Talousarvioesitys 2018
05. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 10 636 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto edistää väestön terveyttä ja toimintakykyä valvonnan edellyttämän ohjauksen sekä ennakoivan ja jälkikäteisen valvonnan keinoin.
Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2018. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Toiminnallinen tuloksellisuus:
- — kärkihankkeiden tavoitteiden toteutumisen tukeminen: palvelut asiakaslähtöisiksi sisältäen mm. julkisen palvelulupauksen, terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ja eriarvoisuuden vähentäminen, lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelma, ikäihmisten kotihoidon kehittäminen ja digitalisaatio
- — reformien toimeenpanon tukeminen: sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus, kuntien tehtävien ja velvoitteiden vähentäminen, alue- ja keskushallinnon uudistus
- — valvonnan painopisteen siirtäminen ennakoivaan ja omavalvontaan sekä toiminnan ohjauksen vahvistaminen tähän suuntaan
- — lupa- ja valvontaprosessien sujuvoittaminen
- — normien purkuun osallistuminen ja hallinnollisen taakan keventäminen sekä näistä johtuvien lainsäädäntöuudistusten toimeenpano.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston talousarvio perustuu osittaiseen nettobudjetointiin. Bruttobudjetoidut tulot on budjetoitu momentille 12.33.02. Toimintamenomomentille kirjattavat tulot ovat terveydenhuollon ammattihenkilöiden ammattioikeuksia koskevia päätöksiä sekä valtakunnallisten sosiaali- ja terveydenhuollon yksityisten palvelunantajien lupia koskevien suoritteiden maksuja, alkoholielinkeinoon liittyviä maksuja sekä viraston suoritteista liiketaloudellisin perustein määrättäviä maksuja. Lisäksi aluehallintovirastot suorittavat osan yksityisiltä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajilta saamistaan vuosimaksuista Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle yksityisten palvelunantajien rekisteristä aiheutuvia ylläpitokustannuksia vastaavasti.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Bruttomenot | 16 370 | 15 512 | 14 336 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 3 959 | 4 750 | 3 700 |
Nettomenot | 12 411 | 10 762 | 10 636 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 846 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 205 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot — suoritteiden myyntituotot |
4 593 | 4 350 | 4 500 |
— muut tuotot | 598 | 400 | 400 |
Tuotot yhteensä | 5 191 | 4 750 | 4 900 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 1 232 | - | 1 200 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset yhteensä | 3 098 | 3 025 | 3 500 |
— osuus yhteiskustannuksista yhteensä | 1 218 | 1 725 | 1 400 |
Kokonaiskustannukset yhteensä | 4 316 | 4 750 | 4 900 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 875 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 120 | 100 | 100 |
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston käsiteltäväksi saapuvien asioiden määriä
2016 toteutuma |
2017 ennuste |
2018 ennuste |
2017/2018 muutos-% |
|
Terveydenhuollon ammatinharjoittamista koskevat päätökset | 19 892 | 18 000 | 18 000 | - |
Sosiaalihuollon ammatinharjoittamista koskevat laillistamispäätökset | 1 700 | 20 000 | 3 000 | -85,0 |
Valvonta-asiat | 1 365 | 1 360 | 1 380 | 1,5 |
Raskauden keskeyttämistä koskevat luvat | 944 | 970 | 970 | - |
Toimintaympäristön muutokset erityisesti sote-uudistus sekä aluehallintouudistukseen liittyvä sosiaali- ja terveydenhuollon lupa-, ohjaus- ja valvontatoiminnan uudelleen organisointi edellyttävät toimintatapojen muutosta ja muutoinkin valvonnan kehittämistä. Valtion uuden lupa- ja valvontaviraston valmisteluun liittyen yhteistyötä aluehallintovirastojen kanssa lisätään entisestään. Tämä kaikki edellyttää viraston johdolta ja esimiehiltä hyvää muutosjohtajuutta. Toimintaympäristön muutoksessa on tärkeää säilyttää nykyiset asiantuntijavoimavarat ja tukea niiden edelleen kehittämistä kohti uusia osaamistarpeita. Tätä toteutetaan hyödyntämällä tulos- ja kehityskeskusteluja sekä laatimalla toimintaa tukeva koulutussuunnitelma. Muutosta edesauttaa toimintatapojen ja työmenetelmien uudistaminen mm. digitaalisten työkalujen avulla.
Työhyvinvoinnista huolehtiminen luo perustaa henkilöstön toimintakyvylle. Suuri työmäärä, virkatehtävien suorittamiseen liittyvät vastuut sekä muutostilanne ovat työhyvinvoinnin kannalta haasteellisia. Työhyvinvointia seurataan säännöllisin kyselyin ja tulosten analysointiin sekä kehittämistoimenpiteiden toteuttamiseen ja niiden seurantaan panostetaan. Johto ja esimiehet kiinnittävät kasvavaa huomiota työtehtävien priorisointiin ja henkilöstön tukemiseen.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Lakisääteisten adoptioiden jälkipalvelutehtävien hoito | 95 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -11 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -5 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -1 |
Palkkaliukumasäästö | -33 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -5 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -55 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -100 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -10 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -14 |
Vuokrien indeksikorotus | 2 |
Vuokrien indeksikorotusta vastaava säästö | -4 |
Tasomuutos | 15 |
Yhteensä | -126 |
2018 talousarvio | 10 636 000 |
2017 talousarvio | 10 762 000 |
2016 tilinpäätös | 11 770 000 |