Statsbudgeten 2017
01. Kommunikationsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 11 049 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av medlemsavgifter till internationella organisationer. För deras del budgeteras anslaget enligt kontantprincipen.
Förklaring:Kommunikationsverket svarar för de uppgifter inom kommunikationsbranschen som gäller myndighetsreglering, tillsyn, styrning, förvaltning och tjänster. Kommunikationsverket har bl.a. till uppgift att
- — sköta tillsynen över tele-, radio-, televisions- och postverksamheten och bevilja koncessioner för televisions- och radioverksamheten
- — främja den elektroniska kommunikationens funktionsduglighet, störningsfrihet och trygghet samt marknadens funktionsduglighet
- — främja dataskydd och integritetsskydd vid elektronisk kommunikation
- — sköta administreringen av radiofrekvenser och televerksamhet samt administreringen av numrering av och prefix för kommunikationsnät och kommunikationstjänster
- — utreda störningar inom radiokommunikation samt kränkningar och hot om kränkningar av informationssäkerheten för nättjänster och kommunikationstjänster
- — samla in uppgifter och informera om tillgången till nättjänster och kommunikationstjänster, om deras kvalitet, priser och funktionsduglighet samt om informationssäkerhetsbrott och hot om detta
- — styra det tekniska genomförandet inom dess bransch genom att ge anvisningar och rekommendationer, utfärda föreskrifter och samordna standardiseringen inom telebranschen.
Kommunikationsverkets roll när det gäller att uppnå förvaltningsområdets samhälleliga effektmål och förverkliga prioriteringarna är att främja utvecklingen och användningen av elektroniska tjänster samt marknadens transparens, öka förtroendet för digitala tjänster och verksametssätt och garantera kommunikationsnätens driftsäkerhet samt tillgången på en fungerande basservice.
För Kommunikationsverket ställer kommunikationsministeriet preliminärt upp följande verksamhetsmål för 2017, som stöder de mål för samhälleliga verkningar som ställs upp i motiveringen till huvudtiteln samt de övriga mål som ställts upp för förvaltningsområdet.
Resultatmål | 2015 utfall |
2016 mål |
2017 mål |
---|---|---|---|
PRODUKTION OCH KVALITETSLEDNING | |||
Tjänster och marknad för trafik och kommunikation | |||
Kommunikationsverket främjar utvecklingen och användningen av e-tjänster. | |||
Modellen för förmedling av domännamn tas i bruk inom utsatt tid. Datum för ibruktagandet av modellen, ökningen av antalet domännamn i % per år | - | 5.9.2016 | 4 |
Användbarheten hos namntjänsten för fi-roten Tid under vilken namntjänsterna för fi-roten får användas, % | 100 | 100 | 100 |
Det nationella förtroendenätet för elektronisk autentisering startar enligt utsatt tid. Datum för starten av nätet 1.5.2017 | - | Under beredning | 1.5.2017 |
Kommunikationsverket främjar transparensen på marknaden | |||
Användningen av MONITORi-tjänsten. Antal besökare i tjänsten/mån. | - | 4 000 | 6 000 |
Funktionsdugligheten hos och nyttan med MONITORi-tjänsten Kundförfrågan till serviceanvändare (skalan 1—5) | - | 3,5 | 3,6 |
Livskraftiga medier | |||
Den administrativa bördan vid bedrivandet av televisions- och radioverksamhet lindras. | |||
Televisions- och radioaktörerna är nöjda med koncessionsförfarandet, förfrågan till kunder och intressentgrupper (skalan 1—5) | - | 3,5 | 3,6 |
Återställande av förtroendet för internet | |||
Förtroendet för internet växer. | |||
Medborgares, företags och offentliga sammanslutningars medvetenhet om dataskyddet samt förtroende för kommunikationstjänster ligger på en god nivå och de är nöjda med Kommunikationsverkets förbättring av kommunikationens konfidentialitet och dataskydd. Enkät för kunder och intressentgrupper (skalan 1–5) | - | 3,5 | 3,6 |
Trafik- och kommunikationsnäten | |||
Kommunikationsnätens driftsäkerhet förbättras | |||
Kommunikationsnätens och kommunikationstjänsternas driftsäkerhet och användbarhet är på en god nivå. Antalet långvariga och allvarliga fel högst, st./år | 4 | 5 | 5 |
Radiostörningar i nödkommunikationen utreds på ett effektivt sätt. Utredningen av störningen högst, timmar under tjänstetid | 16 | 16 | 16 |
Det skapas förutsättningar för nya innovativa kommunikationsförbindelser. | |||
Frekvensområdet 700 MHz befrias för att användas för trådlöst bredband. Tidtabellen för överföringen och ibruktagandet: Frekvensplaneringen möjliggör beviljande av samtliga radiotillstånd för huvudsändare och slavsändare före 31.12.2016. | - | Genomförs | - |
Kommunikationsmarknadens funktionsduglighet utvecklas | |||
Antalet ytterst snabba bredbandsförbindelser ökar. Andelen bredbandsförbindelser på 100 Mbit/s av hushållens bredbandsförbindelser, % | - | 25 | 30 |
Hushållens tillgång till optiska fiberanslutningar förbättras, ökning av tillgången i %-enheter jämfört med föregående år | - | 5 | 5 |
Antalet tillträden till fiberbaserade accessnät som hyrts ut till konkurrenter ökar. Ökningen av antalet tillträden till accessnät som hyrs ut, % /år | 16,5 | 5 | 5 |
Tillgången till bastjänster inom kommunikation säkerställs | |||
Medborgarnas tillfredställelse med kommunikationstjänsterna ökar. Kundernas tillfredställelse med tillgången till telefon- och bredbandstjänster, resultat av kundförfrågan (skalan 1—5) | - | 3,5 | 3,6 |
Tv-bildens sebarhet säkerställs. Avhjälpande av regionala sebarhetsproblem, resultat av kundförfrågan (skalan 1—5) | - | 3,5 | 3,6 |
FUNKTIONELL EFFEKTIVITET | |||
Utvecklingen av arbetets produktivitet, % | -16,79 | 1 | 1 |
Förändring i den totala produktiviteten, % | -15,16 | 1 | 1 |
Kostnadsmotsvarighet för offentligrättsliga prestationer, % | 96 | 94 | 98 |
Kostnadsmotsvarighet för prestationer av skattenatur, % | 99 | 98 | 98 |
Inkomsterna grundar sig på kommunikationsministeriets förordning om frekvensavgifter och övriga avgifter som tas ut för Kommunikationsverkets prestationer gällande radioförvaltningen (1222/2010) och kommunikationsministeriets förordning om vissa av Kommunikationsverkets avgifter (1475/2015), vilka har utfärdats med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten, samt på lagen om statens televisions- och radiofond (745/1998).
Kommunikationsverket tar ut en informationssamhällsavgift samt en tillsynsavgift för televisions- och radioverksamhet på de grunder som anges i informationssamhällsbalken (917/2014), en tillsynsavgift för postverksamhet på de grunder som anges i postlagen (415/2011) samt en avgift hos leverantörer av tjänster för elektronisk identifiering på de grunder som anges i lagen om stark autentisering och elektroniska signaturer (617/2009).
Informationssamhällsavgiften 4 000 000 euro, tillsynsavgiften för postverksamheten 1 533 000 euro, tillsynsavgiften för televisions- och radioverksamheten 950 000 euro och certifikatavgiften 200 000 euro intäktsförs under moment 11.19.04. Utgifterna för dessa funktioner har beaktats vid dimensioneringen av anslaget.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2015 utfall |
2016 ordinarie budget |
2017 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 32 151 | 33 040 | 31 247 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 24 130 | 21 516 | 20 198 |
Nettoutgifter | 8 021 | 11 524 | 11 049 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 286 | ||
— överförts till följande år | 5 159 |
Beräkning av kostnadstäckningen för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2015 utfall |
2016 ordinarie budget |
2017 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
Frekvensavgifter och andra prestationer gällande radioförvaltningen | 10 299 | 10 788 | 10 526 |
Domännamnsavgifter | 3 984 | 3 700 | 3 700 |
Avgifter för numrering | 2 744 | 2 700 | 2 500 |
Övrig avgiftsbelagd verksamhet | 4 027 | 3 778 | 3 432 |
Intäkter sammanlagt | 21 054 | 20 966 | 20 158 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
Frekvensavgifter och andra prestationer gällande radioförvaltningen | 11 325 | 11 614 | 11 658 |
Domännamnsavgifter | 3 772 | 3 992 | 3 829 |
Avgifter för numrering | 2 825 | 2 971 | 2 678 |
Övrig avgiftsbelagd verksamhet | 3 991 | 3 825 | 3 419 |
Kostnader sammanlagt | 21 913 | 22 402 | 21 584 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | |||
Frekvensavgifter och andra prestationer gällande radioförvaltningen | -1 026 | -826 | -1 132 |
Domännamnsavgifter | 212 | -292 | 129 |
Avgifter för numrering | -81 | -271 | -178 |
Övrig avgiftsbelagd verksamhet | 36 | -47 | 13 |
Kostnadsmotsvarighet sammanlagt | -859 | -1 436 | -1 426 |
Kostnadsmotsvarighet, % | |||
Frekvensavgifter och andra prestationer gällande radioförvaltningen | 91 | 93 | 90 |
Domännamnsavgifter | 106 | 93 | 97 |
Avgifter för numrering | 97 | 91 | 93 |
Övrig avgiftsbelagd verksamhet | 101 | 99 | 100 |
Kostnadsmotsvarighet, % sammanlagt | 96 | 94 | 93 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för verksamhet av skattenatur (1 000 euro)
2015 utfall |
2016 ordinarie budget |
2017 budgetprop. |
|
Intäkter | |||
---|---|---|---|
Vissa avgifter på kommunikationsområdet | 6 657 | 6 779 | 6 683 |
Intäkter sammanlagt | 6 657 | 6 779 | 6 683 |
Kostnader | |||
Vissa avgifter på kommunikationsområdet | 6 701 | 6 930 | 7 024 |
Kostnader sammanlagt | 6 701 | 6 930 | 7 024 |
Överskott (+)/Underskott (-) | |||
Vissa avgifter på kommunikationsområdet | -44 | -151 | -341 |
Överskott (+)/Underskott (-) sammanlagt | -44 | -151 | -341 |
Kostnadsmotsvarighet, % | |||
Vissa avgifter på kommunikationsområdet | 99 | 98 | 95 |
Kostnadsmotsvarighet, % sammanlagt | 99 | 98 | 95 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Allokering av resurser fören tjänst som upptäcker och varnar för informationskränkningar | 140 |
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur | -140 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -4 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -74 |
Genomförandet av principen om självkostnadshyra i Senatfastigheters hyror | 1 |
Löneglidningsbesparing | -26 |
Lönejusteringar | 28 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -100 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -57 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -11 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | -105 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -52 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | -66 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -9 |
Sammanlagt | -475 |
2017 budget | 11 049 000 |
2016 II tilläggsb. | -65 000 |
2016 budget | 11 524 000 |
2015 bokslut | 11 894 000 |