Statsbudgeten 2016
Förklaring:Undervisnings- och kulturministeriet ansvarar enligt ungdomslagen för den allmänna utvecklingen av ungdomsarbetet och ungdomspolitiken. Målet är att främja ett aktivt medborgarskap i fråga om unga som hör till målgruppen för ungdomslagen och stärka deras sociala identitet samt förbättra deras uppväxt- och levnadsvillkor. Som instrument för det allmänna utvecklandet används service- och utvecklingscentralsstrukturen för det riksomfattande ungdomsarbetet. Undervisnings- och kulturministeriet ansvarar för genomförandet av statsrådets ungdomspolitiska utvecklingsprogram inom området för ungdomsarbete och för samordningen av programmet, i samarbete med de ministerier som deltar i genomförandet av programmet. Statens delegation för ungdomsärenden utvärderar årligen genomförandet av programmet. Barn- och ungdomspolitikens effekter följs med hjälp av indikatorer som beskriver barns och ungas levnadsförhållanden.
Ungdomslagen förpliktar kommunerna att värna om de ungas möjligheter att delta. Undervisnings- och kulturministeriet stöder frivilligorganisationernas verksamhet, olika projekt som stöder de ungas delaktighet och medinflytande och stöder webbdemokratitjänsten ungasideer.fi, där de unga kan lägga fram initiativ.
Genom uppsökande ungdomsarbete når man de unga som står utanför samhällets servicesystem och största delen av dem erbjuds ytterligare stöd. Det uppsökande ungdomsarbetet har utvidgats så att det är nästan rikstäckande. Verkstadsverksamheten för unga utvecklas så att den ännu bättre ska svara mot de behov som finns hos de unga som nås via det uppsökande ungdomsarbetet. Målet för verkstadsverksamheten för unga är att öka de ungas livskompetens och minska ungdomsarbetslösheten.
Jämställdhetsaspekten, likabehandling samt minoriteter och ungdomar med invandrarbakgrund beaktas i första hand integrerat i stödsystemen för ungdomsarbetet.
Den allmänna utvecklingen inom ansvarsområdet styrs också av de förnyade ramarna för det europeiska samarbetet på ungdomsområdet (2010—2018) samt av Europarådets rekommendationer.
Mål för resultatet av verksamheten och centrala åtgärder inom ungdomsarbetet
Mål för resultatet av verksamheten | De viktigaste åtgärderna |
Allmän utveckling av ansvarsområdet | — Den reviderade ungdomslagen och det förnyade ungdomspolitiska utvecklingsprogrammet verkställs. |
— Styrningen av ungdomsväsendet utvecklas och stärks med utgångspunkt i den nya ungdomslagen. | |
— Informationsledningen utvecklas utifrån slutsatserna i projektet för nätverksbaserad utveckling av nyckeltalen för ungdomsarbetet. | |
— Under ordförandeskapet för Nordiska ministerrådet uppfylls de åtaganden som ministerrådet gjort när det gäller ungdomsområdet. | |
Delaktighet och likabehandling främjas | — Hörandet av barn och unga samt deras möjligheter att delta och påverka utvecklas och stöds. |
— Lika möjligheter till fritidssysselsättning för alla unga främjas. | |
— Riksomfattande ungdomsorganisationer, riksomfattande serviceorganisationer för ungdomsarbete och andra organisationer för ungdomsarbete stöds. | |
— Uppsökande ungdomsarbete och verkstadsverksamhet för unga stöds. | |
Struktureringen av vardagen följs upp och stöds | — Verksamheten inom lagstadgade sektoröverskridande samarbetsnätverk följs och det skapas förutsättningar för samarbete mellan nätverken. |
Vissa nyckeltal som beskriver ungdomsarbetets effektivitet
Verksamhet | 2013 | 2014 | 2016 |
---|---|---|---|
Kommunernas ungdomsarbete | |||
— ungdomslokaler, antal (Kommunförbundet) | 1 100 | 1 100 | 1 100 |
— ungdomsarbetare, antal (Kommunförbundet) | 3 400 | 3 400 | 3 400 |
Riksomfattande ungdomscentraler (10 st.) | |||
— dagar i användning av unga | 393 434 | 343 648 | 396 000 |
De ungas fritidssysselsättningar | |||
— lokala fritidsverksamhetsgrupper som stöds via regionförvaltningen, antal | 4 500 | 4 404 | 5 700 |
— unga (15—29 år) som har minst en fritidssysselsättning, andel av åldersgruppen 1) | 85 % | 85 % | 85 % |
— unga (15—29 år) som hör till minst en organisation, andel av åldersgruppen 1) | 53 % | 53 % | 53 % |
Ungdomsforskning | |||
— forskare, finansierade av UKM (årsv.) | 4,7 | 2,42) | 4,3 |
— tryckta böcker och nätpublikationer | 16 | 20 | 21 |
1) Undersökning om ungas fritidsvanor 2013, gjordes inte 2014.
2) Rekryteringsprocess som gäller fast anställda forskare, forskare med specialfinansiering.
50. Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av ungdomsarbete (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 53 100 000 euro.
Anslaget får användas
1) till statsandelar för kommunernas ungdomsverksamhet med stöd av lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) och ungdomslagen (72/2006)
2) till statsunderstöd med stöd av ungdomslagen (72/2006) till riksomfattande ungdomsorganisationer, riksomfattande serviceorganisationer för ungdomsarbete och organisationer som utför ungdomsarbete
3) till understöd med stöd av ungdomslagen (72/2006) för verksamheten vid och byggandet av riksomfattande ungdomscentraler samt till understöd för byggande, grundlig renovering och utrustning av ungdomslokaler
4) till understöd och betalning av stipendier för ungdomsforskning, till utarbetande av utredningar som gäller ungdomsarbetet och ungdomspolitiken samt till utgifter för informations- och rådgivningstjänster för unga, för systemen för hörande av unga och ungas deltagande samt till utgifter för nätmedier för unga och för utveckling av nätmedierna
5) för att stödja sammanslutningars och statsförvaltningens internationella ungdomssamarbete och stödja EU-verksamhetsprogram och internationella verksamhetsprogram för ungdomen
6) för att stödja lokal fritidsverksamhet för barn och unga, ungdomsarbete och ungdomsverksamhet med tonvikt på idrott, kultur och kulturell mångfald samt miljöfostran för unga
7) till stöd på riksnivå för verkstadsverksamhet för unga, uppsökande ungdomsarbete, förebyggande arbete mot rusmedels- och narkotikabruk, socialt ungdomsarbete samt andra åtgärder för stärkande av de ungas sociala identitet
8) till utgifter för statens delegation för ungdomsärenden och dess sektioner, utvärderings- och understödskommissionen för de riksomfattande ungdomsorganisationerna och serviceorganisationerna för ungdomsarbete och samiska ungdomsrådet samt till stärkande av den samiska ungdomskulturen
9) till stöd för de riksomfattande service- och utvecklingscentralerna inom ungdomsarbetet
10) för att genomföra, utvärdera och utveckla det barn- och ungdomspolitiska utvecklingsprogrammet, till utgifter för den regionala ungdomsverksamheten och för att utveckla det regionala ungdomsarbetet
11) för att genomföra tidsbundna projekt inom ungdomsverksamheten inom ansvarsområdets regionförvaltning och statens ämbetsverk
12) till betalning av utgifter för avlönande av personal motsvarande högst sju årsverken, varav ungdomsväsendet inom regionförvaltningen kan använda högst tre årsverken för avlönande av personal i uppgifter för viss tid för informationsstyrning som gäller verkställigheten av den nya ungdomslagen.
Det pris per enhet som används som beräkningsgrund för statsandelen för kommunernas ungdomsverksamhet är 15,00 euro per invånare under 29 år.
I fråga om de personer som avses i punkt 12 beaktas vid nettobudgetering de förmåner enligt sjukförsäkringen som betalats till arbetsgivaren såsom inkomster.
Förklaring:En inkomst som motsvarar anslaget ingår i inkomsten under moment 12.29.88 i enlighet med 17 § i lotterilagen (1047/2001), och ungdomsarbetets andel av den bildas enligt vad som anges i 1 § i lagen om användning av avkastningen av penninglotterier samt tippnings- och vadhållningsspel (1054/2001).
Beräknad användning av anslaget (euro)
Aktivt medborgarskap för unga | |
Riksomfattande organisationer för ungdomsarbete | 15 500 000 |
Lagstadgade nationella kommittéer | 900 000 |
Stärkande av de ungas sociala identitet | |
Uppsökande ungdomsarbete och övrigt stärkande av de ungas sociala identitet | 7 000 000 |
De ungas uppväxt- och levnadsvillkor, lokalt och regionalt ungdomsarbete | |
Statsandel för kommunernas ungdomsverksamhet | 8 048 000 |
Uppväxt- och levnadsvillkor, lokalt och regionalt | 5 150 000 |
Utvecklande av ungdomsarbetet och ungdomspolitiken | |
Service- och utvecklingscentraler för ungdomsarbetet | 6 000 000 |
Genomförande av barn- och ungdomspolitiska utvecklingsprogrammet samt försök, utvecklande och forskning | 4 202 000 |
Internationellt samarbete | 1 000 000 |
Riksomfattande ungdomscentraler | 5 300 000 |
Sammanlagt | 53 100 000 |
---|
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | -262 |
Sammanlagt | -262 |
Anslaget står utanför ramen.
2016 budget | 53 100 000 |
2015 budget | 53 362 000 |
2014 bokslut | 52 786 580 |
51. Verkstadsverksamhet för unga och uppsökande ungdomsarbete (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 15 523 000 euro.
Anslaget får användas för att stödja verkstadsverksamhet för unga och uppsökande ungdomsarbete.
Anslaget får också användas till betalning av utgifter och understöd som föranleds av genomförandet av projektet Ungdomsgarantin ändras i riktning mot en kollektiv garanti.
Förklaring:Av anslaget under moment 29.91.50 anvisas sammanlagt 6 000 000 euro för stöd till uppsökande ungdomsarbete.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Stöd till verkstadsverksamhet | 11 523 000 |
Stöd till uppsökande ungdomsarbete | 2 000 000 |
Genomförande av spetsprojektet Ungdomsgarantin ändras i riktning mot en kollektiv garanti | 2 000 000 |
Sammanlagt | 15 523 000 |
---|
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Kompetens och utbildning: Ungdomsgarantin ändras i riktning mot en kollektiv garanti | 2 000 |
Nivåförändring | -7 477 |
Sammanlagt | -5 477 |
2016 budget | 15 523 000 |
2015 budget | 21 000 000 |
2014 bokslut | 21 000 000 |
52. Samernas kultur- och språkboverksamhet (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 700 000 euro.
Anslaget får användas för att stödja kultur- och språkboverksamhet på enaresamiska, skoltsamiska och nordsamiska.
Förklaring:För stöd till kultur- och språkboverksamhet utanför Sameområdet anvisas 200 000 euro under moment 29.91.50.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | 300 |
Sammanlagt | 300 |
2016 budget | 700 000 |
2015 budget | 400 000 |
2014 bokslut | 550 000 |