Talousarvioesitys 2014
70. Kiinteistö- ja paikkatietoinfrastruktuuri
Selvitysosa:Tässä luvussa on budjetoitu Maanmittauslaitoksen ja Geodeettisen laitoksen toiminnasta aiheutuvat menot sekä kiinteistötoimitusten tukemisesta aiheutuvat menot.
Ajantasaisten kiinteistö- ja maastotietojen ja niihin liittyvien sähköisten tietopalveluiden merkitys yhteiskunnan toiminnoissa kasvaa prosessien sähköistyessä, minkä seurauksena kansallisen kiinteistötietojärjestelmän ja maastotietojärjestelmän luotettavuudelle ja toimivuudelle kohdistuu yhä lisääntyviä vaatimuksia.
Kiinteistöjen kirjaamisasioiden käsittelyssä on siirrytty uuden kirjaamisjärjestelmän myötä sähköiseen asioiden hoitoon. Saapuneet hakemukset muunnetaan sähköiseen muotoon heti niiden saavuttua. Myös kirjaamisasioiden arkistoinnissa on siirrytty kokonaan sähköiseen prosessiin. Vuonna 2013 otettiin käyttöön myös sähköinen kiinteistökaupan verkkopalvelu. Näiden järjestelmien ominaisuuksia kehitetään jatkuvasti, jotta niiden avulla saavutetaan mahdollisimman suuri hyöty. Myös kirjaamisasioiden käsittelyä kehitetään toiminnan tehostamiseksi uusien järjestelmien avulla.
Maastotietojärjestelmän kehittämistä jatketaan siten, että maastotietojen käytettävyys ja käyttö yhteiskunnan eri toiminnoissa lisääntyy, tietoaineistojen harmonisointi etenee ja tietoyhteistyö eri toimijoiden kanssa syvenee. Maastotietojen avautuminen maksuttomiksi vuonna 2012 ja avoimen datapolitiikan yleistyminen muualla hallinnossa lisäävät tietojen käyttömahdollisuuksia ja vaatimuksia Maanmittauslaitoksen tiedoille ja tietopalveluille.
Paikkatietojen käytön tehostamiseen tähtäävän INSPIRE-direktiivin kansallinen toimeenpano jatkuu. Direktiivin toimeenpanoon liittyen Maanmittauslaitos huolehtii paikkatietoinfrastruktuurin kehittämisen tukipalveluiden järjestämisestä ja kehittää omien tietovarantojen hallintaa sekä niistä annettavia tietopalveluja direktiivin vaatimusten mukaisesti. Tarve kehittää yhteistyötä ilmakuvaus- ja lasersatelliittiaineistojen hankinnassa lisääntyy. Varaudutaan luonnontuhojen yhteydessä tehtäviin ilmakuvauksiin.
Hidas talouskasvu tulee lähitulevaisuudessa vähentämään laitoksen palveluiden kysyntää. Lisäksi toimitustuotannossa sopeudutaan maanteiden rajaamistoimitusten päättymiseen.
Maatilatalouden rakennekehityksen johdosta tilusjärjestelyjen tarve ja kysyntä pysyvät edelleen korkealla tasolla. Tilusjärjestelytoiminnassa keskitytään peltoalueiden kiinteistörakenteen kehittämiseen.
Maanmittauslaitoksen organisaatiota kevennetään vuoden 2014 alusta lukien siirtymällä yksiportaiseen valtakunnalliseen toimintamalliin. Näin voidaan tehostaa toimintaa ja turvata samanlainen palvelutaso koko maassa.
Geodeettisen laitoksen Metsähovin tutkimusaseman toimintaedellytysten parantamista jatketaan ajanmukaistamalla tutkimusaseman laitekantaa. Paikantamisen luotettavuuden parantamiseksi Suomen pysyvä GNSS-verkko FinnRef uusitaan vaiheittain vuoteen 2017 mennessä.
Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksen tietotekniikan kehittämistehtäviä, Geodeettisen laitoksen tutkimus- ja kehittämistehtävät, Maanmittauslaitoksen paikkatietojen yhteiskäytön edistämiseen liittyviä tehtäviä ja mahdollisuuksien mukaan hallinnonalan eri virastojen muita toimialariippuvia tietotekniikan kehittämistehtäviä valmistaudutaan keskittämään vuoden 2015 alusta lukien Maanmittauslaitokseen (ELMA-hanke).
01. Maanmittauslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 50 283 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös laitoksen toimintaan liittyvien jäsenmaksujen maksamiseen.
Selvitysosa:Maanmittauslaitoksen tehtävänä ovat maanmittaustoimitukset, kiinteistöjä koskevat kirjaamisasiat, kiinteistörekisterin ja lainhuuto- ja kiinnitysrekisterin pitäminen sekä kiinteistötietojärjestelmän hallinnosta ja kehittämisestä huolehtiminen, maastotietoja koskevien tietokantojen ylläpito, ilmakuvapalvelut ja paikkatietojen yhteiskäytöstä huolehtiminen. Lisäksi Maanmittauslaitos tuottaa edellä mainittuihin tehtäviin liittyviä muita palveluja.
Maanmittauslaitos tukee pääluokkaperusteluissa esitettyjen maa- ja metsätalousministeriön toimialan vaikuttavuustavoitteiden toteuttamista seuraavasti:
- — laitoksen tuottamien ja ylläpitämien aineistojen ja rekisterien kattavuutta, laatua ja ajantasaisuutta parannetaan
- — aineistot tuotetaan yhteensopiviksi ja saatetaan mahdollisimman laajaan käyttöön
- — kiinteistötietojärjestelmän kiinteistörekisteri ja siihen kuuluva kiinteistörekisterikartta sekä lainhuuto- ja kiinnitysrekisteri ovat jatkuvasti ajan tasalla
- — maastotiedoista ajantasaistetaan vuosittain tie- ja osoitetiedot sekä rakennustiedot, muut kohteet alueen muutosnopeudesta riippuen 5—10 vuoden välein
- — huolehditaan kiinteistö- ja maastotietojen valtakunnallisen tietopalvelun jatkuvasta toimivuudesta
- — jatketaan paikkatietojen yhteiskäytön ja kansallisen paikkatietoinfrastruktuurin kehittämistä INSPIRE-direktiivin soveltamisen mukaisesti.
Viitaten luvun 30.70 selvitysosassa mainittuun tehtävien uudelleenorganisointiin laitos valmistelee tehtävien keskittämistä (ELMA-hanke).
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa Maanmittauslaitokselle vuoden 2014 talousarvioesityksen valmistelussa seuraavat alustavat tulostavoitteet:
Seuraavassa taulukossa on esitettynä Maanmittauslaitoksen koko toiminnan kustannukset ja tuotot (myös muut kuin momentti 30.70.01). Henkilötyövuositiedot perustuvat TAHTI-järjestelmän toteutumaan vuonna 2012 ja henkilötyövuosikiintiöön vuosina 2013 ja 2014.
Maanmittauslaitoksen päätoimintojen kustannukset, tuotot ja henkilötyövuodet
2012 toteutuma | 2013 arvio | 2014 arvio | |||||||
Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | |
Maksullinen toiminta | |||||||||
Toimitustuotanto | 46 550 | 46 137 | 617 | 42 319 | 42 320 | 604 | 41 461 | 41 336 | 596 |
Kirjaamisprosessi | 17 919 | 14 879 | 242 | 18 918 | 18 918 | 234 | 18 892 | 18 849 | 230 |
Tietopalvelut-prosessi | 13 897 | 14 719 | 131 | 11 494 | 11 538 | 124 | 11 047 | 11 205 | 123 |
Budjettirahoitteinen toiminta | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Maastotietotuotantoprosessi | 15 347 | 333 | 201 | 15 791 | 670 | 216 | 16 175 | 660 | 205 |
Säädösperusteisten rekisterien ylläpitoprosessi | 11 256 | 6 | 196 | 12 239 | - | 205 | 12 459 | - | 206 |
Toimitustuotanto | 6 431 | 466 | 89 | 7 436 | - | 118 | 7 778 | - | 115 |
Kirjaamisprosessi | 1 492 | - | 21 | 1 840 | - | 32 | 1 739 | - | 32 |
Kehittäminen ja muu tuotanto | 13 320 | 1 133 | 284 | 17 115 | 1 193 | 344 | 16 284 | 170 | 336 |
Yhteensä1) | 126 212 | 77 673 | 1 781 | 127 152 | 74 639 | 1 877 | 125 835 | 72 220 | 1 843 |
1) Momentin 30.70.01 henkilötyövuosikiintiöt: 1 890 htv TA 2012, 1 877 htv TA 2013 ja 1 843 htv TAE 2014.
Viraston tunnusluvut
2012 toteutuma |
2013 ennakoitu |
2014 tavoite |
|
Vaikuttavuus | |||
---|---|---|---|
— Maastotietokannan ajantaisuusindeksi, % | 97 | 98 | 98 |
— Kiinteistörekisterin perusparannuksen kattavuusindeksi (versio VTS2013) (1.1.2003 = 0), % | 82,4 | 87,2 | 91,2 |
— Tietovarastojen hyödyntäminen, muutos ed. vuodesta, % | 351) | 3 | 3 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
— Taloudellisuusindeksi | 100,4 | 102,0 | 102,0 |
— Tuottavuusindeksi | 101,1 | 102,0 | 102,0 |
Taloudellisuus, yksikkökustannukset | |||
— lohkomistoimitukset, euroa/lohkokiinteistö | 917 | 850 | 900 |
— maastotietokannan ajantasaistus, euroa/km² | 141 | 151 | 155 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Suoritteiden määrä | |||
— toimitustuotanto, toimituksia, kpl | 20 040 | 20 000 | 19 550 |
— tilusjärjestelyt (uusjaot), kpl | 6 | 8 | 5 |
— kirjaamisasiat, kpl | 250 402 | 260 000 | 255 000 |
— maastotietotuotanto yhteensä, km² | 50 791 | 48 000 | 49 000 |
Laadunhallinta | |||
Organisaation palvelukyky | |||
— lohkomisten kestoaika, kk | 6,9 | 6,0 | 6,0 |
— maastotietojen täydellisyys, % | 98 | 95 | 95 |
1) Maastotietojen avaaminen v. 2012.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 128 997 | 125 503 | 122 503 |
Bruttotulot | 76 979 | 74 451 | 72 220 |
Nettomenot | 52 018 | 51 052 | 50 283 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 36 595 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 38 511 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 71 603 | 70 235 | 68 610 |
— muut tuotot | 116 | - | - |
Tuotot yhteensä | 71 719 | 70 235 | 68 610 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 48 771 | 46 977 | 46 017 |
— osuus yhteiskustannuksista | 25 481 | 24 539 | 22 751 |
Kustannukset yhteensä | 74 252 | 71 516 | 68 768 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -2 533 | -1 281 | -158 |
Kustannusvastaavuus, % | 97 | 98 | 100 |
Muut suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 3 976 | 3 270 | 2 729 |
— muut tuotot | 40 | - | 50 |
Tuotot yhteensä | 4 016 | 3 270 | 2 779 |
---|---|---|---|
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 1 994 | 1 519 | 1 262 |
— osuus yhteiskustannuksista | 2 120 | 1 590 | 1 382 |
Kustannukset yhteensä | 4 114 | 3 109 | 2 644 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -98 | 161 | 135 |
Kustannusvastaavuus, % | 98 | 105 | 105 |
Momentin henkilötyövuosissa on otettu huomioon 34 henkilötyövuoden vähennys tuottavuustoimien johdosta.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -832 |
Palkkausten tarkistukset | 218 |
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen | -155 |
Yhteensä | -769 |
2014 talousarvio | 50 283 000 |
2013 talousarvio | 51 052 000 |
2012 tilinpäätös | 53 934 000 |
02. Geodeettisen laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 574 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös Geodeettisen laitoksen omarahoitusosuutena yhteisrahoitteisissa tutkimushankkeissa sekä EU-rakennerahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Geodeettisen laitoksen tehtävänä on luoda perusedellytykset maanmittaukselle ja paikkatietojen käytölle koko maassa ja tuottaa tutkimukseen perustuvaa tietoa kiinteistö- ja paikkatietoinfrastruktuurien kehittämiseksi. Laitos tekee tutkimustyötä geodesian, geodynamiikan, geoinformatiikan, kartografian, kaukokartoituksen, fotogrammetrian, navigoinnin ja paikannusten sekä niihin liittyvien tieteiden aloilla. Lisäksi laitos edistää näiden alueiden menetelmien ja laitteiden käyttöönottoa erityisesti paikkatietojen keruussa ja käsittelyssä. Geodeettista laitosta kehitetään paikkatietoalan eurooppalaisena tutkimuslaitoksena siten, että se palvelee tehokkaasti julkista hallintoa ja elinkeinoelämää.
Geodeettinen laitos tukee pääluokkaperusteluissa esitettyjen maa- ja metsätalousministeriön toimialan vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista seuraavasti:
- — vastaa paikkatietojen metrologiasta ja toimii pituuden ja putoamiskiihtyvyyden kansallisena mittanormaalilaboratoriona
- — suorittaa valtakunnalliset geodeettiset runkomittaukset, ylläpitää tarkkaa valtakunnallista koordinaatti-, korkeus- ja painovoimajärjestelmää sekä sitoo ne vastaaviin naapurimaiden ja kansainvälisiin järjestelmiin
- — tukee paikkatietojen yhteiskäytön edistämistä ja standardisointityötä
- — tutkii uusien kaukokartoitusmenetelmien käyttökelpoisuutta ja tarkkuutta sekä
- — kehittää paikannussatelliittien hyödyntämismenetelmiä.
Viitaten pääluokkaperusteluissa todettuihin hallinnonalan toiminnallisen tuloksellisuuden alustaviin tavoitteisiin laitoksen tutkimusta suunnataan ja tutkimuksen tukipalveluja ja infrastruktuureja kehitetään Luonnonvara- ja ympäristötutkimuksen yhteenliittymässä (LYNET) sovittujen painopisteiden mukaisesti mm. kehittämällä paikkatietojen hankinta- ja yhteiskäyttömenetelmiä sekä kehittämällä yhteenliittymän yhteisiä tukipalveluja. Geodeettinen laitos osallistuu tutkimusstrategian toteuttamiseen strategisen huippuosaamisen keskittymän CLEEN Oy:n kautta.
Viitaten luvun 30.70 selvitysosassa mainittuun tehtävien uudelleenorganisointiin laitos valmistelee omalta osaltaan tehtävien siirtoa (ELMA-hanke).
Laitos ylläpitää ja kehittää Metsähovin tutkimusasemaa sekä yhdessä European Satellite Service Providerin kanssa Virolahdella sijaitsevaa EGNOS/RIMS-asemaa (Ranging and Integrity Monitoring Station). Toiminnalla mahdollistetaan muun muassa tulevan eurooppalaisen Galileo-paikannussatelliittijärjestelmän hyvä hyödynnettävyys koko Suomen alueella sekä osallistuminen globaalin ja eurooppalaisen koordinaattijärjestelmän kehittämiseen ja ylläpitämiseen. Metsähovin tutkimusaseman laitekannan ja Suomen pysyvän GNSS-verkon FinnRef uusimista jatketaan.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa Geodeettiselle laitokselle vuoden 2014 talousarvioesityksen valmistelussa seuraavat alustavat tulostavoitteet:
Seuraavassa taulukossa on esitettynä Geodeettisen laitoksen koko toiminnan kustannukset, tuotot ja henkilötyövuodet. Vuoden 2012 henkilötyövuositiedot perustuvat TAHTI-järjestelmän toteutumaan.
Geodeettisen laitoksen päätoimintojen kustannukset, tuotot ja henkilötyövuodet1)
2012 toteutuma | 2013 arvio | 2014 arvio | |||||||
Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | |
Hallinto ja tukipalvelut | 1 855 | - | 12 | 1 600 | - | 11 | 1 586 | - | 11 |
Geodesia ja geodynamiikka | 1 934 | 331 | 22 | 2 750 | 400 | 19 | 1 579 | 400 | 18 |
Geoinformatiikka ja kartografia | 968 | 623 | 13 | 835 | 350 | 14 | 1 403 | 350 | 16 |
Kaukokartoitus ja fotogrammetria | 1 864 | 1 248 | 24 | 1 600 | 750 | 23 | 2 105 | 750 | 24 |
Navigointi ja paikannus | 764 | 674 | 10 | 643 | 300 | 11 | 701 | 300 | 8 |
Yhteensä2) | 7 385 | 2 876 | 81 | 7 428 | 1 800 | 78 | 7 374 | 1 800 | 77 |
1) Sisältää 1,5 milj. euroa vuodessa Metsähovin tutkimusaseman ja -laitteistojen sekä pysyvän satelliittipaikannusverkon (GNSS) kehittämiseen. Hankkeeseen on varattu vuosina 2012—2014 yhteensä 4,5 milj. euroa. Korjausten kustannusarvio on 8,1 milj. euroa.
2) Momentin 30.70.02 henkilötyövuosikiintiöt: 77 htv TA 2012, 78 htv TA 2013 ja 77 htv TAE 2014.
Geodeettisen laitoksen menoista noin 75 % katetaan budjettirahoituksella, jolla hoidetaan kansallisesti tärkeät mittaus-, kehitys- ja tutkimustehtävät, ylläpidetään ja kehitetään laitoksen osaamista ja tutkimuslaitteita sekä käytetään laitoksen osuutena yhteistutkimushankkeissa.
Laitosta kehitetään eurooppalaisena tutkimuslaitoksena tekemällä yhteistyötä alan tutkimuslaitosten ja yliopistojen kanssa. Tämä mahdollistaa laitoksen tietotaidon sekä työn laadun kilpailukykyisen kehittymisen.
Laitoksen tunnusluvut
2012 toteutuma |
2013 ennakoitu |
2014 tavoite |
|
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
---|---|---|---|
Referoidut tieteelliset julkaisut | 89 | 50 | 60 |
Muut tieteelliset julkaisut | 19 | 40 | 40 |
Muut julkaisut | 37 | 10 | 10 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 7 385 | 7 428 | 7 374 |
Bruttotulot | 2 876 | 1 800 | 1 800 |
Nettomenot | 4 509 | 5 628 | 5 574 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 285 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 300 |
Bruttomenoihin sisältyy 1 500 000 euroa Metsähovin tutkimusaseman ja -laitteistojen sekä pysyvän GNSS-verkon kehittämiseen.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tuottavuussäästöjen kertaluonteisen käytön poistaminen (-1 htv) | -60 |
Palkkausten tarkistukset | 20 |
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen | -14 |
Yhteensä | -54 |
2014 talousarvio | 5 574 000 |
2013 talousarvio | 5 628 000 |
2012 tilinpäätös | 5 524 000 |
40. Kiinteistötoimitusten tukemisesta aiheutuvat menot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 5 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) uusjakotoiminnan tukemisesta annetun lain (24/1981), kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta annetun lain (603/1977) 102 §:n mukaisten lainojen ja korkotuen rahoituksesta ja eräistä vesitilusjärjestelyistä annetun lain (31/1980) 19 §:n mukaisista lunastuksista aiheutuvien menojen maksamiseen
2) vesistöhankkeiden johdosta suoritettavista tilusjärjestelyistä annetun lain (451/1988) 21 ja 22 §:n mukaisten menojen maksamiseen
3) kiinteistönmuodostamislain (554/1995) 207 §:n 2 momentissa tarkoitettujen toimitusmenojen maksamiseen uusjakojen ja vesitilusjärjestelyjen osalta.
Määrärahaa saa käyttää enintään 12 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen ja muiden kulutusmenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Määräraha käytetään peltotilusjärjestelyjen tukemiseen ja pilottiluonteisiin metsätilusjärjestelyihin. Määrärahan käytön arvioidaan jakautuvan siten, että asianosaisilta takaisinperittävä osuus määrärahasta on noin 2,3 milj. euroa ja valtion lopulliseksi menoksi jää noin 2,7 milj. euroa.
2014 talousarvio | 5 000 000 |
2013 talousarvio | 5 000 000 |
2012 tilinpäätös | 4 496 187 |