Statsbudgeten 2007
ALLMÄN MOTIVERING
Till riksdagen överlämnas regeringens proposition om en fjärde tilläggsbudget för 2007.
Ekonomiska utsikter
Den uppfattning om den ekonomiska utvecklingen som ligger till grund för tilläggsbudgetpropositionen baserar sig på finansministeriets konjunkturprognos från september 2007.
Den starka högkonjunkturen fortsätter inom den internationella ekonomin, eftersom den långsammare ekonomiska tillväxten i Förenta staterna har kompenserats av stark tillväxt på andra håll. Även om den senaste tidens oro på den internationella finansmarknaden har lett till större osäkerhet i fråga om tillväxtutsikterna inom världsekonomin, är det motiverat att bedöma att tillväxten inom världsekonomin i år kommer att nå upp till 5 %. Tillväxten inom euroområdet bedöms bli 2½ % till följd av den starka tillförsikten bland företag och konsumenter.
I Finland fortsatte tillväxten i den totala produktionen att vara snabb under den första hälften av 2007, och tillväxten för hela året uppskattas bli 4½ %, dvs. betydligt större än vad som förutspåddes i samband med beredningen av 2007 års budget och vårens tilläggsbudget. Högkonjunkturen stärks inte bara av att den internationella ekonomin redan är inne på fjärde året av snabb tillväxt, utan också av räntenivån som fortfarande är låg med tanke på det ekonomiska läget och av skattelättnaderna. Både nettoexporten och den inhemska efterfrågan stöder tillväxten. Ökningen i löntagarnas realinkomster blir långsammare under år 2007, men tillsammans med den förbättrade sysselsättningen leder statens inkomstskattelättnader till ökad köpkraft för hushållen. Antalet sysselsatta kommer i år att öka med närmare 50 000 främst inom service- och byggbranschen, men också en aning inom industrin. Sysselsättningsgraden förutspås stiga till 70 %. Arbetslöshetsgraden sjunker till 6,7 %. Stegringen i konsumentpriserna har i år blivit nästan en procentenhet snabbare och närmar sig 2½ %, bl.a. på grund av att boendekostnaderna har ökat.
Inkomstposterna
I tilläggsbudgetpropositionen föreslås att kalkylen över de ordinarie inkomsterna höjs med ett nettobelopp på 1 405 miljoner euro. Detta beror till stor del på försäljningen av aktier och på att förväntningarna i fråga om den totala ekonomin uppdaterades i september.
Det föreslås att kalkylen över skatter och inkomster av skattenatur höjs med ett nettobelopp på 812 miljoner euro jämfört med det som budgeterats tidigare. Eftersom den ekonomiska tillväxten är starkare än vad som bedömdes i våras, ökar skatteunderlaget snabbare än vad tidigare bedömningar ger vid handen.
Intäktskalkylen för inkomstskatten höjs med 710 miljoner euro på basis av det belopp som influtit och de förhandsuppgifter som man fick då beskattningen för 2006 färdigställdes. Med stöd av de löneökningar som man beslutade om i somras och den förbättrade sysselsättningen har tillväxtkalkylen för löneinkomsterna för 2007 höjts till 5,7 % från vårens uppskattning på 3,7 %. Tillväxtkalkylen för kapitalinkomsterna har likaså höjts från 8 % till 16½ % bl.a. till följd av den gynnsamma utvecklingen inom virkeshandeln. Företagens goda resultatutveckling fortsätter i år, och tillväxtkalkylen i fråga om skatteunderlaget för samfundsskatten har höjts från 5½ % till 7 %.
På basis av det belopp som influtit höjs inkomstposten i fråga om överlåtelseskatten med 140 miljoner euro och i fråga om källskatten på ränteinkomster med 70 miljoner euro. Avkastningskalkylen i fråga om arvs- och gåvoskatten sänks med 100 miljoner euro. Försäljningen av nya personbilar kommer antagligen att stanna på en lägre nivå än i fjol. Därför har inkomstposten sänkts med 60 miljoner euro i fråga om bilskatten.
Kalkylen över inkomsterna från försäljning av aktier höjs med 470 miljoner euro till 890 miljoner euro med stöd av försäljningen av aktier. Kalkylen över ränteinkomster höjs med 80 miljoner euro på grund av att beloppet av likvida medel är större än beräknat och på grund av att räntenivån har stigit.
Balans och statsskulden
Det föreslås att förvaltningsområdenas utgifter minskas med ett nettobelopp på 21 miljoner euro. På grund av den sjunkande arbetslösheten minskar behovet av anslag med ca 120 miljoner euro. Statens andel av sjukförsäkringsutgifterna och vissa pensionsutgifter minskar med ca 70 miljoner euro på grund av att kalkylerna över förmånsutgifter har preciserats. Dessutom minskar statens pensionsutgifter med 25 miljoner euro. Behovet av anslag minskar också på grund av att kalkylen över EU-medlemsavgiften minskar med 98 miljoner euro. Utbetalningarna från EU:s strukturfonder ökar med nettobelopp på 22,5 miljoner euro på grund av att utbetalningstidtabellerna har ändrats. Övriga anslagsökningar i propositionen uppgår till ca 270 miljoner euro. I enlighet med reglerna för användningen av inkomster från försäljning av aktier används 20 miljoner euro av 2007 års inkomster från försäljning av aktier till investeringar av engångsnatur för att öka aktiekapitalet i Aloitusrahasto Vera Oy och Finlands Industriinvestering Ab.
Den fjärde tilläggsbudgetpropositionen uppvisar ett överskott på 1 426 miljoner euro. Det föreslås att överskottet används till amorteringar på statsskulden. Statsskulden amorteras således med ca 2,6 miljarder euro sammanlagt år 2007. Statsskulden beräknas uppgå till 56 miljarder euro i slutet av 2007, vilket utgör 31½ % i förhållande till bruttonationalprodukten.
Budgetekonomins inkomstposter, anslag och balans, mn euro | |||||
---|---|---|---|---|---|
2006 Bokslut |
2007 Godkänd budget (budget+tilläggsbudgetarna) |
2007 III tillläggsbudgetproposition | 2007 Regeringens proposition |
2007 Sammanlagt |
|
Anslag sammanlagt (exkl. minskning av statsskulden) |
39 384 | 40 828 | 140 | -21 | 40 946 |
— Räntor på statsskulden (huvudtitel 36) | 2 261 | 2 398 | - | - | 2 398 |
Minskning av statsskulden (huvudtitel 37) |
1 486 | 1 345 | -140 | 1 426 | 2 631 |
— Nettoamorteringar | 1 430 | 1 297 | -140 | 1 426 | 2 583 |
— Skuldhantering | 56 | 48 | - | - | 48 |
Inkomstposter sammanlagt (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) |
40 979 | 42 173 | - | 1 405 | 43 578 |
— Skatteinkomster | 34 692 | 35 774 | - | 812 | 36 586 |
— Övriga inkomster | 6 287 | 5 799 | - | 593 | 6 392 |
— Kumulativt överskott | - | 600 | - | - | 600 |
Strukturfonderna
Det föreslås ett tillägg på sammanlagt 20 miljoner euro för de utgifter som ska betalas ur EU:s strukturfonder under programperioden 2000—2006 och ett avdrag på sammanlagt 8 miljoner euro för de utgifter som ska betalas under programperioden 2007—2013. I utgifterna för den statliga medfinansieringen för programperioden 2000—2006 föreslås i motsvarande grad ett tillägg på sammanlagt ca 17 miljoner euro och i utgifterna för den statliga medfinansieringen för programperioden 2007—2013 ett avdrag på sammanlagt 6,5 miljoner euro. De föreslagna ändringarna föranleds av preciseringar i den beräknade tidpunkten för utbetalning av bevillningsfullmakterna. Utbetalningarna för programperioden 2000—2006 koncentreras mer än beräknat till programperiodens sista verksamhetsår. På motsvarande sätt har verksamheten inom projekten för programperioden 2007—2013 kommit i gång senare än man tidigare beräknade.
Myndighetsradionätet
Eftersom behovet av prisstöd och underskottsunderstöd för myndighetsradionätet (VIRVE) har varit större än beräknat, föreslås att dessa stöd ökas med 2,5 miljoner euro.
De finansieringsunderstöd som kommunerna betalas enligt prövning
Det föreslås att de finansieringsunderstöd som betalas till kommunerna enligt prövning ska höjas med 3,5 miljoner euro.
Trafiksäkerheten och polisväsendet
Sammanlagt 5 miljoner euro reserveras för en förbättring av trafiksäkerheten på barnens skolväg och i plankorsningar. Av denna summa är 2,5 miljoner euro avsedda för basväghållningen och 2,5 miljoner euro för basbanhållningen.
För polisen reserverar man 1 miljon euro för bättre trafiksäkerhet och 1,4 miljoner euro för utgifterna för Schengendatasystemet. Av de tillägg som anvisas för polisväsendet täcks 1,5 miljoner euro genom interna överföringar.
Militär krishantering
Finland är berett att delta i EU:s planerade militära krishanteringsoperation i Tchad och Centralafrikanska republiken. Finansieringen för 2007 av operationen, ca 5 miljoner euro sammanlagt, sköts genom interna överföringar utan någon ny tilläggsfinansiering.
Militärt försvar
Det föreslås att tidtabellen ändras och utbetalningstiderna förlängs för utgifterna i fråga om följande beställningsfullmakter för anskaffning av försvarsmateriel: Kompletterande av beredskapsförbandens utrustning (VYV 2), Utvecklande av marinen och spaningen (PVKEH 2005), Materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2006) och Materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2007). Dessutom föreslås det att maximibeloppet för beställningsfullmakten PVKEH 2007 höjs med 18,2 miljoner euro. För övrig anskaffning av försvarsmateriel föreslår man ett tillägg på 12 miljoner euro. Det är meningen att det föreslagna tillägget för en höjning av beställningsfullmakten och för övrig anskaffning av försvarsmateriel ska beaktas som avdrag i anslagen för beställningsfullmakter och övrig anskaffning av försvarsmateriel åren 2008—2011. Behovet av anslag ökar inte på grund av ändringarna i beställningsfullmakterna. På grund av prisstegringen på bränsle föreslår man ett tillägg på 5 miljoner euro för försvarsmaktens omkostnader.
I enlighet med statsrådets principbeslut föreslås det ett tilläggsanslag på 10 miljoner euro för anskaffning av Hawk Mk 66-plan. Beställningsfullmakten för 2007—2008, till ett sammanlagt belopp av 41 miljoner euro, har också beaktats i budgetpropositionen för 2008.
Åland
Det föreslås ett tillägg på 6,6 miljoner euro till avräkningsbeloppet till landskapet Åland. Tilllägget orsakas huvudsakligen av att statens inkomster har ökat. För återbäring av intäkterna från lotteriskatten till landskapet Åland föreslås ett tillägg på 1,9 miljoner euro. Detta beror på att Ålands Penningautomatförening har betalat mer lotteriskatt än beräknat år 2006.
Avgifter till EU
Det föreslås att Finlands finansiella bidrag till Europeiska unionen minskas med 98 miljoner euro. Minskningen baserar sig på att man i Europeiska unionens tilläggsbudgetar har beaktat intäktsföringen av överskottet för år 2006, justeringarna av beloppet av den lättnad i betalningsvillkoren som beviljats Förenade konungariket under tidigare år och justeringarna av den inkomstbas för år 2007 som mervärdesskatten och bruttonationalinkomsten tas ut på samt av de traditionella egna medlen.
Lönepolitiken
Den 13 oktober 2007 nåddes resultat i förhandlingarna om ett tjänste- och arbetskollektivavtal för perioden 2007—2010 för de anställda inom statsförvaltningen. Det är meningen att underteckna avtalet den 31 oktober 2007. Man föreslår anslagsökningar på sammanlagt 38 miljoner euro för de tilläggsutgifter som avtalet medför år 2007.
Det föreslås ett anslag på 13 miljoner euro för åtgärder som är avsedda att öka statsförvaltningens konkurrenskraft i fråga om löner och förbättra lönejämställdheten.
Kultursäsongen i Frankrike
Ett anslag på 1 miljon euro föreslås för Finlands kultursäsong i Frankrike.
En uthållig virkesproduktion tryggas
Ett tilläggsanslag och en fullmakt på 2 miljoner euro föreslås för stöd huvudsakligen till åtgärder för vård av ungskog, drivning och flisning av energivirke och till skogsföryngring.
Infrastrukturprojekt
För Havsforskningsinstitutets anskaffningar av mätinstrument föreslår man ett anslag på 350 000 euro. Det föreslås att medfinansieringen från Helsingfors stad för trafikprojekten i Nordsjö minskas med ett belopp på 2,3 miljoner euro, vilket motsvarar TEN-stödet från EU. Ett anslag på 3,1 miljoner euro föreslås för ersättningar för inlösen av jordområden för direktbanan mellan Kervo och Lahtis. På grund av att vissa pågående trafikprojekt fördröjs eller påskyndas ses behoven av anslag för dem över.
Företagspolitiken
Det föreslås att bevillningsfullmakten för lån som omfattas av Finnvera Abp:s regionala räntestöd höjs med 20 miljoner euro i syfte att stödja bl.a. nya företags investeringar och utveckling i regioner som genomgår strukturomvandlingar. Enligt förslaget ska Finnvera Abp dessutom beviljas 5 miljoner euro för ökning av dotterbolaget Aloitusrahasto Vera Oy:s aktiekapital. För detta ändamål kommer också Finnveras likvida medel att användas. Fonden Aloitusrahasto Vera svarar på den efterfrågan på kapital som uppkommer i skarven mellan finansieringen av produktutveckling och utbudet av privat kapital. Man föreslår vidare att Finlands Industriinvestering Ab beviljas 15 miljoner euro för ökning av sitt aktiekapital. Samtidigt förbättras Industriinvesterings verksamhetsbetingelser genom att finansieringsreglerna för bolaget luckras upp. Det är meningen att använda ökningen till att inrätta en fond för fonderna tillsammans med arbetspensionsbolagen. Syftet med denna fond är att trygga utbudet på riskplaceringskapital för kapitalplaceringsfonder som är inriktade på att finansiera företag som är inne i en fas av tidig tillväxt eller som håller på att internationaliseras.
Folkpensionsanstaltens elektroniska arkiv för klientuppgifter
Folkpensionsanstalten föreslås få 21 miljoner euro i ersättning för upprättandet av ett elektroniskt arkiv för klientuppgifter inom social- och hälsovården och ett elektroniskt receptcenter samt för anknytande nationell service.
Beredskap mot en influensapandemi
Det föreslås ett anslag på 37 miljoner euro för anskaffning av vaccin för hela befolkningen med tanke på en eventuell influensapandemi. Avsikten är att Finland inom ett år ska få ett vaccin som genast kan tas i bruk.
Kommittén för totalreformen av den sociala tryggheten
För att utgifterna år 2007 för den kommitté som statsrådet tillsatt för åren 2007—2009 för en reform av den sociala tryggheten ska kunna täckas föreslår man en anslagsökning på 100 000 euro för social- och hälsovårdsministeriets omkostnader.
Miljö
Det föreslås en engångshöjning på 1,2 miljoner euro av den beredskapsavgift som i syfte att upprätthålla oljebekämpningsberedskapen betalas till Rederiverket för farledsservice- och oljebekämpningsfartyg. I beställningsfullmakten och anslagen för anskaffning av ett fartyg för bekämpning av olje- och kemikalieskador föreslås en ökning med 13 miljoner eftersom kostnadsförslaget för fartyget har ökat.
För Forststyrelsen föreslås ett anslag på sammanlagt 0,6 miljoner euro för utvecklandet av verksamheten i landhöjningsområdet i Kvarkens skärgård, som är Finlands första objekt på UNESCO:s lista över världsnaturarv.
Ett tilläggsanslag på 0,5 miljoner euro föreslås för framtagande av bakgrundsmaterial i syfte att göra byggnaderna energieffektivare.
De av riksdagen godkända anslagen för 2007 och de föreslagna ändringarna av anslagen enligt huvudtitel, euro | |||||
---|---|---|---|---|---|
Huvudtitel | Godkänd budget (budget+tilläggsbudgetarna) |
III tilläggsbudgetproposition | Regeringens proposition | Sammanlagt | |
21. | Riksdagen | 112 649 000 | - | 430 000 | 113 079 000 |
22. | Republikens president | 9 943 000 | - | 33 000 | 9 976 000 |
23. | Statsrådet | 56 958 000 | 139 500 000 | 467 000 | 196 925 000 |
24. | Utrikesministeriets förvaltningsområde | 996 970 000 | - | 1 470 000 | 998 440 000 |
25. | Justitieministeriets förvaltningsområde | 710 709 000 | - | 4 040 000 | 714 749 000 |
26. | Inrikesministeriets förvaltningsområde | 1 607 213 000 | - | 18 065 000 | 1 625 278 000 |
27. | Försvarsministeriets förvaltningsområde | 2 236 381 000 | - | 42 007 000 | 2 278 388 000 |
28. | Finansministeriets förvaltningsområde | 6 140 423 000 | - | -82 425 000 | 6 057 998 000 |
29. | Undervisningsministeriets förvaltningsområde | 6 567 593 000 | - | 23 664 000 | 6 591 257 000 |
30. | Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde |
2 703 511 000 | - | 6 458 000 | 2 709 969 000 |
31. | Kommunikationsministeriets förvaltningsområde |
1 873 993 000 | - | 34 654 000 | 1 908 647 000 |
32. | Handels- och industriministeriets förvaltningsområde |
1 019 886 000 | - | 30 431 000 | 1 050 317 000 |
33. | Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde | 11 688 273 000 | - | -88 772 000 | 11 599 501 000 |
34. | Arbetsministeriets förvaltningsområde | 1 956 710 000 | - | -27 717 000 | 1 928 993 000 |
35. | Miljöministeriets förvaltningsområde | 749 053 000 | - | 16 146 000 | 765 199 000 |
36. | Räntor på statsskulden | 2 397 700 000 | - | - | 2 397 700 000 |
Sammanlagt (exkl. minskning av statsskulden) | 40 827 965 000 | 139 500 000 | -21 049 000 | 40 946 416 000 | |
37. | Minskning av statsskulden | 1 344 716 000 | -139 500 000 | 1 426 087 000 | 2 631 303 000 |
Sammanlagt | 42 172 681 000 | - | 1 405 038 000 | 43 577 719 000 |
De av riksdagen godkända inkomstposterna för 2007 och de föreslagna ändringarna i inkomstposterna enligt avdelning, euro | ||||
---|---|---|---|---|
Avdelning | Godkänd budget (budget+tilläggsbudgetarna) |
Regeringens proposition | Sammanlagt | |
11. | Skatter och inkomster av skattenatur | 35 773 576 000 | 812 000 000 | 36 585 576 000 |
12. | Inkomster av blandad natur | 3 401 640 000 | 513 038 000 | 3 914 678 000 |
13. | Ränteinkomster och intäktsföring av vinst | 2 162 785 000 | 80 000 000 | 2 242 785 000 |
15. | Lån (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) | 834 680 000 | - | 834 680 000 |
Sammanlagt | 42 172 681 000 | 1 405 038 000 | 43 577 719 000 |