Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2004

ALLMÄN MOTIVERINGPDF-versio

Till riksdagen avlåts regeringens proposition om en andra tilläggsbudget för 2004. Den egentliga tilläggsbudgetpropositionen för 2004, som innehåller huvudparten av de tillägg till och avdrag från inkomsterna och utgifterna som nu är under beredning, skall överlämnas till riksdagen den 29 oktober 2004.

Bannätet

Det föreslås att basbanhållningen anvisas ett tilläggsanslag om 25 miljoner euro för att arbetet med att förnya vissa föråldrade överbyggnader skall kunna påbörjas redan i månadsskiftet september-oktober efter att tilläggsbudgeten har godkänts. Till följd av det föreslagna tillägget föreslås att ett tilläggsanslag om 5,5 miljoner euro anvisas för mervärdesskatteutgifter inom kommunikationsministeriets förvaltningsområde.

Företagspolitiken

Det föreslås att Finnvera Abp:s fullmakt att bevilja krediter höjs med sammanlagt 40 miljoner euro. Av höjningen föranleds 20 miljoner euro av att efterfrågan på investerings- och driftskapitallån som omfattas av det regionala räntestödet har varit klart större än beräknat, och 20 miljoner euro föranleds av att efterfrågan på företagarlån, miljölån och smålån som omfattas av specialräntestödet har varit större än man kunnat förutse. Till följd av höjningen av bevillningsfullmakten beräknas det att staten under åren 2005—2009 åsamkas utgifter om sammanlagt ca 4,1 miljoner euro, inklusive kreditförlustersättningar. Förslaget medför inga behov av ett höjt anslag för 2004.

Inkomstposterna

I tilläggsbudgetpropositionen föreslås att den ordinarie inkomstposten höjs med ett nettobelopp på sammanlagt 407 miljoner euro. Kalkylen över skatter och inkomster av skattenatur minskas med ett nettobelopp på 2 miljoner euro jämfört med det som budgeterats tidigare. Kalkylen över intäkterna från tobaksaccisen höjs med 118 miljoner euro eftersom skattebasen för tobaksprodukter bevarats högre än vad som kunnat förutses tidigare och på basis av det belopp som influtit. Intäktsprognosen för källskatter på ränteinkomster sänks med 55 miljoner euro och intäktsprognosen för bilskatten med 65 miljoner euro. Till följd av försäljningen av aktier höjs kalkylen över nettoinkomsterna av aktieförsäljning med 469 miljoner euro. På grund av den låga räntenivån och på grund av att beloppet av kassareserver i medeltal varit mindre än beräknat, beräknas ränteinkomsterna från depositioner stanna 60 miljoner euro under det som budgeterats tidigare.

Ramarna för valperioden och odelad reservering

Valperiodens ramar för 2004 uppgår till 28 089 miljoner euro. Det föreslås att den totala summan av utgifter som ingår i ramarna, inklusive den tilläggsbudget som nu föreslås, skall utgöra 27 896 miljoner euro. Sammanlagt 193 miljoner euro återstår som odelad reservering för 2004.

Balans och statsskulden

Inkomsterna i den andra tilläggsbudgeten beräknas uppgå till 407,0 miljoner euro och som tillläggsanslag föreslås 31,5 miljoner euro. Det föreslås att det överskott på 375,5 miljoner euro som uppkommer används för minskning av nettoupplåningen till nominellt värde.

De av riksdagen godkända anslagen för 2004 och de nu föreslagna ändringarna av anslagen enligt huvudtitel, euro
  Huvudtitel Godkänd
budget
(budget+
I tilläggsb.)
Regeringens proposition Sammanlagt
         
21. Riksdagen 100 740 000 - 100 740 000
22. Republikens president 8 170 000 - 8 170 000
23. Statsrådet 48 220 000 - 48 220 000
24. Utrikesministeriets förvaltningsområde 763 652 000 - 763 652 000
25. Justitieministeriets förvaltningsområde 670 566 000 - 670 566 000
26. Inrikesministeriets förvaltningsområde 1 443 211 000 - 1 443 211 000
27. Försvarsministeriets förvaltningsområde 2 108 002 000 - 2 108 002 000
28. Finansministeriets förvaltningsområde 5 358 026 000 960 000 5 358 986 000
29. Undervisningsministeriets förvaltningsområde 6 058 462 000 - 6 058 462 000
30. Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde 2 702 439 000 - 2 702 439 000
31. Kommunikationsministeriets förvaltningsområde 1 810 732 000 30 500 000 1 841 232 000
32. Handels- och industriministeriets förvaltningsområde 964 702 000 - 964 702 000
33. Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde 9 367 316 000 - 9 367 316 000
34. Arbetsministeriets förvaltningsområde 2 305 775 000 - 2 305 775 000
35. Miljöministeriets förvaltningsområde 676 841 000 - 676 841 000
36. Räntor på statsskulden 2 572 000 000 - 2 572 000 000
Sammanlagt 36 958 854 000 31 460 000 36 990 314 000

De av riksdagen godkända inkomstposterna för 2004 och de nu föreslagna ändringarna av inkomstposterna enligt avdelning, euro
  Avdelning Godkänd
budget
(budget+
I tilläggsb.)
Regeringens proposition Sammanlagt
       
11. Skatter och inkomster av skattenatur 30 848 017 000 -2 000 000 30 846 017 000
12. Inkomster av blandad natur 4 301 344 000 469 000 000 4 770 344 000
13. Ränteinkomster och intäktsföring av vinst 1 224 853 000 -60 000 000 1 164 853 000
15. Lån (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) 145 100 000 - 145 100 000
Sammanlagt (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) 36 519 314 000 407 000 000 36 926 314 000
       
15.03.01 Nettoupplåning och skuldhantering 439 540 000 -375 540 000 64 000 000
Sammanlagt 36 958 854 000 31 460 000 36 990 314 000

De budgeterade beloppen av statens inkomstposter och anslag samt den kompletterande tilläggsbudgetpropositionen, euro
  Inkomstposter (utan nettoupplåning och skuldhantering) Anslag Nettoupplåning och skuldhantering
       
Ordinarie budget 35 791 064 000 37 064 553 000 1 273 489 000
I tilläggsbudget 728 250 000 -105 699 000 -833 949 000
II tilläggsbudgetproposition 407 000 000 31 460 000 -375 540 000
Sammanlagt 36 926 314 000 36 990 314 000 64 000 000