Statsbudgeten 2011
ALLMÄN MOTIVERING
Till riksdagen överlämnas regeringens proposition om en fjärde tilläggsbudget för 2011.
Ekonomiska utsikter
Regeringens tilläggsbudgetproposition grundar sig på finansministeriets konjunkturprognos för oktober, som inte kräver någon ändring i samband med att den fjärde tilläggsbudgetpropositionen överlämnas.
Världsekonomin väntas växa med 4 % i år. I synnerhet i de utvecklade industriländerna har förväntningarna på den kommande ekonomiska aktiviteten skruvats ned. Om osäkerheten på finansmarknaden fortsätter länge, blir tillväxten sannolikt lägre än väntat. Också i Finland håller den ekonomiska tillväxten på att mattas av. Det ekonomiska klimatet har snabbt försämrats och osäkerheten inför den kommande ekonomiska utvecklingen har vunnit mark. År 2011 väntas tillväxten inom den totala produktionen vara 3,5 %. Tyngdpunkten för tillväxten är på väg att i allt större utsträckning flyttas över på den inhemska efterfrågan. Den dämpade tillväxten inom den internationella ekonomin och det allt sämre bytesförhållandet inverkar redan 2011 på Finlands export. De risker som prognosen för såväl den internationella ekonomin som Finlands ekonomi innefattar är i huvudsak negativa. Särskilt i Europa utgörs risken av staternas höga skuldsättning och balansräkningarnas kvalitet inom banksektorn.
Inkomstposterna
Kalkylen över de ordinarie inkomsterna föreslås bli höjd med ett nettobelopp på 129 miljoner euro. Det föreslås att kalkylen över skatteinkomsterna höjs med ett nettobelopp på 127 miljoner euro.
Det uppskattade beloppet av skatter på förvärvs- och kapitalinkomster föreslås bli höjt med 180 miljoner euro. Justeringen grundar sig på uppgifterna från den slutförda beskattningen för 2010 och uppgifterna om skatteutfallet för 2011, utifrån vilka kalkylen över den utdelning för 2010 och 2011 som ska tillämpas vid redovisningen till skattetagarna har ändrats till statens fördel. Utifrån uppgifterna om influtna belopp föreslås det att de beräknade skatteinkomsterna också från mervärdesskatten ökas med 83 miljoner euro, från tobaksaccisen med 25 miljoner euro och från punktskatten på sötsaker, glass och läskedrycker med 11 miljoner euro. Det föreslås att det uppskattade beloppet av inkomster från samfundsskatten minskas med 111 miljoner euro som en följd av uppgifterna från den slutförda beskattningen för 2010 och uppgifterna om de förskott på samfundsskatten som debiterats. Utifrån uppgifterna om influtna belopp föreslås det att de beräknade inkomsterna från skatt på arv och gåva minskas med 15 miljoner euro, från skatt på vissa försäkringspremier med 13 miljoner euro, från skatt på alkoholdrycker med 23 miljoner euro och från överlåtelseskatt med 10 miljoner euro.
Det föreslås dessutom att det uppskattade beloppet av övriga inkomster under momentet Räntor på övriga lån ökas med 7 miljoner euro och att kalkylen över ränteinkomster av depositioner minskas med 5 miljoner euro.
Anslag och balans
Anslaget för statsandelar för kommunal basservice föreslås bli höjt med 60 miljoner euro. Höjningen grundar sig på de centrala arbetsmarknadsorganisationernas ramavtal (om tryggandet av konkurrenskraften och sysselsättningen i Finland) och regeringens ställningstagande till det, enligt vilket staten kompenserar kommunerna med ett engångsbelopp på 150 euro per löntagare inom de sektorer som förbundit sig att följa ramavtalet. Anslagsökningen är av engångsnatur.
Med beaktande av ökningen av de ordinarie inkomsterna med 129 miljoner euro och höjningen av anslagen med 61 miljoner euro minskar den fjärde tilläggsbudgetpropositionen för 2011 behovet av nettoupplåning med 68 miljoner euro. Statens nettoupplåning 2011 beräknas vara 6,4 miljarder euro, vilket innebär att statsskulden vid utgången av året är 82 miljarder euro, dvs. 43 % i förhållande till bruttonationalprodukten.
Budgetekonomins inkomstposter, anslag och balans, mn euro | ||||
---|---|---|---|---|
2010 Bokslut |
2011 Godkänd budget (budget+tilläggsbudgetarna) |
2011 Regeringens proposition |
2011 Sammanlagt |
|
Anslag sammanlagt (exkl. minskning av statsskulden) |
49 880 | 51 356 | 61 | 51 417 |
— Räntor på statsskulden (huvudtitel 36) | 1 890 | 1 976 | - | 1 976 |
Minskning av statsskulden (huvudtitel 37) |
- | - | - | - |
— Nettoamorteringar | - | - | - | - |
— Skuldhantering | - | - | - | - |
Inkomstposter sammanlagt (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) |
39 051 | 44 859 | 129 | 44 988 |
— Skatteinkomster | 32 207 | 36 136 | 127 | 36 263 |
— Övriga inkomster | 6 844 | 6 926 | 2 | 6 928 |
— Användningen av det kumulativa överskottet | - | 1 797 | - | 1 797 |
Nettoupplåning och skuldhantering (mom. 15.03.01) |
11 272 | 6 497 | -68 | 6 429 |
— Nettoupplåning | 11 038 | 6 597 | -68 | 6 529 |
— Skuldhantering | 234 | -100 | - | -100 |
Ramen för valperioden
I tilläggsbudgetpropositionen föreslås det att de utgifter som ska hänföras till ramen höjs med 61 miljoner euro, varvid nivån för ramutgifterna för 2011 blir 37 860 miljoner euro. Utgiftsramen för 2011 är 30 080 miljoner euro, och som ofördelad reserv kvarstår då ca 220 miljoner euro. Vidare blev en del av utgiftsramens ofördelade reserv för 2010 oanvänd. Av denna reserv får enligt rambestämmelsen för 2008—2011 högst 100 miljoner euro användas för utgifter av engångsnatur 2011.
De av riksdagen godkända anslagen för 2011 och de nu föreslagna ändringarna av anslagen enligt huvudtitel, euro | ||||
---|---|---|---|---|
Huvudtitel | Godkänd budget (budget+tilläggsbudgetarna) |
Regeringens proposition |
Sammanlagt | |
21. | Riksdagen | 133 253 000 | - | 133 253 000 |
22. | Republikens president | 21 916 000 | - | 21 916 000 |
23. | Statsrådets kansli | 80 858 000 | - | 80 858 000 |
24. | Utrikesministeriets förvaltningsområde | 1 271 559 000 | - | 1 271 559 000 |
25. | Justitieministeriets förvaltningsområde | 845 362 000 | - | 845 362 000 |
26. | Inrikesministeriets förvaltningsområde | 1 341 795 000 | - | 1 341 795 000 |
27. | Försvarsministeriets förvaltningsområde | 2 731 093 000 | - | 2 731 093 000 |
28. | Finansministeriets förvaltningsområde | 15 606 895 000 | 60 581 000 | 15 667 476 000 |
29. | Undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde | 6 809 136 000 | - | 6 809 136 000 |
30. | Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde | 2 832 733 000 | - | 2 832 733 000 |
31. | Kommunikationsministeriets förvaltningsområde | 2 105 752 000 | - | 2 105 752 000 |
32. | Arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde | 3 755 941 000 | - | 3 755 941 000 |
33. | Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde | 11 505 266 000 | - | 11 505 266 000 |
35. | Miljöministeriets förvaltningsområde | 338 431 000 | - | 338 431 000 |
36. | Räntor på statsskulden | 1 976 000 000 | - | 1 976 000 000 |
Sammanlagt | 51 355 990 000 | 60 581 000 | 51 416 571 000 |
De av riksdagen godkända inkomstposterna för 2011 och de nu föreslagna ändringarna av inkomstposterna enligt avdelning, euro | ||||
---|---|---|---|---|
Avdelning | Godkänd budget (budget+tilläggsbudgetarna) |
Regeringens proposition |
Sammanlagt | |
11. | Skatter och inkomster av skattenatur | 36 136 174 000 | 127 000 000 | 36 263 174 000 |
12. | Inkomster av blandad natur | 4 711 935 000 | - | 4 711 935 000 |
13. | Ränteinkomster, inkomster av försäljning av aktier och intäktsföring av vinst | 2 022 080 000 | 2 000 000 | 2 024 080 000 |
15. | Lån (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) | 1 988 803 000 | - | 1 988 803 000 |
Sammanlagt (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) | 44 858 992 000 | 129 000 000 | 44 987 992 000 | |
15.03.01 | Nettoupplåning och skuldhantering | 6 496 998 000 | -68 419 000 | 6 428 579 000 |
Sammanlagt | 51 355 990 000 | 60 581 000 | 51 416 571 000 |