Statsbudgeten 2016
Förklaring:Idrottsverksamhetens uppgift är att främja motion och idrott. Staten och kommunerna skapar förutsättningar för motions- och idrottsverksamheten. Idrottsverksamheten ska i huvudsak skötas av idrottsorganisationerna. Undervisnings- och kulturministeriet svarar för den allmänna ledningen, samordningen och utvecklingen av idrottspolitiken samt för att allmänna förutsättningar för idrott skapas inom statsförvaltningen.
Ansvarsområdet styrs av idrottslagen och idrottsförordningen, regeringsprogrammet, statsbudgeten, undervisnings- och kulturministeriets strategier och riktlinjer samt internationella konventioner inom området. Effekterna av EU:s idrottspolitik på den nationella idrottsverksamheten ökar. Den strategiska ledningen och styrsystemen inom ansvarsområdet för motion och idrott grundar sig på principen om kunskapsbaserad ledning och en ständig bedömning av konsekvenserna av de idrottspolitiska åtgärderna.
För att främja motion och idrott och nå de samhälleliga effektmålen för motion och idrott inom de olika målområdena i motions- och idrottspolitiken genomförs olika åtgärder med det gemensamma målet att stärka kunskapsbasen på området och utveckla kompetensen samt befästa likabehandling, ett etiskt förhållningssätt och ärlighet.
Mål för resultatet av verksamheten och centrala åtgärder inom idrottsverksamheten
Verksamhetens mål | De viktigaste åtgärderna |
---|---|
Alla har lika tillgång till idrott och motion | — Kunskapsbasen för kommunala idrotts- och motionstjänster och idrottsanläggningar förbättras och det säkerställs att styrningen är likartad vid lokala idrottspolitiska åtgärder — När det gäller stöd för byggande av idrottsanläggningar prioriteras i första hand byggande och renovering av högklassiga idrottsanläggningar för stora användargrupper. — Projekt som ökar jämlikheten inom idrotten stöds — Integreringen av invandrare med hjälp av motion och idrott stöds — Genom informationsstyrningen blir det lättare att beakta främjandet av idrott och motion i kommunernas strategier |
Motion och idrott ökar deltagandet | — Verksamheten inom frivilligorganisationer inom motion och idrott stöds — Lokal föreningsverksamhet och idrottsverksamhet med låg tröskel stöds — En etisk och samhällsansvarig elitidrottsverksamhet och träningsmöjligheterna för idrottare stöds — Åtgärder för att kombinera en idrottskarriär med studier eller skolgång stöds — Hederspris ges till finländska OS-vinnare — Organisationers förutsättningar att ansöka om och arrangera större internationella idrottsevenemang stärks — Etiska åtgärder inom idrott och motion stöds genom understöd till Finlands Antidopingkommitté. Integriteten inom idrotten ökas genom fler åtgärder för att förhindra manipulering av matchresultat — Idrottsorganisationernas internationella samarbets- och påverkningsmöjligheter stöds |
En motionsinriktad livsstil blir allt vanligare | — Genomförandet av UKM:s och SHM:s gemensamma strategi och åtgärdsprogram för hälsofrämjande motion stöds — Programmet Skolan i rörelse, åtgärder och program för att öka mängden motion i arbetslivet samt andra projekt för att främja idrott och motion under hela livet stöds — Företagsamhet inom idrottsbranschen uppmärksammas som en del av främjandet av företagsamhet inom de kreativa branscherna |
Kunskapsbasen och kompetensen inom idrotten stärks | — Utvecklandet av idrottsutbildningscentrens kunnande och kvalitet stöds — Olika befolkningsgruppers möjligheter att delta i utbildning med fri inriktning inom idrotten stöds — Forskningen och informationsförmedlingen inom idrotten stöds med avseende på det idrottspolitiska beslutsfattandets behov — Den idrottsvetenskapliga forskningens kvalitet höjs genom samarbete med Finlands Akademi — Tillgängligheten till information ökas samtidigt som ett system för bedömning av konsekvenserna av statens idrottsråds idrottspolitik utvecklas — Produktionen av information stöds för att utveckla byggandet av idrottsanläggningar och en samhällsplanering som främjar motion — En professur i idrottsrätt stöds — Internationella vetenskapliga idrottskongresser som ordnas i Finland stöds |
Vissa nyckeltal för idrottsväsendet
2013 utfall |
2014 utfall |
2016 uppskattning |
|
Kommunernas aktivitet för främjande av idrotten, beskriver planering och ledning av verksamheten/webbtjänsten TEAviisari1) | |||
— medeltal för hela landet viktat mot befolkningen | 66 | 67 | 70 |
Statsunderstöd som beviljats av UKM och regionförvaltningen för byggande av idrottsanläggningar (renoverings- och nybyggnadsprojekt) | |||
---|---|---|---|
Antal som beviljats | 152 | 172 | 139 |
— simhallar (st.) | 5 | 8 | 8 |
— idrottshallar eller gymnastiksalar (st.) | 18 | 14 | 13 |
— boll- och idrottsplaner (st.) | 35 | 31 | 30 |
— ishallar (st.) | 5 | 8 | 3 |
— lokala idrottsplatser (st.) | 54 | 52 | 50 |
— övriga idrottsplatser | 35 | 53 | 33 |
Programmet I form för livet | |||
Projekt | 229 | 218 | 220 |
Kommuner | 100 | 89 | 100 |
Idrottsutövare | |||
— kvinnor (%) | 64 | 63 | 62 |
— män (%) | 36 | 37 | 38 |
Idrottsutövare | 140 000 | 140 000 | 140 000 |
Utvecklingsstöd till idrotts- och motionsföreningar | |||
Beviljade | 309 | 378 | 450 |
Ansökningar | 1 205 | 1 162 | 1 200 |
Barn och unga | 90 000 | 92 000 | 93 500 |
— flickor (%) | 40 | 40 | 40 |
— pojkar (%) | 60 | 60 | 60 |
Programmet Skolan i rörelse2) | |||
Skolor | 172 | 800 | 1 400 |
Elever | 60 000 | 163 000 | 285 000 |
Understöd till idrottsakademier | |||
Antal understödda idrottsakademier | 19 | 19 | 17 |
Antal idrottare som är bundna till akademierna, nivå I och II | ca 2 370 | 2 400 | 2 400 |
Dopningstest (ADT ry) | |||
Test inom det nationella testningsprogrammet | 2 877 | 2 770 | 2 800 |
— utanför tävlingar | 1 453 | 1 460 | 1 400 |
— vid tävlingar | 1 424 | 1 310 | 1 400 |
— varav blodprov | 27 | 81 | 310 |
Idrottsprofiler, blodprov | 245 | 276 | 300 |
Prestationer inom fritt bildningsarbete vid idrottsutbildningscenter | |||
Riksomfattande | 409 773 | 403 804 | 400 000 |
Statsandelsfinansierade dygn/% | 279 900/68,3 | 279 900/69,3 | 279 900/70,0 |
Regionala | 89 709 | 86 915 | 85 000 |
Statsandelsfinansierade dagar/% | 53 000/59,1 | 53 000/61,0 | 53 000/62,4 |
1) Nyckeltalet för systemet TEAviisari anger med två års mellanrum kommunens motionsfrämjande ur 7 olika synvinklar (bl.a. ledning, uppföljning och resurser). Siffran för hela landet anger medeltalet för alla som svarat, vägt i förhållande till den svarande enhetens befolkningsunderlag. Siffran för 2013 baserar sig på resultaten för 2012.
2) I nyckeltalen för 2013 ingår endast verksamhet som bedrivs inom ramen för riksomfattande försöksprojekt. I nyckeltalen för 2014 ingår dessutom verksamheten vid projektskolor som via regionalförvaltningen beviljats understöd av UKM:s anslag. I uppskattningen för år 2016 ingår utöver de ovannämnda skolorna också skolor som i övrigt registrerat sig inom programmet Skolan i rörelse.
30. Understöd till programmet Skolan i rörelse (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 7 000 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av utgifter och understöd som föranleds av genomförandet av projektet En timme motion om dagen.
Förklaring:Anslaget är avsett att användas för genomförandet av programmet Skolan i rörelse, med målet att utvidga programmet så att det blir ett riksomfattande program som gäller alla barn och unga i den åldersgrupp som omfattas av den grundläggande utbildningen.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Kompetens och utbildning: En timme motion om dagen | 7 000 |
Sammanlagt | 7 000 |
2016 budget | 7 000 000 |
50. Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av idrott och fysisk fostran (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 147 622 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statsandelar och statsunderstöd enligt idrottslagen (390/2015), lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) och lagen om fritt bildningsarbete (632/1998) samt till betalning av andra understöd som beviljas för att främja idrott och fysisk fostran enligt statsunderstödslagen (688/2001)
2) för utgifter för försöks-, utvecklings-, utrednings- och programverksamhet
3) till ett belopp av högst 1 700 000 euro till betalning av träningsstipendier till idrottare
4) för utgifter för sammanslutningars och statsförvaltningens internationella idrottssamarbete, idrottsvetenskaplig verksamhet, etisk verksamhet och arbete mot dopning inom idrotten och elitidrotten, testverksamhet och effektivisering av fostran mot dopning samt till finansiering av högskolors, forskningsinstituts och forskares idrottsvetenskapliga forskningsprojekt och finansiering av informationssystemprojekt och andra projekt som utförs i samarbete med forskningsprojekten
5) till ett belopp av högst 339 000 euro till betalning av understöd enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet till stiftelsen Suomen Urheilumuseosäätiö
6) för utgifter för statens idrottsråd och dess sektioner
7) till ett belopp av högst 260 000 euro för pensioner enligt lagen om extra pension för idrottsutövare (1419/2014)
8) till ett belopp av högst 40 000 euro till betalning av Pro Idrott-utmärkelser
9) för omkostnaderna för regionalförvaltningen för motion och idrott
10) för projektet för totalrenovering av Olympiastadion
11) till betalning av utgifter för avlönande av personal motsvarande högst fyra årsverken.
Det pris per enhet som används som beräkningsgrund för statsandelen för kommunernas idrottsverksamhet är 12,00 euro per invånare.
Det maximiantal studerandedygn som ligger till grund för statsandelen för de riksomfattande idrottsutbildningscentren är 279 900 och maximiantalet studerandedagar i de regionala idrottsutbildningscentren är 53 000. Trots de ovan nämnda beloppen får anslaget användas till utgifter som föranleds av rättelsebeslut i fråga om statsandelarna.
Priset per enhet för de regionala idrottsutbildningscentren är 16,60 euro per studerandedag.
Anslaget under punkt 7 får användas för beviljande av extra pension för idrottsutövare motsvarande högst 16 fulla pensioner.
Anslagen under punkterna 3 och 7 budgeteras enligt kontantprincipen.
I fråga om de personer som avses i punkt 11 beaktas vid nettobudgetering de förmåner enligt sjukförsäkringen som betalats till arbetsgivaren såsom inkomster.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Åtgärder som främjar lika tillgång till idrott och motion | 29 821 000 |
Understöd för byggande av idrottsanläggningar | 28 321 000 |
Likabehandling inom idrotten | 1 500 000 |
Deltagande i motion och idrott | 61 356 000 |
Medborgarverksamhet inom motion och idrott | 44 259 000 |
Elitidrott | 11 560 000 |
Stora motions- och idrottsevenemang | 1 700 000 |
Etisk verksamhet inom motion och idrott | 3 380 000 |
Internationellt samarbete | 457 000 |
Främjande av idrott och motion för hela befolkningen | 28 170 000 |
Statsandelar för kommunernas idrottsverksamhet | 19 400 000 |
Främjande av en motionsinriktad livsstil | 8 770 000 |
Kompetensen och kunskapsbasen inom idrott | 28 275 000 |
Idrottsutbildningscenter | 18 486 000 |
Idrottsvetenskap samt forskning | 3 730 000 |
Forsknings- och utvecklingssammanslutningar samt utbildningsverksamhet | 3 929 000 |
Verksamhet inom regionalförvaltningen för motion och idrott | 350 000 |
Statens idrottsråds verksamhet | 480 000 |
Till undervisnings- och kulturministeriets förfogande | 1 300 000 |
Sammanlagt | 147 622 000 |
Det genomsnittliga pris per enhet, inklusive mervärdesskatt, för de riksomfattande idrottsutbildningscentren som använts vid dimensioneringen av anslaget är 97,07 euro per studerandedygn. För statsandelar till idrottsutbildningscenter beviljas 664 000 euro under moment 29.90.52.
Avsikten är att det åren 2016—2018 ska anvisas högst 11,8 miljoner euro för finansiering av projektet för totalrenovering av Olympiastadion. Den räntevinst som uppkommer i och med att finansieringen koncentreras till början av perioden anvisas understödstagaren. Detta räknas som en del av den totala statliga finansieringen och minskar i motsvarande grad de understöd som anvisats för projektet och som ska betalas av anslag under moment 29.90.50.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | -572 |
Sammanlagt | -572 |
Anslaget står utanför ramen.
2016 budget | 147 622 000 |
2015 I tilläggsb. | — |
2015 budget | 148 194 000 |
2014 bokslut | 147 295 011 |
52. Statsandel till idrottsutbildningscenter och finansiering av kalkylerade kostnader för idrottsvetenskapliga projekt (fast anslag)
Under momentet beviljas 744 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statsandelar enligt lagen om fritt bildningsarbete (632/1998) till riksomfattande idrottsutbildningscenter
2) till ett belopp av högst 80 000 euro för Finlands Akademis förvaltningskostnader i samband med utvärderingen av den idrottsvetenskapliga forskningen, för avlönande av personal motsvarande högst ett årsverke
Förklaring:Av anslaget under moment 29.90.50 anvisas sammanlagt högst 16 914 000 euro för statsandelarna för de riksomfattande idrottsutbildningscentren.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Förändring i mervärdesskatteandelen i fråga om huvudmännen för privata läroinrättningar | 187 |
Sammanlagt | 187 |
2016 budget | 744 000 |
2015 budget | 557 000 |
2014 bokslut | 107 333 |
(54.) Understöd för totalrenovering av Olympiastadion i Helsingfors (reservationsanslag 3 år)
Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det stryks i budgeten.
2015 budget | 40 000 000 |
2014 bokslut | 40 000 000 |