verksamhet hör inom respektive verksamhetsområde till inrikesministeriet, undervisnings- och kulturministeriet, kommunikationsministeriet, jord- och skogsbruksministeriet, arbets- och näringsministeriet, miljöministeriet eller den myndighet inom centralförvaltningen som har till uppgift att sköta styrningen. Arbets- och näringsministeriet samordnar den strategiska styrningen av NTM-centralerna och detta sker i samarbete mellan nämnda ministerier.
01. Arbets- och näringsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 33 700 000 euro.
Anslaget får även användas
1) för ett pris för offentliggörande av konsumentinformation
2) till bidrag som hänför sig till rådgivningsenheten för offentlig upphandling samt till finansiering av en rådgivningstjänst som gäller offentlig upphandling och riktar sig till företag
3) till betalning av överföringsutgifter som föranleds av projekt som finansieras med medel ur Asyl-, migrations- och integrationsfonden (AMIF), som hör till EU:s fond för inrikesfrågor
4) till understöd till Finnvera Abp för utgifter för Efsi-rådgivningstjänster.
I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:I samband med beredningen av budgetpropositionen ställs följande resultatmål preliminärt upp för ministeriets verksamhet för 2019:
Verksamhetens resultat
2017 utfall |
2018 prognos |
2019 uppskattning |
|
Produktion och kvalitetsledning | |||
Arbets- och näringsministeriet | |||
Regeringspropositioner (st.) | 28 | 25 | 30 |
— Till riksdagen inom utlovad sessionsperiod (%) | 79 | > 80 | > 80 |
— Ändringar i riksdagen på grund av författningstekniska eller språkliga brister (%) | 0,6 | 0 | 0 |
Statsrådsförordningar (st.) | 24 | 35 | 20 |
Genomförandeunderskott i fråga om direktiv som omfattas av lagstiftningen om den inre marknaden (%) | 0,6 | < 1,0 | < 1,0 |
Antal årsverken inom arbets- och näringsministeriet | |||
---|---|---|---|
— Omkostnadsmoment 32.01.01 | 377 | 384 | 387 |
— Övriga moment | 21 | 21 | 13 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 41 642 | 39 785 | 42 700 |
Bruttoinkomster | 9 264 | 7 100 | 9 000 |
Nettoutgifter | 32 378 | 32 685 | 33 700 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 5 344 | ||
— överförts till följande år | 7 419 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Justering av den andel av löneglidningsbesparingen som gäller statsrådets förvaltningsenhet (överföring till moment 23.01.01) | -10 |
Löneutgifter och andra utgifter för en specialsakkunnig (överföring till moment 24.01.01) | -4 |
Utvärdering av företagsstödens effektivitet | 200 |
Återföring av den andel av besparingarna som gäller statsrådets förvaltningsenhet från moment 23.01.01 | 72 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -8 |
Lönejusteringar | 778 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -100 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -239 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -72 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -7 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | 254 |
Ändring i pensionsavgiftsstrukturen | 166 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -15 |
Sammanlagt | 1 015 |
2019 budget | 33 700 000 |
2018 I tilläggsb. | 189 000 |
2018 budget | 32 685 000 |
2017 bokslut | 34 453 000 |
02. Närings-, trafik- och miljöcentralernas omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 170 158 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av utgifter som föranleds av euroinfocentren
2) till betalning av utgifter för skötseln av fastigheter som staten besitter i enlighet med lagen om renskötsellägenheter, naturnäringslagen, skoltlagen och den lagstiftning som föregick lagen om gårdsbruksenheter
3) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som genomförs med stöd ur EU:s fonder
4) för utgifter för att utveckla, främja och driva utvecklingstjänster för företag.
Förklaring:I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer de styrande ministerierna (inrikesministeriet, undervisnings- och kulturministeriet, kommunikationsministeriet, jord- och skogsbruksministeriet, arbets- och näringsministeriet och miljöministeriet) preliminärt för närings-, trafik- och miljöcentralerna upp följande resultatmål för 2019:
Effekter
2017 utfall |
2018 mål |
2019 mål |
|
Människorna och miljön | |||
— Inflöde till arbetslöshet i över 3 mån., högst (%) | 44 | 35 | 32 |
— Inflöde till arbetslöshet i över 3 mån. bland personer under 25 år, högst (%) | 32 | 24 | 20 |
Medborgarnas tillfredsställelse med landsvägarnas servicenivå (1—5) | 3,1 | > 3,1 | 3,0 |
Företagen och näringarna | |||
Nya företag med internationell inriktning (antal) | - | 1 750 | 1 500 |
Företag som uppstått genom olika finansieringsåtgärder (antal) | 7 058 | 10 000 | 8 500 |
Den tunga trafikens tillfredsställelse med landsvägarnas servicenivå (1—5) | 2,6 | 2,7 | 2,7 |
Jordbrukets fosforbalans (kg/ha) | - | < 5 | < 5 |
Jordbrukets kvävebalans (kg/ha) | - | < 46 | < 46 |
Miljön och naturresurserna | |||
Inrättade naturskyddsområden (ha) | 12 062 | 5 500 | 5 200 |
Tätortsstruktur i stadsregionerna som stöder tillhandahållande av tjänster och kollektivtrafik (%) | 64,2 | 64 | 64 |
Verksamhetens resultat
2017 utfall |
2018 mål |
2019 mål |
|
Tillfredsställelse med kundtjänsten (1—5) | 4,1 | > 4 | > 4 |
Övergripande tillfredsställelse hos NTM-centralernas intressentgrupper (1—5) | 3,7 | - | > 3,7 |
Fullständigt genomförande av tillsynsplaner (%) | 100 | 100 | 100 |
Utvecklingen av årsverken | 2 956 | 2 879 | 2 796 |
Arbetstillfredsställelse totalt (1—5) | 3,6 | > 3,5 | > 3,5 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 208 041 | 199 255 | 200 158 |
Bruttoinkomster | 34 682 | 30 000 | 30 000 |
Nettoutgifter | 173 359 | 169 255 | 170 158 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 32 520 | ||
— överförts till följande år | 31 191 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Offentligrättsliga prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 10 182 | 10 000 | 10 000 |
— övriga intäkter | -8 | - | - |
Intäkter sammanlagt | 10 174 | 10 000 | 10 000 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 5 883 | 8 200 | 6 500 |
— andel av samkostnader | 3 065 | 2 800 | 3 500 |
Kostnader sammanlagt | 8 948 | 11 000 | 10 000 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 1 226 | -1 000 | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 114 | 91 | 100 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Intäkter av den samfinansierade verksamheten | |||
---|---|---|---|
— finansiering från andra statliga ämbetsverk | 7 788 | 6 000 | 6 000 |
— finansiering från EU | 9 | - | - |
— annan finansiering utanför statsförvaltningen | - | - | - |
— övriga intäkter från den samfinansierade verksamheten | 2 142 | 1 500 | 1 500 |
Intäkter sammanlagt | 9 939 | 7 500 | 7 500 |
Totala kostnader för projekten | 12 056 | 9 000 | 9 000 |
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) | -2 117 | -1 500 | -1 500 |
Självfinansieringsandel, % | 18 | 17 | 17 |
Genom närings-, trafik- och miljöcentralerna styrs finansiering från följande moment i budgeten: 28.70.05, 30.10.51, 30.40.20, 21, 22, 31, 40, 51 och 62, 31.10.50, 31.30.63, 64 och 66, 32.01.20, 32.30.01 och 51, 32.40.51 och 52, 32.50.42, 44 och 64, 32.60.40, 32.70.30, 33.20.31, 50 och 52, 35.01.65, 35.10.20, 21, 22, 61 och 63 samt 35.20.64.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Anskaffning av arbetskrafts- och tillväxttjänstutbildning (överföring från moment 32.30.01) | 1 700 |
Bekämpning av oljeskador och fartygskemikalieolyckor (-1 årsverke) (överföring till moment 26.20.01) | -60 |
Betalning av eget kapital servicecentret, återföring av en överföring av engångsnatur | -460 |
Landskapsreformen: löneutgifter och andra utgifter (överföring från moment 32.20.06) | 109 |
Webbplatsen Work in Finland, återföring av en överföring av engångsnatur (överföring till moment 32.70.03) | -170 |
Besparing i lokalutgifter (regeringsprogr. 2015) | -1 491 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -120 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -130 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 76 |
Lönejusteringar | 4 472 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -980 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -902 |
Sparbeslut | -1 800 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -412 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -41 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | 1 372 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -260 |
Sammanlagt | 903 |
2019 budget | 170 158 000 |
2018 I tilläggsb. | 1 172 000 |
2018 budget | 169 255 000 |
2017 bokslut | 172 030 000 |
20. Civiltjänst (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 4 939 000 euro.
Anslaget får användas i enlighet med civiltjänstlagen (1446/2007)
1) för kostnader som föranleds av civiltjänst, med undantag av lönekostnaderna
2) i enlighet med 46 § 3 mom. i civiltjänstlagen för kostnader för civiltjänstepliktiga som blir utan tjänstgöringsplats.
I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Genom att främja en ökning av antalet till buds stående civiltjänstgöringsplatser med hjälp av en aktiv marknadsföring av civiltjänstgöringen till potentiella tjänstgöringsplatser försöker man minska antalet civiltjänstepliktiga som blir utan tjänstgöringsplats. Avsikten är dessutom att processen för ansökan om tjänstgöringsplats ska effektiviseras på individuell nivå både under utbildningsperioden och efter den. Målet är att mindre än 10 % av de tjänstgöringspliktiga i varje kontingent ska bli utan tjänstgöringsplats. Merparten av de tjänstgöringspliktiga började efter utbildningsperioden fullgöra arbetstjänsten vid andra tjänstgöringsplatser än civiltjänstcentralen.
En civiltjänstgörare som har fullgjort tjänstgöring enligt värnpliktslagen (1438/2007) eller tjänstgöring enligt lagen om frivillig militärtjänst för kvinnor (194/1995) och vars ansökan om civiltjänst har godkänts efter fullgörandet av tjänstgöringen, är skyldig att delta i kompletterande tjänstgöring. Förordnandet till kompletterande tjänstgöring ska delges inom 12 månader från det att ansökan om civiltjänst godkändes. Civiltjänstcentralen ordnar kompletterande tjänstgöring i form av en fem dygns utbildning. Antalet sökande till kompletterande tjänstgöring beräknas jämna ut sig vid ca 400 personer som är skyldiga att delta i kompletterande tjänstgöring.
Nyckeltal för civiltjänstgöring
2017 utfall |
2018 uppskattning |
2019 uppskattning |
|
Antal personer som ansökt om civiltjänstgöring | 1 874 | 2 200 | 2 200 |
Antal personer som utbildats under grundutbildningsperioden | 1 351 | 1 400 | 1 400 |
Antal personer som saknade tjänstgöringsplats efter utbildningsperioden | 196 | 200 | 200 |
— antal personer som hemförlovats från civiltjänstcentralen efter fullgjord tjänstgöring | 45 | 30 | 30 |
Antal sökande till kompletterande tjänstgöring | 593 | 400 | 400 |
— antal personer som utbildats | 629 | 600 | 600 |
2019 budget | 4 939 000 |
2018 budget | 4 939 000 |
2017 bokslut | 3 673 450 |
21. Produktivitetsanslag för arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 786 000 euro.
Anslaget får användas
1) till anskaffning av investeringar, forskning och undersökningar som syftar till att främja produktiviteten inom ministeriets förvaltningsområde samt till anskaffning av utbildningstjänster och andra tjänster
2) för avlöning av personal motsvarande högst fem årsverken i uppgifter för viss tid som inbegriper att främja produktivitetsåtgärder.
Förklaring:Under momentet har man samlat anslag som motsvarar de besparingar som de produktivitetsfrämjande åtgärderna inom förvaltningsområdet medför. Avsikten är att använda anslaget till att finansiera produktivitetsfrämjande projekt.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Elmarknadslagens och tillsynslagens tilläggsuppgifter för viss tid (överföring till moment 32.60.01) | -80 |
Utvidgning av kemikaliesäkerhetslagens tillämpningsområde (överföring till moment 32.40.05) | -40 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -50 |
Spetsprojektfinansieringen upphör (regeringsprogr. 2015) | -4 100 |
Sammanlagt | -4 270 |
2019 budget | 786 000 |
2018 budget | 5 056 000 |
2017 bokslut | 4 326 000 |
29. Mervärdesskatteutgifter inom arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 36 072 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av mervärdesskatteandelar som hänför sig till statliga investeringsprojekt som finansieras med anslag under moment 32.50.65, samt till betalning av mervärdesskatteandelar som hänför sig till konsumtionsutgifter som betalas med anslag under momenten 32.20.40 och 32.20.42.
Förklaring:
Anslaget står utanför ramen.
2019 budget | 36 072 000 |
2018 budget | 36 072 000 |
2017 bokslut | 33 350 427 |
40. Statsunderstöd för främjande av företagens internationalisering samt entreprenörskap (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 4 251 000 euro.
Anslaget får i enlighet med statsunderstödslagen (688/2001) och statsrådets förordning om understöd under åren 2016—2020 till sammanslutningar som främjar närings- och innovationspolitiken samt företags internationalisering (1530/2015), som utfärdats med stöd av den lagen, användas som allmänt understöd
1) för allmänna understöd till sådana sammanslutningar med anknytning till arbets- och näringsministeriets verksamhetsområde som främjar närings- och innovationspolitiken samt för utveckling och produktion av tjänster för små och medelstora företag
2) till att producera den grundläggande rådgivning, de sakkunnigtjänster och de tjänster inom företagsutveckling som tillhandahålls av sammanslutningar som främjar företagens förnyelse och internationella affärsverksamhet.
Anslaget får i enlighet med statsunderstödslagen (688/2001) dessutom användas som allmänt understöd
1) för standardiseringsverksamhet
2) för skötseln av uppgifterna på nationell nivå inom det nordiska miljömärkningssystemet.
Anslaget får i enlighet med statsunderstödslagen (688/2001) och de särskilda villkor för statsunderstöd som ministeriet meddelar användas som allmänt understöd eller specialunderstöd för finansiering av statsbidragssammanslutningars, offentliga sammanslutningars och andra sammanslutningars projekt.
För utveckling och piloter av små och medelstora företags tjänster som är avsedda att främja företagens förnyelse kan, på grund av att tjänsterna kan jämställas med offentliga tjänster, allmänt understöd beviljas till ett belopp som motsvarar det fulla kostnadsbeloppet.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Det allmänna understödet får användas för att utveckla och producera tjänster som främjar företagens förnyelse och internationalisering, för standardiseringsverksamhet, för skötseln av uppgifterna på nationell nivå inom det nordiska miljömärkningssystemet samt för att främja finsk formgivning både i och utanför Finland. Den främsta uppgiften för de sammanslutningar som främjar internationalisering är att som en del av nätverket Team Finland tillhandahålla tjänster för finländska företag och finländskt näringsliv både i och utanför Finland.
Specialunderstöd får användas för projekt som drivs av statsbidragssammanslutningar, offentliga sammanslutningar eller andra sammanslutningar och som främjar näringspolitik och företagens förnyelse och internationalisering.
Effekt
2017 utfall |
2018 mål |
2019 mål |
|
Standardisering stöder utvecklandet och kommersialiseringen av ny teknik och nya marknader | |||
— Antal arbetsobjekt på nya områden | 1 140 | 1 100 | 1 200 |
Konsumtionen inriktas på miljösparande produkter och tjänster samt antalet finländska företag som förbinder sig till att vara ansvarsfulla | - | ökar | ökar |
Beräknad användning av anslaget (euro)
Företagens förnyelse och globala internationaliseringstjänster | 2 921 000 |
Standardiseringsverksamhet | 1 330 000 |
Sammanlagt | 4 251 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av tillägg av engångsnatur | -750 |
Team Finland-programverksamhet (överföring till moment 32.20.06) | -5 000 |
Spetsprojektfinansieringen upphör (regeringsprogr. 2015) | -8 000 |
Sammanlagt | -13 750 |
2019 budget | 4 251 000 |
2018 budget | 18 001 000 |
2017 bokslut | 14 143 000 |
60. Överföringar till förvaltningsområdets fonder (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 20 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av ersättningsutgifter för garantier som beviljats med stöd av lagen om statsgarantifonden (444/1998), lagen om exportgaranti (479/1962) och lagen om statliga exportgarantier (422/2001)
2) till betalning av ersättningsutgifter som föranleds av garantiförbindelser som ingåtts i statsgarantiverksamheten med stöd av lagar som gäller statsgarantier (375/1963, 573/1972 och 609/1973), av garantier och borgen som beviljats med stöd av lagen om statsgarantier för tryggande av basråvaruförsörjningen (651/1985) och lagen om statens konsolideringsgarantier (529/1993) samt av garantier som före 1999 beviljats med stöd av lagen om statens kapitalgarantier (594/1992).
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
2019 budget | 20 000 |
2018 budget | 20 000 |
2017 bokslut | — |
66. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 8 507 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer samt för fullgörande av förpliktelser gentemot dem
2) till betalning av utgifter som föranleds av stödjande av särskilda program
3) till betalning av utgifter som föranleds av internationellt samarbete.
Anslaget får också användas till konsumtionsutgifter.
I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Nordiskt samarbete på området för kärnsäkerhet | 350 000 |
Medlemsavgift till Internationella atomenergiorganet (IAEA) | 1 450 000 |
Avgifter och finansiella bidrag i anslutning till verksamheten vid OECD:s organisationer på energiområdet | 855 000 |
Finlands andel till Internationella atomenergiorganets (IAEA) fond för tekniskt bistånd och samarbete | 434 000 |
Kostnaderna för sekretariatet för Europeiska energistadgan | 44 000 |
Medlemsavgift till Europeiska rymdorganisationen (ESA), andel av pensionsavgifterna och kostnaderna för det nya huvudkontoret | 2 945 000 |
Medlemsavgift till Internationella arbetsorganisationen (ILO) | 1 800 000 |
Medlemsavgift till den internationella byrån för förnybar energi (Irena) | 124 000 |
Övriga medlemsavgifter till internationella organisationer och finansiella bidrag till OECD | 505 000 |
Sammanlagt | 8 507 000 |
2019 budget | 8 507 000 |
2018 budget | 8 507 000 |
2017 bokslut | 8 507 000 |