Statsbudgeten 2016
Huvudtitel 33
SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
För temporär betalning av förmåner ur allmänna fonden för social trygghet enligt 12 d § i lagen om Folkpensionsanstalten får användas anslag som reserverats för betalning av andra förmåner ur samma fond under följande moment: 33.10.50, 51, 52, 53, 54, 55 och 60 samt 33.20.51, 52 och 56.
Förklaring:
Välfärd och välstånd skapas med hjälp av arbete och genom en delaktighet som omfattar alla. Finansieringen av det finländska välfärdssamhället vilar på en balanserad ekonomisk utveckling. Den ändrade åldersstrukturen medför ökade kostnader för den offentliga ekonomin. Samtidigt minskar den arbetsföra befolkningen och samhällsekonomins tillväxtpotential. Den europeiska integrationen fördjupas och utvidgas, rörligheten över gränserna ökar och den kulturella mångfalden innanför gränserna ökar.
Social- och hälsovårdsservice, pensioner och det övriga socialskyddet ska kunna erbjudas alla. Villkoret för social och ekonomisk hållbarhet är en hög sysselsättningsgrad, friska och arbetsföra medborgare samt en verkningsfull och effektiv social- och hälsovårdsservice.
Regeringen har som mål att lyfta in Finlands ekonomi på ett spår av hållbar tillväxt och förbättrad sysselsättning samt att säkerställa finansieringen av de offentliga tjänsterna och den sociala tryggheten. För att finansieringen av välfärdstjänsterna och inkomstöverföringarna ska kunna tryggas genomförs reformer som förbättrar arbetets produktivitet och gör det mera attraktivt att anställa människor. Tyngdpunkten inom social- och hälsovården är förlagd till förebyggande arbete, smidiga vårdkedjor, en välmående personal och fungerande informationssystem. Syftet med social- och hälsovårdsreformen är att minska hälsoskillnaderna och ha kontroll över kostnaderna. Reformen genomförs som en fullständig horisontell och vertikal integration av tjänsterna samt genom att tillhandahållarnas bärkraft stärks.
Största delen, två tredjedelar, av socialutgifterna finansieras med arbetsgivarnas och arbetstagarnas socialskyddsavgifter, kommunala skattemedel samt klientavgifter. Andelen under social- och hälsovårdsministeriets huvudtitel är något under en femtedel av socialutgifterna. Överföringsutgifterna till hushållen, kommunerna och samkommunerna utgör de största utgiftsposterna under huvudtiteln.
- — Finlands ekonomi lyfts in på ett spår av hållbar tillväxt och förbättrad sysselsättning samtidigt som finansieringen av de offentliga tjänsterna och den sociala tryggheten säkerställs
- — Det blir mera lönsamt att arbeta och mera attraktivt att sysselsätta människor
- — Antalet unga som står utanför utbildning och arbetsliv minskar
- — Hälsa och välfärd främjas ytterligare och ojämlikheten minskar
- — Människor i olika åldrar uppmuntras till att ta ansvar för den egna hälsan och de egna levnadsvanorna
- — Barns och familjers välfärd och egna resurser stärks
- — Hemtjänster och närståendevård för äldre prioriteras. Närståendevården förbättras
- — Basservicen och informationssystemen förbättras med hjälp av social- och hälsovårdsreformen
- — Den sociala tryggheten läggs om så att den är inkluderande och uppmuntrar till arbete
- — Det blir lättare att engagera sig för organisationer och frivilligarbete och sammanhållningen ökar
- — En hållbar användning av naturtillgångarna ökar
- — De offentliga digitala tjänsterna utvecklas enligt principen en lucka för alla ärenden för att öka medborgarnas delaktighet och modernisera servicen
- — Hållbarheten i de offentliga finanserna förbättras genom strukturella reformer.
Social- och hälsovårdsministeriet samordnar regeringens jämställdhetspolitik, främjar beaktandet av jämställdhetsperspektivet och integrerar jämställdhetsperspektivet i all beredning och allt beslutsfattande vid statsrådet. Integreringen av jämställdhetsperspektivet underlättas genom stöd som anpassats för de enskilda ministerierna. Genusperspektivet integreras i alla mera omfattande projekt, såsom social- och hälsovårdsreformen. Regeringen och arbetsmarknadens parter fortsätter beredningen av likalönsprogrammet på trepartsbasis. Också beredningen av den mellanrapport som riksdagen krävt om statsrådets jämställdhetsredogörelse fortsätter.
Social- och hälsovårdsministeriet verkställer i tillämpliga delar lagen om regionerna och förvaltning av strukturfondsverksamheten (7/2014) och lagen om finansiering av regionutveckling och strukturfondsprojekt (8/2014). Vid fördelningen av Europeiska unionens strukturfondsmedel förhandlas resurserna för riksomfattande projekt inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde fram med det ansvariga ministeriet, dvs. arbets- och näringsministeriet. Resurserna fördelar i enlighet med strukturfondsprogrammet Hållbar tillväxt och jobb 2014—2020 och det säkerställs i dispositionsplanen att de används på ett ändamålsenligt sätt.
Inom ramen för den sociala tryggheten ökar människors välfärd genom att deras hälsa och funktionsförmåga stöds, deras föränderliga livssituationer beaktas, den sociala samhörigheten stärks och samhällsförhållandena stabiliseras. Den sociala tryggheten främjas av en stabil ekonomisk tillväxt och konkurrenskraft som uppnås genom att arbetsförmågan stärks och sysselsättnings-, utbildnings- och rehabiliteringsmöjligheter erbjuds.
Beskattning, avgifter, sociala förmåner, inkomstöverföringar och service ska bilda en helhet som uppmuntrar till arbete och stöder hälsan men också arbets- och funktionsförmågan. Ett sporrande och rättvist socialskydd uppmuntrar människor att själva främja sin hälsa. Målet är att
- — hälsa och välbefinnande beaktas i allt beslutsfattande
- — arbetskarriärerna förlängs genom god arbetshälsa
- — livets olika delområden balanseras
- — finansieringen av socialskyddet är hållbar.
Nyckeltal för en stadig grund för välfärden
2000 utfall |
2011 utfall |
2012 utfall |
2013 utfall |
2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 uppskattning |
|
Friskvård främjas aktivt i kommunen (% av målvärdet) | |||||||
— i kommunledningen | .. | 61 | .. | 72 | 731) | 75 | 75 |
— inom primärvården | .. | .. | 60 | .. | 66 | 67 | 68 |
— i idrottsverksamheten | .. | .. | 62 | .. | 67 | 68 | 69 |
— inom den grundläggande utbildningen | .. | 66 | .. | 66 | 661) | 67 | 67 |
Förväntad pensioneringsålder för 25-åringar | 58,8 | 60,5 | 60,9 | 60,9 | 61,2 | 61,3 | 61,3 |
— män | 58,6 | 60,4 | 60,9 | 60,9 | 61,3 | 61,3 | 61,4 |
— kvinnor | 58,9 | 60,5 | 60,8 | 60,8 | 61,1 | 61,3 | 61,3 |
Inledda sjuk- eller invalidpensioner2) bland 25—62-åringar (arbetspensioner), sammanlagt | 8,7 | 7,2 | 6,3 | 6,3 | 5,6 | 5,6 | 5,5 |
— män | 9,1 | 7,1 | 6,2 | 6,0 | 5,3 | 5,3 | 5,2 |
— kvinnor | 8,3 | 7,4 | 6,5 | 6,6 | 6,0 | 6,0 | 5,9 |
Andel sjukdagar av arbetsdagar och sjukdagar (löntagare), % | 4,0 | 4,6 | 4,5 | 4,7 | 4,4 | 4,7 | 4,7 |
— män | 3,6 | 3,9 | 3,8 | 4,0 | 3,5 | 3,8 | 3,9 |
— kvinnor | 4,5 | 5,2 | 5,2 | 5,4 | 5,2 | 5,5 | 5,4 |
Frekvensen av olycksfall på arbetsplatsen (löntagare), per miljon arbetstimmar | 32,8 | 31,2 | 30,4 | 29,6 | 29,33) | 29,1 | 29,0 |
Andelen dagar som betalats till fäder av föräldradagpenningen, % | 4,2 | 8,3 | 8,7 | 8,8 | 8,3 | 8,4 | 8,5 |
Socialutgifterna/BNP, % | 24,3 | 28,8 | 30,0 | 31,3 | 32,41) | 33,6 | 34,3 |
Finansieringen av socialutgifterna, % | |||||||
— av skattemedel | 43,1 | 46,1 | 46,8 | 47,4 | 47,51) | 47,6 | 47,7 |
— av arbetsgivarna | 37,6 | 35,4 | 34,8 | 34,6 | 34,51) | 34,4 | 34,3 |
— annan | 19,3 | 18,5 | 18,3 | 18,0 | 18,01) | 18,0 | 18,0 |
1) Uppskattning
2) Inledda sjuk- eller invalidpensioner avspeglar hur stor del av de icke-pensionerade arbetspensionsförsäkrade som under året har gått i sjukpension (anges oftast i promille). Att indikatorn är åldersstandardiserad anger i fråga om förändringar i inledda sjuk- eller invalidpensioner att befolkningens åldersstruktur inte påverkar den.
3) Förhandsuppgift
Alla har rätt till en tryggad grundläggande försörjning och tillräckliga social-, hälsovårds- och sjukvårdstjänster. Ett människovärdigt liv i alla förhållanden ska tryggas. Dessa rättigheter och likställighetsprincipen finns inskrivna i grundlagen. Trots samhällets ansvar för de grundläggande fri- och rättigheterna ansvarar individen för de val han eller hon gör. När individens och samhällets rättigheter och skyldigheter befinner sig i jämvikt främjas den sociala hållbarheten.
Den som lever endast på socialskydd löper stor risk att glida in i fattigdom. Det som inger farhågor är utslagningen bland unga, ojämlikheten bland barn och barnfamiljer och utslagningen över generationsgränserna. När befolkningens ålderstruktur ändras finns det fler åldringar, demens och andra kroniska sjukdomar blir allt vanligare och antalet patienter som lider av flera sjukdomar samtidigt ökar. Det innebär att utgifterna för social- och hälsovårdsservice och behovet av personal ökar, om inte servicens produktivitet förbättras. Social- och hälsovården kommer att förbli en arbetskraftsintensiv bransch. Produktiviteten kan förbättras genom att serviceorganisationer och produktionssätt förnyas. Målet är att
- — minska välfärds- och hälsoskillnader
- — sätta kunden i centrum för servicen
- — förnya servicestrukturer och arbetssätt
- — stärka den sociala samhörigheten.
Tillgång till välfärd för alla, nyckeltal
2000 utfall |
2011 utfall |
2012 utfall |
2013 utfall |
2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 uppskattning |
|
Andel som upplever sitt hälsotillstånd som dåligt eller medelmåttligt (25—64 år), % | |||||||
— män | 38 | 34 | 31 | 33 | 32 | 32 | 31 |
— 0—12 års utbildning | 42 | 40 | 39 | 37 | 42 | 42 | 41 |
— 13 eller fler års utbildning | 29 | 28 | 26 | 29 | 25 | 25 | 25 |
— kvinnor | 34 | 31 | 31 | 32 | 29 | 29 | 28 |
— 0—12 års utbildning | 39 | 39 | 38 | 40 | 35 | 35 | 34 |
— 13 eller fler års utbildning | 29 | 28 | 27 | 28 | 25 | 25 | 25 |
Upplevd hälsa hos unga: minst två symptom dagligen (årskurs 8—9), % | 16 | 17 | 171) | 17 | 17,11) | 17 | 17 |
Förväntad livslängd hos nyfödda | 77,7 | 80,4 | 80,5 | 80,9 | 81,11) | 81,3 | 81,6 |
— män | 74,1 | 77,2 | 77,5 | 77,8 | 78,21) | 78,5 | 78,8 |
— kvinnor | 81,0 | 83,5 | 83,4 | 83,8 | 84,01) | 84,1 | 84,2 |
Andelen 75—84-åringar som obehindrat kan röra sig ute ensamma, %2) | |||||||
— män | 76 | 87 | 871) | 87 | 871) | 87 | 87 |
— kvinnor | 72 | 79 | 771) | 75 | 751) | 76 | 76 |
Andel som röker dagligen, % | |||||||
— män (25—64 år) | 28,3 | 23,4 | 21,0 | 20,3 | 18,1 | 17 | 16 |
— kvinnor (25—64 år) | 19,9 | 14,9 | 14,5 | 13,9 | 13,9 | 13 | 12 |
— pojkar (årskurs 8—9) | 25 | 17 | 151) | 15 | 141) | 13 | 12 |
— flickor (årskurs 8—9) | 22 | 14 | 131) | 12 | 111) | 10 | 9 |
Den totala alkoholkonsumtionen, l/pers. | 8,8 | 10,1 | 9,6 | 9,7 | 9,3 | 9,3 | 9,3 |
Andelen överviktiga (BMI 25 eller högre) 25—64-åringar, % | |||||||
— män | 58,4 | 65,0 | 63,3 | 64,6 | 64,3 | 64,1 | 63,8 |
— kvinnor | 41,2 | 48,3 | 47,9 | 47,8 | 47,2 | 46,9 | 46,5 |
Potentiellt förlorade levnadsår (PYLL) på grund av självmord i åldrarna 25—80 (per 100 000 inv.) | |||||||
— män | 1 164 | 864 | 798 | 800 | 7591) | 739 | 719 |
— kvinnor | 367 | 255 | 279 | 274 | 2651) | 258 | 252 |
Andel låginkomsttagare3), % | |||||||
— befolkningen som helhet | 10,5 | 13,2 | 11,9 | 12,8 | 12,81) | 12,8 | 12,8 |
— barn | 8,8 | 11,1 | 9,4 | 10,9 | 10,91) | 10,9 | 10,9 |
Mottagare av utkomststöd, antal | |||||||
— hushåll | 271 686 | 239 212 | 238 726 | 245 765 | 253 4005) | 253 400 | 253 400 |
— personer | 454 353 | 371 898 | 371 007 | 381 851 | 393 7005) | 393 700 | 393 700 |
— 25—64-åringar som fått stöd under en längre tid i andel av befolkningen, % | 2,4 | 2,2 | 2,1 | 2,2 | 2,21) | 2,2 | 2,2 |
— män | 2,7 | 2,5 | 2,4 | 2,5 | 2,51) | 2,5 | 2,5 |
— kvinnor | 2,0 | 1,8 | 1,8 | 1,9 | 1,91) | 1,9 | 1,9 |
Ginikoefficient (disponipla inkomster)4), % | 28,4 | 28,5 | 27,2 | 27,6 | 27,61) | 27,6 | 27,6 |
Unga som inte har fått någon utbildning efter grundskolan och inte arbetar eller studerar (eller är vårdlediga, pensionerade eller fullgör bevärings- eller civiltjänst), % | 4,4 | 4,8 | 4,8 | 4,85) | 4,81) | 4,8 | 4,8 |
— 18—24-åriga pojkar | 5,5 | 5,9 | 5,9 | 6,05) | 6,01) | 6,0 | 6,0 |
— 18—24-åriga flickor | 3,2 | 3,6 | 3,6 | 3,55) | 3,51) | 3,5 | 3,5 |
Kvinnors inkomst för ordinarie arbetstid i förhållande till mäns motsvarande inkomster, % | 80,6 | 83,2 | 83,1 | 83,1 | 83,15) | 83,2 | 83,2 |
Tillgång till vård | |||||||
— antal som köat till specialiserad sjukvård i över 6 mån. | 66 000 | 751 | 938 | 1 390 | 932 | 900 | 900 |
— väntetiden till hälsocentralläkares mottagning är längre än 14 dagar (% av befolkningen) | .. | 77 | 81 | 79 | .. | .. | .. |
— mun- och tandvård: antal som väntat längre än 6 månader | .. | 14 000 | 7 205 | 5 100 | .. | .. | .. |
— psykiatrisk specialiserad sjukvård, antal yngre än 23 år som väntat längre än 3 månader | .. | 73 | 64 | 55 | 40 | 40 | 40 |
Antalet patientskador som ersatts av patientförsäkringscentralen | .. | 2 242 | 2 130 | 2 400 | 2 400 | 2 400 | 2 400 |
Andel av dem som fyllt 75 år som får tjänster för äldre personer, % | |||||||
— regelbunden hemvård2) | 11,8 | 12,2 | 11,9 | 11,9 | 12,11) | 12,2 | 12,4 |
— män | 8,7 | 9,3 | 8,9 | 9,0 | 9,21) | 9,3 | 9,5 |
— kvinnor | 13,2 | 13,9 | 13,5 | 13,7 | 13,91) | 14,2 | 14,4 |
— serviceboende med heldygnsomsorg | 1,7 | 5,9 | 6,1 | 6,5 | 6,91) | 7,2 | 7,6 |
— män | 1,1 | 3,9 | 4,1 | 4,3 | 4,61) | 4,8 | 5,1 |
— kvinnor | 2,0 | 7,1 | 7,3 | 7,8 | 8,31) | 8,7 | 9,2 |
— ålderdomshem och hälsocentralernas bäddavdelningar | 8,4 | 4,4 | 3,8 | 3,1 | 2,51) | 2,0 | 1,4 |
— män | 5,6 | 3,1 | 2,8 | 2,3 | 1,91) | 1,6 | 1,2 |
— kvinnor | 9,6 | 5,1 | 4,3 | 3,6 | 2,91) | 2,3 | 1,6 |
— stöd för närståendevård | 3,0 | 4,4 | 4,5 | 4,6 | 4,71) | 4,9 | 5,0 |
Serviceboende för gravt handikappade, inv./år | 1 894 | 4 630 | 4 844 | 5 273 | 5 6481) | 6 049 | 6 479 |
Bristen på läkare vid hälsovårdscentralerna, % | .. | 6,5 | 6,3 | 6,1 | 5,2 | 5 | 4,8 |
Personal reserverad för förebyggande hälsovårdsservice, % av nationella rekommendationer | |||||||
— läkare på mödravårdrådgivningsbyråer | .. | 62 | 58 | 72 | 721) | 72 | 72 |
— läkare på barnrådgivningar | .. | 20 | 23 | 26 | 231) | 23 | 24 |
— skolläkare | .. | 6 | 10 | 14 | 141) | 15 | 16 |
— hälsovårdare på mödravårdrådgivningsbyråer | .. | 59 | 60 | 76 | 761) | 76 | 76 |
— hälsovårdare på barnrådgivningar | .. | 34 | 42 | 42 | 421) | 43 | 44 |
— skolhälsovårdare | .. | 75 | 84 | 88 | 881) | 88 | 88 |
Arbetslösa längre än ett år, antal | 86 800 | 57 200 | 61 200 | 73 700 | 90 504 | 106 000 | 119 000 |
— män | 47 500 | 34 100 | 36 000 | 43 300 | 52 673 | 61 700 | 69 300 |
— kvinnor | 39 300 | 23 100 | 25 100 | 30 400 | 37 831 | 44 300 | 49 700 |
0—17-åringar placerade utom hemmet, % | 0,9 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,41) | 1,4 | 1,4 |
— pojkar | 1,0 | 1,4 | 1,4 | 1,5 | 1,51) | 1,5 | 1,5 |
— flickor | 0,9 | 1,3 | 1,3 | 1,4 | 1,41) | 1,4 | 1,4 |
Bostadslösa, antal | 10 000 | 7 570 | 7 850 | 7 500 | 7 100 | 6 920 | 6 730 |
— män | 8 250 | 5 990 | 5 950 | 5 700 | 5 460 | 5 370 | 5 290 |
— kvinnor | 1 750 | 1 580 | 1 890 | 1 800 | 1 650 | 1 550 | 1 450 |
1) Uppskattning
2) I kolumnen för 2000 ingår uppgifterna för 2001.
3) Andel personer i hushåll som underskridit fattigdomsgränsen (de disponibla inkomsterna ligger under 60 % av medianinkomsten per konsumtionsenhet för samtliga hushåll).
4) Ginikoefficienten beskriver ojämn fördelning av variabeln (i detta fall disponibel inkomst). Ju större ginikoefficienten är, desto ojämnare är inkomsterna fördelade.
5) Förhandsuppgift
Livsmiljöns tillstånd påverkar människors hälsa och välmående. Social och ekologisk hållbarhet förutsätter att ett gott liv kan tryggas också när det finns allt mindre resurser att fördela. Varje generation borde lämna efter sig en mera livsduglig miljö.
Klimatförändringen, miljöproblemen och de allt knappare naturresurserna kan ge upphov till många slags hot mot människors hälsa, såsom pandemier och epidemier. De tar ingen hänsyn till gränser, kan sprida sig snabbt och bekämpningen av dem kräver samarbete och beredskap av myndigheterna.
En rättvis fördelning av välfärden är en utmaning såväl lokalt som globalt. Förändringarna i den globala befolkningsstrukturen, störningar i ekonomin, fattigdomen och ojämlikheten utgör prövningar för homogeniteten i samhället. Den ökande ojämlikheten och bostadsområdenas differentiering leder också till säkerhetsrisker.
Världsomfattande ekonomiska kriser har visat hur viktigt det är med fungerande skyddsnät och finans- och försäkringsmarknadens betydelse. Samhällets vitala funktioner måste tryggas också i undantagsförhållanden. Målet är att
- — stärka miljöns livsduglighet
- — garantera samhällets funktion i specialsituationer.
En livsmiljö som stöder hälsa och trygghet, nyckeltal
2000 utfall |
2011 utfall |
2012 utfall |
2013 utfall |
2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 uppskattning |
|
Olyckor i hemmet och på fritiden, antal döda | 2 256 | 2 453 | 2 355 | 2 2671) | 2 2221) | 2 111 | 2 005 |
— män | .. | 1 610 | 1 485 | 1 4431) | 1 4141) | 1 343 | 1 276 |
— kvinnor | .. | 843 | 870 | 8241) | 8081) | 768 | 729 |
Epidemier som sprids via vatten | |||||||
— antal epidemier | 7 | 5 | 2 | 4 | 6 | 51) | 41) |
— antal insjuknade | 6 428 | 70 | 53 | 220 | 288 | 2001) | 1501) |
Halterna av miljögifter i bröstmjölk (totala mängden toxiska ekvivalenter av PCDD/F- och PCB-föreningar) | 15,3 | 81) | 5,6 | 5,8 | 5,31) | 5,01) | 4,81) |
Arbetspensionsförsäkringsbolags, arbetspensionsförsäkringsstiftelsers och arbetspensionskassors kapitaltäckningsgrad | .. | 22,4 | 26,4 | 28,6 | 30,4 | .. | .. |
Arbetspensionsfonder/BNP, % | .. | 69,2 | 74,9 | 80,3 | 84,6 | .. | .. |
1) Uppskattning
Vissa förmåners utveckling (euro/mån.)
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 uppskattning |
|
Barnbidrag | ||||||
— 1:a barnet | 100 | 104 | 104 | 104 | 96 | 96 |
— 2:a barnet | 111 | 115 | 115 | 115 | 106 | 106 |
— 3:e barnet | 142 | 147 | 147 | 147 | 135 | 135 |
— förhöjning för ensamförsörjare | 47 | 49 | 49 | 49 | 49 | 49 |
Stöd för hemvård av barn | ||||||
— vårdpenning | 316 | 327 | 337 | 341 | 343 | 343 |
— följande barn under 3 år | 94 | 98 | 101 | 102 | 103 | 103 |
— övriga barn under skolåldern | 61 | 63 | 65 | 66 | 66 | 66 |
— vårdtillägg | 169 | 175 | 180 | 183 | 183 | 184 |
Stöd för privat vård av barn | ||||||
— vårdpenning | 161 | 167 | 171 | 174 | 174 | 175 |
— vårdtillägg | 135 | 140 | 144 | 146 | 147 | 147 |
Partiell vårdpenning | 90 | 94 | 96 | 98 | 98 | 98 |
Föräldrapenning | ||||||
— minimum | 553 | 574 | 594 | 598 | 601 | 602 |
— i genomsnitt, män | 1 997 | 2 035 | 2 099 | 2 090 | 2 1201) | 2 163 |
— i genomsnitt, kvinnor | 1 427 | 1 467 | 1 516 | 1 545 | 1 5651) | 1 593 |
Sjukdagpenning | ||||||
— minimum (efter 55 dagar) | 553 | 574 | 594 | 598 | 601 | 602 |
— i genomsnitt, män | 1 421 | 1 461 | 1 515 | 1 530 | 1 5551) | 1 583 |
— i genomsnitt, kvinnor | 1 249 | 1 292 | 1 331 | 1 356 | 1 3781) | 1 403 |
Arbetsmarknadsstöd | 553 | 674 | 698 | 702 | 705 | 706 |
Grunddagpenning för arbetslösa | 553 | 674 | 698 | 702 | 705 | 706 |
Inkomstrelaterad dagpenning för arbetslösa | ||||||
— i genomsnitt, män | 1 409 | 1 514 | 1 565 | 1 587 | .. | .. |
— i genomsnitt, kvinnor | 1 082 | 1 159 | 1 184 | 1 236 | .. | .. |
Folkpension, ensamstående | 586 | 609 | 626 | 634 | 637 | 638 |
Garantipension | 688 | 714 | 739 | 743 | 747 | 748 |
Ålderspension (genomsnittlig egen pension) | ||||||
— män | 1 728 | 1 809 | 1 879 | 1 921 | 1 9471) | 1 982 |
— kvinnor | 1 133 | 1 195 | 1 252 | 1 290 | 1 3171) | 1 351 |
Sjukpension (genomsnittlig egen pension) | ||||||
— män | 1 121 | 1 149 | 1 168 | 1 170 | 1 1611) | 1 157 |
— kvinnor | 934 | 962 | 983 | 989 | 9861) | 988 |
Ålderspensioner som börjat löpa (genomsnittlig egen pension) | ||||||
— män | 2 054 | 2 099 | 2 142 | 2 168 | 2 1741) | 2 178 |
— kvinnor | 1 478 | 1 508 | 1 557 | 1 581 | 1 5831) | 1 607 |
Sjukpensioner som börjat löpa (genomsnittlig egen pension) | ||||||
— män | 1 189 | 1 205 | 1 201 | 1 202 | 1 1871) | 1 169 |
— kvinnor | 917 | 950 | 942 | 948 | 9441) | 933 |
Utkomststöd, grunddel, ensamstående | 419 | 461 | 477 | 480 | 486 | .. |
1) Uppskattning
Förvaltningsområdets anslag 2014—2016
År 2014 bokslut 1000 € |
År 2015 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2016 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2015—2016 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Förvaltning | 89 429 | 79 438 | 93 572 | 14 134 | 18 |
01. | Social- och hälsovårdsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 41 156 | 30 712 | 28 797 | -1 915 | -6 |
02. | Omkostnader för besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden (reservationsanslag 2 år) | 2 305 | 2 245 | 2 242 | -3 | 0 |
03. | Omkostnader för besvärsnämnden för social trygghet (reservationsanslag 2 år) | 4 648 | 4 539 | 4 513 | -26 | -1 |
04. | Omkostnader för statens sinnessjukhus (reservationsanslag 2 år) | 600 | 590 | 576 | -14 | -2 |
05. | Omkostnader för de barnskyddsenheter som lyder under Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år) | 548 | 1 031 | 1 016 | -15 | -1 |
06. | Omkostnader för enheten för hälso- och sjukvård för fångar som är underställd Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år) | — | — | 16 659 | 16 659 | 0 |
(21.) | Produktivitetsanslag för social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år) | — | — | — | — | 0 |
25. | Nationella elektroniska klientdatasystem inom social- och hälsovården (reservationsanslag 3 år) | 16 330 | 17 330 | 17 330 | — | 0 |
29. | Mervärdesskatteutgifter inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) | 19 520 | 18 959 | 18 609 | -350 | -2 |
66. | Internationella medlemsavgifter och finansiella bidrag (reservationsanslag 2 år) | 4 322 | 4 032 | 3 830 | -202 | -5 |
02. | Tillsyn | 73 322 | 69 422 | 64 795 | -4 627 | -7 |
03. | Strålsäkerhetscentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 16 352 | 14 441 | 13 303 | -1 138 | -8 |
05. | Omkostnader för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (reservationsanslag 2 år) | 12 336 | 12 465 | 11 758 | -707 | -6 |
06. | Omkostnader för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet (reservationsanslag 2 år) | 5 577 | 4 167 | 4 088 | -79 | -2 |
07. | Omkostnader för regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet (reservationsanslag 2 år) | 27 840 | 27 449 | 26 082 | -1 367 | -5 |
20. | Utgifter för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak (förslagsanslag) | 11 217 | 10 900 | 8 564 | -2 336 | -21 |
87. | Aktieförvärv (reservationsanslag 3 år) | — | — | 1 000 | 1 000 | 0 |
03. | Forskning och utveckling | 114 776 | 101 261 | 108 770 | 7 509 | 7 |
04. | Omkostnader för Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år) | 68 103 | 60 412 | 56 228 | -4 184 | -7 |
31. | Främjande av hälsa och välfärd (reservationsanslag 3 år) | — | — | 23 500 | 23 500 | 0 |
50. | Statsbidrag för utgifterna vid Arbetshälsoinstitutet (reservationsanslag 2 år) | 36 543 | 33 287 | 25 280 | -8 007 | -24 |
63. | Vissa specialprojekt (reservationsanslag 3 år) | 10 130 | 7 562 | 3 762 | -3 800 | -50 |
10. | Utjämning av familje- och boendekostnader samt vissa tjänster | 2 646 889 | 2 648 800 | 3 254 480 | 605 680 | 23 |
50. | Moderskapsunderstöd och statens understöd vid internationell adoption (förslagsanslag) | 9 770 | 11 700 | 11 300 | -400 | -3 |
51. | Barnbidrag (förslagsanslag) | 1 486 400 | 1 377 800 | 1 388 000 | 10 200 | 1 |
52. | Vissa familjeförmåner som ska ersättas av staten (förslagsanslag) | 2 869 | 3 300 | 3 300 | — | 0 |
53. | Militärunderstöd (förslagsanslag) | 16 500 | 19 200 | 18 400 | -800 | -4 |
54. | Bostadsbidrag (förslagsanslag) | 740 100 | 847 300 | 1 247 600 | 400 300 | 47 |
55. | Underhållsstöd (förslagsanslag) | 192 674 | 195 600 | 214 100 | 18 500 | 9 |
56. | Tolktjänster för gravt handikappade (förslagsanslag) | 38 976 | 41 500 | 44 800 | 3 300 | 8 |
60. | Folkpensionsanstaltens omkostnader för socialskyddsfonderna (reservationsanslag 2 år) | 159 600 | 152 400 | 326 980 | 174 580 | 115 |
20. | Utkomstskydd för arbetslösa | 2 924 448 | 2 747 454 | 2 849 320 | 101 866 | 4 |
31. | Statlig ersättning till kommunerna för anordnande av arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte (förslagsanslag) | 19 809 | 34 054 | 31 784 | -2 270 | -7 |
50. | Statsandel till inkomstrelaterad dagpenning (förslagsanslag) | 990 317 | 1 007 000 | 1 087 000 | 80 000 | 8 |
51. | Statsandel till grunddagpenning (förslagsanslag) | 254 460 | 174 000 | 214 000 | 40 000 | 23 |
52. | Statsandel till arbetsmarknadsstöd (förslagsanslag) | 1 544 712 | 1 418 000 | 1 394 000 | -24 000 | -2 |
55. | Statsandel till vuxenutbildningsstöd (förslagsanslag) | 63 000 | 73 000 | 79 536 | 6 536 | 9 |
56. | Statsandel till alterneringsersättning (förslagsanslag) | 52 150 | 41 400 | 43 000 | 1 600 | 4 |
30. | Sjukförsäkring | 1 245 874 | 1 226 272 | 1 157 800 | -68 472 | -6 |
(28.) | Omkostnader för en nationell kontaktpunkt och tjänsteutbudsrådet för hälso- och sjukvården (reservationsanslag 2 år) | 1 272 | 1 272 | — | -1 272 | -100 |
60. | Statens andel i de utgifter som föranleds av sjukförsäkringslagen (förslagsanslag) | 1 244 602 | 1 225 000 | 1 157 800 | -67 200 | -5 |
40. | Pensioner | 4 465 900 | 4 540 000 | 4 254 300 | -285 700 | -6 |
50. | Statens andel av sjömanspensionskassans utgifter (förslagsanslag) | 59 320 | 61 500 | 59 400 | -2 100 | -3 |
51. | Statens andel i de utgifter som föranleds av lagen om pension för lantbruksföretagare (förslagsanslag) | 605 600 | 624 200 | 644 600 | 20 400 | 3 |
52. | Statens andel i de utgifter som föranleds av lagen om pension för företagare (förslagsanslag) | 72 300 | 100 000 | 122 500 | 22 500 | 23 |
53. | Statens pensionsersättning för tiden för vård av barn och för tiden för studier (förslagsanslag) | 1 815 | 3 800 | 5 500 | 1 700 | 45 |
54. | Statens andel i kostnaderna för lantbruksföretagares olycksfallsförsäkring (förslagsanslag) | 15 300 | 15 000 | 15 000 | — | 0 |
(55.) | Statligt stöd för ersättningar på grund av mögel (reservationsanslag 3 år) | — | — | — | — | 0 |
60. | Statens andel i de utgifter som föranleds av folkpensionslagen och vissa andra lagar (förslagsanslag) | 3 711 565 | 3 735 500 | 3 407 300 | -328 200 | -9 |
50. | Stöd till veteranerna | 263 562 | 252 503 | 231 865 | -20 638 | -8 |
30. | Statlig ersättning för vården av personer som lidit skada av krigen (förslagsanslag) | 1 228 | 1 450 | 1 450 | — | 0 |
50. | Fronttillägg (förslagsanslag) | 30 498 | 25 400 | 20 460 | -4 940 | -19 |
51. | Ersättning för skada, ådragen i militärtjänst (förslagsanslag) | 124 373 | 125 902 | 117 904 | -7 998 | -6 |
52. | Statlig ersättning för kostnader för rehabiliterings- och vårdinrättningar för krigsinvalider och dem som blivit invalider på grund av olycksfall i militärtjänst (reservationsanslag 2 år) | 66 207 | 62 500 | 60 000 | -2 500 | -4 |
53. | Statsunderstöd för rehabilitering av makar till krigsinvalider (reservationsanslag 2 år) | 3 100 | 3 100 | 3 100 | — | 0 |
54. | Frontunderstöd till vissa utländska frivilliga frontmän (reservationsanslag 2 år) | 60 | 55 | 55 | — | 0 |
55. | Vissa utgifter för rehabilitering (reservationsanslag 2 år) | 3 500 | 3 500 | 3 500 | — | 0 |
56. | Utgifter för rehabilitering av frontveteraner (reservationsanslag 2 år) | 23 988 | 20 988 | 17 988 | -3 000 | -14 |
57. | Statsunderstöd för rehabilitering av frontveteraner (reservationsanslag 2 år) | 10 608 | 9 608 | 7 408 | -2 200 | -23 |
60. | Av kommunerna anordnad social- och hälsovård | 530 420 | 515 716 | 535 614 | 19 898 | 4 |
30. | Statlig ersättning för kostnaderna för riksomfattande beredskap inom hälso- och sjukvården (reservationsanslag 3 år) | 500 | 500 | 500 | — | 0 |
31. | Statsunderstöd till kommunerna för projekt inom social- och hälsovården och för vissa andra utgifter (reservationsanslag 3 år) | 11 500 | 7 000 | 1 600 | -5 400 | -77 |
32. | Statlig ersättning till hälso- och sjukvårdsenheter för forskning på universitetsnivå (fast anslag) | 31 300 | 21 700 | 15 000 | -6 700 | -31 |
33. | Statlig ersättning till hälso- och sjukvårdsenheter för kostnaderna för läkar- och tandläkarutbildning (förslagsanslag) | 112 721 | 97 000 | 98 570 | 1 570 | 2 |
34. | Statlig ersättning till verksamhetsenheter inom hälso- och sjukvården för kostnaderna för rättspsykiatriska undersökningar och patientöverföringar (förslagsanslag) | 10 092 | 14 100 | 15 200 | 1 100 | 8 |
35. | Statsandel till kommunerna för kostnader i anslutning till det grundläggande utkomststödet (förslagsanslag) | 321 717 | 314 165 | 329 424 | 15 259 | 5 |
36. | Statsunderstöd för att säkerställa social- och hälsovårdstjänster på samiska (fast anslag) | 480 | 480 | 480 | — | 0 |
40. | Statlig finansiering av utgifterna för läkar- och sjukvårdshelikopterverksamheten (reservationsanslag 3 år) | 32 811 | 29 071 | 28 990 | -81 | 0 |
50. | Statsunderstöd för kostnaderna för grundande av ett barnsjukhus som tillhandahåller riksomfattande offentlig hälsovård (reservationsanslag 2 år) | — | 15 000 | 25 000 | 10 000 | 67 |
52. | Statlig finansiering av utgifterna för skyddshemsverksamhet (reservationsanslag 2 år) | — | 8 000 | 11 550 | 3 550 | 44 |
63. | Statsunderstöd för verksamheten vid kompetenscentrum inom det sociala området (fast anslag) | 3 000 | 2 400 | 3 000 | 600 | 25 |
64. | Statlig ersättning för kostnaderna för ordnande av medling vid brott (reservationsanslag 3 år) | 6 300 | 6 300 | 6 300 | — | 0 |
70. | Främjande av hälsa och funktionsförmåga | 31 582 | 19 202 | 30 920 | 11 718 | 61 |
(01.) | Omkostnader för regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet (reservationsanslag 2 år) | — | — | — | — | 0 |
20. | Anskaffning av vaccin (reservationsanslag 3 år) | 22 890 | 11 790 | 23 790 | 12 000 | 102 |
21. | Hälsoövervakning (reservationsanslag 2 år) | 930 | 850 | 780 | -70 | -8 |
22. | Övervakning av smittsamma sjukdomar (reservationsanslag 2 år) | 660 | 660 | 590 | -70 | -11 |
50. | Hälsofrämjande verksamhet (reservationsanslag 3 år) | 3 130 | 2 930 | 2 930 | — | 0 |
51. | Statlig ersättning för kostnaderna för utbildning av specialister i företagshälsovård (reservationsanslag 3 år) | 2 900 | 1 900 | 1 900 | — | 0 |
52. | Statsunderstöd för verksamheten vid UKK-instituutti (reservationsanslag 2 år) | 1 072 | 1 072 | 930 | -142 | -13 |
80. | Avbytarverksamhet för lantbruksföretagare och pälsdjursuppfödare | 200 882 | 209 640 | 186 640 | -23 000 | -11 |
40. | Statlig ersättning för kostnaderna för avbytarservice för lantbruksföretagare (förslagsanslag) | 181 843 | 190 600 | 170 600 | -20 000 | -10 |
41. | Statlig ersättning för kostnaderna för avbytarservice för pälsdjursuppfödare (reservationsanslag 2 år) | 1 700 | 2 600 | 2 600 | — | 0 |
42. | Statlig ersättning för kostnaderna för vikariehjälp för renskötare (reservationsanslag 2 år) | 300 | 300 | 300 | — | 0 |
50. | Statlig ersättning för förvaltningsutgifterna för avbytarservicen för lantbruksföretagare och pälsdjursuppfödare (fast anslag) | 17 040 | 16 140 | 13 140 | -3 000 | -19 |
90. | Penningautomatunderstöd | 308 000 | 309 300 | 315 300 | 6 000 | 2 |
50. | Understöd till sammanslutningar och stiftelser för främjande av hälsa och social välfärd (förslagsanslag) | 308 000 | 309 300 | 315 300 | 6 000 | 2 |
Sammanlagt | 12 895 083 | 12 719 008 | 13 083 376 | 364 368 | 3 |