Talousarvioesitys 2018
20. Maksuhäiriöt, ulosotto ja konkurssivalvonta
Selvitysosa:Oikeusministeriö asettaa ulosottolaitokselle seuraavat yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet ja toiminnalliset tulostavoitteet sekä niiden toteuttamiseksi keskeisimmät toimenpiteet vuodelle 2018:
- — Sähköinen asiointi ja palvelut ovat asiakaslähtöisiä. Liitetään ulosoton palvelut kansalaisen palveluväylään ja keskitytään kansalaisille ja sidosryhmille suunnattujen sähköisten palveluiden kehittämiseen ja rakentamiseen osana ulosottotoimen rakenneuudistushanketta (URA)
- — Taloudellisten väärinkäytösten tekemis- ja hyötymismahdollisuudet vähentyvät. Painotetaan viranomaisyhteistyötä ja parannetaan erityistäytäntöönpanon läpäisykykyä. Uudistetaan erityistäytäntöönpanon tilastointi ja tulostavoitteet
- — Oikeusturva toteutuu käytännössä. Huolehditaan täytäntöönpanotoimien tasalaatuisuudesta yhtenäistämällä työmenetelmiä.
- — Yhteiskunnassa on hyvä maksumoraali ja luottoyhteiskunta on toimiva. Huolehditaan perinnän tuloksellisuudesta ja etupainotteisuudesta URA:n rakennusvaiheessa. Puretaan ulosoton realisointien ruuhkia.
Vaativat tapaukset hoidetaan laadukkaasti ja asiakkaiden yhdenvertaisuus toteutuu. Käsittelyketjut ja -menettelyt määräytyvät asian laadun ja vaativuuden mukaan. Organisaatiorakenne ja toimipaikkaverkosto ovat tarkoituksenmukaiset ja tukevat henkilöstön osaamisen vahvistamista. Tietojärjestelmät ovat käyttäjäystävällisiä ja tukevat toimintaa.
Tavoitteiden toteuttamiseksi ulosottotoimen rakenneuudistuksessa toteutetaan suunnitelmien pohjalta tietojärjestelmien, työnkulkujen, organisaation ja lainsäädännön muutoksia. Oikeusministeriön asettamien tavoitteiden mukaan hankkeen tulee olla valmis v. 2018. Viranomaisyhteistyötä kehitetään tietotekniikkaa hyväksi käyttäen.
Konkurssiasiamiehen toimiston tavoitteina ja keskeisimpinä toimenpiteinä on edesauttaa tehokasta konkurssimenettelyä, kehittää hyvää pesänhoito- ja yrityssaneeraustapaa koulutuksella ja suosituksilla sekä konkursseihin liittyvän talousrikollisuuden torjuntaa tekemällä riittävässä määrin erityistarkastuksia ja julkisselvityksiä.
Tietoja henkilöstöstä
2016 toteutuma |
2017 arvio |
2018 arvio |
|
Valtakunnanvoudinvirasto | |||
Henkilötyövuodet | 35 | 461) | 471) |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 5,0 | 6,0 | 6,0 |
Työtyytyväisyysindeksi | 4,1 | 4,0 | 4,0 |
Ulosottovirastot | |||
Henkilötyövuodet | 1 137 | 1 120 | 1 100 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 12,2 | 10,0 | 10,0 |
Työtyytyväisyysindeksi | 3,7 | 3,6 | 3,6 |
Konkurssiasiamiehen toimisto | |||
Henkilötyövuodet | 11,0 | 10,2 | 10 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 2,4 | 4 | 4 |
Työtyytyväisyysindeksi | 3,43 | 3,6 | 3,6 |
1) Sisältää URA-hanketoimiston ja keskitetyn heha-tiimin henkilökunnan.
01. Ulosottolaitoksen ja konkurssivalvonnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 100 522 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Valtakunnanvoudinviraston, ulosottovirastojen, Ahvenanmaan maakunnanvoudinviraston ja konkurssiasiamiehen toimiston toimintamenojen maksamiseen.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon ulosottomaksuista annetun lain (34/1995) ja ulosottomaksuista annetun asetuksen (35/1995) mukaisia tuloja, ulosottokaaren (705/2007) mukaisia valtiolle tilitettäviä vähäisiä ulosottovaroja eikä konkurssilain (120/2004) mukaan valtiolle tilitettäviä velkojien menettämiä jako-osuuksia.
Selvitysosa:Ulosottoon arvioidaan saapuvan 2,7 milj. asiaa (v. 2016 2,7 milj. asiaa, v. 2017 arviolta 2,7 milj. asiaa). Vuosittain ulosotossa olevien velallisten määrä on viime vuodet pysynyt melko tasaisena (540 000 eri velallista v. 2015, 550 000 eri velallista v. 2016 ja arvio 545 000 eri velallista v. 2017). Uusia velallisia eli velallisia, joilla ei ole ollut asioita vireillä edeltävän vuoden aikana, oli v. 2016 yhteensä 171 855 (164 174 v. 2015).
Konkurssi- ja yrityssaneerausmenettelyjen määrät laskivat v. 2016 edellisvuoden tasosta. Toisaalta valvontatyö useissa poikkeuksellisissa valvonta-asioissa ja julkisselvityksissä vaatii huomattavaa panostusta. Vuoden 2017 keväällä konkurssiasiamiehen toimiston valvonnassa oli noin 3 140 vireillä olevaa konkurssimenettelyä, joista 477 oli julkisselvityksessä.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen oikeusministeriö on asettanut ulosottolaitoksen ja konkurssiasiamiehen toimiston toiminnalle vuodelle 2018 alustavasti seuraavat tavoitteet:
Tunnuslukutaulukko
2016 toteutuma |
2017 arvio |
2018 tavoite/arvio |
|
Käsitellyt asiat (1 000 kpl) | 2 641 | 2 600 | 2 500 |
Peritty (milj. euroa) | 1 090 | 1 029 | 980 |
Perityn euron kustannukset (euroa) | 0,09 | 0,1 | 0,1 |
Perittyjen ja varattomien rahasaamisten suhde | |||
Asiamääristä, % | 47 | 45 | 47 |
Rahamääristä, % | 50 | 50 | 47 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 7,4 | 8,51 | 8,71 |
Taloudellisuus (euroa/käsitelty asia) | 38 | 39 | 38 |
Tuottavuus (käsitellyt asiat/htv) | 2 447 | 2 250 | 2 350 |
Erikoisperinnästä tilitetty suoraan velkojille (milj. euroa) | 25 | 20 | 20 |
Erikoisperinnän käsiteltäväksi otettu euromäärä (milj. euroa) | 102 | 100 | 100 |
Konkurssipesien erityistarkastuksia ja hallinnon tarkastuksia | 119 | 110 | 100 |
Aloitetaan konkurssipesien julkisselvityksiä | 59 | 60 | 50 |
Ulosottokanteluiden määrä | 30 | 50 | 50 |
Ulosottokanteluiden käsittelyaika, kk | 5 | 6 | 6 |
1) Uusien tulosmittarien mukainen arvo, joka ei ole vertailukelpoinen aiempien vuosien lukujen kanssa.
Ulosottomaksutuloina arvioidaan momentille 12.25.20 kertyvän 73 milj. euroa. Ulosottomaksutulojen määrä vastaa noin 70 % ulosottovirastojen kokonaismenoista.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Bruttomenot | 101 119 | 103 441 | 100 692 |
Bruttotulot | 386 | 170 | 170 |
Nettomenot | 100 733 | 103 271 | 100 522 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 11 570 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 20 937 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Maksukyvyttömyysrekisterin kehittäminen (siirto momentille 25.01.05) | -29 |
Ulosottotoimen rakenneuudistuksen tietojärjestelmähanke (URA ICT) (v. 2017 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -2 899 |
Ulosottotoimen rakenneuudistuksen tietojärjestelmähanke (URA ICT) (v. 2018 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 1 744 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -61 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -33 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | 23 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -27 |
Sisäinen turvallisuus ja oikeudenhoito (HO 2015) | -43 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -502 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -720 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -63 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -131 |
Vuokrien indeksikorotus | 25 |
Vuokrien indeksikorotusta vastaava säästö | -33 |
Yhteensä | -2 749 |
2018 talousarvio | 100 522 000 |
2017 talousarvio | 103 271 000 |
2016 tilinpäätös | 110 100 000 |