Statsbudgeten 2016
Huvudtitel 25
JUSTITIEMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
Förklaring:
Det att rättsystemet fungerar säkert och tillförlitligt är en grundläggande förutsättning för en gynnsam utveckling av samhället och samhällsekonomin. Ett rättvist samhälle baserar sig på förtroende och samverkan.
Ett högklassigt och effektivt rättsväsende ökar välfärden samt samhällets konkurrenskraft och förvaltningens funktion. Det besparar också kostnader inom andra förvaltningsområden och främjar samhällets ekonomiska funktion och kan för sin del även hindra utslagning. Rättsväsendets funktionsförmåga tillgodoses. Förutsättningar skapas för att man ska kunna anvisa resurser inom rättsvården på ett lämpligt sätt bland annat så, att endast de ärenden som gäller ett faktiskt behov av rättsskydd kommer till domstolsbehandling. Med tanke på användningen av resurserna har även det betydelse, hur flexibelt domstolen kan välja den mest ändamålsenliga beslutssammansättningen.
Statsekonomin lider för närvarande av de ogynnsamma verkningarna av den långsamma tillväxten, den förändrade produktionsstrukturen och befolkningens stigande medelålder. Antalet arbetslösa, hushållens skuldsättningsgrad och antalet hushåll utan inkomster har fortsatt att öka och ingen betydande förändring kan skönjas. Denna allmänt svaga ekonomiska situation återspeglas i hela rättsväsendets verksamhet. Antalet ärenden och gäldenärer ökar, vilket inverkar på arbetsmängden och kostnaderna för verksamheten. De växande skillnaderna kan också vara en utmaning med tanke på förverkligandet av demokratin och de grundläggande rättigheterna.
Antalet nya betalningsanmärkningar och personer som har antecknats i kreditupplysningsregistret har länge ökat. Antalet domar i fordringsmål, vilket berättar om konsumenternas nya betalningssvårigheter, ökade kraftigt fram till 2013 då ökningen avstannade.
De yttre förändringarna i domstolsväsendets verksamhetsmiljö, såsom internationaliseringen och den ökade kulturella mångfalden, den allt mer invecklade rättsliga regleringen, EU-rättens ökade betydelse i domstolarnas verksamhet och det ökade antalet ärenden som kräver djupgående sakkunskap inom olika specialområden medför stora utmaningar för domstolarnas verksamhet.
De externa förändringarna i rättshjälpens och den allmänna intressebevakningens verksamhetsmiljö, såsom befolkningens stigande medelålder, den marginalisering som beror på det försämrade ekonomiska läget och den allt mer internationella kundkretsen, ökar behovet av juridiska tjänster och kräver större sakkunskap än tidigare av rättshjälpen och den allmänna intressebevakningen.
Antalet ärenden och gäldenärer inom utsökningen är fortfarande stort. Det beräknas att det svaga ekonomiska läget i samhället återspeglas i utsökningsväsendets verksamhet genom ett ökat antal ärenden och gäldenärer samt ökade kostnader för verksamheten.
Brottsligheten i Finland har hållits på en stabil nivå under de senaste åren, och det totala antalet brott i relation till folkmängden är lågt internationellt sett. Det skedde inga stora ändringar i antalet brott som kommit till polisens, Tullens och Gränsbevakningsväsendets kännedom 2014 jämfört med året innan. Antalet brott minskade med 1,6 %. Under de senaste tio åren har antalet bedrägerier på nätet samt betalningsmedelsbedrägerier ökat.
I Finland sjunker såväl fångtalet, antalet personer som avtjänar någon samhällspåföljd, som den statistikförda brottsligheten. Denna rådande kriminalpolitiska utveckling är unik ur ett europeiskt perspektiv.
- — De grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna förverkligas. Medborgarna deltar i och påverkar beredningen och beslutsfattandet. Den offentliga förvaltningen är öppen och förtroendeingivande.
- — Rättsystemet utgör en konsekvent helhet som främjar förutsebarhet och likabehandling. Lagstiftningen är tydlig.
- — Lagstiftningen möjliggör medborgarnas verksamhet och deras valfrihet och ökar på det sättet aktiviteten och välfärden.
- — Skyddet för den svagare parten tillgodoses.
- — Den elektroniska ärendehanteringen och tjänsterna är kundorienterade.
- — Rättssäkerheten förverkligas i praktiken.
- — Det straffrättsliga ansvaret realiseras effektivt. Brottsligheten och dess negativa följder minskar, säkerheten och känslan av säkerhet ökar.
- — Inom statsrådet iakttas förfaringssätten för god lagberedning.
- — Organisationsstrukturen och nätverket av lokaler är ändamålsenliga och stöder stärkandet av personalens kompetens.
- — Behandlingskedjorna och behandlingsförfarandena bestäms enligt ärendets art och svårighetsgrad.
- — Informationssystemen är användarvänliga och stöder verksamheten.
- — Den övergripande arkitekturen iakttas och de gemensamma plattformarna utnyttjas.
- — Samarbete inom förvaltningsområdet och ett förvaltningsövergripande samarbete och utvecklande ökar effektiviteten i verksamheten.
De viktigaste åtgärderna för förverkligande av effektmålen för förvaltningsområdet och målen för resultatet av verksamheten presenteras i kapitlen 25.01, 25.10, 25.20, 25.30 och 25.40.
Inom Brottspåföljdsmyndigheten beaktas kvinnliga fångars verksamhetsbehov och specifik kvinnoverksamhet utvecklas, t.ex. programverksamhet som är riktad till kvinnor och familjearbete. Planmässig frigivning av kvinnliga fångar via öppna anstalter och övervakad frihet på prov främjas. Som en del av utvecklandet av Brottspåföljdsmyndighetens nätverk av lokaler är ett mål att inleda ombyggnaden av fängelset i Tavastehus, varmed fängelset i Tavastehus i fortsättningen skulle bli ett slutet fängelse som helt och hållet beaktar kvinnliga fångars behov.
Förvaltningsområdets anslag 2014—2016
År 2014 bokslut 1000 € |
År 2015 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2016 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2015—2016 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Ministeriet och förvaltningen | 129 349 | 124 856 | 130 318 | 5 462 | 4 |
01. | Justitieministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 27 661 | 22 775 | 21 650 | -1 125 | -5 |
(02.) | Omkostnader för Justitieförvaltningens datateknikcentral (reservationsanslag 2 år) | 1 | — | — | — | 0 |
03. | Omkostnader för myndigheter som verkar i anslutning till justitieministeriet (reservationsanslag 2 år) | 10 144 | 7 361 | 7 457 | 96 | 1 |
(04.) | Forskning och utveckling (reservationsanslag 2 år) | — | — | — | — | 0 |
05. | Rättsregistercentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | — | 3 359 | 6 941 | 3 582 | 107 |
20. | Särskilda utgifter (förslagsanslag) | 11 337 | 11 191 | 11 032 | -159 | -1 |
21. | Produktivitetsanslag för justitieministeriets ansvarsområde (reservationsanslag 2 år) | 251 | 295 | 295 | — | 0 |
22. | Harmonisering av kontors- och kommunikationssystemen (reservationsanslag 3 år) | — | — | 1 935 | 1 935 | 0 |
29. | Mervärdesskatteutgifter inom justitieministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) | 58 150 | 57 309 | 56 494 | -815 | -1 |
50. | Understöd (fast anslag) | 4 238 | 4 406 | 6 444 | 2 038 | 46 |
51. | Vissa ersättningar som betalas av staten (förslagsanslag) | 17 567 | 18 160 | 18 070 | -90 | 0 |
10. | Domstolar och rättshjälp | 379 319 | 372 724 | 405 091 | 32 367 | 9 |
01. | Högsta domstolens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 8 999 | 9 009 | 9 017 | 8 | 0 |
02. | Högsta förvaltningsdomstolens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 10 970 | 10 909 | 12 686 | 1 777 | 16 |
03. | Omkostnader för övriga domstolar (reservationsanslag 2 år) | 260 048 | 247 710 | 254 823 | 7 113 | 3 |
04. | Rättshjälpsbyråernas och konsumenttvistenämndens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 38 846 | 60 076 | 60 765 | 689 | 1 |
50. | Ersättningar till privata rättsbiträden (förslagsanslag) | 60 456 | 45 020 | 67 800 | 22 780 | 51 |
20. | Betalningsstörningar, utsökning och konkursbevakning | 105 377 | 103 723 | 104 238 | 515 | 0 |
01. | Utsökningsväsendets och konkursbevakningens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 105 377 | 103 723 | 104 238 | 515 | 0 |
30. | Åklagarna | 45 923 | 46 223 | 46 992 | 769 | 2 |
01. | Åklagarväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 45 923 | 46 223 | 46 992 | 769 | 2 |
40. | Verkställighet av straff | 234 606 | 234 346 | 216 826 | -17 520 | -7 |
01. | Brottspåföljdsmyndighetens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 229 206 | 228 946 | 211 426 | -17 520 | -8 |
74. | Arbeten vid öppna anstalter (reservationsanslag 3 år) | 5 400 | 5 400 | 5 400 | — | 0 |
50. | Valutgifter | 16 769 | 17 899 | 2 681 | -15 218 | -85 |
20. | Valutgifter (förslagsanslag) | 16 769 | 17 899 | 2 681 | -15 218 | -85 |
Sammanlagt | 911 343 | 899 771 | 906 146 | 6 375 | 1 |
Det totala antalet anställda | 9 122 | 9 077 | 8 753 |