Statsbudgeten 2017
02. Skyddspolisens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 25 891 000 euro.
Förklaring:Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för skyddspolisens verksamhet:
Det centrala målet för skyddspolisen är att förebygga gärningar och projekt som hotar den nationella säkerheten samt att i rätt tid producera information som främjar säkerheten i samhället och stöder beslutsfattandet. Det är viktigt att upprätthålla och förbättra skyddspolisens prestationsförmåga så att statens säkerhet kan garanteras i en föränderlig omvärld och så att de utmaningar som omvärlden ställer kan bemötas.
I Finland varken utförs eller bereds terroraktioner eller projekt som kan leda till terrorism. Finland används inte vid planeringen av terroraktioner som ska utföras någon annanstans, och Finland används inte heller som logistiskt stödområde eller något annat slags stödområde. Medborgarna litar på polisens förmåga att bekämpa terrorismen. Underrättelseverksamhet som främmande makter riktar mot Finland kartläggs och brott enligt 12 kap. i strafflagen förhindras.
Förmågan att bekämpa cyberhot utvecklas genom utveckling av prestationsförmågan, fördjupat partnerskap och tydligare roller.
Man förhindrar export från Finland som strider mot internationella avtal och som gäller massförstörelsevapen och den sakkunskap, den materiel och den utrustning som krävs för tillverkningen av vapnen. Likaså förhindras motsvarande export via Finland till aktörer som avser att skaffa eller utveckla massförstörelsevapen. Uppföljningen av projekt som inverkar på statens inre säkerhet minskar inte, och antalet brott inom denna bransch ökar inte.
Säkerhetsklareringar och utlåtanden som skyddspolisen lämnar syftar inom sitt eget område till att säkerhetsnivån och den trygghetskänsla som människor upplever inte ska försvagas.
Det förväntas allt mera av skyddspolisen i egenskap av en instans som skaffar och tolkar information och rapporterar om informationen. Skyddspolisen kommer överens med inrikesministeriet om prioriteringarna vid inhämtande av information. Med hjälp av prioriteringarna bestäms i förväg de årliga tyngdpunkterna för den informationshämtning som bidrar till nationella säkerheten. Prioriteringarna för informationshämtningen formas i avgörande grad av det informationsbehov som den utrikes- och säkerhetspolitiska ledningen har. I enlighet med prioriteringarna tar man fram aktuell information och skyddar samhällets intressen. Vid insamlingen av uppgifter och rapporteringen utnyttjas tillgängliga källor effektivt och information som är viktig med tanke på beslutsfattandet produceras för statsledningen och andra kunder/aktörer.
Skyddspolisens regionala funktionsförmåga säkras genom att alla uppgifter också i framtiden ska kunna skötas lika effektivt och resultatrikt på olika håll i Finland. Skyddspolisen fortsätter att vidta åtgärder för att förnya och utvidga det nuvarande funktionella informationssystemet. Alla nya informationssystem som tas i bruk beaktar skyddspolisens särskilda behov och kraven på samverkan med andra informationssystem inom polisen.
Man gör upp en långsiktig personalplan som innehåller mål och åtgärder gällande personalens storlek, sammansättning och utveckling. Man sörjer för personalens välbefinnande under förändringsprocessen.
Skyddspolisen | 2015 utfall |
2016 uppskattning |
2017 mål |
Resurshushållning | |||
---|---|---|---|
Omkostnadsanslag för den operativa verksamheten, 1 000 euro | 14 560 | 16 759 | 16 759 |
Årsverken för den operativa verksamheten | 185 | 213 | 213 |
Kostnader för den operativa verksamheten, 1 000 euro | 19 800 | 22 791 | 22 791 |
Prestationer | |||
Informationsmöten om säkerheten, st. | 312 | 200 | 200 |
Säkerhetsklareringar, st. | 17 046 | 50 000 | 52 500 |
Utlåtanden i ärenden som gäller medborgarskap, st. | 92 | 80 | 100 |
Utlåtanden om ansökan om uppehålls- och arbetstillstånd | 418 | 350 | 400 |
Utlåtanden om viseringsansökningar, st. | 9 131 | 9 000 | 8 500 |
Utarbetade rapporter, st. | 118 | 120 | 140 |
Mänskliga resurser | |||
Årsverken | 250 | 276 | 291 |
Polismän, årsv. | 138 | 154 | 158 |
Övrig personal, årsv. | 112 | 122 | 133 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 3,8 | 7,5 | 7,5 |
Arbetstillfredsställelseindex | 3,6 | 3,5 | 3,5 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2016 ordinarie budget |
2017 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 26 529 | 28 501 |
---|---|---|
Bruttoinkomster | 2 610 | 2 610 |
Nettoutgifter | 23 919 | 25 891 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Riksdagens tillägg | -500 |
Skyddspolisens SSK-projekt (finansiering 2016) (överföring till moment 28.70.20) | -3 275 |
Skyddspolisens SSK-projekt (finansiering 2017) (överföring från moment 28.70.20) | 5 950 |
Tilläggsresurser som Skyddspolisen behöver på grund av asylläget | -800 |
Tryggande av Skyddspolisens verksamhet | 2 000 |
Överföring till moment 26.10.01 | -624 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -2 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -183 |
Genomförandet av principen om självkostnadshyra i Senatfastigheters hyror | 2 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -88 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -28 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | -259 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -132 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | -85 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -4 |
Sammanlagt | 1 972 |
2017 budget | 25 891 000 |
2016 II tilläggsb. | -80 000 |
2016 budget | 23 919 000 |