Talousarvioesitys 2014
01. Puolustuspolitiikka ja hallinto
Selvitysosa:
Puolustusministeriö vastaa valtioneuvoston osana ja hallinnonalansa ohjaajana puolustuspolitiikan valmistelusta ja toimeenpanosta sekä sotilaallisen maanpuolustuksen ohjauksesta. Puolustuspolitiikan valmistelun ja toimeenpanon lisäksi puolustusministeriö vastaa sotilaallisen maanpuolustuksen voimavaroista ja muista toimintaedellytyksistä, kokonaismaanpuolustuksen yhteensovittamisesta ja kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan osallistumisesta sekä vapaaehtoisen maanpuolustuksen kehittämisestä ja yhteensovittamisesta.
Toiminnan painopisteenä on puolustusvoimien uudistaminen siten, että 2020-luvun puolustuskyvyn vaatimuksia vastaavat puolustusvoimien rauhan ja sodan ajan rakenteet ja toimintatavat ovat täysimääräisesti käytössä vuoden 2016 alusta lukien.
Puolustusministeriölle asetetaan seuraavat, pääluokkaperusteluissa esitettyjä hallinnonalan yhteiskunnallisia vaikuttavuustavoitteita edistävät, alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Ohjataan valtioneuvoston selonteon turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon linjausten toteuttamista ja puolustuskyvyn pitkäjänteistä kehittämistä.
Varmistetaan hallitusohjelman linjausten toimeenpano puolustushallinnossa sekä ohjataan puolustusvoimauudistuksen toteutumista.
Varmistetaan kansainvälisellä yhteistoiminnalla erityisesti EU:n, Naton ja pohjoismaiden kanssa puolustuskyvyn kehittäminen ja huoltovarmuus.
Kehitetään tilahallintaa ja ympäristönsuojelua painopisteinä terveys, turvallisuus, kustannustehokkuus ja ympäristövastuullisuus sekä poikkeusolojen vaatimukset. Tarpeettomasta kiinteistövarallisuudesta luopumista edistetään.
Kokonaisturvallisuutta yhteensovitetaan ja kehitetään yhteiskunnan turvallisuusstrategian periaatteiden mukaisesti.
Laaditaan erillisen suunnitelman mukaisesti kansainvälisen tietoturvallisuuden velvoitteista ja kansainvälisistä sopimuksista sekä tietoturvallisuusasetuksesta johtuvat ohjausnormit hallinnonalalle.
Rakennuslaitoksen toiminta-ajatuksena on järjestää maanpuolustukselle laadukkaat ja tarkoituksenmukaiset kiinteistöpalvelut kaikissa oloissa. Rakennuslaitos toimii puolustushallinnon kiinteistöalan osaamiskeskuksena, josta puolustushallinto saa tarvitsemansa kiinteistö- ja ympäristöalan asiantuntemuksen ja niihin liittyvät palvelut.
Puolustushallinnon rakennuslaitokselle asetetaan seuraavat, pääluokkaperusteluissa esitettyjä hallinnonalan yhteiskunnallisia vaikuttavuustavoitteita edistävät, alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Puolustushallinnon rakennuslaitoksella on valmius tukea puolustusvoimia annettujen valmiusvaatimusten mukaisesti.
Puolustushallinnon rakennuslaitoksen organisaatiota, tehtäviä ja henkilöstörakennetta on kehitetty vastaamaan rauhan ajan sekä poikkeusolojen suorituskykyvaatimuksia sekä asetettuja kustannustehokkuusvaatimuksia vahvistettujen strategioiden mukaisesti.
Puolustushallinnon rakennuslaitoksella on ajan tasalla oleva tilannekuva kiinteistöistä, rakennuksista ja verkostoista (ml. niiden kunto, terveys-, turvallisuus- yms. riskit ja niiden hallinta) sekä kyky tukea puolustusvoimia ja kiinteistöjen omistajia.
Puolustushallinnon rakennuslaitoksen puolustusvoimille ja sen strategisille kumppaneille tuottamat ja järjestämät palvelut täyttävät asetetut/sovitut ja lakisääteiset turvallisuusvaatimukset. Omalle ja alihankkijan henkilöstölle järjestetty turvallisuuskoulutus täyttää palvelutuotannon turvallisuuden vaatimukset.
Puolustushallinnon rakennuslaitoksen sopimushallinnalla varmistetaan alihankkijoiden palvelutuotanto häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa.
Puolustushallinnon rakennuslaitoksella on kyky ja valmius tukea puolustusvoimia sotilaallisissa kriisinhallintaoperaatioissa tehtävänannon mukaisesti.
01. Puolustusministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 20 151 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) räjähtävän materiaalin turvallisuuteen keskittyvän järjestön (Munitions Safety Information Analysis Center) ja Euroopan puolustusviraston sekä muiden kansainvälisten yhteisöjen jäsenmaksujen ja maksuosuuksien maksamiseen
2) ETY-järjestön luottamusta ja turvallisuutta lisäävien toimien täytäntöönpanosta sekä näistä johtuvista hallinnollisista toimista aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:
Toiminnalliset tulostavoitteet1)
Toiminnallinen tehokkuus | 2012 toteutuma |
2013 ennakoitu |
2014 arvio |
Taloudellisuus | |||
Menot tulosalueittain (1 000 euroa) | |||
Puolustuspolitiikka | 1 514 | 2 000 | 4 031 |
Sotilaallinen maanpuolustus | 334 | 1 030 | 715 |
Kokonaismaanpuolustuksen yhteensovittaminen | 726 | 870 | 592 |
Sotilaallinen kriisinhallinta | 88 | 230 | 164 |
Ohjaustoiminnot | 5 990 | 7 050 | 5 009 |
Tukitoiminnot | 10 971 | 9 085 | 10 205 |
Yhteensä | 19 623 | 20 265 | 20 716 |
Tuottavuus | |||
Henkilötyövuodet tulosalueittain | |||
Puolustuspolitiikka | 12 | 20 | 30 |
Sotilaallinen maanpuolustus | 4 | 9 | 4 |
Kokonaismaanpuolustuksen yhteensovittaminen | 9 | 7 | 6 |
Sotilaallinen kriisinhallinta | 2 | 3 | 2 |
Ohjaustoiminnot | 45 | 50 | 48 |
Tukitoiminnot | 74 | 58 | 57 |
Yhteensä | 146 | 147 | 147 |
1) Tiedot ovat kassamenopohjaisia.
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2012 toteutuma |
2013 ennakoitu |
2014 tavoite |
|
Työtyytyväisyys (1—5) | 3,58 | 3,5 | 3,5 |
— naiset | 3,45 | ||
— miehet | 3,69 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kansalaisen sähköinen osallistumisympäristö (siirto momentille 25.01.01) | -20 |
Korkean turvatason työasemien käyttöönotto | 100 |
TUVE-menot | 400 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -64 |
Palkkausten tarkistukset | 40 |
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen | -29 |
Yhteensä | 427 |
2014 talousarvio | 20 151 000 |
2013 I lisätalousarvio | 450 000 |
2013 talousarvio | 19 724 000 |
2012 tilinpäätös | 18 873 000 |
21. Puolustusministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 2 315 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää puolustusministeriön hallinnonalan tuottavuutta edistävien investointien, tutkimusten, selvitysten sekä koulutus- ja muiden palveluiden hankkimiseen samoin kuin tuottavuushankkeiden toimeenpanoon.
Selvitysosa:Momentille on koottu hallinnonalan tuottavuustoimenpiteistä kertyneitä säästöjä 75 prosenttisesti vastaavat määrärahat. Määrärahaa on tarkoitus käyttää hankkeisiin, joilla tuetaan hallinnonalan virastojen ja laitosten tuottavuuden paranemista.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | 560 |
Yhteensä | 560 |
2014 talousarvio | 2 315 000 |
2013 talousarvio | 1 755 000 |
2012 tilinpäätös | 1 195 000 |
29. Puolustusministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 337 676 000 euroa.
2014 talousarvio | 337 676 000 |
2013 III lisätalousarvio | 1 992 000 |
2013 I lisätalousarvio | 7 702 000 |
2013 talousarvio | 334 500 000 |
2012 tilinpäätös | 317 674 800 |
(40.) Avustus Leijona Catering Oy:lle (siirtomääräraha 3 v)
Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.
2013 talousarvio | 1 150 000 |
2012 tilinpäätös | 1 200 000 |