Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2006

4. Budgetpropositionens inkomstposterPDF-versio

Tablå 7. Inkomstposterna avdelningsvis åren 2004—20061)



Kod


Avdelning
År 2004
bokslut
mn euro
År 2005
ordinarie
budget
mn euro
År 2006
budgetprop.
mn euro

Förändring 2005—2006
mn euro %







11.
Skatter och inkomster av skattenatur
31 191
31 065
33 099
2 034
7
12.
Inkomster av blandad natur
5 966
4 569
4 482
- 87
- 2
13.
Ränteinkomster och intäktsföring av vinst
1 197
929
1 025
96
10
15.
Lån
172
1 292
846
- 446
- 35

Sammanlagt
38 525
37 855
39 452
1 597
4

1) I tablån anges inkomstposterna avdelningsvis i enlighet med tabelldelen nedan. I tablån har varje tal avrundats särskilt från det exakta värdet och räkneoperationerna stämmer därför inte till alla delar.

År 2006 uppskattas den statliga budgetekonomins inkomster utan nettolåneupptagning till 38 835 miljoner euro, vilket är 5 % mera än i den ordinarie budgeten för 2005. Av inkomsterna är ca 85 % skatter och inkomster av skattenatur. Av tablå 7 framgår inkomstsidans utveckling enligt avdelning i förhållande till den ordinarie budgeten för 2005.

Inkomstsidan i den ordinarie budgeten för 2005 har justerats i en tilläggsbudget för 2005. Skatteinkomsterna beräknas år 2006 öka med 5,5 % av det belopp som budgeterades för år 2005. På inkomstsidan tillkommer en ökning med anledning av att mervärdesskatteintäkterna inte längre redovisas till Folkpensionsanstalten, vilket sammanhänger med den ändrade finansieringen av sjukförsäkringen. Den verkliga ökningen av skatteinkomster beräknas vara 2,3 %.

4.1. Huvudlinjen i skatte- och avgiftspolitiken

Regeringen har lindrat beskattningen av arbete med ett bruttobelopp av sammanlagt 1,4 miljarder euro och har dessutom beslutat att lindra beskattningen av förvärvsinkomster med 1,4 miljarder euro åren 2006—2007.

Skatter som uppbärs på förvärvsinkomster

I regeringens ställningstagande till det förhandlingsresultat gällande det inkomstpolitiska avtal som nåddes i november 2004 ingick en linjedragning rörande en lindring av beskattningen av förvärvsinkomster 2006 och 2007. Av den lindring av beskattningen av förvärvsinkomster med 840 miljoner euro som genomförs 2006 utgör ca 200 miljoner euro kompensation för höjningen av den försäkrades sjukförsäkringspremie som sammanhänger med revideringen av finansieringen av sjukförsäkringen. Den första och fjärde marginalskattesatsen på statens inkomstskatteskala sänks med 1,5 procentenheter och de övriga marginalskattesatserna med en procentenhet, samtidigt som inkomstgränserna på skalan höjs. I inkomstskatteskalan görs dessutom en inflationsjustering på 2 %. År 2006 tas ett nytt förvärvsinkomstavdrag i bruk inom statens inkomstbeskattning på så sätt att förlusten av skatteinkomster enbart belastar statens skatteinkomster. Beskattningen av förmögenhet upphör dessutom år 2006.

Det föreslås att hushållsavdraget skall höjas som en del av åtgärdspaketet för att stärka efterfrågan på lågavlönad arbetskraft. Hushållsavdragets maximibelopp fördubblas i fråga om hushålls-, vård- och omsorgsarbete, vilket beräknas minska statens intäkter av inkomstbeskattningen med 20—25 miljoner euro.

För att öka användningen av kollektivtrafiken för resor till och från arbetsplatsen föreslås att en personalbiljett tas i bruk. Syftet är att arbetsgivaren ger arbetstagaren en biljett för kollektiva färdmedel vars beskattningsvärde uppgår till 75 procent av det gängse värdet.

Beskattningen av begränsat skattskyldigas löne- och pensionsinkomster föreslås bli ändrad så att pensionsinkomst som en begränsat skattskyldig får från Finland och under vissa förutsättningar också löneinkomst beskattas på samma sätt som när det gäller personer som är bosatta i Finland. Ändringarna beräknas sänka intäkterna av källskatt under momentet för skatter på grund av inkomst- och förmögenhet med 20 miljoner euro.

Ändrad finansiering av sjukförsäkringen

Revideringen av finansieringen av sjukförsäkringen har refererats i kap. 5.3 under social- och hälsovårdsministeriets huvudtitel. Sjukförsäkringens dagpenningspremie, som innehålls av löne- och företagsinkomster, föreslås vara avdragsgill i beskattningen, vilket beräknas minska intäkterna från den statliga inkomstbeskattningen med 100 miljoner euro på årsnivå. Statsbeskattningen lindras också så att löntagarnas genomsnittliga inkomstskattegrad inte stiger till följd av den förhöjda försäkringspremien. Inom ramen för reformen föreslås att redovisningen av mervärdesskatteintäkterna till sjukförsäkringsfonden slopas, och samtidigt slopas också redovisningen av mervärdesskatteintäkterna till folkpensionsfonden.

Nya avgifter av skattenatur

Avgiften för övervakning av flygtrafiken och farledsavgiften är nya avgifter av skattenatur, och de inkomster som inflyter av dessa har beaktats vid dimensioneringen av motsvarande anslag. Av avgifterna för övervakning av flygtrafiken beräknas inflyta 6 miljoner euro och av farledsavgifterna 76 miljoner euro år 2006.

4.2. Skatteinkomstposterna

Beskattningsutfallet påverkas såväl av utvecklingen när det gäller de skattepliktiga inkomsterna och den övriga skattebasen som av ändringar i beskattningsgrunderna. Ändringarna i de skattepliktiga inkomsterna och utvecklingen i fråga om den övriga skattebasen beror på hur hela samhällsekonomin och dess delområden utvecklas. De framförda uppskattningarna av skattebasen har härletts från de uppskattningar och prognoser som ingår i den ekonomiska översikt som utgör bilaga till budgetpropositionen.

Tablå 8. Vissa inkomst- och efterfrågeposter som inverkar på de skattepliktiga inkomsterna och skattebasen

  2003 2004 2005 2006
  förändr., % per år
         
Skattepliktiga förvärvs- och kapitalinkomster 3,7 3
— Löneinkomster och andra inkomster 2,5
— Pensioner och andra sociala förmåner 4,7 5 3
— Kapitalinkomster 13,0 13 -4½
Värdet av hushållens konsumtionsutgifter 4,3 3,4 4
Mervärdesskattebasen 7,5 3,1 4
Bensinförbrukning -0,4 0,9 0 0
Förbrukning av dieselolja 1,9 1,7 2 2
Elförbrukning 1,8 3,7 3 2
Konsumtion av accisbelagd alkohol 1,2 6,5 2 2
Förstaregistrering av personbilar 26,0 -3,2 ½ ½

Skatter på grund av inkomst och förmögenhet

Skatter som uppbärs på grund av inkomst och förmögenhet är skatt på inkomst och förmögenhet, källskatt på ränteinkomster och skatt på arv och gåva. Av dessa beräknas inkomster flyta in till ett sammanlagt värde av 12 808 miljoner euro år 2006, dvs. 0,4 % mer än vad som har budgeterats för år 2005.

När det gäller skatt på inkomst och förmögenhet beräknas utfallet uppgå till 12 153 miljoner euro år 2006. Av detta betalar hushållen ungefär två tredjedelar och företagen ungefär en tredjedel i form av samfundsskatt.

De skattepliktiga förvärvs- och kapitalinkomsterna beräknas öka med 3½ % år 2006. Av de skattepliktiga inkomsterna utgör löneinkomsterna mer än 60 %. Utvecklingen när det gäller lönerna och sysselsättningen är således av avgörande betydelse för skatteinkomsterna, i synnerhet på längre sikt. Pensionsinkomsterna och övriga sociala förmåner beräknas öka med 3½ % år 2006. De skattepliktiga kapitalinkomsterna ökar enligt prognoserna med 3½ %.

Beskattningsutfallet av förvärvs- och kapitalinkomster beräknas sjunka med 4,5 % år 2006. De förändrade inkomstgränserna i statens inkomstskatteskala och sänkningen av marginalskatteprocenterna samt det nya avdraget för förvärvsinkomster minskar skatteintäkterna med 840 miljoner euro på årsnivå. Dessutom görs en inflationsjustering på två procent i inkomstskatteskalan, vilket sänker intäkten av inkomstskatten med 150 miljoner euro på årsnivå. Slopandet av förmögenhetsskatten sänker skatteintäkerna med 70 miljoner euro. Det förhöjda hushållsavdraget sänker intäkterna från inkomstskatten med 20—25 miljoner euro på årsnivå. I inkomstposten har dessutom beaktats den avdragsgilla premien för sjukförsäkringsdagpenningen, som minskar skatteintäkterna med 100 miljoner euro.

De föreslagna ändringarna i fråga om beskattningen för de begränsat skattskyldiga beräknas minska skatteintäkterna med minst 20 miljoner euro.

Av inkomstskatten från samfund beräknas inflyta 4 063 miljoner euro, dvs. 9 % mer än år 2005, varvid i synnerhet den sänkning av samfundsskattebasen från 29 procent till 26 procent som genomfördes i samband med företagsskattereformen inverkar sänkande på intäkterna av samfundsskatten. Statens andel av samfundsskatteintäkten sänktes dessutom från 78,45 procent till 76,03 procent. Den ökade tillväxten av totalproduktionen tillsammans med de moderata löneförhöjningarna som avtalades för åren 2005—2007 skapar goda förutsättningar för en gynnsam utveckling av företagens lönsamhet nästa år.

I inkomsposten har beaktats återbäringarna av skatt som betalats för dividend erhållen från Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, vilka beräknas sänka inkomst- och förmögenhetsskatteintäkterna med 25—30 miljoner euro år 2006. Både fysiska personer och samfund får återbäringar.

Av övriga skatter baserade på inkomst och förmögenhet beräknas inflyta drygt 5 % mer än vad som har budgeterats för i år. Det influtna beloppet av såväl källskatten på ränteinkomster som av skatt på arv och gåva beräknas öka.

  2004 2005 2006 2005—2006
  bokslut budgeterat budgetförslag förändr., %
Skatt på inkomst och förmögenhet, mn euro 12 300 12 237 12 153 -0,7
— Skatter som uppbärs på förvärvs- och kapitalinkomst 8 126 8 510 8 090 -4,9
— Samfundsskatt 4 174 3 727 4 063 9,0
Övriga skatter på grund av inkomst och förmögenhet 642 623 655 5,1

Skatter på grund av omsättning

Skatter på grund av omsättning beräknas inflyta till ett belopp av 13 061 miljoner euro, vilket är 13 % mera än vad som har budgeterats för år 2005. Mervärdesskattens andel av nämnda belopp är 12 478 miljoner euro. Inkomstposten stiger på grund av att redovisningen av mervärdesskatteintäkten till Folkpensionsanstaltens sjukförsäkrings- och folkpensionsfonder slopas. Avräkningen till Folkpensionsanstalten uppgår till 1 000 miljoner euro år 2005. På grund av denna ändring av teknisk natur ökar inkomstposten för mervärdesskatt med 13 % år 2005 jämfört med vad som budgeterats. De faktiska intäkterna av mervärdesskatten beräknas öka med drygt 4 % år 2006, dvs. i enlighet med ökningen av mervärdesskattebasen.

Värdet av hushållens konsumtion, som är väsentlig för utvecklingen av intäkterna av mervärdesskatten, beräknas öka med 4 % år 2006. Hushållens konsumtion utgör ca 60 % av mervärdesskattens hela skattebas. I skattebasen ingår dessutom poster för investeringar och användning av mellanprodukter vid offentlig och skattefri verksamhet samt privat verksamhet som inte eftersträvar vinst.

  2004 2005 2006 2005—2006
  bokslut budgeterat budgetförslag förändr., %
Skatter på grund av omsättning, mn euro 11 143 11 559 13 061 13,0
— Mervärdesskatt 10 605 11 008 12 478 13,4

Acciser

I acciser beräknas inflyta sammanlagt 4 636 miljoner euro år 2006, dvs. knappt en procent mer än vad som har budgeterats för år 2005. Ungefär två tredjedelar av acciserna inflyter i form av energiskatter. Andra acciser av betydelse för intäkterna är skatten på alkoholdrycker och tobaksaccisen.

I energiskatter beräknas inflyta sammanlagt 2 979 miljoner euro år 2006, dvs. knappt en procent mer än vad som har budgeterats för år 2005. Av energiskatterna inflyter tre fjärdedelar från trafiken i form av accis på motorbensin och dieselolja och resten från bl.a. uppvärmning och energiproduktion. Prognosen för energiskatteintäkterna baserar sig på den prognos över förbrukningen av energiprodukter som gjorts upp i samarbete med handels- och industriministeriet samt producenter i branschen. Konsumtionen av bensin förväntas ligga på samma nivå som 2005, medan konsumtionen av dieselolja väntas öka med ca 2 procent jämfört med år 2005. I inkomstposten har beaktats den lagändring som trädde i kraft den 1 juli 2005 genom vilken accisen på och stödet för bränntorv upphävdes.

Förutsägelserna om utvecklingen av skattebasen i fråga om tobaksaccisen och skatten på alkoholdrycker försvåras av förändringar som inträffade under 2004, dvs. utvidgningen av EU och de ändrade bestämmelserna om resenärers införsel av produkterna i fråga. Intäkterna av skatt på alkoholdrycker sjönk under ikraftträdandeåret enligt förväntningarna. Intäkterna av tobaksaccisen ökade, och skattebasen för tobaksprodukter bibehölls i vårt land ännu under 2004 bättre än vad som förutspåtts. Priserna på tobaksprodukter sjönk med 1,3 % år 2004, vilket för sin del gjorde att resenärernas införsel av produkterna minskade.

År 2005 beräknas intäkterna av skatt på alkoholdrycker sjunka med 10 % jämfört med året innan, fastän konsumtionen av skattebelagd alkohol beräknas öka något jämfört med föregående år. Sänkningen av skatten på alkoholdrycker trädde i kraft den 1 mars 2004, varför den påverkar taxeringsutfallet till fullt belopp först år 2005. Den skattepliktiga alkoholkonsumtionen beräknas 2006 öka med 2 %, och av skatten på alkoholdrycker beräknas inflyta 991 miljoner euro, vilket är 2 % mera än vad som är budgeterat för år 2005.

I tobaksacciser beräknas inflyta sammanlagt 608 miljoner euro år 2006, dvs. 7 % mer än vad som har budgeterats för år 2005.

  2004 2005 2006 2005—2006
  bokslut budgeterat budgetförslag förändr., %
Acciser, mn euro 4 612 4 597 4 636 0,8
— Skatt på alkoholdrycker 1 071 968 991 2,4
— Tobaksaccis 600 570 608 6,7
— Energiskatt 2 901 3 010 2 979 -1,0

Övriga skatter och inkomster av skattenatur

Övriga skatter och inkomster av skattenatur beräknas inflyta till ett belopp av 2 594 miljoner euro, dvs. 10 % mera än vad som har budgeterats för år 2005. I bilskatt beräknas inflyta 1 300 miljoner euro och intäkten beräknas öka med drygt 8 % mer än vad som har budgeterats för föregående år. Såväl bilaffärernas ökande lager av bytesbilar som revideringen av förordningen om gruppundantag i oktober 2005 ger upphov till osäkerhet då det gäller intäkterna.

  2004 2005 2006 2005—2006
  bokslut budgeterat budgetförslag förändr., %
Övriga skatter och inkomster av skattenatur, mn euro 2 495 2 363 2 594 9,8
— Bilskatt 1 235 1 200 1 300 8,3

4.3. Övriga inkomstposter

Statens inkomster av blandad natur beräknas uppgå till 4 482 miljoner euro, dvs. 5 % mindre än vad som har budgeterats för år 2005 och 2 % mindre än vad som budgeterades i den ordinarie budgeten för 2005. Som nettoinkomster från aktieförsäljning har som stabiliserat belopp antecknats 420 miljoner euro. Inkomsterna från Europeiska unionen beräknas uppgå till 1 165 miljoner euro, dvs. 7 % mindre än vad som budgeterats för i år.

  2004 2005 2006 2005—2006
  bokslut budgeterat budgetförslag förändr., %
Inkomster av blandad natur, mn euro 5 966 4 729 4 482 -5,2
— överföring från statens pensionsfond 952 1 189 1 229 3,4
— inkomster från EU 1 138 1 247 1 165 -6,6
— nettoinkomster från försäljning av aktier 2 134 475 420 -11,6
— statens andel av tippningens och penninglotteriets vinstmedel 377 382 391 2,5
— avkastning av Penningautomatföreningens verksamhet 406 423 400 -5,4
— övriga 959 1 013 876 -13,5

Ränteinkomster och intäktsföring av vinst beräknas uppgå till ett belopp av 1 025 miljoner euro, vilket är 4 % mindre än vad som har budgeterats för år 2005. Ränteinkomsterna beräknas uppgå till 155 miljoner euro och intäktsföring av vinst till 650 miljoner euro. Statens ränteinkomster består av räntor på långfristiga lån som staten har beviljat samt på investeringar av kassareserver som överskrider det som behövs dagligen för löpande utgifter. Kassareserven uppskattas till 2,5 miljarder euro och genomsnittsavkastningen till 2,5 %. Den minskade lånestocken och åtgärderna för att minska beloppet av statens kassareserver inverkar sänkande på ränteinkomsternas belopp. Intäktsföringen av de statliga affärsverkens vinst beräknas bli 120 miljoner euro.

  2004 2005 2006 2005—2006
  bokslut budgeterat budgetförslag förändr., %
Ränteinkomster och intäktsföring av vinst, mn euro 1 197 1 064 1 025 -3,7
— ränteinkomster 197 164 155 -5,6
— dividendinkomster 821 735 650 -11,6
— intäktsföring av de statliga affärsverkens vinst 90 108 120 10,7
— andel i Finlands Banks vinst 88 56 100 78,6