Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         03. Forskning och utveckling
         30. Sjukförsäkring
         40. Pensioner
         50. Stöd till veteranerna
         90. Penningautomatunderstöd

Statsbudgeten 2016

Huvudtitel 33

SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDEPDF-versio

För temporär betalning av förmåner ur allmänna fonden för social trygghet enligt 12 d § i lagen om Folkpensionsanstalten får användas anslag som reserverats för betalning av andra förmåner ur samma fond under följande moment: 33.10.50, 51, 52, 53, 54, 55 och 60 samt 33.20.51, 52 och 56.

Förklaring:

Omvärlden

Välfärd och välstånd skapas med hjälp av arbete och genom en delaktighet som omfattar alla. Finansieringen av det finländska välfärdssamhället vilar på en balanserad ekonomisk utveckling. Den ändrade åldersstrukturen medför ökade kostnader för den offentliga ekonomin. Samtidigt minskar den arbetsföra befolkningen och samhällsekonomins tillväxtpotential. Den europeiska integrationen fördjupas och utvidgas, rörligheten över gränserna ökar och den kulturella mångfalden innanför gränserna ökar.

Social- och hälsovårdsservice, pensioner och det övriga socialskyddet ska kunna erbjudas alla. Villkoret för social och ekonomisk hållbarhet är en hög sysselsättningsgrad, friska och arbetsföra medborgare samt en verkningsfull och effektiv social- och hälsovårdsservice.

Budgetpropositionens utgångspunkter

Regeringen har som mål att lyfta in Finlands ekonomi på ett spår av hållbar tillväxt och förbättrad sysselsättning samt att säkerställa finansieringen av de offentliga tjänsterna och den sociala tryggheten. För att finansieringen av välfärdstjänsterna och inkomstöverföringarna ska kunna tryggas genomförs reformer som förbättrar arbetets produktivitet och gör det mera attraktivt att anställa människor. Tyngdpunkten inom social- och hälsovården är förlagd till förebyggande arbete, smidiga vårdkedjor, en välmående personal och fungerande informationssystem. Syftet med social- och hälsovårdsreformen är att minska hälsoskillnaderna och ha kontroll över kostnaderna. Reformen genomförs som en fullständig horisontell och vertikal integration av tjänsterna samt genom att tillhandahållarnas bärkraft stärks.

Största delen, två tredjedelar, av socialutgifterna finansieras med arbetsgivarnas och arbetstagarnas socialskyddsavgifter, kommunala skattemedel samt klientavgifter. Andelen under social- och hälsovårdsministeriets huvudtitel är något under en femtedel av socialutgifterna. Överföringsutgifterna till hushållen, kommunerna och samkommunerna utgör de största utgiftsposterna under huvudtiteln.

De strategiska målen för regeringsperioden
  • — Finlands ekonomi lyfts in på ett spår av hållbar tillväxt och förbättrad sysselsättning samtidigt som finansieringen av de offentliga tjänsterna och den sociala tryggheten säkerställs
  • — Det blir mera lönsamt att arbeta och mera attraktivt att sysselsätta människor
  • — Antalet unga som står utanför utbildning och arbetsliv minskar
  • — Hälsa och välfärd främjas ytterligare och ojämlikheten minskar
  • — Människor i olika åldrar uppmuntras till att ta ansvar för den egna hälsan och de egna levnadsvanorna
  • — Barns och familjers välfärd och egna resurser stärks
  • — Hemtjänster och närståendevård för äldre prioriteras. Närståendevården förbättras
  • — Basservicen och informationssystemen förbättras med hjälp av social- och hälsovårdsreformen
  • — Den sociala tryggheten läggs om så att den är inkluderande och uppmuntrar till arbete
  • — Det blir lättare att engagera sig för organisationer och frivilligarbete och sammanhållningen ökar
  • — En hållbar användning av naturtillgångarna ökar
  • — De offentliga digitala tjänsterna utvecklas enligt principen en lucka för alla ärenden för att öka medborgarnas delaktighet och modernisera servicen
  • — Hållbarheten i de offentliga finanserna förbättras genom strukturella reformer.

Social- och hälsovårdsministeriet samordnar regeringens jämställdhetspolitik, främjar beaktandet av jämställdhetsperspektivet och integrerar jämställdhetsperspektivet i all beredning och allt beslutsfattande vid statsrådet. Integreringen av jämställdhetsperspektivet underlättas genom stöd som anpassats för de enskilda ministerierna. Genusperspektivet integreras i alla mera omfattande projekt, såsom social- och hälsovårdsreformen. Regeringen och arbetsmarknadens parter fortsätter beredningen av likalönsprogrammet på trepartsbasis. Också beredningen av den mellanrapport som riksdagen krävt om statsrådets jämställdhetsredogörelse fortsätter.

Social- och hälsovårdsministeriet verkställer i tillämpliga delar lagen om regionerna och förvaltning av strukturfondsverksamheten (7/2014) och lagen om finansiering av regionutveckling och strukturfondsprojekt (8/2014). Vid fördelningen av Europeiska unionens strukturfondsmedel förhandlas resurserna för riksomfattande projekt inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde fram med det ansvariga ministeriet, dvs. arbets- och näringsministeriet. Resurserna fördelar i enlighet med strukturfondsprogrammet Hållbar tillväxt och jobb 2014—2020 och det säkerställs i dispositionsplanen att de används på ett ändamålsenligt sätt.

Ministeriets samhälleliga effektmål strategivis
En stadig grund för välfärden

Inom ramen för den sociala tryggheten ökar människors välfärd genom att deras hälsa och funktionsförmåga stöds, deras föränderliga livssituationer beaktas, den sociala samhörigheten stärks och samhällsförhållandena stabiliseras. Den sociala tryggheten främjas av en stabil ekonomisk tillväxt och konkurrenskraft som uppnås genom att arbetsförmågan stärks och sysselsättnings-, utbildnings- och rehabiliteringsmöjligheter erbjuds.

Beskattning, avgifter, sociala förmåner, inkomstöverföringar och service ska bilda en helhet som uppmuntrar till arbete och stöder hälsan men också arbets- och funktionsförmågan. Ett sporrande och rättvist socialskydd uppmuntrar människor att själva främja sin hälsa. Målet är att

  • — hälsa och välbefinnande beaktas i allt beslutsfattande
  • — arbetskarriärerna förlängs genom god arbetshälsa
  • — livets olika delområden balanseras
  • — finansieringen av socialskyddet är hållbar.

Nyckeltal för en stadig grund för välfärden

  2000
utfall
2011
utfall
2012
utfall
2013
utfall
2014
utfall
2015
uppskattning
2016
uppskattning
               
Friskvård främjas aktivt i kommunen (% av målvärdet)              
— i kommunledningen .. 61 .. 72 731) 75 75
— inom primärvården .. .. 60 .. 66 67 68
— i idrottsverksamheten .. .. 62 .. 67 68 69
— inom den grundläggande utbildningen .. 66 .. 66 661) 67 67
Förväntad pensioneringsålder för 25-åringar 58,8 60,5 60,9 60,9 61,2 61,3 61,3
— män 58,6 60,4 60,9 60,9 61,3 61,3 61,4
— kvinnor 58,9 60,5 60,8 60,8 61,1 61,3 61,3
Inledda sjuk- eller invalidpensioner2) bland 25—62-åringar (arbetspensioner), sammanlagt 8,7 7,2 6,3 6,3 5,6 5,6 5,5
— män 9,1 7,1 6,2 6,0 5,3 5,3 5,2
— kvinnor 8,3 7,4 6,5 6,6 6,0 6,0 5,9
Andel sjukdagar av arbetsdagar och sjukdagar (löntagare), % 4,0 4,6 4,5 4,7 4,4 4,7 4,7
— män 3,6 3,9 3,8 4,0 3,5 3,8 3,9
— kvinnor 4,5 5,2 5,2 5,4 5,2 5,5 5,4
Frekvensen av olycksfall på arbetsplatsen (löntagare), per miljon arbetstimmar 32,8 31,2 30,4 29,6 29,33) 29,1 29,0
Andelen dagar som betalats till fäder av föräldradagpenningen, % 4,2 8,3 8,7 8,8 8,3 8,4 8,5
Socialutgifterna/BNP, % 24,3 28,8 30,0 31,3 32,41) 33,6 34,3
Finansieringen av socialutgifterna, %              
— av skattemedel 43,1 46,1 46,8 47,4 47,51) 47,6 47,7
— av arbetsgivarna 37,6 35,4 34,8 34,6 34,51) 34,4 34,3
— annan 19,3 18,5 18,3 18,0 18,01) 18,0 18,0

1) Uppskattning

2) Inledda sjuk- eller invalidpensioner avspeglar hur stor del av de icke-pensionerade arbetspensionsförsäkrade som under året har gått i sjukpension (anges oftast i promille). Att indikatorn är åldersstandardiserad anger i fråga om förändringar i inledda sjuk- eller invalidpensioner att befolkningens åldersstruktur inte påverkar den.

3) Förhandsuppgift

Tillgång till välfärd för alla

Alla har rätt till en tryggad grundläggande försörjning och tillräckliga social-, hälsovårds- och sjukvårdstjänster. Ett människovärdigt liv i alla förhållanden ska tryggas. Dessa rättigheter och likställighetsprincipen finns inskrivna i grundlagen. Trots samhällets ansvar för de grundläggande fri- och rättigheterna ansvarar individen för de val han eller hon gör. När individens och samhällets rättigheter och skyldigheter befinner sig i jämvikt främjas den sociala hållbarheten.

Den som lever endast på socialskydd löper stor risk att glida in i fattigdom. Det som inger farhågor är utslagningen bland unga, ojämlikheten bland barn och barnfamiljer och utslagningen över generationsgränserna. När befolkningens ålderstruktur ändras finns det fler åldringar, demens och andra kroniska sjukdomar blir allt vanligare och antalet patienter som lider av flera sjukdomar samtidigt ökar. Det innebär att utgifterna för social- och hälsovårdsservice och behovet av personal ökar, om inte servicens produktivitet förbättras. Social- och hälsovården kommer att förbli en arbetskraftsintensiv bransch. Produktiviteten kan förbättras genom att serviceorganisationer och produktionssätt förnyas. Målet är att

  • — minska välfärds- och hälsoskillnader
  • — sätta kunden i centrum för servicen
  • — förnya servicestrukturer och arbetssätt
  • — stärka den sociala samhörigheten.

Tillgång till välfärd för alla, nyckeltal

  2000
utfall
2011
utfall
2012
utfall
2013
utfall
2014
utfall
2015
uppskattning
2016
uppskattning
               
Andel som upplever sitt hälsotillstånd som dåligt eller medelmåttligt (25—64 år), %              
— män 38 34 31 33 32 32 31
  — 0—12 års utbildning 42 40 39 37 42 42 41
  — 13 eller fler års utbildning 29 28 26 29 25 25 25
— kvinnor 34 31 31 32 29 29 28
  — 0—12 års utbildning 39 39 38 40 35 35 34
  — 13 eller fler års utbildning 29 28 27 28 25 25 25
Upplevd hälsa hos unga: minst två symptom dagligen (årskurs 8—9), % 16 17 171) 17 17,11) 17 17
Förväntad livslängd hos nyfödda 77,7 80,4 80,5 80,9 81,11) 81,3 81,6
— män 74,1 77,2 77,5 77,8 78,21) 78,5 78,8
— kvinnor 81,0 83,5 83,4 83,8 84,01) 84,1 84,2
Andelen 75—84-åringar som obehindrat kan röra sig ute ensamma, %2)              
— män 76 87 871) 87 871) 87 87
— kvinnor 72 79 771) 75 751) 76 76
Andel som röker dagligen, %              
— män (25—64 år) 28,3 23,4 21,0 20,3 18,1 17 16
— kvinnor (25—64 år) 19,9 14,9 14,5 13,9 13,9 13 12
— pojkar (årskurs 8—9) 25 17 151) 15 141) 13 12
— flickor (årskurs 8—9) 22 14 131) 12 111) 10 9
Den totala alkoholkonsumtionen, l/pers. 8,8 10,1 9,6 9,7 9,3 9,3 9,3
Andelen överviktiga (BMI 25 eller högre) 25—64-åringar, %              
— män 58,4 65,0 63,3 64,6 64,3 64,1 63,8
— kvinnor 41,2 48,3 47,9 47,8 47,2 46,9 46,5
Potentiellt förlorade levnadsår (PYLL) på grund av självmord i åldrarna 25—80 (per 100 000 inv.)              
— män 1 164 864 798 800 7591) 739 719
— kvinnor 367 255 279 274 2651) 258 252
Andel låginkomsttagare3), %              
— befolkningen som helhet 10,5 13,2 11,9 12,8 12,81) 12,8 12,8
— barn 8,8 11,1 9,4 10,9 10,91) 10,9 10,9
Mottagare av utkomststöd, antal              
— hushåll 271 686 239 212 238 726 245 765 253 4005) 253 400 253 400
— personer 454 353 371 898 371 007 381 851 393 7005) 393 700 393 700
— 25—64-åringar som fått stöd under en längre tid i andel av befolkningen, % 2,4 2,2 2,1 2,2 2,21) 2,2 2,2
  — män 2,7 2,5 2,4 2,5 2,51) 2,5 2,5
  — kvinnor 2,0 1,8 1,8 1,9 1,91) 1,9 1,9
Ginikoefficient (disponipla inkomster)4), % 28,4 28,5 27,2 27,6 27,61) 27,6 27,6
Unga som inte har fått någon utbildning efter grundskolan och inte arbetar eller studerar (eller är vårdlediga, pensionerade eller fullgör bevärings- eller civiltjänst), % 4,4 4,8 4,8 4,85) 4,81) 4,8 4,8
— 18—24-åriga pojkar 5,5 5,9 5,9 6,05) 6,01) 6,0 6,0
— 18—24-åriga flickor 3,2 3,6 3,6 3,55) 3,51) 3,5 3,5
Kvinnors inkomst för ordinarie arbetstid i förhållande till mäns motsvarande inkomster, % 80,6 83,2 83,1 83,1 83,15) 83,2 83,2
Tillgång till vård              
— antal som köat till specialiserad sjukvård i över 6 mån. 66 000 751 938 1 390 932 900 900
— väntetiden till hälsocentralläkares mottagning är längre än 14 dagar (% av befolkningen) .. 77 81 79 .. .. ..
— mun- och tandvård: antal som väntat längre än 6 månader .. 14 000 7 205 5 100 .. .. ..
— psykiatrisk specialiserad sjukvård, antal yngre än 23 år som väntat längre än 3 månader .. 73 64 55 40 40 40
Antalet patientskador som ersatts av patientförsäkringscentralen .. 2 242 2 130 2 400 2 400 2 400 2 400
Andel av dem som fyllt 75 år som får tjänster för äldre personer, %              
— regelbunden hemvård2) 11,8 12,2 11,9 11,9 12,11) 12,2 12,4
  — män 8,7 9,3 8,9 9,0 9,21) 9,3 9,5
  — kvinnor 13,2 13,9 13,5 13,7 13,91) 14,2 14,4
— serviceboende med heldygnsomsorg 1,7 5,9 6,1 6,5 6,91) 7,2 7,6
  — män 1,1 3,9 4,1 4,3 4,61) 4,8 5,1
  — kvinnor 2,0 7,1 7,3 7,8 8,31) 8,7 9,2
— ålderdomshem och hälsocentralernas bäddavdelningar 8,4 4,4 3,8 3,1 2,51) 2,0 1,4
  — män 5,6 3,1 2,8 2,3 1,91) 1,6 1,2
  — kvinnor 9,6 5,1 4,3 3,6 2,91) 2,3 1,6
— stöd för närståendevård 3,0 4,4 4,5 4,6 4,71) 4,9 5,0
Serviceboende för gravt handikappade, inv./år 1 894 4 630 4 844 5 273 5 6481) 6 049 6 479
Bristen på läkare vid hälsovårdscentralerna, % .. 6,5 6,3 6,1 5,2 5 4,8
Personal reserverad för förebyggande hälsovårdsservice, % av nationella rekommendationer              
— läkare på mödravårdrådgivningsbyråer .. 62 58 72 721) 72 72
— läkare på barnrådgivningar .. 20 23 26 231) 23 24
— skolläkare .. 6 10 14 141) 15 16
— hälsovårdare på mödravårdrådgivningsbyråer .. 59 60 76 761) 76 76
— hälsovårdare på barnrådgivningar .. 34 42 42 421) 43 44
— skolhälsovårdare .. 75 84 88 881) 88 88
Arbetslösa längre än ett år, antal 86 800 57 200 61 200 73 700 90 504 106 000 119 000
— män 47 500 34 100 36 000 43 300 52 673 61 700 69 300
— kvinnor 39 300 23 100 25 100 30 400 37 831 44 300 49 700
0—17-åringar placerade utom hemmet, % 0,9 1,4 1,4 1,4 1,41) 1,4 1,4
— pojkar 1,0 1,4 1,4 1,5 1,51) 1,5 1,5
— flickor 0,9 1,3 1,3 1,4 1,41) 1,4 1,4
Bostadslösa, antal 10 000 7 570 7 850 7 500 7 100 6 920 6 730
— män 8 250 5 990 5 950 5 700 5 460 5 370 5 290
— kvinnor 1 750 1 580 1 890 1 800 1 650 1 550 1 450

1) Uppskattning

2) I kolumnen för 2000 ingår uppgifterna för 2001.

3) Andel personer i hushåll som underskridit fattigdomsgränsen (de disponibla inkomsterna ligger under 60 % av medianinkomsten per konsumtionsenhet för samtliga hushåll).

4) Ginikoefficienten beskriver ojämn fördelning av variabeln (i detta fall disponibel inkomst). Ju större ginikoefficienten är, desto ojämnare är inkomsterna fördelade.

5) Förhandsuppgift

En livsmiljö som stöder hälsa och trygghet

Livsmiljöns tillstånd påverkar människors hälsa och välmående. Social och ekologisk hållbarhet förutsätter att ett gott liv kan tryggas också när det finns allt mindre resurser att fördela. Varje generation borde lämna efter sig en mera livsduglig miljö.

Klimatförändringen, miljöproblemen och de allt knappare naturresurserna kan ge upphov till många slags hot mot människors hälsa, såsom pandemier och epidemier. De tar ingen hänsyn till gränser, kan sprida sig snabbt och bekämpningen av dem kräver samarbete och beredskap av myndigheterna.

En rättvis fördelning av välfärden är en utmaning såväl lokalt som globalt. Förändringarna i den globala befolkningsstrukturen, störningar i ekonomin, fattigdomen och ojämlikheten utgör prövningar för homogeniteten i samhället. Den ökande ojämlikheten och bostadsområdenas differentiering leder också till säkerhetsrisker.

Världsomfattande ekonomiska kriser har visat hur viktigt det är med fungerande skyddsnät och finans- och försäkringsmarknadens betydelse. Samhällets vitala funktioner måste tryggas också i undantagsförhållanden. Målet är att

  • — stärka miljöns livsduglighet
  • — garantera samhällets funktion i specialsituationer.

En livsmiljö som stöder hälsa och trygghet, nyckeltal

  2000
utfall
2011
utfall
2012
utfall
2013
utfall
2014
utfall
2015
uppskattning
2016
uppskattning
               
Olyckor i hemmet och på fritiden, antal döda 2 256 2 453 2 355 2 2671) 2 2221) 2 111 2 005
— män .. 1 610 1 485 1 4431) 1 4141) 1 343 1 276
— kvinnor .. 843 870 8241) 8081) 768 729
Epidemier som sprids via vatten              
— antal epidemier 7 5 2 4 6 51) 41)
— antal insjuknade 6 428 70 53 220 288 2001) 1501)
Halterna av miljögifter i bröstmjölk (totala mängden toxiska ekvivalenter av PCDD/F- och PCB-föreningar) 15,3 81) 5,6 5,8 5,31) 5,01) 4,81)
Arbetspensionsförsäkringsbolags, arbetspensionsförsäkringsstiftelsers och arbetspensionskassors kapitaltäckningsgrad .. 22,4 26,4 28,6 30,4 .. ..
Arbetspensionsfonder/BNP, % .. 69,2 74,9 80,3 84,6 .. ..

1) Uppskattning

Vissa förmåners utveckling (euro/mån.)

  2011 2012 2013 2014 2015 2016
uppskattning
             
Barnbidrag            
— 1:a barnet 100 104 104 104 96 96
— 2:a barnet 111 115 115 115 106 106
— 3:e barnet 142 147 147 147 135 135
— förhöjning för ensamförsörjare 47 49 49 49 49 49
Stöd för hemvård av barn            
— vårdpenning 316 327 337 341 343 343
— följande barn under 3 år 94 98 101 102 103 103
— övriga barn under skolåldern 61 63 65 66 66 66
— vårdtillägg 169 175 180 183 183 184
Stöd för privat vård av barn            
— vårdpenning 161 167 171 174 174 175
— vårdtillägg 135 140 144 146 147 147
Partiell vårdpenning 90 94 96 98 98 98
Föräldrapenning            
— minimum 553 574 594 598 601 602
— i genomsnitt, män 1 997 2 035 2 099 2 090 2 1201) 2 163
— i genomsnitt, kvinnor 1 427 1 467 1 516 1 545 1 5651) 1 593
Sjukdagpenning            
— minimum (efter 55 dagar) 553 574 594 598 601 602
— i genomsnitt, män 1 421 1 461 1 515 1 530 1 5551) 1 583
— i genomsnitt, kvinnor 1 249 1 292 1 331 1 356 1 3781) 1 403
Arbetsmarknadsstöd 553 674 698 702 705 706
Grunddagpenning för arbetslösa 553 674 698 702 705 706
Inkomstrelaterad dagpenning för arbetslösa            
— i genomsnitt, män 1 409 1 514 1 565 1 587 .. ..
— i genomsnitt, kvinnor 1 082 1 159 1 184 1 236 .. ..
Folkpension, ensamstående 586 609 626 634 637 638
Garantipension 688 714 739 743 747 748
Ålderspension (genomsnittlig egen pension)            
— män 1 728 1 809 1 879 1 921 1 9471) 1 982
— kvinnor 1 133 1 195 1 252 1 290 1 3171) 1 351
Sjukpension (genomsnittlig egen pension)            
— män 1 121 1 149 1 168 1 170 1 1611) 1 157
— kvinnor 934 962 983 989 9861) 988
Ålderspensioner som börjat löpa (genomsnittlig egen pension)            
— män 2 054 2 099 2 142 2 168 2 1741) 2 178
— kvinnor 1 478 1 508 1 557 1 581 1 5831) 1 607
Sjukpensioner som börjat löpa (genomsnittlig egen pension)            
— män 1 189 1 205 1 201 1 202 1 1871) 1 169
— kvinnor 917 950 942 948 9441) 933
Utkomststöd, grunddel, ensamstående 419 461 477 480 486 ..

1) Uppskattning

Förvaltningsområdets anslag 2014—2016

    År 2014
bokslut
1000 €
År 2015
ordinarie
statsbudget
1000 €
År 2016
budgetprop.
1000 €
 
Ändring 2015—2016
    1000 € %
 
01. Förvaltning 89 429 79 438 93 572 14 134 18
01. Social- och hälsovårdsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 41 156 30 712 28 797 -1 915 -6
02. Omkostnader för besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden (reservationsanslag 2 år) 2 305 2 245 2 242 -3 0
03. Omkostnader för besvärsnämnden för social trygghet (reservationsanslag 2 år) 4 648 4 539 4 513 -26 -1
04. Omkostnader för statens sinnessjukhus (reservationsanslag 2 år) 600 590 576 -14 -2
05. Omkostnader för de barnskyddsenheter som lyder under Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år) 548 1 031 1 016 -15 -1
06. Omkostnader för enheten för hälso- och sjukvård för fångar som är underställd Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år) 16 659 16 659 0
(21.) Produktivitetsanslag för social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år) 0
25. Nationella elektroniska klientdatasystem inom social- och hälsovården (reservationsanslag 3 år) 16 330 17 330 17 330 0
29. Mervärdesskatteutgifter inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) 19 520 18 959 18 609 -350 -2
66. Internationella medlemsavgifter och finansiella bidrag (reservationsanslag 2 år) 4 322 4 032 3 830 -202 -5
02. Tillsyn 73 322 69 422 64 795 -4 627 -7
03. Strålsäkerhetscentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 16 352 14 441 13 303 -1 138 -8
05. Omkostnader för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (reservationsanslag 2 år) 12 336 12 465 11 758 -707 -6
06. Omkostnader för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet (reservationsanslag 2 år) 5 577 4 167 4 088 -79 -2
07. Omkostnader för regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet (reservationsanslag 2 år) 27 840 27 449 26 082 -1 367 -5
20. Utgifter för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak (förslagsanslag) 11 217 10 900 8 564 -2 336 -21
87. Aktieförvärv (reservationsanslag 3 år) 1 000 1 000 0
03. Forskning och utveckling 114 776 101 261 108 770 7 509 7
04. Omkostnader för Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år) 68 103 60 412 56 228 -4 184 -7
31. Främjande av hälsa och välfärd (reservationsanslag 3 år) 23 500 23 500 0
50. Statsbidrag för utgifterna vid Arbetshälsoinstitutet (reservationsanslag 2 år) 36 543 33 287 25 280 -8 007 -24
63. Vissa specialprojekt (reservationsanslag 3 år) 10 130 7 562 3 762 -3 800 -50
10. Utjämning av familje- och boendekostnader samt vissa tjänster 2 646 889 2 648 800 3 254 480 605 680 23
50. Moderskapsunderstöd och statens understöd vid internationell adoption (förslagsanslag) 9 770 11 700 11 300 -400 -3
51. Barnbidrag (förslagsanslag) 1 486 400 1 377 800 1 388 000 10 200 1
52. Vissa familjeförmåner som ska ersättas av staten (förslagsanslag) 2 869 3 300 3 300 0
53. Militärunderstöd (förslagsanslag) 16 500 19 200 18 400 -800 -4
54. Bostadsbidrag (förslagsanslag) 740 100 847 300 1 247 600 400 300 47
55. Underhållsstöd (förslagsanslag) 192 674 195 600 214 100 18 500 9
56. Tolktjänster för gravt handikappade (förslagsanslag) 38 976 41 500 44 800 3 300 8
60. Folkpensionsanstaltens omkostnader för socialskyddsfonderna (reservationsanslag 2 år) 159 600 152 400 326 980 174 580 115
20. Utkomstskydd för arbetslösa 2 924 448 2 747 454 2 849 320 101 866 4
31. Statlig ersättning till kommunerna för anordnande av arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte (förslagsanslag) 19 809 34 054 31 784 -2 270 -7
50. Statsandel till inkomstrelaterad dagpenning (förslagsanslag) 990 317 1 007 000 1 087 000 80 000 8
51. Statsandel till grunddagpenning (förslagsanslag) 254 460 174 000 214 000 40 000 23
52. Statsandel till arbetsmarknadsstöd (förslagsanslag) 1 544 712 1 418 000 1 394 000 -24 000 -2
55. Statsandel till vuxenutbildningsstöd (förslagsanslag) 63 000 73 000 79 536 6 536 9
56. Statsandel till alterneringsersättning (förslagsanslag) 52 150 41 400 43 000 1 600 4
30. Sjukförsäkring 1 245 874 1 226 272 1 157 800 -68 472 -6
(28.) Omkostnader för en nationell kontaktpunkt och tjänsteutbudsrådet för hälso- och sjukvården (reservationsanslag 2 år) 1 272 1 272 -1 272 -100
60. Statens andel i de utgifter som föranleds av sjukförsäkringslagen (förslagsanslag) 1 244 602 1 225 000 1 157 800 -67 200 -5
40. Pensioner 4 465 900 4 540 000 4 254 300 -285 700 -6
50. Statens andel av sjömanspensionskassans utgifter (förslagsanslag) 59 320 61 500 59 400 -2 100 -3
51. Statens andel i de utgifter som föranleds av lagen om pension för lantbruksföretagare (förslagsanslag) 605 600 624 200 644 600 20 400 3
52. Statens andel i de utgifter som föranleds av lagen om pension för företagare (förslagsanslag) 72 300 100 000 122 500 22 500 23
53. Statens pensionsersättning för tiden för vård av barn och för tiden för studier (förslagsanslag) 1 815 3 800 5 500 1 700 45
54. Statens andel i kostnaderna för lantbruksföretagares olycksfallsförsäkring (förslagsanslag) 15 300 15 000 15 000 0
(55.) Statligt stöd för ersättningar på grund av mögel (reservationsanslag 3 år) 0
60. Statens andel i de utgifter som föranleds av folkpensionslagen och vissa andra lagar (förslagsanslag) 3 711 565 3 735 500 3 407 300 -328 200 -9
50. Stöd till veteranerna 263 562 252 503 231 865 -20 638 -8
30. Statlig ersättning för vården av personer som lidit skada av krigen (förslagsanslag) 1 228 1 450 1 450 0
50. Fronttillägg (förslagsanslag) 30 498 25 400 20 460 -4 940 -19
51. Ersättning för skada, ådragen i militärtjänst (förslagsanslag) 124 373 125 902 117 904 -7 998 -6
52. Statlig ersättning för kostnader för rehabiliterings- och vårdinrättningar för krigsinvalider och dem som blivit invalider på grund av olycksfall i militärtjänst (reservationsanslag 2 år) 66 207 62 500 60 000 -2 500 -4
53. Statsunderstöd för rehabilitering av makar till krigsinvalider (reservationsanslag 2 år) 3 100 3 100 3 100 0
54. Frontunderstöd till vissa utländska frivilliga frontmän (reservationsanslag 2 år) 60 55 55 0
55. Vissa utgifter för rehabilitering (reservationsanslag 2 år) 3 500 3 500 3 500 0
56. Utgifter för rehabilitering av frontveteraner (reservationsanslag 2 år) 23 988 20 988 17 988 -3 000 -14
57. Statsunderstöd för rehabilitering av frontveteraner (reservationsanslag 2 år) 10 608 9 608 7 408 -2 200 -23
60. Av kommunerna anordnad social- och hälsovård 530 420 515 716 535 614 19 898 4
30. Statlig ersättning för kostnaderna för riksomfattande beredskap inom hälso- och sjukvården (reservationsanslag 3 år) 500 500 500 0
31. Statsunderstöd till kommunerna för projekt inom social- och hälsovården och för vissa andra utgifter (reservationsanslag 3 år) 11 500 7 000 1 600 -5 400 -77
32. Statlig ersättning till hälso- och sjukvårdsenheter för forskning på universitetsnivå (fast anslag) 31 300 21 700 15 000 -6 700 -31
33. Statlig ersättning till hälso- och sjukvårdsenheter för kostnaderna för läkar- och tandläkarutbildning (förslagsanslag) 112 721 97 000 98 570 1 570 2
34. Statlig ersättning till verksamhetsenheter inom hälso- och sjukvården för kostnaderna för rättspsykiatriska undersökningar och patientöverföringar (förslagsanslag) 10 092 14 100 15 200 1 100 8
35. Statsandel till kommunerna för kostnader i anslutning till det grundläggande utkomststödet (förslagsanslag) 321 717 314 165 329 424 15 259 5
36. Statsunderstöd för att säkerställa social- och hälsovårdstjänster på samiska (fast anslag) 480 480 480 0
40. Statlig finansiering av utgifterna för läkar- och sjukvårdshelikopterverksamheten (reservationsanslag 3 år) 32 811 29 071 28 990 -81 0
50. Statsunderstöd för kostnaderna för grundande av ett barnsjukhus som tillhandahåller riksomfattande offentlig hälsovård (reservationsanslag 2 år) 15 000 25 000 10 000 67
52. Statlig finansiering av utgifterna för skyddshemsverksamhet (reservationsanslag 2 år) 8 000 11 550 3 550 44
63. Statsunderstöd för verksamheten vid kompetenscentrum inom det sociala området (fast anslag) 3 000 2 400 3 000 600 25
64. Statlig ersättning för kostnaderna för ordnande av medling vid brott (reservationsanslag 3 år) 6 300 6 300 6 300 0
70. Främjande av hälsa och funktionsförmåga 31 582 19 202 30 920 11 718 61
(01.) Omkostnader för regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet (reservationsanslag 2 år) 0
20. Anskaffning av vaccin (reservationsanslag 3 år) 22 890 11 790 23 790 12 000 102
21. Hälsoövervakning (reservationsanslag 2 år) 930 850 780 -70 -8
22. Övervakning av smittsamma sjukdomar (reservationsanslag 2 år) 660 660 590 -70 -11
50. Hälsofrämjande verksamhet (reservationsanslag 3 år) 3 130 2 930 2 930 0
51. Statlig ersättning för kostnaderna för utbildning av specialister i företagshälsovård (reservationsanslag 3 år) 2 900 1 900 1 900 0
52. Statsunderstöd för verksamheten vid UKK-instituutti (reservationsanslag 2 år) 1 072 1 072 930 -142 -13
80. Avbytarverksamhet för lantbruksföretagare och pälsdjursuppfödare 200 882 209 640 186 640 -23 000 -11
40. Statlig ersättning för kostnaderna för avbytarservice för lantbruksföretagare (förslagsanslag) 181 843 190 600 170 600 -20 000 -10
41. Statlig ersättning för kostnaderna för avbytarservice för pälsdjursuppfödare (reservationsanslag 2 år) 1 700 2 600 2 600 0
42. Statlig ersättning för kostnaderna för vikariehjälp för renskötare (reservationsanslag 2 år) 300 300 300 0
50. Statlig ersättning för förvaltningsutgifterna för avbytarservicen för lantbruksföretagare och pälsdjursuppfödare (fast anslag) 17 040 16 140 13 140 -3 000 -19
90. Penningautomatunderstöd 308 000 309 300 315 300 6 000 2
50. Understöd till sammanslutningar och stiftelser för främjande av hälsa och social välfärd (förslagsanslag) 308 000 309 300 315 300 6 000 2
Sammanlagt 12 895 083 12 719 008 13 083 376 364 368 3
  Det totala antalet anställda (årsv.)1) 3 635 3 512 3 489    

1) Antalet årsverken innehåller inte den andel som gäller Arbetshälsoinstitutet. År 2016 uppgår den avgiftsbelagda verksamhetens andel till 1 536 årsverken och den samfinansierade verksamhetens andel till 383 årsverken.