Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2016

Huvudtitel 23

STATSRÅDETS KANSLIPDF-versio

Förklaring:Statsrådets kansli svarar i enlighet med vad som hör till dess ansvarsområde för biträdande av statsministern vid den allmänna ledningen av statsrådet samt vid samordningen av regeringens och riksdagens arbete, för samordning av beredningen och behandlingen av ärenden som avgörs inom Europeiska unionen samt horisontella och institutionella frågor som är centrala för utvecklingen av unionen, för statsrådets kommunikation och samordningen av statsförvaltningens kommunikation, för statsrådets organisation, regeringens verksamhet och tillhandahållande av de allmänna verksamhetsförutsättningarna för statsrådet, för statsbolagens och de statliga intressebolagens allmänna ägarpolitik, för samordning av målen för statens sektorsforskning som stöd för beslutsfattandet, för statsrådets gemensamma lägesbild, beredskap och säkerhet samt den allmänna samordningen av hanteringen av störningssituationer, för statsrådets och ministeriernas gemensamma styrning, utvecklande och samordning av verksamhets- och ekonomiplanering, upphandling, ekonomi- och personalförvaltning, personalutveckling och reseförvaltning, för statsrådets och ministeriernas gemensamma dataadministration, inklusive grundläggande tjänster inom informations- och kommunikationsteknik vid utrikesförvaltningens beskickningar i utlandet, och dokumenthantering samt styrning, utvecklande och samordning av god informationshantering och interoperabilitet i anknytning till dessa och uppgifter som arkivbildare, för utveckling och samordning av statsrådets och ministeriernas gemensamma nättjänst och interna nätkommunikation, för statsrådets och ministeriernas ärenden i fråga om lokaler samt för statsrådets och ministeriernas gemensamma interna tjänster. Värderingar som statsrådets kansli betonar i sin verksamhet är sakkunskap, öppenhet, dynamik och ansvarstagande.

Omvärlden

Statsrådets kansli sköter de uppgifter som hör till dess ansvarsområde i enlighet med gällande regeringsprogram. Enligt statsminister Juha Sipiläs regeringsprogram är Finland år 2025 ett land som förnyar sig, som bryr sig och som är tryggt, där var och en av oss kan känna sig viktig. I vårt samhälle råder förtroende.

Säkerhetsläget i Europa och Östersjöregionen har försämrats, framför allt till följd av krisen i Ukraina. Det ömsesidiga beroendet och de nya säkerhetshoten, såsom cyberhoten och påverkansåtgärderna av hybridkaraktär samt följderna av klimatförändringen, kräver beredskap och förberedelser av ett helt nytt slag av hela samhället.

Vi har ett rikt språk- och kulturarv och vi värnar om ett tvåspråkigt Finland i enlighet med grundlagen och våra värderingar.

Finland är en del av den europeiska och nordiska värdegemenskapen. Vi påverkar aktivt den europeiska och globala verksamhetsmiljön.

Statsrådet antog vid sitt allmänna sammanträde den 5 september 2013 ett principbeslut om en totalreform av statens forskningsinstitut och forskningsfinansiering. I principbeslutet har man fastställt åtgärdshelheter för reformen av statens forskningsinstitut och forskningsfinansiering och preciserat de ansvariga ministerierna. Statsrådets kansli har som uppgift att sörja för den helhetsmässiga koordineringen av genomförandet och att följa upp den. Åtgärdshelheter i reformen är strukturella reformer och reformer som gäller forskningsfinansieringen samt genomförande och uppföljning av reformen. Reformen genomförs under åren 2014—2017.

Statsrådets förvaltningsenhet leder, samordnar och utvecklar gemensamma förvaltnings- och servicefunktioner för statsrådet och dess ministerier, planeringen av den interna verksamheten och ekonomin samt verksamhetsmetoder samt producerar gemensamma tjänster och utvecklar en gemensam verksamhetskultur för statsrådet. För att målen ska nås krävs det förändringar förutom i strukturerna också i processerna och verksamhetskulturen.

Statsrådets kanslis samhälleliga effektmål

Stödjande av statsministerns verksamhet vid ledning av statsrådet: de centrala målen för regeringspolitiken uppnås och regeringen kan fatta beslut om nödvändiga politikåtgärder utifrån god information och vid rätt tidpunkt i alla situationer.

Finlands mål inom Europeiska unionen främjas på ett förutseende, aktivt och resultatrikt sätt.

Statens företagsförmögenhet sköts effektivt och professionellt.

Den offentligt finansierade verksamhet som gäller Finlands externa ekonomiska relationer, finländska företags internationalisering, utländska investeringar i Finland och Finlandsbilden ska vara organiserade på ett effektivt och resultatrikt sätt.

Statsrådets beslutsfattande stöds genom forsknings- och utredningsdata.

Statsrådets gemensamma förvaltnings- och sakkunnigfunktioner etableras och deras enhetlighet ökas.

Justitiekanslersämbetet

Justitiekanslersämbetet är ett självständigt ämbetsverk vars anslag finns under ett eget kapitel under statsrådets kanslis huvudtitel. Där fastställs även ämbetsverkets samhällspolitiska mål och verksamhetsmål.

Justitiekanslersämbetet stöder justitiekanslern och biträdande justitiekanslern vid övervakningen av lagligheten i statsrådets och republikens presidents ämbetsåtgärder, laglighetsövervakningen av domstolar, övriga myndigheter och andra som ålagts ett offentligt uppdrag samt tillsynen över advokaters verksamhet.

Fullmakter enligt moment under en huvudtitel (mn euro)

    2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
23.90.26 Finland 100 (reservationsanslag 3 år) 5,0 -
  — fullmakt att ingå avtal    

Förvaltningsområdets anslag 2014—2016

    År 2014
bokslut
1000 €
År 2015
ordinarie
statsbudget
1000 €
År 2016
budgetprop.
1000 €
 
Ändring 2015—2016
    1000 € %
 
01. Förvaltning 48 946 146 421 163 903 17 482 12
01. Omkostnader för statsrådets kansli (reservationsanslag 2 år) 33 603 114 712 125 608 10 896 9
02. Avlöningar till ministrar och deras statssekreterare och specialmedarbetare (förslagsanslag) 5 176 6 744 5 593 -1 151 -17
03. Löneutgifter för nationella experter inom Europeiska unionen (reservationsanslag 2 år) 1 000 1 000 1 000 0
20. Resor som företas av statsministern, ministrarna i statsrådets kansli och deras medarbetare (förslagsanslag) 510 867 867 0
22. Statsrådets utrednings- och forskningsverksamhet (reservationsanslag 3 år) 5 000 6 400 11 400 5 000 78
29. Mervärdesskatteutgifter (förslagsanslag) 3 657 16 698 19 435 2 737 16
10. Ägarstyrningen 22 700 1 700 5 700 4 000 235
88. Aktieförvärv (reservationsanslag 3 år) 22 700 1 700 5 700 4 000 235
20. Understödjande av politisk verksamhet 34 000 32 000 29 635 -2 365 -7
50. Understödjande av partiverksamhet (fast anslag) 34 000 32 000 29 635 -2 365 -7
30. Justitiekanslersämbetet 3 717 3 699 3 660 -39 -1
01. Justitiekanslersämbetets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 3 717 3 699 3 660 -39 -1
90. Övriga utgifter 1 655 2 640 4 640 2 000 76
21. Ordnar (förslagsanslag) 555 640 640 0
26. Finland 100 (reservationsanslag 3 år) 1 100 2 000 4 000 2 000 100
Sammanlagt 111 019 186 460 207 538 21 078 11
  Det totala antalet anställda 320 600 6501)    

1) Det beräknade antalet årsverken vid statsrådets kansli är 575 och vid justitiekanslersämbetet 37. Därtill kommer 34 specialmedarbetare och 4 statssekreterare. Medlemmarna av statsrådet ingår inte i antalet årsverken.